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    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-0003467</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="de">Originalarbeit</ArticleType>
    <ArticleType language="en">Research Article</ArticleType>
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      <Title language="de">Soziale Kompetenzen bei angehenden Zahnmedizinstudierenden &#8211; Projektbericht</Title>
      <TitleTranslated language="en">Social skills in future dental students &#8211; a project report</TitleTranslated>
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        <Address language="de">Universit&#228;tsklinikum Hamburg-Eppendorf, Martinistra&#223;e 52, 20251 Hamburg, Deutschland<Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Hamburg-Eppendorf, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Address language="en">University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Martinistra&#223;e 52, 20251 Hamburg, Germany<Affiliation>University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>j.hissbach&#64;uke.uni-hamburg.de</Email>
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      <Keyword language="en">social competence</Keyword>
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      <SectionHeading language="de">Zahnmedizin</SectionHeading>
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    <DateReceived>20250120</DateReceived>
    <DateRevised>20250606</DateRevised>
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      <DatePublished>20250923</DatePublished>
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    <Language>germ</Language>
    <LanguageTranslation>engl</LanguageTranslation>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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        <ISSN>1612-3174</ISSN>
        <Volume>23</Volume>
        <JournalTitle>GMS German Medical Science</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Ger Med Sci</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>10</ArticleNo>
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      <Funding fundId="NWF-20&#47;05">Medizinische Fakult&#228;t der Universit&#228;t Hamburg</Funding>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung:</Mark1> Die Arzt-Patienten-Interaktion ist entscheidend f&#252;r den Therapieerfolg in der zahnmedizinischen Versorgung. Trotz der M&#246;glichkeit, soziale Kompetenzen auch schon bei der Studierendenauswahl einzubeziehen, werden diese bislang wenig ber&#252;cksichtigt. Das beschriebene Projekt zielt darauf ab, die aus Sicht verschiedener Interessengruppen erforderlichen sozialen Kompetenzen zu ermitteln und zu bewerten, inwiefern sich diese f&#252;r die Erfassung mittels eines Situational Judgement Tests (SJTs) eignen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methoden:</Mark1> Im Projekt wurden Interviews mit Interessenvertreter&#42;innen (Lehrenden, Studierenden, Patient&#42;innen, niedergelassenen Zahn&#228;rzt&#42;innen) zur Identifikation relevanter Kompetenzen gef&#252;hrt, gefolgt von einer Delphi-Befragung zur Bewertung ihrer Wichtigkeit. Dar&#252;ber hinaus wurde der bestehende SJT auf seine Eignung f&#252;r die Zahnmedizin untersucht und m&#246;gliche Methoden zur zuverl&#228;ssigen Messung der identifizierten Kompetenzen evaluiert.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse:</Mark1> Lehrende und Studierende der Zahnmedizin halten emotionale Resilienz, insbesondere Stressbew&#228;ltigung, f&#252;r das Studium f&#252;r besonders wichtig, w&#228;hrend patient&#42;innenbezogene Verhaltensweisen weniger Priorit&#228;t haben; dies k&#246;nnte auf die Rahmenbedingungen im Studienalltag zur&#252;ckzuf&#252;hren sein. Im Gegensatz dazu betonen Patient&#42;innen und Zahn&#228;rzt&#42;innen die Bedeutung von Hilfsbereitschaft und F&#252;rsorge in der Behandlung. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung:</Mark1> Die Forschungsergebnisse zeigen die Notwendigkeit, soziale Kompetenzen im Zahnmedizinstudium zu st&#228;rken. Der SJT aus der Humanmedizin eignet sich zwar auch f&#252;r die Zahnmedizin, Multiple Mini Interviews (MMIs) sind jedoch eine effektivere Methode zur Erfassung komplexer F&#228;higkeiten, wie z.B. Flexibilit&#228;t im Verhalten.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective:</Mark1> The doctor-patient interaction is essential for successfull dental treatment. Although it is possible to consider social skills during student selection, these are rarely taken into account. The described project aims to identify and evaluate the social skills deemed necessary by various stakeholders and to assess whether these skills can be effectively measured using a Situational Judgment Test (SJT).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods:</Mark1> The project involved conducting interviews with stakeholders (lecturers, students, patients, practicing dentists) to identify relevant social skills. This was followed by a Delphi survey to evaluate the importance of these skills. Additionally, the SJT was examined for its suitability in the context of dental medicine, and various methods for reliably measuring the identified skills were assessed.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> Dental lecturers and students consider emotional resilience, particularly stress management, to be especially important during dental studies, while patient-related behaviors are of lesser priority &#8211; possibly due to the constraints of the academic environment. In contrast, patients and dentists emphasize the importance of helpfulness and caring conduct during treatment.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion:</Mark1> Our research highlights the need to strengthen social skills in dental education. Although the SJT from general medicine is also suitable for dental studies, Multiple Mini Interviews (MMIs) are a more effective method for capturing complex skills, such as behavioral flexibility.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock name="1 Einleitung" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>1 Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Die zahnmedizinische Versorgung der Bev&#246;lkerung hat in sozialer und &#246;konomischer Hinsicht eine wichtige gesellschaftliche Funktion <TextLink reference="1"></TextLink>. Gleichzeitig ist der Besuch bei einem&#47;einer Zahn&#228;rzt&#42;in f&#252;r viele Menschen mit unangenehmen Emotionen verbunden. In einer Befragung gaben mehr als 25 Prozent der Patient&#42;innen an, unter Zahnarztangst zu leiden <TextLink reference="2"></TextLink>. Vor diesem Hintergrund sind Wissen und technische F&#228;higkeiten in der Zahnmedizin nicht die einzigen Voraussetzungen f&#252;r gelingende Zahnbehandlungen <TextLink reference="3"></TextLink>. In einer Befragung gaben 9<TextGroup><PlainText>5 P</PlainText></TextGroup>rozent der Zahn&#228;rzt&#42;innen an, dass das Zahn&#228;rzt&#42;innen-Patient&#42;innen-Verh&#228;ltnis entscheidenden Einfluss auf den Therapieerfolg hat <TextLink reference="4"></TextLink>. Bei der Entstehung von &#8222;Zahnarztangst&#8220; spielt das wahrgenommene negative Verhalten von Zahn&#228;rzt&#42;innen eine entscheidende Rolle <TextLink reference="5"></TextLink>. Entsprechend sollten approbierte Zahn&#228;rzt&#42;innen &#252;ber ausgepr&#228;gte soziale Kompetenzen verf&#252;gen, die sie dazu bef&#228;higen, den Menschen und nicht nur den Mund zu behandeln <TextLink reference="6"></TextLink>. Dazu z&#228;hlt beispielsweise eine transparente Kommunikation, ethisches Handeln oder die F&#228;higkeit, Konflikte zu erkennen und zu l&#246;sen <TextLink reference="7"></TextLink>. Diese sozialen Kompetenzen unterst&#252;tzen den Beziehungsaufbau zum&#47;zur Patient&#42;in und stehen mit einer erh&#246;hten Behandlungszufriedenheit und einem verbesserten Behandlungserfolg im Zusammenhang <TextLink reference="7"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Diesem Anspruch versucht der 2015 aufgelegte Nationale Kompetenzbasierte Lernzielkatalog Zahnmedizin (NKLZ) <TextLink reference="1"></TextLink> im Sinne eines Absolvent&#42;innenprofils oder Fachqu<TextGroup><PlainText>alifikationsrah</PlainText></TextGroup>mens von Zahn&#228;rzt&#42;innen bis zur Approbation Rechnung zu tragen. Basierend auf dem kanadischen CanMEDS-Rahmenkonzept <TextLink reference="8"></TextLink> werden die Lernziele des zahnmedizinischen Studiums definiert, darunter erstmals auch soziale und kommunikative Kompetenzen. In die Definition dieser im Studium zu erlernenden sozialen und kommunikativen Kompetenzen flossen die Perspektiven von medizindidaktischen und Fachexpert&#42;innen in einem Konsensusverfahren ein. Nicht systematisch erforscht wurde dagegen, welche sozialen Kompetenzen Patient&#42;innen sowie Studierende der Zahnmedizin f&#252;r eine erfolgreiche Aus&#252;bung des Zahnarztberufs beziehungsweise f&#252;r das Studium der Zahnmedizin als wichtig erachten. Die aktive Beteiligung von Patient&#42;innen an der Gestaltung von Ausbildungsinhalten tr&#228;gt jedoch nicht nur zur Entwicklung empathischer und kompetenter Mediziner&#42;innen bei, sondern hilft auch, den Fokus der medizinischen Ausbildung st&#228;rker auf die individuellen Bed&#252;rfnisse der Patient&#42;innen zu legen <TextLink reference="9"></TextLink>. Diese zus&#228;tzlichen Perspektiven k&#246;nnen die bisherigen Forschungsa<TextGroup><PlainText>rbeit</PlainText></TextGroup>en validieren oder sie erm&#246;glichen die Identifizierung weiterer, zuvor unber&#252;cksichtigter Faktoren.</Pgraph><Pgraph>Als Auswahlkriterium f&#252;r ein Zahnmedizinstudium fanden soziale Kompetenzen in Deutschland bisher wenig Beachtung <TextLink reference="10"></TextLink>. Nach dem Bundesverfassungsgerichtsurteil von 2017 <TextLink reference="11"></TextLink> wurde das gesamte Zulassungssystem in den medizinischen Studieng&#228;ngen umgestellt. Ebenso wie manuelle F&#228;higkeiten k&#246;nnen nun auch soziale Kompetenzen in die Studierendenauswahl einflie&#223;en. Zum diesj&#228;hrigen Wintersemesterstart ber&#252;cksichtigten jedoch nur zwei der 29 zahnmedizinischen Fakult&#228;ten die sozialen Kompetenzen ihrer Bewerber&#42;innen bei der Auswahl <TextLink reference="12"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>International wurde mit unterschiedlichem Erfolg versucht, Auswahlkriterien au&#223;erhalb des akademischen Bereichs zu ber&#252;cksichtigen <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. Eine Methode zur Messung sozialer Kompetenzen sind sogenannte Situational Judgement Tests (SJTs), bei denen mehrere Situationsbeschreibungen und dazugeh&#246;rige m&#246;gliche Handlungsalternativen pr&#228;sentiert werden. Je nach Testformat sind die Bewerber&#42;innen dazu aufgefordert, beispielsweise die beste H<TextGroup><PlainText>andlun</PlainText></TextGroup>gsa<TextGroup><PlainText>lternativ</PlainText></TextGroup>e auszuw&#228;hlen oder die Effektivit&#228;t der einzelnen Alternativen einzusch&#228;tzen <TextLink reference="20"></TextLink>. In ihrer &#220;bersichtsarbeit zur Effektivit&#228;t verschiedener Auswahlmethoden im Rahmen der Humanmedizinstudierendenauswahl fassen Patterson et al. <TextLink reference="21"></TextLink> zusammen, dass SJTs reliabel, valide und kosteneffizient sind. </Pgraph><Pgraph>Wenige Studien besch&#228;ftigen sich dagegen bisher mit SJTs f&#252;r die Auswahl von Zahnmedizinstudierenden: In Belgien berichteten Buyse und Lievens <TextLink reference="22"></TextLink> einen schwachen, signifikanten Zusammenhang von Ergebnissen eines video-basierten SJTs mit der Leistung im f&#252;nften Studienjahr, was m&#246;glicherweise mit dem h&#246;heren Praxisbezug dieses Studienabschnitts erkl&#228;rt werden k&#246;nnte. In einer Studie zum SJT-Teil des UK Clinical Aptitude Tests (UKCAT) zeigte sich ebenfalls ein geringer Zusammenhang zum Interviewverfahren einer englischen Universit&#228;t <TextLink reference="23"></TextLink>. Beide SJTs wurden nicht spezifisch f&#252;r die Zahnmedizin entwickelt und daher sowohl in der Zahnmedizin als auch in der Humanmedizin verwendet.</Pgraph><Pgraph>Seit 2016 werden am Universit&#228;tsklinikum Hamburg Eppendorf (UKE) verschiedene Versionen von SJTs zur Studienbewerber&#42;innenauswahl eingesetzt und wissenschaftlich evaluiert <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>. Im Fach Humanmedizin zeigen Pilotstudien eine zufriedenstellende interne Konsistenz und schwach positive Korrelationen mit dem <TextGroup><PlainText>Interviewverfahren</PlainText></TextGroup> HAM-Int <TextLink reference="27"></TextLink> sowie mit Objective Structured Clinical Examination(OSCE)-Ergebnissen <TextLink reference="28"></TextLink>. Offen bleibt die Frage, inwiefern ein f&#252;r die Humanmedizin entwickelter SJT eine geeignete Messmethode ist, mit der sich die f&#252;r die Zahnmedizin relevanten sozialen Kompetenzen erfassen lassen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="1 Introduction" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>1 Introduction</MainHeadline><Pgraph>The dental care of the population plays an important societal function in social and economic terms <TextLink reference="1"></TextLink>. At the same time, visiting the dentist is often associated with uncomfortable emotions for many people. In a survey, more than 25 percent of patients reported suffering from dental anxiety <TextLink reference="2"></TextLink>. Against this background, knowledge and technical skills are not the only prerequisites for successful dental treatment <TextLink reference="3"></TextLink>. In a survey, 95 percent of dentists stated that the dentist-patient relationship has a decisive influence on treatment success <TextLink reference="4"></TextLink>. The perceived negative behavior of dentists plays a crucial role in the development of &#8220;dental anxiety&#8221; <TextLink reference="5"></TextLink>. Accordingly, licensed dentists should possess strong social skills that enable them to treat the whole person, not just the mouth <TextLink reference="6"></TextLink>. These include, for example, transparent communication, ethical conduct, or the ability to recognize and resolve conflicts <TextLink reference="7"></TextLink>. These social skills support building a relationship with the patient and are associated with increased treatment satisfaction and improved treatment outcomes <TextLink reference="7"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In response to this demand, the German National Competency-Based Learning Objectives Catalog in Dentistry (NKLZ), introduced in 2015 <TextLink reference="1"></TextLink>, aims to address it by serving as a graduate profile or professional qualification framework for dentists up to the point of licensure. Based on the Canadian CanMEDS framework <TextLink reference="8"></TextLink>, the learning objectives of dental studies are defined, including, for the first time, social and communicative skills. The definition of these social and communicative skills, to be learned during studies, was informed by the perspectives of medical didacticists and subject matter experts through a consensus process. However, it has not been systematically researched which social skills patients and dental students consider important for successful practice or the study of dentistry. Active involvement of patients in shaping educational content not only contributes to the development of empathetic and competent clinicians but also helps to align dental education more closely with the individual patients&#8217; needs <TextLink reference="9"></TextLink>. These additional perspectives can validate previous research or allow the identification of further, previously overlooked factors.</Pgraph><Pgraph>In Germany, social skills have so far received little attention as selection criteria for dental studies <TextLink reference="10"></TextLink>. Following the 2017 German Federal Constitutional Court ruling <TextLink reference="11"></TextLink>, the entire admission system for medical degree programs was restructured. Just as manual skills are now included in applicant selection, social skills could also be taken into account. However, only two of the 29 dental faculties considered social skills in their applicant selection process for the winter semester starting 2024 <TextLink reference="12"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Internationally, efforts have been made with varying success to incorporate criteria outside the academic realm <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. A method to measure social skills is the so-called Situational Judgment Test (SJT), in which several scenario descriptions and related possible responses are presented. Depending on the test format, applicants may, for example, be asked to choose the best course of action or evaluate the effectiveness of various alternatives <TextLink reference="20"></TextLink>. In a review of the effectiveness of various selection methods in human medical student admissions, Patterson et al. <TextLink reference="21"></TextLink> concluded that SJTs are reliable, valid, and cost-efficient.</Pgraph><Pgraph>Few studies have so far addressed SJTs for selecting dental students. In Belgium, Buyse and Lievens <TextLink reference="22"></TextLink> reported a weak but statistically significant correlation between results of a video-based SJT and performance in the fifth year of study, which might be explained by the increased practical relevance of this stage. Similarly, a study of the SJT component of the UK Clinical Aptitude Test (UKCAT) found a low correlation with the interview procedure of an English university <TextLink reference="23"></TextLink>. Both SJTs were not specifically developed for dentistry and were thus used in both dentistry and general medicine.</Pgraph><Pgraph>Since 2016, various versions of SJTs have been used and scientifically evaluated at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf (UKE) for applicant selection <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>. In the field of general medicine, pilot studies show satisfactory internal consistency and weak positive correlations with the HAM-Int interview method <TextLink reference="27"></TextLink> as well as with Objective Structured Clinical Examination (OSCE) results <TextLink reference="28"></TextLink>. It remains an open question to what extent an SJT developed for general medicine is suitable for assessing the social skills relevant to dentistry.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="2 Projektbeschreibung" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>2 Projektbeschreibung</MainHeadline><Pgraph>Als Konsequenz aus dem Bundesverfassungsgerichtsu<TextGroup><PlainText>r</PlainText></TextGroup>teil, der Entwicklung des NKLZ und der Einf&#252;hrung des Modellstudiengangs iMED DENT wurden am Universit&#228;tsklinikum Hamburg-Eppendorf die Auswahlkriterien f&#252;r das Zahnmedizinstudium um soziale Kompetenzen erweitert. Das Ziel dieses Projekts war es, die Forschung zu sozialen Kompetenzen in der Zahnmedizin weiterzuf&#252;hren, mit besonderem Augenmerk auf verschiedenen Interessengruppen sowie der Unterscheidung zwischen Studium und Berufspraxis. Zudem sollte die Frage gekl&#228;rt werden, welche Methoden geeignet sind, um die als wichtig erachteten Kompetenzen in einem Auswahlverfahren zu erfassen.</Pgraph><SubHeadline>2.1 Fragestellungen</SubHeadline><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Welche sozialen Kompetenzen ben&#246;tigen angehende Zahnmediziner&#42;innen f&#252;r das Zahnmedizinstudium und ihre sp&#228;tere berufliche Praxis aus der Sicht unterschiedlicher Interessenvertreter&#42;innen&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Welche der identifizierten sozialen Kompetenzen sind f&#252;r das Zahnmedizinstudium und die berufliche Praxis am wichtigsten&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Inwieweit ist ein Situational Judgement Test der Humanmedizin eine geeignete Messmethode f&#252;r die relevanten sozialen Kompetenzen und welche anderen Methoden stehen im Auswahlkontext ggf. zur Verf&#252;gung&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><SubHeadline>2.2 Projektdurchf&#252;hrung</SubHeadline><Pgraph>Zur Beantwortung der Forschungsfragen wurden zwei Teilprojekte geplant: &#8222;Exploration und Evaluation sozialer Kompetenzen f&#252;r das Studium der Zahnmedizin und die Berufspraxis&#8220; und &#8222;Evaluation des HAM-SJT f&#252;r das Fach Zahnmedizin&#8220;. Aufgrund der Corona-Pandemie musste der urspr&#252;ngliche Projektverlauf jedoch angepasst werden. Im Rahmen des ersten Projektbausteins konnten die geplanten Fokusgruppen nicht stattfinden, weshalb stattdessen Expert&#42;inneninterviews telefonisch durchgef&#252;hrt wurden.</Pgraph><Pgraph>F&#252;r sowohl die Interviewstudie als auch die Delphi-Studie wurden Datenschutzkonzepte erstellt und positive Ethikvoten von der lokalen psychologischen Ethikkommission am Zentrum f&#252;r Psychosoziale Medizin LPEK eingeholt (Interviewstudie 0154, Delphi-Studie 0221).</Pgraph><SubHeadline>2.3 Ziele und Methoden</SubHeadline><SubHeadline2>Exploration und Evaluation sozialer Kompetenzen: Interviewstudie (Studie 1)</SubHeadline2><Pgraph>Zun&#228;chst wurde eine Interviewstudie mit Interessenv<TextGroup><PlainText>ertreter&#42;inn</PlainText></TextGroup>en im Bereich Zahnmedizin (Patient&#42;innen, niedergelassenen Zahn&#228;rzt&#42;innen, Lehrenden, Studierenden) zur Identifikation relevanter sozialer Kompetenzen durchgef&#252;hrt. Ziel der Interviewstudie war es, die unterschiedlichen Blickwinkel der Interessenvertreter&#42;innen auf die erforderlichen sozialen Kompetenzen f&#252;r Zahnm<TextGroup><PlainText>edizinstudieren</PlainText></TextGroup>de und niedergelassene Zahnmediziner&#42;innen zu erkunden. Die Rekrutierung der Interviewpartner&#42;innen erfolgte &#252;ber (1) Aush&#228;nge in Superm&#228;rkten in verschiedenen Hamburger Stadtteilen, (2) den Versand von Handzetteln an zuf&#228;llig ausgew&#228;hlte Zahnarztpraxen, (3) Newsletter an Studierende des UKE sowie (4) pers&#246;nliche Kontakte, insbesondere f&#252;r die Altersgruppe der &#252;ber 60-j&#228;hrigen Patient&#42;innen. Das Ziel dieser absichtsvollen Stichprobenziehung (purposive sampling) war es, eine m&#246;glichst gro&#223;e Variabilit&#228;t im untersuchten Bereich zu erfassen. Daf&#252;r wurden qualitative Stichpr<TextGroup><PlainText>obenpl</PlainText></TextGroup>&#228;ne f&#252;r jede Subpopulation entwickelt, die verschiedene Faktoren und deren Auspr&#228;gungen ber&#252;cksichtigten (Patient&#42;innen: Zahnarztangst, Alter und Anzahl der Zahnarztbesuche pro Jahr in den letzten f&#252;nf Jahren; niedergelassene Zahn&#228;rzt&#42;innen: Alter, Behandlung von vorwiegend Kassen- vs. Privatpatient&#42;innen, Migrationshintergrund; Lehrende: Alter, Migrationshintergrund; Studierende: Anzahl Fachsemester, Zufriedenheit mit dem Studium, Migrationshintergrund). Insgesamt wurden 27 Personen interviewt. Die Stichprobe bestand aus zehn Patient&#42;innen (70&#37; Frauen), vier Zahnmediziner&#42;innen (50&#37; Frauen), vier Lehrenden (25&#37; Frauen) und neun Studierenden (44&#37; Frauen). Als Incentive erhielten alle Interviewpartner&#42;innen einen Amazon-Gutschein im Wert von 25 Euro.</Pgraph><Pgraph>Auf Grundlage der Critical Incident Technique <TextLink reference="29"></TextLink> wurde ein halbstrukturierter Interviewleitfaden entwickelt, der an die jeweilige Teilstichprobe (Zahn&#228;rzt&#42;innen, Patient&#42;innen, Studierende) und deren lebensweltliche Erfahrungen angepasst war. Die in den Interviews gestellten Fragen bezogen sich auf Vorstellungen der Befragten &#252;ber sozial kompetente Zahn&#228;rzt&#42;innen, Verhalten in typischen und herausfordernden Situationen sowie zu schwierigen oder besonders positiven Erlebnissen w&#228;hrend einer Zahnarztbehandlung. Um die Gedanken und Aussagen der Befragten nicht zu beeinflussen, wurden keine vorgefertigten Definitionen von sozialen Kompetenzen vorgegeben. Stattdessen wurde mit den subjektiven Definitionen und Wahrnehmungen der Befragten gearbeitet.</Pgraph><Pgraph>Alle Interviewdaten wurden inhaltlich-semantisch transkribiert <TextLink reference="30"></TextLink> und mithilfe der Thematischen Analyse <TextLink reference="31"></TextLink> unter Einsatz der Software MAXQDA 2020.4.2 <TextLink reference="32"></TextLink> ausgewertet. Im ersten Schritt wurden die Transkripte gelesen und induktiv kodiert. Auf die Kodierung der Interviews folgte die Gruppierung der vergebenen Codes; anschlie&#223;end wurden induktiv Themen identifiziert. Im dritten Schritt erfolgte eine deduktive Zuordnung der ermittelten Themen zum Inventar sozialer Kompetenzen nach Kanning <TextLink reference="33"></TextLink>. Dabei ist dem Begriff &#8222;Kompetenz&#8220; noch immer die Frage inh&#228;rent, inwieweit es sich dabei um State- vs. Trait-Variablen handelt. Kanning <TextLink reference="34"></TextLink> unterscheidet diesbez&#252;glich zwischen sozialen Kompetenzen sowie sozial kompetentem Verhalten.</Pgraph><SubHeadline2>Evaluation sozialer Kompetenzen: Delphi-Studie (Studie 2)</SubHeadline2><Pgraph>Die aus der Interviewstudie gewonnenen Codes (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />) wurden f&#252;r die folgende Delphi-Studie genutzt. Das Ziel war die Bewertung der im Rahmen der Interviewstudie gewonnenen Themen hinsichtlich ihrer Wichtigkeit f&#252;r das zahnmedizinische Studium und die Berufspraxis. </Pgraph><Pgraph>Daf&#252;r wurde eine zweistufige Delphi-Befragung unter Verwendung des Online-Tools LimeSurvey 3.0.0 <TextLink reference="35"></TextLink> durchgef&#252;hrt. Alle Interviewpartner&#42;innen der Telefons<TextGroup><PlainText>tud</PlainText></TextGroup>ie, die ihr Einverst&#228;ndnis zur erneuten Kontaktaufnahme gegeben hatten, wurden zur Teilnahme an der Studie eingeladen. Dar&#252;ber hinaus wurde die Gruppe der Patient&#42;innen durch ein Convenience Sample erweitert, um auch noch Personen &#252;ber 60 Jahre einzuschlie&#223;en. Insgesamt wurde eine Stichprobe von 79 Personen rekrutiert. Sie setzt sich zusammen aus 31 Patient&#42;innen (65&#37; Frauen; Mittelwert Alter&#61;42,8), 11 niedergelassenen Zahn&#228;rzt&#42;innen (82&#37; Frauen; Mittelwert Alter&#61;36,1), 1<TextGroup><PlainText>1 L</PlainText></TextGroup>ehrenden (55&#37; Frauen; Mittelwert Alter&#61;39,3) und 26 Studierenden (davon 88&#37; Frauen; Mittelwert Alter: 24,0). Diese bewerteten die identifizierten Themen, welche Verhaltensweisen und Kompetenzen umfassten, hinsichtlich ihrer Wichtigkeit f&#252;r das Zahnmedizinstudium und die zahnmedizinische Berufspraxis. In der ersten Runde der Delphi-Studie wurden die teilnehmenden <Mark2>Zahn&#228;rzt&#42;innen und Patient&#42;innen</Mark2> gebeten, die ihrer Meinung nach wichtigsten Kompetenzen und Verhaltensweisen f&#252;r die <Mark2>zahn&#228;rztliche Berufspraxis</Mark2> auszuw&#228;hlen (maximal 25 aus 49). Gleichzeitig w&#228;hlten die <Mark2>Lehrenden und Studierenden der Zahnmedizin</Mark2> die aus ihrer Sicht wichtigsten Kompetenzen und Verhaltensweisen f&#252;r das <Mark2>Zahnmedizinstudium</Mark2> aus. In der zweiten Delphi-Runde wurden beiden Gruppen ihre Ergebnisse pr&#228;sentiert (die 25 wichtigsten Kompetenzen und Verhaltensweisen plus Ranggleiche) und die Teilnehmenden gebeten, diese nach ihrer Wichtigkeit zu ordnen.</Pgraph><SubHeadline2>Evaluation des HAM-SJT f&#252;r das Fach Zahnmedizin: Abgleich der ermittelten Kompetenzen mit den aktuell im SJT f&#252;r die Humanmedizinauswahl abgebildeten Konstrukten (Studie 3)</SubHeadline2><Pgraph>Im n&#228;chsten Schritt wurden die 15 wichtigsten Kompetenzen und Verhaltensweisen f&#252;r Studium und Berufsp<TextGroup><PlainText>rax</PlainText></TextGroup>is daraufhin untersucht, inwieweit sie sich f&#252;r ein Auswahlverfahren vor dem Studium oder f&#252;r die Kompetenzerfassung nach dem abgeschlossenen Studium eignen und welche Methoden geeignet w&#228;ren, um diese zu messen. Zu diesem Zweck wurden die SJT-Testitems, die im Rahmen des humanmedizinischen Auswahlverfahrens 2020 eingesetzt wurden, zun&#228;chst sozialen Kompetenzen zugeordnet und anschlie&#223;end hinsichtlich ihrer Tauglichkeit f&#252;r die Zahnmedizinstudierendenauswahl eingesch&#228;tzt. Daf&#252;r bewerteten zwei erfahrene Expertinnen im Bereich der Entwicklung von SJTs alle im Hamburger Auswahlverfahren f&#252;r das Studienfach Humanmedizin verwendeten SJT-Items anhand der folgenden Leitfragen: Welche Verhaltensweisen stehen in der beschriebenen Situation im Vordergrund&#63; Geh&#246;ren diese Kompetenzen und Verhaltensweisen zu den relevanten Kompetenzen f&#252;r die Zahnmedizin&#63;</Pgraph><SubHeadline2>Konsensusrating, mit welchen Methoden die ermittelten Kompetenzen erfasst werden k&#246;nnten (Studie 4)</SubHeadline2><Pgraph>Ziel der Untersuchung war die Bewertung der identifizierten Verhaltensweisen und Kompetenzen hinsichtlich ihrer grunds&#228;tzlichen Messbarkeit mithilfe verschiedener Methoden (Multiples Mini Interview (MMI), Situational <TextGroup><PlainText>Judgement</PlainText></TextGroup> Test, Pers&#246;nlichkeitsfragebogen, Objective <TextGroup><PlainText>Structured</PlainText></TextGroup> Clinical Examination (OSCE)). Dabei sollte ermittelt werden, welche Ans&#228;tze am besten geeignet sind, um die relevanten F&#228;higkeiten pr&#228;zise und zuverl&#228;ssig zu erfassen und somit eine fundierte Grundlage f&#252;r Auswahlverfahren zu schaffen.</Pgraph><Pgraph>Zwei im Auswahlkontext sehr erfahrene Mitarbeiterinnen f&#252;hrten ein Konsensusrating durch, bei dem sie den identifizierten Verhaltensweisen und Kompetenzen geeignete Methoden zur Messung zuordneten. Sie bewerteten, welche Ans&#228;tze f&#252;r die jeweilige Kompetenz sinnvoll und effektiv sind.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="2 Project description" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>2 Project description</MainHeadline><Pgraph>As a consequence of the Federal Constitutional Court ruling, the development of the NKLZ, and the introduction of the model degree program iMED DENT, the selection criteria for dental studies at the University Medical Center Hamburg-Eppendorf were expanded to include social compentences. The aim of this project was to advance research on social competences in dentistry, with particular attention to different interest-holders and the distinction between study and professional practice. Additionally, it sought to identify which methods are suitable for assessing the skills deemed important in an admissions process.</Pgraph><SubHeadline>2.1 Research questions</SubHeadline><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Which social skills are required by future dentists for succeeding in dental studies and their subsequent professional practice, from the perspectives of various stakeholders&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Which of the identified social skills are most important for dental studies and professional practice&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">To what extent is a Situational Judgment Test (SJT) used in human medicine a suitable method for assessing the relevant social skills, and what other assessment methods may be available within the selection process&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><SubHeadline>2.2 Project implementation</SubHeadline><Pgraph>To address these research questions, two sub-projects were planned: &#8220;Exploration and Evaluation of Social Skills for Dental Studies and Professional Practice&#8221; and &#8220;Evaluation of the HAM-SJT for the Field of Dentistry&#8221;. Due to the COVID-19 pandemic, the original project plan had to be adjusted. In the first phase of the project, the planned focus groups could not take place; instead, expert interviews were conducted by phone.</Pgraph><Pgraph>For both the interview study and the Delphi study, data protection concepts were developed, and positive ethics approvals were obtained from the Local Psychological Ethics Committee at the Center for Psychosocial Medicine LPEK (interview study 0154, Delphi study 0221).</Pgraph><SubHeadline>2.3 Objectives and methods</SubHeadline><SubHeadline2>Exploration and evaluation of social skills: interview study (study 1)</SubHeadline2><Pgraph>Initially, an interview study was conducted with stakeholders in the field of dentistry (patients, practicing dentists, lecturers, students) to identify relevant social skills. The aim was to explore the different perspectives of stakeholders on the social skills necessary for dental students and practicing dentists. Participants were recruited through (1) postings in supermarkets in various districts of Hamburg, (2) distribution of flyers to randomly selected dental practices, (3) newsletters to UKE students, and (4) personal contacts, particularly for the age group of over 60-year-old patients. The aim of this purposive sampling was to capture a broad variability within the examined group. For this, qualitative sampling plans were developed for each sub-population, considering various factors and their variations (patients: dental anxiety, age, and number of dental visits per year over the past five years; practicing dentists: age, treatment of mainly statutory vs. private patients, migration background; lecturers: age, migration background; students: semester count, satisfaction with the course, migration background). In total, 27 individuals were interviewed, comprising ten patients (70&#37; women), four dentists (50&#37; women), four lecturers (25&#37; women), and nine students (44&#37; women). All participants received an Amazon voucher worth 2<TextGroup><PlainText>5 e</PlainText></TextGroup>uros as an incentive.</Pgraph><Pgraph>Based on the Critical Incident Technique <TextLink reference="29"></TextLink>, a semi-structured interview guide was developed, tailored to each subgroup (dentists, patients, students) and their everyday life experiences. The interview questions addressed participants&#8217; ideas about socially competent dentists, their behavior in routine and challenging situations, and difficult or particularly positive experiences during dental treatments. To avoid influencing respondents&#8217; thoughts and statements, no preset definitions of social skills were provided; instead, subjective definitions and perceptions of respondents were used.</Pgraph><Pgraph>All interview data were content-semantically transcribed <TextLink reference="30"></TextLink> and analyzed using thematic analysis <TextLink reference="31"></TextLink> with the MAXQDA 2020.4.2 software <TextLink reference="32"></TextLink>. Initially, the transcripts were read and inductively coded. The codes were then grouped, and inductive themes were identified. In the third step, the identified themes were deductively mapped onto the social skills inventory by Kanning <TextLink reference="33"></TextLink>. The concept of &#8220;competence&#8221; inherently involves the question of whether it refers to state- vs. trait-variables. Kanning <TextLink reference="34"></TextLink> distinguishes between social competences and socially competent behavior.</Pgraph><SubHeadline2>Evaluation of social skills: Delphi study (study 2)</SubHeadline2><Pgraph>The codes (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />) derived from the interview study were used for the subsequent Delphi study, aiming to evaluate the importance of these themes for dental studies and professional practice.</Pgraph><Pgraph>A two-round Delphi survey was conducted using the online tool LimeSurvey 3.0.0 <TextLink reference="35"></TextLink>. All interview participants from the telephone study who had provided consent for further contact were invited to participate. Additionally, the group of patients was expanded via a convenience sample to include persons over 60 years old. In total, a sample of 79 persons was recruited, consisting of 31 patients (65&#37; women; mean age&#61;42.8 years), 11 practicing dentists (82&#37; women; mean age&#61;36.1), 11 lecturers (55&#37; women; mean age&#61;39.3), and 26 students (88&#37; women; mean age&#61;24.0). They rated the identified themes, which included behaviors and skills, regarding their importance for dental studies and practice.</Pgraph><Pgraph>In the first Delphi round, <Mark2>dentists and patients</Mark2> were asked to select up to 25 of what they considered the most important competences and behaviors for <Mark2>dental practice</Mark2> (out of 49). Simultaneously, <Mark2>lecturers and students</Mark2> chose the competences and behaviors they deemed most relevant for <Mark2>dental studies</Mark2>. In the second round, both groups were presented with their results (the 25 most important competences and behaviors, plus equal ranked categories) and asked to reorder them according to their importance.</Pgraph><SubHeadline2>Assessment of the HAM-SJT for dentistry: matching skills with constructs in the current SJT for human medicine (study 3)</SubHeadline2><Pgraph>The 15 most important skills and behaviors for both study and professional practice were examined to evaluate their suitability for selection procedures prior to starting studies or for competency assessment after graduation, as well as to identify appropriate methods for measurement. The SJT items used in the 2020 human medicine selection process were initially mapped to social skills and then assessed for their suitability in dental student selection.</Pgraph><Pgraph>Two experienced experts in SJT development evaluated all SJT items used in the Hamburg medical student selection, focusing on: Which behaviors are prominent in the described situations&#63; Do these competences and behaviors align with those relevant to dentistry&#63;</Pgraph><SubHeadline2>Consensus rating on methods for measuring the identified skills (study 4)</SubHeadline2><Pgraph>The goal was to evaluate whether the identified behaviors and competences could be reliably measured using various methods (Multiple Mini Interviews (MMI), Situational Judgment Tests, personality questionnaires, Objective Structured Clinical Examination (OSCE)). The purpose was to determine which approaches are most suitable for accurately and reliably capturing these skills, thus forming a solid basis for selection procedures.</Pgraph><Pgraph>Two highly experienced staff members conducted a consensus rating, assigning appropriate measurement methods to the identified behaviors and competences. They evaluated which approaches are meaningful and effective for assessing each competence.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="3 Ergebnisse" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>3 Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline>3.1 Interviewstudie</SubHeadline><Pgraph>Insgesamt resultierten aus den Interviews 49 Codes, die 17 Themen zugeordnet und im Rahmenwerk von Kanning <TextLink reference="33"></TextLink> verortet wurden (Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />). Obwohl in den Interviews &#8222;soziale Kompetenzen&#8220; nicht definiert wurden, wurden Aspekte aller 17 Inventar Sozialer Kompetenzen(ISK)-Skalen in den Interviews kodiert, wobei das Thema &#8222;Hilfsbereitschaft&#47;F&#252;rsorge&#8220;, das der ISK-Skala &#8222;Prosozialit&#228;t&#8220; zugeordnet wurde, am weitesten ausdifferenziert war. </Pgraph><Pgraph>Zwei Themen wurden identifiziert, die im Rahmenwerk nicht zu verorten waren, n&#228;mlich &#8222;Berufsethik&#8220; und &#8222;Selbstorganisation&#8220;. Dar&#252;ber hinaus thematisierten die Lehrenden des UKE sowie die niedergelassenen Zahn&#228;rzt&#42;innen zus&#228;tzliche Aspekte, die nicht unter den Bereich &#8222;soziale Kompetenzen&#8220; fallen, insbesondere Faktoren der zahnmedizinischen Fachkompetenz und Einstellungen zum Beruf. Zu diesen z&#228;hlten betriebswirtschaftliche und administrative Aspekte (eine Praxis f&#252;hren), handwerkliches K&#246;nnen und Sorgfalt bei der Arbeit, eine strukturierte Arbeitsweise sowie k&#246;rperliche Voraussetzungen zur Aus&#252;bung des Berufs (z.B. k&#246;rperliche Fitness, L&#228;rmtoleranz). Die befragten Zahn&#228;rzt&#42;innen &#228;u&#223;erten Bedenken hinsichtlich der unzureichenden Vorbereitung, die ihr Studium bez&#252;glich des Umgangs mit Menschen bot. In Bezug auf die Zahnbehandlung gingen sie auf die spezifischen Merkmale der zahn&#228;rztlichen Praxissituation ein, insbesondere die k&#246;rperliche Position der Patient&#42;innen w&#228;hrend der Behandlung (Zitat: &#8222;&#8230; &#228;hm wie man ein unterw&#252;rfiges Tier oder sowas hat. Also ich kenn das ja &#228;hm (...) von meinen Hunden und sowas, dass die auch wenn sie sich halt &#228;h unterwerfen, legen sich auf den R&#252;cken und pr&#228;sentieren ihre Kehle und genauso ist der Patient nat&#252;rlich dann ausgeliefert. Und ich glaube das spielt schon irgendwo auch mit, dann in der Psyche des Patienten &#228;hm, dass er da ist und das muss man im Endeffekt halt versuchen aufzul&#246;sen beziehungsweise sich dann nicht als der (...) &#228;hm darzustellen, der alles wei&#223; und &#252;ber dem Patienten steht.&#8220;). In &#228;hnlicher Weise betonten die interviewten Patient&#42;innen die Wichtigkeit eines &#8222;sicheren Raums&#8220; w&#228;hrend der Zahnarztbehandlung (Zitat: &#8222;Hm. Empathie. (...) wei&#223; ich nicht, mich gesehen f&#252;hlen und ernst genommen f&#252;hlen in dem &#8211; ob jetzt mit Schmerzen gerade oder ohne &#8211; hm. (...) Weil es eher schon eine sehr intime Sache ist oder nah (...) hm, das zu w&#252;rdigen, dass (...) dass es mal eben nicht so selbstverst&#228;ndlich ist&#8230;&#8220;). Die befragten Studierenden w&#252;nschten sich eine fr&#252;hzeitigere und bessere Vorbereitung auf den Umgang mit Menschen, sowohl f&#252;r den Kontakt mit Patient&#42;innen als auch f&#252;r die sp&#228;tere Leitung eines Praxisteams (Zitat: &#8222;Wir haben (..) fast keine Weiterbildung in Richtung Teammanagement oder wie man sp&#228;ter mal dann vielleicht in einer F&#252;hrungsposition ist und sich verhalten sollte. Und auch dieses Patienten&#47;dieser Patientenkontakt, darauf wird man nicht wirklich vorbereitet.&#8220;).</Pgraph><Pgraph>Soziale Kompetenzen im zahnmedizinischen Bereich wurden von allen Interessenvertreter&#42;innen als essenziell angesehen. Betont wurde, dass die zahn&#228;rztliche Behandlung erfordert, dass Patient&#42;innen sich w&#228;hrend der Behandlung sicher f&#252;hlen. Dennoch f&#252;hlten sich viele Studierende und niedergelassene Zahn&#228;rzt&#42;innen unzureichend auf den Umgang mit Menschen und das Management einer Zahnarztpraxis vorbereitet. Lehrende und Studierende betonten dar&#252;ber hinaus die Wichtigkeit akademischer F&#228;higkeiten, beruflicher Einstellung (z.B. Arbeitsmoral, Flei&#223;), ethischen Bewusstseins und Selbstorganisation. </Pgraph><SubHeadline>3.2 Delphi-Studie</SubHeadline><Pgraph>Insgesamt ergaben sich aus der ersten Delphi-Runde 2<TextGroup><PlainText>0 r</PlainText></TextGroup>elevante Verhaltensweisen (aus 49) f&#252;r das Zahnme<TextGroup><PlainText>dizin</PlainText><Mark2>studiu</Mark2></TextGroup><Mark2>m</Mark2> (Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />) sowie 21 f&#252;r die zahn&#228;rztliche <Mark2>Berufspraxis</Mark2> (Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table" />). Diese wurden anschlie&#223;end in der zweiten Delphi-Runde von derselben Gruppe hinsichtlich ihrer Wichtigkeit geordnet. Die Ergebnisse werden sowohl als Durchschnittswerte &#252;ber alle Interessenvertreter&#42;innen hinweg als auch getrennt nach Gruppen pr&#228;sentiert. </Pgraph><SubHeadline>3.3 Evaluation des HAM-SJT f&#252;r das Fach Zahnmedizin</SubHeadline><Pgraph>Insgesamt fanden sich alle in der ersten Delphi-Befragung ermittelten Verhaltensweisen in den im Auswahlverfahren Medizin eingesetzten HAM-SJT Items mindestens einmal wieder, darunter am h&#228;ufigsten &#8222;Auf Patient&#42;innen eingehen&#8220;, &#8222;Patient&#42;innen ernst nehmen&#8220; sowie &#8222;Transparenz herstellen&#8220;.</Pgraph><SubHeadline>3.4 Konsensusrating</SubHeadline><Pgraph>Die Ergebnisse sind in Tabelle 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="table" /> dargestellt.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="3 Results" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>3 Results</MainHeadline><SubHeadline>3.1 Interview study</SubHeadline><Pgraph>Overall, 49 codes emerged from the interviews, which were assigned to the 17 themes within Kanning&#8217;s framework <TextLink reference="33"></TextLink> (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />). Although &#8220;social skills&#8221; were not explicitly defined in the interviews, aspects from all 17 Inventory of Social Competences (Inventar Sozialer Kompetenzen, ISK) scales were coded, with the theme &#8220;helpfulness&#47;care&#8221;, linked to the &#8220;prosociality&#8221; ISK scale, being the most elaborated.</Pgraph><Pgraph>Two themes were identified that could not be placed within the framework: &#8220;professional ethics&#8221; and &#8220;self-or<TextGroup><PlainText>ganizati</PlainText></TextGroup>on&#8221;. Additionally, lecturers from UKE and practicing dentists highlighted further aspects not categorized under &#8220;social skills&#8221;, specifically factors related to dental clinical competence and professional attitudes. These included aspects such as business management (running a practice), manual dexterity and meticulousness in work, a structured approach to tasks, and physical prerequisites for practicing the profession (e.g., physical fitness, tolerance to noise). The surveyed dentists expressed concerns about inadequate preparation during their studies concerning interpersonal skills. Regarding dental treatment, they focused on specific features of the dental practice setting, particularly the patient&#8217;s physical position during treatment (quote: &#8220;&#91;...&#93; like how you have a submissive animal or something. I know that from my dogs and such, that even when they submit, they lie on their back and present their throat, and that&#8217;s how the patient naturally feels helpless. I think that also plays a part in the patient&#8217;s psyche, that they are there, and you need to try to resolve or not present yourself as the one &#91;...&#93; or someone who knows everything and stands above the patient.&#8221;  </Pgraph><Pgraph>Similarly, interviewed patients emphasized the importance of creating a &#8220;safe space&#8221; during dental treatment (quote: &#8220;Hm. Empathy. (...) I don&#8217;t know, feeling seen and taken seriously in the &#8211; whether with pain at the moment or not &#8211; hm. (...) Because it is a very intimate or close matter (...) hm, and appreciating that (...) it&#8217;s not always so self-evident...&#8221;). </Pgraph><Pgraph>The participating students expressed a desire for earlier and better preparation for interpersonal interactions, both in dealing with patients and leading a practice team (quote: &#8220;We have (...) almost no training in team management or how to behave later in leadership roles. And also the patient contact, we&#8217;re not really prepared for that.&#8221;) </Pgraph><Pgraph>All stakeholder groups considered social skills in dentistry essential. It was emphasized that dental treatment requires that patients feel secure during procedures. Nevertheless, many students and practicing dentists felt unprepared for dealing with people and managing a dental practice. Additionally, lecturers and students highlighted the importance of academic skills, professional attitude (e.g., work ethic, diligence), ethical awareness, and self-organization. </Pgraph><SubHeadline>3.2 Delphi study</SubHeadline><Pgraph>Overall, the first Delphi round identified 20 relevant behaviors (out of 49) for dental <Mark2>studies</Mark2> (Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />) and 21 for dental <Mark2>professional</Mark2> <Mark2>practice</Mark2> (Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table" />). These were subsequently ranked in importance by the same group in the second Delphi round. The results are presented both as mean values across all stakeholder groups and separately by group. </Pgraph><SubHeadline>3.3 Evaluation of the HAM-SJT for dentistry</SubHeadline><Pgraph>Across all behaviors identified in the first Delphi survey, all were at least once reflected in the items used in the HAM-SJT for medical selection processes. The most frequently recurring behaviors included &#8220;engaging with patients&#8221;, &#8220;taking patients seriously&#8221;, and &#8220;establishing transparency&#8221;.</Pgraph><SubHeadline>3.4 Consensus rating</SubHeadline><Pgraph>The results are presented in Table 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="table" />.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="4 Diskussion" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>4 Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Als besonders wichtig f&#252;r das zahnmedizinische <Mark2>Studium</Mark2> bewerteten Lehrende sowie Studierende der Zahnmedizin Emotional Resilience Skills <TextLink reference="36"></TextLink> wie &#8222;Mit Stresssituationen umgehen&#8220; und &#8222;Belastbar sein&#8220; (beide unter den Top 5 der am h&#228;ufigsten genannten sozialen Kompetenzen). Demgegen&#252;ber wurden Verhaltensweisen, die sich auf die Behandlung von Patient&#42;innen beziehen, wie zum Beispiel &#8222;Mitf&#252;hlend sein&#8220;, &#8222;Sich Zeit nehmen&#8220; oder &#8222;Im Behandlungsverlauf flexibel reagieren&#8220;, von Studierenden und Lehrenden in Bezug auf das Studium als weniger wichtig erachtet (Rangpl&#228;tze 11 bis 13). M&#246;glicherweise spiegelt dies die wenig flexiblen Bedingungen und die mangelnde Zeit in einem intensiven Curriculum wider, ebenso wie den mangelnden Patient&#42;innenkontakt. </Pgraph><Pgraph>Im Gegensatz dazu beziehen sich vier der Top 5 von Patient&#42;innen und Zahn&#228;rzt&#42;innen genannten Verhaltensweisen in Bezug auf die <Mark2>Behandlungspraxis</Mark2> auf den Umgang mit Patient&#42;innen, darunter &#8222;Zum Wohl von Patient&#42;innen handeln&#8220;, &#8222;Patient&#42;innen Sicherheit vermitteln&#8220; und &#8222;Patient&#42;innen ernst nehmen&#8220;. Insgesamt messen sowohl Patient&#42;innen als auch Zahn&#228;rzt&#42;innen den Social Engagement Skills <TextLink reference="36"></TextLink>, wie &#8222;Vertrauensverh&#228;ltnis aufbauen&#8220;, &#8222;Auf Patient&#42;innen eingehen&#8220;, &#8222;Wertsch&#228;tzend kommunizieren&#8220; (alle unter den Top 10) einen besonderen Stellenwert f&#252;r die zahn&#228;rztliche Berufspraxis bei.</Pgraph><Pgraph>Alle von den Interessenvertreter&#42;innen genannten Kompetenzen und Verhaltensweisen wurden im bereits f&#252;r die Humanmedizinauswahl entwickelten SJT abgebildet. Die meisten Kompetenzen lassen sich jedoch am effektivsten durch ein sogenanntes Multiples Mini Interview (MMI) testen, da im MMI konkretes Verhalten beobachtbar ist. Obwohl MMIs in der Medizin bekannt und weit verbreitet sind, sind sie vergleichsweise kostenintensiv und schwer durchzuf&#252;hren, insbesondere bei einer gro&#223;en Anzahl an Bewerber&#42;innen im Auswahlprozess. Frageb&#246;gen, wie beispielsweise Pers&#246;nlichkeitsfrageb&#246;gen, k&#246;nnen einige der Kompetenzen abdecken, sind jedoch im Auswahlkontext anf&#228;llig f&#252;r Verzerrungen und daher eher zur Selbstselektion geeignet.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="4 Discussion" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>4 Discussion</MainHeadline><Pgraph>Both lecturers and students in dentistry considered emotional resilience skills <TextLink reference="36"></TextLink> &#8211; such as &#8220;coping with stress&#8221; and &#8220;being resilient&#8221; &#8211; to be especially important for dental <Mark2>studies</Mark2>, ranking among the top 5 most frequently mentioned social skills. In contrast, behaviors related to patient care, such as &#8220;being compassionate&#8221;, &#8220;taking time&#8221;, or &#8220;responding flexibly during treatment&#8221;, were regarded as less important in the context of studies, ranking 11<Superscript>th</Superscript> to 13<Superscript>th</Superscript>. This may reflect the limited flexibility and time constraints within an intensive curriculum, as well as the limited patient contact during studies.</Pgraph><Pgraph>Conversely, four of the top five behaviors mentioned by patients and dentists concerning <Mark2>practice</Mark2> focus on patient interaction, including &#8220;acting in the interest of patients&#8221;, &#8220;providing a safe space&#8221;, and &#8220;taking patients seriously&#8221;. Overall, both patients and dentists assign particular importance to social engagement skills <TextLink reference="36"></TextLink> such as &#8220;building trust&#8221;, &#8220;responding to patients&#8217; needs&#8221;, and &#8220;communicating respectfully&#8221; (all within the top 10) as essential for dental practice.</Pgraph><Pgraph>All the competences and behaviors mentioned by interest-holders were already represented in the SJT developed for medical student selection. However, most competences are best assessed through a so-called Multiple Mini Interview (MMI), as it allows direct observation of concrete behaviors. While MMIs are well-known and widely used in medicine, they are comparatively cost-in<TextGroup><PlainText>tensi</PlainText></TextGroup>ve and complex to administer, especially with a large number of applicants in the selection process. Questionnaires, such as personality inventories, can cover some of these skills but are more susceptible to bias in the selection context and are thus more suitable for self-s<TextGroup><PlainText>electi</PlainText></TextGroup>on.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="5 Zusammenfassung und Fazit" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>5 Zusammenfassung und Fazit</MainHeadline><Pgraph>Alle im Rahmen des Projekts befragten Expert&#42;innen (von der Behandlungsseite) betonten die Wichtigkeit, auf den Umgang mit Menschen sowohl im Studium als auch in der Berufspraxis vorbereitet zu werden. Ebenso best&#228;tigten die befragten Patient&#42;innen, dass ihnen die sozialen Kompetenzen ihrer Behandler&#42;innen sehr wichtig sind. Insofern unterst&#252;tzen unsere Ergebnisse die Ber&#252;cksichtigung dieser Kompetenzen in der Auswahl und Lehre.</Pgraph><Pgraph>Grunds&#228;tzlich sind die Kompetenzen nicht so verschieden von denen in der Humanmediziner&#42;innenauswahl; alle Szenarien des Humanmedizin-SJTs konnten mit Kompetenzen&#47;Verhaltensweisen in Verbindung gebracht werden. Da alle als wichtig erachteten Kompetenzen und Verhaltensweisen im Auswahl-SJT f&#252;r die Humanmedizin enthalten sind, ist es gerechtfertigt, diesen SJT auch f&#252;r die Zahnmedizin zu nutzen. Grunds&#228;tzlich besteht die M&#246;glichkeit, Szenarien aus beiden Kontexten f&#252;r beide F&#228;cher zu entwickeln. Um komplexe und nuancierte F&#228;higkeiten von Bewerber&#42;innen angemessen zu erfassen, sind jedoch Rollenspiele im Rahmen von Multiplen Mini Interviews (MMIs) geeigneter, da dort Verhalten direkt beobachtet werden kann. M&#246;glicherweise sind SJTs insbesondere f&#252;r die postgraduale Auswahl geeignet, da in diesem Kontext bereits bestimmte Wissenselemente vorausgesetzt werden k&#246;nnen oder daf&#252;r, Personen am unteren Rand des Leistungsspektrums zu identifizieren.</Pgraph><Pgraph>F&#252;r das Zahnmedizin<Mark2>studium</Mark2> und die zahn&#228;rztliche <Mark2>Berufspraxis</Mark2> sind unterschiedliche soziale Kompetenzen von Bedeutung, die im Auswahlverfahren ber&#252;cksichtigt werden sollten. Besonders im Studium m&#252;ssen Studierende in der Lage sein, mit Stresssituationen umzugehen &#8211; eine F&#228;higkeit, die durch alternative Messmethoden und nicht mittels SJTs erfasst werden sollte. In der beruflichen Praxis ist die zahn&#228;rztliche Kompetenz &#8222;Patient&#42;innen Sicherheit vermitteln&#8220; von zentraler Bedeutung, die bisher im Rahmen der Lernziele des NKLZ nur indirekt durch den Punkt &#8222;Patientenzentrierte Grundhaltung&#8220; behandelt wird <TextLink reference="1"></TextLink>. Alle relevanten Verhaltensweisen f&#252;r die Auswahl der Studierenden k&#246;nnten &#252;ber Multiple Mini Interviews (MMIs) erfasst werden, mit Ausnahme jener, die lediglich durch Frageb&#246;gen oder Selbsteinsch&#228;tzungen gemessen werden k&#246;nnen. Letztere Methoden sind jedoch anf&#228;llig f&#252;r Verzerrungen und daher f&#252;r ein kompetitives Auswahlverfahren weniger geeignet; sie eignen sich eher f&#252;r die Selbstselektion.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="5 Summary and conclusion" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>5 Summary and conclusion</MainHeadline><Pgraph>All experts involved in the project (from the treatment side) emphasized the importance of being prepared for interpersonal interactions, both during studies and in professional practice. Similarly, patients confirmed that the social skills of their providers are very important to them. Therefore, our findings support the incorporation of these skills into selection processes and educational curricula.</Pgraph><Pgraph>Fundamentally, the competences are quite similar to those in human medicine, with all scenarios from the human medicine SJT being linked to competences and behaviors relevant to dentistry. Since the competences and behaviors deemed important are included in the SJT used for medical selection, it is justifiable to use this SJT for dental candidate assessment as well. In principle, scenarios from both contexts could be developed for either field. However, to appropriately assess complex and nuanced skills, role-plays within MMIs are more suitable, as behavior can be directly observed. SJTs may be especially appropriate for postgraduate selection, where certain knowledge elements can already be assumed or where the goal is to identify candidates at the lower end of performance level.</Pgraph><Pgraph>For dental <Mark2>studies</Mark2> and <Mark2>practice</Mark2>, different social skills are relevant and should be considered in the selection process. Particularly during studies, students must be able to cope with stressful situations &#8211; an ability that should be assessed through alternative methods rather than SJTs. In dental practice, the competence &#8220;providing a safe space&#8221; is of central importance; it is currently only addressed indirectly in the NKLZ learning objectives under &#8220;patient-centered attitude&#8221; <TextLink reference="1"></TextLink>. All relevant behaviors suitable for student selection could be assessed via MMIs, with the exception of those measurable solely through questionnaires or self-assessments. The latter methods are more prone to bias and thus less suitable for competitive selection but are more appropriate for self-selection.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="6 Ausblick und weitere Forschungsfragen" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>6 Ausblick und weitere Forschungsfragen</MainHeadline><Pgraph>Um eine fundierte Einsch&#228;tzung zur praktischen Umsetzung des Themas &#8222;soziale Kompetenzen im zahnmedizinischen Curriculum&#8220; zu erhalten, ist eine Abstimmung mit den Interessenvertreter&#42;innen der Zahnmedizin am UKE geplant. Besonders wichtig ist es, die Meinungen der Interessenvertreter&#42;innen zu den folgenden Fragen einzuholen:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Inwiefern sind aus Sicht der Interessenvertreter&#42;innen die beschriebenen Ergebnisse bereits im Curriculum des neuen Studiengangs iMED DENT abgedeckt&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Inwiefern besteht aus Sicht der Interessenvertreter&#42;innen ein Problem mit Studierenden, die nicht ausreichend vom Unterricht im Bereich soziale Kompetenzen profitieren&#63; Hierzu liegen die Erfahrungen aus den Kommunikationskursen bislang nicht vor.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Inwiefern ist aus Sicht der Interessenvertreter&#42;innen die Vermittlung sozialer Kompetenzen w&#228;hrend des Studiums ausreichend; inwiefern sollten bereits &#8222;sozia<TextGroup><PlainText>l kompetente&#8220; Bewerber&#42;innen ausgew&#228;hlt werden&#63;</PlainText></TextGroup></ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4.">Bezogen auf den Befund, dass Studierende der Zahnmedizin die Kompetenz &#8222;Mit Stresssituationen umgehen&#8220; als besonders wichtig erachten (im Gegensatz zu niedergelassenen Zahn&#228;rzt&#42;innen): Inwiefern sollten aus Sicht der Interessenvertreter&#42;innen besonders stressresistente Bewerber&#42;innen ausgew&#228;hlt werden&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Bez&#252;glich des Stresserlebens w&#228;hrend des Studiums er&#246;ffnen sich die folgenden Forschungsfragen:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Welche Faktoren f&#252;hren zum erh&#246;hten Stresserleben der Studierenden im Zahnmedizinstudium (Interviewstudie)&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Die Gruppe der Patient&#42;innen gibt demgegen&#252;ber an, dass die soziale Kompetenz eines&#47;einer Zahn&#228;rzt&#42;in &#8222;Patient&#42;innen Sicherheit vermitteln&#8220; f&#252;r sie besonders relevant ist. Potentiell er&#246;ffnet sich diesbez&#252;glich die Forschungsfrage:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><OrderedList><ListItem level="2" levelPosition="2" numString="2.">Wie kann die soziale Kompetenz &#8222;Patient&#42;innen Sicherheit vermitteln&#8220; umgesetzt sowie erlernt beziehungsweise gelehrt werden (Interviewstudie)&#63;</ListItem></OrderedList></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Die vorliegenden Forschungsergebnisse unterst&#252;tzen die Implementierung des Themenbereichs &#8222;soziale Kompetenzen&#8220; im zahnmedizinischen Curriculum. Dabei ist dem Begriff &#8222;Kompetenz&#8220; noch immer die Frage inh&#228;rent, inwieweit es sich dabei um State- vs. Trait-Variablen handelt. Bezogen auf die vorliegenden Forschungsergebnisse ergeben sich die folgenden Forschungsfragen:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Welche der f&#252;r das Studium und die Berufspraxis der Zahnmedizin relevanten Kompetenzen sind in welchem Ausma&#223; erlernbar; welche sollten dagegen auf welchem Niveau bereits bei Studienbeginn vorhanden sein&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Welche der f&#252;r das Studium und die Berufspraxis der Zahnmedizin relevanten Kompetenzen werden inwiefern durch die Lern- und Arbeitsatmosph&#228;re beg&#252;nstigt&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Die daraus abzuleitenden Implikationen f&#252;r die Lehre und nicht zuletzt f&#252;r die Studierendenauswahl k&#246;nnten einen weiteren Schritt in der Ausbildung &#8222;sozial kompetenter&#8220; Zahn&#228;rzt&#42;innen bilden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="6 Outlook and further research questions" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>6 Outlook and further research questions</MainHeadline><Pgraph>To obtain a well-founded assessment regarding the practical implementation of &#8220;social skills in the dental curriculum&#8221;, a coordination with interest-holders in dentistry at UKE is planned. It is particularly important to gather interest-holders&#8217; perspectives on the following questions:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">To what extent do interest-holders believe that the described results are already addressed in the curriculum of the new iMED DENT program&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Do interest-holders perceive a problem with students who do not sufficiently benefit from teaching in the area of social skills&#63; Data from communication courses so far are not available to answer this question.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">From the interest-holders&#8217; perspective, is the instruction of social skills during studies sufficient, or should applicants already be selected based on their social competence&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4.">Regarding the finding that dental students consider &#8220;coping with stressful situations&#8221; particularly important (in contrast to practicing dentists): Do interest-holders think that especially stress-resistant applicants should be selected&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Concerning the stress experiences during studies, the following research questions arise:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Which factors lead to increased stress among students in dental studies (interview study)&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>On the other hand, patients indicate that a dentist&#8217;s social skill of &#8220;providing a safe space&#8221; is particularly relevant for them. This suggests the potential research question: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">How can the social skill &#8220;providing a safe space&#8221; be implemented, learned, or taught (interview study)&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>The present research results support the integration of the topic &#8220;social skills&#8221; into the dental curriculum. However, the term &#8220;competence&#8221; still inherently raises the question of whether it refers to state or trait variables. Based on the current findings, the following research questions emerge:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Which of the competences relevant to dental study and practice are trainable to what extent, and which should already be present at the start of studies at which level&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Which competences relevant to dentistry are favored by the learning and working environment, and to what extent&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>The implications derived from these questions for teaching and, ultimately, student selection could further advance the training of &#8220;socially competent&#8221; dentists.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Anmerkungen" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Anmerkungen</MainHeadline><SubHeadline>Finanzierung</SubHeadline><Pgraph>Dieses Projekt wurde unter dem F&#246;rderkennzeichen NWF-20&#47;05 vom Forschungsf&#246;rderfond der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Hamburg finanziert.</Pgraph><SubHeadline>Danksagung</SubHeadline><Pgraph>Wir danken allen Interviewpartner&#42;innen und Teilnehmer&#42;innen der Delphi-Studie, dass sie ihre Expertise mit uns geteilt haben. Au&#223;erdem danken wir Ina Mielke f&#252;r ihre Unterst&#252;tzung bei der Bewertung der SJT-Szenarien.</Pgraph><SubHeadline>Interessenskonflikte</SubHeadline><Pgraph>Die Autorinnen erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte in Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Notes" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Notes</MainHeadline><SubHeadline>Funding</SubHeadline><Pgraph>This project was funded under the grant number NWF-20&#47;05 by the Research Promotion Fund of the Medical Faculty of the University of Hamburg.</Pgraph><SubHeadline>Acknowledgments</SubHeadline><Pgraph>We thank all interview partners and Delphi study participants for sharing their expertise with us. We also thank Ina Mielke for her support in evaluating the SJT scenarios.</Pgraph><SubHeadline>Competing interests</SubHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
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