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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001332</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0013328</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">Development of an instructional movie illustrating a standardized clinical examination on patients with TMD symptoms</Title>
      <TitleTranslated language="de">Entwicklung eines Instruktionsvideos f&#252;r die Untersuchung von Patienten mit Verdacht auf craniomandibul&#228;re Dysfunktion</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
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      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Rauch</Lastname>
          <LastnameHeading>Rauch</LastnameHeading>
          <Firstname>Angelika</Firstname>
          <Initials>A</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med. dent.</AcademicTitle>
          <AcademicTitleSuffix>M.Sc.</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">University of Leipzig, Department of Prosthodontics and Materials Science, Liebigstr. 12, D-04103 Leipzig, Germany, phone: &#43;49 (0)341&#47;9721-310, fax: &#43;49 (0)341&#47;921-309<Affiliation>University of Leipzig, Department of Prosthodontics and Materials Science, Leipzig, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;t Leipzig, Poliklinik f&#252;r Zahn&#228;rztliche Prothetik und Werkstoffkunde, Liebigstr. 12, 04103 Leipzig, Deutschland, Tel.:  &#43;49 (0)341&#47;9721-310, fax: &#43;49 (0)341&#47;921-309<Affiliation>Universit&#228;t Leipzig, Poliklinik f&#252;r Zahn&#228;rztliche Prothetik und Werkstoffkunde, Leipzig, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>angelika.rauch&#64;medizin.uni-leipzig. de</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
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      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Hahnel</Lastname>
          <LastnameHeading>Hahnel</LastnameHeading>
          <Firstname>Sebastian Florian</Firstname>
          <Initials>SF</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr. med. dent.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Leipzig, Department of Prosthodontics and Materials Science, Leipzig, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Leipzig, Poliklinik f&#252;r Zahn&#228;rztliche Prothetik und Werkstoffkunde, Leipzig, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>sebastian.hahnel&#64;medizin.uni-leipzig. de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
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      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Schierz</Lastname>
          <LastnameHeading>Schierz</LastnameHeading>
          <Firstname>Oliver</Firstname>
          <Initials>O</Initials>
          <AcademicTitle>Ass. Prof. PD Dr. med. dent.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Leipzig, Department of Prosthodontics and Materials Science, Leipzig, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Leipzig, Poliklinik f&#252;r Zahn&#228;rztliche Prothetik und Werkstoffkunde, Leipzig, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>oliver.schierz&#64;medizin.uni-leipzig. de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
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    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">instructional video</Keyword>
      <Keyword language="en">students</Keyword>
      <Keyword language="en">dental education</Keyword>
      <Keyword language="en">orofacial pain</Keyword>
      <Keyword language="de">Instruktionsvideo</Keyword>
      <Keyword language="de">Studierende</Keyword>
      <Keyword language="de">Zahnmedizinische Lehre</Keyword>
      <Keyword language="de">Orofaziale Schmerzen</Keyword>
      <SectionHeading language="en">Instructional Videos</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Instruktionsvideos</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20191128</DateReceived>
    <DateRevised>20200123</DateRevised>
    <DateAccepted>20200415</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20200615</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
    </License>
    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>37</Volume>
        <Issue>4</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>39</ArticleNo>
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      <RelatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="References">10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</RelatedIdentifier>
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    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung:</Mark1> Ziel dieser Arbeit war die Erstellung eines Instruktionsvideos, welches das Erlernen der Methodik zur Untersuchung von Patienten mit Verdacht auf craniomandibul&#228;re Dysfunktionen (CMD) unterst&#252;tzen soll. Nach Betrachten des Videos sollte der Lernende den Ablauf einer Untersuchung und die Anwendung der Untersuchungstechniken kennen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik:</Mark1> Ein Instruktionsvideo wurde von zwei Zahn&#228;rzten, welche in der Befunderhebung von Patienten mit Verdacht auf CMD erfahren sind, angefertigt. Zus&#228;tzlich waren beide Untersucher gem&#228;&#223; der Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC&#47;TMD) kalibriert. Das Instruktionsvideo wurde in Kapiteln angelegt. F&#252;r eine verbesserte Darstellung wesentlicher Aspekte der Befunderhebung wurden verschiedene Kameraperspektiven, Stichpunkte, Bildvergr&#246;&#223;erungen und Wiederholungen der Inhalte verwendet. Hintergrundger&#228;usche wurden auf ein Minimum reduziert.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Mittels zweier Evaluationsphasen, wobei die erste durch erfahrene und die zweite durch auf CMD-spezialisierte Zahn&#228;rzte erfolgte, wurde das Instruktionsvideo sukzessive modifiziert und fertiggestellt. Das finale Video umfasst neun Kapitel und hat eine Gesamtdauer von 26,5 Minuten (<Hyperlink href="https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1">https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</Hyperlink>).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Das deutsche Instruktionsvideo stellt den zeitlich optimierten Ablauf einer standardisierten Befunderhebung in Kapiteln dar, welche bei Patienten mit Verdacht auf craniomandibul&#228;re Dysfunktion angewendet werden kann. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objectives: </Mark1>The aim of this project was to develop an instructional video that demonstrates a standardized clinical examination on patients with suspected temporomandibular disorders (TMD). After viewing the video, the learner should be knowledgeable about the examination steps and application of the examination techniques. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods:</Mark1> The instructional video was created by two dentists who are experienced in assessing patients with suspected TMD. Additionally, both examiners were calibrated according to the Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC&#47;TMD). The instructional video was divided into chapters. Various camera angles, key points, image enlargements, and replays were used to better depict essential aspects of the assessment. Background noise was reduced to a minimum. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>The instructional video was modified and completed in two phases: the first by an experienced dentist and the second by a dentist specialized in TMD. The final video includes nine chapters and is 26.5 minutes in length (<Hyperlink href="https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1">https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</Hyperlink>). </Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>Divided into chapters, this German instructional video shows an optimally timed, standardized clinical assessment of patients with suspected TMD. </Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>Symptoms of temporomandibular disorders (TMD) include orofacial pain, sounds in the temporomandibular joint, and&#47;or limited mobility of the mandible <TextLink reference="1"></TextLink>. In the general population, it is presumed TMD has an estimated yearly incidence of 3.9&#37; <TextLink reference="2"></TextLink>. Data specifying the prevalence of TMD symptoms fluctuate depending on age, gender, and the individual reporting system <TextLink reference="3"></TextLink> and, in Germany, are reported with numbers of up to 21.3&#37; or 50.1&#37; (according to patient history or clinical signs, respectively) <TextLink reference="4"></TextLink>. Generally, a need for treatment is suspected in every sixth adult <TextLink reference="5"></TextLink>. In addition to dentistry, TMD is known to influence various (chronic) diseases in other specialties <TextLink reference="6"></TextLink>. Discussions are being held whether TMD is linked to headaches, neck pain, back pain, fibromyalgia, and even a variety of ear conditions <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. In addition, psychosocial factors such as stress, coping mechanisms, depression, and the tendency to catastrophize play important roles in the etiopathogenesis of TMD <TextLink reference="8"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Due to the multifactorial causes of TMD, it is essential to use both a valid and reliable measuring tool to correctly diagnose TMD. The Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC&#47;TMD), published in 2014, meets these requirements and is even available in various languages <TextLink reference="12"></TextLink>, including an official German version that was published at the end of 2018 <TextLink reference="13"></TextLink>. The DC&#47;TMD includes a manual, which describes the verbal and practical elements of the exam, and diagnostic algorithms, that aim to standardize formulating diagnoses from the clinical assessment. </Pgraph><Pgraph>Learning the process and technique of an assessment in patients with TMD using the manual provided by the DC&#47;TMD is time-consuming and may cause users to make mistakes during the practical implementation. In general, difficulties in learning clinical skills are also known to occur with other (medical) examination techniques and treatment decisions. Instructional videos can help users learn, improve, and brush up on practical skills <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>. Videos that show the assessment of patients with suspected TMD according to the DC&#47;TMD have been available in both Swedish and English for a few years <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. A German version has yet to be produced. </Pgraph><Pgraph>The goal of this project was to create an instructional video that demonstrated a clinical examination of patients with suspected TMD in the German language.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einleitung">
      <MainHeadline>1. Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Craniomandibul&#228;re Dysfunktionen (CMD) umfassen Schmerzen im orofazialen System, Kiefergelenkger&#228;usche und&#47;oder eine eingeschr&#228;nkte Beweglichkeit des Unterkiefers <TextLink reference="1"></TextLink>. In der allgemeinen Bev&#246;lkerung wird eine j&#228;hrliche Inzidenz der CMD von 3,9&#37; bei Erwachsenen angenommen <TextLink reference="2"></TextLink>. Die Angaben f&#252;r die Pr&#228;valenz einzelner Symptome, die in Zusammenhang mit einer CMD stehen k&#246;nnen, schwanken in Abh&#228;ngigkeit von Alter, Geschlecht sowie verwendetem Befunderhebungssystem <TextLink reference="3"></TextLink> und werden in Deutschland mit Werten von bis zu 21,3&#37; (anamnestisch) bzw. 50,1&#37; (klinisch) beschrieben <TextLink reference="4"></TextLink>. Allgemein wird bei jedem sechsten Erwachsenen eine Behandlungsbed&#252;rftigkeit angenommen <TextLink reference="5"></TextLink>. Neben der Zahnmedizin ist CMD auch in anderen Fachgebieten als Modulator verschiedener (chronischer) Erkrankungen bekannt <TextLink reference="6"></TextLink>. So werden Kopf-, Nacken- oder R&#252;ckenschmerzen, Fibromyalgie aber auch Beschwerden der Ohren in Zusammenhang mit CMD diskutiert <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. Psychosoziale Faktoren wie Stress, Coping-Strategien, Depression und Katastrophisierungsneigung haben eine wesentliche Rolle in der &#196;tiopathogenese <TextLink reference="8"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Aufgrund der multifaktoriellen Zusammenh&#228;nge bei CMD ist es wichtig, ein valides und reliables Messinstrument zu nutzen, um eine korrekte Diagnose stellen zu k&#246;nnen. Seit 2014 stehen hierf&#252;r die <Mark2>Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders</Mark2> (DC&#47;TMD) zur Verf&#252;gung <TextLink reference="12"></TextLink>, welche diese Anforderungen erf&#252;llen und in verschiedene Sprachen &#252;bersetzt wurden. Seit Ende 2018 ist auch eine offizielle deutsche Version verf&#252;gbar <TextLink reference="13"></TextLink>. Zu den Kernelementen der DC&#47;TMD geh&#246;ren Manuale und Diagnosealgorithmen. Die Manuale beschreiben die verbalen und praktischen Komponenten der Befunderhebung, w&#228;hrend die Algorithmen die Diagnosebildung aus den gewonnenen Befunden vereinheitlichen sollen. </Pgraph><Pgraph>Das Erarbeiten des Ablaufs und der Techniken einer Befunderhebung bei CMD Patienten mithilfe des Manuals der DC&#47;TMD ist zeitaufwendig und birgt potentielle Fehler in der praktischen Umsetzung. Auch bei anderen (medizinischen) Untersuchungstechniken und Therapieentscheidungen sind Schwierigkeiten bei dem Erlangen klinischer F&#228;higkeiten bekannt. Daher k&#246;nnen Instruktionsvideos helfen, praktische F&#228;higkeiten zu erlernen, zu verbessern oder aufzufrischen <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>. Seit einigen Jahren sind bereits Instruktionsvideos, welche die Befunderhebung bei Patienten mit Verdacht auf CMD gem&#228;&#223; DC&#47;TMD darstellen, auf Schwedisch und Englisch verf&#252;gbar <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. Eine deutsche Version wurde bisher nicht konzipiert.</Pgraph><Pgraph>Ziel dieser Arbeit war es, ein Instruktionsvideo f&#252;r die Befunderhebung bei Patienten mit Verdacht auf CMD in deutscher Sprache zu erstellen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Project description">
      <MainHeadline>2. Project description</MainHeadline><Pgraph>To help train students as well as medical and dental professionals, a German-speaking instructional video should be created to demonstrate how to perform a structured and standardized TMD assessment according to the DC&#47;TMD. Particular attention should be placed on how the examiner correctly uses verbal commands and examination techniques. The commands should strictly adhere to the German manual of the DC&#47;TMD, while the patient case should follow the case reports in the English-speaking instructional video. In addition, common obstacles within the assessment should also be included. By watching the video, the following should be conveyed:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">The learner should know the steps to the exam according to the DC&#47;TMD.</ListItem><ListItem level="1">The learner should know the exam techniques according to the DC&#47;TMD. </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>The DC&#47;TMD guidelines specify an exam timeframe of 20 minutes <TextLink reference="21"></TextLink>. Since the general suggested length of a video ranges from six to nine minutes <TextLink reference="22"></TextLink>, the video should be divided into chapters according to the headings of the DC&#47;TMD examination form (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). This also allows the learner to review the examination procedure successively. </Pgraph><Pgraph>The introduction of the examination techniques should be filmed using a frontal view of the patient for a better initial overview of the procedure. In addition, a second camera perspective should be shown when measuring the &#8220;Opening and Closing Movements&#8221; to allow the viewer to better read off the numerical values in the sagittal plane. The palpation of the left half of the face, which was already performed on the contralateral side, should also be portrayed in two perspectives to give the viewer a more detailed understanding of the procedure. Important terms such as pain, familiar pain, familiar headache, and referred pain should be displayed and repeated during the examination. </Pgraph><Pgraph>In the chapter &#8220;Incisal Relationships&#8221;, marking the reference points should be depicted in three successive, enlarged pictures alongside the running examination video. The fundamental principles of palpation and the areas of palpation should be added as key points in picture form at the beginning of the section &#8220;Muscle and TMJ Pain with Palpation&#8221;. Here, a picture of the patient from the video should be used. In contrast to the other sections, in the chapter &#8220;Muscle and TMJ Pain with Palpation&#8221; an additional picture showing the points of palpation should be displayed during the examination of the right side of the face, allowing the viewer to understand the corresponding points clearly. The clinical examination of the left side of the face should be depicted in two views. To better follow the palpation procedure in the section &#8220;Supplemental Muscle Pain with Palpation&#8221;, which includes the examination of the palpable intraoral muscles, the name of the respective muscle being palpated should be displayed.</Pgraph><Pgraph>In general, the calibration of the palpating finger should be visualized by displaying a scale indicating the necessary pressure. At the end of each section, a summary of the findings should be displayed, which are then virtually inserted into the correct areas of the DC&#47;TMD examination form. Attention should also be paid to reduce the surrounding noise to a minimum.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Projektbeschreibung">
      <MainHeadline>2. Projektbeschreibung</MainHeadline><Pgraph>Ein deutschsprachiges Instruktionsvideo f&#252;r die studentische sowie postgraduale Ausbildung von Zahnmedizinern&#47;Medizinern sollte erstellt werden, um eine strukturierte, standardisierte Erhebung von CMD-Befunden gem&#228;&#223; den DC&#47;TMD an einem Patienten exemplarisch darzustellen. Besonderer Wert sollte dabei auf die Demonstration korrekter verbaler Kommandos sowie Untersuchungstechniken seitens des Untersuchenden gelegt werden. Die Kommandos orientierten sich strikt an dem deutschsprachigen Manual der DC&#47;TMD, der Patientenfall an der Kasuistik aus dem englischsprachigen Instruktionsvideo. Auch bekannte Problemsituationen w&#228;hrend der Befunderhebung sollten inkludiert werden. Durch die Betrachtung des Videos sollten folgende Lernziele vermittelt werden:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Der Lernende soll den Ablauf einer Untersuchung gem&#228;&#223; DC&#47;TMD kennen. </ListItem><ListItem level="1">Der Lernende soll die Untersuchungstechniken gem&#228;&#223; DC&#47;TMD kennen. </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Nach Richtlinien der DC&#47;TMD wird f&#252;r die Befunderhebung ein zeitlicher Rahmen von 20 Minuten vorgegeben <TextLink reference="21"></TextLink>. Generell betr&#228;gt die empfohlene L&#228;nge f&#252;r ein Video jedoch sechs bis neun Minuten <TextLink reference="22"></TextLink>. Daher sollte das Video in Anlehnung an die &#220;berschriften des DC&#47;TMD-Untersuchungsbogens in Kapitel eingeteilt werden (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Gleichzeitig kann der Ablauf der Befunderhebung auf diese Weise schrittweise erarbeitet werden. </Pgraph><Pgraph>Die Einf&#252;hrung der Untersuchungstechniken sollte f&#252;r einen besseren ersten &#220;berblick in Frontalansicht des Patienten erfolgen. Bei der Vermessung der <Mark2>&#8222;&#214;ffnungs- und Schlie&#223;bewegungen&#8220;</Mark2> sollte eine zweite Kameraperspektive parallel eingeblendet werden, wodurch das Ablesen der Zahlenwerte in der sagittalen Ebene besser visualisiert werden kann. Auch die Palpationen der linken Gesichtsh&#228;lfte, welche eine Wiederholung der bereits auf der rechten Gesichtsh&#228;lfte angewendeten Technik darstellte, sollte in zwei Ebenen erfolgen. Hierdurch kann die Methodik in der Wiederholung detaillierter nachvollzogen werden. Wichtige Begrifflichkeiten wie Schmerz, bekannter Schmerz, bekannter Kopfschmerz und &#252;bertragener Schmerz sollten parallel zur Untersuchungssequenz als Stichpunkte eingeblendet und wiederholt werden.</Pgraph><Pgraph>Im Kapitel <Mark2>&#8222;Schneidekantenverh&#228;ltnisse&#8220;</Mark2> sollte das Anzeichnen der Referenzpunkte in Form von drei aufeinander folgenden Bildern vergr&#246;&#223;ert und parallel zur Untersuchungssequenz eingeblendet werden. Zu Beginn des Kapitels<Mark2> &#8222;Muskel- und Kiefergelenkschmerzen bei Palpation&#8220;</Mark2> sollten die wesentlichen Grundlagen der Palpation als Stichpunkte sowie die Palpationspunkte als Bild eingef&#252;hrt werden. Als Bild sollte ein Foto des aus dem Video bekannten Patienten dienen. Die schematische Zeichnung der Muskulatur- und Kiefergelenkanatomie sollte zur besseren Veranschaulichung der Palpationspunkte &#252;berlagert dargestellt werden. Im Gegensatz zu den anderen Kapiteln sollte im Kapitel &#8222;Muskel- und Kiefergelenkschmerzen bei Palpation&#8220; w&#228;hrend der Untersuchungssequenz der rechten Gesichtsh&#228;lfte parallel ein zus&#228;tzliches Element eingeblendet werden. Dieses sollte die Palpationspunkte als Bild darstellen und dazu dienen, die entsprechenden Punkte f&#252;r den Betrachtenden klar darzustellen. Bei der linksseitigen Untersuchung innerhalb des Kapitels sollte weiterhin die Darstellung aus zwei Ebenen erfolgen. Bei dem Kapitel <Mark2>&#8222;Erg&#228;nzende Muskelschmerzen auf Palpation&#8220;</Mark2>, welches auch die Untersuchung der intraoral tastbaren Muskulatur umfasst, sollte der jeweilige Name der palpierten Muskulatur eingeblendet werden, um den Ablauf der Palpation besser nachvollziehen zu k&#246;nnen. </Pgraph><Pgraph>Generell sollte die Kalibrierung des Untersuchungsfingers durch Einblenden einer Waage inklusive der notwendigen Druckangabe visualisiert werden. Am Ende eines Abschnittes sollte das Zusammenfassen der Untersuchungsergebnisse stehen, welche virtuell in den entsprechenden Bereichen des DC&#47;TMD-Untersuchungsbogens eingetragen werden sollten. Des Weiteren sollte darauf geachtet werden, dass die Umgebungsger&#228;usche auf ein Minimum reduziert werden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Results">
      <MainHeadline>3. Results</MainHeadline><Pgraph>In 2016, video sequences were recorded showing the clinical examination on a patient according to the DC&#47; TMD guidelines. Both authors of the movie previously took part in DC&#47;TMD trainings and calibration courses offered by the INfORM consortium to learn the examination criteria (AR Level 2, OS Level 3 of 3). In the following two years, the video was cut, and notes&#47;illustrations were added to appropriate sections of the examination according to the project description. In February 2018, the first version of the video was shown to ten experienced dentists, evaluated according to the <Mark2>Think-Aloud method</Mark2>, and modified accordingly. In November 2018, the video was shown to and evaluated by ten participants of a DC&#47;TMD training workshop and two DC&#47;TMD gold standard examiners (Thomas List und Birgitta H&#228;ggman-Henrikson, Malm&#246; University, Sweden) who led the training. Suggested changes were added to the video. In February 2019, the final version of the 26.5-minute German-language instructional video was completed (<Hyperlink href="https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1">https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</Hyperlink>). The nine sections (excluding introduction and credits) of the video vary in length from 0:46 to 8:19 minutes (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Ergebnisse">
      <MainHeadline>3. Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Im Jahr 2016 wurden Videosequenzen aufgenommen, welche die Befunderhebung an einem Beispielpatienten gem&#228;&#223; den DC&#47;TMD darstellt. Beide Autoren des Films wurden zuvor bei DC&#47;TMD-Trainings- und Kalibrierungskursen des INfORM-Konsortiums in die Untersuchungskriterien eingewiesen (AR Level 2, OS Level 3 von 3). In den folgenden zwei Jahren wurde das Video geschnitten und Hinweise&#47;Abbildungen gem&#228;&#223; der Projektbeschreibung an entscheidenden Stellen der Untersuchung eingef&#252;gt. Die erste Version des Videos wurde zehn erfahrenen Zahn&#228;rzten im Februar 2018 vorgef&#252;hrt, gem&#228;&#223; <Mark2>Think-Aloud</Mark2> Methode evaluiert und im Anschluss erneut modifiziert. Im zweiten Schritt wurde das Video im November 2018 zehn Teilnehmern eines DC&#47;TMD-Trainingsworkshops sowie zwei DC&#47;TMD-Goldstandard-Untersuchern, welche den Workshop leiteten (Thomas List und Birgitta H&#228;ggman-Henrikson, Malm&#246; University, Schweden) vorgestellt und bewertet. Die &#196;nderungsvorschl&#228;ge wurden in das Video implementiert. Im Februar 2019 konnte das 26,5-min&#252;tige Instruktionsvideo in seiner finalen Version in deutscher Sprache fertiggestellt werden (<Hyperlink href="https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1">https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</Hyperlink>). Die neun Kapitel (exklusive Einf&#252;hrung und Abspann) des Instruktionsvideos variieren dabei in ihrer Dauer zwischen 0:46 Minuten bis zu 8:19 Minuten (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Discussion">
      <MainHeadline>4. Discussion</MainHeadline><Pgraph>The final instructional movie illustrates gathering clinical findings in a standardized patient with suspected TMD and can, therefore, be used as a learning tool for both students as well as medical and dental professionals. As a free online learning tool, which is available at DRYAD (<Hyperlink href="https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1">https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</Hyperlink>), it can be used in a classroom setting and during self-guided studying. This is particularly interesting, as results from a Swedish research group have shown that individual preparation for a clinical examination according to the DC&#47;TMD using the manual and instructional video achieved CMD diagnoses with a similar degree of accuracy compared to examiners who previously participated in a practical training course <TextLink reference="23"></TextLink>. Nevertheless, video-based learning should not be used as the sole method to learn the examination technique, but rather as a supplementary tool alongside classical instructor-based practical training. Especially for inexperienced learners, feedback from a supervisor is an integral part of correctly learning the examination skills <TextLink reference="24"></TextLink>. For experienced users, an instructional video in terms of a<Mark2> Just-in-time</Mark2> training can function as a possible method to refresh and improve previously learned skills <TextLink reference="18"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>The completed instructional video fulfills various requirements that are necessary for effective use in teaching <TextLink reference="25"></TextLink>. Important aspects of the assessment were highlighted using multiple camera perspectives, closeups, as well as relevant key points. Due to the length of an exam in patients with suspected TMD, the recommended time of an instructional video (9 minutes) could not be fulfilled <TextLink reference="22"></TextLink>. Therefore, the video was cut into chapters according to the order of the examination. Disruptive factors, such as background music or noise, were reduced to a minimum or avoided. The rigid conversation structure defined by the DC&#47;TMD manual can be seen as a limitation, causing the dialogue to appear less colloquial and sometimes rather monotonous. By adding a narrator to the video, viewers could have been addressed directly and additional explanations could have been inserted when necessary. Due to the extra length this would have added to the video, a narrator was not included. Furthermore, cultural differences in language (e.g., Swiss German or Austrian German) were not accounted for due to the lack of translations offered by the DC&#47;TMD. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Diskussion">
      <MainHeadline>4. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Das finale Instruktionsvideo illustriert die Erhebung klinischer Befunde bei einem Standardpatienten mit Verdacht auf CMD und kann daher sowohl die studentische als auch postgraduale Ausbildung unterst&#252;tzen. Via DRYAD (<Hyperlink href="https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1">https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</Hyperlink>) ist es frei im Internet verf&#252;gbar und kann sowohl im Rahmen einer Lehrveranstaltung als auch im Selbststudium genutzt werden. Dies ist besonders interessant, da aus den Ergebnissen einer schwedischen Arbeitsgruppe bekannt ist, dass die autodidaktische Vorbereitung auf die Befunderhebung gem&#228;&#223; DC&#47;TMD mittels Manual und Instruktionsvideo die Bildung &#228;hnlich genauer CMD-Diagnosen erm&#246;glicht wie bei Untersuchenden, die zuvor an einem praktischen Trainingskurs teilgenommen haben <TextLink reference="23"></TextLink>. Das Video-basierte Lernen sollte dennoch nicht als alleinige didaktische Methode zum Erlernen der Untersuchungstechnik, sondern vielmehr als Unterst&#252;tzung zur klassischen Supervisor-gesteuerten praktischen &#220;bung angesehen werden. Besonders f&#252;r Unge&#252;bte bleibt das Feedback eines Supervisors wichtig, um praktische Kompetenzen zu erlernen <TextLink reference="24"></TextLink>. Bei ge&#252;bten Anwendern kann ein Instruktionsvideo im Sinne eines Just-in-time Trainings eine m&#246;gliche Methodik darstellen, um bereits erlernte F&#228;higkeiten wiederaufzufrischen bzw. zu verbessern <TextLink reference="18"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Das fertiggestellte Instruktionsvideo erf&#252;llt verschiedene Voraussetzungen, welche f&#252;r die effektive Anwendung in der Lehre gefordert sind <TextLink reference="25"></TextLink>. So wurden wesentliche und wichtige Aspekte bei der Befunderhebung mittels verschiedener Kameraperspektiven, eingeblendeter Gro&#223;aufnahmen sowie durch Auflisten relevanter Stichpunkte hervorgehoben. Aufgrund der &#252;blichen Dauer einer CMD Befunderhebung am Patienten konnte eine im Allgemeinen empfohlene Gesamtdauer f&#252;r ein Lehrvideo, welche 9 Minuten betr&#228;gt, nicht eingehalten werden <TextLink reference="22"></TextLink>. Daher erfolgte die Sequenzierung der Untersuchung in Kapitel. St&#246;rende Einfl&#252;sse wie Hintergrundmusik oder -ger&#228;usche wurden auf ein Minimum reduziert bzw. vermieden. Als Limitation kann das starre Sprachger&#252;st, welches durch das Manual der DC&#47;TMD vorgegeben war, gesehen werden. Die Dialoge wirken daher weniger umgangssprachlich und mitunter eher monoton. Eine Erg&#228;nzung des Videos durch einen Erz&#228;hler h&#228;tte helfen k&#246;nnen, die Zuschauer direkt anzusprechen und Erl&#228;uterungen einzuf&#252;gen. Dieses zus&#228;tzliche Element h&#228;tte das Video jedoch noch weiter zeitlich ausgedehnt, weshalb darauf verzichtet wurde. Auch sprachkulturelle Unterschiede wurden nicht abgedeckt. Hierf&#252;r w&#228;ren zun&#228;chst kultur&#228;quivalente &#220;bersetzungen der DC&#47;TMD beispielsweise in Schweizerdeutsch oder &#246;sterreichisches Deutsch notwendig. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="5. Conclusions">
      <MainHeadline>5. Conclusions</MainHeadline><Pgraph>This German instructional video gives the learner the opportunity to follow an optimally timed and standardized clinical assessment. It illustrates the proper examination techniques and verbal commands according to the DC&#47;TDM manual. Due to its division into chapters, this video is also ideal for step-by-step learning or repetition of various examination techniques.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="5. Schlussfolgerung">
      <MainHeadline>5. Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>Das deutsche Instruktionsvideo gibt dem Lernenden die M&#246;glichkeit, den zeitlich optimierten Ablauf einer standardisierten Befunderhebung exemplarisch nachzuvollziehen. Es illustriert die Untersuchungsmethodik und die geforderten Kommandos gem&#228;&#223; dem DC&#47;TMD-Manual. Aufgrund der Sequenzierung des Videos in Kapitel kann dieses auch zum schrittweisen Erlernen oder zur Repetition der verschiedenen Untersuchungstechniken genutzt werden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Audiovisual material">
      <MainHeadline>Audiovisual material</MainHeadline><Pgraph>The video is available from the Dryad Digital Repository: <Hyperlink href="https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1">https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</Hyperlink> <TextLink reference="26"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Audiovisuelles Material">
      <MainHeadline>Audiovisuelles Material</MainHeadline><Pgraph>Das Video ist im Repositorium Dryad verf&#252;gbar unter: <Hyperlink href="https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1">https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.5061&#47;dryad.k8r7qc1</Hyperlink> <TextLink reference="26"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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