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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001510</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0015103</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">letter to the editor</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Leserbrief</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">Letter to the editor regarding &#8220;Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation&#8221;</Title>
      <TitleTranslated language="de">Leserbrief zu &#8222;Evaluation eines Telemedizin-basierten Trainings f&#252;r Medizinstudierende im Praktischen Jahr mit Simulationspatient&#42;innen-Konsultationen, -dokumentation und -fallpr&#228;sentation&#8220;</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
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      <Creator>
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          <Lastname>Majeed</Lastname>
          <LastnameHeading>Majeed</LastnameHeading>
          <Firstname>Malik</Firstname>
          <Initials>M</Initials>
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        <Address language="en">University of Cambridge, Addenbrooke&#39;s Hospital, School of Clinical Medicine, CB2 OSP Cambridge, United Kingdom<Affiliation>University of Cambridge, Addenbrooke&#39;s Hospital, School of Clinical Medicine, Cambridge, United Kingdom</Affiliation></Address>
        <Address language="de">University of Cambridge, Addenbrooke&#39;s Hospital, School of Clinical Medicine, CB2 OSP Cambridge, Vereinigtes K&#246;nigreich<Affiliation>University of Cambridge, Addenbrooke&#39;s Hospital, School of Clinical Medicine, Cambridge, Vereinigtes K&#246;nigreich</Affiliation></Address>
        <Email>mm2188&#64;cam.ac.uk</Email>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">medical education</Keyword>
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      <Keyword language="en">online teaching</Keyword>
      <Keyword language="de">&#228;rztliche Ausbildung</Keyword>
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      <Keyword language="de">Pandemie</Keyword>
      <Keyword language="de">Online-Unterricht</Keyword>
      <SectionHeading language="en">letter to the editor</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Leserbrief</SectionHeading>
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    <DateReceived>20210628</DateReceived>
    <DateRevised>20210628</DateRevised>
    <DateAccepted>20210727</DateAccepted>
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    <DatePublished>20211115</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>38</Volume>
        <Issue>7</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>114</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Letter to the editor">
      <MainHeadline>Letter to the editor</MainHeadline><Pgraph>Dear Editor,</Pgraph><Pgraph>I read with interest the article by Harendza et al., which reviews the use of telemedicine-based training as a learning tool for medical students whose education has been negatively impacted by the COVID pandemic <TextLink reference="1"></TextLink>. As a current medical student in the United Kingdom, our lectures are now exclusively delivered online, and clinical opportunities within both primary and secondary care have been reduced and adapted. This experience, and the current academic literature, are drawn upon when writing this letter.  </Pgraph><Pgraph>The swift introduction of telemedicine-based training and the positive feedback from the students in this study has been impressive. However, it is worth commenting on the potential ambiguity of the Likert scale used in the study. Respectively, scores 2 through 4 on the scale corresponded to &#8220;somewhat applies&#8221;, &#8220;partly applies&#8221;, and &#8220;rather applies&#8221;. Instead, using a scale ranging from &#8220;strongly disagree&#8221; to &#8220;strongly agree&#8221; may help reduce ambiguity and therefore more accurately reflect student responses and results interpretation in future studies.  </Pgraph><Pgraph>Secondly, it would be interesting to read the results from the patient questionnaire mentioned in this study. Darnton (2020) found that telemedicine-based consultations negatively impacted medical students&#8217; rapport with patients, citing reduced non-verbal communication and awkwardness arising when asking patients to repeat sensitive information following technical glitches <TextLink reference="2"></TextLink>. The patient questionnaire results would be highly useful in assessing any impact &#8211; which is especially important when evaluating the viability of a more permanent shift to remote learning post-pandemic.</Pgraph><Pgraph>Finally, I invite the authors&#8217; opinions on recording Zoom sessions. One points to research by Dow et al. in which students benefitted from reviewing pre-recorded &#8220;real&#8221; consultations in general practice <TextLink reference="3"></TextLink>. Perhaps after attempting the telemedicine-based simulation training, students could review a high-level example of a pre-recorded patient-doctor consultation discussing the same patient, which would serve as a good reference for students. In the &#8216;Clinical Communications Skills&#8217; course at Cambridge, video capture and post-session playback have proven to be a highly useful adjunct to experience within the clinical setting.</Pgraph><Pgraph>The COVID-19 pandemic has increased the need for, and accelerated the transition toward, innovative, remote learning strategies in medical education. The research by Harendza et al. is both important and necessary in evaluating these novel education methods. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Leserbrief">
      <MainHeadline>Leserbrief</MainHeadline><Pgraph>Sehr geehrter Herausgeber,</Pgraph><Pgraph>mit Interesse las ich den Artikel von Harendza et al., in dem die Nutzung von Telemedizin-basiertem Training als Mittel der Lehrunterweisung von Medizinstudent&#42;innen besprochen wurde, deren Ausbildung negativ durch die COVID-19-Pandemie beeinflusst wird <TextLink reference="1"></TextLink>. Ich bin gegenw&#228;rtig Medizinstudent im Vereinigten K&#246;nigreich und unsere Vorlesungen finden gerade ausschlie&#223;lich online statt, und klinische Angebote sowohl in der Prim&#228;r- als auch Sekund&#228;rversorgung wurden eingeschr&#228;nkt und angepasst. Auf diese Erfahrung und die aktuelle akademische Literatur wird sich in diesem Schreiben gest&#252;tzt.  </Pgraph><Pgraph>Die schnelle Einf&#252;hrung des Telemedizin-basierten Trainings und das positive Feedback von Studierenden in dieser Studie waren beeindruckend. Jedoch sollte auch auf die potentielle Mehrdeutigkeit der in der Studie verwendeten Likert-Skala verwiesen werden; so entsprachen die Punktzahlen 2 bis 4 auf der Skala der Einsch&#228;tzung &#8222;trifft etwas zu&#8220;, &#8222;trifft teilweise zu&#8220; bzw. &#8222;trifft eher zu&#8221;. Stattdessen w&#252;rde die Verwendung einer Skala von &#8222;trifft &#252;berhaupt nicht zu&#8220; bis &#8222;trifft v&#246;llig zu&#8220; dazu beitragen, diese Mehrdeutigkeit einzuschr&#228;nken und damit die Antworten der Studierenden sowie die Ergebnisinterpretation in zuk&#252;nftigen Studien genauer wiedergeben.  </Pgraph><Pgraph>Zum zweiten w&#228;re es interessant, die Ergebnisse des in der Studie erw&#228;hnten Patientenfragebogens zu lesen. Darnton (2020) fand heraus, dass Telemedizin-basierte Gespr&#228;che das Wechselverh&#228;ltnis zwischen Medizinstudierenden und Patienten negativ beeinflussen, und nannte die eingeschr&#228;nkte non-verbale Kommunikation und die unangenehme Situation, die entsteht, wenn Patenten gebeten werden, nach technischen Pannen sensible Angaben zu wiederholen <TextLink reference="2"></TextLink>. Die Ergebnisse des Patientenfragebogens w&#228;ren &#228;u&#223;erst hilfreich bei der Einsch&#228;tzung eines Einflusses &#8211; was besonders wichtig ist, wenn die Realisierbarkeit eines dauerhafteren Wechsels zur Fernlehre nach der Pandemie evaluiert wird.</Pgraph><Pgraph>Schlie&#223;lich bitte ich um Meinungen der Autoren zur Aufzeichnung von Zoom-Sitzungen. Einer verweist auf Forschungen durch Dow et al., wo Studierende von der Besprechung von zuvor in einer Allgemeinarztpraxis aufgezeichneten &#8222;echten&#8220; Gespr&#228;chen profitierten <TextLink reference="3"></TextLink>. Vielleicht k&#246;nnten Studierende nach einem Versuch von Telemedizin-basiertem Simulationstraining ein Beispiel eines vorher aufgezeichneten hochwertigen Arzt-Patientengespr&#228;chs bewerten und denselben Patienten besprechen, was eine gute Referenzgr&#246;&#223;e f&#252;r Studierende sein k&#246;nnte. Im Kurs &#8222;Klinische Kommunikationsf&#228;higkeiten&#8220; in Cambridge haben sich Videoerfassung und nachfolgende Wiedergabe als &#228;u&#223;ert n&#252;tzliche Erg&#228;nzung der Erfahrung innerhalb des klinischen Settings erwiesen.</Pgraph><Pgraph>Die COVID-19-Pandemie hat den Bedarf an und den beschleunigten &#220;bergang zu innovativen Fernlehre-Strategien in der &#228;rztlichen Ausbildung erh&#246;ht. Die Forschungen von Harendza et al. sind sowohl wichtig als auch notwendig, um diese neuen Ausbildungsmethoden zu evaluieren. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The author declares that he has no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Der Autor erkl&#228;rt, dass er keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel hat.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Harendza S</RefAuthor>
        <RefAuthor>G&#228;rtner J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zelesniack E</RefAuthor>
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        <RefTitle>Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc94</RefPage>
        <RefTotal>Harendza S, G&#228;rtner J, Zelesniack E, Prediger S. Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation. GMS J Med Educ. 2020;37(7):Doc94. DOI: 10.3205-zma001387</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205-zma001387</RefLink>
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        <RefTitle>Medical students consulting from home: A qualitative evaluation of a tool for maintaining student exposure to patients during lockdown</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
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        <RefTotal>Darnton R, Lopez T, Anil M, Ferdinand J, Jenkins M. Medical students consulting from home: A qualitative evaluation of a tool for maintaining student exposure to patients during lockdown. Med Teach.2020; 43(2):160-167. DOI: 10.1080&#47;0142159X.2020.1829576</RefTotal>
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        <RefTitle>&#39;GP Live&#39;- recorded General Practice consultations as a learning tool for junior medical students faced with the COVID-19 pandemic restrictions</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>Educ Prim Care</RefJournal>
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        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1080&#47;14739879.2020.1812440</RefLink>
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    </References>
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