<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="no"?>
<!DOCTYPE GmsArticle SYSTEM "http://www.egms.de/dtd/2.0.34/GmsArticle.dtd">
<GmsArticle xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink">
  <MetaData>
    <Identifier>zma001778</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001778</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0017787</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">research article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Forschungsarbeit</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">&#8220;It would be nice if the university appreciated the commitment more&#8221; &#8211; medical students and their learning and working experiences as co-caregivers during the pandemic</Title>
      <TitleTranslated language="de">&#8222;Es w&#228;re sch&#246;n, wenn der Einsatz von der Uni mehr gew&#252;rdigt werden w&#252;rde&#8220; &#8211; Medizinstudierende und ihre Lern- und Arbeitserfahrungen als Mitversorgende in der Pandemie</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
    <CreatorList>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Scheffer</Lastname>
          <LastnameHeading>Scheffer</LastnameHeading>
          <Firstname>Christian</Firstname>
          <Initials>C</Initials>
          <AcademicTitle>PD Dr. med.</AcademicTitle>
          <AcademicTitleSuffix>MME</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">Witten&#47;Herdecke University, Faculty of Health, Integrated Curriculum for Anthroposophic Medicine, Alfred-Herrhausen-Str. 50, D-58455 Witten, Germany<Affiliation>Witten&#47;Herdecke University, Faculty of Health, Integrated Curriculum for Anthroposophic Medicine, Witten, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;t Witten Herdecke, Fakult&#228;t f&#252;r Gesundheit, Integriertes Begleitstudium Anthroposophische Medizin, Alfred-Herrhausen-Str. 50, 58455 Witten, Deutschland<Affiliation>Universit&#228;t Witten Herdecke, Fakult&#228;t f&#252;r Gesundheit, Integriertes Begleitstudium Anthroposophische Medizin, Witten, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>Christian.scheffer&#64;uni-wh.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Bachmann</Lastname>
          <LastnameHeading>Bachmann</LastnameHeading>
          <Firstname>Hagen Sjard</Firstname>
          <Initials>HS</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Witten&#47;Herdecke University, Faculty of Health, Institute of Pharmacology and Toxicology, Center for Biomedical Education and Research (ZBAF), Witten, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Witten Herdecke, Fakult&#228;t f&#252;r Gesundheit, Lehrstuhl f&#252;r Pharmakologie und Toxikologie, Zentrum f&#252;r Biomedizinische Ausbildung und Forschung (ZBAF), Witten, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>Hagen.bachmann&#64;uni-wh.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Stock-Schr&#246;er</Lastname>
          <LastnameHeading>Stock-Schr&#246;er</LastnameHeading>
          <Firstname>Beate</Firstname>
          <Initials>B</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Witten&#47;Herdecke University, Faculty of Health, Interprofessional Research School Integrative Medicine and Health Sciences IGIM, Witten, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Witten Herdecke, Fakult&#228;t f&#252;r Gesundheit, Interprofessionelles Graduiertenkolleg Integrative Medizin und Gesundheitswissenschaften IGIM, Witten, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>Beate.Stock-Schroeer&#64;uni-wh.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>B&#252;ssing</Lastname>
          <LastnameHeading>B&#252;ssing</LastnameHeading>
          <Firstname>Arndt</Firstname>
          <Initials>A</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Witten&#47;Herdecke University, Faculty of Health, Professorship for Quality of Life, Spirituality and Coping, Witten, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Witten Herdecke, Fakult&#228;t f&#252;r Gesundheit, Professur f&#252;r Lebensqualit&#228;t, Spiritualit&#228;t und Coping, Witten, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>Arndt.buessing&#64;uni-wh.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
    </CreatorList>
    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
    </PublisherList>
    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">workplace learning</Keyword>
      <Keyword language="en">COVID-19</Keyword>
      <Keyword language="en">undergraduate medical students</Keyword>
      <Keyword language="en">value added education</Keyword>
      <Keyword language="en">active student participation</Keyword>
      <Keyword language="en">collaboration</Keyword>
      <Keyword language="en">service learning</Keyword>
      <Keyword language="de">Lernen am Arbeitsplatz</Keyword>
      <Keyword language="de">COVID-19</Keyword>
      <Keyword language="de">Medizinstudenten im Grundstudium</Keyword>
      <Keyword language="de">Bildung mit Mehrwert</Keyword>
      <Keyword language="de">aktive Beteiligung der Studenten</Keyword>
      <Keyword language="de">Zusammenarbeit</Keyword>
      <Keyword language="de">Service Lernen</Keyword>
      <SectionHeading language="en">student clinicians</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Studierende in der Versorgung</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20240706</DateReceived>
    <DateRevised>20250414</DateRevised>
    <DateAccepted>20250430</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      <DatePublished>20250915</DatePublished>
    </DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
    </License>
    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>42</Volume>
        <Issue>4</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>54</ArticleNo>
  </MetaData>
  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Einleitung: </Mark1>W&#228;hrend der COVID-19-Pandemie beteiligten sich viele Medizinstudierende aktiv in der Gesundheitsversorgung. Mit dieser Querschnittsbefragung wurde die Arbeits- und Lernerfahrungen der Teilnehmenden erfasst. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>W&#228;hrend des ersten Lockdowns (Mai&#47;Juni 2020) f&#252;hrten wir eine bundesweite Onlinebefragung bei Medizinstudierenden durch, die sich an Pandemie-Eins&#228;tzen beteiligten. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Es beteiligten sich 381 im Einsatz befindliche Medizinstudierende an der Befragung. Die h&#228;ufigsten Einsatzorte waren Krankenh&#228;user (60&#37;), gefolgte von ambulanter Versorgung (21&#37;) und dem &#246;ffentlichen Gesundheitsdienst (18&#37;), die Aufgaben beinhalteten insbesondere pflegerische T&#228;tigkeiten, Blutentnahmen, Patientengespr&#228;che und Abstrichentnahmen. </Pgraph><Pgraph>Die meisten Studierenden f&#252;hlten sich gut integriert. Belastung und &#220;berforderung wurde in den Krankenh&#228;usern h&#246;her erlebt.</Pgraph><Pgraph>Die h&#246;chsten Lerngewinne wurden in den Bereichen Zusammenarbeit, Kommunikation, Gesundheitssystemwissen, praktische F&#228;higkeiten, Einblicken in den medizinischen Alltag und Krisenmanagement erfahren. </Pgraph><Pgraph>In den Freitextantworten formulierten viele Kritik am Gesundheitssystem, insbesondere an der &#214;konomisierung, an b&#252;rokratischen Prozessen und an hierarchischen Strukturen. Positive R&#252;ckmeldungen betrafen die Wertsch&#228;tzung der Pflege. </Pgraph><Pgraph>Viele Studierende vermissten Unterst&#252;tzung seitens der Fakult&#228;t. F&#252;r die Zukunft w&#252;nschen sich viele mehr Praxis und verantwortliche T&#228;tigkeiten in der Gesundheitsversorgung. </Pgraph><Pgraph>80&#37; der Teilnehmenden w&#252;rden f&#252;r einen solchen Einsatz wieder zu Verf&#252;gung stehen. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Die Integration der Studierenden kann als ein Erfolg angesehen werden. Viele erlebten dabei Lernfortschritte in wesentlichen Kompetenzfeldern und w&#252;nschen sich mehr strukturierte Mitarbeit in der Gesundheitsversorgung.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Introduction: </Mark1>During the COVID-19 pandemic, many medical students played an active role in the healthcare sector. This cross-sectional survey was used to record the participants&#180; work and learning experiences. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodology: </Mark1>During the first lockdown (May&#47;June 2020), we conducted a nationwide online survey of medical students who took part in pandemic assignments. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>A total of 381 medical students on placement participated in the survey. The most common placement locations were hospitals (60&#37;), followed by outpatient care (21&#37;) and the public health services (18&#37;). Tasks included in particular nursing activities, blood sampling, patient consultations and smear tests. </Pgraph><Pgraph>Most students felt well integrated. Hospitals were associated with more stress and excessive demands.</Pgraph><Pgraph>The greatest learning gains were experienced in the areas of collaboration, communication, knowledge of the health system, practical skills, insights into everyday medical practice and crisis management. </Pgraph><Pgraph>In the free text responses, many respondents criticised the healthcare system particularly the focus on economics, bureaucratic processes and hierarchical structures. Positive feedback related to appreciation of nursing care. </Pgraph><Pgraph>Many students said that they missed support from the faculty. Looking to the future, many would like to see more practical and responsible activities in healthcare. </Pgraph><Pgraph>80&#37; of participants would be available for such an assignment again. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>The integration of the students can be considered a success. Many experienced progresses in key areas of expertise and would like to see more structured active participation in healthcare.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock name="1. Introduction" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>During the COVID-19 pandemic, the healthcare sector faced the extraordinary challenge of implementing comprehensive changes in many areas within a short timeframe in order to contain the further spread of the infection while caring for the sick. In preparation for the first wave in spring 2020, the focus in Germany was on providing more intensive care beds, postponing planned hospital procedures and ensuring hospital staff could work <TextLink reference="1"></TextLink>. In this context, the Federal Minister of Health at that time Mr. Spahn, called for medical students to be deployed in healthcare. </Pgraph><Pgraph>While many healthcare facilities employees were preparing for the arrival of the first wave and for extraordinary workloads, medical students found themselves in the opposite situation. Following the WHO&#8217;s declaration of a pandemic, social contact was restricted worldwide with face-to-face lectures and clinical internships being suspended, for example. This left many students underemployed with many expressing a desire for meaningful participation <TextLink reference="2"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In this situation, numerous medical students decided to help deal with the pandemic by volunteering at various healthcare facilities. As part of the Medis-vs-COVID-19 volunteer initiative, around 20,000 medical students in Germany volunteered within a few weeks to help deal with the pandemic <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. Many students also volunteered through local organisations, while others increased their hours working in hospitals.  </Pgraph><Pgraph>The students were primarily motivated by altruism to support the healthcare staff, but were also interested in applying their more theoretical knowledge to improve their practical skills <TextLink reference="5"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Using medical students to help manage the pandemic was a first in several respects:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Traditionally, medical students are not employed as independent workers in the healthcare sector. Although participation in healthcare, e.g. in clinical clerkships or the practical year, is an important part of their training, they are primarily seen as learners and not as employees </ListItem><ListItem level="1">The deployment took place quickly and without much preparation time and in a dynamic situation. In many places capacity was increased (e.g. intensive care beds with ventilation options) or new facilities were established (e.g. testing centers).</ListItem><ListItem level="1">By participating, the students experienced the effects of the pandemic and the fight against it first-hand, including the associated uncertainties and difficulties.  </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>While it makes sense to use medical students as a flexible and relatively safe workforce in an exceptional situation such as a pandemic, this raises important ethical questions. For instance, many students lack the necessary training and knowledge to respond effectively to a pandemic. Therefore, there was a call for hygiene training and appropriate supervision of the participating students <TextLink reference="6"></TextLink>. In addition, such assignments, can be stressful so specific support in processing these experiences may be useful. </Pgraph><Pgraph>This study aimed to find out how students experienced their assignments, particularly in terms of their integration as employees and the extent to which they found the assignment instructive for their career path. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="1. Einleitung" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>1. Einleitung</MainHeadline><Pgraph>In der COVID-19-Pandemie war die Gesundheitsversorgung in au&#223;ergew&#246;hnlichem Ma&#223;e herausgefordert, in kurzer Zeit in vielen Bereichen umfassende Ver&#228;nderungen zu realisieren, um die weitere Ausbreitung der Infektion einzud&#228;mmen und zugleich die Erkrankten zu versorgen. In Vorbereitung auf die erste Welle im Fr&#252;hjahr 2020 lag der Fokus in Deutschland darauf, mehr Intensivbetten bereitzustellen, planbare Eingriffe im Krankenhaus zu verschieben sowie die Arbeitsf&#228;higkeit des Krankenhauspersonals zu sichern <TextLink reference="1"></TextLink>. Der damalige Bundesgesundheitsminister Spahn forderte in diesem Zusammenhang auf, auch Medizinstudierende in der Gesundheitsversorgung einzusetzen. </Pgraph><Pgraph>W&#228;hrend sich viele Mitarbeitende in den Gesundheitseinrichtungen auf die Ankunft der ersten Welle und auf au&#223;ergew&#246;hnliche Arbeitsbelastungen vorbereiteten, befanden sich die Medizinstudierenden in einer entgegengesetzten Situation. Nach Ausrufen der Pandemie durch die WHO wurden weltweit die sozialen Kontakte eingeschr&#228;nkt und beispielsweise Pr&#228;senzvorlesungen und klinische Praktika eingestellt, sodass viele Studierende unterbesch&#228;ftigt waren und den Wunsch nach sinnvoller Mitwirkung &#228;u&#223;erten <TextLink reference="2"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In dieser Situation entschieden zahlreiche Medizinstudierende, sich an der Bew&#228;ltigung der Pandemie zu beteiligen und an verschiedenen Einrichtungen des Gesundheitswesens mitzuwirken. Im Rahmen ehrenamtlich organisierter Unterst&#252;tzung (Medis-vs-COVID-19) meldetet sich innerhalb weniger Wochen in Deutschland etwa 20.000 Medizinstudierende um sich an der Bew&#228;ltigung der Pandemie zu beteiligen <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. Daneben waren viele Studierende auch &#252;ber lokale Organisationen t&#228;tig, andere weiteten ihre nebenberufliche T&#228;tigkeit in Krankenh&#228;usern aus.  </Pgraph><Pgraph>Die Studierenden waren dabei vor allem altruistisch motiviert, das Gesundheitspersonal zu unterst&#252;tzen, aber auch daran interessiert, ihr eher theoretisches Wissen zur Verbesserung der praktischen F&#228;higkeiten anzuwenden <TextLink reference="5"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Der Einsatz von Medizinstudierenden in der Bew&#228;ltigung der Pandemie stellte in mehrfacher Hinsicht ein Novum dar:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Traditionell werden Medizinstudierende nicht als eigenst&#228;ndige Arbeitskr&#228;fte im Gesundheitswesen eingesetzt. Zwar stellt die Teilhabe in der Gesundheitsversorgung z. B. in Famulaturen oder im Praktischen Jahr einen wichtigen Teil der Ausbildung dar, jedoch werden die Studierenden hier v. a. als Lernende und nicht als Mitarbeitende angesehen </ListItem><ListItem level="1">Der Einsatz erfolgte in kurzer Zeit ohne viel Vorbereitungszeit und in einer dynamischen Situation. Vielerorts wurden Bereiche erweitert (z. B. Intensivbetten mit Beatmungsm&#246;glichkeiten) bzw. neu aufgebaut (Abstrichzentren etc.).</ListItem><ListItem level="1">Ducht die Mitarbeit erlebten die Studierenden die Auswirkungen der Pandemie und ihre Bek&#228;mpfung aus n&#228;chster N&#228;he mit, inklusive der damit verbundenen Unsicherheiten und Schwierigkeiten.  </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Obgleich es naheliegt, in einer Ausnahmesituation wie einer Pandemie auch auf Medizinstudierende als flexible und altersbedingt vergleichsweise ungef&#228;hrdete Arbeitskr&#228;fte zur&#252;ckzugreifen, stellen sich hier zugleich relevante ethische Fragestellungen. So sind die meisten Studierenden nicht auf einen solchen Einsatz vorbereitet und haben m&#246;glicherweise wenig medizinisches Vorwissen &#252;ber das Vorgehen in der Pandemie. Es wurde daher u.a. Hygieneschulungen und angemessene Supervision f&#252;r die teilnehmenden Studierenden gefordert <TextLink reference="6"></TextLink>. Zudem kann es in einem solchen Einsatz zu belastenden Erlebnissen kommen, f&#252;r die ggf. spezifische Unterst&#252;tzung in der Verarbeitung sinnvoll w&#228;re. </Pgraph><Pgraph>Ziel der vorliegenden Studie war es, herauszufinden, wie die Studierenden ihre Eins&#228;tze erlebten, insbesondere wie sie die Integration als Mitarbeitende erfuhren und inwieweit sie den Einsatz als lehrreich f&#252;r ihren beruflichen Weg empfanden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="2. Method" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>2. Method</MainHeadline><Pgraph>We conducted an online cross-sectional survey among medical students during the first wave of the Coronavirus pandemic immediately after the first lockdown from May 29 to June 18, 2020. Participants were recruited via email distribution lists of the medical student councils and medical faculties in Germany, the Federal Representation of Medical Students in Germany and via Facebook groups such as Medis vs. COVID-19. After confirming their consent, students could complete the anonymous questionnaire (see attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1" />). Students could end the questionnaire at any time (see attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1" />) and were able to view and change their own answers. No incentives were offered. Approval was obtained from the Witten&#47;Herdecke University ethics committee of (&#35;106&#47;2020). </Pgraph><Pgraph>The survey comprised various standardised questionnaires on psychosocial issues, such as motivation, stress perception and well-being. The results of these questionnaires are presented in another publication <TextLink reference="5"></TextLink>. In accordance with the research question, only the responses of the medical students in the field were evaluated for this publication.</Pgraph><Pgraph>In addition to items on socio-demographic items, the questionnaire contained questions about the work placement (type and duration) and items about stress (4 items, Cronbach&#8217;s alpha&#61;0.77), the experience of excessive demands (3 items, Cronbach&#8217;s alpha&#61;0.69), the experience of deficits (3 items, Cronbach&#8217;s alpha&#61;0.64) and appreciation (3 items, Cronbach&#8217;s alpha&#61;0.73). These were rated on a 5-point Likert scale.</Pgraph><Pgraph>Another set of questions covered the students&#8217; learning experiences and was developed through an iterative cooperative process based on the CanMEDS roles <TextLink reference="7"></TextLink>. These predefined skills were rated using a Likert scale ranging from 0 (strongly disagree) to 4 (strongly agree). </Pgraph><Pgraph>SPSS 28.0 was used for the statistical analyses. The groups were compared using ANOVA. The effect sizes were quantified using Eta<Superscript>2</Superscript>.</Pgraph><Pgraph>Additionally, two free-text questions relating to further areas of learning and to wishes for future studies were asked. These free text responses were analysed using qualitative content analysis methods <TextLink reference="6"></TextLink>, with two student and two academic members of the working group independently coding and forming main and subcategories, and then merging them in an iterative process. MAXQDA 11 (VERBI Software, 2019) was used for the qualitative analysis.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="2. Methode" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>2. Methode</MainHeadline><Pgraph>Wir f&#252;hrten eine Online-Querschnittsbefragung unter Medizinstudierenden w&#228;hrend der ersten Welle der Corona-Pandemie unmittelbar nach dem ersten Lockdown vom 29. Mai bis 18. Juni 2020 durch. Die Rekrutierung erfolgte &#252;ber E-Mail-Verteiler der medizinischen Fachschaften und der medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland, die Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland und &#252;ber Facebook-Gruppen wie z. B. Medis-vs.-COVID-19. Nach Best&#228;tigung der Einverst&#228;ndniserkl&#228;rung konnten die Studierenden den anonymisierten Fragebogen ausf&#252;llen (siehe Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1" />). Sie konnten jederzeit den Fragebogen beenden (siehe Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1" />), konnten die eigenen Antworten einsehen und &#228;ndern. Es wurden keine Incentives angeboten. Ein positives Votum der Ethikkommission der Universit&#228;t Witten&#47;Herdecke lag vor (&#35;106&#47;2020). </Pgraph><Pgraph>Die Befragung umfasste verschiedene standardisierte Frageb&#246;gen zu psychosozialen Fragestellungen wie Motivation, zur Stresswahrnehmung und Wohlbefinden, deren Ergebnisse in einer anderen Publikation dargestellt werden <TextLink reference="5"></TextLink>. Entsprechend der Fragestellung wurden f&#252;r diese Publikation nur die Frageb&#246;gen der im Einsatz befindlichen Medizinstudierenden ausgewertet.</Pgraph><Pgraph>Der Fragebogen enth&#228;lt neben Items zu soziodemographischen Aspekten auch einsatzbezogene Fragen (Arbeitsbereiche und Dauer), sowie Items zum Belastungserleben (4 Items, Cronbachs alpha&#61;0,77), &#220;berforderungserleben (3 Items, Cronbachs alpha&#61;0,69), Defiziterleben (3 Items, Cronbachs alpha&#61;0,64) und Wertsch&#228;tzung (3 Items, Cronbachs alpha&#61;0,73), die auf einer 5-stufigen Likert-Skala bewertet wurden.</Pgraph><Pgraph>Ein weiterer Teil der Fragen befasst sich mit den Lernerfahrungen der Studierenden, die in Anlehnung an die CanMEDS-Rollen <TextLink reference="7"></TextLink> in einem iterativen kooperativen Prozess entwickelt wurden. Auch diese vordefinierten F&#228;higkeiten wurden auf einer Likert-Skala von 0 (trifft nicht zu) bis 4 (trifft voll zu) bewertet. </Pgraph><Pgraph>SPSS 28.0 wurde f&#252;r die statistischen Analysen verwendet. Die Gruppen wurden mittels ANOVA verglichen. Die Effektgr&#246;&#223;en wurden mit Eta<Superscript>2</Superscript> quantifiziert.</Pgraph><Pgraph>Es wurden au&#223;erdem zwei Freitextfragen gestellt, die sich auf weitere Lernbereiche und auf die W&#252;nsche f&#252;r das zuk&#252;nftige Studium beziehen. Die Freitextaussagen wurden durch Kodierung und Bildung von Haupt- und Unterkategorien durch zwei studentische und zwei wissenschaftliche Mitglieder der Arbeitsgruppe unabh&#228;ngig voneinander nach den Verfahren der Qualitativen Inhaltsanalyse analysiert <TextLink reference="6"></TextLink> und in einem iterativen Prozess zusammengef&#252;hrt. F&#252;r die qualitative Analyse wurde MAXQDA 11 (VERBI Software, 2019) verwendet.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="3. Results" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>3. Results</MainHeadline><SubHeadline>3.1. Participants and areas of application</SubHeadline><Pgraph>A total of 731 medical students from all federal states with medical faculties took part in the survey: 19&#37; from Hanover, 15&#37; from Aachen, 9&#37; from Giessen, 7&#37; from M&#252;nster, 5&#37; from Berlin, 5&#37; from Munich, 40&#37; from other faculties. Of these, 381 (52&#37;) were in employment (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />). </Pgraph><Pgraph>The students&#39; areas of work and responsibilities are shown in table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />. In all, 89&#37; of the students stated that they received some kind of honorarium, 6&#37; received nothing, 5&#37; received meals and 1&#37; were reimbursed for travel expenses.</Pgraph><SubHeadline>3.2. Support in the workplace</SubHeadline><Pgraph>68&#37; received introductory training at the beginning of the assignment, 1&#37; reported receiving regular training throughout their assignment, while 17&#37; received materials for self-directed learning. Reflective discussions about the assignments took place in an informal setting: 72&#37; discussed their assignment with employees, 71&#37; with fellow students, 80&#37; with friends, family or a partner and 3&#37; used professional discussion opportunities.</Pgraph><SubHeadline>3.3. Experiences in the field: workload, excessive demands, living with deficits and appreciation</SubHeadline><Pgraph>17.6&#37; of students reported experiencing time pressure, while 26.3&#37; reported significant physical stress and 18.6&#37; reported psychological stress. Excessive demands due to a lack of previous medical knowledge were rare (5.5&#37;), whereas a lack of practical experience was slightly more common (13.2&#37;). 22.3&#37; of students felt affected by the personal fate of patients. A lack of staff (35.9&#37;) and good communication structures (35.4&#37;) were common, and in some cases the area of activity was also unclear (28.5&#37;). A smaller number of students felt useless (10.6&#37;) or as though they were being used as cheap labour (16.9&#37;). </Pgraph><Pgraph>69.5&#37; felt that they were taken seriously as employees, with a further 19.2&#37; feeling this to some extent. The vast majority were at least able to ask questions (86&#37;), and 67.5&#37; were able to contribute ideas and suggestions in the workplace.</Pgraph><Pgraph>Overall, workload, excessive demands and the experience of deficits were rated rather low and appreciation was moderate (see table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table" />). There were only slight gender-related differences in the experience of excessive demands, which were reported less frequently by men than by women. The stage of their studies preclinical or clinical) had no significant impact on students&#8217; experiences in the workplace. The place of employment was more significant: those who were employed in inpatient care experienced greater stress and excessive demands. There were no relevant differences in experiencing deficits. Appreciation was comparatively high.  </Pgraph><SubHeadline>3.4. Learning gains </SubHeadline><Pgraph>Collaboration was experienced as a significant learning gain across all locations. In hospitals, practical skills and medical routines were also highly rated, while in the public health service crisis management, communication and health system knowledge were highly rated. </Pgraph><Pgraph>A high level of confirmation of the medical profession was reported in both inpatient and outpatient roles, and to a slightly lesser extent in the public health service. Across all deployment areas, there was a high willingness to sign up for such a deployment again if required (see table 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="table" />).</Pgraph><SubHeadline>3.5. Free text answers</SubHeadline><Pgraph>The qualitative analysis of the free text responses regarding the other learning areas revealed that they could be categorised into four groups (see attachment 2 <AttachmentLink attachmentNo="2" /> and table 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="table" />).</Pgraph><SubHeadline2>3.5.1. The healthcare system</SubHeadline2><Pgraph>Students share their insights into the healthcare system and the processes of various institutions. They complain about the public health service&#8217;s bureaucratic and inflexible processes, and the lack of cooperation between the various stakeholders in the healthcare system. The strong economisation of hospitals is criticised frequently. There are also several mentions of concerns about the efficiency of the healthcare system in Germany.</Pgraph><SubHeadline2>3.5.2. Collaboration within the healthcare team</SubHeadline2><Pgraph>Students describe their diverse experiences and learning progress when working on site. This includes acquiring practical skills and implicit knowledge of work processes and documentation tasks in their respective areas. </Pgraph><Pgraph>Hierarchical structures and interprofessional conflicts are viewed as obstacles to collaboration, whereas respectful collaboration and equal partnership are considered beneficial. The work of nursing is appreciated several times. Communication skills and crisis management in exceptional situations are frequently mentioned as areas for learning.</Pgraph><SubHeadline2>3.5.3. Self-awareness and self-development</SubHeadline2><Pgraph>Several students said that the work pushed them to their limits and that they had to learn to take care of themselves. They also said t that they learned to face crises in a more relaxed and sober manner. Dealing with ethical issues in exceptional situations is an important topic. The assignment was characterised as motivating and meaningful for their studies. </Pgraph><SubHeadline2>3.5.4. Support for the commitment</SubHeadline2><Pgraph>Some students complained in their comments about inconsistent regulations at their universities regarding how studies and examinations should be conducted during the pandemic. Several students expressed their disappointment that voluntary commitment was not rewarded, but instead led to disadvantages.</Pgraph><Pgraph>The answers regarding future study preferences and wishes for future studies can be divided into two categories: </Pgraph><SubHeadline2>3.5.5. More responsible involvement in practice</SubHeadline2><Pgraph>By far the most frequently mentioned answers relate to the desire for the degree course to be more practical. This is based on the deficits experienced in various care settings, as well as the advantages of being part of care teams with concrete responsibilities and interprofessional collaboration. </Pgraph><SubHeadline2>3.5.6. Concrete curricular proposals</SubHeadline2><Pgraph>Based on their experiences during the pandemic, the students make specific suggestions for improving preparedness for their respective activities or for incorporating such content more frequently into their studies. As well as disaster management, intensive care medicine and public health services, this also includes preparing for challenging situations.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="3. Ergebnisse" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>3. Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline>3.1. Teilnehmende und Einsatzbereiche</SubHeadline><Pgraph>Es beteiligten sich 731 Medizinstudierende aus allen Bundesl&#228;ndern mit medizinischen Fakult&#228;ten an der Befragung (19&#37; Hannover, 15&#37; Aachen, 9&#37; Gie&#223;en, 7&#37; M&#252;nster, 5&#37; Berlin, 5&#37; M&#252;nchen, 40&#37; andere Fakult&#228;ten). Von diesen waren 381 (52&#37;) im Einsatz (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />). </Pgraph><Pgraph>Die Arbeits- und Aufgabenbereiche der Studierenden sind in Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" /> dargestellt. 89&#37; der Studierenden gaben an, eine Art von Honorar zu erhalten, 6 &#37; erhielten nichts, 5&#37; erhielten Mahlzeiten und 1&#37; wurden die Reisekosten erstattet.</Pgraph><SubHeadline>3.2. Unterst&#252;tzung am Arbeitsplatz</SubHeadline><Pgraph>68&#37; erhielten eine einf&#252;hrende Schulung zu Beginn der T&#228;tigkeit, 1&#37; berichteten &#252;ber regelm&#228;&#223;ige Schulungen w&#228;hrend der ganzen Einsatzzeit; 17&#37; erhielten Materialien zur eigenverantwortlichen Aneignung. Gespr&#228;che zur Reflexion &#252;ber den Einsatz fanden v. a. in informellem Rahmen statt: bei 72&#37; mit Mitarbeiter&#42;innen im Einsatz, bei 71&#37; mit Kommiliton&#42;innen, bei 80&#37; mit Freund&#42;innen, Familie, Partner&#42;in und 3&#37; nutzten professionelle Gespr&#228;chsangebote.</Pgraph><SubHeadline>3.3. Erfahrungen im Einsatz: Arbeitsbelastung, &#220;berforderung, Defiziterleben und Wertsch&#228;tzung  </SubHeadline><Pgraph>17,6&#37; der Studierenden gaben an unter Zeitdruck zu leiden, 26,3&#37; erlebten eine deutliche k&#246;rperliche Belastung, 18,6&#37; eine psychische Belastung. Eine &#220;berforderung durch fehlende medizinische Vorkenntnisse war selten (5,5&#37;), durch fehlende praktische Erfahrungen etwas h&#228;ufiger (13,2&#37;). 22,3&#37; f&#252;hlten sich durch pers&#246;nliche Schicksale der Patient&#42;innen betroffen. Nicht selten wurde Personalmangel erlebt (35,9&#37;) und gute Kommunikationsstrukturen vermisst (35,4&#37;), teilweise war auch der T&#228;tigkeitsbereich unklar (28,5&#37;). Eine geringere Anzahl f&#252;hlte sich nutzlos (10,6&#37;) bzw. als billige Arbeitskraft missbraucht (16,9&#37;). </Pgraph><Pgraph>69,5&#37; f&#252;hlten sich als Mitarbeitende ernst genommen (bei weiteren 19,2&#37; teilweise) und 67,5&#37; konnten sich mit Ideen und Anregungen am Arbeitsplatz einbringen, die allermeisten zumindest Fragen einbringen (86&#37;). </Pgraph><Pgraph>Insgesamt wurden Arbeitsbelastung, &#220;berforderung und Defiziterleben eher gering eingesch&#228;tzt und die Wertsch&#228;tzung moderat (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table" />). Schwache geschlechts-assoziierte Unterschiede gab es nur f&#252;r das &#220;berforderungserleben, das bei M&#228;nnern geringer als bei Frauen war. Ob die Studierenden in den vorklinischen oder klinischen Semestern ihres Studiums waren, hatte f&#252;r die Erfahrungen am Arbeitsplatz keine Bedeutung. Bedeutsamer war der Einsatzort: Wer in der station&#228;ren Versorgung eingesetzt wurde, hatte ein gr&#246;&#223;eres Belastungs- und &#220;berforderungserleben. Relevante Unterschiede f&#252;r ein Defiziterleben fanden sich nicht. Die Wertsch&#228;tzung wurde vergleichsweise hoch erlebt.  </Pgraph><SubHeadline>3.4. Lerngewinne </SubHeadline><Pgraph>Zusammenarbeit wurde &#252;ber alle Einsatzorte hinweg als wesentlicher Lernzuwachs erlebt, in Krankenh&#228;user hatten zudem praktische Fertigkeiten und medizinische Routine hohe Zustimmung, w&#228;hrend dies im &#246;ffentlichen Gesundheitsdienst v. a. in Bezug auf Krisenmanagement, Kommunikation und Gesundheitssystemwissen der Fall war.  </Pgraph><Pgraph>Im station&#228;ren wie auch im ambulanten Einsatz wurde eine hohe Best&#228;tigung f&#252;r den &#228;rztlichen Beruf beschrieben, etwas geringer im &#246;ffentlichen Gesundheitsdienst. &#220;ber alle Einsatzbereiche hinweg bestand eine hohe Bereitschaft, sich bei Bedarf erneut f&#252;r einen solchen Einsatz zu melden (siehe Tabelle 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="table" />).</Pgraph><SubHeadline>3.5. Freitextantworten</SubHeadline><Pgraph>Die qualitative Analyse der Freitextantworten zu den weiteren Lernbereichen zeigte, dass sich diese vier Kategorien zuordnen lassen, siehe Anhang 2 <AttachmentLink attachmentNo="2" /> und Tabelle 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="table" />.</Pgraph><SubHeadline2>3.5.1. Das Gesundheitssystem</SubHeadline2><Pgraph>Die Studierenden beschreiben Einblicke in das Gesundheitssystem und in die Abl&#228;ufe verschiedener Einrichtungen. Es werden b&#252;rokratische und unflexible Prozesse im Frage&#246;ffentlichen Gesundheitsdienst beklagt sowie eine mangelnde Zusammenarbeit der verschiedenen Akteur&#42;innen des Gesundheitssystems. H&#228;ufiger wird die starke &#214;konomisierung in den Krankenh&#228;usern kritisiert. Auch die Sorge um die Leistungsf&#228;higkeit des Gesundheitssystems in Deutschland kommt mehrfach zum Ausdruck.</Pgraph><SubHeadline2>3.5.2. Mitarbeit im Versorgungsteams</SubHeadline2><Pgraph>Die Studierenden beschreiben ihre vielf&#228;ltigen Erfahrungen und Lernfortschritte in der Mitarbeit vor Ort. Dazu geh&#246;ren der Erwerb praktischer Fertigkeiten und impliziten Wissens &#252;ber Arbeitsabl&#228;ufe und Dokumentationsaufgaben in den jeweiligen Bereichen. </Pgraph><Pgraph>In der Zusammenarbeit werden hierarchische Strukturen und interprofessionelle Konflikte als hinderlich erlebt, w&#228;hrend respektvolle Zusammenarbeit und Arbeiten auf Augenh&#246;he als f&#246;rderlich beschrieben werden. Mehrfach kommt die Wertsch&#228;tzung f&#252;r die T&#228;tigkeit der Pflege zum Ausdruck. Kommunikative F&#228;higkeiten werden h&#228;ufig als Lernbereiche erw&#228;hnt wie auch das Vorgehen in Krisen und das Verhalten in Ausnahmesituationen. </Pgraph><SubHeadline2>3.5.3. Selbsterfahrung und Selbstentwicklung</SubHeadline2><Pgraph>Mehrere Studierende beschreiben, dass sie durch die Arbeit an ihre Grenzen kamen und dabei auch Selbstf&#252;rsorge erlernen mussten. H&#228;ufiger war auch die R&#252;ckmeldung, dass sie lernen Krisen entspannter und n&#252;chterner zu begegnen. Die Auseinandersetzung mit ethischen Fragestellungen in Ausnahmesituationen stellt ein wichtiges Thema dar. Der Einsatz wird als motivierend und sinnstiftend f&#252;r das Studium charakterisiert. </Pgraph><SubHeadline2>3.5.4. Unterst&#252;tzung des Einsatzes</SubHeadline2><Pgraph>In einigen Kommentaren beklagen sich die Studierenden &#252;ber uneinheitliche Regelungen ihrer Universit&#228;ten, wie Studium und Pr&#252;fungen w&#228;hrend der Pandemie ablaufen sollten. Mehrfach wird die Entt&#228;uschung ge&#228;u&#223;ert, dass freiwilliges Engagement nicht belohnt wurde, sondern zu Nachteilen f&#252;hrte. </Pgraph><Pgraph>Die Antworten zu W&#252;nschen f&#252;r das zuk&#252;nftige Studium lassen sich in zwei Kategorien fassen: </Pgraph><SubHeadline2>3.5.5. Mehr verantwortliche Einbindung in die Praxis</SubHeadline2><Pgraph>Die mit Abstand am h&#228;ufigsten genannten Antworten beziehen sich auf den Wunsch nach mehr Praxisn&#228;he im Studium. Dieser speist sich aus den erlebten eigenen Defiziten in den verschiedenen Versorgungsfeldern sowie die erfahrenen Vorz&#252;ge einer Einbindung in Versorgungsteams mit konkreter Verantwortlichkeit und interprofessioneller Zusammenarbeit. </Pgraph><SubHeadline2>3.5.6. Konkrete curriculare Vorschl&#228;ge</SubHeadline2><Pgraph>Aufgrund der Erfahrungen in ihrem Pandemieeinsatz machen die Studierenden konkrete Vorschl&#228;ge, besser auf die jeweiligen T&#228;tigkeiten vorbereitet zu werden bzw. solche Inhalte vermehrt in das Studium aufzunehmen. Dazu geh&#246;ren neben Katastrophenmanagement, Intensivmedizin und &#246;ffentlichem Gesundheitsdienst auch die Vorbereitung auf herausfordernde Situationen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="4. Discussion" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>4. Discussion</MainHeadline><Pgraph>The situation of medical students in Germany during the pandemic has been studied several times. For instance, the negative impact of the pandemic on the mental health and quality of life of medical students has been documented <TextLink reference="6"></TextLink> as have increased stress levels resulting from due to social isolation and uncertainty regarding future studies <TextLink reference="8"></TextLink>. While the switch to digital learning was appreciated by the students <TextLink reference="9"></TextLink>, it could not compensate for essential aspects such as social contact with fellow students and lecturers and practice in practical training <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>By contrast, comparatively little is known about how students were involved in the pandemic in Germany. In an online survey conducted shortly before ours (April&#47;May 2020) <TextLink reference="12"></TextLink>, medical students expressed satisfaction with their work and supervision. However, their more detailed work experiences and learning progress they experienced have yet to be investigated. </Pgraph><Pgraph>Our survey was completed by medical students from all over Germany; the average age and predominance of women are both typical of medical students. More than a third of those involved had previous training in a healthcare profession, which undoubtedly lowered the threshold for participation. The most common places of employment were hospitals and the public health service, which expanded significantly during this time. Overall, this demonstrates the significant advantage of students being able to work flexibly in different areas.</Pgraph><Pgraph>The high level of physical, temporal and psychological stress experienced by some students was to be expected for such deployments and demonstrates the significant workload they were expected to undertake. The emotional impact of encountering patients&#39; fates was also significant. According to the free text responses, this was due not only to the effects of illnesses caused by the virus, but also to the social restrictions experienced, for example when relatives were not allowed to visit their sick relatives. Overall, more opportunities for reflection and psychological support would certainly have been helpful in dealing with the experienced stress. Such structured support is essential, not only to reduce the participants&#39; stress, but also to help them learn how to to deal with ambiguity, uncertainty and complexity, and to promote their personal development <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Appropriate fields of activity, preparatory training and professional involvement under appropriate supervision are essential for deploying students in healthcare. According to our results, most students received training during their assignments. They rarely felt overwhelmed or useless; although the area of work was sometimes unclear. This may have improved over time, however <TextLink reference="15"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>One issue to note is the misuse of students as cheap labour in such situations, as reported by one in six students. This issue also emerged in the free text responses, when students perceived themselves as being at the bottom of the hierarchy and got the impression that they were being used not for unexpected emergencies, but to compensate for structural deficiencies. However, most students felt that they were taken seriously as employees who could contribute their own ideas and suggestions. </Pgraph><Pgraph>&#8220;COVID-19 shows us our problems like through a burning glass.&#8221; This well-known saying can also be applied to the students&#8217; views of the healthcare system. Students have criticised the lack of flexibility and bureaucratic processes, as well as the strong focus on economics and impersonal atmosphere, especially in larger hospitals. This fundamental criticism is in line with previous studies, which found that the increasing economisation of medicine was a significant burden for students <TextLink reference="16"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In recent years, many initiatives in medical studies internationally and nationally have focused on identifying other areas of competence that are essential for the medical profession in addition to traditional specialist expertise and integrating these into medical training in a structured manner. For example, based on the CanMEDS role model, communication, collaboration, health advocacy and professionalism have been integrated. Our survey suggests that students gained significant learning experience in these areas during their placement. Similar experiences have been reported in the Netherlands <TextLink reference="17"></TextLink>. An Irish study <TextLink reference="18"></TextLink> also highlights communication, teamwork, compassion and altruism as key learning areas, while a qualitative study from Heidelberg <TextLink reference="14"></TextLink> points to the importance of placement in forming a professional identity. </Pgraph><Pgraph>The qualitative statements clearly show that the participants would have liked more flexibility and support from faculty members. Many also expressed their desire for their studies to be more practically relevant by working responsibly in teams. Against this backdrop, the question arises as whether medical students can be integrated into healthcare in a way that enables them to learn and contribute simultaneously. This has not only taken place during the pandemic, but also in other situations of shortage, e.g. in caring for the homeless or in disaster prevention. An international movement for <Mark2>&#8220;value-added education&#8221;</Mark2> <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> has emerged in the USA, where education also generates added value for care. In this sense, the Corona-related tasks assigned to medical students can also be viewed as offering a glimpse into the future, where students actively participate in healthcare and gain invaluable insights into their professional development.</Pgraph><SubHeadline>4.1. Limitations</SubHeadline><Pgraph>The advantage of online surveys is that a large number of people can be surveyed in a short amount of time with relatively little effort. A major disadvantage, however, is the typically low response rate. It is unclear how many of the 108,000 medical students enrolled in Germany participated in pandemic operations. However, if we compare our study with data from the nationwide Medis-vs-COVID-19 network, which has more than 20,000 students, of whom more than 10,000 were deployed, there is no significant difference in terms of gender, age or semester. The representation of the vast majority of federal states also suggests that the data is representative.</Pgraph><Pgraph>When evaluating the survey results, bear in mind that these are student&#180;s feedback rather than objective examination results or external assessments.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="4. Diskussion" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>4. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Die Situation der Medizinstudierenden in Deutschland w&#228;hrend der Pandemie wurde mehrfach untersucht. So wurden negative Auswirkungen der Pandemie auf die psychische Gesundheit und die Lebensqualit&#228;t von Medizinstudierenden beschrieben <TextLink reference="6"></TextLink> sowie vermehrte Stressbelastung durch soziale Isolation und Unsicherheiten hinsichtlich des zuk&#252;nftigen Studiums <TextLink reference="8"></TextLink>. Die Umstellung auf digitales Lernen wurde seitens der Studierenden gesch&#228;tzt <TextLink reference="9"></TextLink>, konnte aber wesentliche Aspekte wie soziale Kontakte zu Mitstudierenden und Lehrenden sowie die &#220;bungen in praktischen F&#228;higkeiten nicht ausgleichen <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Zur Mitarbeit der Studierenden in der Pandemie in Deutschland ist dagegen vergleichsweise wenig bekannt. In einer Onlinebefragung, die kurz vor unserer Befragung (April&#47;Mai 2020) stattfand <TextLink reference="12"></TextLink>, zeigten sich die im Einsatz befindlichen Medizinstudierenden zufrieden mit ihrer T&#228;tigkeit und der erfahrenen Supervision, die genaueren Arbeitserfahrungen sowie die erlebten Lernfortschritte sind bisher jedoch noch nicht untersucht worden. </Pgraph><Pgraph>An unserer Befragung beteiligten sich Medizinstudierende aus ganz Deutschland, das beschriebene Durchschnittalter und das &#220;berwiegen des weiblichen Geschlechts sind typisch f&#252;r das Medizinstudium. Mehr als ein Drittel der im Einsatz befindlichen hatten eine Vorausbildung in einem Gesundheitsberuf, was sicherlich die Hemmschwelle zur Mitarbeit senkte. H&#228;ufigster Einsatzort war das Krankenhaus, daneben der &#246;ffentliche Gesundheitsdienst, der in dieser Zeit massiv ausgebaut wurde. Insgesamt zeigt sich hier ein wesentlicher Vorteil der Studierenden, flexibel in verschiedenen Bereichen einsetzbar zu sein. </Pgraph><Pgraph>Die zum Teil hohe erlebte k&#246;rperliche, zeitliche und psychische Belastung war f&#252;r solche Eins&#228;tze zu erwarten und zeigt, dass den Medizinstudierenden bei ihrem Einsatz einiges abverlangt wurde. Auch die Betroffenheit in der Begegnung mit Patientenschicksalen war relevant, wobei laut der Freitextantworten nicht nur die Auswirkungen der COVID-19-Erkrankungen, sondern auch die erlebten sozialen Restriktionen betroffen machten, wenn z. B. Angeh&#246;rige ihre kranken Verwandten nicht besuchen durften. Insgesamt w&#228;re es hier sicherlich hilfreich gewesen, vermehrt Reflexionsm&#246;glichkeiten und psychologischen Support anzubieten, um die erlebten Belastungen zu verarbeiten. Eine solche strukturierte Unterst&#252;tzung ist wesentlich, nicht nur f&#252;r die Stressreduktion der Teilnehmenden, sondern auch um den Umgang mit Ambiguit&#228;t, Unsicherheit und Komplexit&#228;t zu erlernen und die pers&#246;nliche Entwicklung zu f&#246;rdern <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Als wesentliche Bedingung f&#252;r einen Einsatz von Studierenden in der Gesundheitsversorgung sind angemessene Aufgabenfelder, vorbereitende Schulungen und eine professionelle Einbindung mit entsprechender Supervision anzusehen. Unseren Ergebnissen zufolge wurden die meisten Studierenden in ihren Eins&#228;tzen geschult. Sie f&#252;hlten sich selten &#252;berfordert oder nutzlos, zum Teil war der Arbeitsbereich unklar, was sich aber m&#246;glicherweise im Verlauf besserte <TextLink reference="15"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Eine zu beachtende Gefahr liegt darin, dass Studierende in solchen Situationen als billige Arbeitskraft missbraucht werden, was von jedem sechsten Studierenden r&#252;ckgemeldet wurde. Auch in den Freitextantworten taucht dieses Thema auf, wenn Studierende sich als zuunterst in der Hierarchie erleben und den Eindruck bekommen, dass sie nicht f&#252;r eine unerwartete Notlage, sondern zur Kompensation struktureller M&#228;ngel eingesetzt werden. Die meisten Studierenden jedoch f&#252;hlten sich als Mitarbeitende ernst genommen, die auch ihre Fragen und Anregungen einbringen konnten. </Pgraph><Pgraph>&#8222;COVID-19 zeigt uns unsere Probleme wie durch ein Brennglas&#8220;. Dieses h&#228;ufig gebrauchte Bonmot l&#228;sst sich auch auf die Sicht der Studierenden auf das Gesundheitssystem anwenden. Die fehlende Flexibilit&#228;t, b&#252;rokratische Prozesse, aber auch eine starke &#214;konomisierung und eine unpers&#246;nliche Atmosph&#228;re gerade in gr&#246;&#223;eren Krankenh&#228;usern wurde von den Studierenden kritisch angemerkt. Diese zum Teil fundamentale Kritik deckt sich mit Voruntersuchungen, wo die zunehmende &#214;konomisierung in der Medizin eine hohe Belastung f&#252;r Studierende darstellte <TextLink reference="16"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>International wie national bezogen sich viele Initiativen der letzten Jahre im Medizinstudium darauf, neben der traditionellen fachlichen Expertise weitere f&#252;r den &#228;rztlichen Beruf wesentliche Kompetenzbereiche zu erfassen und strukturiert in die &#228;rztliche Ausbildung zu integrieren. Basierend auf dem Modell der Canmeds-Rollen werden z. B. Kommunikation, Zusammenarbeit, Gesundheitsf&#252;rsprache und Professionalit&#228;t integriert. Unsere Befragung legt nahe, dass die Studierenden im Rahmen ihres Einsatzes in diesen Bereichen wesentliche Lernerfahrungen sammelten. &#196;hnliche Erfahrungen wurden aus den Niederlanden best&#228;tigt <TextLink reference="17"></TextLink>. Eine irische Studie <TextLink reference="18"></TextLink> verweist ebenfalls auf Kommunikation, Teamarbeit, Mitgef&#252;hl und Altruismus als wesentliche Lernbereiche, eine weitere qualitative Studie aus Heidelberg <TextLink reference="14"></TextLink> verweist auf die Bedeutung des Einsatzes f&#252;r die professionelle Identit&#228;tsbildung. </Pgraph><Pgraph>In den qualitativen Aussagen wird deutlich, dass sich die Teilnehmenden mehr Flexibilit&#228;t und Unterst&#252;tzung seitens der Fakult&#228;t gew&#252;nscht h&#228;tten. Viele artikulierten zudem ihren Wunsch nach mehr Praxisn&#228;he im Studium, indem sie verantwortlich in Teams mitarbeiten. Es stellt sich vor diesem Hintergrund die Frage, ob es nicht Wege gibt, Medizinstudierende regul&#228;r so in die Versorgung zu integrieren, dass sie einerseits lernen und andererseits einen Beitrag zur Versorgung leisten. Solches fand nicht nur in der Sondersituation der Pandemie statt, sondern auch in anderen Mangelsituationen, z. B. in der Versorgung von Obdachlosen oder im Katstrophenschutz. Von den USA ausgehend hat sich eine internationale Bewegung f&#252;r &#8222;Value-added Education&#8220; <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> formiert, in der die Ausbildung zugleich einen Mehrwert f&#252;r die Versorgung generiert. In diesem Sinne k&#246;nnen auch die Corona-Eins&#228;tze der Medizinstudierenden als eine Zukunftsperspektive verstanden werden, in der sich Studierende an der Gesundheitsversorgung beteiligen und dabei wesentliche Aspekte ihres &#228;rztlichen Entwicklungsweges erlernen.</Pgraph><SubHeadline>4.1. Limitationen</SubHeadline><Pgraph>Onlinebefragungen bieten den Vorteil, dass mit relativ wenig Aufwand in kurzer Zeit eine hohe Anzahl von Menschen befragt werden k&#246;nnen. Ein wesentlicher Nachteil liegt in der meist niedrigen Responderrate. Es ist unbekannt, wieviel der 108.000 in Deutschland eingeschriebenen Medizinstudierenden sich an Pandemieeins&#228;tzen beteiligten. Nimmt man Daten des bundesweiten Netzwerkes von Medis-vs-COVID-19 mit mehr als 20.000 Studierenden, von denen mehr als 10.000 tats&#228;chlich im Einsatz waren, zum Vergleich mit unserer Studie, so findet sich kein wesentlicher Unterschied bzgl. Geschlecht, Alter, und Semester. Auch die Vertretung der allermeisten Bundesl&#228;nder spricht f&#252;r die Repr&#228;sentativit&#228;t der Daten. </Pgraph><Pgraph>Bei der Bewertung der Befragungsergebnisse ist au&#223;erdem zu ber&#252;cksichtigen, dass es sich um R&#252;ckmeldungen der Studierenden handelt und nicht um objektive Pr&#252;fungsergebnisse oder externe Einsch&#228;tzungen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="5. Conclusion" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>5. Conclusion</MainHeadline><Pgraph>A major crisis, such as a pandemic, creates a high level of pressure for change. It therefore presents an opportunity to break new ground and implement fundamental changes. In terms of education, online learning has particularly benefited from the pandemic. Our results suggest that there is further potential for development: namely, integrating medical students into healthcare so that they can contribute to healthcare while learning essential skills for their future profession. From the perspective of the medical students who took part in our study, appreciation, a flexible study design and appropriate learning support are essential for the successful involvement of students in healthcare. Further studies are needed to research how such &#8220;learning through co-care&#8221; could be developed in medical studies.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="5. Schlussfolgerung" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>5. Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>Eine umfassende Krise wie eine Pandemie geht mit hohem Ver&#228;nderungsdruck einher. Sie birgt damit auch die Chance, neue Wege zu gehen und grundlegende Ver&#228;nderungen anzusto&#223;en. In Bezug auf das Studium hat insbesondere das Online-Lernen durch die Pandemie einen deutlichen Schub erfahren. Unsere Ergebnisse legen nahe, dass es ein weiteres Entwicklungspotential gibt, n&#228;mlich Medizinstudierende so in die Versorgung zu integrieren, dass sie dabei einen wichtigen Beitrag f&#252;r die Gesundheitsversorgung leisten und zugleich wesentliche Aspekte f&#252;r ihren zuk&#252;nftigen Beruf erlernen. Aus Sicht der Medizinstudierenden, die an unserer Studie teilgenommen haben, sind Wertsch&#228;tzung, flexible Studiengestaltung und eine angemessene Lernunterst&#252;tzung wesentlich f&#252;r das Gelingen einer studentischen Mitwirkung in der Gesundheitsversorgung. Wie ein solches &#8222;Lernen durch Mitversorgen&#8220; im Medizinstudium entwickelt werden k&#246;nnte, muss durch weitere Studien erforscht werden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Acknowledgements" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>We would like to thank the CoronAid group for their commitment in organising student support at the University of Witten&#47;Herdecke, particularly the members who were involved in the qualitative and quantitative evaluation: the students Anna di Bari, Oliver K&#246;nig and Alexander Lindeberg. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Danksagung" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Wir danken der CoronAid Gruppe f&#252;r Ihren Einsatz in der Organisation der studentischen Mithilfe an der Universit&#228;t Witten Herdecke, insbesondere den Mitgliedern, die bei der bei der qualitativen und quantitativen Auswertung beteiligt waren: den Studierenden Anna di Bari, Oliver K&#246;nig und Alexander Lindeberg. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Authors&#8217; ORCIDs" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Authors&#8217; ORCIDs</MainHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Christian Scheffer: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0003-0350-707X">0000-0003-0350-707X</Hyperlink>&#93;</ListItem><ListItem level="1">Beate Stock-Schr&#246;er: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0009-0007-3537-3287">0009-0007-3537-3287</Hyperlink>&#93;</ListItem><ListItem level="1">Arndt B&#252;ssing: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0002-5025-7950">0000-0002-5025-7950</Hyperlink>&#93;</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="ORCIDs der Autor&#42;innen" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>ORCIDs der Autor&#42;innen</MainHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Christian Scheffer: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0003-0350-707X">0000-0003-0350-707X</Hyperlink>&#93;</ListItem><ListItem level="1">Beate Stock-Schr&#246;er: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0009-0007-3537-3287">0009-0007-3537-3287</Hyperlink>&#93;</ListItem><ListItem level="1">Arndt B&#252;ssing: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0002-5025-7950">0000-0002-5025-7950</Hyperlink>&#93;</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Competing interests" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Interessenkonflikt" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Anonym</RefAuthor>
        <RefTitle>Corona: Spahn verspricht Krankenh&#228;usern finanzielle Hilfe</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>aerzteblatt.de</RefJournal>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Corona: Spahn verspricht Krankenh&#228;usern finanzielle Hilfe. aerzteblatt.de. 13.03.2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;nachrichten&#47;111050&#47;Corona-Spahn-verspricht-Krankenhaeusern-finanzielle-Hilfe</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;nachrichten&#47;111050&#47;Corona-Spahn-verspricht-Krankenhaeusern-finanzielle-Hilfe</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Brown A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kassam A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Paget M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Blades K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mercia M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kachra R</RefAuthor>
        <RefTitle>Exploring the global impact of the COVID-19 pandemic on medical education: an international cross-sectional study of medical learners</RefTitle>
        <RefYear>2021</RefYear>
        <RefJournal>Can Med Educ J</RefJournal>
        <RefPage>28-43</RefPage>
        <RefTotal>Brown A, Kassam A, Paget M, Blades K, Mercia M, Kachra R. Exploring the global impact of the COVID-19 pandemic on medical education: an international cross-sectional study of medical learners. Can Med Educ J. 2021;12(3):28-43. DOI: 10.36834&#47;cmej.71149</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.36834&#47;cmej.71149</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Majorski S</RefAuthor>
        <RefAuthor>von Plessen CM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scheffer C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Baumann H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Windisch W</RefAuthor>
        <RefTitle>Medizinstudierende helfen lassen</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch Arztebl</RefJournal>
        <RefPage>A-1130, B-950</RefPage>
        <RefTotal>Majorski S, von Plessen CM, Scheffer C, Baumann H, Windisch W. Medizinstudierende helfen lassen. Dtsch Arztebl. 2020;117(21):A-1130, B-950. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;archiv&#47;214146&#47;Coronakrise-Medizinstudierende-helfen-lassen</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;archiv&#47;214146&#47;Coronakrise-Medizinstudierende-helfen-lassen</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Hanke S</RefAuthor>
        <RefTitle>Medis vs. COVID-19: Wie Medizinstudierende Hilfsangebote organisieren. Operation Karriere</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefTotal>Hanke S. Medis vs. COVID-19: Wie Medizinstudierende Hilfsangebote organisieren. Operation Karriere. 30.03.2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;operation-karriere.de&#47;magazin&#47;medis-vs-covid-19-wie-medizinstudierende-hilfsangebote-organisieren&#47;</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;operation-karriere.de&#47;magazin&#47;medis-vs-covid-19-wie-medizinstudierende-hilfsangebote-organisieren&#47;</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>B&#252;ssing A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lindeberg A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stock-Schr&#246;er B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Martin D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scheffer C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bachmann HS</RefAuthor>
        <RefTitle>Motivations and Experiences of Volunteering Medical Students in the COVID-19 Pandemic&#8212;Results of a Survey in Germany</RefTitle>
        <RefYear>2022</RefYear>
        <RefJournal>Front Psychiatry</RefJournal>
        <RefPage>768341</RefPage>
        <RefTotal>B&#252;ssing A, Lindeberg A, Stock-Schr&#246;er B, Martin D, Scheffer C, Bachmann HS. Motivations and Experiences of Volunteering Medical Students in the COVID-19 Pandemic&#8212;Results of a Survey in Germany. Front Psychiatry. 2022;12:768341. DOI: 10.3389&#47;fpsyt.2021.768341</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3389&#47;fpsyt.2021.768341</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="22">
        <RefAuthor>Bank I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wijnen-Meijer M</RefAuthor>
        <RefTitle>Why should medical students (not) be recruited to care for patients with COVID-19&#63;</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>342</RefPage>
        <RefTotal>Bank I, Wijnen-Meijer M. Why should medical students (not) be recruited to care for patients with COVID-19&#63; BMC Med Educ. 2020;20(1):342. DOI: 10.1186&#47;s12909-020-02261-8</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1186&#47;s12909-020-02261-8</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>Frank JR</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2005</RefYear>
        <RefBookTitle>The CanMEDS 2005 Framework</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Frank JR. The CanMEDS 2005 Framework. Ottawa: Royal College of Physicians and Surgeons of Canada; 2005.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>Halfmann M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wetzel L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Castioni N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kiefer F</RefAuthor>
        <RefAuthor>K&#246;nig S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schmieder A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Koopmann A</RefAuthor>
        <RefTitle>The impact of COVID-19 pandemic on mental burden and quality of life in medical students &#8211; results of an online survey</RefTitle>
        <RefYear>2023</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc21</RefPage>
        <RefTotal>Halfmann M, Wetzel L, Castioni N, Kiefer F, K&#246;nig S, Schmieder A, Koopmann A. The impact of COVID-19 pandemic on mental burden and quality of life in medical students &#8211; results of an online survey. GMS J Med Educ. 2023;40(2):Doc21. DOI: 10.3205&#47;zma001603</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma001603</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Gottschalk M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Milch PM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Albert C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Werwick K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Braun-Dullaeus RC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stieger P</RefAuthor>
        <RefTitle>Medical education during the Covid-19 pandemic long-term experiences of German clinical medical students</RefTitle>
        <RefYear>2023</RefYear>
        <RefJournal>PLoS One</RefJournal>
        <RefPage>e0286642</RefPage>
        <RefTotal>Gottschalk M, Milch PM, Albert C, Werwick K, Braun-Dullaeus RC, Stieger P. Medical education during the Covid-19 pandemic long-term experiences of German clinical medical students. PLoS One. 2023;18(6):e0286642. DOI: 10.1371&#47;journal.pone.0286642</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1371&#47;journal.pone.0286642</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>Hafner S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zolk O</RefAuthor>
        <RefAuthor>Barth H</RefAuthor>
        <RefTitle>COVID-19 pandemic-related adaptations of medical education in clinical pharmacology - impact on students and lecturers at a German university</RefTitle>
        <RefYear>2022</RefYear>
        <RefJournal>Naunyn Schmiedebergs Arch Pharmacol</RefJournal>
        <RefPage>681-690</RefPage>
        <RefTotal>Hafner S, Zolk O, Barth H. COVID-19 pandemic-related adaptations of medical education in clinical pharmacology - impact on students and lecturers at a German university. Naunyn Schmiedebergs Arch Pharmacol. 2022;395(6):681-690. DOI: 10.1007&#47;s00210-022-02225-3</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s00210-022-02225-3</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Holzmann-Littig C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zerban NL</RefAuthor>
        <RefAuthor>Storm C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ulhaas L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pfeiffer M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kotz A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wijnen-Meijer M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Keil S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Huber J</RefAuthor>
        <RefTitle>One academic year under COVID-19 conditions: two multicenter cross-sectional evaluation studies among medical students in Bavarian medical schools, Germany students&#8217; needs, difficulties, and concerns about digital teaching and learning</RefTitle>
        <RefYear>2022</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>450</RefPage>
        <RefTotal>Holzmann-Littig C, Zerban NL, Storm C, Ulhaas L, Pfeiffer M, Kotz A, Wijnen-Meijer M, Keil S, Huber J. One academic year under COVID-19 conditions: two multicenter cross-sectional evaluation studies among medical students in Bavarian medical schools, Germany students&#8217; needs, difficulties, and concerns about digital teaching and learning. BMC Med Educ. 2022;22(1):450. DOI: 10.1186&#47;s12909-022-03480-x</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1186&#47;s12909-022-03480-x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>Manzini G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kornmann M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kremer M</RefAuthor>
        <RefTitle>Medical education during the COVID-19 pandemic: What students missed and what they did not. A questionnaire-based cross-sectional study</RefTitle>
        <RefYear>2023</RefYear>
        <RefJournal>GMS Interdiscip Plast Reconstr Surg DGPW</RefJournal>
        <RefPage>Doc05</RefPage>
        <RefTotal>Manzini G, Kornmann M, Kremer M. Medical education during the COVID-19 pandemic: What students missed and what they did not. A questionnaire-based cross-sectional study. GMS Interdiscip Plast Reconstr Surg DGPW. 2023;12:Doc05. DOI: 10.3205&#47;iprs000175</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;iprs000175</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>Mihatsch L</RefAuthor>
        <RefAuthor>von der Linde M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Knolle F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Luchting B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dimitriadis K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Heyn J</RefAuthor>
        <RefTitle>Survey of German medical students during the COVID-19 pandemic: attitudes toward volunteering versus compulsory service and associated factors</RefTitle>
        <RefYear>2022</RefYear>
        <RefJournal>J Med Ethics</RefJournal>
        <RefPage>630-636</RefPage>
        <RefTotal>Mihatsch L, von der Linde M, Knolle F, Luchting B, Dimitriadis K, Heyn J. Survey of German medical students during the COVID-19 pandemic: attitudes toward volunteering versus compulsory service and associated factors. J Med Ethics. 2022;48(9):630-636. DOI: 10.1136&#47;medethics-2020-107202</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1136&#47;medethics-2020-107202</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Lutz G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Roling G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Berger B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Edelh&#228;user F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scheffer C</RefAuthor>
        <RefTitle>Reflective practice and its role in facilitating creative responses to dilemmas within clinical communication - a qualitative analysis</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>301</RefPage>
        <RefTotal>Lutz G, Roling G, Berger B, Edelh&#228;user F, Scheffer C. Reflective practice and its role in facilitating creative responses to dilemmas within clinical communication - a qualitative analysis. BMC Med Educ. 2016;16(1):301. DOI: 10.1186&#47;s12909-016-0823-x</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1186&#47;s12909-016-0823-x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>Nikendei C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dinger-Ehrenthal U</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schumacher F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bugaj TJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Cranz A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Friedrich HC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Herpertz SC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Terhoeven V</RefAuthor>
        <RefTitle>Medical students&#8217; mental burden and experiences of voluntary work in COVID-19 patient support and treatment services: a qualitative analysis</RefTitle>
        <RefYear>2021</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc120</RefPage>
        <RefTotal>Nikendei C, Dinger-Ehrenthal U, Schumacher F, Bugaj TJ, Cranz A, Friedrich HC, Herpertz SC, Terhoeven V. Medical students&#8217; mental burden and experiences of voluntary work in COVID-19 patient support and treatment services: a qualitative analysis. GMS J Med Educ. 2021;38(7):Doc120. DOI: 10.3205&#47;zma001516</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma001516</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="15">
        <RefAuthor>Roling G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lutz G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Edelh&#228;user F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hofmann M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Valk-Draad MP</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wack C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Haramati A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tauschel D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scheffer C</RefAuthor>
        <RefTitle>Empathy, well-being and stressful experiences in the clinical learning environment</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>Pat Educ Couns</RefJournal>
        <RefPage>2320-2327</RefPage>
        <RefTotal>Roling G, Lutz G, Edelh&#228;user F, Hofmann M, Valk-Draad MP, Wack C, Haramati A, Tauschel D, Scheffer C. Empathy, well-being and stressful experiences in the clinical learning environment. Pat Educ Couns. 2020;103(11):2320-2327. DOI: 10.1016&#47;j.pec.2020.04.025</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.pec.2020.04.025</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="16">
        <RefAuthor>Maio G</RefAuthor>
        <RefTitle>&#196;rztliche Hilfe als Gesch&#228;ftsmodell</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch Arztebl</RefJournal>
        <RefPage>A-804, B-696, C-692</RefPage>
        <RefTotal>Maio G. &#196;rztliche Hilfe als Gesch&#228;ftsmodell. Dtsch Arztebl. 2012;109(16):A-804, B-696, C-692. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;archiv&#47;125072&#47;Gesundheitswesen-Aerztliche-Hilfe-als-Geschaeftsmodell</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;archiv&#47;125072&#47;Gesundheitswesen-Aerztliche-Hilfe-als-Geschaeftsmodell</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="23">
        <RefAuthor>Schumm-Draeger PM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kapitzsa T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mann K</RefAuthor>
        <RefAuthor>F&#246;lsch U</RefAuthor>
        <RefAuthor>M&#252;ller-Wieland D</RefAuthor>
        <RefTitle>&#214;konomisierung in der Medizin: R&#252;ckhalt f&#252;r &#228;rztliches Handeln</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch Artzebl</RefJournal>
        <RefPage>A-2338, B-1952, C-1906</RefPage>
        <RefTotal>Schumm-Draeger PM, Kapitzsa T, Mann K, F&#246;lsch U, M&#252;ller-Wieland D. &#214;konomisierung in der Medizin: R&#252;ckhalt f&#252;r &#228;rztliches Handeln. Dtsch Artzebl. 2017;114(49):A-2338, B-1952, C-1906.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="17">
        <RefAuthor>Bosveld MH</RefAuthor>
        <RefAuthor>Van Doorn DPC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stassen PM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Westerman D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bergmans DC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Van Der Horst IC</RefAuthor>
        <RefAuthor>van Mook WN</RefAuthor>
        <RefTitle>Lessons learned: Contribution to healthcare by medical students during COVID-19</RefTitle>
        <RefYear>2021</RefYear>
        <RefJournal>J Crit Care</RefJournal>
        <RefPage>113-116</RefPage>
        <RefTotal>Bosveld MH, Van Doorn DPC, Stassen PM, Westerman D, Bergmans DC, Van Der Horst IC, van Mook WN. Lessons learned: Contribution to healthcare by medical students during COVID-19. J Crit Care. 2021;63:113-116. DOI: 10.1016&#47;j.jcrc.2020.09.015</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.jcrc.2020.09.015</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="18">
        <RefAuthor>Ali A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Staunton M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Quinn A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Treacy G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kennelly P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hill A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sreenan S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Brennan M</RefAuthor>
        <RefTitle>Exploring medical students&#8217; perceptions of the challenges and benefits of volunteering in the intensive care unit during the COVID-19 pandemic: a qualitative study</RefTitle>
        <RefYear>2021</RefYear>
        <RefJournal>BMJ Open</RefJournal>
        <RefPage>e055001</RefPage>
        <RefTotal>Ali A, Staunton M, Quinn A, Treacy G, Kennelly P, Hill A, Sreenan S, Brennan M. Exploring medical students&#8217; perceptions of the challenges and benefits of volunteering in the intensive care unit during the COVID-19 pandemic: a qualitative study. BMJ Open. 2021;11(12):e055001. DOI: 10.1136&#47;bmjopen-2021-055001</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1136&#47;bmjopen-2021-055001</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="19">
        <RefAuthor>Gonzalo JD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dekhtyar M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hawkins RE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wolpaw DR</RefAuthor>
        <RefTitle>How Can Medical Students Add Value&#63; Identifying Roles, Barriers, and Strategies to Advance the Value of Undergraduate Medical Education to Patient Care and the Health System</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>Acad Med</RefJournal>
        <RefPage>1294-1301</RefPage>
        <RefTotal>Gonzalo JD, Dekhtyar M, Hawkins RE, Wolpaw DR. How Can Medical Students Add Value&#63; Identifying Roles, Barriers, and Strategies to Advance the Value of Undergraduate Medical Education to Patient Care and the Health System. Acad Med. 2017;92(9):1294-1301. DOI: 10.1097&#47;ACM.0000000000001662</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1097&#47;ACM.0000000000001662</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="20">
        <RefAuthor>Gonzalo JD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Haidet P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Papp KK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wolpaw DR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Moser E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wittenstein RD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wolpaw T</RefAuthor>
        <RefTitle>Educating for the 21st-Century Health Care System: An Interdependent Framework of Basic, Clinical, and Systems Sciences</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>Acad Med</RefJournal>
        <RefPage>35-39</RefPage>
        <RefTotal>Gonzalo JD, Haidet P, Papp KK, Wolpaw DR, Moser E, Wittenstein RD, Wolpaw T. Educating for the 21st-Century Health Care System: An Interdependent Framework of Basic, Clinical, and Systems Sciences. Acad Med. 2017;92(1):35-39. DOI: 10.1097&#47;ACM.0000000000000951</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1097&#47;ACM.0000000000000951</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="21">
        <RefAuthor>Lin SY</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schillinger E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Irby DM</RefAuthor>
        <RefTitle>Value-Added Medical Education: Engaging Future Doctors to Transform Health Care Delivery Today</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>J Gen Intern Med</RefJournal>
        <RefPage>150-151</RefPage>
        <RefTotal>Lin SY, Schillinger E, Irby DM. Value-Added Medical Education: Engaging Future Doctors to Transform Health Care Delivery Today. J Gen Intern Med. 2015;30(2):150-151. DOI: 10.1007&#47;s11606-014-3018-3</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s11606-014-3018-3</RefLink>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <Table format="png">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Description of participants (n&#61;731; in use: 381)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Beschreibung der Teilnehmenden (n&#61;731; im Einsatz: 381)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Areas of work and areas of responsibility of the employees (n&#61;381) </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Arbeitsbereiche und Aufgabenbereiche der im Einsatz befindlichen (n&#61;381) </Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>3</MediaNo>
          <MediaID language="en">3en</MediaID>
          <MediaID language="de">3de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 3: Experiences during the assignment in relation to the location, gender and semester of the students </Mark1> </Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 3: Erleben w&#228;hrend des Einsatzes in Bezug zum Einsatzort, dem Geschlecht und dem Semester der Studierenden </Mark1> </Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>4</MediaNo>
          <MediaID language="en">4en</MediaID>
          <MediaID language="de">4de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 4: Subjective learning gain in relation to the study phase and area of application</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 4: Subjektiver Lerngewinn in Bezug auf die Studienphase und den Einsatzbereich</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>5</MediaNo>
          <MediaID language="en">5en</MediaID>
          <MediaID language="de">5de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 5: Qualitative analysis of the free texts on future studies</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 5: Qualitative Analyse der Freitexte zum zuk&#252;nftigen Studium</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <NoOfTables>5</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </Figures>
      <InlineFigures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </InlineFigures>
      <Attachments>
        <Attachment>
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID mimeType="application/pdf" size="379443" filename="zma001778.a1en.pdf" url="" origFilename="Attachment&#95;1.pdf" language="en">1en</MediaID>
          <MediaID mimeType="application/pdf" size="390079" filename="zma001778.a1de.pdf" url="" origFilename="Anhang&#95;1.pdf" language="de">1de</MediaID>
          <AttachmentTitle language="en">Questionnaire for students in action during the COVID-19 pandemic</AttachmentTitle>
          <AttachmentTitle language="de">Fragebogen f&#252;r Studierende im Einsatz bei der Bew&#228;ltigung der COVID-19-Pandemie</AttachmentTitle>
        </Attachment>
        <Attachment>
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID mimeType="application/pdf" size="196361" filename="zma001778.a2en.pdf" url="" origFilename="Attachment&#95;2.pdf" language="en">2en</MediaID>
          <MediaID mimeType="application/pdf" size="199304" filename="zma001778.a2de.pdf" url="" origFilename="Anhang&#95;2.pdf" language="de">2de</MediaID>
          <AttachmentTitle language="en">Qualitative analysis of learning and work experiences</AttachmentTitle>
          <AttachmentTitle language="de">Qualitative Analyse der Lern- und Arbeitserfahrungen</AttachmentTitle>
        </Attachment>
        <NoOfAttachments>2</NoOfAttachments>
      </Attachments>
    </Media>
  </OrigData>
</GmsArticle>