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    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0015260</IdentifierUrn>
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    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">How to... train your skills goes digital&#33; A project report on the development and implementation of practice-oriented digital student tutorials</Title>
      <TitleTranslated language="de">How to&#8230; train your skills goes digital&#33; Ein Projektbericht &#252;ber die Entwicklung und Umsetzung praxisorientierter digitaler studentischer Tutorien</TitleTranslated>
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        <Address language="de">Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Fakult&#228;t f&#252;r Medizin &#8211; Klinikum rechts der Isar, TUM Medical Education Center (TUM MEC), Lehrstuhl f&#252;r Medizindidaktik, medizinische Lehrentwicklung und Bildungsforschung, Ismaninger Str. 22, 81675 M&#252;nchen, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)89&#47;4140-6303<Affiliation>Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Fakult&#228;t f&#252;r Medizin &#8211; Klinikum rechts der Isar, TUM Medical Education Center (TUM MEC), Lehrstuhl f&#252;r Medizindidaktik, medizinische Lehrentwicklung und Bildungsforschung, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation></Address>
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      <SectionHeading language="de">Digitale Tutorien</SectionHeading>
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    <DateReceived>20210607</DateReceived>
    <DateRevised>20210910</DateRevised>
    <DateAccepted>20211020</DateAccepted>
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    <DatePublished>20220215</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>39</Volume>
        <Issue>1</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>5</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Der vorliegende Projektbericht beschreibt die Entwicklung und Umsetzung digitaler Tutorien (&#8222;How to... train your skills goes digital&#33;&#8220;) durch studentische Tutor&#42;innen (TUT) auf Grundlage bereits etablierter Pr&#228;senztutorien, sowie die anschlie&#223;ende Verschr&#228;nkung beider Konzepte. Das Ziel der TUT war es hier, den Mitstudierenden in einer Phase der coronabedingten Ausgangsbeschr&#228;nkungen und der intensivierten Hygieneauflagen dennoch die M&#246;glichkeit zu geben, klinisch-praktische Fertigkeiten zu trainieren und zu reflektieren.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik:</Mark1> In einem gemeinsamen Prozess wurden zun&#228;chst die Lerngegenst&#228;nde der Pr&#228;senztutorien von den TUT analysiert, um inhaltlich kongruente digitale Tutorien konzipieren zu k&#246;nnen, ohne dabei v&#246;llig auf den praktischen Aspekt verzichten zu m&#252;ssen. Zur Vermittlung der theoretischen Kenntnisse wurde das Learning Management System Moodle als geeignetes Instrument identifiziert. Die praktischen &#220;bungen erfolgen innerhalb der Umsetzung der digitalen Tutorien w&#228;hrend virtueller Meetings. Hierf&#252;r erstellen die Teilnehmenden (TN) nach einer &#252;ber Moodle bereitgestellten Anleitung selbst Modelle im Sinne einer Home Skills Station. Die Akzeptanz wurde mittels Fragebogen systematisch erfasst.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Die digitalen Tutorien werden bisher von den TN (n&#61;64) gut angenommen. So zeigt ihre Evaluation (R&#252;cklauf: 37,5&#37;) durchweg positive Ergebnisse. Es werden sowohl die Kursdurchf&#252;hrung als auch der eigene Lernfortschritt durch die TN als gut bis sehr gut bewertet. Nichtsdestotrotz f&#252;hlen sich die TN auf die selbstst&#228;ndige Durchf&#252;hrung der jeweiligen T&#228;tigkeiten noch nicht optimal vorbereitet.</Pgraph><Pgraph>Im Wintersemester 2020&#47;21 wurden auch die Pr&#228;senztutorien unter einer Verschr&#228;nkung wieder eingef&#252;hrt. Die starke Nachfrage nach diesen l&#228;sst m&#246;glicherweise auf die Pr&#228;ferenz der TN schlie&#223;en, an den Modellen des Simulationszentrums zu &#252;ben.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Die systematische Verschr&#228;nkung von Digital und Pr&#228;senz im Sinne des Flipped Classroom Konzeptes erscheint langfristig sinnvoll. Die Wirksamkeit und Nachhaltigkeit im Vergleich mit der reinen Pr&#228;senz m&#252;sste weiter untersucht werden.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective: </Mark1>This project report outlines the development and implementation of digital tutorials (&#8220;How to... train your skills goes digital&#33;&#8221;) by peer tutors (TUTs) based on previously established in-person tutorials, as well as the subsequent combination of both approaches. The TUTs&#39; objective, in spite of corona-related restrictions and strict hygiene requirements during the pandemic, was to provide fellow students with the opportunity to learn, practice and reflect on clinical-practical skills.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodology: </Mark1>In a collaborative undertaking, the TUTs first analyzed the learning objectives of the in-person tutorials in order to be able to design content-matched digital tutorials without entirely abandoning the practical aspect. The Moodle learning management platform was selected as the appropriate tool for delivery of the relevant theoretical knowledge. Practical exercises are embedded in the digital tutorials during online meetings. The participants (PTs) create their own models in the sense of a home skills station based on instructions provided via Moodle. Acceptance was systematically documented via questionnaires.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>The digital tutorials were well accepted by the PTs (n&#61;64). Evaluation (response rate: 37.5&#37;) outcomes were consistently positive. Both course implementation and the PTs&#39; own progress were rated &#8220;good&#8221; to &#8220;very good&#8221;. Nevertheless, the PTs do not yet feel well-prepared to carry out the various activities practiced independently.</Pgraph><Pgraph>In the winter semester of 2020&#47;21, the in-person tutorials were also reintroduced in a combined format. The marked demand for the tutorials may indicate the PT preference for practice on the simulation center models.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>The systematic combination of digital and in-person tutorials using the flipped classroom approach would appear to make sense in the long run. The effectiveness and sustainability of this approach in comparison with in-person tutorials only should be further investigated.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>&#8220;How to... train your skills&#33;&#8221; is a Medical Education Center (MEC) program at the Technical University of Munich (TUM) for training of clinical-practical skills by and with peer tutors (TUTs) <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. It was established in the Medical Training Center (MTC) in the winter semester of 2019&#47;20. Since curricular courses with medical lecturers for team and skills training have been predominantly held at the MTC till now, this optional program constitutes a unique offer. It was developed and implemented by the TUTs themselves at the request of the students. </Pgraph><Pgraph>Given the provisional restrictions <TextLink reference="4"></TextLink> during the Corona pandemic <TextLink reference="5"></TextLink>, &#8220;How to... train your skills&#8221; could not be held in the summer semester of 2020. The TUTs, who are also authors of this project report, developed &#8220;How to... train your skills goes digital&#33;&#8221; to address this short-fall and offer their fellow students functional training in clinical-practical skills in this period of involuntary passivity and social distancing, while at the same time promoting a lively and motivating opportunity for exchange <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. To what extent this objective was achieved is critically assessed in the following.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>&#8222;How to&#8230; train your skills&#33;&#8220; ist ein Programm des Medical Education Center (MEC) der Technischen Universit&#228;t M&#252;nchen (TUM) zum Training klinisch-praktischer Fertigkeiten von und mit Peertutor&#42;innen (TUT) <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, welches im Wintersemester 2019&#47;20 im Medical Training Center (MTC) etabliert wurde. Da im MTC bislang &#252;berwiegend curriculare Kurse mit &#228;rztlichen Dozierenden zum Team- und Skilltraining stattfinden, ist dieses fakultative Programm eine Besonderheit, welches auf Wunsch der Studierenden von den TUT selbst entwickelt und umgesetzt wurde. </Pgraph><Pgraph>Aufgrund der vorl&#228;ufigen Ausgangsbeschr&#228;nkung <TextLink reference="4"></TextLink> und den damit einhergehenden Restriktionen anl&#228;sslich der Corona-Pandemie <TextLink reference="5"></TextLink> konnte &#8222;How to&#8230; train your skills&#33;&#8220; im Sommersemester 2020 nicht durchgef&#252;hrt werden. Die Idee der TUT, welche u.a. Autor&#42;innen des vorliegenden Projektberichts sind, war es, mit Hilfe von &#8222;How to&#8230; train your skills <Mark1>goes digital</Mark1>&#33;&#8220; gerade in dieser Phase der gef&#252;hlten Passivit&#228;t und sozialen Distanzierung ihren Kommiliton&#42;innen eine funktionale Trainingsm&#246;glichkeit f&#252;r klinisch-praktische Fertigkeiten zu bieten, die gleichzeitig einen lebendigen und motivierenden Austausch untereinander f&#246;rdert <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Ob dieses Ziel erreicht wurde, soll im Folgenden kritisch hinterfragt werden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Concept and development">
      <MainHeadline>Concept and development</MainHeadline><Pgraph>One particular challenge lay in designing a method for teaching practical skills without being able to rely on the infrastructure of the MTC with its simulators and models as well as the physical presence of instructors and learners <TextLink reference="8"></TextLink>. At the beginning of the development process, the focus was on both analysis of the learning objectives of the existing tutorials and the search for a suitable exchange platform through which learning content could be conveyed and its correct implementation ensured.</Pgraph><Pgraph>Subsequently, four topics were selected and developed as digital tutorials: &#8220;Placement of a bladder catheter&#8221;, &#8220;Placement of an intravenous peripheral cannula&#8221;, &#8220;Evaluation of an electrocardiogram&#8221;, and &#8220;Practice of surgical suturing and knotting techniques&#8221;. In terms of teaching methodology, the flipped classroom approach <TextLink reference="9"></TextLink> formed a common basis for all digital tutorials in terms of the targeted linking of asynchronous and synchronous content. In addition, the tutorials were designed according to Peyton&#39;s 4-step method <TextLink reference="10"></TextLink>: first, the correct application was demonstrated in videos, followed by deconstruction (and reconstruction) of an improvised model. Finally, once the PTs had confirmed their understanding, the procedure was carried out. The factual knowledge was imparted to the PTs in advance via partly self-produced content (e.g. video tutorials, literature, quizzes) on the Moodle learning management platform. Afterwards, the PTs met with the TUTs for a virtual meeting in order to clarify open questions and to practice under supervision. The successful small-group approach, with up to eight PTs <TextLink reference="11"></TextLink> from the in person tutorials, was retained. Within the digital format, the PTs created a model surrogate at home, on which they practiced with centrally distributed materials. It was not possible to issue training models due to their insufficient number and for reasons of hygiene.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Konzept und Entwicklung">
      <MainHeadline>Konzept und Entwicklung</MainHeadline><Pgraph>Eine besondere Herausforderung lag in der Konzipierung einer Methode zur Vermittlung praktischer Fertigkeiten, ohne auf die Infrastruktur des MTC mit Simulatoren und Modellen sowie die physische Anwesenheit von Lehrenden und Lernenden zur&#252;ckgreifen zu k&#246;nnen <TextLink reference="8"></TextLink>. Zu Beginn der Entwicklung stand sowohl eine Analyse der Lerngegenst&#228;nde der bereits etablierten Tutorien im Fokus als auch die Suche nach einer geeigneten Austauschplattform, &#252;ber die Lerninhalte transportiert und deren korrekte Umsetzung sichergestellt werden k&#246;nnen.</Pgraph><Pgraph>In der Folge wurden vier Themen ausgew&#228;hlt und zu digitalen Tutorien weiterentwickelt: &#8222;Anlage eines Blasenkatheters&#8220;, &#8222;Anlage einer peripheren Venenverweilkan&#252;le&#8220;, &#8222;Auswerten eines Elektrokardiogramms&#8220; und &#8222;&#220;ben chirurgischer Naht- und Kn&#252;pftechniken&#8220;. Bei der Didaktik bildete das Flipped Classroom Konzept <TextLink reference="9"></TextLink> hier im Sinne von der gezielten Verkn&#252;pfung asynchronen und synchronen Inhalten f&#252;r alle digitalen Tutorien eine gemeinsame Grundlage. Weiterhin wurden die Tutorien nach Peytons 4-Schritt-Methode gestaltet <TextLink reference="10"></TextLink>: zun&#228;chst wurde in Videos die korrekte Anwendung demonstriert, anschlie&#223;end erfolgte die Dekonstruktion (und Rekonstruktion) durch den Nachbau eines Modells. Wenn das Verst&#228;ndnis der TN gesichert war, folgte schlie&#223;lich die Durchf&#252;hrung. Dabei wurde das Faktenwissen den TN im Vorfeld &#252;ber teilweise selbst produzierte Inhalte (bspw. Videotutorials, Literatur, Quiz) auf dem Learning Management System Moodle vermittelt. Im Anschluss trafen sich die TN mit den TUT zum virtuellen Meeting, um offene Fragen zu kl&#228;ren und angeleitet zu &#252;ben. Das erfolgreiche Kleingruppen-Konzept mit bis zu acht TN <TextLink reference="11"></TextLink> aus den Pr&#228;senztutorien wurde dabei beibehalten. Innerhalb des digitalen Formats erschufen die TN zu Hause einen Modellersatz, an dem sie mit zentral ausgegebenen Originalmaterialien trainierten. Die M&#246;glichkeit Trainingsmodelle auszugeben, bestand wegen deren zu geringer Anzahl und aus Gr&#252;nden der Hygiene nicht.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Concept demonstration &#8211; example tutorial: &#8220;insertion of a bladder catheter&#8221;">
      <MainHeadline>Concept demonstration &#8211; example tutorial: &#8220;insertion of a bladder catheter&#8221;</MainHeadline><Pgraph>In the in-person tutorial, the &#8220;insertion of a bladder catheter&#8221; was practiced on a model. The focus of the digital tutorial was initially on the TUTs&#39; innovative, supervised demonstration of the urethra and bladder using everyday items to simulate their complex anatomy (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). The simulation was supported by different training videos <TextLink reference="12"></TextLink>, specially designed by the TUTs and made available via Moodle. Following this, the individual steps in the sterile &#8220;insertion of a bladder catheter&#8221; were practiced in a virtual meeting under supervision and observation by the TUT (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). The PTs thus received direct feedback and were thus armed with the skills to avoid mistakes identified by the TUT. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Konzeptbeispiel Tutorium &#8222;Anlage eines Blasenkatheters&#8220;">
      <MainHeadline>Konzeptbeispiel Tutorium &#8222;Anlage eines Blasenkatheters&#8220;</MainHeadline><Pgraph>Im Pr&#228;senztutorium wurde die &#8222;Anlage eines Blasenkatheters&#8220; an einem realit&#228;tsnahen Modell ge&#252;bt. Der Fokus beim digitalen Tutorium lag zun&#228;chst auf dem durch den TUT innovierten und angeleiteten Nachbau von Harnr&#246;hre und Blase mittels handels&#252;blicher Gegenst&#228;nde, um deren komplexe Anatomie nachzuempfinden (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). Die Durchf&#252;hrung des Zusammenbaus wurde medial &#252;ber verschiedene, vom TUT ebenfalls eigens konzipierte, Lernvideos unterst&#252;tzt <TextLink reference="10"></TextLink>, welche &#252;ber Moodle zur Verf&#252;gung gestellt wurden. Danach wurden innerhalb eines virtuellen Meetings unter Anleitung und Beobachtung durch den TUT einzelne Handlungsschritte der sterilen &#8222;Anlage eines Blasenkatheters&#8220; ge&#252;bt (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). So erhielten die TN direktes Feedback und konnten durch den TUT identifizierte Fehlerquellen zuk&#252;nftig vermeiden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Implementation">
      <MainHeadline>Implementation</MainHeadline><Pgraph>Following the announcement of the teaching offer via the faculty-internal platform mediTUM, further communication took place directly between PTs and TUTs: the PTs established personal contact via e-mail. They were then registered on the Moodle course and, after arranging an appointment for a virtual meeting, were able to pick up the exercise materials at a central location.</Pgraph><Pgraph>So far, digital tutorials have been conducted on 23 dates since July 2020, which were attended by 64 PTs (M&#61;2.8, min 1, max 7). In particular, the tutorials with only 1 PT presented the TUT with the challenge of having to assume two roles at the same time, i.e., both to exchange information about their own experiences and teach competencies.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Durchf&#252;hrung">
      <MainHeadline>Durchf&#252;hrung</MainHeadline><Pgraph>Nach Bekanntgabe des Lehrangebots &#252;ber die fakult&#228;tsinterne Plattform mediTUM erfolgte die weitere Kommunikation direkt zwischen TN und TUT: die TN stellten per E-Mail pers&#246;nlichen Kontakt her. Daraufhin wurden sie in den Moodlekurs eingebucht und konnten sich nach Vereinbarung eines Termins f&#252;r das virtuelle Meeting an einer zentralen Stelle die &#220;bungsmaterialien abholen.</Pgraph><Pgraph>Bislang wurden seit Juli 2020 digitale Tutorien an 23 Terminen durchgef&#252;hrt, welche von 64 TN besucht wurden (<Mark2>M</Mark2>&#61;2.8, Min 1, Max 7). Gerade die Tutorien mit nur 1 TN boten den TUT die Herausforderung zwei Rollen gleichzeitig einnehmen zu m&#252;ssen, n&#228;mlich sowohl f&#252;r den Austausch &#252;ber die eigenen Erfahrungen zu sorgen als auch Kompetenzen zu vermitteln.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acceptance">
      <MainHeadline>Acceptance</MainHeadline><Pgraph>All tutorials conducted were reviewed and optimized for quality with the help of an online questionnaire-based evaluation (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). The 24 completed questionnaires reflected an overall positive response: on a scale of 1 (&#8220;do not agree at all&#8221;) to 6 (&#8220;agree completely&#8221;), the average rating was 5.2. The PTs rated both training delivery and their own progress as &#8220;good&#8221; to &#8220;very good&#8221;; it was only in the area of independent performance of the respective procedure on patients that the PTs felt only moderately well-prepared. The optional free text responses revealed a clear appreciation of the instruction offer as well as the implementation by the TUTs.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Akzeptanz">
      <MainHeadline>Akzeptanz</MainHeadline><Pgraph>Alle durchgef&#252;hrten Tutorien wurden mit Hilfe einer online durchgef&#252;hrten, Fragebogen-basierten Evaluation (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) in Hinblick auf ihre Qualit&#228;t untersucht und optimiert. In den 24 ausgef&#252;llten Frageb&#246;gen zeigte sich insgesamt eine durchweg positive Resonanz: auf der Skala von 1 (&#8222;stimme &#252;berhaupt nicht zu&#8220;) bis 6 (&#8222;stimme voll und ganz zu&#8220;) ergab sich im Mittel eine 5,2. Die TN bewerteten hier sowohl die Kursdurchf&#252;hrung als auch ihren eigenen Lernfortschritt als gut bis sehr gut, lediglich im Bereich der selbstst&#228;ndigen Durchf&#252;hrung der jeweiligen T&#228;tigkeit an Patient&#42;innen f&#252;hlten sich die TN nur m&#228;&#223;ig gut vorbereitet. Aus den optionalen Freitextantworten ging eine klare Wertsch&#228;tzung des Lehrangebots wie auch der Umsetzung durch die TUT hervor.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Further development &#38; conclusion">
      <MainHeadline>Further development &#38; conclusion</MainHeadline><Pgraph>Starting from the winter semester 2020&#47;21, in-person tutorials can again take place in compliance with the hygiene regulations of the Faculty of Medicine at the Klinikum rechts der Isar, see &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.lehren.tum.de&#47;downloads&#47;">https:&#47;&#47;www.lehren.tum.de&#47;downloads&#47;</Hyperlink>&#93;. The long-term plan, even once the pandemic has passed, is to combine them with the digital tutorials. For example, the Moodle course could be serve as the flipped classroom by providing information materials and forums as theoretical preparation for practical application during in-person tutorials <TextLink reference="13"></TextLink>. In addition, the improvised models can be used during in-person tutorials to map more parallel practical practice. From the free text responses in the evaluation of the digital format, it is clear that the PTs would like to have the opportunity to work on the models at the simulation center. The fact that there were 278 registrations within a few hours for the 72 slots available for the very limited 14 in-person appointments reflects the high level of student need for physical presence on the courses. The offer of digital appointments is well-accepted and appreciated by students, but not nearly to the same extent.</Pgraph><Pgraph>The hybrid form of the course now envisaged should be assessed in terms of effectiveness and sustainability as part of accompanying research with the initial presence-only event. It is already clear that the still fledgling student tutorial program &#8220;How to... train your skills&#33;&#8221; has undergone significant and promising further development. This is the result not only of the combination of digital and in-person tutorials, but also of the situational change of perspective and being constrained to apply practical skills at a distance and with the simplest improvised means.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Weitere Entwicklung &#38; Fazit">
      <MainHeadline>Weitere Entwicklung &#38; Fazit</MainHeadline><Pgraph>Ab dem Wintersemester 2020&#47;21 k&#246;nnen unter Einhaltung des Hygienekonzepts der Fakult&#228;t f&#252;r Medizin des Klinikums rechts der Isar, siehe &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.tum.de&#47;studium&#47;lehre&#47;downloads&#47;">https:&#47;&#47;www.tum.de&#47;studium&#47;lehre&#47;downloads&#47;</Hyperlink>&#93;, Pr&#228;senztutorien wieder stattfinden. Dabei steht langfristig, auch nach Ende der Pandemie, deren Verschr&#228;nkung mit den digitalen Tutorien im Vordergrund der &#220;berlegungen zur inhaltlichen Planung. So k&#246;nnte der Moodlekurs im Sinne des Flipped Classroom Modells durch die Bereitstellung von Informationsmaterialien und Foren zur theoretischen Vorbereitung auf die praktische Anwendung im Rahmen von Pr&#228;senzterminen genutzt werden <TextLink reference="13"></TextLink>. Zudem k&#246;nnen die selbstgebauten Modelle in Pr&#228;senztutorien genutzt werden, um mehr paralleles praktisches &#220;ben abbilden zu k&#246;nnen. Aus den Freitextkommentaren der Evaluation des digitalen Formats geht hervor, dass sich die TN die M&#246;glichkeit w&#252;nschen, an den Modellen des Simulationszentrums zu arbeiten. Die Tatsache, dass es f&#252;r die 72 Pl&#228;tze der stark beschr&#228;nkten 14 Pr&#228;senztermine innerhalb weniger Stunden 278 Buchungen gab, spiegelt das hohe Bed&#252;rfnis der Studierenden nach physischer Anwesenheit in den Kursen wider. Das Angebot der digitalen Termine wird zwar von den Studierenden angenommen, jedoch bei weitem nicht im selben Ma&#223;e.</Pgraph><Pgraph>Die nun angestrebte Hybridvariante sollte im Rahmen von Begleitforschung mit der initialen reinen Pr&#228;senzveranstaltung bez&#252;glich Wirksamkeit und Nachhaltigkeit untersucht werden. Schon sicher ist, dass das noch junge studentische Tutorien-Programm &#8222;How to&#8230; train your skills&#33;&#8220; eine signifikante und vielversprechende Weiterentwicklung erfahren hat. Dies ergibt sich nicht nur durch die Verbindung von Digital und Pr&#228;senz, sondern auch durch den situationsbedingten Perspektivenwechsel und den Zwang praktische Fertigkeiten auf Distanz und mit einfachsten improvisierten Mitteln durchzuf&#252;hren.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Instructions for assembling catheter and urethra</Mark1> </Pgraph><Pgraph><Mark1>a) shows the materials needed to assemble the catheter and penile shaft at home. The tubes have two different diameters. </Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>b) The catheter can be assembled at home with a tube, a balloon and adhesive tape. To test if the catheter is leak-proof, it is blocked with a disposable syringe filled with water. </Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>c) For the simulated penis shaft, the tube (larger diameter than catheter) is wrapped with a tea towel and this is fixed with adhesive tape.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Bauanleitung Katheter und Harnr&#246;hre </Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>a) zeigt die ben&#246;tigten Materialien f&#252;r den Bau des Katheters und des Penisschafts zu Hause. Die Schl&#228;uche haben zwei unterschiedliche Durchmesser. </Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>b) Der Katheter kann zu Hause mit einem Schlauch, einem Luftballon und Tesafilm nachgebaut werden. Um zu testen ob der Katheter dicht ist, wird er mit einer wassergef&#252;llten Einmalspritze geblockt. </Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>c) F&#252;r den simulierten Penisschaft wird der Schlauch (gr&#246;&#223;erer Durchmesser als Katheter) mit einem Geschirrtuch umwickelt und dieses mit Tesafilm fixiert.</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Catheterization of the improvised bladder catheter model by a PT. </Mark1> </Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Katheterisieren des selbsterstellten Blasenkatheter-Modells durch einen TN</Mark1></Pgraph></Caption>
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