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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001556</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0015567</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">Between clinical practice, teaching and research &#8211; a project report on the development and implementation of a career mentoring curriculum for female clinician scientists</Title>
      <TitleTranslated language="de">Zwischen klinischer T&#228;tigkeit, Lehre und Forschung &#8211; ein Projektbericht zur Entwicklung und Implementierung eines Curriculums zum Karriere-Mentoring f&#252;r klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rztinnen</TitleTranslated>
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      <Creator>
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          <Lastname>Meyer-Frie&#223;em</Lastname>
          <LastnameHeading>Meyer-Frie&#223;em</LastnameHeading>
          <Firstname>Christine</Firstname>
          <Initials>C</Initials>
          <AcademicTitle>PD Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Ruhr-University Bochum, BG University Hospital Bergmannsheil gGmbH Bochum, Department of Anaesthesiology, Intensive Care and Pain Medicine, Bochum, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Ruhr Universit&#228;t Bochum, BG Universit&#228;tsklinikum Bergmannsheil gGmbH Bochum, Klinik f&#252;r An&#228;sthesiologie, Intensiv- und Schmerzmedizin, Bochum, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>christine.meyer-friessem&#64;ruhr-uni-bochum.de</Email>
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        <PersonNames>
          <Lastname>Enax-Krumova</Lastname>
          <LastnameHeading>Enax-Krumova</LastnameHeading>
          <Firstname>Elena</Firstname>
          <Initials>E</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">Ruhr-University Bochum, BG University Hospital Bergmannsheil gGmbH Bochum, Department of Anaesthesiology, Department of Neurology, B&#252;rkle-de-la-Camp-Platz 1, D-44789 Bochum, Germany, Phone:; &#43;49 (0)234&#47;302-3402, Fax: &#43;49 (0)234&#47;302-6888<Affiliation>Ruhr-University Bochum, BG University Hospital Bergmannsheil gGmbH Bochum, Department of Anaesthesiology, Department of Neurology, Bochum, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Ruhr Universit&#228;t Bochum, BG Universit&#228;tsklinikum Bergmannsheil gGmbH Bochum, Neurologische Klinik und Poliklinik, B&#252;rkle-de-la-Camp-Platz 1, 44789 Bochum, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)234&#47;302-3402, Fax: &#43;49 (0)234&#47;302-6888<Affiliation>Ruhr Universit&#228;t Bochum, BG Universit&#228;tsklinikum Bergmannsheil gGmbH Bochum, Neurologische Klinik und Poliklinik, Bochum, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>elena.krumova&#64;ruhr-uni-bochum.de</Email>
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          <Lastname>Kruppa</Lastname>
          <LastnameHeading>Krupaa</LastnameHeading>
          <Firstname>Christiane</Firstname>
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          <AcademicTitle>PD Dr. med.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">
          <Affiliation>Ruhr-University Bochum, BG University Hospital Bergmannsheil gGmbH Bochum, Department of General and Trauma Surgery, Bochum, Germany</Affiliation>
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        <Address language="de">
          <Affiliation>Ruhr Universit&#228;t Bochum, BG Universit&#228;tsklinikum Bergmannsheil gGmbH Bochum, Chirurgische Universit&#228;tsklinik und Poliklinik, Bochum, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>christiane.kruppa&#64;ruhr-uni-bochum.de</Email>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">career mentoring</Keyword>
      <Keyword language="en">female clinician scientist</Keyword>
      <Keyword language="en">gender equality</Keyword>
      <Keyword language="en">curriculum development</Keyword>
      <Keyword language="en">postgraduate education</Keyword>
      <Keyword language="de">Karriere-Mentoring</Keyword>
      <Keyword language="de">klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rzt&#42;innen</Keyword>
      <Keyword language="de">Geschlechtergleichstellung</Keyword>
      <Keyword language="de">Curriculumsentwicklung</Keyword>
      <Keyword language="de">postgraduelle Bildung</Keyword>
      <SectionHeading language="en">career development</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Karriereentwicklung</SectionHeading>
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    <DateReceived>20210413</DateReceived>
    <DateRevised>20220216</DateRevised>
    <DateAccepted>20220421</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20220715</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>39</Volume>
        <Issue>3</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>35</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Trotz des hohen Anteils weiblicher Medizinstudentinnen, sind die F&#252;hrungspositionen in fast allen medizinischen Fachbereichen noch immer deutlich seltener von Klinikerinnen besetzt als von m&#228;nnlichen. Das Ziel dieses Projektberichts ist die Darstellung eines Karriere-Mentoring-Curriculums f&#252;r klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rztinnen an der Ruhr-Universit&#228;t Bochum in Deutschland. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>Das Karriere-Mentoring-Programm wurde f&#252;r junge klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rztinnen entwickelt, die eine F&#252;hrungsposition in der akademischen Medizin anstreben. Die Planung und Implementierung des Programms &#252;ber zwei Jahre (11&#47;2020-11&#47;2022), mit Fokus auf die Bed&#252;rfnisse der Zielgruppe, wird hier beschrieben und diskutiert.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Das Mentoring-Programm basiert auf einer agilen zweigleisigen Strategie. Es beinhaltet Peer-Mentoring, inhaltlichen Input und interdisziplin&#228;res Drei-zu-Eins-Mentoring durch die Koordinatorinnen. Dar&#252;ber hinaus entwickeln und f&#252;hren die Mentees ein wissenschaftliches Projekt durch, um ihre erworbenen F&#228;higkeiten in einem gesch&#252;tzten Umfeld zu erproben. Die Qualit&#228;tssicherung des Mentoringprogramms beinhaltet eine kontinuierliche Evaluation der Zufriedenheit der Mentees &#252;ber den Inhalt und die Organisation des Programms, dessen Ergebnisse als Grundlage f&#252;r eine prompte Anpassung des Programms dienen. Zus&#228;tzlich ist eine Evaluation der Nachhaltigkeit des Programms auf die Karriereentwicklung der Mentees auf Basis einer angepassten Rollenmatrix inkludiert. Die Rollenmatrix fokussiert auf den Erwerb der Kompetenzen, die ben&#246;tigt werden, um eine erfolgreiche Klinikerin, Wissenschaftlerin und akademische Dozentin zu werden.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Es wurde ein innovatives und einzigartiges zweij&#228;hriges Karriere-Mentoring-Programm f&#252;r klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rztinnen entwickelt und bereits erfolgreich gestartet. Durch den Einsatz verschiedener Mentoring-Strategien hat das Programm das Potenzial, die Gleichstellung der Geschlechter zu f&#246;rdern und &#196;rztinnen zu ermutigen, eine Karriere in der akademischen Medizin einzuschlagen.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objectives: </Mark1>Despite the high proportion of female medical students, the leading positions in almost all medical departments are still considerably less often held by female clinicians than by male. The aim of this project report is to introduce a career mentoring curriculum for female clinician scientists at Ruhr-University of Bochum in Germany.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>The career mentoring program was developed for young female clinician scientists who aim for a leading position in academic medicine. We describe and discuss herein its planning and implementation over two years (11&#47;2020-11&#47;2022) focusing on the needs of the target group. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>The mentoring program is based on an agile twin-track strategy. It includes peer mentoring, content-related input and interdisciplinary three-to-one mentoring by the coordinators.  Additionally, the mentees develop and conduct a scientific project to practice their acquired skills in a protected environment. The quality assurance system of the mentoring program includes a continuous evaluation of the mentees&#8217; satisfaction with the content and organisation of the program, whose results serve as the basis of the prompt adjustment of the latter. It also includes an evaluation of the sustainable impact of the program on the mentees&#8217; career development based on an adapted role matrix. The role matrix addresses the mentees to acquire the competencies required for them to become a successful clinician, scientist and academic teacher.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusions: </Mark1>A 2-year innovative and unique career mentoring program for female clinician scientists was developed and already successfully launched. Making use of different mentoring strategies, the program has the potential to promote gender equality and encourage female physicians to pursue a career in academic medicine.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>Mentoring originally belonged to the area of human resources development <TextLink reference="1"></TextLink>, although it has also been increasingly implemented in the scientific field, with established quality standards <TextLink reference="2"></TextLink>. Mentoring programs have been shown to increase the mentees&#8217; satisfaction and professional competencies <TextLink reference="3"></TextLink>. In the last decade German medical faculties have introduced mentoring programs for both medical students <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink> and post-graduates, some of them focusing on women <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Such programs aim to promote the hiring and retention of women in academic medicine <TextLink reference="8"></TextLink>. The effectiveness of mentoring programs in enhancing diversity in academic medicine has been a contentious issue <TextLink reference="9"></TextLink>, but there have been a number of reports on their positive aspects (e.g. <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>), and on German medical faculties&#8217; positive experiences with them (e.g. <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>). </Pgraph><Pgraph>The mentoring programs that have been established at Ruhr-University Bochum in Germany have been designed addressing medical researchers in an interdisciplinary context (i.e. human medicine and natural sciences, basic and clinical science) <TextLink reference="11"></TextLink>. These programs are also open to physicians, however, none of them focus on female clinician scientists. Young female physicians striving for a career as clinical scientists have specific needs that can be addressed only by a tailored mentoring program. Moreover, both basic researchers and clinicians benefit from interprofessional communication and networking, although their daily routines differ considerably. Physicians who pursue an academic career and aim to become a senior physician, or the head of a section or department have to simultaneously play three main professional roles: that of an academic teacher, that of a researcher, and that of a clinician involved in patient care. This can be challenging both in the early career stages and after a faculty position has been obtained <TextLink reference="13"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In 2019, around two thirds of the students in human medicine were female. In contrast, the leading positions in almost all medical departments (with exception of the gynaecology and dermatology departments) are still considerably less often held by female clinicians than by male clinicians <TextLink reference="14"></TextLink>. In 2019, the percentage of women in leading positions in clinical specialities (C4&#47;W3 positions) in all the departments in German university hospitals was only 13&#37; <TextLink reference="15"></TextLink>. In terms of postdoctoral qualifications<Superscript>1</Superscript> in human medicine&#47;health sciences, the percentage of women was 35&#37; <TextLink reference="16"></TextLink>. These data refer to both human medicine and health sciences thus, the difference between habilitations and professorships cannot be directly calculated, but it is evident and far from parity. Thus, Ruhr University has established quantitative developmental goals to increase the proportion of women in permanent or temporary mid-level academic positions and junior professor staff positions <TextLink reference="17"></TextLink>. Concerns about work&#8211;life balance, lack of adequate mentors and career role models, experiences of gender discrimination and unconscious bias in medical school and residency have been suggested as some of the reasons that many women do not want to pursue a career in academic medicine <TextLink reference="18"></TextLink>. The lower scientific output of women in high-impact medical journals, their fewer citations in scientific papers <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink> and their lower levels of visibility in the society (as experts in the lay press) <TextLink reference="21"></TextLink>&#93; and in the scientific community <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink> well manifest the current gender disparities in academic medicine. The poor visibility of women in the scientific community may also have an impact on the professional success of women themselves. Further, it results in less female role models. At the same time, the results of a review of the empirical evidence indicates that women&#8217;s participation in research can encourage women to pursue a career in academic medicine <TextLink reference="18"></TextLink>. This could be achieved mainly by beginning research training early during residency or even already during medical school. </Pgraph><Pgraph>To bridge the current aforementioned gap, the presented mentoring program aims to promote equal opportunities for young female physicians striving for a leadership position as a senior clinician scientist. To become at least a senior physician at a university hospital, it is essential but also challenging to acquire both profound clinical knowledge and research expertise. In the following, we describe the development process and implementation of this future-oriented project. Further, we discuss its future opportunities and possible limitations.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einleitung">
      <MainHeadline>1. Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Mentoring entstammt urspr&#252;nglich dem Bereich der Personalentwicklung <TextLink reference="1"></TextLink>, obwohl es auch im wissenschaftlichen Bereich mit etablierten Qualit&#228;tsstandards zunehmend eingesetzt wird <TextLink reference="2"></TextLink>. Es hat sich gezeigt, dass Mentoring-Programme nachweislich die Zufriedenheit und die beruflichen Kompetenzen der Mentees erh&#246;hen <TextLink reference="3"></TextLink>. In den letzten zehn Jahren haben die medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland Mentoring-Programme sowohl f&#252;r Medizinstudent&#42;innen <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink> als auch im Rahmen der post-graduierten F&#246;rderung eingef&#252;hrt, von denen sich einige auf Frauen fokussieren <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Solche Programme zielen darauf ab, die Einstellung und Besch&#228;ftigung von Frauen in der akademischen Medizin zu f&#246;rdern <TextLink reference="8"></TextLink>. Die Wirksamkeit von Mentoring-Programmen zur Verbesserung der Diversit&#228;t in der akademischen Medizin ist umstritten <TextLink reference="9"></TextLink>, es gibt jedoch eine Reihe von Berichten &#252;ber ihre positiven Ans&#228;tze (z. B. <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>) und positive Erfahrungen bei Umsetzung an medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland (z.B. <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>). </Pgraph><Pgraph>Die Mentoring-Programme, die an der Ruhr-Universit&#228;t Bochum in Deutschland eingerichtet wurden, richten sich an medizinische Wissenschaftlerinnen in einem interdisziplin&#228;ren Kontext (d. h. Humanmedizin und Naturwissenschaften, Grundlagenforschung und klinische Wissenschaft) <TextLink reference="11"></TextLink>.  Diese Programme stehen auch &#196;rztinnen offen, konzentrieren sich jedoch nicht auf klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rztinnen. Junge &#196;rztinnen, die eine Karriere als klinische Wissenschaftlerin anstreben, haben spezifische Bed&#252;rfnisse, die nur durch ein entsprechend ausgerichtetes Mentoring-Programm erf&#252;llt werden kann. Dar&#252;ber hinaus profitieren sowohl Grundlagenforscherinnen als auch Klinikerinnen von interprofessioneller Kommunikation und Vernetzung, auch wenn sich ihr Arbeitsalltag erheblich unterscheidet. &#196;rztinnen, die eine akademische Laufbahn einschlagen und Ober&#228;rztinnen, leitende &#196;rztinnen oder Chef&#228;rztinnen werden wollen, m&#252;ssen gleichzeitig drei Hauptberufsrollen einnehmen: die der akademischen Lehrenden, der Forschenden und der an der Patientenversorgung beteiligten &#196;rztin. Dies kann sowohl in der fr&#252;hen Karrierephase als auch nach der Erlangung einer Professur herausfordernd sein <TextLink reference="13"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>2019 waren rund zwei Drittel der Studierenden der Humanmedizin weiblich. Dagegen sind die F&#252;hrungspositionen in fast allen medizinischen Fachbereichen (mit Ausnahme der Gyn&#228;kologie und Dermatologie) nach wie vor deutlich seltener von Klinikerinnen als von Klinikern besetzt <TextLink reference="14"></TextLink>. Im Jahr 2019 lag der Frauenanteil in leitenden Positionen klinischer Abteilungen (C4&#47;W3-Stellen) aller Fachbereiche deutscher Universit&#228;tskliniken bei nur 13&#37; <TextLink reference="15"></TextLink>. Bei den Habilitationen<Superscript>1</Superscript> in der Humanmedizin&#47;Gesundheitswissenschaften lag der Frauenanteil bei 35&#37; <TextLink reference="16"></TextLink>. Diese Daten beziehen sich sowohl auf die Humanmedizin als auch auf die Gesundheitswissenschaften, sodass der Unterschied zwischen Habilitationen und Professuren nicht direkt bestimmt werden kann, aber offensichtlich und weit entfernt von einer Parit&#228;t ist. Die Ruhr-Universit&#228;t Bochum hat sich quantitative Entwicklungsziele gesetzt, um den Anteil von Frauen in unbefristeten oder befristeten mittleren akademischen Positionen und Juniorprofessorinnenstellen zu erh&#246;hen <TextLink reference="17"></TextLink>. Bedenken hinsichtlich der Vereinbarkeit von Berufs- und Privatleben, das Fehlen geeigneter Mentor&#42;innen und beruflicher Vorbilder, Erfahrungen mit geschlechtsspezifischer Diskriminierung und unbewusste Beeinflussung w&#228;hrend des Medizinstudiums sowie der Facharztausbildung wurden als einige der Gr&#252;nde daf&#252;r genannt, warum viele Frauen keine Karriere in der akademischen Medizin anstreben <TextLink reference="18"></TextLink>. Der geringere sichtbare wissenschaftliche Output von Frauen in hochrangigen medizinischen Fachzeitschriften, ihre geringere Anzahl an Zitaten in wissenschaftlichen Arbeiten <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink> und ihre geringere Sichtbarkeit in der Gesellschaft (z.B. als Expertinnen in der Laienpresse) <TextLink reference="21"></TextLink> und in der wissenschaftlichen Gemeinschaft <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink> sind ein deutlicher Beleg f&#252;r die derzeitigen geschlechtsspezifischen Ungleichheiten in der akademischen Medizin. Die geringe Sichtbarkeit von Frauen in der wissenschaftlichen Gemeinschaft kann sich auch auf den beruflichen Erfolg der Frauen selbst auswirken. Au&#223;erdem hat dies zur Folge, dass es weniger weibliche Vorbilder gibt. Gleichzeitig weist eine &#220;bersichtsarbeit mit empirischer Evidenz darauf hin, dass die Beteiligung von Frauen an der Forschung diese ermutigen kann, eine Karriere in der akademischen Medizin anzustreben <TextLink reference="18"></TextLink>. Dies k&#246;nnte vor allem dadurch erreicht werden, dass wissenschaftliche Grundlagen bereits w&#228;hrend der Facharztausbildung oder schon w&#228;hrend des Medizinstudiums gelehrt werden. </Pgraph><Pgraph>Um diese L&#252;cke zu schlie&#223;en, zielt das vorgestellte Mentoring-Programm darauf ab, die Chancengleichheit f&#252;r junge klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rztinnen, die eine F&#252;hrungsposition anstreben, zu f&#246;rdern. Um mindestens eine Stelle als Ober&#228;rztin an einem Universit&#228;tsklinikum zu erreichen, ist es unabdingbar, aber auch herausfordernd, sich sowohl profundes klinisches Wissen als auch Forschungsexpertise anzueignen. </Pgraph><Pgraph>Im Folgenden beschreiben wir den Entwicklungsprozess und die Implementierung dieses zukunftsorientierten Projekts. Dar&#252;ber hinaus er&#246;rtern wir dessen zuk&#252;nftigen Chancen und m&#246;glichen Grenzen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Program development">
      <MainHeadline>2. Program development</MainHeadline><Pgraph>Driven by our own experience and the agreed-upon current objectives related to gender equality at Ruhr University Bochum, the program called <Mark2>&#8220;Ment&#196; &#8211; Successful in clinics, academics and science&#8221;</Mark2> was designed from April 2020 to November 2020. We followed the six-step approach for curriculum development in the context of medical education by Kern (Kern cycle), consisting of problem identification, target needs assessment, definition of goals and objectives, educational strategies, implementation and evaluation <TextLink reference="25"></TextLink>. The knowledge and experiences from previous interdisciplinary mentoring programs at the Ruhr University <TextLink reference="11"></TextLink> and elsewhere <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink> were adopted, focusing on the needs of young female physicians who aspire to obtain a position as a senior clinician scientist at a university hospital. Additionally, the program was substantially refined after needs assessment during the initial non-standardised interviews with the applicants.</Pgraph><Pgraph>The program has the following objectives:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">to encourage the program participants to engage in career thinking, and strategy development </ListItem><ListItem level="1">to motivate the program participants to consider career feasibility and to aspire for a leading position</ListItem><ListItem level="1">to encourage the program participants to engage in self-organisation and project management</ListItem><ListItem level="1">to encourage the participants to communicate and to make them visible</ListItem><ListItem level="1">to initiate and promote networking among the program participants and with others.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>The Committee for Equal Opportunities of Ruhr University Bochum and the integrated Lore Agnes Program financially support gender-oriented programs every year <TextLink reference="27"></TextLink>. The aforementioned 2-year mentoring program has been equally funded by the Lore Agnes Program and the Faculty of Medicine of Ruhr University Bochum.</Pgraph><SubHeadline2>2.1. Educational strategies</SubHeadline2><Pgraph>The mentoring program presented herein is based on a unique twin-track strategy. On the one hand, we adopted common features of other mentoring programs, such as peer mentoring, (modified) one-to-one mentoring and content-related workshops. On the other hand, we integrated an interdisciplinary project within the program to enable the program participants to practice all their acquired skills in a protected environment. Thus, the mentoring program includes the main blocks below (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">common mentoring approach</ListItem><UnorderedList><ListItem level="2"><Mark1>peer mentoring </Mark1></ListItem></UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="2">interdisciplinary <Mark1>three-to-one mentoring</Mark1> by the three coordinators</ListItem></UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="2"><Mark1>content-related input</Mark1> (i.e., three 1- to 1 &#189;-day workshops, 3-hour meetings every two months and fireside chats as often as requested) </ListItem></UnorderedList><ListItem level="1">practical approach</ListItem><UnorderedList><ListItem level="2">development and implementation of an interdisciplinary <Mark1>scientific project</Mark1></ListItem></UnorderedList></UnorderedList></Pgraph><Pgraph><Mark1>Peer mentoring</Mark1> is used to establish a network and to jointly strengthen the motivation for clinical research and teaching projects in addition to everyday clinical practice. The focus is on the participants (peers), who motivate each other in their individual careers. A short input on the topic of &#8220;collegial advice&#8221; at the beginning provides the theoretical basis for peer mentoring including an agreement on the use of discretion. Subsequently, in a group discussion, the participants regularly reflect on their goals and interests and receive feedback from the other peer group members on their work plan, with the support of the coordinators. The networking between the peers is intended to facilitate exchange within the scientific network and to motivate the participants to focus on career development with its various aspects at an early stage.</Pgraph><Pgraph>In addition, the mentees get individual feedback and input about strategic career planning from the coordinators <Mark1>(three-to-one mentoring)</Mark1>. Thus, the coordinators also serve as a &#8220;mentor team&#8221; with an interdisciplinary background from the surgical and conservative fields covering multiple facets of the work of a clinician scientist. Further, they continuously share their latest experiences on the balancing act between clinical practice, research, teaching and private life.</Pgraph><Pgraph>Another important component of the program is the <Mark1>content-related workshops</Mark1> offered to strengthen competencies for future clinical research and to give input on possibilities and important milestones for a clinical career. These include self-organisation, project management, leadership, communication skills and conflict management. </Pgraph><Pgraph>Simultaneously, the mentees develop their own mutual <Mark1>scientific project</Mark1>. Thus, they are being encouraged to actively participate in academic medicine <TextLink reference="18"></TextLink> and to practice project management skills in a protected environment through jointly strengthened motivation with possibilities of new areas of cooperation. In the interdisciplinary project the mentees are accompanied by the three coordinators, who provide support with regard to content-related and organisational issues.</Pgraph><Pgraph>The concept of the program is based on agile planning, for the implementation of peer mentoring and networking in a pandemic situation with contact restrictions and a high workload burden in hospital staff. </Pgraph><SubHeadline2>2.2. Organization of the program</SubHeadline2><Pgraph>The executive team of the 2-year program consists of three female clinicians acting as both coordinators and mentors, each representing a different clinical discipline (anaesthesiology, neurology and trauma surgery). The program, including the research project, is accompanied by a student assistant for administrative tasks (6 hours per week over 2 years). In contrast to most other medical faculties, the university hospitals of the Medical Faculty of Ruhr University Bochum are located at multiple different sites (&#8220;Bochum model&#8221;). The program equally addressed female physicians from all of these sites.</Pgraph><SubHeadline2>2.3. Participants</SubHeadline2><Pgraph>To obtain the best possible benefit from such a mentoring program, the candidates were required to be at least in the second year of their residency and to possess prior research experience (e.g. having successfully written a medical dissertation). For application purposes, a curriculum vitae and a motivation letter describing the candidate&#8217;s previous scientific, academic teaching and clinical experience and their career development goals was required. The candidates were formally interviewed in detail regarding their motivation for applying in the program, their individual personal and career development needs and their specific needs depending on their specialty. A group size of six mentees was intended to allow intensive interaction. </Pgraph><SubHeadline2>2.4. Quality assurance</SubHeadline2><Pgraph>During the program all meetings with content-related input (workshops, 3-hour meetings and fireside chat) have to be formally evaluated by each mentee in terms of their satisfaction with the meeting organisation, didactical conception, presentation, individual knowledge gain, personal learning success, climate within the group and content relevance and transferability. The answers to the question &#8220;Am I satisfied with ...&#63;&#8221; are based on a six-point Likert scale ranging from 1 (&#8220;very satisfied&#8221;) to 6 (&#8220;not satisfied at all&#8221;), displayed visually as a target diagram (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, adapted from <TextLink reference="28"></TextLink>). The evaluation and the ongoing improvement efforts enable a continuous adjustment of the program based on the mentees&#8217; needs.</Pgraph><Pgraph>Further, we used a role matrix for the mentees&#8217; individual reflection on their personal development and visualisation of the program success. We applied a competence-oriented role matrix that was adapted from the curriculum of the Master of Medical Education program in Germany <TextLink reference="29"></TextLink> and that ensures high-quality standards <TextLink reference="30"></TextLink>. It was initially conceived as an outcomes-based framework (CanMEDs) of physician competencies (i.e. roles) for all areas of medical practice (medical expert, professional, communicator, scholar, collaborator, leader and health advocate) <TextLink reference="31"></TextLink>. The role matrix has recently been shown to be suitable for objectively evaluating the results of a mentoring program <TextLink reference="32"></TextLink>. We adapted it to the concept of the present mentoring program and focused on the three roles that the mentees have to play for a successful career in academic medicine: clinician, academic teacher and researcher. Each role has three levels in which the mentees are active&#47;visible in their professional community: department&#47;team, hospital&#47;faculty and national&#47;international. We also differentiated between three competence levels (collaboration&#47;practice under supervision, self-determined performance and leadership&#47;developmental function). The mentees were asked to extensively reflect on their roles and current levels shortly before the kick-off meeting. At the end of the program (2 years from its start), a further reflection of the individual roles and accomplished goals is planned to be performed. In addition, a re-assessment is intended 3 years after the completion of the mentoring program.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Entwicklung des Programms">
      <MainHeadline>2. Entwicklung des Programms</MainHeadline><SubHeadline2>2. Entwicklung des Programms</SubHeadline2><Pgraph>Angetrieben durch unsere eigenen Erfahrungen und der aktuellen Zielsetzung in Bezug auf die Gleichstellung von Frauen und M&#228;nnern an der Ruhr-Universit&#228;t Bochum wurde das Programm <Mark2>&#8222;Ment&#196; &#8211; Erfolgreich in Klinik, Lehre und Wissenschaft&#8220;</Mark2> von April 2020 bis November 2020 konzipiert. Wir folgten dem sechsstufigen Ansatz von Kern (Kern-Zyklus) zur Curriculumsentwicklung im Rahmen der medizinischen Ausbildung, bestehend aus Problemidentifikation, Bedarfsanalyse, Festlegung von (&#252;bergeordneten) Lehr-&#47;Lernzielen, Festlegung der Lehr-&#47;Lernmethoden, Implementierung und Evaluation <TextLink reference="25"></TextLink>. Das Wissen und die Erfahrungen aus fr&#252;heren interdisziplin&#228;ren Mentoring-Programmen an der Ruhr-Universit&#228;t <TextLink reference="11"></TextLink> und an anderen Standorten <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink> wurden ber&#252;cksichtigt, wobei der Schwerpunkt auf den Bed&#252;rfnissen junger klinisch und wissenschaftlich t&#228;tiger &#196;rztinnen lag, die eine Stelle in leitender Position an einer Universit&#228;tsklinik anstreben. Dar&#252;ber hinaus wurde das Programm anhand der Bedarfsanalyse w&#228;hrend der initialen nicht standardisierten Interviews mit den Bewerberinnen substanziell angepasst. </Pgraph><Pgraph>Das Programm verfolgt die Ziele:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">die Programmteilnehmerinnen zu ermutigen, sich mit dem Anstreben einer Karriere und der Entwicklung von Strategien konkret auseinander zu setzten </ListItem><ListItem level="1">die Programmteilnehmerinnen zu motivieren, die Machbarkeit einer Karriere zu sehen und eine F&#252;hrungsposition anzustreben</ListItem><ListItem level="1">Ermutigung der Programmteilnehmerinnen zur Selbstorganisation und zum Projektmanagement</ListItem><ListItem level="1">die Teilnehmerinnen zur Kommunikation zu ermutigen und sich sichtbar zu pr&#228;sentieren</ListItem><ListItem level="1">die Vernetzung der Programmteilnehmerinnen untereinander und mit anderen zu initiieren und zu f&#246;rdern.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Der Gleichstellungskommission der Ruhr-Universit&#228;t Bochum und das integrierte Lore-Agnes-Programm unterst&#252;tzen jedes Jahr Programme zur F&#246;rderung der Geschlechtergleichstellung finanziell <TextLink reference="27"></TextLink>. Das oben erw&#228;hnte zweij&#228;hrige Mentoring-Programm wurde zu gleichen Teilen vom Lore-Agnes-Programm und der Medizinischen Fakult&#228;t der Ruhr-Universit&#228;t Bochum finanziert.</Pgraph><SubHeadline2>2.1. Bildungsstrategien</SubHeadline2><Pgraph>Das hier vorgestellte Mentoring-Programm basiert auf einer einzigartigen zweigleisigen Strategie. Einerseits haben wir gemeinsame Merkmale anderer Mentoring-Programme &#252;bernommen, wie Peer-Mentoring, (modifiziertes) Eins-zu-Eins-Mentoring und inhaltsbasierte Workshops. Andererseits haben wir ein interdisziplin&#228;res Projekt in das Programm integriert, um den Programmteilnehmerinnen die M&#246;glichkeit zu geben, die neu erworbenen F&#228;higkeiten in einem gesch&#252;tzten Umfeld zu &#252;ben und konkret umzusetzen. Das Mentoring-Programm umfasst die folgenden Hauptelemente (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">allgemeiner Mentoring-Ansatz</ListItem><UnorderedList><ListItem level="2"><Mark1>Peer-Mentoring</Mark1></ListItem></UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="2">interdisziplin&#228;res <Mark1>Drei-zu-Eins-Mentoring</Mark1> durch die drei Koordinatorinnen</ListItem></UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="2"><Mark1>inhaltlicher Input</Mark1> (d.h. drei 1- bis 1 &#189;-t&#228;gige Workshops, 3-st&#252;ndige Treffen alle zwei Monate und Netzwerkabende so oft wie gew&#252;nscht)</ListItem></UnorderedList><ListItem level="1">praktischer Ansatz</ListItem><UnorderedList><ListItem level="2">Entwicklung und Durchf&#252;hrung eines interdisziplin&#228;ren <Mark1>wissenschaftlichen Projekts</Mark1></ListItem></UnorderedList></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Das <Mark1>Peer-Mentoring </Mark1>dient dem Aufbau eines Netzwerks und der gemeinsamen St&#228;rkung der Motivation f&#252;r klinische Forschungs- und Lehrprojekte neben dem klinischen Alltag. Im Mittelpunkt stehen die Teilnehmerinnen (Peers), die sich gegenseitig in ihrer individuellen Laufbahn motivieren. Ein kurzer Input zum Thema &#34;kollegiale Beratung&#34; zum Auftakt liefert die theoretischen Grundlagen f&#252;r das Peer-Mentoring einschlie&#223;lich einer Vereinbarung &#252;ber den Umgang mit der Schweigepflicht. Die Teilnehmerinnen sind angehalten in einer Gruppendiskussion regelm&#228;&#223;ig ihre Ziele und Interessen zu reflektieren und erhalten mit Unterst&#252;tzung der Koordinatorinnen ein Feedback zu ihrem Arbeitsplan. Die Vernetzung der Peers untereinander soll den Austausch innerhalb des wissenschaftlichen Netzwerks erleichtern und die Teilnehmerinnen motivieren, sich fr&#252;hzeitig mit der Karriereentwicklung und ihren verschiedenen Aspekten zu besch&#228;ftigen.</Pgraph><Pgraph>Dar&#252;ber hinaus erhalten die Mentees von den Koordinatoren individuelle R&#252;ckmeldung und Anregungen zur strategischen Karriereplanung (<Mark1>Drei-zu-Eins-Mentoring</Mark1>). So dienen die Koordinatorinnen auch als &#8222;Mentorinnenteam&#8220; mit einem interdisziplin&#228;ren Hintergrund aus chirurgischen und konservativen Bereichen, der die verschiedenen Facetten der Arbeit einer klinisch und wissenschaftlich t&#228;tigen &#196;rztin abdeckt. Dar&#252;ber hinaus besteht die M&#246;glichkeit &#252;ber einen kontinuierlichen Erfahrungsaustausch bzgl. des Spagats zwischen klinischer T&#228;tigkeit, Forschung, Lehre und Privatleben aus. </Pgraph><Pgraph>Ein weiterer wichtiger Bestandteil des Programms sind die <Mark1>themenbezogenen Workshops</Mark1>, die angeboten werden, um die Kompetenzen f&#252;r die zuk&#252;nftige klinische Forschung zu st&#228;rken und Anregungen zu M&#246;glichkeiten und wichtigen Meilensteinen f&#252;r eine klinische Karriere zu geben. Dazu geh&#246;ren Selbstorganisation, Projektmanagement, F&#252;hrungskompetenzen, Kommunikationsf&#228;higkeit und Konfliktmanagement. </Pgraph><Pgraph>Parallel dazu entwickeln die Mentees ein eigenes gemeinsames wissenschaftliches Projekt. Auf diese Weise werden sie ermutigt, sich aktiv an der akademischen Medizin zu beteiligen <TextLink reference="18"></TextLink> und in einem gesch&#252;tzten Umfeld, Projektmanagementf&#228;higkeiten zu &#252;ben. Dies soll dar&#252;ber hinaus die Motivation in dem Bereich st&#228;rken und M&#246;glichkeiten f&#252;r neue Zusammenarbeit bieten. In dem interdisziplin&#228;ren Forschungsprojekt werden die Mentees von den drei Koordinatorinnen begleitet, die sie in inhaltlichen und organisatorischen Fragen unterst&#252;tzen.</Pgraph><Pgraph>Das Konzept des Programms basiert auf einer agilen Planung f&#252;r die Umsetzung von Peer-Mentoring und Networking in einer Pandemiesituation mit Kontaktbeschr&#228;nkungen und einer hohen Arbeitsbelastung des Krankenhauspersonals.</Pgraph><SubHeadline2>2.2. Organisation des Programms</SubHeadline2><Pgraph>Das Leitungsteam des zweij&#228;hrigen Programms besteht aus drei Klinikerinnen, die sowohl als Koordinatorinnen als auch als Mentorinnen fungieren und jeweils ein anderes klinisches Fachgebiet vertreten (An&#228;sthesie, Neurologie und Unfallchirurgie). Das Programm, einschlie&#223;lich des Forschungsprojekts, wird von einer studentischen Hilfskraft f&#252;r administrative Aufgaben begleitet (6 Stunden pro Woche &#252;ber 2 Jahre). Im Gegensatz zu den meisten anderen medizinischen Fakult&#228;ten sind die Universit&#228;tsklinika der Medizinischen Fakult&#228;t der Ruhr-Universit&#228;t Bochum auf mehrere Standorte verteilt (&#8222;Bochumer Modell&#8220;). Das Programm richtete sich gleicherma&#223;en an &#196;rztinnen aller dieser Standorte.</Pgraph><SubHeadline2>2.3. Teilnehmerinnen</SubHeadline2><Pgraph>Um den bestm&#246;glichen Nutzen aus einem solchen Mentoring-Programm zu ziehen, mussten die Kandidatinnen mindestens im zweiten Jahr ihrer Facharztausbildung sein und &#252;ber vorherige Forschungserfahrung verf&#252;gen (z. B. eine erfolgreiche medizinische Dissertation verfasst haben). F&#252;r die Bewerbung waren ein Lebenslauf und ein Motivationsschreiben erforderlich, in dem die bisherige wissenschaftliche, akademische Lehrt&#228;tigkeit und klinische Erfahrung der Kandidatinnen sowie ihre beruflichen Entwicklungsziele beschrieben wurden. Die Kandidatinnen wurden ausf&#252;hrlich zu ihrer Motivation f&#252;r die Teilnahme an dem Programm, zu ihren individuellen pers&#246;nlichen und beruflichen Entwicklungsbed&#252;rfnissen sowie zu ihren spezifischen Bed&#252;rfnissen in Abh&#228;ngigkeit von ihrem Fachgebiet befragt. Eine Gruppengr&#246;&#223;e von sechs Mentees sollte eine intensive Interaktion erm&#246;glichen.</Pgraph><SubHeadline2>2.4. Qualit&#228;tssicherung</SubHeadline2><Pgraph>W&#228;hrend des Programms werden alle Treffen mit themenbezogenem Input (Workshops, 3-st&#252;ndige Treffen und Netzwerkabende) von jeder Mentee hinsichtlich der Zufriedenheit mit der Organisation des Treffens, der didaktischen Konzeption, der Pr&#228;sentation, dem individuellen Wissenszuwachs, dem pers&#246;nlichen Lernerfolg, dem Klima in der Gruppe und der inhaltlichen Relevanz sowie &#220;bertragbarkeit formell bewertet werden. Die Antworten auf die Frage &#8222;Bin ich zufrieden mit ...&#63;&#8220; basieren auf einer sechsstufigen Likert-Skala von 1 (&#8222;sehr zufrieden&#8220;) bis 6 (&#8222;&#252;berhaupt nicht zufrieden&#8220;), die visuell als Zielscheibendiagramm dargestellt wird (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, in Anlehnung an <TextLink reference="28"></TextLink>). Die Evaluation und die laufenden Verbesserungsbem&#252;hungen erm&#246;glichen eine kontinuierliche Anpassung des Programms an die Bed&#252;rfnisse der Mentees.</Pgraph><Pgraph>Au&#223;erdem kommt eine Rollenmatrix f&#252;r die individuelle Reflexion der Mentees &#252;ber ihre pers&#246;nliche Entwicklung und die Visualisierung des Programmerfolgs zum Einsatz. Wir verwendeten eine kompetenzorientierte Rollenmatrix, die aus dem Curriculum des Master of Medical Education in Deutschland <TextLink reference="29"></TextLink> adaptiert wurde und hohe Qualit&#228;tsstandards gew&#228;hrleistet <TextLink reference="30"></TextLink>. Sie wurde urspr&#252;nglich als ergebnisorientierter Rahmen (CanMEDs) f&#252;r &#228;rztliche Kompetenzen (d. h. Rollen) f&#252;r alle Bereiche der medizinischen Praxis (medizinischer Experte, Fachmann, Kommunikator, Wissenschaftler, Mitarbeiter, F&#252;hrungskraft und Gesundheitsf&#252;rsprecher) konzipiert <TextLink reference="31"></TextLink>. Die Rollenmatrix hat sich als geeignet erwiesen, die Ergebnisse eines Mentoring-Programms objektiv zu bewerten <TextLink reference="32"></TextLink>. Wir haben sie an das Konzept des vorliegenden Mentoring-Programms angepasst und uns auf die drei Rollen konzentriert, die die Mentees f&#252;r eine erfolgreiche Karriere in der akademischen Medizin einnehmen m&#252;ssen: Klinikerin, akademische Lehrende und Forscherin. Jede Rolle hat drei Ebenen, auf denen die Mentees in ihrer beruflichen Gemeinschaft aktiv&#47;sichtbar sind: Abteilung&#47;Team, Krankenhaus&#47;Fakult&#228;t und national&#47;international. Au&#223;erdem wird zwischen drei Kompetenzstufen (Zusammenarbeit&#47;Praxis unter Aufsicht, selbstbestimmte Leistung und F&#252;hrungs-&#47;Entwicklungsfunktion) unterschieden. Die Mentees wurden gebeten, kurz vor der Auftaktveranstaltung ausf&#252;hrlich &#252;ber ihre Rolle und ihr aktuelles Niveau zu reflektieren. Am Ende des Programms (2 Jahre nach Beginn) ist eine weitere Reflexion der einzelnen Rollen und erreichten Ziele geplant. Dar&#252;ber hinaus ist 3 Jahre nach Beendigung des Mentoring-Programms eine erneute Bewertung vorgesehen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Results">
      <MainHeadline>3. Results</MainHeadline><SubHeadline2>3.1. Implementation</SubHeadline2><Pgraph>The program was announced university wide. Due to the so-called &#8220;Bochum model&#8221; of the Medical Faculty of Ruhr University Bochum, we addressed university hospitals across different cities in North Rhine-Westphalia. Owing to the large number of motivated and qualified applicants (three times more than the vacant places), the number of participants was increased from six to eight. The female physicians were in their second to fifth year of residency in surgical or conservative specialties from five different university hospitals of Ruhr University Bochum. This diversity was intentional for building the basis for peer mentoring and for addressing different aspects of the mentees&#8217; career development. All the applicants voluntarily applied for the program, and the directors of their departments approved their program participation.</Pgraph><Pgraph>Due to the current COVID-19 pandemic situation with contact restrictions, however, the program was implemented in a hybrid fashion as it was known that a mentoring relationship is personal and has to develop in a protected space. The kick-off event took place in November 2020 with a strict hygienic concept, thus allowing the peer mentoring group members to initially personally get in touch with each other. The further meetings took place, however, through video calls. Here, all technical opportunities (e.g. breakout sessions) were used to allow interactive personal exchanges and discussions of different issues both in plenum and in small groups. Mentoring programs with online formats have already been proven to be feasible <TextLink reference="33"></TextLink>, but the extent to which they can replace in-person mentoring meetings remains unclear. Therefore, the future workshops and meetings were planned to take place either through video conferencing or in person, depending on the pandemic situation.</Pgraph><Pgraph>The kick-off meeting included a content-based input from the coordinators about the goals and mentoring approach of the program and about their clinical, scientific and personal background. Further, the mentees introduced themselves to the whole peer group and in small groups, describing their clinical, scientific and personal backgrounds and their current and future career goals, based on their individual role matrices. </Pgraph><SubHeadline2>3.2. Components</SubHeadline2><SubHeadline3>Workshops, meetings and fireside chats</SubHeadline3><Pgraph>To advance the development of non-technical soft skills <TextLink reference="34"></TextLink>, workshops, networking meetings and fireside chats were integrated into the mentoring program. The program coordinators did not define the content of these up front, however, as they focused on the individual needs of the mentees. Possible topics were assessed, discussed and ranked together with the mentees to decide on the foci of the future mentoring sessions. The topics that were consented to include self-management, project management, communication skills and conflict management, scientific writing, statistics, acquisition of teaching skills, how to acquire research support from third-party funding, leadership skills and others. The mentees further requested that they be made to meet role models and learn about the individual experiences and career strategies of these. For this, fireside chats with female and male professors and senior scientists were organised. </Pgraph><SubHeadline3>Peer mentoring and three-to-one mentoring</SubHeadline3><Pgraph>Peer mentoring as a valuable tool for advancing soft skills and mind sets <TextLink reference="35"></TextLink>, took place regularly and on demand within the group of eight participants, with or without the attendance of the three coordinators. Additionally, the three coordinators offered regular and on-demand personal exchanges and mentoring with each participant to extensively discuss individual issues with the participant and to make them reflect on such issues. The topics included work-life balance challenges for female clinicians, self-organisation, visibility and others <TextLink reference="36"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline3>Interdisciplinary scientific project</SubHeadline3><Pgraph>In a second block of meetings, the mentees were motivated to develop an interdisciplinary scientific project and to accomplish it within the 2-year mentoring period, giving the mentees an opportunity to practice project management and collaborative work in a protected environment. To find a common research interest among the mentees and to identify their individual knowledge and resources, the mentees were made to share their experiences and interests. Possible study designs and themes were discussed in the peer groups after literature research to define a concrete research topic. A project plan was designed, and different tasks were distributed among the mentees, with assistance by the coordinators. Deadlines for milestones were set, and the progress of the project was tracked. For this purpose, a team software was provided during the mentoring program, which could be used for networking between the participants and the coordinators, for the participants&#8217; self-management and for the management of the interdisciplinary research project.</Pgraph><Pgraph>The average time spent on all the activities was estimated to be 2 hours per week for the mentees and 1 hour for each of the coordinators during the 2-year period, exclusive of the student assistance.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Ergebnisse">
      <MainHeadline>3. Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline2>3.1. Implementierung</SubHeadline2><Pgraph>Das Programm wurde universit&#228;tsweit ausgeschrieben. Aufgrund des sogenannten &#8222;Bochumer Modells&#8220; der Medizinischen Fakult&#228;t der Ruhr-Universit&#228;t Bochum haben wir Universit&#228;tsklinika in verschiedenen St&#228;dten Nordrhein-Westfalens angesprochen. Infolge der hohen Anzahl motivierter und qualifizierter Bewerberinnen (dreimal mehr als ausgewiesene Pl&#228;tze) wurde die Zahl der Teilnehmerinnen von sechs auf acht erh&#246;ht. Die Medizinerinnen befanden sich im zweiten bis f&#252;nften Jahr ihrer Facharztausbildung in operativen oder konservativen Fachgebieten und kamen aus f&#252;nf verschiedenen Universit&#228;tskliniken der Ruhr-Universit&#228;t Bochum. Diese Vielfalt war beabsichtigt, um die Basis f&#252;r das Peer-Mentoring zu schaffen und unterschiedliche Aspekte der Karriereentwicklung der Mentees zu addressieren. Alle Bewerberinnen haben sich freiwillig f&#252;r das Programm beworben, und die Leiter&#42;innen ihrer Abteilungen haben ihrer Teilnahme an dem Programm zugestimmt.</Pgraph><Pgraph>Aufgrund der aktuellen COVID-19-Pandemiesituation mit Kontaktbeschr&#228;nkungen wurde das Programm jedoch in einer hybriden Form umgesetzt, da bekannt ist, dass eine Mentoring-Beziehung pers&#246;nlich ist und sich im gesch&#252;tzten Raum entwickeln muss. Die Auftaktveranstaltung fand im November 2020 unter einem strengen Hygienekonzept statt, so dass die Mitglieder der Peer-Mentoring-Gruppe zun&#228;chst pers&#246;nlich miteinander in Kontakt treten konnten. Die folgenden Treffen fanden jedoch &#252;ber Videokonferenzen statt. Dabei wurden alle technischen M&#246;glichkeiten (z.B. Breakout-Sessions) genutzt, um einen interaktiven pers&#246;nlichen Austausch und Diskussionen zu verschiedenen Themen sowohl im Plenum als auch in Kleingruppen zu erm&#246;glichen. Mentoring-Programme mit Online-Formaten haben sich bereits als praktikabel erwiesen <TextLink reference="33"></TextLink>, aber inwieweit sie pers&#246;nliche Mentoring-Treffen ersetzen k&#246;nnen, bleibt unklar. Daher wurde geplant, die k&#252;nftigen Workshops und Treffen je nach Pandemiesituation entweder per Videokonferenz oder pers&#246;nlich abzuhalten.</Pgraph><Pgraph>Die Auftaktveranstaltung beinhaltete einen inhaltlichen Input der Koordinatorinnen &#252;ber die Ziele und den Mentoring-Ansatz des Programms sowie &#252;ber ihren klinischen, wissenschaftlichen und pers&#246;nlichen Hintergrund. Dar&#252;ber hinaus stellten sich die Mentees der gesamten Peergruppe und in Kleingruppen vor und beschrieben ihren klinischen, wissenschaftlichen und pers&#246;nlichen Hintergrund sowie ihre aktuellen und zuk&#252;nftigen Karriereziele auf Grundlage ihrer individuellen Rollenmatrizen.</Pgraph><SubHeadline2>3.2. Inhaltliche Bausteine</SubHeadline2><SubHeadline3>Workshops, Treffen und Netzwerkabende</SubHeadline3><Pgraph>Um die Entwicklung von nicht-technischen Schl&#252;sselkompetenzen (sog. Soft Skills) <TextLink reference="34"></TextLink> zu f&#246;rdern, wurden Workshops, Treffen und Netzwerkabende in das Mentoring-Programm integriert. Deren Inhalte wurden von den Programmkoordinatorinnen jedoch nicht im Voraus festgelegt, sondern orientierten sich an den individuellen Bed&#252;rfnissen der Mentees. M&#246;gliche Themen wurden gemeinsam mit den Mentees bewertet, diskutiert und priorisiert, um die Schwerpunkte der zuk&#252;nftigen Mentoring-Sitzungen festzulegen. Zu den dann festgelegten Themen geh&#246;rten Selbstmanagement, Projektmanagement, Kommunikationsf&#228;higkeit und Konfliktmanagement, wissenschaftliches Schreiben, Statistik, Erwerb von Lehrkompetenzen, Einwerbung von Drittmitteln, F&#252;hrungskompetenz und andere. Die Mentees w&#252;nschten sich au&#223;erdem, dass sie Vorbilder und deren individuelle Erfahrungen und Karrierestrategien kennenlernen k&#246;nnen. Zu diesem Zweck wurden Netzwerkabende mit Professor&#42;innen und Wissenschaftler&#42;innen in leitenden Positionen organisiert.</Pgraph><SubHeadline3>Peer-Mentoring und Drei-zu-Eins-Mentoring</SubHeadline3><Pgraph>Das Peer-Mentoring als wertvolles Instrument zur F&#246;rderung von Soft Skills und Denkweisen <TextLink reference="35"></TextLink> fand regelm&#228;&#223;ig und nach Bedarf innerhalb der Gruppe der acht Teilnehmerinnen statt, mit oder ohne die Anwesenheit der drei Koordinatorinnen. Dar&#252;ber hinaus boten die drei Koordinatorinnen regelm&#228;&#223;ig und auf Wunsch pers&#246;nlichen Austausch und Mentoring mit jeder Teilnehmerin an, um individuelle Themen mit den Teilnehmerinnen ausf&#252;hrlich zu besprechen und ihre Reflektion anzuregen. Zu den Themen geh&#246;rten die Herausforderungen der Vereinbarkeit von Privatleben und Beruf f&#252;r Klinikerinnen, Selbstorganisation, Sichtbarkeit etc. <TextLink reference="36"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline3>Interdisziplin&#228;res wissenschaftliches Projekt</SubHeadline3><Pgraph>In einer zweiten Reihe von Treffen wurden die Mentees angehalten, ein interdisziplin&#228;res wissenschaftliches Projekt zu entwickeln und innerhalb der zweij&#228;hrigen Mentoring-Periode durchzuf&#252;hren, was den Mentees die M&#246;glichkeit gab, Projektmanagement und Zusammenarbeit in einem gesch&#252;tzten Umfeld zu &#252;ben. Um ein gemeinsames Forschungsinteresse unter den Mentees zu finden und ihr individuelles Wissen und ihre Ressourcen zu ermitteln, wurden die Mentees dazu angehalten, ihre Erfahrungen und Interessen zu teilen. M&#246;gliche Studiendesigns und -themen wurden nach der Literaturrecherche in Kleingruppen diskutiert, um ein konkretes Forschungsthema zu definieren. Es wurde ein Projektplan erstellt, und die verschiedenen Aufgaben wurden mit Unterst&#252;tzung der Koordinatorinnen untern den Mentees verteilt. Es wurden Fristen f&#252;r Meilensteine gesetzt und der Projektfortschritt verfolgt. Zu diesem Zweck wurde w&#228;hrend des Mentoring-Programms eine Team-Software zur Verf&#252;gung gestellt, die f&#252;r die Vernetzung zwischen den Teilnehmerinnen und den Koordinatorinnen, f&#252;r das Selbstmanagement der Teilnehmerinnen und f&#252;r das Management des interdisziplin&#228;ren Forschungsprojekts genutzt werden konnte.</Pgraph><Pgraph>Der durchschnittliche Zeitaufwand f&#252;r alle Aktivit&#228;ten wurde auf 2 Stunden pro Woche f&#252;r die Mentees und 1 Stunde f&#252;r jeden der Koordinatorinnen w&#228;hrend des Zweijahreszeitraums gesch&#228;tzt, ohne die studentische Unterst&#252;tzung.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Discussion">
      <MainHeadline>4. Discussion</MainHeadline><Pgraph>The presented unique mentoring program for female clinician scientists at Ruhr University Bochum is based on a twin-track approach, focuses on the balancing act between clinical, research and academic engagement and private life and aims to promote equal career opportunities.</Pgraph><Pgraph>Although the project has the potential to be valuable, it has some a priori limitations in terms of both implementing the introduced components and evaluating their effectiveness for the professional development of the mentees. First, despite the predefined inclusion criteria for unifying the members of the peer group to a certain degree, there was a natural inhomogeneity and variability between the mentees regarding their curriculum vitae, individual aims, professional qualifications and medical disciplines. Previous knowledge, experience and skills but also professional and private environment differed between the mentees, at least partly. Therefore, mentees might benefit to different extent from the mentoring program. Second, the influence of external (positive or negative) factors such as professional environment, family, friends, general health and socioeconomic factors can hardly be entirely addressed during the mentoring process. Nevertheless, addressing all individual influencing factors of mentoring programs on the career is rather a limitation in general. Third, evaluation of the project&#8217;s success is crucial. However, it can be assessed indirectly, and comparison to a control group is not feasible due to the selection bias in favour of those who are motivated to participate in a mentoring program, for example, with a tendency to already have clearer professional aims in the early career stage. </Pgraph><Pgraph>Until now, the effectiveness of mentoring in reducing gender inequalities has been controversially discussed <TextLink reference="9"></TextLink>. Mentoring seems to be capable of improving female academic mentees&#8217; job-related well-being, self-esteem and self-efficacy already within 6 months, with further improvements after 1 year <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. Nevertheless, there are external factors within the mentees&#8217; institutional environment and private context that cannot be addressed. Firstly, most program evaluations have been survey based, with participant-reported satisfaction being the most frequently measured outcome <TextLink reference="8"></TextLink>. Thus, the success of the program itself can hardly be proven due to a probable continuous evolution of the mentees. In particular, it has to be assumed that the mentees are already highly interested and engaged actors. Secondly, unfortunately, such interventions can currently address only a small number of mentees. </Pgraph><Pgraph>It is worth noting that the proposed program offers a unique opportunity to likewise focus on the requirements within clinical settings, research, academic engagement and private life. Linked by a twin-track strategy, theoretical and practical knowledge can be simultaneously obtained in a protected environment. Additionally, the project benefits from network mentoring by several interdisciplinary mentors domiciled in the disciplines of anaesthesiology, neurology and surgery. Including heterogenous personalities in a peer group can also reach both the shy mentees and the crowd pullers at the same time. The interaction between the residents of different medical specialties enables different perspectives on clinical daily routines, research approaches and career paths in academic medicine. Further, organising such a multidimensional project enables networking not only at one&#8217;s own department and specialty but also within the entire medical faculty, including all the university hospitals within the &#8220;Bochum model&#8221;. With fireside chats, interdisciplinary mentoring by the coordinators, workshops and a mutual research project, the program addresses important reasons that many women do not pursue careers in academic medicine <TextLink reference="18"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Even though the meetings, workshops and fireside chats are regularly being evaluated and the role matrices are regularly being reflected on within the peer group, at this point of the ongoing program, measurement of the program&#8217;s success is not possible. In addition, further mentee groups will have to conduct the program and the evaluations need to be performed also 5 or 10 years after the program. </Pgraph><Pgraph>For the future, individual career planning needs to be started early, such as already during high school <TextLink reference="37"></TextLink> or during medical studies <TextLink reference="38"></TextLink>, and such programs must be carried out routinely during residency and in the postdoc phase to encourage recruitment of under-represented minority groups for leading positions in academic medicine. Furthermore, it is essential to promote intensive support on a much broader basis. Multidimensional tools (e.g. electives, workshops, one-to-one or peer mentoring) could allow the broad masses to be addressed, already motivating female students during their medical studies. One example is the elective subject &#8220;Career Management for Medical Students&#8221; connecting the topics of gender sensitivity and career management through a short-term mentorship among medical students in the ninth semester at Leipzig University <TextLink reference="26"></TextLink>. Another mentoring program has been offered at the University of Hamburg for all the students in the second semester of medical school, but with further focus within specific modules on the top 10&#37; of the students with excellent achievements and also on the 10&#37; with the most study difficulties <TextLink reference="5"></TextLink>. At the start of the implementation of the <Mark2>&#8220;Ment&#196; &#8211; Successful in clinics, academics and science&#8221;</Mark2> mentoring program the authors already established an elective clinical course named <Mark2>&#8220;Career pathways for future female clinicians&#8221;</Mark2> without any precedent at Ruhr University to enable the students to come in contact with the concepts of equality, female leadership and career planning early in their medical studies <TextLink reference="39"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Whereas the proposed project focuses on gender equality, future career development programs should address not only women. Similar projects should address all underprivileged participants, whenever needed, to prevent unfair paths and conflicts &#91;40&#93;. In fact, the programs&#8217; goal should be the provision of equal opportunities for all motivated and qualified actors. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Diskussion">
      <MainHeadline>4. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Das hier vorgestellte einzigartige Mentoring-Programm f&#252;r klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rztinnen an der Ruhr-Universit&#228;t Bochum basiert auf einem zweigleisigen Ansatz und stellt den Spagat zwischen klinischem, forschendem und akademischem Engagement und dem Privatleben in den Mittelpunkt. Dessen Ziel ist die F&#246;rderung gleicher Karrierechancen f&#252;r M&#228;nner und Frauen.</Pgraph><Pgraph>Obwohl das Projekt wertvolle Potenziale hat, weist es a priori einige Einschr&#228;nkungen, sowohl hinsichtlich der Umsetzung der eingef&#252;hrten Bausteine als auch hinsichtlich der Bewertung ihrer Wirksamkeit f&#252;r die berufliche Entwicklung der Mentees, auf. Erstens gab es trotz der vordefinierten Einschlusskriterien, die die Mitglieder der Peer-Gruppe bis zu einem gewissen Grad vereinheitlichen sollten, eine nat&#252;rliche Inhomogenit&#228;t und Variabilit&#228;t zwischen den Mentees in Bezug auf ihren Lebenslauf, ihre individuellen Ziele, ihre beruflichen Qualifikationen und ihre Fachrichtung. Die Vorkenntnisse, Erfahrungen und F&#228;higkeiten, aber auch das berufliche und private Umfeld der Mentees unterschieden sich zumindest teilweise. Daher k&#246;nnten die Mentees in unterschiedlichem Ma&#223;e von dem Mentoring-Programm profitieren. Zweitens kann w&#228;hrend des Mentoring-Prozesses der Einfluss externer (positiver oder negativer) Faktoren wie berufliches Umfeld, Familie, Freunde, allgemeiner Gesundheitszustand und sozio&#246;konomische Faktoren kaum vollst&#228;ndig ber&#252;cksichtigt werden. Dennoch ist die unvollst&#228;ndige Ber&#252;cksichtigung aller individuellen Einflussfaktoren von Mentoring-Programmen auf die Karriere im Allgemeinen eher eine grunds&#228;tzliche Einschr&#228;nkung. Drittens ist die Bewertung des Projekterfolgs entscheidend. Dies kann jedoch nur indirekt erfolgen, und ein Vergleich mit einer Kontrollgruppe ist aufgrund der Selektionsverzerrung zugunsten derjenigen, die zur Teilnahme an einem Mentoring-Programm motiviert sind, nicht m&#246;glich, da sie beispielsweise in der fr&#252;hen Karrierestufe tendenziell bereits klarere berufliche Ziele haben.</Pgraph><Pgraph>Bislang wurde die Wirksamkeit von Mentoring bei der Verringerung geschlechtsspezifischer Ungleichheiten kontrovers diskutiert <TextLink reference="9"></TextLink>. Mentoring scheint in der Lage zu sein, das berufsbezogene Wohlbefinden, das Selbstwertgef&#252;hl und die Selbstwirksamkeit von weiblichen Mentees mit akademischem Hintergrund bereits innerhalb von sechs Monaten zu verbessern, mit weiteren Verbesserungen nach einem Jahr <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. Dennoch gibt es externe Faktoren im institutionellen Umfeld und im privaten Kontext der Mentees, die nicht ber&#252;cksichtigt werden k&#246;nnen. Erstens beruhen die meisten Programmevaluationen auf Umfragen, wobei die von den Teilnehmerinnen berichtete Zufriedenheit das am h&#228;ufigsten gemessene Ergebnis ist <TextLink reference="8"></TextLink>. Der Erfolg des Programms selbst l&#228;sst sich daher kaum nachweisen, da sich die Mentees wahrscheinlich kontinuierlich weiterentwickeln. Insbesondere muss davon ausgegangen werden, dass die Mentees bereits sehr interessierte und engagierte Akteurinnen sind. Zweitens k&#246;nnen solche Interventionen derzeit leider nur eine kleine Zahl von Mentees ansprechen.</Pgraph><Pgraph>Es ist erw&#228;hnenswert, dass das vorgestellte Programm eine einzigartige Gelegenheit bietet, sich gleicherma&#223;en auf die Anforderungen im klinischen Umfeld, in der Forschung, im lehr-akademischen Engagement und im Privatleben zu konzentrieren. Verbunden durch eine zweigleisige Strategie k&#246;nnen theoretische und praktische Kenntnisse gleichzeitig in einem gesch&#252;tzten Umfeld erworben werden. Zus&#228;tzlich profitiert das Projekt von einem Netzwerk-Mentoring durch mehrere interdisziplin&#228;re Mentorinnen, die in den Disziplinen An&#228;sthesie, Neurologie und Chirurgie angesiedelt sind. Durch die Einbindung heterogener Pers&#246;nlichkeiten in eine Peer-Group k&#246;nnen sowohl die sch&#252;chternen als auch die extrovertierte Mentees gleichzeitig erreicht werden. Die Interaktion zwischen den Assistenz&#228;rztinnen verschiedener medizinischer Fachrichtungen erm&#246;glicht unterschiedliche Perspektiven auf den klinischen Alltag, Forschungsans&#228;tze und Karrierewege in der akademischen Medizin. Dar&#252;ber hinaus erm&#246;glicht die Organisation eines solchen mehrdimensionalen Projekts die Vernetzung nicht nur innerhalb der eigenen Abteilung und des eigenen Fachgebiets, sondern auch innerhalb der gesamten Medizinischen Fakult&#228;t, einschlie&#223;lich aller Universit&#228;tsklinika im &#8222;Bochumer Modell&#8220;. Mit Netzwerkabenden, interdisziplin&#228;rem Mentoring durch die Koordinatorinnen, Workshops und einem gemeinsamen Forschungsprojekt adressiert das Programm wichtige Gr&#252;nde, warum viele Frauen keine Karriere in der akademischen Medizin machen <TextLink reference="18"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Auch wenn die Treffen, Workshops und Netzwerkabende regelm&#228;&#223;ig evaluiert und die Rollenmatrizen innerhalb der Peergruppe regelm&#228;&#223;ig reflektiert werden, ist eine Messung des Programmerfolgs zu diesem Zeitpunkt des laufenden Programms nicht m&#246;glich. Dar&#252;ber hinaus m&#252;ssen weitere Mentee-Gruppen das Programm durchlaufen und eine Evaluation sollte auch 5 oder 10 Jahre nach dem Programm durchgef&#252;hrt werden.</Pgraph><Pgraph>Zuk&#252;nftig sollte die individuelle Karriereplanung fr&#252;hzeitig beginnen, etwa schon w&#228;hrend der Gymnasialzeit <TextLink reference="37"></TextLink> oder des Medizinstudiums <TextLink reference="38"></TextLink>, und solche Programme m&#252;ssen routinem&#228;&#223;ig w&#228;hrend der Facharztausbildung und in der Postdoc-Phase durchgef&#252;hrt werden, um die Rekrutierung von unterrepr&#228;sentierten Minderheiten f&#252;r F&#252;hrungspositionen in der akademischen Medizin zu f&#246;rdern. Dar&#252;ber hinaus ist es von entscheidender Bedeutung, intensive Unterst&#252;tzung auf einer viel breiteren Basis zu f&#246;rdern. Mehrdimensionale Instrumente (z. B. Wahlf&#228;cher, Workshops, Einzel- oder Peer-Mentoring) k&#246;nnten es erm&#246;glichen, die breite Masse anzusprechen und Studentinnen bereits w&#228;hrend ihres Medizinstudiums zu motivieren. Ein Beispiel ist das Wahlfach &#8222;Karrieremanagement f&#252;r Medizinstudierende&#8220;, das die Themen Geschlechtersensibilit&#228;t und Karrieremanagement durch ein kurzes Mentoring unter Medizinstudierenden im neunten Semester an der Universit&#228;t Leipzig verbindet <TextLink reference="26"></TextLink>. Ein weiteres Mentoring-Programm wurde an der Universit&#228;t Hamburg f&#252;r alle Studierenden des zweiten Semesters des Medizinstudiums angeboten, jedoch mit einem weiteren Fokus innerhalb spezifischer Module auf die besten 10 &#37; der Studierenden mit exzellenten Leistungen und auch auf die 10&#37; mit den gr&#246;&#223;ten Schwierigkeiten w&#228;hrend des Studiums <TextLink reference="5"></TextLink>. Bereits zu Beginn der Umsetzung des Mentoring-Programms &#8222;Ment&#196; &#8211; Erfolgreich in Klinik, Lehre und Wissenschaft&#8220; haben die Autorinnen ein, an der Ruhr-Universit&#228;t bisher einmaliges, klinisches Wahlfach &#8222;Karrierewege f&#252;r angehende Klinikerinnen&#8220; eingerichtet, um die Studentinnen schon fr&#252;h im Medizinstudium mit den Konzepten Gleichstellung, weibliche F&#252;hrung und Karriereplanung in Ber&#252;hrung zu bringen <TextLink reference="39"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>W&#228;hrend sich das vorgeschlagene Projekt auf die Gleichstellung der Geschlechter konzentriert, sollten k&#252;nftige Berufsentwicklungsprogramme nicht nur Frauen ansprechen. &#196;hnliche Projekte sollten sich bei Bedarf an alle unterprivilegierten Teilnehmer&#42;innen wenden, um Ungerechtigkeit und Konflikte zu vermeiden &#91;40&#93;. Das Ziel der Programme sollte vielmehr darin bestehen, allen motivierten und qualifizierten Akteur&#42;innen die gleichen Chancen zu bieten.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="5. Conclusion">
      <MainHeadline>5. Conclusion</MainHeadline><Pgraph>An innovative and unique 2-year career mentoring program for female clinicians (<Mark2>&#8220;Ment&#196; &#8211; Successful in clinics, academics and science&#8221;</Mark2>) was developed and successfully launched at Ruhr University Bochum. Making use of different mentoring strategies, the program has the potential to promote equal opportunities for female clinical scientists and encourage young female physicians to be an active part of the academic medicine.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="5. Schlussfolgerung">
      <MainHeadline>5. Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>An der Ruhr-Universit&#228;t Bochum wurde ein innovatives und einzigartiges zweij&#228;hriges Karriere-Mentoring-Programm f&#252;r Klinikerinnen (&#8222;Ment&#196; &#8211; Erfolgreich in Klinik, Lehre und Wissenschaft&#8220;) entwickelt und erfolgreich gestartet. Durch den Einsatz verschiedener Mentoring-Strategien hat das Programm das Potenzial, die Chancengleichheit f&#252;r klinisch und wissenschaftlich t&#228;tige &#196;rztinnen zu f&#246;rdern und junge &#196;rztinnen zu ermutigen, ein aktiver Teil der akademischen Medizin zu sein.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Note">
      <MainHeadline>Note</MainHeadline><Pgraph><Superscript>1</Superscript> The postdoctoral qualification or habilitation is the highest qualification of a university career in Germany and other European countries. It qualifies to teach in a university and to obtain a professorship.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Anmerkung">
      <MainHeadline>Anmerkung</MainHeadline><Pgraph><Superscript>1</Superscript> Die Habilitation ist in Deutschland und anderen europ&#228;ischen L&#228;ndern der h&#246;chste Abschluss einer Hochschullaufbahn. Sie bef&#228;higt zur Lehrt&#228;tigkeit an einer Universit&#228;t und zur Erlangung einer Professur.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Author contributions">
      <MainHeadline>Author contributions</MainHeadline><Pgraph>All three authors contributed equally.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Beitr&#228;ge der Autorinnen">
      <MainHeadline>Beitr&#228;ge der Autorinnen</MainHeadline><Pgraph>Die drei Autorinnen haben gleicherma&#223;en beigetragen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgement">
      <MainHeadline>Acknowledgement</MainHeadline><Pgraph>First, we thank the <Mark2>&#8220;Lore-Agnes-Programm&#8221;</Mark2> and the Medical Faculty of Ruhr-University Bochum for financial support of the described mentoring program. Second, we thank our mentees for their trust and engagement. We also thank Helga Rudack for consulting us during the various stages of the program and Alina Funhoff for her support as medical student assistant within this project. Finally, we thank our heads of departments and the hospital management for their support leaving room for individual preferences. </Pgraph><Pgraph>EEK holds an endowed professorship funded by the German Social Accident Insurance (DGUV) for the time of 6 years (2020-2026).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Zun&#228;chst danken wir dem &#8222;Lore-Agnes-Programm&#8220; und der Medizinischen Fakult&#228;t der Ruhr-Universit&#228;t Bochum f&#252;r die finanzielle Unterst&#252;tzung des beschriebenen Mentoring-Programms. Zweitens danken wir unseren Mentees f&#252;r ihr Vertrauen und ihr Engagement. Wir danken auch Helga Rudack f&#252;r die Beratung w&#228;hrend der verschiedenen Phasen des Programms und Alina Funhoff f&#252;r ihre Mitarbeit als studentische Hilfskraft im Rahmen des Projekts. Abschlie&#223;end danken wir unseren Klinikdirektoren und der Krankenhausgesch&#228;ftsf&#252;hrung f&#252;r ihre Unterst&#252;tzung und individuellen Gestaltunsgsfreiraum. </Pgraph><Pgraph>EEK hat eine von der Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung (DGUV) f&#252;r die Dauer von 6 Jahren (2020-2026) gef&#246;rderte Stiftungsprofessur inne.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autorinnen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Ment&#196; &#8211; General concept and time line of the mentoring curriculum.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Ment&#196; &#8211; Allgemeines Konzept und Zeitplan des Mentoring-Curriculums.</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Target for evaluation of each meeting, adapted from &#91;28&#93;.</Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>With one point in each segment of the evaluation target, the mentees should rate every session or meeting regarding their satisfaction with the eight indicated subareas. Based on this target tool they can quickly answer the question &#8220;Am I satisfied with ...&#63;&#8221; referring to the eight areas based on a six-point Likert scale ranging from 1 (middle of the target, &#8220;very satisfied&#8221;) to 6 (most outer dotted ring, &#8220;not satisfied at all&#8221;). The closer all points are set to the middle, the more positive is the evaluation. </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Evaluationszielscheibe f&#252;r die Bewertung jeder Veranstaltung, angepasst an &#91;28&#93;.</Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>Mit einem Punkt in jedem Segment der Zielscheibe sollten die Mentees jede Veranstaltung oder jedes Treffen hinsichtlich ihrer Zufriedenheit mit den acht angegebenen Teilbereichen bewerten. Anhand dieses Zielinstruments k&#246;nnen sie die Frage &#8222;Bin ich zufrieden mit ...&#63;&#8220; in Bezug auf die acht Bereiche auf einer sechsstufigen Likert-Skala von 1 (Mitte der Zielscheibe, &#8222;sehr zufrieden&#8220;) bis 6 (&#228;u&#223;erster gestrichelter Ring, &#8222;&#252;berhaupt nicht zufrieden&#8220;) schnell beantworten. Je n&#228;her alle Punkte an der Mitte liegen, desto positiver f&#228;llt die Bewertung aus.</Mark1></Pgraph></Caption>
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