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    <Identifier>zma001372</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001372</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0013720</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">short report</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Kurzbeitrag</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">How to achieve quality assurance, shared ethics and efficient teambuilding&#63; Lessons learned from interprofessional collaboration during the COVID-19 pandemic </Title>
      <TitleTranslated language="de">Wie lassen sich unter besonderen Herausforderungen medizinische Qualit&#228;tssicherung, gemeinsame ethische Standards und effizientes Teambuilding erreichen&#63; Erfahrungen aus der interprofessionellen Zusammenarbeit in der COVID-19-Pandemie</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
    <CreatorList>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Hunger</Lastname>
          <LastnameHeading>Hunger</LastnameHeading>
          <Firstname>Jonathan</Firstname>
          <Initials>J</Initials>
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        <Address language="en">Maastricht University, Minderbroedersberg 4-6, NL-6211 LK Maastricht, The Netherlands<Affiliation>Maastricht University, Maastricht, The Netherlands</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Maastricht University, Minderbroedersberg 4-6, NL-6211 LK Maastricht, Niederlande<Affiliation>Maastricht University, Maastricht, Niederlande</Affiliation></Address>
        <Email>j.hunger&#64;student.maastrichtuniversity.nl</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Schumann</Lastname>
          <LastnameHeading>Schumann</LastnameHeading>
          <Firstname>Heiko</Firstname>
          <Initials>H</Initials>
          <AcademicTitle>Dr.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Otto-von-Guericke- Universit&#228;t Magdeburg, Medizinische Fakult&#228;t, Bereich Arbeitsmedizin, Magdeburg, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Otto-von-Guericke- Universit&#228;t Magdeburg, Medizinische Fakult&#228;t, Bereich Arbeitsmedizin, Magdeburg, Deutschland</Affiliation>
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    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
    </PublisherList>
    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">interprofessional cooperation</Keyword>
      <Keyword language="en">quality assurance</Keyword>
      <Keyword language="en">public health ethics</Keyword>
      <Keyword language="en">pandemic</Keyword>
      <Keyword language="en">training</Keyword>
      <Keyword language="en">mobile corona unit</Keyword>
      <Keyword language="en">COVID-19</Keyword>
      <Keyword language="de">Interprofessionelle Zusammenarbeit</Keyword>
      <Keyword language="de">Qualit&#228;tssicherung</Keyword>
      <Keyword language="de">Public Health Ethics</Keyword>
      <Keyword language="de">Pandemie</Keyword>
      <Keyword language="de">Schulung</Keyword>
      <Keyword language="de">mobile Coronaeinheit</Keyword>
      <Keyword language="de">COVID-19</Keyword>
      <SectionHeading language="en">Ethics</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Ethik</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20200808</DateReceived>
    <DateRevised>20201009</DateRevised>
    <DateAccepted>20201023</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20201203</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>37</Volume>
        <Issue>7</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
        <IssueTitle>Teaching in times of Covid-19/Lehre in Zeiten von Covid-19</IssueTitle>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>79</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielstellung:</Mark1> Vor dem Hintergrund der aktuellen Pandemiekrise berichtet der vorliegende Projektbericht &#252;ber Erfahrungen aus der interprofessionellen Teamarbeit mit Gruppenmitgliedern unterschiedlicher medizinischer Qualifikationsniveaus. Basierend auf den lessons learned werden relevante Wissensinhalte und Lehrformate vorgestellt, die sich f&#252;r die effiziente und wertsch&#228;tzende Zusammenarbeit als zielf&#252;hrend herausgestellt haben.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methoden:</Mark1> Die Ergebnisse von regelm&#228;&#223;igen Teamdiskussionen und improvisierten internen Fortbildungen wurden in Form von field notes gesichert und zu einer Checkliste zusammengef&#252;hrt, welche die Grundlage einer pers&#246;nlichen Reflexion der Autoren und fachlichen Diskussion unter Einbezug einer akademisch &#8211; rettungsdienstlichen Perspektive bildete.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Es lie&#223;en sich drei inhaltliche Schwerpunkte herausarbeiten: die Notwendigkeit zur qualit&#228;tsgesicherten fachlichen Einarbeitung, die Kl&#228;rung von Rollenerwartungen, Verantwortungsbereichen, Einfluss- und Entwicklungsm&#246;glichkeiten im Teamprozess und die Entwicklung von arbeitsfeldbezogener Ethikkompetenz im Sinne einer <Mark2>shared moral public health literacy</Mark2>. Als ad hoc Lehrformate nutzen wir Online &#8211; Lernvideos, &#220;bungen am Intubationsmodell, zielgruppenangepasste Fortbildungen und die gemeinsame Erarbeitung einer kommentierten, detaillierten Checkliste zu den Arbeitsabl&#228;ufen der mobilen Corona-Einheit basierend auf t&#228;glichen Abschlussgespr&#228;chen.  </Pgraph><Pgraph><Mark1>Zusammenfassung:</Mark1> Die Notwendigkeit zur interprofessionellen Teambildung im Rahmen der aktuellen Gesundheitskrise stellt ein wertvolles Lernumfeld f&#252;r alle Beteiligten dar. Wir schlagen vor, diesen Ansatz in einem professions&#252;bergreifenden, innovativen Lehrformat aufzugreifen und konzeptionell weiterzuentwickeln.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective:</Mark1> Against the background of the current pandemic crisis, this case report presents the experiences made from interprofessional teamwork with group members from different medical qualification levels. Our objectives were </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">to identify areas of shared knowledge regarding efficient collaboration; </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">to improve effective teamwork based on mutual respect; </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">to develop innovative teaching methods tailored to the needs of COVID-19 interprofessional response teams. </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>Field notes from numerous team discussions and improvised internal training sessions were compiled into a checklist. Each author edited and revised the checklist and a consensus has been reached after an in-person discussion. Feedback from an academic expert in emergency services has been incorporated into the final version of the checklist.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> Three main topics were identified: the need for quality-assured professional training, the clarification of role expectations including assigned responsibilities, opportunities to contribute and participate in the team building process, and the development of area-related ethical competence in the sense of shared moral public health literacy. Hence, we developed the following ad - hoc teaching methods: use of online teaching videos, practical exercises on intubation models and the collective development of an annotated, detailed checklist for all relevant work processes of the mobile corona unit based on everyday debriefings.  </Pgraph><Pgraph><Mark1>Summary:</Mark1> The need for interprofessional team building in the context of the current health crisis provides a beneficial learning environment for all participants. We propose to conceptually refine this approach into a cross-professional, innovative method of teaching.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction&#47;background">
      <MainHeadline>Introduction&#47;background</MainHeadline><Pgraph>As a response to numerous outbreak events in inpatient care facilities during the first months of the COVID-19 pandemic, mobile teams were progressively set up to perform on-site swab tests, initial medical assessments and basic advisory. These teams consisted of medical personnel, emergency workers and other (also non-medical) volunteers. They defined their operation as a medical service, meeting high standards of medical professionalism, especially in terms of quality assurance to avoid false negative results and likewise with regard to qualified counselling. In the context of infection control measures focusing on a population level, individual professional actions often had to be reflected against the medical ethical principles of &#8220;non &#8211; maleficence&#8221; and &#8220;patient&#180;s autonomy&#8221; <TextLink reference="1"></TextLink>, especially when dealing with vulnerable patient groups.</Pgraph><Pgraph>Although medical care takes place in interdisciplinary processes and interprofessional contexts, the collaboration between various health care professions with different competencies is still poorly addressed in medical studies or in the training of emergency workers <TextLink reference="2"></TextLink>. At the same time, the current pandemic crisis generates a considerable need for medical task forces in healthcare infrastructure, however often with discontinuous staffing. Lastly, due to the composition of the staff, these teams show a heterogeneous medical qualification level with different previous experiences in interprofessional teamwork. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung&#47;Hintergrund">
      <MainHeadline>Einleitung&#47;Hintergrund</MainHeadline><Pgraph>Als Reaktion auf zahlreiche Ausbruchgeschehen in station&#228;ren Pflegeeinrichtungen wurden in den ersten Monaten der Pandemiekrise zunehmend mobile Diagnostikteams eingesetzt, welche vor Ort Abstriche, Ersteinsch&#228;tzungen und Beratungen durchf&#252;hrten. Diese Teams, bestehend aus &#228;rztlichem Personal, Rettungsdienstmitarbeitern und weiteren (auch nichtmedizinischen) Helfern, definierten ihre Aufgabe als medizinische Leistung, f&#252;r die der Anspruch einer medizinischen Professionalit&#228;t, vor allem im Sinne einer Qualit&#228;tssicherung zur Vermeidung falsch negativer Ergebnisse und hinsichtlich einer fachlich qualifizierten Beratung galt. Im Rahmen eines auf die Gesamtbev&#246;lkerung orientierten Infektionsschutzes ergab sich h&#228;ufig die Notwendigkeit, insbesondere im Umgang mit vulnerablen Patientengruppen, das eigene professionelle Handeln vor dem Hintergrund der medizinethischen Prinzipien <Mark2>Nicht &#8211; Schaden</Mark2> und<Mark2> Wahrung der Patientenautonomie</Mark2> zu reflektieren <TextLink reference="1"></TextLink>. Obwohl sich medizinische Versorgung in interdisziplin&#228;ren Abl&#228;ufen und interprofessionellen Zusammenh&#228;ngen vollzieht, wird die Zusammenarbeit der unterschiedlichen Gesundheitsberufe mit unterschiedlichen Handlungskompetenzen im Medizinstudium und in der Rettungsdienstausbildung noch unzureichend thematisiert <TextLink reference="2"></TextLink>. Gleichzeitig ergibt sich in der aktuellen Pandemielage ein gro&#223;er Bedarf an ad hoc gebildeten Einsatzteams mit oft diskontinuierlicher Besetzung an verschiedenen Orten der medizinischen Versorgung, wie z.B. in Diagnostikzentren und Testeinrichtungen. Allerdings weisen diese Teams auf Grund ihrer Zusammensetzung ein heterogenes medizinisches Qualifikationsniveau mit unterschiedlichen Vorerfahrungen in der interprofessionellen Teamarbeit auf. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Questions">
      <MainHeadline>Questions</MainHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Which competencies and shared knowledge contribute to the efficiency of these interprofessional teams&#63; </ListItem><ListItem level="1">Which training concepts can promote the competence development of the team members under the working conditions of the current critical situation&#63;</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Fragestellungen">
      <MainHeadline>Fragestellungen</MainHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Welche Kompetenzen und geteiltes Wissen tragen zur Effizienz dieser interprofessionellen Teams bei&#63; </ListItem><ListItem level="1">Welche Lehrkonzepte k&#246;nnen unter den Arbeitsbedingungen der aktuellen Krisenlage die Kompetenzentwicklung der Teammitglieder bef&#246;rdern&#63;</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Methods">
      <MainHeadline>Methods</MainHeadline><Pgraph>This project report from the founding phase and everyday work experience of a mobile corona unit is based on field notes (JH; student in the field of Public Health Management with professional experience as physicians) taken over a period of about three months (March-June 2020). We formulated lessons learned from the initial skill adaption training of new team members, frequent teaching sessions (duration approx. 10-15 min) and the results of continuous feedback rounds (individually between doctor and team member; daily in the operational subgroups).  The unit had a total staff of 10 to 15 members with different medical qualification levels (level 2-8 according to the German Qualification Framework <TextLink reference="3"></TextLink>), and was divided into 3-4 subgroups on a daily basis. Finally, a conclusive checklist summarizing the joint mission statement, working procedures and areas of responsibility was developed and refined in debriefing sessions with team leaders and the attendant medical doctor. Subsequently, prevailing topics were discussed with an academic expert (HS) with professional experience as paramedic and director of a Fire and Rescue College.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methoden">
      <MainHeadline>Methoden</MainHeadline><Pgraph>Grundlage dieses Projektberichts aus Gr&#252;ndungsphase und Arbeitsalltag einer mobilen Coronaeinheiten bilden field notes (JH; Studenten im Bereich Public Health Management mit Berufserfahrung als Arzt) &#252;ber einen Zeitraum von etwa drei Monaten (M&#228;rz-Juni 2020). In diesem Kontext wurden<Mark2> lessons learned</Mark2> aus der Konzeptentwicklung zur t&#228;glichen Einarbeitung neuer Teammitglieder, regelm&#228;&#223;igen Kurzfortbildungen (Dauer ca. 10-5 min) und den Ergebnissen fortlaufender Feedbackgespr&#228;che (individuell zwischen Arzt&#47;&#196;rztin und Teammitglied; t&#228;glich in den einzelnen Einsatzuntergruppen) formuliert.  Die Einheit hatte eine Gesamtpersonalst&#228;rke von 10 bis 15 Mitarbeitenden unterschiedlicher medizinischer Qualifikationsniveaus (Stufe 2-8 nach Deutschem Qualifikationsrahmen <TextLink reference="3"></TextLink>), es erfolgte eine t&#228;gliche Aufteilung in 3-4 Einsatzuntergruppen. Eine auf Grundlage der Tagesabschlussgespr&#228;che zwischen Teamleitern und &#228;rztlicher Begleitung erstellte Checkliste fasste das gemeinsame Leitbild, Abl&#228;ufe und Verantwortungsbereiche zusammen. Relevante Themenfelder wurden abschlie&#223;end mit einem akademischen Experten (HS) mit Berufserfahrung als Rettungsdienstmitarbeiter und Rettungsschulleiter diskutiert.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>The following shared knowledge and competencies are particularly relevant for efficient and appreciative collaboration:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">knowledge of standard operating procedures: for example, how to do the swab test correctly or on the current level of information regarding hygiene measures and disease symptoms</ListItem><ListItem level="1">understanding of team processes: clarification of role expectations, areas of responsibility, active participation and involvement</ListItem><ListItem level="1">field-related ethical competence: ability to critically think in ethical conflict situations (e.g. indications for palliative patients, utilitarianisms and triage) in the sense of shared moral public health literacy <TextLink reference="4"></TextLink>.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>However, it has been particularly challenging to assign roles and responsibilities to individual team members because of the fast-changing work environment, the different levels of professional expertise and inconsistent staffing. </Pgraph><Pgraph>Team members&#8217; organising skills acquired through previous experiences working for civilian relief agencies proved helpful, e.g., in developing on &#8211; site management structures and reporting channels. However, some staff members had to adjust to the   flat organizational structures within the self-organised medical teams, but learned to appreciate them over time. We selected the following training formats:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Quality-assured familiarization with swab testing on intubation training models and use of personal protective equipment, including explanatory videos from the online learning portal Amboss &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.amboss.com&#47;de">https:&#47;&#47;www.amboss.com&#47;de</Hyperlink>&#93;. To comply with hygiene regulations, the video sequences were partly sent to the individual smartphones of the team members or laminated pocket cards were handed out.</ListItem><ListItem level="1">Short further education sessions with Q&#47;A part and room for discussion, which served to integrate new information and latest scientific findings. The podcast Coronavirus-Update by the virologist Professor Christian Drosten was used as a valuable reference &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.ndr.de&#47;nachrichten&#47;info&#47;podcast4684.html">https:&#47;&#47;www.ndr.de&#47;nachrichten&#47;info&#47;podcast4684.html</Hyperlink>&#93;.  </ListItem><ListItem level="1">Compilation of an annotated, detailed checklist on the workflows and shared guiding principles for the mobile corona units.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>The outlined topics, training methods and contents of the checklist are summarized in the following illustration (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Folgende geteilte Wissensinhalte und Kompetenzen stellten sich als besonders relevant f&#252;r die effiziente und wertsch&#228;tzende Zusammenarbeit heraus:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1"><Mark2>Kenntnis aktueller Handlungsanweisungen:</Mark2> etwa zur korrekten Abstrichdurchf&#252;hrung oder bez&#252;glich Informationen zu Hygienema&#223;nahmen und Krankheitssymptomen</ListItem><ListItem level="1"><Mark2>Verst&#228;ndnis f&#252;r und Integration in Teamprozesse:</Mark2> Kl&#228;rung von Rollenerwartungen, Verantwortungsbereichen, Einfluss - und Entwicklungsm&#246;glichkeiten</ListItem><ListItem level="1"><Mark2>arbeitsfeldbezogene Ethikkompetenz: </Mark2>F&#228;higkeit zum kritischen Denken in ethischen Konfliktsituationen (z. B. Indikationsstellungen bei palliativen Patienten, Utilitarismus und Triage) im Sinne einer <Mark2>shared moral public health literacy</Mark2> <TextLink reference="4"></TextLink>.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Dabei stellten die dynamische Arbeitssituation, die diskontinuierliche Teamzusammensetzung und unterschiedliches Qualifikationsniveau besondere Herausforderungen an die individuelle Rollenfindung und Zuordnung von Verantwortungsbereichen. Die organisatorischen Vorerfahrungen von Teammitgliedern aus zivilen Hilfsorganisationen erwiesen sich (z.B. in der Erarbeitung von Leitungsstrukturen und Meldewegen) als hilfreich, wobei die resultierenden flachen Hierarchien der selbstorganisiert arbeitenden medizinischen Teams von vielen Beteiligten zun&#228;chst als ungewohnt empfunden, insgesamt aber positiv bewertet wurden. Es wurden folgende Schulungsformate gew&#228;hlt:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">qualit&#228;tsgesicherte Einarbeitung zu Abstrichen am Intubationsmodell und Benutzung der pers&#246;nlichen Schutzausr&#252;stung unter Einbezug erkl&#228;render Videos des Online - Lernportals Amboss &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.amboss.com&#47;de">https:&#47;&#47;www.amboss.com&#47;de</Hyperlink>&#93;. Zur Einhaltung von Hygienevorschriften wurden die Videosequenzen teilweise auf die individuellen Smartphones der Teammitglieder verschickt oder laminierte Taschenk&#228;rtchen ausgeh&#228;ndigt.</ListItem><ListItem level="1"><Mark2>interne Fortbildungen mit kurzem Diskussions- und Frageteil</Mark2>, diese dienten der fachlichen Einordnung neuer Informationen und Vermittlung von wissenschaftlichem Navigationswissen. Als Referenz nutzen wir den Podcast Coronavirus-Update des Virologen Professor Christian Drosten &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.ndr.de&#47;nachrichten&#47;info&#47;podcast4684.html">https:&#47;&#47;www.ndr.de&#47;nachrichten&#47;info&#47;podcast4684.html</Hyperlink>&#93;.  </ListItem><ListItem level="1"><Mark2>Erarbeitung einer kommentierten, detaillierten Checkliste</Mark2> zu den Arbeitsabl&#228;ufen der mobilen Coronaeinheiten und <Mark2>geteilten handlungsleitenden Werten und Prinzipien</Mark2>.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Die beschriebenen Themenfelder, Schulungsformate und Inhalte der Checkliste sind in der folgenden Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> konzeptionell zusammengefasst.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>To our knowledge, this is the first conclusive presentation of training elements for improving inter-professional cooperation in mobile corona units, based on practical experience and created under COVID-19 pandemic conditions. Given the prevailing shortage of time and inconsistency in staffing, our checklist contributed to the improvement of on &#8211; site workflow, training, organisational and time efficiency skills. Our mission statement based on shared values and ethical principles strengthened the collective identity and increased participation and motivation.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Nach unserem Wissen ist dies die erste auf Einsatzerfahrungen basierende und unter den Bedingungen der Pandemiekrise erstellte, zusammenfassende Darstellung von Schulungselementen zur Verbesserung der interprofessionellen Zusammenarbeit in mobilen Coronaeinheiten. Als Herausforderung stellten sich Zeitknappheit und eine hohe Fluktuation in der Teambesetzung dar, wobei die Checkliste einen wesentlichen Beitrag zur Strukturierung und zeitlichen Effizienz von Schulungen und Einsatzabl&#228;ufen leistete. Die Diskussion von geteilten Werten und ethischen Handlungsprinzipien zu einem gemeinsamen Leitbild sehen wir als eine besondere St&#228;rke, auch in Hinblick auf wertsch&#228;tzende Zusammenarbeit und Motivation aller Beteiligten.     </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusion">
      <MainHeadline>Conclusion</MainHeadline><Pgraph>In the context of the current health crisis, the presented topics and training elements for imparting interprofessional knowledge contribute to an efficient and appreciative interprofessional collaboration. With regards to future challenges, we propose a conceptual refinement and subsequent evaluation of our first lessons learned.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schlussfolgerung">
      <MainHeadline>Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>Das beschriebene Schulungskonzept zur Vermittlung berufs&#252;bergreifenden Wissens leistet einen Beitrag zur effizienten und wertsch&#228;tzenden interprofessionellen Zusammenarbeit in der aktuellen Gesundheitskrise.  Darauf aufbauend wird eine konzeptionelle Weiterentwicklung und anschlie&#223;ende Evaluation vorgeschlagen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Beauchamp TL</RefAuthor>
        <RefAuthor>Childress JF</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefBookTitle>Principles of Biomedical Ethics</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Beauchamp TL, Childress JF. Principles of Biomedical Ethics. 7th ed. Oxford: Oxford University Press; 2012.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Spura A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Werwick K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fei&#223;el A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gottschalk M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Winkler-Stuck K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Robra BP</RefAuthor>
        <RefAuthor>Braun-Dullaeus RC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stieger P</RefAuthor>
        <RefTitle>Preparation courses for medical clerkships and the final clinical internship in medical education - The Magdeburg Curriculum for Healthcare Competence</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc40</RefPage>
        <RefTotal>Spura A, Werwick K, Fei&#223;el A, Gottschalk M, Winkler-Stuck K, Robra BP, Braun-Dullaeus RC, Stieger P. Preparation courses for medical clerkships and the final clinical internship in medical education - The Magdeburg Curriculum for Healthcare Competence. GMS J Med Educ. 2016;33(3):Doc40. DOI: 10.3205&#47;zma001039</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma001039</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Bundesministerium f&#252;r Bildung und Forschung</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>Bundesministerium f&#252;r Bildung und Forschung</RefYear>
        <RefBookTitle>Der Deutsche Qualifikationsrahmen f&#252;r lebenslanges Lernen</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesministerium f&#252;r Bildung und Forschung. Der Deutsche Qualifikationsrahmen f&#252;r lebenslanges Lernen. Berlin: Bundesministerium f&#252;r Bildung und Forschung. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.dqr.de&#47;index.php</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.dqr.de&#47;index.php</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Maeckelberghe E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schr&#246;der-B&#228;ck P</RefAuthor>
        <RefTitle>Ethics in public health: call for shared moral public health literacy</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>Eur J Public Health</RefJournal>
        <RefPage>49-51</RefPage>
        <RefTotal>Maeckelberghe E, Schr&#246;der-B&#228;ck P. Ethics in public health: call for shared moral public health literacy. Eur J Public Health. 2017;27(4):49-51. DOI: 10.1093&#47;eurpub&#47;ckx154</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1093&#47;eurpub&#47;ckx154</RefLink>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Synopsis of concepts and methods contributing to efficient interprofessional teamwork in mobile corona units (author&#39;s visualisation)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Komponenten und Formate interprofessioneller Zusammenarbeit einer mobilen Coronaeinheit (eigene Darstellung)</Mark1></Pgraph></Caption>
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