<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="no"?>
<!DOCTYPE GmsArticle SYSTEM "http://www.egms.de/dtd/2.0.34/GmsArticle.dtd">
<GmsArticle xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink">
  <MetaData>
    <Identifier>zma001763</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001763</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0017633</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">project report</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Projektbericht</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">Sexuality and society in the medical context: Conceptualization, implementation and evaluation of a student-led elective course in medical school at Leipzig University</Title>
      <TitleTranslated language="de">Sexualit&#228;t und Gesellschaft im Kontext der Medizin: Konzeption, Durchf&#252;hrung und Evaluation eines studentischen Wahlfachs im Rahmen des Medizinstudiums an der Universit&#228;t Leipzig</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
    <CreatorList>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Endres</Lastname>
          <LastnameHeading>Endres</LastnameHeading>
          <Firstname>Konrad Jakob</Firstname>
          <Initials>KJ</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Leipzig University, Medical Faculty, Institute for Social Medicine, Occupational Medicine and Public Health (ISAP), Leipzig, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Leipzig, Medizinische Fakult&#228;t, Institut f&#252;r Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Leipzig, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>endresk&#64;cbs.mpg.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Surber</Lastname>
          <LastnameHeading>Surber</LastnameHeading>
          <Firstname>Chiara</Firstname>
          <Initials>C</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Leipzig University, Medical Faculty, Institute for Social Medicine, Occupational Medicine and Public Health (ISAP), Leipzig, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Leipzig, Medizinische Fakult&#228;t, Institut f&#252;r Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Leipzig, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>Chiara.Surber&#64;medizin.uni-leipzig.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Albertus</Lastname>
          <LastnameHeading>Albertus</LastnameHeading>
          <Firstname>Mona</Firstname>
          <Initials>M</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Leipzig University, Medical Faculty, Department of Medical Psychology and Medical Sociology, Leipzig, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Leipzig, Medizinische Fakult&#228;t, Abteilung f&#252;r Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Leipzig, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>mona.albertus&#64;web.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>M&#252;ller</Lastname>
          <LastnameHeading>M&#252;ller</LastnameHeading>
          <Firstname>Martina</Firstname>
          <Initials>M</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Eating Disorders Counseling Center (BEL), Leipzig, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Beratungszentrum f&#252;r Ess-St&#246;rungen (BEL), Leipzig, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>m.mueller&#64;bel.jetzt</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Wortmann</Lastname>
          <LastnameHeading>Wortmann</LastnameHeading>
          <Firstname>Laura</Firstname>
          <Initials>L</Initials>
          <AcademicTitle>Dr.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Bielefeld, Medical Faculty EWL, Department of Sex- and Gender-Sensitive Medicine, Bielefeld, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Bielefeld, Medizinische Fakult&#228;t OWL, AG Geschlechtersensible Medizin, Bielefeld, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>laura.wortmann&#64;uni-bielefeld.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Heinz</Lastname>
          <LastnameHeading>Heinz</LastnameHeading>
          <Firstname>Nick</Firstname>
          <Initials>N</Initials>
          <AcademicTitle>Dr.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Trans-Inter-Active in Central Germany (TIAM), Leipzig, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Trans-Inter-Aktiv in Mitteldeutschland e.V. (TIAM), Leipzig, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>n.heinz&#64;trans-inter-aktiv.org</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Conrad</Lastname>
          <LastnameHeading>Conrad</LastnameHeading>
          <Firstname>Ines</Firstname>
          <Initials>I</Initials>
          <AcademicTitle>Dr.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Leipzig University, Medical Faculty, Institute for Social Medicine, Occupational Medicine and Public Health (ISAP), Leipzig, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Leipzig, Medizinische Fakult&#228;t, Institut f&#252;r Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Leipzig, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>Ines.Conrad&#64;medizin.uni-leipzig.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>G&#246;tze</Lastname>
          <LastnameHeading>G&#246;tze</LastnameHeading>
          <Firstname>Heide</Firstname>
          <Initials>H</Initials>
          <AcademicTitle>PD Dr.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">Leipzig University, Medical Faculty, Department of Medical Psychology and Medical Sociology, Philipp-Rosenthal-Str. 55, D-04103 Leipzig, Germany, Phone: &#43;49 (0)341&#47;97-15447<Affiliation>Leipzig University, Medical Faculty, Department of Medical Psychology and Medical Sociology, Leipzig, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;t Leipzig, Medizinische Fakult&#228;t, Abteilung f&#252;r Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Philipp-Rosenthal-Str. 55, 04103 Leipzig, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)341&#47;97-15447<Affiliation>Universit&#228;t Leipzig, Medizinische Fakult&#228;t, Abteilung f&#252;r Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Leipzig, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>Heide.Goetze&#64;medizin.uni-leipzig.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
    </CreatorList>
    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
    </PublisherList>
    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">sexual health</Keyword>
      <Keyword language="en">sexual and gender minorities</Keyword>
      <Keyword language="en">medical education</Keyword>
      <Keyword language="en">interactive learning</Keyword>
      <Keyword language="en">sexually transmitted infections</Keyword>
      <Keyword language="en">gender identity</Keyword>
      <Keyword language="de">sexuelle Gesundheit</Keyword>
      <Keyword language="de">sexuelle und geschlechtliche Minderheiten</Keyword>
      <Keyword language="de">medizinische Ausbildung</Keyword>
      <Keyword language="de">interaktives Lernen</Keyword>
      <Keyword language="de">sexuell &#252;bertragbare Infektionen</Keyword>
      <Keyword language="de">Geschlechtsidentit&#228;t</Keyword>
      <SectionHeading language="en">sexuality</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Sexualit&#228;t</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20241015</DateReceived>
    <DateRevised>20250220</DateRevised>
    <DateAccepted>20250401</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      <DatePublished>20250616</DatePublished>
    </DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
    </License>
    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>42</Volume>
        <Issue>3</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>39</ArticleNo>
    <Fundings>
      <Funding>Universit&#228;t Leipzig, Open-Access-Publikationsfonds</Funding>
    </Fundings>
  </MetaData>
  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>&#196;rzt:innen vermeiden es h&#228;ufig mit ihren Patient:innen &#252;ber sexuelle und geschlechtsspezifische Fragen zu sprechen, weil es ihnen unangenehm ist oder sie Angst haben, Ansto&#223; zu erregen. Dies f&#252;hrt h&#228;ufig zu einer unvollst&#228;ndigen Erhebung der Sexualanamnese und zu L&#252;cken in der Versorgung, insbesondere f&#252;r LGBTQI&#43;-Patient:innen, die mit erheblichen gesundheitlichen Benachteiligungen konfrontiert sind. Das beschriebene Projekt adressierte diese L&#252;cke, indem ein Wahlfach mit dem Titel &#8222;Sexualit&#228;t und Gesellschaft im Kontext der Medizin&#8220; eingef&#252;hrt wurde, um Medizinstudierenden die F&#228;higkeiten und das Wissen zu vermitteln, die f&#252;r effektive Gespr&#228;che &#252;ber sexuelle Gesundheit erforderlich sind.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methoden: </Mark1>Im Kurs wurden interaktive Lehrans&#228;tze wie Peer-Learning und Rollenspiele eingesetzt. Thematisch wurden Bereiche wie sexuell &#252;bertragbare Infektionen, geschlechtliche Vielfalt und die Gesundheit von LGBTQI&#43;-Personen abgedeckt. Es erfolgte eine strukturierte Evaluation des Wahlfaches.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Das Feedback der Studierenden war &#228;u&#223;erst positiv; die Teilnehmer&#42;innen hoben besonders das ansprechende Format des Kurses und die Relevanz f&#252;r ihre medizinische Ausbildung hervor. Die Evaluation zeigte eine hohe Zufriedenheit mit der Organisation, dem Inhalt und den interaktiven Elementen des Kurses.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Trotz der positiven Resonanz ist die Reichweite eines Wahlfaches eingeschr&#228;nkt. &#196;hnliche Inhalte sollten in den zentralen Lehrplan des Medizinstudiums aufgenommen werden. Dies ist unerl&#228;sslich, um angehenden &#196;rzt:innen zu helfen, Fragen der sexuellen Gesundheit systematisch anzugehen, Vorurteile zu &#252;berwinden und eine unterst&#252;tzende Umgebung f&#252;r alle Patient:innen zu schaffen.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objectives: </Mark1>Physicians often avoid discussing sexual and gender-related health with patients due to discomfort and fear of causing offense, leading to incomplete sexual histories and gaps in care, particularly affecting LGBTQI&#43; patients who face significant health disparities. This project aimed to address this gap by introducing an elective course titled &#8220;Sexuality and Society in the Medical Context&#8221; to provide German medical students with the skills and knowledge necessary for effective sexual health discussions.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>The course utilized interactive teaching methods, including peer learning and role-playing. Topics covered ranged from sexually transmitted infections to gender diversity and LGBTQI&#43; health. Student feedback was collected through a structured evaluation to assess the course&#8217;s impact and effectiveness.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>Student feedback was highly positive; with participants highlighting the course&#8217;s engaging format and relevance to their medical education. The evaluation showed high satisfaction with the course&#39;s organization, content, and interactive elements.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>Although the elective course was well received, its limited scope suggests the need to integrate similar training into the core medical curriculum. This integration is crucial for enabling future physicians to systematically address sexual health issues, overcome systematic biases, and foster a supportive environment for all patients.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock name="1. Introduction" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>Physicians often avoid discussing sexual and gender-related health with patients due to discomfort and fear of offending, despite its importance for overall well-being <TextLink reference="1"></TextLink>. This reluctance can lead to inadequate sexual histories and gaps in patient care <TextLink reference="2"></TextLink>. Nevertheless, clinicians frequently encounter situations in their practice where addressing sensitive topics like sexual and gender-related health is essential, yet these conversations are not a routine part of patient care <TextLink reference="3"></TextLink>. Furthermore, many health care professionals feel ill-prepared for these conversations and are typically reluctant or unskilled in sexual problem management <TextLink reference="4"></TextLink>. However, it is important to keep in mind that most patients welcome physicians exploring sexual and gender-related health during consultations if an appropriate framework of trust is in place <TextLink reference="5"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Although many medical professionals often feel uncertain and unprepared when addressing sexual and gender-related health, this uncertainty is especially pronounced in interactions with queer patients <TextLink reference="6"></TextLink>. A survey from 2021 estimates that around 11&#37; of the German population identifies as lesbian, gay, bisexual, trans&#42;, queer, or intersex (LGBTQI&#43;), underlining the relevance of health care of sexual minorities to public health <TextLink reference="7"></TextLink>. Awareness of gender diversity, transgender individuals, queer people, and sexual minorities has grown significantly in recent years, both in the public sphere and within the media and among government representatives. The number of scientific studies has also risen sharply in the last 10 years (example: the number of publications in PubMed for the search terms &#8220;queer health&#8221; was N&#61;182 in 2013, in 2023 it was N&#61;3,182&#47;for the search terms &#8220;sexual minorities&#8221; was N&#61;308 in 2013, in 2023 it was N&#61;3,975). Although gender diversity and sexual diversity have been increasingly depathologized in recent years, LGBTQI&#43; people are still confronted with discrimination, prejudice and, in some cases, inappropriate care, including in the German healthcare system <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Sexual minorities often experience poorer physical and mental health compared to the general population <TextLink reference="10"></TextLink>. For instance, sexual minority men and women exhibit a higher prevalence of conditions such as asthma, hypertension, and other diseases compared to their heterosexual counterparts <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>. Possible reasons for these worse health outcomes are social rejection, lack of family acceptance, and discrimination at work <TextLink reference="13"></TextLink>. A meta-analysis revealed that sexual minority youth are nearly three times more likely to experience suicidality <TextLink reference="14"></TextLink>. Additionally, transgender adolescents often report having eating disorders, in some cases as an attempt to stop the development of secondary sexual characteristics during puberty or to change their body shape <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>. Sexual minorities also report worse healthcare experiences, including less trust in doctors and lower satisfaction with care <TextLink reference="17"></TextLink>. While social factors clearly contribute to mental health disparities, the relationship with physical conditions such as asthma is more complex. Although the exact mechanisms are not fully understood, research suggests that psychosocial factors, particularly increased stress related to sexual minority status, may contribute to the higher prevalence of asthma in the population of sexual minorities <TextLink reference="18"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>This underscores the need for educational opportunities in medical school that focus on health of the queer community and sexual minorities. To achieve this, it is particularly important to address the social determinants of health and illness, especially in the context of sexual health. Future physician training should therefore concentrate on demonstrating the relevance of sexual health across medical disciplines and helping physicians overcome their discomfort in discussing these topics. Unfortunately, courses at medical faculties that provide practical and interactive training on topics such as sexual health and conducting a sexual history are still scarce <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. As a result, students often graduate without the necessary skills to address these issues confidently and professionally in their future careers. Research shows that medical students feel inadequately trained to address sexual health concerns despite recognizing its importance <TextLink reference="21"></TextLink>. Closing this knowledge gap could be achieved by developing structured educational programs for medical students that cover these topics.</Pgraph><Pgraph>We hypothesize that an elective course on gender diversity and sexual health in medical education will result in high satisfaction rates among both preclinical and clinical students, and receive positive evaluations from participants.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="1. Einleitung" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>1. Einleitung</MainHeadline><Pgraph>&#196;rzt&#42;innen vermeiden es oft, mit ihren Patient&#42;innen &#252;ber sexuelle und geschlechtsspezifische Gesundheit zu sprechen, weil ihnen das unangenehm ist und sie Angst haben, ihren Patient&#42;innen zu Nahe zu treten, obwohl dies f&#252;r das allgemeine Wohlbefinden der Patient&#42;innen wichtig ist <TextLink reference="1"></TextLink>. Diese Zur&#252;ckhaltung kann zu einer unzureichenden Sexualanamnese und L&#252;cken in der Versorgung f&#252;hren <TextLink reference="2"></TextLink>. Obwohl &#196;rzt&#42;innen in ihrer Praxis h&#228;ufig vor Situationen stehen, in denen das Ansprechen sensibler Themen wie sexuelle und geschlechtsspezifische Gesundheit unerl&#228;sslich ist, geh&#246;ren solche Gespr&#228;che noch nicht zur Routine der Patientenversorgung <TextLink reference="3"></TextLink>. Dar&#252;ber hinaus f&#252;hlen sich viele Gesundheitsfachkr&#228;fte schlecht vorbereitet und sind oft zur&#252;ckhaltend oder wenig ge&#252;bt im Umgang mit sexuellen Problemen <TextLink reference="4"></TextLink>. Sofern im medizinischen Kontakt ein vertrauensvoller Rahmen gegeben ist, begr&#252;&#223;en es jedoch die meisten Patient&#42;innen, wenn &#196;rzt&#42;innen sexuelle und geschlechtsspezifische Gesundheit thematisieren <TextLink reference="5"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Im Umgang mit queeren Patient&#42;innen f&#252;hlen sich viele medizinische Fachkr&#228;fte besonders unsicher und unvorbereitet, wenn es um sexuelle und geschlechtsbezogene Gesundheit geht <TextLink reference="6"></TextLink>. Eine Umfrage aus dem Jahr 2021 geht davon aus, dass sich rund 11&#37; der deutschen Bev&#246;lkerung als lesbisch, schwul, bisexuell, trans&#42;, queer oder intersexuell (LGBTQI&#43;) identifizieren, was die Bedeutung der Gesundheitsversorgung sexueller Minderheiten f&#252;r die &#246;ffentliche Gesundheit unterstreicht <TextLink reference="7"></TextLink>. Das Bewusstsein f&#252;r geschlechtliche Vielfalt, Transgender-Personen, queere Menschen und sexuelle Minderheiten ist in den letzten Jahren sowohl in der &#214;ffentlichkeit als auch in den Medien und bei Regierungsvertretern deutlich gewachsen. Auch die Zahl der wissenschaftlichen Studien ist in den letzten 10 Jahren stark angestiegen (zum Beispiel: Die Zahl der Publikationen in PubMed zu den Suchbegriffen &#8222;queer health&#8220; lag 2013 bei N&#61;182, 2023 bei N&#61;3.182 und f&#252;r die Suchbegriffe &#8222;sexual minorities&#8220; bei N&#61;308 im Jahr 2013, 2023 bei N&#61;3.975). Obwohl die geschlechtliche und sexuelle Vielfalt in den letzten Jahren zunehmend entpathologisiert wurde, sind LGBTQI&#43;-Menschen immer noch mit Diskriminierung, Vorurteilen und teilweise mit unangemessener Versorgung konfrontiert, auch im deutschen Gesundheitssystem <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Sexuelle Minderheiten haben im Vergleich zur Allgemeinbev&#246;lkerung h&#228;ufig einen schlechteren k&#246;rperlichen und psychischen Gesundheitszustand <TextLink reference="10"></TextLink>. So leiden M&#228;nner und Frauen, die einer sexuellen Minderheit angeh&#246;ren, h&#228;ufiger an Erkrankungen wie Asthma, Bluthochdruck und anderen Krankheiten als ihre heterosexuellen Altersgenossen <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>. M&#246;gliche Gr&#252;nde daf&#252;r sind soziale Ablehnung, fehlende Akzeptanz in der Familie und Diskriminierung am Arbeitsplatz <TextLink reference="13"></TextLink>. Eine Meta-Analyse ergab, dass Jugendliche aus sexuellen Minderheiten fast dreimal so h&#228;ufig von Suizidalit&#228;t betroffen sind <TextLink reference="14"></TextLink>. Dar&#252;ber hinaus berichten Transgender-Jugendliche h&#228;ufig von Essst&#246;rungen, in einigen F&#228;llen als Versuch, die Entwicklung sekund&#228;rer Geschlechtsmerkmale w&#228;hrend der Pubert&#228;t zu stoppen oder ihre K&#246;rperform zu ver&#228;ndern <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>. Sexuelle Minderheiten berichten auch &#252;ber schlechtere Erfahrungen in der Gesundheitsversorgung, einschlie&#223;lich geringerem Vertrauen in &#196;rzt&#42;innen und geringerer Zufriedenheit mit der Behandlung <TextLink reference="17"></TextLink>. W&#228;hrend soziale Faktoren eindeutig zu Unterschieden im Bereich der psychischen Gesundheit beitragen, ist der Zusammenhang mit k&#246;rperlichen Erkrankungen wie Asthma komplexer. Obwohl die genauen Mechanismen noch nicht vollst&#228;ndig gekl&#228;rt sind, deuten Forschungsergebnisse darauf hin, dass psychosoziale Faktoren, insbesondere erh&#246;hter Stress im Zusammenhang mit dem Status einer sexuellen Minderheit, zur h&#246;heren Pr&#228;valenz von Asthma in der Bev&#246;lkerungsgruppe sexueller Minderheiten beitragen k&#246;nnen <TextLink reference="18"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Dies macht deutlich, wie wichtig es ist, in der medizinischen Ausbildung auch die Gesundheit der queeren Community und sexueller Minderheiten zu thematisieren. Um das zu erreichen, ist es essentiell, die sozialen Determinanten von Gesundheit und Krankheit anzusprechen, insbesondere im Kontext der sexuellen Gesundheit. Die k&#252;nftige Ausbildung von &#196;rzt&#42;innen sollte daher die Relevanz der sexuellen Gesundheit in allen medizinischen Disziplinen aufzeigen und &#196;rzt&#42;innen dabei helfen, ihr Vorbehalte bei der Auseinandersetzung mit diesen Problemfeldern zu &#252;berwinden. An den medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland gibt es immer noch kaum Lehrveranstaltungen, die praktische und interaktive Kurse zu Themen wie sexuelle Gesundheit und Anamneseerhebung anbieten <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. Dadurch verf&#252;gen die Studierenden nach ihrem Abschluss oft nicht &#252;ber die notwendigen F&#228;higkeiten, um diese Themen in ihrer k&#252;nftigen beruflichen Laufbahn selbstbewusst und professionell anzugehen. Untersuchungen zeigen, dass sich Medizinstudierende unzureichend auf den Umgang mit Fragen rund um die sexuelle Gesundheit vorbereitet f&#252;hlen, obwohl sie deren Bedeutung anerkennen <TextLink reference="21"></TextLink>. Diese Wissensl&#252;cke k&#246;nnte durch die Entwicklung strukturierter Lehrveranstaltungen f&#252;r Medizinstudierende geschlossen werden, in denen diese Inhalte vermittelt werden. Unsere Hypothese war, dass ein Wahlfach &#252;ber geschlechtliche Vielfalt und sexuelle Gesundheit im Medizinstudium sowohl vorklinische als auch klinische Studierende positiv bewerten w&#252;rden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="2. Project description and methods" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>2. Project description and methods</MainHeadline><SubHeadline>2.1. Development of the project</SubHeadline><Pgraph>The course development originated from the lecture <TextGroup><PlainText>series &#8220;Medizin Divers&#8221;</PlainText></TextGroup>, and focused on the concerns <TextGroup><PlainText>of vulnerable</PlainText></TextGroup> patient groups and was initiated by students from the university group &#8220;Mit Sicherheit Verliebt&#8221; &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.bvmd.de&#47;projekte-und-ags&#47;projekte&#47;mit-sicherheit-verliebt&#47;das-projekt&#47;">https:&#47;&#47;www.bvmd.de&#47;projekte-und-ags&#47;projekte&#47;mit-sicherheit-verliebt&#47;das-projekt&#47;</Hyperlink>&#93;. Following the lecture series, the idea emerged to solidify these topics further within the university curriculum. Additionally, tutors have been trained in LSTBQ&#42;-inclusive sexual history taking and role-plays focusing on STIs by Deutsche Aidshilfe via the training program &#8220;Let&#8217;s talk about Sex&#8221;. &#8220;Mit Sicherheit Verliebt&#8221; is an initiative of the Federal Representation of Medical Students in Germany (Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland e.V.) and conducts sexual education workshops in German schools. Other local groups of &#8220;Mit Sicherheit Verliebt&#8221; have also established elective courses at their respective faculties, such as in the medical faculties of Rostock and Munich.</Pgraph><SubHeadline>2.2. Learning objectives</SubHeadline><Pgraph>The course aims to give students the knowledge and skills they need to handle the complex issues surrounding sexual and gender-related health in medical settings. The course has several important learning objectives that are based on the National Competency-Based Learning Objectives Catalogue for Medicine, Version 2.0. </Pgraph><Pgraph>Firstly, students learn about sexually transmitted infections (STIs). They can describe them, including how to prevent them, how to diagnose them accurately and how to treat them effectively (ID in NKLM 2.0: VII.3-19.2.15). After the elective course, students are able to take and document a sexual anamnesis (VIII.2-02.4.7). The students also learn to be respectful and inclusive when caring for patients with different sexual orientations and identities. They can identify and articulate sensitive sexual topics in everyday medical practice, conduct appropriate discussions or consultations sensitively and in accordance with current standards and structure their communication appropriately even in emotionally challenging situations (VIII.2-3). Participating students can perceive taboo sexual topics and stigmatization and, if it seems sensible or necessary to delve deeper, address this topic appropriately (VIII.2-03.2.6). They reflect on subjective processes of sexual health and illness in their interactions with individual and social conditions (NKLM 2.0 VII.1a-02.6.6). In essence, students develop a basic medical attitude of compassion in the course and learn to provide attentive care for their patients.  </Pgraph><Pgraph>However, the primary objective of this article is to assess the subjective satisfaction of the students with the course. We did not focus on evaluating the achievement of specific learning objectives.</Pgraph><SubHeadline>2.3. Structure and organization</SubHeadline><Pgraph>The course comprised eleven two-hour sessions and was designed for two separate cohorts of 10 preclinical students and 10 clinical students. The preclinical part was conducted through the Department of Medical Psychology and Medical Sociology, while the Institute for Social Medicine, Occupational Medicine and Public Health (ISAP) at Leipzig University managed the clinical part.</Pgraph><Pgraph>For the organization and implementation of the elective course, the Institute for Social Medicine, Occupational Medicine and Public Health (ISAP) provided two positions for student assistants. The Department of Medical Psychology and Medical Sociology of Leipzig University provided a further student assistant position and a budget for external lecturers.</Pgraph><Pgraph>The selection process for this elective course followed a first-come, first-served approach. Students were chosen based on the order in which they applied. Students in the preclinical phase had to register via email and students in the clinical phase via a registration link.</Pgraph><SubHeadline>2.4. Didactic concept</SubHeadline><SubHeadline2>2.4.1. Interactive format, peer-teaching and role-plays</SubHeadline2><Pgraph>The elective course used a teaching method called peer teaching, where students learned from each other and the instructor. This was achieved through numerous discussions and group activities where everyone could participate. Instead of the lecturer dominating the session with a traditional lecture format, time was ensured for students to share their ideas and ask questions during and after each lesson. We selected the peer-assisted learning (PAL) model for several key reasons. PAL creates a more relaxed, open learning environment, and allows more interactive and participatory learning. Research supports these benefits, showing PAL helps with the social aspects of learning, and is valued for consolidating knowledge and improving professional skills including collaboration and feedback <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>For the session on sexual history, three role-playing exercises were conducted to practically address aspects of the doctor-patient relationship and communication. In these exercises, three different scenarios were played out in small groups, each supervised by a tutor. Each student had the opportunity to assume three different roles: once as the physician, once as the patient, and once as an observer providing feedback. The roles were rotated so that all students actively participated in the role-play at least once, either as a physician or as a patient, ensuring a comprehensive learning experience from multiple perspectives and enhancing their understanding of the doctor-patient dynamic in various sexual health contexts. With friendly permission from the Deutsche Aidshilfe, the role-playing templates from the &#8220;Let&#8217;s Talk About Sex&#8221; training program were used &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.hiv-sti-fortbildung.de&#47;en">https:&#47;&#47;www.hiv-sti-fortbildung.de&#47;en</Hyperlink>&#93;. </Pgraph><SubHeadline2>2.4.2. Sessions and covered topics</SubHeadline2><Pgraph>Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" /> includes the educational methods and covered topics for the eleven two-hour sessions of the elective course. Each session included different activating exercises at the start and throughout the session. </Pgraph><SubHeadline2>2.4.3. An interdisciplinary and interprofessional approach</SubHeadline2><Pgraph>In the elective course, an interdisciplinary and interprofessional approach was emphasized. Collaboration was established with experts from diverse domains, including Martina M&#252;ller, an educational scientist from the Eating Disorders Counseling Center in Leipzig (BEL), Dr. Nick Heinz, an expert on trans, inter and nonbinary health from Trans-Inter-Active in Central Germany (TIAM) in Saxony, and Dr. Laura Wortmann, a physician and research associate in the Department of Sex- and Gender-Sensitive Medicine at the Faculty of Medicine, University of Bielefeld.</Pgraph><SubHeadline2>2.4.4. Proof of performance </SubHeadline2><Pgraph>Students were required to give a presentation on a self-chosen topic. The evaluation was conducted by lecturers from the University of Leipzig in the fields of social medicine and medical psychology, in consultation with student assistants. Presentations could be either individual or group presentations, with a maximum of three people per group. The examination presentations covered the following topics: queer and gender-sensitive questionnaires in doctors&#8217; offices, LGBTQ-friendly practices, medication development and its test subject demographics, erectile dysfunction and female sexual dysfunction (FSD), transgender pregnancies, female genital mutilation, fertility desires of non-heterosexual&#47;non-cisgender couples and research on hormonal contraception methods for different genders.</Pgraph><SubHeadline>2.5. Evaluation </SubHeadline><Pgraph>The evaluation of the elective course was conducted using a structured questionnaire with items grouped into three categories: organization, structure, and personal benefit. Respondents were asked to rate each item on a six-point Likert scale, with response options ranging from &#8220;strongly agree&#8221; to &#8220;strongly disagree&#8221;. In addition to the structured items, the questionnaire included two open-ended questions: &#8220;What did you particularly like about the course&#63;&#8221; and &#8220;What did you not like, and what should be improved&#63;&#8221; These open-ended questions provided qualitative data on student experiences and suggestions for course improvement. Furthermore, the students were asked to rate the course overall, using a rating scale from 1 to 6. A rating of &#8220;1&#8221; corresponded to &#8220;very good&#8221; and a rating of &#8220;6&#8221; corresponded to &#8220;unsatisfactory&#8221;, following the German school grading system.</Pgraph><Pgraph>The questionnaire was developed by the Teaching Department of the Faculty of Medicine at Leipzig University and was systematically evaluated there. The questionnaire was distributed to the students during the final session of the elective course. The evaluation was conducted anonymously and voluntarily and the questionnaire can be found in the attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1" />.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="2. Projektbeschreibung und Methoden" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>2. Projektbeschreibung und Methoden</MainHeadline><SubHeadline>2.1. Entwicklung des Projektes </SubHeadline><Pgraph>Die Idee f&#252;r die Entwicklung des Wahlfaches ging aus der Vortragsreihe &#8222;Medizin Divers&#8220; hervor, die sich auf die Belange vulnerabler Patient&#42;innengruppen konzentrierte und wurde von Studierenden der Hochschulgruppe &#8222;Mit Sicherheit Verliebt&#8220; initiiert &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.bvmd.de&#47;projekte-und-ags&#47;projekte&#47;mit-sicherheit-verliebt&#47;das-projekt&#47;">https:&#47;&#47;www.bvmd.de&#47;projekte-und-ags&#47;projekte&#47;mit-sicherheit-verliebt&#47;das-projekt&#47;</Hyperlink>&#93;. Im Anschluss an die Vortragsreihe entstand die Idee, diese Themen im Rahmen des universit&#228;ren Curriculums weiter zu vertiefen. &#8222;Mit Sicherheit Verliebt&#8220; ist eine Initiative der Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland e.V. und f&#252;hrt Workshops zur Sexualaufkl&#228;rung an deutschen Schulen durch. Auch andere Ortsgruppen von &#8222;Mit Sicherheit Verliebt&#8220; haben an ihren jeweiligen Fakult&#228;ten Wahlpflichtf&#228;cher eingerichtet, so zum Beispiel an den medizinischen Fakult&#228;ten in Rostock und M&#252;nchen. Tutor&#42;innen wurden von der Deutschen Aidshilfe e.V. im Rahmen des Trainingsprogramms &#8222;Let&#39;s talk about Sex&#8220; in LGBTQI&#43;-inklusiver Sexualanamnese und in der Anleitung von Rollenspielen zum Thema &#8222;Sexuell &#252;bertragbare Infektionen&#8220; (sexually transmitted infections: STI) geschult. </Pgraph><SubHeadline>2.2. Lernziele</SubHeadline><Pgraph>Das Wahlfach zielt darauf ab, Studierenden das Wissen und die Kompetenzen zu vermitteln, komplexe Sachverhalte rund um die sexuelle und geschlechtsspezifische Gesundheit im medizinischen Setting zu bearbeiten. Die Lernziele des Wahlfachs basieren auf dem Nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkatalog Medizin (NKLM 2.0). </Pgraph><Pgraph>Nach der Veranstaltung sind die Studierenden in der Lage, STIs zu beschreiben und zu diagnostizieren. Sie wissen, wie man STIs vorbeugen und behandeln kann (ID in NKLM 2.0: VII.3-19.2.15). Weiterhin sind die Studierenden nach dem Wahlfach in der Lage, eine Sexualanamnese durchzuf&#252;hren und zu dokumentieren (VIII.2-02.4.7). Die Studierenden lernen zudem, Patient&#42;innen mit unterschiedlichen sexuellen Orientierungen und Identit&#228;ten respektvoll und inklusiv zu betreuen. Sie k&#246;nnen sensible sexuelle Themen im medizinischen Alltag erkennen und artikulieren, entsprechende Gespr&#228;che oder Beratungen sensibel und nach aktuellen Standards f&#252;hren und ihre Kommunikation auch in emotional herausfordernden Situationen angemessen gestalten (VIII.2-3). Die Studierenden k&#246;nnen tabuisierte sexuelle Themen und Stigmatisierungen wahrnehmen und, wenn eine vertiefte Auseinandersetzung sinnvoll oder notwendig erscheint, angemessen aufgreifen (VIII.2-03.2.6). Sie reflektieren subjektive Prozesse der sexuellen Gesundheit und Krankheit in ihren Wechselwirkungen mit individuellen und gesellschaftlichen Bedingungen (NKLM 2.0 VII.1a-02.6.6). Im Wesentlichen entwickeln die Studierenden in der Lehrveranstaltung eine &#228;rztliche Grundhaltung des Mitgef&#252;hls und lernen, ihre Patient&#42;innen achtsam zu betreuen.  </Pgraph><Pgraph>In diesem Artikel wird nicht darauf eingegangen, inwieweit die hier beschriebenen Lernziele erreicht wurden. Das Ziel dieses Artikels ist die Beschreibung des Lehrkonzeptes und die Erfassung der subjektiven Zufriedenheit der Studierenden mit dem Wahlfach. </Pgraph><SubHeadline>2.3. Struktur und Organisation</SubHeadline><Pgraph>Der Kurs umfasste elf zweist&#252;ndige Sitzungen und war f&#252;r zwei getrennte Kohorten von 10 vorklinischen und 10 klinischen Studierenden konzipiert. Der vorklinische Teil wurde von der Abteilung f&#252;r Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie durchgef&#252;hrt, w&#228;hrend das Institut f&#252;r Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP) der Universit&#228;t Leipzig den klinischen Teil &#252;bernahm. F&#252;r die Organisation und Durchf&#252;hrung des Wahlfachs finanzierte das ISAP zwei Stellen f&#252;r studentische Hilfskr&#228;fte. Die Abteilung f&#252;r Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie der Universit&#228;t Leipzig stellte eine studentische Hilfskraft und ein Budget f&#252;r externe Dozent&#42;innen zur Verf&#252;gung. Die Anmeldung erfolgte per E-Mail (Vorklinik) oder per Anmeldelink (Klinik). Die Auswahl der Studierenden erfolgte in der Reihenfolge der Bewerbungen.</Pgraph><SubHeadline>2.4. Didaktisches Konzept</SubHeadline><SubHeadline2>2.4.1. Interaktives Format, Peer-Teaching und Rollenspiele</SubHeadline2><Pgraph>In dem Wahlfach wurde eine Lehrmethode namens Peer-Teaching verwendet, bei der die Studierenden voneinander und von den Dozent&#42;innen lernen. Dies wurde durch zahlreiche Diskussionen und Gruppenaktivit&#228;ten erreicht. Anstatt dass die dozierende Person die Sitzung mit einem traditionellen Vorlesungsformat dominierte, wurde daf&#252;r gesorgt, dass die Studierenden w&#228;hrend und nach jeder Unterrichtsstunde Zeit hatten, ihre Ideen mitzuteilen und Fragen zu stellen. Das Modell des Peer-Assisted Learning (PAL) hat aus unserer Sicht mehrere Vorteile. PAL schafft ein entspanntes, offenes Lernumfeld und erm&#246;glicht ein interaktives und partizipatives Lernen. Wissenschaftliche Untersuchungen best&#228;tigen diese Vorteile und zeigen, dass PAL die sozialen Aspekte des Lernens und die Konsolidierung von Wissen ebenso f&#246;rdert wie die F&#228;higkeit zur Zusammenarbeit und zum Feedback erhalten&#47;geben <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Es wurden Rollenspiele zur Sexualanamnese durchgef&#252;hrt, um die &#228;rztliche Kommunikation in diesen Situationen praktisch zu &#252;ben. Bei den Rollenspielen wurden drei verschiedene Szenarien in kleinen Gruppen durchgespielt, die jeweils von einer Tutorin bzw. einem Tutor betreut wurden. Jede teilnehmende Person hatte die M&#246;glichkeit, drei verschiedene Rollen einzunehmen: Einmal als &#196;rztin bzw. Arzt, einmal als Patient&#42;in und einmal als beobachtende Person, die Feedback gibt. Die Rollen wurden so gewechselt, dass alle Studierenden mindestens einmal aktiv am Rollenspiel teilnahmen, entweder in der &#228;rztlichen Rolle oder der Patientenrolle, um eine umfassende Lernerfahrung aus mehreren Perspektiven zu gew&#228;hrleisten und das Verst&#228;ndnis f&#252;r die Dynamik zwischen behandelnder Person und Patient&#42;in in verschiedenen Bereichen der sexuellen Gesundheit zu verbessern. Mit freundlicher Genehmigung der Deutschen Aidshilfe e.V. wurden die Rollenspielvorlagen aus dem Trainingsprogramm &#8222;Let&#39;s Talk About Sex&#8220; verwendet &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.hiv-sti-fortbildung.de&#47;de">https:&#47;&#47;www.hiv-sti-fortbildung.de&#47;de</Hyperlink>&#93;.</Pgraph><SubHeadline2>2.4.2. Lehreinheiten und behandelte Themen</SubHeadline2><Pgraph>In Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" /> sind die Lehrmethoden und die behandelten Themen f&#252;r die elf zweist&#252;ndigen Sitzungen des Wahlfaches aufgef&#252;hrt. Jede Sitzung umfasste verschiedene Aktivierungs&#252;bungen zu Beginn und w&#228;hrend der Veranstaltung.</Pgraph><SubHeadline2>2.4.3. Interdisziplin&#228;rer und interprofessioneller Ansatz </SubHeadline2><Pgraph>Es wurde mit Expert&#42;innen aus verschiedenen Bereichen zusammengearbeitet, darunter Martina M&#252;ller, Erziehungswissenschaftlerin vom Beratungszentrum f&#252;r Ess-St&#246;rungen in Leipzig (BEL), Dr. Nick Heinz, Experte f&#252;r trans-, inter- und nichtbin&#228;re Gesundheit von Trans-Inter-Aktiv in Mitteldeutschland e.V. (TIAM) und Dr. Laura Wortmann, &#196;rztin und wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitsgruppe f&#252;r Geschlechtersensible Medizin an der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Bielefeld.</Pgraph><SubHeadline2>2.4.4. Leistungsnachweis </SubHeadline2><Pgraph>Die Studierenden mussten ein Referat &#252;ber ein selbst gew&#228;hltes Thema halten. Die Bewertung erfolgte durch Dozierende der Universit&#228;t Leipzig aus den Bereichen Sozialmedizin und Medizinische Psychologie in Absprache mit den studentischen Hilfskr&#228;ften. Bei den Pr&#228;sentationen konnte es sich um Einzel- oder Gruppenpr&#228;sentationen handeln, wobei maximal drei Personen pro Gruppe zugelassen wurden. Die Pr&#252;fungsvortr&#228;ge umfassten folgende Themen: Queer- und gendersensible Frageb&#246;gen in der &#228;rztlichen Praxis, LGBTQ&#43;-freundliche Praxen, Medikamentenentwicklung und deren Probandendemografie, erektile Dysfunktion und weibliche sexuelle Dysfunktion (FSD), Transgender-Schwangerschaften, weibliche Genitalverst&#252;mmelung, Kinderwunsch von nicht-heterosexuellen&#47;nicht-cisgender Paaren und Forschung zu hormonellen Verh&#252;tungsmethoden f&#252;r verschiedene Geschlechter.</Pgraph><SubHeadline>2.5. Evaluation </SubHeadline><Pgraph>Die Bewertung des Wahlfachs erfolgte anhand eines strukturierten Fragebogens, dessen Items in drei Kategorien eingeteilt waren: Organisation, Struktur und pers&#246;nlicher Nutzen. Es wurde eine sechsstufige Likert-Skala verwendet, wobei die Antwortm&#246;glichkeiten von &#8222;stimme voll zu&#8220; bis &#8222;stimme &#252;berhaupt nicht zu&#8220; reichten. Zus&#228;tzlich zu den strukturierten Items enthielt der Fragebogen zwei offene Fragen: &#8222;Was hat Ihnen an dem Kurs besonders gut gefallen&#63;&#8220; und &#8222;Was hat Ihnen nicht gefallen, und was sollte verbessert werden&#63;&#8220;. Diese offenen Fragen lieferten qualitative Daten &#252;ber die Erfahrungen der Studierenden und Vorschl&#228;ge zur Verbesserung des Kurses. Dar&#252;ber hinaus wurden die Studierenden gebeten, den Kurs insgesamt anhand einer Bewertungsskala von 1 bis 6 zu bewerten. Eine Bewertung von &#8222;1&#8220; entsprach &#8222;sehr gut&#8220; und eine Bewertung von &#8222;6&#8220; entsprach &#8222;ungen&#252;gend&#8220;, entsprechend dem deutschen Schulnotensystem. Der Fragebogen wurde von dem Referat Lehre der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Leipzig entwickelt und dort ausgewertet. Der Fragebogen wurde in der letzten Sitzung des Wahlfaches an die Studierenden verteilt. Die Auswertung erfolgte anonym und freiwillig, der Fragebogen ist im Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1" /> zu finden.</Pgraph><Pgraph> </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="3. Results of the evaluation" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>3. Results of the evaluation</MainHeadline><Pgraph>A total of 17 students participated in the evaluation, however not all items received responses from each participant, leading to differing sample sizes for specific questions (see table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />).</Pgraph><Pgraph>The evaluation of the elective course showed that the students rated all of the items very well (see table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />). Notably, the interactivity of the course was rated with a mean score of 1.0 (SD&#61;0.0), the perceived importance for their medical education received a mean score of 1.1 (SD&#61;0.2) and the overall course rating was also excellent, with a mean score of 1.0 (SD&#61;0.0) (see table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />). These high scores reflect strong student satisfaction. Additionally, it is noteworthy that there were more than five applicants for each available spot in this elective course during the preclinical phase, underscoring its popularity and demand among students.</Pgraph><Pgraph>In the free-text responses of the evaluation questionnaire, students were also asked for suggestions for improvement. Analysis of the free-text responses revealed that some students would have preferred the course to be scheduled on weekdays, expressed interest in including endometriosis as a topic, and wanted deeper exploration of some subjects. In response to the open questions about what was particularly good, the following aspects were frequently mentioned: interactive and diverse teaching methods, variety and engagement in the coursework, peer-to-peer approach, open discussions and positive classroom atmosphere, non-discriminatory language, practical relevance, space for topics typically covered briefly in the curriculum, and dedicated tutors or student assistants. The evaluation was conducted and analyzed by the Office of Teaching, Medical Faculty, University of Leipzig.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="3. Ergebnisse der Evaluation" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>3. Ergebnisse der Evaluation</MainHeadline><Pgraph>An der Evaluation haben insgesamt 17 Studierende teilgenommen, wobei nicht alle Items von jeder Person beantwortet wurden, was zu unterschiedlichen Stichprobengr&#246;&#223;en f&#252;r bestimmte Fragen f&#252;hrte (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />). Die Evaluation des Wahlfaches zeigte, dass die Studierenden alle Items sehr gut bewerteten (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />). Besonders hervorzuheben ist die Interaktivit&#228;t des Kurses, die mit einem Mittelwert von 1,0 (SD&#61;0,0) bewertet wurde. Die wahrgenommene Relevanz f&#252;r die medizinische Ausbildung der Studierenden erzielte einen Mittelwert von 1,1 (SD&#61;0,2), und die Gesamtbewertung des Kurses war mit ebenfalls 1,0 (SD&#61;0,0) durchweg sehr gut (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />). Diese herausragenden Werte spiegeln eine hohe Zufriedenheit der Studierenden wider. Dar&#252;ber hinaus ist bemerkenswert, dass sich im vorklinischem Studienabschnitt mehr als f&#252;nf Bewerber auf einen Platz in diesem Wahlfach beworben hatten, was seine Beliebtheit und Relevanz f&#252;r die Studierenden unterstreicht.</Pgraph><Pgraph>In den Freitextantworten wurden die Studierenden auch um Verbesserungsvorschl&#228;ge gebeten. Die Analyse der Antworten zeigte, dass sich einige Studierende die Einbeziehung des Themas Endometriose gew&#252;nscht h&#228;tten sowie eine vertieftere Auseinandersetzung mit einigen Themen. Auf die Frage, was besonders gut wahrgenommen wurde, wurden h&#228;ufig folgende Aspekte genannt: interaktive und vielf&#228;ltige Lehrmethoden, abwechslungsreiche und engagierte Kursgestaltung, Peer-to-Peer-Ans&#228;tze, offene Diskussionsformate, eine positive Kursatmosph&#228;re, der Einsatz nichtdiskriminierender Sprache, ein starker Praxisbezug, die Vertiefung von Themen, die im Lehrplan &#252;blicherweise zu kurz kommen, sowie engagierte Tutor&#42;innen und studentische Hilfskr&#228;fte. Die Evaluierung wurde vom Referat Lehre der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Leipzig durchgef&#252;hrt und ausgewertet.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="4. Discussion" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>4. Discussion</MainHeadline><Pgraph>In sum, the elective course &#8220;Sexuality and Society in the Medical Context&#8221; was rated very well in the domains of organization, structure and personal benefit and achieved a very good overall rating. In the free-text-responses, the main concepts of the elective course (interactivity and peer-to-peer approach), were highlighted positively. From these results, we conclude that student satisfaction was high, aligning with our initial hypothesis. </Pgraph><Pgraph>The excellent evaluation, learning benefit reported by the students and the fact that there were more than five applicants for each available spot in the preclinical phase of medical school demonstrate the high demand for further educational opportunities that cover the topic of sex and gender diversity and sexual health and use interactive methods to convey these topics. This finding is further corroborated by a nation-wide survey of over 3264 medical students from all 37 medical schools in Germany, where a majority of the respondents answered that courses in sexual health should be mandatory in medical school <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Besides the focus on sexuality in the medical context, a session for gender medicine and gender education was conducted in the elective course (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />). Research revealed that medical students consider sex&#47;gender and culture-sensitive competencies relevant to their education <TextLink reference="25"></TextLink>. Furthermore, a quantitative cross-sectional survey at four German medical schools (N&#61;750) has shown that the implementation of gender medicine courses in the medical curriculum has a significant impact in students&#8217; gender competence <TextLink reference="26"></TextLink>. Thus, for future courses at medical school, integrating sexual medicine with gender medicine topics could be particularly interesting, because the two topics overlap significantly.</Pgraph><Pgraph>This teaching evaluation has a number of limitations. First, an important limitation of the results is that only a limited number of students (N&#61;20) could participate in the course due to its elective format. The results of the evaluation (N&#61;17) can only be generalized to the overall cohort of medical students to a very limited extent, as the sample size is relatively small and usually students that are already interested in the topics take part in the electives. This introduced bias and could lead to a false positive assessment of the elective. Integrating sexual health courses into the core curriculum, making them mandatory, and incorporating continuous student evaluations could address this issue. Implementation into the compulsory curriculum at medical schools could also show the long-term effects of sexual education in medical school. Furthermore, the questionnaire focused on students&#8217; evaluation of the course rather than directly assessing whether the learning objectives were achieved, limiting our ability to measure the actual impact of the teaching intervention. For future medical school sexual education programs, it is important to assess medical students&#39; attitudes and knowledge of sexuality-related topics before and after the courses in order to evaluate the potential impact of the teaching opportunity. Lastly, students tended to evaluate each other very positively during the role-playing exercises, which may be attributed to a collegial bias among peers. It could be beneficial to employ actors as simulated patients, providing students with more realistic and potentially challenging scenarios to navigate. The role-playing sessions could be video recorded, allowing for more detailed and objective feedback. This would enable students to review their performances, making the feedback process more comprehensive and easier to understand.</Pgraph><Pgraph>A student-led elective course has several advantages and disadvantages. Advantages include the introduction of fresh perspectives and contemporary topics, peer engagement, fostering an inclusive learning environment and encouraging students to participate actively and take ownership of their education. Disadvantages include sustainability issues as the course&#8217;s continuity can be jeopardized if student assistants graduate, and limited funding resources. Similarly to other student-led elective courses, the topics of elective courses can only have a long-term perspective in medical education if they are included in the main curriculum as a compulsory component in the catalog of learning objectives and medical curricula, institutionalized, and designed and implemented by university staff <TextLink reference="27"></TextLink>. In particular, the topics of the elective course &#8220;Sexuality and Society in the Medical Context&#8221; can be a valuable addition to the already existing catalog of learning objectives of medical psychology, or, for example, to communication curricula.</Pgraph><Pgraph>From the perspective of the student tutors, the experience of the elective course was highly enriching and engaging, with students showing significant interest and contributing actively throughout the course. The positive learning atmosphere and enthusiastic participation of the students were particularly gratifying. To further enhance the learning experience in future iterations, the student tutors would consider providing more online materials.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="4. Diskussion" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>4. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Das Wahlfach &#8222;Sexualit&#228;t und Gesellschaft im Kontext der Medizin&#8220; wurde von den Studierenden hinsichtlich Organisation, Struktur und pers&#246;nlichem Nutzen sehr gut bewertet und erhielt zudem eine sehr gute Gesamtbewertung. In den Freitextantworten wurden die Kernkonzepte des Wahlfachs (Interaktivit&#228;t und Peer-to-Peer-Ansatz) positiv hervorgehoben. Diese Ergebnisse belegen die hohe Zufriedenheit der Studierenden mit dem Wahlfach, was mit unserer urspr&#252;nglichen Hypothese &#252;bereinstimmt. Die hervorragende Bewertung, der von den Studierenden berichtete Lernzuwachs und die Tatsache, dass es mehr als f&#252;nf Bewerber&#42;innen pro Platz in vorklinischen Studienabschnitt gab, zeigen die gro&#223;e Nachfrage nach weiteren Fortbildungsm&#246;glichkeiten, die das Thema sexuelle und geschlechtliche Vielfalt und sexuelle Gesundheit abdecken und interaktive Methoden zur Vermittlung dieser Themen nutzen. Dieses Ergebnis wird auch durch eine bundesweite Umfrage unter 3264 Medizinstudierenden aus allen 37 medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland best&#228;tigt, in der die Mehrheit der Befragten angab, dass Kurse zur sexuellen Gesundheit im Medizinstudium obligatorisch sein sollten <TextLink reference="24"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Neben dem Schwerpunkt &#8222;Sexualit&#228;t im medizinischen Kontext&#8220; wurde im Rahmen des Wahlfachs auch eine Veranstaltung zur Geschlechtersensibler Medizin&#47;Gendermedizin durchgef&#252;hrt (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />). Untersuchungen haben ergeben, dass Medizinstudierende geschlechtsspezifische und kultursensible Kompetenzen als relevant f&#252;r ihre Ausbildung ansehen <TextLink reference="25"></TextLink>. Dar&#252;ber hinaus hat eine quantitative Querschnittserhebung an vier deutschen medizinischen Fakult&#228;ten (N&#61;750) gezeigt, dass die Implementierung von Kursen zur Gendermedizin in das medizinische Curriculum einen signifikanten Einfluss auf die Gender-Kompetenz der Studierenden hat <TextLink reference="26"></TextLink>. F&#252;r k&#252;nftige Lehrveranstaltungen an medizinischen Fakult&#228;ten k&#246;nnte es daher besonders interessant sein, sexualmedizinische und geschlechtsspezifische Themen zu verkn&#252;pfen, da sich die beiden Themen stark &#252;berschneiden.</Pgraph><Pgraph>Die hier beschriebenen Lehrevaluationen hatten eine Reihe von Limitationen. Zum einen konnte nur eine begrenzte Anzahl von Studierenden an dem Kurs teilnehmen, da es sich um ein Wahlfach handelte. Die Ergebnisse der Evaluationen (N&#61;17) lassen sich nur begrenzt auf die gesamte Kohorte der Medizinstudierenden &#252;bertragen, da die Stichprobengr&#246;&#223;e relativ klein ist und in der Regel Studierende, die bereits an den Inhalten interessiert sind, an den Wahlf&#228;chern teilnehmen. Dies f&#252;hrt zu einer Verzerrung und k&#246;nnte zu einer falsch positiven Bewertung des Wahlfachs f&#252;hren. Die Integration von Lehrveranstaltungen zur sexuellen Gesundheit in das Kerncurriculum, die Verankerung als Pflichtveranstaltungen und die Einbeziehung fortlaufender studentischer Evaluierungen k&#246;nnten dieses Problem l&#246;sen. Die Aufnahme in den obligatorischen Lehrplan der medizinischen Fakult&#228;ten k&#246;nnte auch die langfristigen Effekte der sexualmedizinischen Ausbildung im Medizinstudium aufzeigen.</Pgraph><Pgraph>Des Weiteren bezog sich die Evaluation auf die Bewertung des Kurses durch die Studierenden und nicht auf die &#220;berpr&#252;fung, ob die Lernziele erreicht wurden. Dadurch konnte der tats&#228;chliche Kompetenzgewinn durch die Lehrveranstaltung nicht gemessen werden. F&#252;r k&#252;nftige Lehrveranstaltungen zur sexuellen Bildung w&#228;re es demnach w&#252;nschenswert, die Einstellungen und das Wissen der Medizinstudierenden zu sexualit&#228;tsbezogenen Themen vor und nach den Kursen zu erheben, um die Effekte des Unterrichtsangebots beurteilen zu k&#246;nnen. Zudem neigten die Studierenden dazu, sich w&#228;hrend der Rollenspiele gegenseitig sehr positiv zu bewerten, was auf eine kollegiale Befangenheit unter Gleichaltrigen zur&#252;ckgef&#252;hrt werden kann. Es k&#246;nnte von Vorteil sein, Schauspieler&#42;innen als Simulationspersonen einzusetzen, um den Studierenden realistischere und potenziell anspruchsvollere Szenarien zu bieten, in denen sie sich bew&#228;hren k&#246;nnen. Die Rollenspiele sollten zudem auf Video aufgezeichnet werden, um ein detaillierteres und objektiveres Feedback zu erm&#246;glichen. Dies w&#252;rde es den Studierenden erm&#246;glichen, ihre Leistungen zu &#252;berpr&#252;fen, was den Feedback-Prozess umfassender und verst&#228;ndlicher machen w&#252;rde.</Pgraph><Pgraph>Ein von Studierenden geleitetes Wahlfach hat mehrere Vor- und Nachteile. Zu den Vorteilen geh&#246;ren die Vermittlung neuer Perspektiven und aktueller Inhalte, das Engagement der Studierenden, die F&#246;rderung eines inklusiven Lernumfelds und die Ermutigung der Studierenden zur aktiven Teilnahme und &#220;bernahme von Verantwortung f&#252;r ihre Ausbildung. Ein Nachteil ist, dass die Kontinuit&#228;t des Kurses gef&#228;hrdet sein kann, wenn die studentischen Hilfskr&#228;fte ihren Abschluss machen. Au&#223;erdem werden zus&#228;tzliche finanzielle Mittel f&#252;r Hilfskr&#228;fte ben&#246;tigt. &#196;hnlich wie andere studentisch geleitete Lehrveranstaltungen k&#246;nnen die Inhalte von Wahlf&#228;chern in der medizinischen Ausbildung nur dann eine langfristige Perspektive haben, wenn sie als verpflichtender Bestandteil in den Lernzielkatalog und die medizinischen Curricula aufgenommen, institutionalisiert und von Hochschulmitarbeiter&#42;innen konzipiert und umgesetzt werden <TextLink reference="27"></TextLink>. Insbesondere die Inhalte des Wahlfachs &#8222;Sexualit&#228;t und Gesellschaft im Kontext der Medizin&#8220; k&#246;nnen eine wertvolle Erg&#228;nzung zum bereits bestehenden Lernzielkatalog der Medizinischen Psychologie oder z. B. zum Kommunikationscurriculum sein.</Pgraph><Pgraph>Aus der Perspektive der studentischen Tutor&#42;innen war die Erfahrung des Wahlfachs sehr bereichernd und positiv, da die Studierenden gro&#223;es Interesse zeigten und w&#228;hrend des gesamten Kurses aktiv mitwirkten. Diese engagierte Beteiligung der Studierenden und die positive Lernatmosph&#228;re waren besonders erfreulich. Zur weiteren Verbesserung der Lernerfahrung, w&#252;rden die studentischen Tutor&#42;innen in zuk&#252;nftigen Veranstaltungen mehr weiterf&#252;hrenden Online-Materialien breitstellen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="5. Conclusion" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>5. Conclusion</MainHeadline><Pgraph>In summary, the elective course &#8220;Sexuality and Society in the Medical Context&#8221; was highly sought after and positively evaluated due to its important topics, which are often inadequately addressed in traditional medical education curricula, and its interactive teaching methods. The positive evaluation demonstrated a demand for such educational opportunities, which not only cover aspects of sexual health and social determinants of health and disease but also employ interactive teaching methods such as peer teaching and practical exercises. As an implication for medical education, similar courses should be integrated not only as electives but also into the mandatory curriculum. This integration is essential so that future physicians can explore these topics during their studies, enabling them to confidently take a systematic sexual history later in their careers, overcome implicit biases, and create a welcoming, safe environment for all those seeking help <TextLink reference="28"></TextLink>. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="5. Schlussfolgerung" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>5. Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>Zusammenfassend l&#228;sst sich sagen, dass das Wahlfach &#8222;Sexualit&#228;t und Gesellschaft im Kontext der Medizin&#8220; aufgrund seiner wichtigen Inhalte, die in den traditionellen Lehrpl&#228;nen im Medizinstudium oft nur unzureichend behandelt werden, sowie seiner interaktiven Lehrmethoden sehr beliebt war und positiv bewertet wurde. Die positive Bewertung zeigt, dass ein Bedarf an solchen Bildungsangeboten besteht, die nicht nur Aspekte der sexuellen Gesundheit und der sozialen Determinanten von Gesundheit und Krankheit abdecken, sondern auch interaktive Lehrmethoden wie Peer-Teaching und praktische &#220;bungen einsetzen. F&#252;r die medizinische Ausbildung bedeutet dies, dass &#228;hnliche Lehrveranstaltungen nicht nur als Wahlf&#228;cher, sondern auch in den Pflichtlehrplan integriert werden sollten. Diese Verankerung ist von entscheidender Bedeutung, damit sich k&#252;nftige &#196;rzt&#42;innen w&#228;hrend ihres Studiums mit diesen Themen auseinandersetzen k&#246;nnen, um sp&#228;ter in ihrer beruflichen Laufbahn selbstbewusst eine systematische Sexualanamnese zu erheben, implizite Vorurteile zu &#252;berwinden und eine einladende, sichere Umgebung f&#252;r alle Hilfesuchenden zu schaffen <TextLink reference="28"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Notes" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Notes</MainHeadline><SubHeadline>Funding</SubHeadline><Pgraph>Supported by the Open Access Publishing Fund of Leipzig University.</Pgraph><SubHeadline>Authors&#8217; ORCIDs</SubHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Konrad Jakob Endres: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0009-0008-7306-8782">0009-0008-7306-8782</Hyperlink>&#93;</ListItem><ListItem level="1">Laura Wortmann: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0002-3210-0474">0000-0002-3210-0474</Hyperlink>&#93; </ListItem><ListItem level="1">Ines Conrad: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0002-9829-2210">0000-0002-9829-2210</Hyperlink>&#93;</ListItem><ListItem level="1">Heide G&#246;tze: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0003-3056-5822">0000-0003-3056-5822</Hyperlink>&#93; </ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Anmerkungen" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Anmerkungen</MainHeadline><SubHeadline>F&#246;rderung</SubHeadline><Pgraph>Gef&#246;rdert durch den Open-Access-Publikationsfonds der Universit&#228;t Leipzig. </Pgraph><SubHeadline>ORCIDs der Autor&#42;innen</SubHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Konrad Jakob Endres: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0009-0008-7306-8782">0009-0008-7306-8782</Hyperlink>&#93;</ListItem><ListItem level="1">Laura Wortmann: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0002-3210-0474">0000-0002-3210-0474</Hyperlink>&#93; </ListItem><ListItem level="1">Ines Conrad: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0002-9829-2210">0000-0002-9829-2210</Hyperlink>&#93;</ListItem><ListItem level="1">Heide G&#246;tze: &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0003-3056-5822">0000-0003-3056-5822</Hyperlink>&#93;</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Competing interests" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Interessenkonflikt" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Komlenac N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hochleitner M</RefAuthor>
        <RefTitle>Predictors for Low Frequencies of Patient-Physician Conversations Concerning Sexual Health at an Austrian University Hospital</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>Sex Med</RefJournal>
        <RefPage>100-106</RefPage>
        <RefTotal>Komlenac N, Hochleitner M. Predictors for Low Frequencies of Patient-Physician Conversations Concerning Sexual Health at an Austrian University Hospital. Sex Med. 2020;8(1):100-106. DOI: 10.1016&#47;j.esxm.2019.09.006</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.esxm.2019.09.006</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Brookmeyer KA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Coor A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kachur RE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Beltran O</RefAuthor>
        <RefAuthor>Reno HE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dittus PJ</RefAuthor>
        <RefTitle>Sexual History Taking in Clinical Settings: A Narrative Review</RefTitle>
        <RefYear>2021</RefYear>
        <RefJournal>Sex Transm Dis</RefJournal>
        <RefPage>393-402</RefPage>
        <RefTotal>Brookmeyer KA, Coor A, Kachur RE, Beltran O, Reno HE, Dittus PJ. Sexual History Taking in Clinical Settings: A Narrative Review. Sex Transm Dis. 2021;48(6):393-402. DOI: 10.1097&#47;OLQ.0000000000001319</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1097&#47;OLQ.0000000000001319</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Meystre-Agustoni G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jeannin A</RefAuthor>
        <RefAuthor>de Heller K</RefAuthor>
        <RefAuthor>P&#233;coud A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bodenmann P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dubois-Arber F</RefAuthor>
        <RefTitle>Talking about sexuality with the physician: are patients receiving what they wish&#63;</RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefJournal>Swiss Med Wkly</RefJournal>
        <RefPage>w13178</RefPage>
        <RefTotal>Meystre-Agustoni G, Jeannin A, de Heller K, P&#233;coud A, Bodenmann P, Dubois-Arber F. Talking about sexuality with the physician: are patients receiving what they wish&#63; Swiss Med Wkly. 2011;141:w13178. DOI: 10.4414&#47;smw.2011.13178</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.4414&#47;smw.2011.13178</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Althof SE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rosen RC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Perelman MA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rubio-Aurioles E</RefAuthor>
        <RefTitle>Standard Operating Procedures for Taking a Sexual History</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>J Sex Med</RefJournal>
        <RefPage>26-35</RefPage>
        <RefTotal>Althof SE, Rosen RC, Perelman MA, Rubio-Aurioles E. Standard Operating Procedures for Taking a Sexual History. J Sex Med. 2013;10(1):26-35. DOI: 10.1111&#47;j.1743-6109.2012.02823.x</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1111&#47;j.1743-6109.2012.02823.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>Z&#233;ler A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Troadec C</RefAuthor>
        <RefTitle>Doctors Talking About Sexuality: What Are the Patients&#8217; Feelings&#63;</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>Sex Med</RefJournal>
        <RefPage>599-607</RefPage>
        <RefTotal>Z&#233;ler A, Troadec C. Doctors Talking About Sexuality: What Are the Patients&#8217; Feelings&#63; Sex Med. 2020;8(4):599-607. DOI: 10.1016&#47;j.esxm.2020.08.012</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.esxm.2020.08.012</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>Dyer K</RefAuthor>
        <RefAuthor>das Nair R</RefAuthor>
        <RefTitle>Why Don&#8217;t Healthcare Professionals Talk About Sex&#63; A Systematic Review of Recent Qualitative Studies Conducted in the United Kingdom</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>J Sex Med</RefJournal>
        <RefPage>2658-2670</RefPage>
        <RefTotal>Dyer K, das Nair R. Why Don&#8217;t Healthcare Professionals Talk About Sex&#63; A Systematic Review of Recent Qualitative Studies Conducted in the United Kingdom. J Sex Med. 2013;10(11):2658-2670. DOI: 10.1111&#47;j.1743-6109.2012.02856.x</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1111&#47;j.1743-6109.2012.02856.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>Ipsos</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2021</RefYear>
        <RefBookTitle>LGBT&#43; Pride 2021 Global Survey</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Ipsos. LGBT&#43; Pride 2021 Global Survey. Ipsos; 2021. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.ipsos.com&#47;en&#47;lgbt-pride-2021-global-survey-points-generation-gap-around-gender-identity-and-sexual-attraction</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.ipsos.com&#47;en&#47;lgbt-pride-2021-global-survey-points-generation-gap-around-gender-identity-and-sexual-attraction</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Wittlin NM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kuper LE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Olson KR</RefAuthor>
        <RefTitle>Mental Health of Transgender and Gender Diverse Youth</RefTitle>
        <RefYear>2023</RefYear>
        <RefJournal>Annu Rev Clin Psychol</RefJournal>
        <RefPage>207-232</RefPage>
        <RefTotal>Wittlin NM, Kuper LE, Olson KR. Mental Health of Transgender and Gender Diverse Youth. Annu Rev Clin Psychol. 2023;19(1):207-232. DOI: 10.1146&#47;annurev-clinpsy-072220-</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1146&#47;annurev-clinpsy-072220-</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>Pang KC</RefAuthor>
        <RefAuthor>de Graaf NM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Chew D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hoq M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Keith DR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Carmichael P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Steensma TD</RefAuthor>
        <RefTitle>Association of Media Coverage of Transgender and Gender Diverse Issues With Rates of Referral of Transgender Children and Adolescents to Specialist Gender Clinics in the UK and Australia</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>JAMA Netw Open</RefJournal>
        <RefPage>e2011161</RefPage>
        <RefTotal>Pang KC, de Graaf NM, Chew D, Hoq M, Keith DR, Carmichael P, Steensma TD. Association of Media Coverage of Transgender and Gender Diverse Issues With Rates of Referral of Transgender Children and Adolescents to Specialist Gender Clinics in the UK and Australia. JAMA Netw Open. 2020;3(7):e2011161. DOI: 10.1001&#47;jamanetworkopen.2020.11161</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1001&#47;jamanetworkopen.2020.11161</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Mereish EH</RefAuthor>
        <RefAuthor>Poteat VP</RefAuthor>
        <RefTitle>A relational model of sexual minority mental and physical health: The negative effects of shame on relationships, loneliness, and health</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>J Couns Psychol</RefJournal>
        <RefPage>425-437</RefPage>
        <RefTotal>Mereish EH, Poteat VP. A relational model of sexual minority mental and physical health: The negative effects of shame on relationships, loneliness, and health. J Couns Psychol. 2015;62(3):425-437. DOI: 10.1037&#47;cou0000088</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1037&#47;cou0000088</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>Haarmann L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Folkerts AK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lieker E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Eichert K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Meidlinger M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Monsef I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Skoetz N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tr&#228;uble B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kalbe E</RefAuthor>
        <RefTitle>Comprehensive systematic review and meta-analysis on physical health conditions in lesbian- and bisexual-identified women compared with heterosexual-identified women</RefTitle>
        <RefYear>2023</RefYear>
        <RefJournal>Womens Health</RefJournal>
        <RefPage>17455057231219610</RefPage>
        <RefTotal>Haarmann L, Folkerts AK, Lieker E, Eichert K, Meidlinger M, Monsef I, Skoetz N, Tr&#228;uble B, Kalbe E. Comprehensive systematic review and meta-analysis on physical health conditions in lesbian- and bisexual-identified women compared with heterosexual-identified women. Womens Health. 2023;19:17455057231219610. DOI: 10.1177&#47;17455057231219610</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1177&#47;17455057231219610</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>Haarmann L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lieker E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Folkerts AK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Eichert K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Neidlinger M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Monsef I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Skoetz N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tr&#228;uble B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kalbe E</RefAuthor>
        <RefTitle>Higher Risk of Many Physical Health Conditions in Sexual Minority Men: Comprehensive Systematic Review and Meta-Analysis in Gay- and Bisexual-Identified Compared with Heterosexual-Identified Men</RefTitle>
        <RefYear>2024</RefYear>
        <RefJournal>LGBT Health</RefJournal>
        <RefPage>81-102</RefPage>
        <RefTotal>Haarmann L, Lieker E, Folkerts AK, Eichert K, Neidlinger M, Monsef I, Skoetz N, Tr&#228;uble B, Kalbe E. Higher Risk of Many Physical Health Conditions in Sexual Minority Men: Comprehensive Systematic Review and Meta-Analysis in Gay- and Bisexual-Identified Compared with Heterosexual-Identified Men. LGBT Health. 2024;11(2):81-102. DOI: 10.1089&#47;lgbt.2023.0084</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1089&#47;lgbt.2023.0084</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Drydakis N</RefAuthor>
        <RefTitle>Social Rejection, Family Acceptance, Economic Recession, and Physical and Mental Health of Sexual Minorities</RefTitle>
        <RefYear>2022</RefYear>
        <RefJournal>Sex Res Soc Policy</RefJournal>
        <RefPage>1318-1340</RefPage>
        <RefTotal>Drydakis N. Social Rejection, Family Acceptance, Economic Recession, and Physical and Mental Health of Sexual Minorities. Sex Res Soc Policy. 2022;19(3):1318-1340. DOI: 10.1007&#47;s13178-021-00640-4</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s13178-021-00640-4</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>Marshal MP</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dietz LJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Friedman MS</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stall R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Smith HA</RefAuthor>
        <RefAuthor>McGinley J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Thoma BC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Murray PJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>D&#8217;Augelli AR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Brent DA</RefAuthor>
        <RefTitle>Suicidality and Depression Disparities Between Sexual Minority and Heterosexual Youth: A Meta-Analytic Review</RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefJournal>J Adolesc Health</RefJournal>
        <RefPage>115-123</RefPage>
        <RefTotal>Marshal MP, Dietz LJ, Friedman MS, Stall R, Smith HA, McGinley J, Thoma BC, Murray PJ, D&#8217;Augelli AR, Brent DA. Suicidality and Depression Disparities Between Sexual Minority and Heterosexual Youth: A Meta-Analytic Review. J Adolesc Health. 2011;49(2):115-123. DOI: 10.1016&#47;j.jadohealth.2011.02.005</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.jadohealth.2011.02.005</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="15">
        <RefAuthor>Coelho JS</RefAuthor>
        <RefAuthor>Suen J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Clark BA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Marshall SK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Geller J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lam PY</RefAuthor>
        <RefTitle>Eating Disorder Diagnoses and Symptom Presentation in Transgender Youth: a Scoping Review</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>Curr Psychiatry Rep</RefJournal>
        <RefPage>107</RefPage>
        <RefTotal>Coelho JS, Suen J, Clark BA, Marshall SK, Geller J, Lam PY. Eating Disorder Diagnoses and Symptom Presentation in Transgender Youth: a Scoping Review. Curr Psychiatry Rep. 2019;21(11):107. DOI: 10.1007&#47;s11920-019-1097-x</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s11920-019-1097-x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="16">
        <RefAuthor>Romito M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Salk RH</RefAuthor>
        <RefAuthor>Roberts SR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Thoma BC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Levine MD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Choukas-Bradley S</RefAuthor>
        <RefTitle>Exploring transgender adolescents&#8217; body image concerns and disordered eating: Semi-structured interviews with nine gender minority youth</RefTitle>
        <RefYear>2021</RefYear>
        <RefJournal>Body Image</RefJournal>
        <RefPage>50-62</RefPage>
        <RefTotal>Romito M, Salk RH, Roberts SR, Thoma BC, Levine MD, Choukas-Bradley S. Exploring transgender adolescents&#8217; body image concerns and disordered eating: Semi-structured interviews with nine gender minority youth. Body Image. 2021;37:50-62. DOI: 10.1016&#47;j.bodyim.2021.01.008</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.bodyim.2021.01.008</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="17">
        <RefAuthor>Elliott MN</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kanouse DE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Burkhart Q</RefAuthor>
        <RefAuthor>Abel GA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lyratzopoulos G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Beckett MK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schuster MA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Roland M</RefAuthor>
        <RefTitle>Sexual Minorities in England Have Poorer Health and Worse Health Care Experiences: A National Survey</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>J Gen Intern Med</RefJournal>
        <RefPage>9-16</RefPage>
        <RefTotal>Elliott MN, Kanouse DE, Burkhart Q, Abel GA, Lyratzopoulos G, Beckett MK, Schuster MA, Roland M. Sexual Minorities in England Have Poorer Health and Worse Health Care Experiences: A National Survey. J Gen Intern Med. 2015;30(1):9-16. DOI: 10.1007&#47;s11606-014-2905-y</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s11606-014-2905-y</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="18">
        <RefAuthor>Heck JE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jacobson JS</RefAuthor>
        <RefTitle>Asthma diagnosis among individuals in same-sex relationships</RefTitle>
        <RefYear>2006</RefYear>
        <RefJournal>J Asthma</RefJournal>
        <RefPage>579-584</RefPage>
        <RefTotal>Heck JE, Jacobson JS. Asthma diagnosis among individuals in same-sex relationships. J Asthma. 2006;43(8):579-584. DOI: 10.1080&#47;02770900600878289</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1080&#47;02770900600878289</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="19">
        <RefAuthor>Kemble J</RefAuthor>
        <RefAuthor>K&#246;hler T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Helo S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Warner JN</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ziegelmann M</RefAuthor>
        <RefTitle>(216) Insufficient Medical School Sexual Health Curriculum Leads to Inadequately Prepared Trainees</RefTitle>
        <RefYear>2023</RefYear>
        <RefJournal>J Sex Med</RefJournal>
        <RefPage>qdad060</RefPage>
        <RefTotal>Kemble J, K&#246;hler T, Helo S, Warner JN, Ziegelmann M. (216) Insufficient Medical School Sexual Health Curriculum Leads to Inadequately Prepared Trainees. J Sex Med. 2023;20(Supplement&#95;1):qdad060.207. DOI: 10.1093&#47;jsxmed&#47;qdad060.207</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1093&#47;jsxmed&#47;qdad060.207</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="20">
        <RefAuthor>Brandt G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stobrawe J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Korte S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pr&#252;ll L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Laskowski NM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Halbeisen G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Paslakis G</RefAuthor>
        <RefTitle>Medical Students&#8217; Perspectives on LGBTQI&#43; Healthcare and Education in Germany: Results of a Nationwide Online Survey</RefTitle>
        <RefYear>2022</RefYear>
        <RefJournal>Int J Environ Res Public Health</RefJournal>
        <RefPage>10010</RefPage>
        <RefTotal>Brandt G, Stobrawe J, Korte S, Pr&#252;ll L, Laskowski NM, Halbeisen G, Paslakis G. Medical Students&#8217; Perspectives on LGBTQI&#43; Healthcare and Education in Germany: Results of a Nationwide Online Survey. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(16):10010. DOI: 10.3390&#47;ijerph191610010</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3390&#47;ijerph191610010</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="21">
        <RefAuthor>Wittenberg A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gerber J</RefAuthor>
        <RefTitle>Recommendations for Improving Sexual Health Curricula in Medical Schools: Results from a Two-Arm Study Collecting Data from Patients and Medical Students</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>J Sex Med</RefJournal>
        <RefPage>362-368</RefPage>
        <RefTotal>Wittenberg A, Gerber J. Recommendations for Improving Sexual Health Curricula in Medical Schools: Results from a Two-Arm Study Collecting Data from Patients and Medical Students. J Sex Med. 2009;6(2):362-368. DOI: 10.1111&#47;j.1743-6109.2008.01046.x</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1111&#47;j.1743-6109.2008.01046.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="22">
        <RefAuthor>Hammond JA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bithell CP</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jones L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bidgood P</RefAuthor>
        <RefTitle>A first year experience of student-directed peer-assisted learning</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Act Learn High Educ</RefJournal>
        <RefPage>201-212</RefPage>
        <RefTotal>Hammond JA, Bithell CP, Jones L, Bidgood P. A first year experience of student-directed peer-assisted learning. Act Learn High Educ. 2010;11(3):201-212. DOI: 10.1177&#47;1469787410379683</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1177&#47;1469787410379683</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="23">
        <RefAuthor>Sevenhuysen S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Farlie MK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Keating JL</RefAuthor>
        <RefAuthor>Haines TP</RefAuthor>
        <RefAuthor>Molloy E</RefAuthor>
        <RefTitle>Physiotherapy students and clinical educators perceive several ways in which incorporating peer-assisted learning could improve clinical placements: a qualitative study</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>J Physiother</RefJournal>
        <RefPage>87-92</RefPage>
        <RefTotal>Sevenhuysen S, Farlie MK, Keating JL, Haines TP, Molloy E. Physiotherapy students and clinical educators perceive several ways in which incorporating peer-assisted learning could improve clinical placements: a qualitative study. J Physiother. 2015;61(2):87-92. DOI: 10.1016&#47;j.jphys.2015.02.015</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.jphys.2015.02.015</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="24">
        <RefAuthor>Turner D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nieder TO</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dekker A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Martyniuk U</RefAuthor>
        <RefAuthor>Herrmann L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Briken P</RefAuthor>
        <RefTitle>Are medical students interested in sexual health education&#63; A nationwide survey</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>Int J Impot Res</RefJournal>
        <RefPage>172-175</RefPage>
        <RefTotal>Turner D, Nieder TO, Dekker A, Martyniuk U, Herrmann L, Briken P. Are medical students interested in sexual health education&#63; A nationwide survey. Int J Impot Res. 2016;28(5):172-175. DOI: 10.1038&#47;ijir.2016.25</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1038&#47;ijir.2016.25</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="25">
        <RefAuthor>Ludwig S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dettmer S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wurl W</RefAuthor>
        <RefAuthor>Seeland U</RefAuthor>
        <RefAuthor>Maaz A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Peters H</RefAuthor>
        <RefTitle>Evaluation of curricular relevance and actual integration of sex&#47;gender and cultural competencies by final year medical students: effects of student diversity subgroups and curriculum</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc19</RefPage>
        <RefTotal>Ludwig S, Dettmer S, Wurl W, Seeland U, Maaz A, Peters H. Evaluation of curricular relevance and actual integration of sex&#47;gender and cultural competencies by final year medical students: effects of student diversity subgroups and curriculum. GMS J Med Educ. 2020;37(2):Doc19. DOI: 10.3205&#47;ZMA001312</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;ZMA001312</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="26">
        <RefAuthor>Wortmann L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Haarmann L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yeboah A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kalbe E</RefAuthor>
        <RefTitle>Gender medicine teaching increases medical students&#8217; gender awareness: results of a quantitative survey</RefTitle>
        <RefYear>2023</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc45</RefPage>
        <RefTotal>Wortmann L, Haarmann L, Yeboah A, Kalbe E. Gender medicine teaching increases medical students&#8217; gender awareness: results of a quantitative survey. GMS J Med Educ. 2023;40(4):Doc45. DOI: 10.3205&#47;ZMA001627</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;ZMA001627</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="27">
        <RefAuthor>F&#252;lbert H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sch&#228;fer LN</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gerspacher LM</RefAuthor>
        <RefAuthor>B&#246;sner S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schut C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Krolewski R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Knipper M</RefAuthor>
        <RefTitle>Elective course &#8220;Climate-sensitive health counselling&#8221; &#8211; prevention as an opportunity for people and planet&#63; An interactive, student-led project focusing on prevention and agency in physician&#8217;s climate communication</RefTitle>
        <RefYear>2023</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc34</RefPage>
        <RefTotal>F&#252;lbert H, Sch&#228;fer LN, Gerspacher LM, B&#246;sner S, Schut C, Krolewski R, Knipper M. Elective course &#8220;Climate-sensitive health counselling&#8221; &#8211; prevention as an opportunity for people and planet&#63; An interactive, student-led project focusing on prevention and agency in physician&#8217;s climate communication. GMS J Med Educ. 2023;40(3):Doc34. DOI: 10.3205&#47;ZMA001616</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;ZMA001616</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="28">
        <RefAuthor>Waryold JM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kornahrens A</RefAuthor>
        <RefTitle>Decreasing Barriers to Sexual Health in the Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Queer Community</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>Nurs Clin North Am</RefJournal>
        <RefPage>393-402</RefPage>
        <RefTotal>Waryold JM, Kornahrens A. Decreasing Barriers to Sexual Health in the Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Queer Community. Nurs Clin North Am. 2020;55(3):393-402. DOI: 10.1016&#47;j.cnur.2020.06.003</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.cnur.2020.06.003</RefLink>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <Table format="png">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Summary of sessions with educational methods and covered topics </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Zusammenfassung der einzelnen Lehreinheiten mit Lehrmethoden und behandelten Themen </Mark1> </Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Evaluation of the elective course by the participating students (scale ranges from 1&#61;strongly agree to 6&#61;strongly disagree) </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Bewertung des Wahlfachs durch die teilnehmenden Studierenden (Skala von 1 &#8222;trifft voll und ganz zu&#8220; bis 6 &#8222;trifft &#252;berhaupt nicht zu&#8220;)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <NoOfTables>2</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </Figures>
      <InlineFigures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </InlineFigures>
      <Attachments>
        <Attachment>
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID mimeType="application/pdf" size="181781" filename="zma001763.a1en.pdf" url="" origFilename="Attachment&#95;1.pdf" language="en">1en</MediaID>
          <MediaID mimeType="application/pdf" size="179846" filename="zma001763.a1de.pdf" url="" origFilename="Anhang&#95;1.pdf" language="de">1de</MediaID>
          <AttachmentTitle language="en">Questionnaire (only in German)</AttachmentTitle>
          <AttachmentTitle language="de">Fragebogen</AttachmentTitle>
        </Attachment>
        <NoOfAttachments>1</NoOfAttachments>
      </Attachments>
    </Media>
  </OrigData>
</GmsArticle>