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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001438</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0014387</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">Significant differences in written assessments as a result of a blended learning approach used in a clinical examination course in internal medicine: a randomized controlled pilot study</Title>
      <TitleTranslated language="de">Signifikante Unterschiede in der schriftlichen Wissenskontrolle durch ein Blended-Learning-Konzept im Rahmen eines internistischen Untersuchungskurses: eine randomisiert-kontrollierte Pilotstudie</TitleTranslated>
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        <Address language="en">Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Deutsches Herzzentrum M&#252;nchen, Klinik f&#252;r Herz- und Kreislauferkrankungen des Erwachsenen, Munich, Germany, Phone: &#43;49 (0)178&#47;6139340<Affiliation>Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Deutsches Herzzentrum M&#252;nchen, Klinik f&#252;r Herz- und Kreislauferkrankungen des Erwachsenen, Munich, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Deutsches Herzzentrum M&#252;nchen, Klinik f&#252;r Herz- und Kreislauferkrankungen des Erwachsenen, M&#252;nchen, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)178&#47;6139340<Affiliation>Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Deutsches Herzzentrum M&#252;nchen, Klinik f&#252;r Herz- und Kreislauferkrankungen des Erwachsenen, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>sonnecarolin&#64;gmail.com</Email>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Ulm, Innere Medizin II, Sektion Sport- und Rehabilitationsmedizin, Ulm, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Ulm, Innere Medizin II, Sektion Sport- und Rehabilitationsmedizin, Ulm, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>Christoph.Nikendei&#64;med.uni-heidelberg.de</Email>
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      <Keyword language="en">blended learning</Keyword>
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    <DateReceived>20190730</DateReceived>
    <DateRevised>20200814</DateRevised>
    <DateAccepted>20200930</DateAccepted>
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    <DatePublished>20210215</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
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    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>38</Volume>
        <Issue>2</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>42</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Hintergrund: </Mark1>Die Erhebung der Anamnese und die Durchf&#252;hrung k&#246;rperlicher Untersuchungstechniken stellen eine grundlegende Kompetenz des &#228;rztlichen Handelns dar. Allerdings zeigen zahlreiche nationale und internationale Studien, dass bei Medizinstudierenden und angehenden &#196;rzten erhebliche Defizite in der korrekten Durchf&#252;hrung der k&#246;rperlichen Untersuchung einzelner Organsysteme vorliegen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Zielsetzung:</Mark1> Ziel der vorliegenden Studie war es, in einer randomisiert-kontrollierten Pilotstudie zu &#252;berpr&#252;fen, ob im Rahmen eines internistischen Bedside-Teaching ein zus&#228;tzliches App-basiertes Blended-Learning-Konzept im Vergleich zum klassischen Lehrkonzept (a) zu einer h&#246;heren Zufriedenheit, zu einer besseren Selbsteinsch&#228;tzung der Studierenden bez&#252;glich der Anamneseerhebung (b1) und der Durchf&#252;hrung der k&#246;rperlichen Untersuchung (b2), als auch (c) zu besseren Multiple-Choice (MC)-Pr&#252;fungsergebnissen am Ende des Kurses f&#252;hrt.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>Im Rahmen des internistischen Untersuchungskurses &#47; Bedside-Teaching wurden von insgesamt 335 Studierenden des Sommersemesters 2012 und des Wintersemesters 2012&#47;2013 26 Studierende randomisiert zwei gleich gro&#223;en Gruppen zugewiesen: 13 Studierende einer Interventionsgruppe (IG) mit Vor- und Nachbereitungsmaterial anhand eines App-basierten Blended-Learning-Konzepts und 13 Studierende einer Kontrollgruppe (KG) mit konventionellem Vor- und Nachbereitungsmaterial (Handout). Die IG erhielt eine auf den Anamnese- und Untersuchungskurs zugeschnitte App, ein Anwendungsprogramm f&#252;r Smartphones, das es erm&#246;glicht, Lehrmaterial f&#252;r den Untersuchungskurs direkt auf dem Smartphone einzusehen. Die KG erhielt dieselben Informationen anhand von Skripten. Vor Beginn des Untersuchungskurses f&#252;llten alle Studierenden Frageb&#246;gen zu soziodemographischen Daten aus und nahmen an einer Eingangs-MC-Klausur mit MC-Fragen zur Anamnese und k&#246;rperlicher Untersuchung teil. Nach Abschluss des Untersuchungskurses nahmen die Studierenden erneut an einer MC-Klausur mit MC-Fragen zu Anamnese und k&#246;rperlicher Untersuchung teil.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Die IG zeigte im Vergleich zur KG eine signifikant h&#246;here Verbesserung in den MC-Klausuren nach Durchlaufen des Untersuchungskurses (p&#61;0,022). Die Verbesserung in den MC-Klausuren korrelierte in der IG signifikant mit der zeitlichen Besch&#228;ftigung mit der App (Spearmans rho&#61;0.741, p&#61;0.004). </Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Ein App-basiertes Blended-Learning-Konzept f&#252;hrt im Vergleich zum klassischen Lehrkonzept, m&#246;glicherweise durch einer intensivere Vor- und Nachbereitung des klinischen Untersuchungskurses, zu einer Verbesserung in den Pr&#252;fungsergebnissen.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Background: </Mark1>Taking a medical history and performing a physical examination represent basic medical skills. However, numerous national and international studies show that medical students and physicians-to-be demonstrate substantial deficiencies in the proper examination of individual organ systems.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Aim: </Mark1>The objective of this study was to conduct a randomized controlled pilot study to see if, in the context of a bedside clinical examination course in internal medicine, an additional app-based blended-learning strategy resulted in (a) higher satisfaction, better self-assessments by students when rating their history-taking skills (b1) and their ability to perform physical examinations (b2), as well as (c) higher multiple-choice test scores at the end of the course, when compared to a traditional teaching strategy.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>Within the scope of a bedside course teaching the techniques of clinical examination, 26 students out of a total of 335 students enrolled in the 2012 summer semester and 2012&#47;2013 winter semester were randomly assigned to two groups of the same size. Thirteen students were in an intervention group (IG) with pre- and post-material for studying via an app-based blended-learning tool, and another 13 students were in a control group (CG) with the usual pre- and post-material (handouts). The IG was given an app specifically created for the history-taking and physical exam course, an application program for smartphones enabling them to view course material directly on the smartphone. The CG received the same information in the form of paper-based notes. Prior to course begin, all of the students filled out a questionnaire on sociodemographic data and took a multiple-choice pretest with questions on anamnesis and physical examination. After completing the course, the students again took a multiple-choice test with questions on anamnesis and physical examination.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>When compared to the CG, the IG showed significantly more improvement on the multiple-choice tests after taking the clinical examination course (p&#61;0.022). This improvement on the MC tests in the IG significantly correlated with the amount of time spent using the app (Spearman&#8217;s rho&#61;0.741, p&#61;0.004).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>When compared to conventional teaching, an app-based blended-learning approach leads to improvement in test scores, possibly as a result of more intensive preparation for and review of the clinical examination course material.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>Proper anamnesis and physical examination of patients represent core competencies of professional medical practice. These skills are the basis for a relationship of trust between doctor and patient and for precise diagnostics and therapy <TextLink reference="1"></TextLink>. Up to 70&#37; of suspected diagnoses are made correctly on the basis of taking a patient&#8217;s medical history and physical examination <TextLink reference="2"></TextLink>. The central role of bedside teaching in medical education as a way to teach these skills is repeatedly emphasized <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. However, teaching professional behavior and communication with patients <TextLink reference="6"></TextLink>, medical history taking, clinical examination <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, and basic diagnostic and therapeutic skills to students during practical clinical electives (Famulatur) and during the final practical year of medical study is an enormous challenge.</Pgraph><Pgraph>Studies have shown clear deficiencies in fifth-year medical students in the areas of communicating with patients, taking medical histories, and properly performing physical exams of individual organ systems <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, as well as in the areas of gathering information, giving medical orders, and documenting ward rounds <TextLink reference="11"></TextLink>. In one of our own studies it was possible to show that structured changes such as clearly defined learning objectives, the use of course notes for teaching physical examination techniques, and briefing the lecturers led to significant improvement in the student evaluations of &#8220;preparation of the teachers&#8221;, &#8220;structure of the course&#8221;, and &#8220;self-assessed confidence in performing a physical exam&#8221; <TextLink reference="12"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>New digital learning formats can represent yet another way to improve these core bedside competencies. We have already been able to demonstrate in a study that interactive e-learning cases resulted in improved self-assessments of students regarding history-taking and examination techniques and in diagnostic and therapeutic thinking <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>To our knowledge, there have been no previous studies on the use of app-based blended-learning approaches in bedside teaching.</Pgraph><Pgraph>The app-based blended-learning approach consists of an app specifically created for the course on anamnesis and examination techniques and an application program for smartphones enabling students to view learning content according to organ systems on their smartphones or mobile tablets and to use the topics to intensively prepare for and review the course content.</Pgraph><Pgraph>The aim of this study was to conduct a randomized controlled pilot study to see if, in the context of a clinical examination course taught at the bedside, an additional app-based blended-learning strategy resulted in (hypothesis a) higher satisfaction and better self-assessments by students when rating their history-taking skills (hypothesis b1) and their ability to perform a physical exam (hypothesis b2), as well as (hypothesis c) better multiple-choice test scores at the end of the course, when compared to a traditional teaching strategy. Also investigated was if the time spent using the app differed from the time spent using the course notes (secondary hypothesis 1) and what influence the time spent using the app or the course notes had on the MC test scores (secondary hypothesis 2).</Pgraph><Pgraph>The results of the pilot study will be initially used to improve the app-based blended-learning approach. In a subsequent main study, after the expansion of the app-based blended-learning tool to include android systems, a skills assessment of the material learned in the clinical examination course will be carried out using an OSCE (Objective Structured Clinical Examination) to better measure students&#8217; communicative and practical skills.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einleitung">
      <MainHeadline>1. Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Die kompetente Durchf&#252;hrung der Anamnese und k&#246;rperlichen Untersuchung von Patienten stellen Kernkompetenzen des &#228;rztlichen Handelns dar. Diese Fertigkeiten sind die Grundlage f&#252;r den Aufbau einer vertrauensvollen Patienten-Arzt-Beziehung und f&#252;r eine zielgenaue Diagnostik und Behandlungsplanung <TextLink reference="1"></TextLink>. Bis zu 70&#37; der Verdachtsdiagnosen werden bereits mittels Anamnese und k&#246;rperlicher Untersuchung zutreffend erhoben <TextLink reference="2"></TextLink>. Die zentrale Rolle des Unterrichts am Krankenbett in der medizinischen Ausbildung zur Vermittlung dieser Fertigkeiten wird immer wieder betont <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. Allerdings stellt die Vermittlung des professionellen Umgangs und Kommunikation mit dem Patienten <TextLink reference="6"></TextLink>, Anamneseerhebung, klinischen Untersuchung <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, sowie diagnostische und therapeutische Basisfertigkeiten f&#252;r Studierende in Famulaturen und auch am Ende des Studiums im Praktischen Jahr eine gro&#223;e Herausforderung dar. </Pgraph><Pgraph>Studien zeigten die deutlichen Defizite von Medizinstudierenden im Praktischen Jahr in den Bereichen Kommunikation mit dem Patienten, Anamnese und korrekter Durchf&#252;hrung der k&#246;rperlichen Untersuchung einzelner Organsysteme <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, sowie zudem in den Bereichen Informationsbeschaffung, &#228;rztliche Verordnung und Dokumentation im Rahmen von &#228;rztlichen Visiten <TextLink reference="11"></TextLink>. In einer eigenen Studie konnte bereits gezeigt werden, dass strukturierte Ver&#228;nderungen wie klar definierte Lernziele, Verwendung von Untersuchungskurs-Skripten und Dozentenbriefing zu einer signifikanten Verbesserung der Evaluationsnoten in den Bereichen &#8222;Vorbereitung der Dozenten&#8220;, &#8222;Struktur des Kurses&#8220; und &#8222;selbst eingesch&#228;tzte Sicherheit beim Durchf&#252;hren einer Untersuchung&#8220; f&#252;hrten <TextLink reference="12"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Neue, digitale Lernformate k&#246;nnen hier eine zus&#228;tzliche M&#246;glichkeit zur Verbesserung dieser zentralen Kompetenzen am Patientenbett darstellen. In einer Studie konnten wir bereits zeigen, dass interaktive E-Learning F&#228;lle zu einer verbesserten Leistung in der Selbsteinsch&#228;tzung der Studierenden im Hinblick auf Anamnese- und Untersuchungstechniken sowie diagnostisches und therapeutisches Denken f&#252;hrten <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Bisher existieren unseres Wissens keine Studien zur Verwendung von App-basierten Blended-Learning-Konzepten in Untersuchungskursen am Patientenbett.</Pgraph><Pgraph>Das App-basierte Blended-Learning-Konzept beinhaltet eine auf Anamneseerhebung und Untersuchungskurs zugeschnittene App, ein Anwendungsprogramm f&#252;r Smartphones, das es den Studierenden erm&#246;glicht, die jeweiligen Lehrinhalte nach Organsystemen strukturiert, auf Ihrem Smartphone, oder tragbarem Tablet-Computer einzusehen, und sich somit im Rahmen der Vor- und Nachbereitung der Untersuchungskurse intensiv mit den jeweiligen Themen zu besch&#228;ftigen. </Pgraph><Pgraph>Ziel der vorliegenden Studie war es, in einer randomisiert-kontrollierten Pilotstudie zu &#252;berpr&#252;fen, ob im Rahmen des internistischen Untersuchungskurses&#47;Bedside-Teachings ein zus&#228;tzliches App-basiertes Blended-Learning-Konzept im Vergleich zum klassischen Lehrkonzept (Hypothese a) zu einer h&#246;heren Zufriedenheit, zu einer besseren Selbsteinsch&#228;tzung der Studierenden bez&#252;glich der Anamneseerhebung (Hypothese b1) und der Durchf&#252;hrung der k&#246;rperlichen Untersuchung (Hypothese b2), als auch (Hypothese c) zu besseren Multiple-Choice (MC)-Pr&#252;fungsergebnissen am Ende des Kurses f&#252;hrt. Zus&#228;tzlich sollte untersucht werden, ob sich die zeitliche Nutzung der App und der Skripten unterscheiden (Nebenhypothese 1), und welchen Einfluss die zeitliche Besch&#228;ftigung mit der App bzw. den Skripten auf das Ergebnis der MC-Klausuren hat (Nebenhypothese 2).</Pgraph><Pgraph>Die Ergebnisse der Pilotstudie sollen zun&#228;chst f&#252;r einer Verbesserung des App-basierten Blended-Learning-Konzepts benutzt werden. In einer darauffolgenden Hauptstudie soll nach Erweiterung des App-basierten Blended-Learning-Konzepts auch auf Android-Systeme die Kompetenz&#252;berpr&#252;fung des Untersuchungskurses zur besseren Abbildung der kommunikativen und praktischen Fertigkeiten mittels einer OSCE (Objective Structured Clinical Examination)-Pr&#252;fung durchgef&#252;hrt werden</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Methods">
      <MainHeadline>2. Methods</MainHeadline><SubHeadline2>2.1. Sample</SubHeadline2><Pgraph>At the Clinic for Heart and Cardiovascular Disease (Klinik f&#252;r Herz- und Kreislauferkrankungen) at the Deutsches Herzzentrum in Munich and at Medical Clinics I, II, and III of the Klinikum rechts der Isar (university hospitals of the Technical University of Munich), a total of 335 medical students in the first year of the clinical phase of study attended the bedside clinical examination course on a total of six wards during the 2012 summer semester and the 2012&#47;2013 winter semester. This course, which met each week for two hours, covered the following topics: cardiovascular system (<Mark1>heart</Mark1>), thorax (<Mark1>lungs</Mark1>), <Mark1>abdomen, lymphatic system</Mark1> and neoplasms. The students (group size: 3-6 participants) were taught on the different wards by trained instructors who were familiar with both the learning objectives for the clinical examination course and the study.</Pgraph><Pgraph>Due to the type of course app, the pre-requisite for participating in this study was having a specific kind of smartphone or tablet &#8211; an &#8220;iPhone&#8221; or &#8220;iPad.&#8221; After introducing the study in an email addressed to all students taking the course and encouraging participation, a total of 26 students participated in this study. These 26 students were randomly divided into two groups: an app-based blended-learning intervention group (IG) and a control group (CG) with conventional preparation materials (handouts&#47;course notes). Both groups attended all of the course sessions.</Pgraph><SubHeadline2>2.2. Study design and procedure</SubHeadline2><Pgraph>This study involves a prospective, longitudinal, randomized controlled pilot study to compare an app-based blended-learning tool (course app) with a conventional teaching strategy (course notes). Student satisfaction, student self-assessment and written exam-based learning success represent the points of measurement.</Pgraph><Pgraph>Before the clinical examination course began, a pre-evaluation and a multiple-choice (MC) pretest with 21 MC questions on anamnesis and physical examination were administered online. In the course of the study, all of the students in the IG and CG attended the clinical examination course sessions (1xheart, 1xlungs, 1xabdomen and 1xlymphatic system). At the end of the entire course, the students submitted a final evaluation and took another MC test (21 MC questions) on anamnesis and physical examination. The study procedure is presented in figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>. The study was approved by the Ethics Commission at the Technical University of Munich (Ethics Commission number: 5189-11).</Pgraph><SubHeadline2>2.3. Blended-learning and conventional teaching strategies</SubHeadline2><Pgraph>The app-based blended-learning tool consists of an app specifically created for the anamnesis and physical examination course and an application program for smartphones enabling students to view information on their smartphones or tablets and intensively prepare for or review the topics covered in the course. The learning content pertaining to anamnesis and physical examination is presented in the app according to organ systems and explained with descriptive images. The physical examination of each organ system is divided into inspection, auscultation, palpation and interpretation of unusual findings. Use of the app is intuitive with navigation of the content by clicking on the distinctive symbols (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>In regard to the conventional teaching approach, students received the same information in the form of course notes meant to be used to prepare for and review the material covered in the individual course sessions (see figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>). In the clinical examination course sessions, the students were taught on each ward by trained instructors who were familiar with both the course learning objectives and the study. The instructors also encouraged the students to regularly prepare for and review courses sessions using the notes or the app depending on which group they belonged to.</Pgraph><SubHeadline2>2.4. Evaluation</SubHeadline2><SubHeadline3>2.4.1. Questionnaire on sociodemographic data</SubHeadline3><Pgraph>Information on sociodemographics, grade achieved on the preliminary medical examination (<Mark2>Physikum</Mark2>), intensity of digital media use for the purpose of studying, and individual learning strategies was collected on a pre-evaluation using the Sosci-Survey portal &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.soscisurvey.de">https:&#47;&#47;www.soscisurvey.de</Hyperlink>&#93; (see figure 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline3>2.4.2. Evaluation of the acceptance of the app and the notes</SubHeadline3><Pgraph>In the final evaluation, also using Sosci-Survey, students were asked, depending on the group they had been assigned to, if the app or the notes had been helpful in preparing for the course and appealing in their design. Students were also asked if they would like to see more digital media in the future for the purpose of preparing for and reviewing the course&#8217;s content. In addition, the students&#8217; self-assessments of their history-taking skills and physical examination skills after completing the course were analyzed. Students rated themselves using the conventional German academic grading scale (grades 1 to 6), whereby 1 is the highest grade and 6 the lowest.</Pgraph><SubHeadline3>2.4.3. MC test</SubHeadline3><Pgraph>The MC pretest and MC posttest (each with 21 questions) were administered before and after completing the clinical examination course using online MC tests on the Sosci-Survey portal.</Pgraph><Pgraph>A total of 42 questions on anamnesis and physical examination were randomly divided into pretests and posttests for the online MC tests. All of the MC questions, which had been specifically created based on the information contained in the notes and the app, had only one right answer and were used for the first time in this study.</Pgraph><SubHeadline3>2.4.4. Longitudinal evaluation of the app and note usage</SubHeadline3><Pgraph>After receiving weekly email reminders to use the preparation materials, students were also asked how much they had used the app or the notes to prepare for the course (minutes per week, measured as 0, approximately 10, 20, 30, 60, or &#8805;90 minutes per week).</Pgraph><SubHeadline2>2.5. Data collection and anonymization</SubHeadline2><Pgraph>To compile the data and ensure differentiation between the two study arms, the information was at first identifiable using the students&#8217; matriculation numbers. Immediately after the second MC test (at course end) a study employee compiled the data in a table according to matriculation number. After compilation, the matriculation numbers were deleted in all of the sources and replaced by a serial study ID number. The information was fully anonymized as a result.</Pgraph><SubHeadline2>2.6. Statistical analysis</SubHeadline2><Pgraph>The sociodemographic data and the data on the evaluation of acceptance were descriptively analyzed and are shown as mean value and standard deviation. The comparison of the demographic variables (in table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) was done for continuous variables with t tests (two-sided) for independent samples (assuming equal variances) and for dichotomous variables with Fisher&#8217;s exact test (two-sided). The comparison of the two groups following the intervention (in table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>) was done with a t test (two-sided) for independent samples.</Pgraph><Pgraph>The statistical analysis of the MC tests was done with the nonparametric Mann-Whitney U test for independent samples to compare the two groups and with a Wilcoxon signed-rank test for related samples to analyze the change in results on the MC posttest in relation to the MC pretest.</Pgraph><Pgraph>The Wilcoxon signed-rank test is a nonparametric test that shows if a difference exists in the central tendency between related samples. In contrast to the t test, the difference of sample means between the samples does not have to be normally distributed. The statistical comparison of the amount of time spent using the app or the course notes was carried out using the nonparametric Mann-Whitney U test for independent samples. The test of secondary hypothesis 2 (influence of amount of time spent using the app or notes on the MC test score) was done using Spearman&#8217;s rank correlation coefficient rho (SPSS 17, SPSS Inc. Chicago, IL, USA).</Pgraph><Pgraph>The level of statistical significance was defined as a&#61;5&#37;.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Methoden">
      <MainHeadline>2. Methoden</MainHeadline><SubHeadline2>2.1. Stichprobe</SubHeadline2><Pgraph>In der Klinik f&#252;r Herz- und Kreislauferkrankungen am Deutschen Herzzentrum M&#252;nchen sowie in der 1., 2. und 3. Medizinischen Klinik des Klinikums rechts der Isar (Kliniken der Technischen Universit&#228;t M&#252;nchen) nahmen im Sommersemester 2012 und Wintersemester 2012&#47;2013 insgesamt 335 Studierende des 1. Jahres im klinischen Studienabschnitt am klinischen Untersuchungskurs auf insgesamt sechs Stationen teil. Die w&#246;chentlichen zweist&#252;ndigen Untersuchungskurse umfassten folgende Themengebiete:  kardiovaskul&#228;res System <Mark1>(Herz)</Mark1>, Thorax <Mark1>(Lunge)</Mark1>, <Mark1>Abdomen</Mark1>, lymphatisches System (<Mark1>Lymphsystem)</Mark1> und Neubildungen. Die Studierenden, Gruppengr&#246;&#223;e 3-6 Teilnehmer, wurden auf der jeweiligen Station von geschulten Dozenten betreut, die mit den Lernzielen des klinischen Untersuchungskurses und der Studie vertraut waren.</Pgraph><Pgraph>Voraussetzung f&#252;r die Teilnahme an dieser Studie war aufgrund der Untersuchungskurs-App, der Besitz eines spezifischen Smartphones, dem &#8222;iPhone&#8220;, und Tablet-Computer, dem &#8222;iPad&#8220;. Nach Vorstellung der Studie in einer Email an alle Kursteilnehmer und Motivation zur Teilnahme, nahmen insgesamt 26 Studierende an dieser Studie teil. Diese 26 Studierenden wurden in eine App-basierte Blended-Learning-Interventionsgruppe (IG) und eine Kontrollgruppe (KG) mit klassischem Vorbereitungsmaterial (Handout&#47;Skript) randomisiert. Beide Gruppen nahmen an allen Untersuchungskursen teil.</Pgraph><SubHeadline2>2.2. Studiendesign und Ablauf der Studie</SubHeadline2><Pgraph>Bei dieser Studie handelt es sich um eine prospektive, longitudinale randomisiert kontrollierte Pilotstudie zum Vergleich eines App-basierten Blended-Learning-Konzeptes (Untersuchungskurs-App) mit einem klassischen Lehrkonzept (Skripten). Messpunkte stellen die Studierendenzufriedenheit, die Selbsteinsch&#228;tzung und der schriftliche Lernerfolg dar.</Pgraph><Pgraph>Vor Beginn des Untersuchungskurses wurde eine Eingangsevaluation und eine Eingangs-MC-Klausur  mit 21 MC-Fragen zur Anamneseerhebung und k&#246;rperlichen Untersuchung online durchgef&#252;hrt. Im Verlauf nahmen alle Studierenden der IG und KG an den Untersuchungskursen (1xHerz, 1xLunge, 1xAbdomen und 1xLymphsystem) teil. Am Ende des Gesamtkurses nahmen die Studierenden erneut an einer Abschlussevaluation und -MC-Klausur (21 MC-Fragen) zu Anamnese und k&#246;rperlicher Untersuchung teil. Der Studienablauf ist in Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> dargestellt. Die Studie wurde von der Ethikkommission der Technischen Universit&#228;t M&#252;nchen genehmigt (Ethikkommissionsnummer: 5189-11).</Pgraph><SubHeadline2>2.3. Blended-Learning- und klassisches Lehrkonzept</SubHeadline2><Pgraph>Das App-basierte Blended-Learning-Konzept beinhaltet eine auf Anamneseerhebung und Untersuchungskurs zugeschnittene App, ein Anwendungsprogramm f&#252;r Smartphones, das es den Studierenden erm&#246;glicht, Informationen auf Ihrem Smartphone, oder tragbarem Tablet-Computer einzusehen, und sich somit im Rahmen der Vor- und Nachbereitung der Untersuchungskurse intensiv mit den jeweiligen Themen zu besch&#228;ftigen. Die jeweiligen Lehrinhalte f&#252;r Anamnese und k&#246;rperliche Untersuchung sind in der App nach Organsystemen strukturiert dargestellt und mit anschaulichen Bildern erl&#228;utert. Die k&#246;rperliche Untersuchung der jeweiligen Organsysteme ist in Inspektion, Auskultation, Palpation und Interpretation von auff&#228;lligen Befunden eingeteilt. Die Handhabung der App ist intuitiv mit Erreichen der jeweiligen Lehrinhalte durch Klicken auf die anschaulichen Symbole (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>Im Rahmen des klassischen Lehrkonzepts erhielten die Studierenden dieselben Informationen an Hand von Skripten zur Vor- und Nachbereitung der Untersuchungskurse (siehe Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>). In den Untersuchungskursen wurden die Studierenden auf der jeweiligen Station von geschulten Dozenten betreut, die mit den Lernzielen des klinischen Untersuchungskurses und der Studie vertraut waren, und die Studierenden regelm&#228;&#223;ig zur Vor- und Nachbereitung, je nach Gruppenzugeh&#246;rigkeit mit den Skripten oder der App, anregten. </Pgraph><SubHeadline2>2.4. Evaluation</SubHeadline2><SubHeadline3>2.4.1. Fragebogen zu soziodemographischen Daten</SubHeadline3><Pgraph>In einer Eingangsevaluation wurden mit dem Portal &#8222;Sosci-Survey&#8220; &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.soscisurvey.de">https:&#47;&#47;www.soscisurvey.de</Hyperlink>&#93;, (siehe Abbildung 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>) soziodemographische Daten, die erlangte Physikumsnote, die Intensit&#228;t der Benutzung von elektronischen Medien im Studium und die individuellen Lernmethoden erfragt.</Pgraph><SubHeadline3>2.4.2. Evaluation der Akzeptanz der App und der Skripten</SubHeadline3><Pgraph>In der Abschlussevaluation wurden die Studierenden mit dem Portal &#8222;Sosci-Survey&#8220; entsprechend der Gruppenzugeh&#246;rigkeit befragt, ob die App oder die Skripten hilfreich bei der Kursvorbereitung und vom Design ansprechend waren. Zudem wurden sie befragt, ob sie sich in Zukunft mehr elektronische Medien zur Vor- und Nachbereitung der Kurse w&#252;nschen w&#252;rden. Zus&#228;tzlich wurde die Selbsteinsch&#228;tzung der Studierenden bez&#252;glich der Fertigkeiten Anamnese und k&#246;rperliche Untersuchung nach Durchlaufen des Untersuchungskurses evaluiert. Die Evaluation erfolgte mittels deutschem Schulnotensystem (Note 1 bis 6), wobei 1 die beste und 6 die schlechteste Note darstellt. </Pgraph><SubHeadline3>2.4.3. MC-Klausur</SubHeadline3><Pgraph>Die MC-Eingangs- und Abschluss-MC-Klausuren (aus jeweils 21 Fragen) wurden vor Beginn und nach Durchlaufen des Untersuchungskurses mittels online-MC-Klausuren auf dem Portal &#8222;Sosci-Survey&#8220; durchgef&#252;hrt.</Pgraph><Pgraph>Insgesamt 42 Fragen zu Anamnese und k&#246;rperlicher Untersuchung wurden f&#252;r die online-MC-Klausuren per Zufall in die Eingangs- und Abschluss-MC-Klausuren verteilt. Alle MC-Fragen waren vom Typ Einfachauswahl. Sie wurden spezifisch f&#252;r den in den Skripten und der App abgebildeten Lehrinhalt des Untersuchungskurses kreiert und in dieser Studie erstmals verwendet.</Pgraph><SubHeadline3>2.4.4. Longitudinale Evaluation der App- und Skript-Nutzung</SubHeadline3><Pgraph>Zudem wurden die Studierenden, nach w&#246;chentlicher Email-Erinnerung zur Nutzung dieser Vorbereitungsmaterialien, befragt, wieviel sie nach der eigenen Einsch&#228;tzung die App oder die Skripten zur Vorbereitung auf die Untersuchungskurse verwendet hatten (Minuten&#47;pro Woche, eingeteilt in: 0, ca. 10, 20, 30, 60, oder &#8805;90 Minuten pro Woche).</Pgraph><SubHeadline2>2.5. Datenerhebung und Anonymisierung</SubHeadline2><Pgraph>Um die Daten nach der Erhebung zusammenzuf&#252;hren, sowie eine Unterscheidung zu den beiden Studienarmen gew&#228;hrleisten zu k&#246;nnen, wurden die Angaben durch die Matrikelnummern der Studierenden identifiziert. Direkt nach Abschluss der MC-Klausur (nach dem Untersuchungskurs) wurden die erhobenen Daten anhand der Matrikelnummern durch Studienmitarbeiter in einer Tabelle zusammengef&#252;hrt. Nach der Zusammenf&#252;hrung wurden die Matrikelnummern in allen Quellen gel&#246;scht und durch eine fortlaufende Studien-ID-Nummer ersetzt. Hierdurch wurden die Angaben vollst&#228;ndig anonymisiert. </Pgraph><SubHeadline2>2.6. Statistische Auswertung</SubHeadline2><Pgraph>Die soziodemographischen Daten, sowie die Daten zur Akzeptanzevaluation wurden deskriptiv ausgewertet und sind als Mittelwert und Standardabweichung angegeben.  Der Vergleich der demographischen Variablen (in Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) erfolgte f&#252;r kontinuierliche Variablen mit t-Tests (zweiseitig) f&#252;r unabh&#228;ngige Stichproben (unter Annahme gleicher Varianzen) und f&#252;r dichotome Variablen mit Fishers exaktem Test (zweiseitig). Der Vergleich der beiden Gruppen nach der Intervention (in Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>) erfolgte mit einem t-Test (zweiseitig) f&#252;r unabh&#228;ngige Stichproben.</Pgraph><Pgraph>Die statistische Auswertung der MC-Klausuren erfolgte mit dem nicht-parametrischen Mann-Whitney U-Test  f&#252;r unabh&#228;ngige Stichproben zum Vergleich der beiden Gruppen, sowie mit einem Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test f&#252;r verbundene Stichproben zur Untersuchung der Ver&#228;nderung der Ergebnisse der Abschluss-MC-Klausur zur Eingangs-MC-Klausur. </Pgraph><Pgraph>Der Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test ist ein nicht-parametrischer Test, der &#252;berpr&#252;ft, ob ein Unterschied in der zentralen Tendenz zwischen verbunden Stichproben bestehtIm Gegensatz zum t-Test m&#252;ssen beim Wilcoxon-Test die Differenzwerte zwischen den Stichproben nicht normalverteilt sein. Der statistische Vergleich der zeitlichen Nutzung der App und der Skripten erfolgte mit dem nicht-parametrischen Mann-Whitney U-Test  f&#252;r unabh&#228;ngige Stichproben. Die Pr&#252;fung der  Nebenhypothese 2 (Einfluss der zeitlichen Besch&#228;ftigung mit der App bzw. den Skripten auf das Ergebnis der MC-Klausuren) erfolgte mit dem Spearmans Rangkorrelationskoeffizient rho(SPSS 17, SPSS Inc. Chicago, IL, USA).</Pgraph><Pgraph>Als Signifikanzniveau wurde a&#61;5&#37; gew&#228;hlt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Results">
      <MainHeadline>3. Results</MainHeadline><SubHeadline2>3.1. Sample</SubHeadline2><Pgraph>Out of the 335 students attending the course on clinical examination techniques at the Clinic for Heart and Cardiovascular Disease at the Deutsches Herzzentrum M&#252;nchen and at Medical Clinics I, II and II of the Klinikum rechts der Isar (university hospitals of the Technical University of Munich) in the 2012 summer semester and the 2012&#47;2013 winter semester, a total of 26 students who had a specific type of smartphone or tablet &#8211; the &#8220;iPhone&#8221; or &#8220;iPad&#8221; &#8211; participated in this study (7.8&#37;). The demographic data in table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/> shows that no significant differences existed between the groups prior to study begin.</Pgraph><SubHeadline2>3.2. Response rate</SubHeadline2><Pgraph>All 26 students (100&#37;) filled out the online pre-evaluation with the questions about demographic characteristics and the online final evaluation with questions about the app, the course notes, and the course itself (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/> and table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). The MC pretest and the MC posttest were also taken by all 26 students (100&#37;) (see table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>).</Pgraph><SubHeadline2>3.3. Acceptance measurement (hypotheses a, b1 and b2)</SubHeadline2><Pgraph>The results of the acceptance measurement with questions about the app, the course notes, and the clinical examination course in general (hypothesis a), and of the self-assessment by the students regarding their history-taking skills (hypothesis b1) and their performance of physical exams (hypothesis b2) are presented in table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>. There were no significant differences between the groups (see table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><SubHeadline2>3.4. MC test scores (hypothesis c)</SubHeadline2><Pgraph>In both groups there was a significant improvement in the MC test scores after completing the clinical examination course (see table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>In contrast to the group that was given course notes, the app group showed a significantly higher improvement in the number of points scored (hypothesis c).</Pgraph><SubHeadline2>3.5. Longitudinal evaluation of app and note usage (secondary hypothesis 1)</SubHeadline2><Pgraph>The difference in amount of time (minutes&#47;week) spent using the app in the IG (28.5&#177;33.9) compared to the time spent using the course notes in the CG (7.7&#177;7.3) was not significant (p&#61;0.169).</Pgraph><SubHeadline2>3.6. Correlation between the IG and CG (secondary hypothesis 2)</SubHeadline2><Pgraph>The improvement on the MC tests in the IG correlated significantly with the amount of time spent using the app (secondary hypothesis, see figure 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="figure"/>).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Ergebnisse">
      <MainHeadline>3. Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline2>3.1. Stichprobe</SubHeadline2><Pgraph>Von den insgesamt 335 Studierenden des klinischen Untersuchungskurses in der Klinik f&#252;r Herz- und Kreislauferkrankungen am Deutschen Herzzentrum M&#252;nchen sowie in der 1., 2. und 3. Medizinischen Klinik des Klinikums rechts der Isar (Kliniken der Technischen Universit&#228;t M&#252;nchen) im Sommersemester 2012 und Wintersemester 2012&#47;2013 nahmen insgesamt 26 Studierende im Besitz eines spezifischen Smartphones, dem &#8222;iPhone&#8220;, und Tablet-Computer, dem &#8222;iPad&#8220; an dieser Studie teil (7,8&#37;). Die demographischen Daten in Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/> zeigen, dass es zwischen den Gruppen keinerlei signifikanten Unterschiede vor Studienbeginn gab.</Pgraph><SubHeadline2>3.2. R&#252;cklauf</SubHeadline2><Pgraph>Alle 26 Studierende (100&#37;) f&#252;hrten die Eingangsevaluation mit Fragen zu demographischen Daten, sowie die Abschlussevaluation mit Fragen zur App, den Skripten und zum Untersuchungskurs allgemein nach Durchlaufen des Untersuchungskurses online durch (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/> und Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). Auch die Eingangs-MC-Klausur  und die Abschluss-MC-Klausur wurden von allen 26 Studierenden (100&#37;) durchgef&#252;hrt (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>).</Pgraph><SubHeadline2>3.3. Akzeptanzmessung (Hypothesen a, b1 und b2)</SubHeadline2><Pgraph>Die Ergebnisse der Akzeptanzmessung mit Fragen zur App, den Skripten und zum Untersuchungskurs allgemein (Hypothese a), als auch zur Selbsteinsch&#228;tzung der Studierenden bez&#252;glich der Anamneseerhebung (Hypothese b1) und der Durchf&#252;hrung der k&#246;rperlichen Untersuchung (Hypothese b2) sind in Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> dargestellt. Es zeigen sich keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><SubHeadline2>3.4. MC-Klausurergebnisse (Hypothese c)</SubHeadline2><Pgraph>In beiden Gruppen zeigte sich eine signifikante Verbesserung der MC-Klausurergebnisse nach Durchlaufen der Untersuchungskurse (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>Gegen&#252;ber der Skriptgruppe zeigte die App-Gruppe eine signifikant h&#246;here Punktverbesserung (Hypothese c).</Pgraph><SubHeadline2>3.5. Longitudinale Evaluation der App- und Skript-Nutzung (Nebenhypothese 1)</SubHeadline2><Pgraph>Der Unterschied der zeitlichen Nutzung (in Minuten&#47;Woche) der App in der IG (28,5&#177;33,9) zur zeitlichen Nutzung der Skripten in der KG (7,7&#177;7,3) war nicht signifikant (p&#61;0,169).</Pgraph><SubHeadline2>3.6. Korrelation zwischen der IG und KG (Nebenhypothese 2)</SubHeadline2><Pgraph>Die Verbesserung in den MC-Klausuren in der IG korrelierte signifikant mit der zeitlichen Nutzung der App (Nebenhypothese, siehe Abbildung 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="figure"/>). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Discussion">
      <MainHeadline>4. Discussion</MainHeadline><Pgraph>The aim of this pilot study was to investigate the value of a structured improvement in teaching by means of a blended-learning strategy in a randomized comparison using a clinical examination course. The &#8220;blended-learning tool&#8221; consists of an app specifically created for a course on medical history taking and physical examination techniques and an application program for smartphones enabling students to view the course content on their phones and tablets. As part of the conventional teaching method, students were given the same information in the form of course notes to be used to prepare for and review course content. Both strategies resulted in a significant improvement in the scores achieved on the MC posttest in comparison to the MC pretest. However, in comparison to the conventional teaching strategy, the blended-learning strategy led to a significant improvement in the number of points scored on the MC posttest.</Pgraph><Pgraph>Despite the rapid developments in digital teaching and learning in medicine with different successful blended-learning approaches <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, the blended-learning method using an app to prepare for and review the clinical examination course content still remains timely and relevant as a blended-learning approach.</Pgraph><Pgraph>Comparable results to those seen here have been found by several studies looking at the integration of a blended-learning or web-based concept in different areas of medicine <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. In a meta-analysis, Liu et al. have already been able to show a positive learning effect in the use of blended learning in the health professions <TextLink reference="15"></TextLink>; in part, it was even possible &#8211; as in the present study &#8211; to achieve a greater effectiveness than with nonblended learning methods. Although these claims must be taken conditionally due to the heterogeneity of the studies, it does appear that the concept of blended learning is at least equally effective in comparison with the traditional teaching strategies or with methods that are purely based on e-learning&#47;online learning <TextLink reference="15"></TextLink>. Averns et al. have already shown that students who learned musculoskeletal clinical examination techniques using a web-based module performed significantly better on the OSCE than the group of students who prepared using a textbook <TextLink reference="17"></TextLink>. The third student group learned the examination techniques in a course setting with demonstration by a tutor. It is interesting to note that the overall result on the OSCE was comparable between the web-based group and the tutor-taught group <TextLink reference="17"></TextLink>. Using a combined teaching strategy, as is the case with blended learning, the readiness to engage more deeply with the learning material was encouraged even further <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>. Through the use of up-to-date, appealing and modern media, such the app used here, students were motivated to more thoroughly prepare for and review the course material <TextLink reference="24"></TextLink>. This is also reflected in the significant correlation between the amount of time spent using the app and the change in points earned on the MC tests. We believe this could also explain the significantly higher number of points on the final MC test in the blended-learning group. A structured, high-quality e-learning approach in combination with face-to-face teaching appeared to be preferred over the sole use of e-learning or face-to-face teaching <TextLink reference="26"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>No significant difference was detected between the groups in the self-assessed ability to take a medical history or confidence to perform a physical examination (see evaluation grades). The conventional academic grades &#8220;satisfactory&#8221; on the self-assessed skills in anamnesis and physical examination after completing the entire clinical examination course, without significant difference between the two groups, showed a lack of confidence regarding very relevant skills that are central to the routine practice of medicine. F&#252;nger et al. have shown in a longitudinal course of 4 semesters a significant improvement in self-assessment regarding skills in performing physical examinations after structured changes to the bedside courses <TextLink reference="13"></TextLink>. Despite this, the self-assessment at the end was rated as &#8220;good-satisfactory&#8221; <TextLink reference="13"></TextLink>. In this context, St&#246;rmann et al. demonstrated that adequate self-assessment is very difficult for medical students in their final year of study and that almost half rated their abilities to be the opposite of what they were <TextLink reference="27"></TextLink>. To acquire sufficient confidence, history taking and properly performing physical examinations require repeated practical training, not only in clinical examination and bedside courses during medical education, but also in practical clinical electives (Famulatur). In addition, the OSCE (Objective Structured Clinical Examination) is more suitable than self-assessment to evaluate practical and communicative skills in history taking and physical examination <TextLink reference="27"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Furthermore, no differences were found in the relatively high overall satisfaction of students with the clinical examination course. Thus, it can be stated that, although blended learning contributes in relevant ways to gains in theoretical learning, it cannot replace practical courses <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>. In regard to the app&#8217;s technical details, students reported satisfaction with its usability and design. There are various options for applying e-learning strategies to learn practical clinical skills. To date, different web-based methods have been used to learn physical examination techniques <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>. However, we are not aware of any publication that refers to the use of an app. A major advantage to using apps is their availability offline. It is also possible to change and update the learning material at any time. The users can be informed of such changes or updates via push messaging. As a result, the learning content on the app is always up to date and available to the user at all times.</Pgraph><Pgraph>In our study it was also seen that a very high percentage of students in each group in 2012 were still using old exam questions to study. This strategy serves only the long outmoded idea of just learning for tests and does nothing to promote long-term retention of knowledge based on the possible contribution of test-taking to the learning process, as described by M&#252;ller et al. <TextLink reference="30"></TextLink>. On the questionnaire, all students indicated they wanted to use digital media in the future to prepare for medical courses. This trend can already be seen internationally <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>. Blended learning has also been used in subject areas that are primarily more theoretical, such as pharmacotherapy <TextLink reference="25"></TextLink>. Despite the high acceptance and the trend noted above, obstacles to developing, implementing and using such methods are also mentioned. In part, the creation of new e-learning materials has been viewed as very time consuming, above all for medical school faculty members <TextLink reference="25"></TextLink>. The inclusion of a computer design expert in the implementation of e-learning materials has been suggested as a possible solution <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>. On the other hand, this can lead to increased costs and the risk that specially developed e-learning tools, in part developed for studies, would not be optimized or used further, especially in German states with little funding <TextLink reference="31"></TextLink>. In these cases, the optimization and widespread use of structured and established e-learning strategies would be desirable.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Diskussion">
      <MainHeadline>4. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Ziel der vorliegenden Pilotstudie war es, am Beispiel eines klinischen Untersuchungskurses den Wert einer strukturierten Verbesserung der Lehrform durch ein Blended-Learning-Konzept im randomisierten Vergleich zu untersuchen. Das sogenannte Blended-Learning-Konzept beinhaltete eine auf den Anamnese und Untersuchungskurs zugeschnittene App, ein Anwendungsprogramm f&#252;r Smartphones, das es den Studierenden erm&#246;glichte, die spezifischen Lehrinhalte f&#252;r den Kurs auf Ihrem Smartphone oder tragbarem Tablet-Computer einzusehen. Im Rahmen des klassischen Lehrkonzepts erhielten die Studierenden dieselben Informationen anhand von Skripten zur Vor- und Nachbereitung. Mit beiden Konzepten konnte eine signifikante Verbesserung der Ergebnisse in der Abschluss-MC-Klausur im Vergleich zur Eingangs-MC-Klausur erzielt werden. Das Blended-Learning-Konzept f&#252;hrte im Vergleich zum klassischen Lehrkonzept jedoch zu einer signifikanten Verbesserung in der erzielten Punktezahl in der Abschluss-MC-Klausur. </Pgraph><Pgraph>Trotz der rasanten Weiterentwicklung der digitalen Lehre und des digitalen Lernens in der Medizin mit verschiedenen erfolgreichen Blended-Learning-Ans&#228;tzen <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, bleibt die Blended-Learning-Methode mit Nutzung einer App zur Vor- und Nachbereitung auf den Untersuchungskurs als Blended-Learning-Ansatz aktuell.</Pgraph><Pgraph>Vergleichbare Ergebnisse wie in der vorliegenden Studie erzielten mehrere Studien durch die Integration eines Blended-Learning- bzw. web-basierten Konzeptes in unterschiedlichen, medizinischen Bereichen <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. Bereits Liu et al. konnte in seiner Meta-Analyse einen positiven Lerneffekt bei der Verwendung des Blended-Learning-Konzepts im Bereich der Gesundheitsberufe aufweisen <TextLink reference="15"></TextLink>; teilweise war sogar &#8211; wie in der vorliegenden Studie &#8211; eine bessere Effektivit&#228;t erzielbar als bei &#8222;non-blended&#8220;-Lehrkonzepten. Zwar sind aufgrund der Heterogenit&#228;t der Studien diese Aussagen mit Vorbehalt zu werten, jedoch schien das Blended-Learning-Konzept zumindest gleich effektiv im Vergleich zu den traditionellen Lehrkonzepten bzw. zu reinen E-Learning&#47;Online-Learning Methoden zu sein <TextLink reference="15"></TextLink>. Bereits Averns et al. konnten nachweisen, dass Studierende, die anhand eines web-basierten Moduls muskulo-skelettale Untersuchungstechniken erlernten, signifikant besser in der OSCE (Objective Structured Clinical Examination)-Pr&#252;fung abschnitten als die Studierendengruppe, die sich anhand eines Lehrbuchs vorbereitete <TextLink reference="17"></TextLink>. Die 3. Studierendengruppe erlernte die Untersuchungstechniken durch einen Untersuchungskurs mit Anleitung durch einen Tutor. Interessanterweise war das Gesamtergebnis in der OSCE-Pr&#252;fung zwischen der web-basierten Gruppe und der Tutor-Gruppe vergleichbar <TextLink reference="17"></TextLink>. Durch ein kombiniertes Lehrkonzept, wie im &#8222;Blended-Learning&#8220;, wurde die Bereitschaft sich intensiver mit dem Lernmaterial zu besch&#228;ftigen, nochmals gef&#246;rdert <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>. Durch die Verwendung von aktuellen, ansprechenden, modernen Medien, wie der hier verwendeten App, konnten die Studierenden zu einer intensiveren Auf-&#47;Nachbereitung des Kurses motiviert werden <TextLink reference="24"></TextLink>. Dies spiegelt sich auch in der signifikanten Korrelation zwischen der Verwendungsdauer der App und den Punktver&#228;nderungen in den MC-Klausuren wider. Unserer Einsch&#228;tzung nach k&#246;nnte dies auch die signifikant h&#246;here Punktzahl in der Abschluss-MC-Klausur in der Blended-Learning-Gruppe erkl&#228;ren. Ein strukturiertes und hoch qualitatives E-Learning-Konzept in Kombination mit einem &#8222;Face-to-Face&#8220;-Lehrkonzept schien der alleinigen E-Learning- bzw. &#8222;Face-to-Face&#8220; Lehrmethode bevorzugt zu werden <TextLink reference="26"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Kein signifikanter Unterschied zwischen den Gruppen zeigte sich in den Selbsteinsch&#228;tzungen der Anamnese und der Sicherheit beim Durchf&#252;hren einer Untersuchung (s. Evaluationsnoten). Die Schulnoten &#8222;befriedigend&#8220; zur Selbsteinsch&#228;tzung von Anamnese und k&#246;rperlicher Untersuchung nach Durchlaufen des gesamten Untersuchungskurses ohne signifikanten Unterschied in beiden Gruppen zeigten Unsicherheiten zu sehr relevanten und im medizinischen Alltag zentralen Fertigkeiten. Bereits  F&#252;nger et al. konnten im longitudinalen Verlauf von 4 Semestern eine signifikante Verbesserung der Selbsteinsch&#228;tzung bez&#252;glich der Fertigkeiten der k&#246;rperlichen Untersuchung durch strukturierte Ver&#228;nderungsma&#223;nahmen in den Bedside-Kursen aufzeigen <TextLink reference="13"></TextLink>. Dennoch wurde die Selbsteinsch&#228;tzung am Ende als &#8222;gut-befriedigend&#8220; bewertet <TextLink reference="13"></TextLink>. In diesem Kontext konnte St&#246;rmann et al. nachweisen, dass die ad&#228;quate Selbsteinsch&#228;tzung f&#252;r Medizinstudierende im Praktischen Jahr sehr schwierig war und fast die H&#228;lfte ihre Leistungsf&#228;higkeit verkehrt einsch&#228;tzte <TextLink reference="27"></TextLink>. Die Fertigkeiten Anamnese und k&#246;rperlicher Untersuchung bed&#252;rfen daher wiederholtem praktischem Training, sowohl in Untersuchungs- und Bedside-Kursen im Studium, als auch in Famulaturen, um ausreichende Sicherheit zu erwerben. Zudem ist die OSCE (Objective Structured Clinical Examination)-Pr&#252;fung zur Evaluation der praktischen und kommunikativen Kompetenzen Anamnese und Durchf&#252;hren einer k&#246;rperlichen Untersuchung geeigneter als die Selbsteinsch&#228;tzung <TextLink reference="27"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Weiterhin zeigten sich keine Unterschiede in der relativ hohen Zufriedenheit der Studierenden mit dem Untersuchungskurs insgesamt. Somit konnte Blended-Learning zwar relevant zum theoretischen Lernerfolg beitragen, aber praktische Kurse keinesfalls ersetzen <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>. Bez&#252;glich der technischen Details der App zeigten sich die Studierenden zufrieden mit der Handhabung der App und dem Design. Es gibt verschiedene M&#246;glichkeiten die E-Learning Konzepte f&#252;r das Erlernen von klinischen&#47;praktischen Fertigkeiten zu verwenden. Bisher fanden verschiedene webbasierte Methoden Anwendung zur Erlernung von Untersuchungstechniken <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>. Es ist uns jedoch keine Ver&#246;ffentlichung bekannt, die hierzu eine App verwendet h&#228;tte. Ein gro&#223;er Vorteil bei der Verwendung von Apps ist die offline Verf&#252;gbarkeit. Zudem k&#246;nnen &#196;nderungen und Aktualisierungen von Lerninhalten zu jeder Zeit angepasst werden. Der Verwender&#47;Abonnent wird dann entsprechend &#252;ber Push-Benachrichtigungen dar&#252;ber informiert. Somit ist der Lerninhalt stets auf dem aktuellsten Stand und f&#252;r den Verwender jederzeit verf&#252;gbar. </Pgraph><Pgraph>In unserer Studie zeigte sich zudem, dass ein sehr hoher Prozentsatz an Studierenden beider Gruppen im Jahr 2012 noch anhand von Altfragen lernt. Dies dient lediglich dem l&#228;ngst &#252;berholten didaktischen Prinzip des ausschlie&#223;lichen Lernens f&#252;r Pr&#252;fungen, jedoch nicht der langfristigen Wissensretention durch den m&#246;glichen Beitrag zum Lernprozess durch Pr&#252;fungen, wie von M&#252;ller et al. beschrieben <TextLink reference="30"></TextLink>. In der Befragung gaben alle Studierende an, in Zukunft elektronische Medien zur Vorbereitung auf medizinische Kurse nutzen zu wollen. Dieser Trend l&#228;sst sich bereits international erkennen <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>. Das Blended-Learning-Konzept fand auch im Bereich der prim&#228;r eher theoretisch zu vermittelnden Felder, wie z.B. der Pharmakotherapie Anwendung <TextLink reference="25"></TextLink>. Trotz der hohen Akzeptanz und dem oben benannten Trend, sind auch H&#252;rden in der Entwicklung, Implementierung und Anwendung solcher Methoden zu benennen. Teilweise wurde hierbei die Erstellung von neuen E-Learning-Materialien als sehr zeitaufwendig, v. a. f&#252;r die Fakult&#228;tsmitglieder angesehen <TextLink reference="25"></TextLink>. Als L&#246;sungsm&#246;glichkeit wurde bei der Implementierung von E-Learning-Materialien auch das Hinzuziehen eines Design-IT-Experten vorgeschlagen <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>. Andererseits kann dies auch zu erh&#246;hten Kosten f&#252;hren und die teilweise f&#252;r Studien entwickelten E-Learning-Formate werden nicht weiter optimiert oder weiterverwendet, insbesondere in L&#228;ndern mit geringen finanziellen Mitteln <TextLink reference="31"></TextLink>. Hier w&#228;re die Optimierung und weitfl&#228;chige Nutzung von strukturierten und etablierten E-Learning-Konzepten w&#252;nschenswert.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="5. Limitations">
      <MainHeadline>5. Limitations</MainHeadline><Pgraph>The number of student participants is very low with a total of 26 subjects, and only students who used Apple devices were included in the study. To minimize these influencing factors, students were randomly assigned to one of two study groups. In addition, weekly emails were sent to remind students to record the time spent using the notes or app (minutes per week); however, these emails were retrospective and, as a consequence, were of less importance than the bias of personal memory. Automatic recording of app usage would be better for documenting the time factor. Also, the study measured the gain in theoretical knowledge using only the MC tests, whereas communication and practical skills were not tested. Moreover, it must be pointed out that, due to its ordinal scale, the conventional German academic grading scale is not optimal for self-assessment. Given the multiple comparisons, a Bonferroni correction would have been advantageous, but this was not carried out because of the study&#8217;s pilot status. On the basis of the study results, an improved app-based blended-learning tool, expanded to include android devices, will be used in the planned main study and the assessment of skills acquired in the clinical examination course will be done using an OSCE to better measure communication and practical skills. Despite the continued timeliness of app-based blended-learning approaches in medical education, an expansion of the app to include interactive content, videos, and regular updates in the future is viewed as important and is planned.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="5. Limitationen der Studie">
      <MainHeadline>5. Limitationen der Studie</MainHeadline><Pgraph>Die Anzahl der Studienteilnehmer ist mit insgesamt 26 Probanden gering und es wurden nur Studierende eingeschlossen, die Apple-User waren. Um diese Einflussfaktoren zu minimieren, erfolgte eine Randomisierung in die beiden Studiengruppen. Zudem wurde zur Erfassung der zeitlichen Nutzung der Skripten, sowie der App, zwar w&#246;chentlich mit Emails erinnert (Minuten&#47;pro Woche), dies ist jedoch weiterhin retrospektiv und dadurch dem Bias der pers&#246;nlichen Erinnerung unterlegen. Besser zur Erhebung des zeitlichen Faktors w&#228;re eine automatische Erfassung bei Nutzung der App. Zudem wurde in dieser Studie mittels MC-Klausuren rein der Wissenszuwachs gepr&#252;ft, wohingegen kommunikative und praktische Fertigkeiten nicht gepr&#252;ft wurden. Weiterhin ist darauf hinzuweisen, dass die Schulnotenskala aufgrund der Ordinalskalierung nicht optimal f&#252;r die Beschreibung der Selbsteinsch&#228;tzung ist.  Aufgrund der multiplen Testung w&#228;re zudem eine Korrektur nach Bonferroni vorteilhaft gewesen, eine solche wurde jedoch aufgrund des Pilotcharakters der Studie nicht durchgef&#252;hrt. In der geplanten Hauptstudie soll ein anhand dieser Studienergebnisse verbessertes App-basiertes Blended-Learning-Konzept mit Erweiterung auch auf Android-Systeme angewendet werden und die Kompetenz&#252;berpr&#252;fung des Untersuchungskurses zur besseren Abbildung der kommunikativen und praktischen Fertigkeiten mittels einer OSCE (Objective Structured Clinical Examination)-Pr&#252;fung durchgef&#252;hrt werden. Trotz der weiterhin bestehenden Aktualit&#228;t eines App-basierten Blended-Learning Ansatzes in der medizinischen Ausbildung ist eine Erweiterung der App mit interaktivem Inhalt und Videos und auch zuk&#252;nftig ein regelm&#228;&#223;iges Update der App sinnvoll und geplant.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="6. Conclusion">
      <MainHeadline>6. Conclusion</MainHeadline><Pgraph>Following a blended-learning approach, students achieved better test results in comparison to a conventional teaching method. The blended-learning concept could lead to more in-depth learning of skills among medical students in clinical examination or bedside courses. The students favored the increased integration of digital media in higher education such that other innovative methods should also be used.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="6. Zusammenfassung">
      <MainHeadline>6. Zusammenfassung</MainHeadline><Pgraph>Im Rahmen des Blended-Learning-Konzepts lie&#223;en sich bessere Pr&#252;fungsergebnisse im Vergleich zum klassischen Lehrkonzept erzielen. Das Blended-Learning-Konzept k&#246;nnte bei Medizinstudierenden die erlernten Fertigkeiten im Rahmen von Untersuchungskursen oder Bedside-Kursen vertiefen. Die Studierenden bef&#252;rworteten die vermehrte Integration von elektronischen Medien auch im Studium, so dass hier weitere innovative Verfahren Verwendung finden sollten. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Anmerkung">
      <MainHeadline>Anmerkung</MainHeadline><Pgraph>Aus Gr&#252;nden der besseren Lesbarkeit wird ausschlie&#223;lich der m&#228;nnliche Genus verwandt, auch wenn jeweils weibliche und m&#228;nnliche Personen gemeint sind.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Authors">
      <MainHeadline>Authors</MainHeadline><Pgraph>Shared 1. authorship: C. Sonne and H. Persch.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Autoren">
      <MainHeadline>Autoren</MainHeadline><Pgraph>Geteilte 1. Autorenschaft: C. Sonne und H. Persch</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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        <RefTitle>Pr&#252;fungen als Lernchance: Sinn, Ziele und Formen von Hochschulpr&#252;fungen</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>Z Hochschulentwickl</RefJournal>
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        <Table format="png">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Demographic data for the IG (n&#61;13) and CG (n&#61;13)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Demographische Daten der IG (N&#61;13) und KG (N&#61;13)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Acceptance measurement in the final evaluation IG (n&#61;13) and CG (n&#61;13) after completing the clinical examination course (n and &#37; and evaluation using the German academic grading scale, 1 through 6)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Akzeptanzmessung in der Abschlussevaluation IG (N&#61;13) und KG (N&#61;13) nach Durchlaufen des Untersuchungskurses (N und &#37;, sowie Evaluation mittels deutschem Schulnotensystem, Note 1 bis 6)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>3</MediaNo>
          <MediaID language="en">3en</MediaID>
          <MediaID language="de">3de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 3: Results on the MC tests in the IG (n&#61;13) and the CG (n&#61;13) before and after completion of the clinical examination course (points correspond to correct answers to 21 questions on the pretest and 21 questions on the posttest)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 3: Ergebnisse MC-Klausuren in der IG (N&#61;13) und der KG (N&#61;13) vor und nach Durchlaufen des Untersuchungskurses (Punkte entsprechen richtigen Antworten auf jeweils 21 Fragen in der Eingangs-MC-Klausur</Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>und 21 Fragen in der Abschluss-MC-Klausur)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <NoOfTables>3</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
        <Figure format="png" height="628" width="298">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Study procedure</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Studienablauf</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
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          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID>2</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Clinical examination course app (excerpt)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Untersuchungskurs-App (Ausschnitte)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
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          <MediaID language="en">3en</MediaID>
          <MediaID language="de">3de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Notes for the clinical examination course (excerpt) &#8211; german</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Skript zum Untersuchungskurs (Ausschnitte)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="896" width="749">
          <MediaNo>4</MediaNo>
          <MediaID>4</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 4: MC test question (excerpt) &#8211; german</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 4: MC-Klausurfragen (Ausschnitt)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
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          <MediaID language="de">5de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 5: Correlations between use of the app (A) and notes (B) with the change in points scored on the MC tests</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 5: Korrelationen der App (A)- und Skript (B)-Nutzung mit der Punktver&#228;nderung in den MC-Klausuren</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
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