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    <Identifier>zma001517</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001517</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0015172</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">The process for recognizing of foreign medical degrees in Costa Rica: a statistical survey for the past 15 years</Title>
      <TitleTranslated language="de">Das Verfahren zur Anerkennung ausl&#228;ndischer medizinischer Abschl&#252;sse in Costa Rica: eine statistische Erhebung der letzten 15 Jahre</TitleTranslated>
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      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Salazar S&#225;nchez</Lastname>
          <LastnameHeading>Salazar S&#225;nchez</LastnameHeading>
          <Firstname>Lizbeth</Firstname>
          <Initials>L</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">University of Costa Rica, School of Medicine, San Jos&#233;, 11501, Costa Rica<Affiliation>University of Costa Rica, School of Medicine, San Jos&#233;, Costa Rica</Affiliation><Affiliation>University of Costa Rica, School of Medicine, Recognition Committee, San Jos&#233;, Costa Rica</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;t von Costa Rica, Medizinische Fakult&#228;t, San Jos&#233;, 11501, Costa Rica<Affiliation>Universit&#228;t von Costa Rica, Medizinische Fakult&#228;t, San Jos&#233;, Costa Rica</Affiliation><Affiliation>Universit&#228;t von Costa Rica, Medizinische Fakult&#228;t, Anerkennungsausschuss, San Jos&#233;, Costa Rica</Affiliation></Address>
        <Email>lizbeth.salazar&#64;gmail.com</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Cordero Solis</Lastname>
          <LastnameHeading>Codero Solis</LastnameHeading>
          <Firstname>Juan Jos&#233;</Firstname>
          <Initials>JJ</Initials>
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        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Costa Rica, School of Medicine, San Jos&#233;, Costa Rica</Affiliation>
          <Affiliation>University of Costa Rica, School of Medicine, Recognition Committee, San Jos&#233;, Costa Rica</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t von Costa Rica, Medizinische Fakult&#228;t, San Jos&#233;, Costa Rica</Affiliation>
          <Affiliation>Universit&#228;t von Costa Rica, Medizinische Fakult&#228;t, Anerkennungsausschuss, San Jos&#233;, Costa Rica</Affiliation>
        </Address>
        <Email>jose.corderosolis&#64;ucr.ac.cr</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
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      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>L&#243;pez D&#225;vila</Lastname>
          <LastnameHeading>L&#243;pez D&#225;vila</LastnameHeading>
          <Firstname>Alfredo J.</Firstname>
          <Initials>AJ</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>The German National Institute for State Examinations in Medicine, Pharmacy and Psychotherapy, Mainz, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Institut f&#252;r Medizinische und Pharmazeutische Pr&#252;fungsfragen, Mainz, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>alopezdavila&#64;impp.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
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    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">medicine</Keyword>
      <Keyword language="en">final recognition</Keyword>
      <Keyword language="en">Central America</Keyword>
      <Keyword language="en">Caribbean</Keyword>
      <Keyword language="en">Costa Rica</Keyword>
      <Keyword language="en">state examination</Keyword>
      <Keyword language="de">Medizin</Keyword>
      <Keyword language="de">Abschlussanerkennung</Keyword>
      <Keyword language="de">Mittelamerika</Keyword>
      <Keyword language="de">Karibik</Keyword>
      <Keyword language="de">Costa Rica</Keyword>
      <Keyword language="de">Staatsexamen</Keyword>
      <SectionHeading language="en">international medical graduates</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Internationale medizinische Absolvent&#42;innen</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20201012</DateReceived>
    <DateRevised>20210609</DateRevised>
    <DateAccepted>20210726</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20211115</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>38</Volume>
        <Issue>7</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>121</ArticleNo>
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    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph>Der vorliegende Beitrag pr&#228;sentiert die wichtigsten Entwicklungen des Anerkennungsprozesses der im Ausland erworbenen medizinischen Abschl&#252;sse der letzten f&#252;nfzehn Jahre in Costa Rica. Die meisten Bewerber haben ihren Medizin-Abschluss in Kuba, Venezuela, Nicaragua und Mexiko erworben. Die mit Abstand zahlreichste Gruppe hat ihr Studium in Kuba absolviert gefolgt von Absolventen von venezolanischen und nikaraguanischen Universit&#228;ten, deren Anzahl in den letzten f&#252;nf Jahren zugenommen hat. Die Bestehensquote der im Rahmen des Anerkennungsprozesses angewandten schriftlichen Pr&#252;fung betr&#228;gt 23,9&#37; mit relativ gro&#223;en Schwankungen zwischen Absolventen der einzelnen L&#228;nder, besonders denjenigen mit den geringsten Anzahlen Absolventen. Das Hauptziel des Anerkennungsprozesses ist es zu gew&#228;hrleisten, dass Absolventen aus verschiedenen Studienbedingungen und Curricula sowie aus divergierenden Schwerpunkten der Fakult&#228;ten im Ausland vergleichbare Kompetenzen und Kenntnisse aufweisen, die mit jenen der in Costa Rica graduierten Medizinern vergleichbar sind. Im Vordergrund steht dabei die Sicherheit der Patienten, wie es auch bei Staatsexamina in vielen L&#228;ndern der Fall ist. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph>This article presents the most important developments in the recognition process of foreign medical degrees in Costa Rica over the past fifteen years. Most applicants received their medical degrees in Cuba, Venezuela, Nicaragua and Mexico. By far the most numerous group completed their studies in Cuba, followed by graduates from Venezuelan and Nicaraguan universities, the number of which has increased in the last five years. The pass rate of the written examination used in the recognition process is 23.9&#37; with relatively large fluctuations between graduates of the individual countries, especially between the countries with the lowest numbers of graduates. The main goal of the recognition process is to ensure that graduates from different study conditions and curricula as well as from diverging areas of specialization of the faculties abroad have competencies and knowledge comparable to those of medical graduates in Costa Rica. The focus is on the safety of the patient, as is the case with state exams in many countries.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>The international migration of physicians and other health care graduates had been a worldwide phenomenon long before the advent of the digital age and its associated facilitation of communication and mobility. More than forty years ago, it was reported that countries graduating more physicians than they can financially support become emitters of this highly skilled workforce. Conversely, those who produce fewer physicians than they can reasonably afford tend to become recipients. Even though other causes of migration have been identified (e.g. working conditions), these can be seen as derived from the main factor or as secondary to economic reasons <TextLink reference="1"></TextLink>. For detailed descriptions see <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. With regard to the mentioned economic factor, the countries of the OECD organization can be examined as a model in order to characterize the global migration of medical professionals as uncomplicatedly but simultaneously as representatively as possible. Being economically particularly strong, some countries of this organization are a very frequent target for immigrants and at the same time provide reliable data. For instance, a total of 55&#37; of all foreign-born or foreign-trained doctors practicing medicine in OECD countries have established themselves in the United States of America (USA) and the United Kingdom (UK) (42&#37; and 13&#37; in the USA and UK, respectively). Due to this considerable immigration, the mentioned nations represent a large data pool. If those who had studied before their emigration are isolated from this data pool, two levels of migration of graduates can clearly be identified: a first level can be classified as &#8220;global&#8221;, with persons traveling a very long distance around the globe to establish themselves. India and Pakistan are the main source of these already trained medical doctors. Together, these two countries bring 43&#37; and 27&#37; of all overseas graduated medical doctors practicing in the UK and US, respectively. An additional &#8220;regional&#8221; level can also clearly be identified, with persons staying much closer to their country of origin. Around 15&#37; of all abroad-trained doctors practicing in the UK come from Europe, while around 10&#37; of all abroad-trained doctors practicing in the USA come from Canada, Mexico or the Dominican Republic <TextLink reference="4"></TextLink>. This regional migration is also largely attributable to an economic motivation. For instance, better salaries and training in the destination country as well as poor professional prospects in the country of origin have been reported as the main reasons for the migration of medical doctors within the European Union <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Central America and the Caribbean are also experiencing migration of medical doctors, and Costa Rica is a frequent destination for graduates from abroad <TextLink reference="8"></TextLink>. Thus, examining data from this country, which has recently also been accepted into the OECD organization, enables a further analysis of the migration of doctors from a complementary perspective.</Pgraph><SubHeadline2>Recognition process</SubHeadline2><Pgraph>Recognition of medical degrees by the University of Costa Rica (UCR, the main state university in the country) is a condition set out in the law of the Colegio de M&#233;dicos y Cirujanos de Costa Rica (G-CMC) &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.pgrweb.go.cr&#47;scij&#47;Busqueda&#47;Normativa&#47;Normas&#47;nrm&#95;texto&#95;completo.aspx&#63;param1&#61;NRTC&#38;nValor1&#61;1&#38;nValor2&#61;90625">http:&#47;&#47;www.pgrweb.go.cr&#47;scij&#47;Busqueda&#47;Normativa&#47;Normas&#47;nrm&#95;texto&#95;completo.aspx&#63;param1&#61;NRTC&#38;nValor1&#61;1&#38;nValor2&#61;90625</Hyperlink>&#93; in order to allow doctors with a foreign degree to practice in Costa Rica. The &#8220;Colegio de M&#233;dicos y Cirujanos de Costa Rica&#8221; corresponds to the Federal Medical Association in Germany and is therefore referred to as the Medical Association from here on. Only those whose titles are recognized by the UCR may join the Medical Association and practice the profession. This process is regulated by the &#8220;Ordinance on the Recognition and Equalization of Qualifications of Other Higher Education Institutions&#8221; (VAA-UCR) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;normativ&#47;reconocimiento.pdf">https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;normativ&#47;reconocimiento.pdf</Hyperlink>&#93;, whose definitions for each term are based on the &#8220;Agreement on the Nomenclature of Degrees and Titles of State Higher Education&#8221; (AN-UCR) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;normativ&#47;nomenclatura&#95;grados&#95;titulos.pdf">https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;normativ&#47;nomenclatura&#95;grados&#95;titulos.pdf</Hyperlink>&#93; and the &#8220;Ordinance of Article 30 of the Agreement on Coordination of State Higher Education&#8221; (AK-UCR) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;uploads&#47;tx&#95;ucruniversitycouncildatabases&#47;normative&#47;articulo&#95;30&#95;conare.pdf">https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;uploads&#47;tx&#95;ucruniversitycouncildatabases&#47;normative&#47;articulo&#95;30&#95;conare.pdf</Hyperlink>&#93;. Simplifying, the G-CMC is a law of the Republic of Costa Rica that assigns the UCR the process of recognizing medical degrees obtained abroad. The VAA-UCR, AN-UCR and AK-UCR are the institutional regulations used for this purpose. This means that the recognition process is administered by the UCR, yet it has state character. The process begins with a formal application by the candidate before the Office for University Planning of the National Rectors&#39; Council, an alliance to which all state universities in the country, including the UCR, belong. In addition to personal data, the application contains: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">the curriculum and the medical diploma of the foreign institution, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">a certificate of good conduct or its equivalent, issued by the country of origin or country of residence, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">official documents certifying medicine practice in the country of origin or country of residence for the last two years, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4.">official documents on the study plan of the clinical training and its approbation during the last year of study (practical year or equivalent), which must include rotations of at least ten weeks in the following medical specialties: gynecology and obstetrics, internal medicine, pediatrics, surgery and community health. </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Clinical training must include a hands-on component of at least 80&#37; of the time as well as night shifts. All documents must be duly certified by the authorities in the country of origin of the documentation, if necessary with an official translation into Spanish. After the corresponding review, the documents are sent to the &#8220;Escuela de Medicina&#8221; (Medical Faculty of the University of Costa Rica. EM-UCR), where an academic committee (so-called recognition committee) is convened to give an assessment. This shows whether the applicant is entitled to take part in a recognition test. For this purpose, all admitted applicants are convened for a written examination once a year. The examination evaluates clinical as well as preclinical knowledge. Applicants who pass the exam receive a diploma for the recognition of their degree, which is accepted by the Medical Association.</Pgraph><SubHeadline2>Aims of the study</SubHeadline2><Pgraph>The aims of this article are: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">to present the results of the recognition process of foreign medical degrees in Costa Rica over the past fifteen years, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">to briefly discuss possible factors that could explain these results and </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">to characterize migration of medical doctors to Costa Rica in a global and regional context. </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Our analysis also enables general comparisons between applicants with foreign degrees and national medical students in standardized written tests of medical knowledge.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Die internationale Migration von Medizinern sowie von anderen Graduierten des Gesundheitswesens ist lange vor dem Aufkommen des digitalen Zeitalters und der damit assoziierten Erleichterungen f&#252;r Kommunikation und Mobilit&#228;t ein weltweites Ph&#228;nomen gewesen. Bereits vor mehr als vierzig Jahren wurde festgestellt, dass L&#228;nder, die mehr &#196;rzte graduieren, als sie finanziell unterst&#252;tzen k&#246;nnen, zu Emittenten dieser hochqualifizierten Arbeitskr&#228;fte werden. Diejenigen dagegen, die weniger &#196;rzte produzieren, als sie angemessen bezahlen k&#246;nnen, neigen dazu, Empf&#228;nger zu werden. Selbst dann, wenn andere Migrationsursachen identifiziert wurden (z.B. Arbeitsbedingungen), k&#246;nnen diese als vom Hauptfaktor abgeleitet oder sekund&#228;r angesehen werden: dem wirtschaftlichen <TextLink reference="1"></TextLink>. F&#252;r detaillierte Beschreibungen siehe <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. Im Hinblick auf den genannten wirtschaftlichen Faktor lassen sich die L&#228;nder der OECD-Organisation als Modell untersuchen, um die weltweite Migration von Medizinern m&#246;glichst unkompliziert aber gleichzeitig m&#246;glichst repr&#228;sentativ zu charakterisieren. Als wirtschaftlich besonders starke L&#228;nder sind einige dieser Organisation ein sehr h&#228;ufiges Ziel f&#252;r Einwanderer und stellen gleichzeitig belastbare Daten zur Verf&#252;gung. So haben sich beispielweise in den Vereinigten Staaten von Amerika (USA) und im Vereinigten K&#246;nigreich (UK) insgesamt 55&#37; aller im Ausland geborenen bzw. im Ausland ausgebildeten &#196;rzte etabliert, die in den OECD-L&#228;ndern Medizin praktizieren (42&#37; und 13&#37; in den USA bzw. im UK). Durch diese erhebliche Zuwanderung stellen die beiden genannten Nationen einen gro&#223;en Datenpool dar. Isoliert man aus diesem Datenpool diejenigen, die bereits vor ihrer Auswanderung studiert haben, so lassen sich zwei Migrationsebenen von Absolventen eindeutig identifizieren: eine erste Ebene kann als &#8222;global&#8220; eingestuft werden, mit Menschen die eine sehr weite Strecke rum um den Globus zur&#252;cklegen, um sich zu etablieren. Indien und Pakistan stellen die Hauptquelle dieser bereits ausgebildeten Mediziner dar. Zusammen bringen diese beiden L&#228;nder 43&#37; und 27&#37; aller im Ausland graduierten, im UK bzw. in den USA praktizierenden &#196;rzte ein. Eine weitere, &#8222;regionale&#8220; Ebene l&#228;sst sich ebenfalls eindeutig erkennen, mit Menschen die deutlich n&#228;her am Herkunftsland bleiben. So stammen etwa 15&#37; aller im Ausland ausgebildeten, im UK praktizierenden &#196;rzte aus Europa, w&#228;hrend ca. 10&#37; aller in Ausland ausgebildeten, in den USA praktizieren &#196;rzte aus Kanada, Mexiko oder der Dominikanischen Republik stammen <TextLink reference="4"></TextLink>. Diese regionale Migration ist ebenfalls stark auf eine wirtschaftliche Motivation zur&#252;ckzuf&#252;hren. So wurde beispielweise berichtet, dass der Hauptgrund f&#252;r die Migration von &#196;rzten innerhalb der Europ&#228;ischen Union ein besseres Gehalt und eine bessere Weiterbildung im Zielland sowie schlechte Berufsaussichten im Herkunftsland sind <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Mittelamerika und die Karibik weisen ebenfalls Migration von &#196;rzten auf, und Costa Rica ist dort ein h&#228;ufiges Ziel f&#252;r Medizinabsolventen aus dem Ausland <TextLink reference="8"></TextLink>. Die Untersuchung der Daten aus diesem in letzter Zeit ebenfalls in die OECD-Organisation aufgenommenen Land erm&#246;glichen daher eine weitere Analyse der Migration von &#196;rzten aus einer weiteren, komplement&#228;ren Perspektive.</Pgraph><SubHeadline2>Anerkennungsprozess</SubHeadline2><Pgraph>Die Anerkennung von medizinischen Abschl&#252;ssen durch die Universit&#228;t von Costa Rica (UCR, die wichtigste staatliche Universit&#228;t des Landes) ist eine im Gesetz des &#8222;Colegio de M&#233;dicos y Cirujanos de Costa Rica (G-CMC) &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.pgrweb.go.cr&#47;scij&#47;Busqueda&#47;Normativa&#47;Normas&#47;nrm&#95;texto&#95;completo.aspx&#63;param1&#61;NRTC&#38;nValor1&#61;1&#38;nValor2&#61;90625">http:&#47;&#47;www.pgrweb.go.cr&#47;scij&#47;Busqueda&#47;Normativa&#47;Normas&#47;nrm&#95;texto&#95;completo.aspx&#63;param1&#61;NRTC&#38;nValor1&#61;1&#38;nValor2&#61;90625</Hyperlink>&#93; festgelegte Bedingung, damit &#196;rzte mit einem ausl&#228;ndischen Studienabschluss in Costa Rica praktizieren d&#252;rfen. Das &#8222;Colegio de M&#233;dicos y Cirujanos de Costa Rica&#8220; entspricht der Bundes&#228;rztekammer in Deutschland und wird daher ab hier als &#196;rztekammer bezeichnet. Nur wem die UCR eine Anerkennung ihres Titels gew&#228;hrt, darf der &#196;rztekammer beitreten und den Beruf aus&#252;ben. Dieser Prozess ist in der &#8222;Verordnung zur Anerkennung und Gleichstellung von Abschl&#252;ssen anderer Hochschuleinrichtungen&#8220; (VAA-UCR) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;normativ&#47;reconocimiento.pdf">https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;normativ&#47;reconocimiento.pdf</Hyperlink>&#93; geregelt, deren Definitionen f&#252;r jeden Begriff an das &#8222;Abkommen &#252;ber die Nomenklatur der Abschl&#252;sse und Titel der staatlichen Hochschulbildung&#8220; (AN-UCR) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;normativ&#47;nomenclatura&#95;grados&#95;titulos.pdf">https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;normativ&#47;nomenclatura&#95;grados&#95;titulos.pdf</Hyperlink>&#93; sowie an die &#8222;Verordnung des Artikels 30 des Abkommens zur Koordinierung der staatlichen Hochschulbildung&#8220; (AK-UCR) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;uploads&#47;tx&#95;ucruniversitycouncildatabases&#47;normative&#47;articulo&#95;30&#95;conare.pdf">https:&#47;&#47;www.cu.ucr.ac.cr&#47;uploads&#47;tx&#95;ucruniversitycouncildatabases&#47;normative&#47;articulo&#95;30&#95;conare.pdf</Hyperlink>&#93; angepasst sind. Vereinfachend: das G-CMC ist ein Gesetz der Republik Costa Rica, das der UCR den Prozess der Anerkennung von im Ausland erworbenen Medizinabschl&#252;ssen zuweist. Die VAA-UCR, AN-UCR und AK-UCR sind die f&#252;r diesen Zweck verwendeten institutionellen Vorschriften. Dies bedeutet, dass der Anerkennungsprozess zwar von der UCR verwaltet wird, dieser jedoch Staatscharakter hat. Der Prozess beginnt mit einem formellen Antrag des Bewerbers an das Amt f&#252;r Hochschulplanung des Nationalen Rektorenrats, einem B&#252;ndnis, dem s&#228;mtliche staatliche Universit&#228;ten des Landes und damit auch die UCR angeh&#246;ren. Der Antrag enth&#228;lt neben den Personalien: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">den Studienplan und das Medizin-Diplom der ausl&#228;ndischen Einrichtung, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">ein vom Herkunfts- oder Wohnsitzland ausgestelltes F&#252;hrungszeugnis oder dessen &#196;quivalent, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">amtliche Unterlagen zur Aus&#252;bung der Medizin im Herkunfts- oder Wohnsitzland der letzten zwei Jahre, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4.">amtliche Unterlagen zum Studienplan und Approbation des klinischen Trainings im letzten Jahr des Studiums (praktisches Jahr oder &#196;quivalent), das Rotationen von mindestens zehn Wochen in den folgenden medizinischen Fachgebieten umfassen muss: Gyn&#228;kologie und Geburtshilfe, Innere Medizin, P&#228;diatrie, Chirurgie und Gemeindegesundheit (community health).</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Das klinische Training muss einen praktischen Bestandteil von mindestens 80&#37; der Zeit sowie Nachtdienste umfassen. S&#228;mtliche Unterlagen m&#252;ssen von den Beh&#246;rden des Herkunftslandes der Dokumentation ordnungsgem&#228;&#223; beglaubigt vorgelegt werden, gegebenenfalls mit einer offiziellen &#220;bersetzung ins Spanische. Nach der entsprechenden &#220;berpr&#252;fung werden die Unterlagen an die &#8222;Escuela de Medicina&#8220; (Medizinische Fakult&#228;t der Universit&#228;t von Costa Rica. EM-UCR) gesendet, wo ein akademischer Ausschuss (sog. Anerkennungsausschuss) einberufen wird, um eine Stellungnahme abzugeben. Aus dieser geht hervor, ob der Bewerber zur Teilnahme an einer Anerkennungspr&#252;fung berechtigt ist. Zu diesem Zweck werden alle zugelassenen Bewerber einmal im Jahr zur Pr&#252;fung einberufen. Die Pr&#252;fung erfolgt schriftlich und bewertet klinische sowie vorklinische Kenntnisse. Bewerber, die die Pr&#252;fung bestehen, bekommen ein Diplom zur Anerkennung ihres Abschlusses, das von der &#196;rztekammer akzeptiert wird. </Pgraph><SubHeadline2>Fragestellung</SubHeadline2><Pgraph>Die Ziele dieses Beitrags sind: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">die Ergebnisse des Anerkennungsprozesses der im Ausland erworbenen medizinischen Abschl&#252;sse der letzten f&#252;nfzehn Jahre in Costa Rica zu pr&#228;sentieren, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">m&#246;gliche Faktoren, die diese Ergebnisse erkl&#228;ren k&#246;nnten, kurz zu er&#246;rtern und </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">die Migration von &#196;rzten nach Costa Rica im globalen und regionalen Kontext zu charakterisieren. </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Unsere Analyse erm&#246;glicht zus&#228;tzlich allgemeine Vergleiche zwischen den Bewerbern mit ausl&#228;ndischen Abschl&#252;ssen und den nationalen Medizinstudenten bei standarisierten schriftlichen Pr&#252;fungen medizinischer Kenntnisse anzustellen.  </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Methods">
      <MainHeadline>Methods</MainHeadline><Pgraph>The study consists of a descriptive-retrospective analysis of the recognition process for medical degrees obtained abroad administered by the UCR between 2005 and 2019. Presented information includes the country in which the applicants studied (which does not necessarily correspond to their nationality) as well as the outcome of the process. The most relevant data is presented using descriptive statistics. The information originates from the files of the EM-UCR Recognition Committee and is handled and presented anonymously. All original data is provided in tabular form as supplementary material (see attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methoden">
      <MainHeadline>Methoden</MainHeadline><Pgraph>Die Studie besteht aus einer deskriptiv-retrospektiven Analyse des von der UCR verwalteten Anerkennungsprozesses der im Ausland erworbenen medizinischen Abschl&#252;sse zwischen den Jahren 2005 und 2019. Die Informationen umfassen das Land, in dem die Bewerber studiert haben (welches nicht unbedingt ihrer Staatsangeh&#246;rigkeit entspricht) sowie das Ergebnis des Prozesses. Die wichtigsten Daten werden anhand deskriptiver Statistik dargestellt. Die Informationen stammen aus den Akten des Anerkennungsausschusses der EM-UCR und werden anonym behandelt und dargestellt. Alle Originaldaten werden tabellarisch als erg&#228;nzendes Material zur Verf&#252;gung gestellt (siehe Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>Between 2005 and 2019, the EM-UCR recognition committee admitted a total of 1881 applicants into the recognition test of medicine. Of the admitted persons, 1288 (68.5&#37;) took the exam and only 308 of them (23.9&#37;) passed it. Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> describes the number of test participants per year, as well as their corresponding pass rate in percent. 2012 was the year in which the highest pass rate was achieved (61&#37;), followed by 2015 (40&#37;). In contrast, no one passed in 2005. Figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> shows the breakdown of candidates by country of origin of their degree, which clearly shows that most of them graduated in Cuba.</Pgraph><Pgraph>The decreasing number of test participants over the past six years is strongly influenced by the decrease in the group Cuba (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>, point A and figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, point A). This in turn is partly explained by the fact that many Costa Ricans have studied medicine in Cuba in the past. However, this subgroup (Costa Ricans with Cuban degree) has decreased considerably over the past five to six years. Since the largest group Cuba also includes these returning Costa Ricans, and these are much less common in other groups, it makes sense to subtract the group Cuba from the total volume in order to get a better overview of the actual immigration of doctors in the region. This adjustment makes it clear that in the last fifteen years an increasing number of foreign medical doctors have tried to obtain a title recognition in Costa Rica (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, point B). Graduates from Venezuela and Nicaragua, the number of which has increased continuously in recent years, accounted for the largest share of growth and represented the second and third largest group of test participants. The increasing number of candidates from Venezuela and Nicaragua is associated with a corresponding increase in the number of applications of graduates from these two countries.</Pgraph><Pgraph>Finally, figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/> presents the percentage of test participants passing the test in the timeframe mentioned above, disaggregated by country. The figure shows that the groups with the most candidates (Cuba, Venezuela, Nicaragua and Mexico) achieved a pass rate between &#126;15&#37; and &#126;25&#37;. On the other hand, the groups with the lowest number of test participants showed a greater variation, with extreme pass rates of &#126;5&#37; for test participants from El Salvador and &#126;50&#37; for test participants from the United States of America (USA) and Europe (EU). This last group is by far the smallest and consists of only 10 persons. The &#8220;Others&#8221; group is made up of persons from different countries, yet the most of them come from Latin America. Nations such as Colombia, Paraguay, Honduras, Brazil and the Dominican Republic are represented here most frequently (see the supplementary material including the number of examinees per year by country of origin, see attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Zwischen den Jahren 2005 und 2019 wurden von Anerkennungsausschusses der EM-UCR insgesamt 1881 Bewerber zur Anerkennungspr&#252;fung der Medizin zugelassen. Von den zugelassenen Personen stellten sich 1288 (68,5 &#37;) der Pr&#252;fung und nur 308 von ihnen (23,9&#37;) bestanden diese. Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> beschreibt die Anzahl der Pr&#252;fungsteilnehmer pro Jahr, sowie deren entsprechende Bestehensquote in Prozent. 2012 war das Jahr in dem die h&#246;chste Bestehensquote erzielt wurde (61&#37;), gefolgt von 2015 (40&#37;). Im Gegensatz dazu hat 2005 niemand bestanden. Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> zeigt die Aufschl&#252;sselung der Pr&#252;fungsteilnehmer nach Herkunftsland ihres Abschlusses, aus dem eindeutig hervorgeht, dass die meisten von ihnen ihren Abschluss in Kuba erworben haben. </Pgraph><Pgraph>Die w&#228;hrend der letzten sechs Jahre sinkende Anzahl Pr&#252;fungsteilnehmer ist sehr stark durch die Abnahme der Gruppe Kuba gepr&#228;gt (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>, Punkt A und Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, Punkt A). Dies ist wiederum teilweise dadurch zu erkl&#228;ren, dass in der Vergangenheit viele Costa-Ricaner in Kuba Medizin studiert haben. Diese Subgruppe (Costa-Ricaner mit kubanischem Abschuss) nahm jedoch in den letzten f&#252;nf bis sechs Jahren deutlich ab. Da die gr&#246;&#223;te Gruppe Kuba eben auch diese r&#252;ckkehrenden Costa-Ricaner einschlie&#223;t, und diese sehr viel seltener in anderen Gruppen vorzufinden sind, bietet es sich an, die Gruppe Kuba von dem Gesamtvolumen zu subtrahieren, um einen besseren &#220;berblick der tats&#228;chlichen Zuwanderung von &#196;rzten der Region zu gewinnen. Durch diese Bereinigung wird klar ersichtlich, dass in den letzten f&#252;nfzehn Jahren eine zunehmende Anzahl ausl&#228;ndischer Mediziner versucht hat, ihre Titel in Costa Rica anerkennen zu lassen (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, Punkt B). Absolventen aus Venezuela und Nicaragua, derer Anzahl in den letzten Jahren kontinuierlich zugenommen hat, machten den Gro&#223;teil dieser Erh&#246;hung aus und stellten die zweit- bzw. drittgr&#246;&#223;te Gruppe Pr&#252;fungsteilnehmer dar. Die zunehmende Anzahl Pr&#252;flinge aus Venezuela und Nicaragua geht mit einer entsprechenden Erh&#246;hung der Anzahl Bewerbungen von Absolventen aus diesen beiden L&#228;ndern einher.</Pgraph><Pgraph>Schlie&#223;lich zeigt die Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/> den nach Land aufgeschl&#252;sselten Prozentsatz der Pr&#252;fungsteilnehmer, die im oben genannten Zeitraum die Pr&#252;fung bestanden haben. Aus der Abbildung ist zu entnehmen, dass die Gruppen mit den meisten Pr&#252;flingen (Kuba, Venezuela, Nicaragua und Mexiko) eine Bestehensquote zwischen &#126;15&#37; und &#126;25&#37; erreichten. Die Gruppen mit den geringsten Anzahlen an Pr&#252;flingen wiesen dagegen eine deutlich st&#228;rkere Streuung auf, mit extremen Bestehensquoten von &#126;5&#37; f&#252;r Pr&#252;fungsteilnehmer aus El Salvador und &#126;50&#37; f&#252;r Pr&#252;fungsteilnehmer aus den Vereinigten Staaten von Amerika (USA) bzw. Europa (EU). Diese letzte Gruppe ist mit Abstand die kleinste und besteht aus nur 10 Personen. Die Gruppe &#8222;Andere&#8220; besteht ihrerseits aus Personen verschiedener L&#228;nder, die aller meisten von Ihnen stammen jedoch aus Lateinamerika. Am h&#228;ufigsten sind hier Nationen wie Kolumbien, Paraguay, Honduras, Brasilien und die Dominikanische Republik repr&#228;sentiert (siehe das erg&#228;nzende Material mit der Anzahl Pr&#252;flinge pro Jahr nach Herkunftsland, siehe Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>The present study portrays the results of the recognition process of medical degrees acquired abroad over the past fifteen years in Costa Rica. The main result is undoubtedly the high participation of applicants who have studied in Cuba, Venezuela, Nicaragua and Mexico, as well as the overall low pass rate of the recognition test 23.9&#37; on average. This could be even lower if applicants were admitted to the recognition test without prior verification of their academic background.</Pgraph><Pgraph>Considering the number of examinees by country of origin makes immediately clear that most of them come from the immediate geographical proximity of Costa Rica, namely from Latin America with Central America and the Caribbean as the front runners. The big global players India and Pakistan are not represented. Applicants from Spain cannot be found either, even though they speak the same language. From these observations it can be determined that Costa Rica experiences predominantly regional immigration o medical doctors. The increasing number of applications for the recognition of medical degrees obtained abroad in Costa Rica is a trend that has been documented not just since 2005, but since the end of the 20th century. In 1990, for example, 44 applications were submitted, whereas in 1998 these had already risen to 188, corresponding to a four-fold increase in the number of applicants &#91;8&#93;. During this period, most of the applicants had already completed their medical studies in Cuba (followed by Mexico at the time), as has been the case for the past fifteen years. In the last decade of the 20th century there were no applications for recognition of medical degrees from Venezuela &#91;8&#93;. However, the number of applicants who have studied in this country has increased considerably since 2005, so that it is currently the second largest group of participants in the recognition test (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, point B). The number of applicants from Nicaragua has also increased significantly since 2018. It is noticeable here that in both countries the increase in the number of applicants coincides with phases of political and economic instability. Although our data do not reveal a causal relationship, it is known that the economic and political situation of a country are important factors in the emigration of medical doctors and of persons as a whole <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. Costa Rica would thus benefit from the regional situation, in this specific case the immigration of doctors who integrate into the health system. </Pgraph><Pgraph>Although the available data are not sufficient to clarify categorically the causes of the rather low pass rate of the recognition test, possible influencing factors arise for discussion. As part of the recognition process, for example, no applicant is favored or disadvantaged because of their language in order to be admitted to the Spanish-language recognition test. However, almost all applicants speak Spanish fluently or even as their mother tongue, as they mostly come from Latin America or at least have completed their medical studies in the region. A language barrier can therefore be excluded as an explanation of the low pass rate, especially since this would only affect a very small number of applicants, for example a few from the groups USA&#47;EU and Others.</Pgraph><Pgraph>Graduates from Cuba, Venezuela, Nicaragua and Mexico together make up 87.6&#37; of all test participants. This main group has pass rates between &#126;15&#37; and &#126;25&#37; and thus a relatively small spread. On the other hand, graduates from El Salvador and the USA&#47;EU make together only 3.9&#37; of all test participants, which could explain the very high dispersion in these groups. This is supported by the fact that the group &#8220;Others&#8221;, with 109 examinees (comparable to Nicaragua), is considerably closer to the mean than the USA&#47;EU group, which consists of only 10 examinees. The reason for the strong variation is therefore not necessarily a generalizable higher performance of the graduates from the USA&#47;EU, or a worse performance of the graduates from El Salvador. An alternative, equally plausible explanation of the variation is, however, the fact that the graduates of the USA&#47;EU group completed their studies in universities that are usually well above the position of Central American and Caribbean universities in the international university rankings. As a result, the higher pass rate of this group could actually be explained by better preparation through their studies.</Pgraph><Pgraph>In the past, the overall low pass rate was a reason to contest the result of the recognition test on the grounds that it would be of limited quality and would not evaluate the applicants&#8217; performance in an appropriate manner. In this context, it should be mentioned that the UCR classifies the test as a &#8220;test with significant consequences&#8221;. This means that the institution is aware of the particular importance of the process from the applicant&#39;s point of view, and that special attention is paid to its correct preparation and implementation through several control mechanisms. In this sense, the exam is not only subjected to a philological examination, but also reviewed by experts in the design of cognitive tests and subjected to pilot studies and validation processes prior to their application. A detailed explanation of these measures is outside the scope of this article, but could be the subject of a future publication.</Pgraph><Pgraph>The aim of the recognition process as well as the implementation of the written examination is by no means to prevent the practice of medicine in Costa Rica for graduates from abroad, but to ensure the health of the patients and the quality of their health care. It has to be ensured that those who practice medicine in the country possess the necessary range of skills and knowledge. This goal is also pursued through state examinations in various countries: &#8220;Especially when study conditions and curricula are different and possibly also reflect diverging focus areas of the faculties, for example in model study courses, it is important that career starters have comparable skills regardless of their place of study and ideally regardless of the country of training. This safety for patients can only be achieved through standardized tests&#8221; <TextLink reference="12"></TextLink>. In line with this endeavor, another goal of the recognition process is that graduates from abroad achieve a similar level of performance as local medical graduates. This guideline also largely explains the prerequisites mentioned in the introduction for being admitted to the recognition test. For example, the length of the practical year and its five mandatory subject areas are requirements that also have to be met by those studying medicine in Costa Rica.</Pgraph><Pgraph>With more than 40,000 active students, a significant volume of research production and more than 280 international academic agreements, the UCR is positioned in the 531-540 range of the global &#8220;QS-World University Rankings&#8221; for 2022 &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.topuniversities.com&#47;university-rankings&#47;world-university-rankings&#47;2022">https:&#47;&#47;www.topuniversities.com&#47;university-rankings&#47;world-university-rankings&#47;2022</Hyperlink>&#93; and ranks 20<Superscript>th</Superscript> among all Latin American Universities as well as on the first position in Central America &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.topuniversities.com&#47;university-rankings&#47;world-university-rankings&#47;2021">https:&#47;&#47;www.topuniversities.com&#47;university-rankings&#47;world-university-rankings&#47;2021</Hyperlink>&#93;. In line with this strong regional positioning, the EM-UCR students are very competitive. For the past four years, the National Board of Medical Examiners&#8217; International Foundations of Medicine (IFOM, Clinical Science Exam. NBME) exam has taken place in the country to gain access to the practical year. The EM-UCR students received consistently high pass rates in this test (between 94&#37; and 98&#37;) and thus not only surpassed the national (including private universities that also offer medical degrees), but also the international average. The achievement of many of these students is even recognised every year by the NBME with individualized diplomas. From this, it could be deduced that an examination formulated by the EM-UCR (as is the case for the recognition process) presupposes a relatively high standard for the region. For instance, medical graduates of the EM-UCR, play a key role in the preparation of the recognition test, as they are subjected to it as part of the pilot studies and validation processes.</Pgraph><Pgraph>Based on the above discussed issues, it can at least be assumed that a difference between the preparatory profile of the applicants and the requirements profile of the test could be a key aspect that explains the low pass rate of the recognition test. The preparatory profile of the applicants should not be reduced to the individual learning before the written examination, but also depends on other background factors such as the country and university of the degree, curriculum and focus of the study as well as practical experience. These factors are largely adjusted through the selection process for admission to the examination. The requirements profile of the examination results from its pilot studies and validation processes, as well as from the overarching goal of ensuring the highest possible patient safety, as is the case with the EM-UCR students. In order to improve the candidates&#39; chances of passing, options are currently being considered in order to better adapt their preparation profile to the requirements profile of the test. For instance, training strategies and access to bibliographic resources are conceivable. The further development of the recognition process including the examination, the profile of the applicants (country of completion, number, etc.) as well as the results (pass rate) could well be matter of a future report.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Die vorliegende Studie liefert die Ergebnisse des Anerkennungsprozesses der im Ausland erworbenen medizinischen Abschl&#252;sse der letzten f&#252;nfzehn Jahre in Costa Rica. Das Hauptergebnis ist zweifellos die hohe Beteiligung von Bewerbern, die in Kuba, Venezuela, Nicaragua und Mexiko studiert haben, sowie die insgesamt geringe Bestehensquote der Anerkennungspr&#252;fung von im Durchschnitt 23,9&#37;. Diese k&#246;nnte noch niedriger ausfallen, wenn die Bewerber ohne vorherige &#220;berpr&#252;fung ihres akademischen Hintergrunds zur Anerkennungspr&#252;fung zugelassen w&#252;rden. </Pgraph><Pgraph>Werden die Pr&#252;flinge nach Anzahl pro Herkunftsland betrachtet, so wird sofort eindeutig, dass die meisten von Ihnen aus dem unmittelbaren geographischen N&#228;he Costa Ricas stammen, n&#228;mlich aus Lateinamerika mit Mittelamerika und der Karibik als Spitzenreiter. Die gro&#223;en globalen Akteure Indien und Pakistan sind nicht vertreten. Bewerber aus Spanien sind ebenfalls nicht zu finden, obwohl sie dieselbe Sprache sprechen. Aus dieser Beobachtungen l&#228;sst sich feststellen, dass Costa Rica eher einen Fall regionaler Zuwanderung Mediziner darstellt. Die zunehmende Anzahl von Bewerbungen zur Anerkennung von im Ausland erworbenen medizinischen Abschl&#252;ssen in Costa Rica ist eine Tendenz, die nicht erst seit dem Jahr 2005, sondern bereits seit Ende des 20. Jahrhunderts dokumentiert ist. Im Jahr 1990 wurden beispielsweise 44 Bewerbungen eingereicht, w&#228;hrend diese schon 1998 auf 188 anstiegen, was eine vervierfachte Anzahl der Bewerber darstellt <TextLink reference="8"></TextLink>. Bereits in diesem Zeitraum hatten die meisten Bewerber ihr Medizinstudium in Kuba absolviert (damals gefolgt von Mexiko), wie es in den letzten f&#252;nfzehn Jahren auch der Fall ist. Im letzten Jahrzehnt des 20. Jahrhunderts gab es keine Bewerbung zur Anerkennung medizinischer Abschl&#252;sse aus Venezuela <TextLink reference="8"></TextLink>. Die Anzahl Bewerber, die in diesem Land studiert haben, hat jedoch seit dem Jahr 2005 erheblich zugenommen, sodass sie derzeit die zweitgr&#246;&#223;te Gruppe Teilnehmer der Anerkennungspr&#252;fung darstellt (siehe Abbildung 2, Punkt B). Die Anzahl Bewerber aus Nicaragua steigt seit 2018 ebenfalls deutlich an. Auff&#228;llig ist hierbei, dass in beiden L&#228;ndern der Anstieg der Bewerberzahlen zeitlich mit Phasen der politischen und wirtschaftlichen Instabilit&#228;t zusammenf&#228;llt. Obwohl aus unseren Daten kein Kausalzusammenhang hervorgeht, ist dennoch bekannt, dass die wirtschaftliche und politische Lage eines Landes wichtige Faktoren bei der Abwanderung von &#196;rzten und von Menschen insgesamt darstellen <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. Costa Rica w&#252;rde somit von der regionalen Situation, in diesem konkreten Fall der Zuwanderung von Medizinern, die sich in das Gesundheitssystem integrieren, profitieren. </Pgraph><Pgraph>Obwohl die verf&#252;gbaren Daten nicht ausreichen, um die Ursachen der eher niedrigen Bestehensquote der Anerkennungspr&#252;fung kategorisch aufzukl&#228;ren, bieten sich zur Diskussion m&#246;gliche beeinflussende Faktoren an. Im Rahmen des Anerkennungsprozesses wird zum Beispiel kein Bewerber aufgrund seiner Sprache favorisiert oder benachteiligt, um zur spanischsprachigen Anerkennungspr&#252;fung zugelassen zu werden. Nahezu alle Bewerber sprechen jedoch flie&#223;end oder sogar als Muttersprache Spanisch, da sie &#252;berwiegend aus Lateinamerika stammen oder zumindest in der Region ihr Medizinstudium abgeschlossen haben. Eine Sprachbarriere kann man daher als Erkl&#228;rung der niedrigen Bestehensquote ausschlie&#223;en, zumal diese nur eine sehr geringf&#252;gige Anzahl von Bewerbern, etwa einige wenige aus den Gruppen USA&#47;EU und Andere, betreffen w&#252;rde. </Pgraph><Pgraph>Absolventen aus Kuba, Venezuela, Nicaragua und Mexiko machen zusammen 87,6&#37; aller Pr&#252;flinge aus. Diese Hauptgruppe weist Bestehensquoten zwischen &#126;15&#37; und &#126;25&#37; und damit eine relativ geringe Streuung auf. Absolventen aus El Salvador und USA&#47;EU machen dagegen zusammen nur 3,9&#37; aller Pr&#252;flinge aus, was die sehr starke Streuung dieser Gruppen erkl&#228;ren k&#246;nnte. Hierf&#252;r spricht auch die Tatsache, dass die Gruppe Andere, mit 109 Pr&#252;flingen (vergleichbar mit Nicaragua) deutlich n&#228;her am Mittelwert liegt als die Gruppe USA&#47;EU, die lediglich aus 10 Pr&#252;flingen besteht. Ursache f&#252;r die starke Streuung ist also nicht unbedingt eine generalisierbare st&#228;rkere Leistung der Absolventen aus USA&#47;EU, oder eine schlechtere der aus El Salvador. Eine alternative, ebenfalls plausible Erkl&#228;rung der Streuung ist jedoch auch die Tatsache, dass die Absolventen der Gruppe USA&#47;EU ihr Studium in Universit&#228;ten absolviert haben, die sich in der Regel deutlich &#252;ber der Position der mittelamerikanischen und karibischen Universit&#228;ten in den internationalen universit&#228;ren Rankings befinden. Dadurch w&#228;re die h&#246;here Bestehensquote dieser Gruppe tats&#228;chlich durch eine bessere Vorbereitung durch ihr Studium zu erkl&#228;ren. </Pgraph><Pgraph>Die insgesamt niedrige Bestehensquote war in der Vergangenheit Anlass daf&#252;r, das Ergebnis der Pr&#252;fung mit der Begr&#252;ndung anzufechten, die Pr&#252;fung sei von begrenzter Qualit&#228;t und bewerte die Leistung der Bewerber nicht im angemessener Weise. In diesem Zusammenhang ist zu beachten, dass die Pr&#252;fung in der UCR als &#8222;Test mit hohen Konsequenzen&#8220; eingestuft ist. Dies bedeutet, dass der Institution die besondere Bedeutung des Prozesses aus Sicht der Bewerber bewusst ist, und daher besonders auf ihre korrekte Vorbereitung und Durchf&#252;hrung durch mehrere Kontrollmechanismen geachtet wird. In diesem Sinne wird die Pr&#252;fung nicht nur einer philologischen Untersuchung unterzogen, sondern auch von Experten f&#252;r die Konzeption von kognitiven Tests &#252;berpr&#252;ft und vor ihrer Anwendung Pilotstudien und Validierungsprozessen unterzogen. Eine ausf&#252;hrliche Erl&#228;uterung dieser Ma&#223;nahmen liegt au&#223;erhalb der Zielsetzung dieses Beitrags, k&#246;nnte jedoch Gegenstand einer k&#252;nftigen Publikation sein.    </Pgraph><Pgraph>Das Ziel des Anerkennungsprozesses sowie der Durchf&#252;hrung der schriftlichen Pr&#252;fung ist keineswegs, die Aus&#252;bung der Medizin in Costa Rica f&#252;r Absolventen aus dem Ausland zu verhindern, sondern die Gesundheit der Patienten und die Qualit&#228;t ihrer Gesundheitsversorgung zu gew&#228;hrleisten. Es muss sichergestellt werden, dass diejenigen, die im Land Medizin praktizieren, &#252;ber eine Reihe von Kompetenzen und Kenntnissen verf&#252;gen, die daf&#252;r unverzichtbar sind. Dieses Ziel wird auch durch Staatsexamina in verschiedenen L&#228;nder angestrebt: &#8222;Gerade wenn Studienbedingungen und Curricula unterschiedlich sind und ggf. auch divergierende Schwerpunkte der Fakult&#228;ten, wie z. B. in Modellstudieng&#228;ngen widerspiegeln, ist es wichtig, dass Berufsanf&#228;nger eine vergleichbare Kompetenz unabh&#228;ngig von ihrem Studienort und idealerweise unabh&#228;ngig von dem Land der Ausbildung aufweisen. Diese Sicherheit f&#252;r Patienten kann nur durch einheitliche Pr&#252;fungen erreicht werden&#8220; &#91;12&#93;. In Einklang mit dieser Bem&#252;hung ist ein weiteres Ziel des Anerkennungsprozesses, dass Absolventen aus dem Ausland eine &#228;hnliche Leistung erbringen wie Medizinabsolventen im Inland. Diese Richtlinie erl&#228;utert auch weitgehend die in der Einleitung genannten Voraussetzungen um zur Pr&#252;fung zugelassen zu werden. So sind zum Beispiel die Dauer des praktischen Jahres sowie dessen f&#252;nf notwendige Fachgebiete Anforderungen, die auch diejenigen erf&#252;llen m&#252;ssen, die in Costa Rica Medizin studieren. </Pgraph><Pgraph>Mit mehr als 40.000 aktiven Studenten, einem betr&#228;chtlichen Volumen an Forschungsproduktion und mehr als 280 internationalen akademischen Abkommen ist die UCR im Bereich 531-540 des globalen Rankings &#8222;QS-World University Rankings&#8220; f&#252;r das Jahr 2022 positioniert &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.topuniversities.com&#47;university-rankings&#47;world-university-rankings&#47;2022">https:&#47;&#47;www.topuniversities.com&#47;university-rankings&#47;world-university-rankings&#47;2022</Hyperlink>&#93; und steht auf Position 20 unter allen lateinamerikanischen Universit&#228;ten sowie auf der ersten Position in Mittelamerika &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.topuniversities.com&#47;university-rankings&#47;latin-american-university-rankings&#47;2021">https:&#47;&#47;www.topuniversities.com&#47;university-rankings&#47;latin-american-university-rankings&#47;2021</Hyperlink>&#93;. Entsprechend dieser st&#228;rken regionalen Positionierung sind die EM-UCR-Studenten sehr wettbewerbsf&#228;hig. So wurde in den letzten vier Jahren die Pr&#252;fung International Foundations of Medicine des National Board of Medical Examiners (IFOM, Clinical Science Exam. NBME) im Land durchgef&#252;hrt, um Zugang zum Praktischen Jahr zu gewinnen. Die EM-UCR-Studenten haben in diesem Test durchweg hohe Bestehensquoten erhalten (zwischen 94&#37; und 98&#37;) und damit nicht nur den nationalen Durschnitt (einschlie&#223;lich privater Universit&#228;ten, die ebenfalls den Abschluss Medizin anbieten), sondern auch den internationalen Durschnitt &#252;bertroffen. Die Leistung vieler diesen Studenten wird sogar jedes Jahr vom NBME durch individualisierte Diplome gelobt. Daraus k&#246;nnte man ableiten, dass eine durch die EM-UCR formulierte Pr&#252;fung (wie es f&#252;r den Anerkennungsprozess der Fall ist), einen f&#252;r die Region relativ hohen Anspruch voraussetzt. Medizinabsolventen der EM-UCR spielen beispielweise eine Schl&#252;sselrolle in der Vorbereitung der Anerkennungspr&#252;fung, da sie im Rahmen der Pilotstudien und Validierungsprozesse dieser unterzogen werden.  </Pgraph><Pgraph>Aufgrund der oben diskutierten Ausf&#252;hrungen kann zumindest davon ausgegangen werden, dass ein Unterschied zwischen dem Vorbereitungsprofil der Bewerber und dem Anspruchsprofil der Pr&#252;fung ein Schl&#252;sselaspekt sein k&#246;nnte, der die niedrige Bestehensquote der Anerkennungspr&#252;fung erkl&#228;rt. Das Vorbereitungsprofil der Bewerber ist nicht auf das individuelle Lernen vor der Pr&#252;fung zu reduzieren, sondern h&#228;ngt auch von anderen Hintergrundfaktoren wie etwa Land und Universit&#228;t des Abschlusses, Lehrplan und Schwerpunkte des Studiums sowie praktischer Erfahrung ab. Durch den Auswahlprozess zur Pr&#252;fungszulassung werden diese Faktoren weitestgehend bereinigt. Das Anspruchsprofil der Pr&#252;fung ergibt sich aus den Pilotstudien und Validierungsprozessen derselben, sowie aus dem &#252;bergeordneten Ziel, eine m&#246;glichst hohe Patientensicherheit zu gew&#228;hrleisten, wie es auch der Fall bei den EM-UCR-Studenten ist. Um die Chancen der Pr&#252;flinge auf das Bestehen zu verbessern, werden derzeit M&#246;glichkeiten untersucht, um deren Vorbereitungsprofil besser an das Anspruchsprofil der Pr&#252;fung anzupassen. Denkbar sind hier beispielsweise Schulungsstrategien sowie Zugang zu bibliografischen Ressourcen. Die Weiterentwicklung des Anerkennungsprozesses inklusive der Pr&#252;fung, des Profils der Bewerber (Abschlussland, Anzahl, u.a.) sowie der Ergebnisse (Bestehensquote) k&#246;nnte durchaus Gegenstand eines k&#252;nftigen Beitrags sein. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Outlook and commentary on the COVID-19 pandemic">
      <MainHeadline>Outlook and commentary on the COVID-19 pandemic</MainHeadline><Pgraph>For 2020 there were approximately 50 persons interested in obtaining a recognition of their medical degree in Costa Rica. However, the COVID-19 pandemic and the hygiene measures taken by the health authorities to protect the population have significantly restricted the process in the last year (meeting of the recognition committee, preparation of the exam, etc.), so that the examination has not been called in 2020. A replacement test has been carried out in March 2021. However, due to successive waves of infections and border closings in several countries in the region only a fraction of those admitted attended the call. A next test in November 2021 has already been called, with a very heterogeneous and in general, a slow vaccination rate in Latin America and the resulting varied consequences as the main challenge for the coming development. The COVID-19 pandemic has left devastating economic and social consequences in Latin America, which will certainly be reflected in the regional and global migration of medical doctors in the years to come.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ausblick und Kommentar zur COVID-19-Pandemie">
      <MainHeadline>Ausblick und Kommentar zur COVID-19-Pandemie</MainHeadline><Pgraph>F&#252;r das Jahr 2020 gab es ungef&#228;hr 50 Personen, die daran interessiert waren, sich ihren medizinischen Abschluss in Costa Rica anerkennen zu lassen. Die COVID-19-Pandemie sowie die von den Gesundheitsbeh&#246;rden zum Schutz der Bev&#246;lkerung ergriffenen Hygienema&#223;nahmen haben den Prozess im letzten Jahr jedoch erheblich eingeschr&#228;nkt (Tagung des akademischen Ausschusses, Vorbereitung der Pr&#252;fung, u.a.), sodass 2020 nicht zur Pr&#252;fung aufgerufen worden ist. Einer im M&#228;rz 2021 bereits durchgef&#252;hrten Ersatzpr&#252;fung stellte sich aufgrund sukzessiver Infektionswellen und Grenzschlie&#223;ungen in mehreren L&#228;ndern der Region nur ein Bruchteil der Zugelassenen. Zur n&#228;chsten Pr&#252;fung im November 2021 ist bereits aufgerufen worden, mit einem sehr heterogenen und insgesamt langsamen Impftempo in Lateinamerika und den daraus resultierenden vielseitigen Konsequenzen als Hauptherausforderung f&#252;r die kommende Entwicklung. Die COVID-19-Pandemie hat verheerende wirtschaftliche und soziale Folgen in Lateinamerika hinterlassen, die sich mit Sicherheit in den kommenden Jahren auf der regionalen und globalen Migration von &#196;rzten widerspiegeln werden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusion">
      <MainHeadline>Conclusion</MainHeadline><Pgraph>Costa Rica is an attractive country for medical graduates from the region. Most applicants for a title recognition have studied in Cuba, Venezuela, Nicaragua and Mexico. The passing rate of the written examination for title recognition has been &#126;24&#37; over the past 15 years.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Fazit">
      <MainHeadline>Fazit</MainHeadline><Pgraph>Costa Rica ist ein attraktives Land f&#252;r Medizinabsolventen aus der Region. Die meisten Bewerber zum Titelanerkennung haben in Kuba, Venezuela, Nicaragua und Mexiko studiert. Die Bestehensquote der schriftlichen Pr&#252;fung zur Titelanerkennung liegt in den letzten 15 Jahren bei &#126;24&#37;. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgements">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>The authors would like to thank Ms. S. Berm&#250;dez, employee of the EM-UCR, for administrative support, collection and processing of information. The authors would also like to thank Ms. S. L&#243;pez for her valuable comments on the manuscript.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren danken Frau S. Berm&#250;dez, Mitarbeiterin der EM-UCR, f&#252;r administrative Unterst&#252;tzung, Sammeln und Bearbeitung von Informationen. Die Autoren bedanken sich ebenfalls bei Frau S. L&#243;pez f&#252;r Ihre wertvollen Anmerkungen zum Manuskript.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Total number of test participants in the years 2005 to 2019 and their pass rate. A. Total and passing number of test participants. B. Percentage of passing participants normalized to their total number. The dotted line shows the mean pass rate (23.9&#37;). n&#61;1288 examinees.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Anzahl aller Pr&#252;flinge in den Jahren 2005 bis 2019 sowie deren Bestehensquote. A. Gesamtanzahl der Pr&#252;fungsteilnehmer sowie Anzahl der bestehenden Pr&#252;flinge. B. Prozentsatz der bestehenden Pr&#252;fungsteilnehmer bezogen auf derer Gesamtanzahl. Die gepunktete Linie zeigt die mittlere Bestehensquote (23,9&#37;). n&#61;1288 Pr&#252;flinge. </Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Total number of test participants per year, disaggregated according to the country of origin of their degree. A. For the period 2005-2019, the candidates graduating in Cuba were by far the largest group. B. After subtracting the group Cuba, it becomes clearer that candidates from Venezuela and Nicaragua were the second and third largest groups and that their number has increased over the past five years. USA: United States of America. EU: Europe. n&#61;1288 examinees.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Anzahl aller Pr&#252;flinge pro Jahr aufgeschl&#252;sselt nach Herkunftsland ihres Abschlusses. A. F&#252;r den Zeitraum 2005-2019 stellten die in Kuba graduierten Pr&#252;flinge mit Abstand die gr&#246;&#223;te Gruppe dar. B. Nach dem Subtrahieren der Gruppe Kuba wird klarer, dass Pr&#252;fungsteilnehmer aus Venezuela und Nicaragua die zweit- und drittgr&#246;&#223;te Gruppen darstellten und dass ihre Anzahl in den letzten f&#252;nf Jahren zugenommen hat. USA: Vereinigte Staaten von Amerika. EU: Europa. n&#61;1288 Pr&#252;flinge.</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Pass rate of all test participants disaggregated by country of origin of their degree. The dotted line shows the mean pass rate. The groups are ranked in descending order according to the number of examinees. An exception is the group &#8220;Others&#8221;, whose total number is not the lowest, yet is made up of a very small number of participants from numerous countries. USA: United States of America. EU: Europe. n&#61;1288 examinees.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Bestehensquote aller Pr&#252;flinge aufgeschl&#252;sselt nach Herkunftsland ihres Abschlusses. Die gepunktete Linie zeigt die mittlere Bestehensquote. Die Gruppen werden nach der Anzahl der Pr&#252;flinge absteigend gereiht. Eine Ausnahme ist dabei die Gruppe &#8222;Andere&#8220;, deren Gesamtanzahl zwar nicht die niedrigste ist, jedoch aus der Summe sehr weniger Pr&#252;fungsteilnehmer aus zahlreichen L&#228;ndern besteht. USA: Vereinigte Staaten von Amerika. EU: Europa. n&#61;1288 Pr&#252;flinge.</Mark1></Pgraph></Caption>
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