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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001093</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0010938</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">letter to the editor</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Leserbrief</ArticleType>
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      <Title language="en">Student selection cannot resolve the lack of general practitioners and country doctors</Title>
      <TitleTranslated language="de">Studierendenauswahl kann den Allgemein- und Landarztmangel nicht l&#246;sen</TitleTranslated>
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          <AcademicTitle>Prof. Dr. phil. nat.</AcademicTitle>
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        <Address>University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Department of Biochemistry and Molecular Cell Biology, Martinistra&#223;e 52, D-20246 Hamburg, Germany<Affiliation>University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Department of Biochemistry and Molecular Cell Biology, Hamburg, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>hampe&#64;uke.de</Email>
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      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <SectionHeading language="en">Student Selection</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Studierendenauswahl</SectionHeading>
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    <DateReceived>20170302</DateReceived>
    <DateRevised>20170303</DateRevised>
    <DateAccepted>20170307</DateAccepted>
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    <DatePublished>20170515</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>34</Volume>
        <Issue>2</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>16</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Letter to the Editor">
      <MainHeadline>Letter to the Editor</MainHeadline><Pgraph>In their article, Kesternich et al. <TextLink reference="1"></TextLink> address the important topic of the shortage of general practitioners (GPs) and country doctors, which is considered in the &#8220;Masterplan Medizinstudium 2020&#8221; (master plan medical studies 2020) in the form of an admission quota for prospective country doctors. The study presents the results of a survey among medical students from Munich (Germany) in the clinical section of their studies. In a multivariate model Kesternich et al. determine the influence of socio-demographic factors, typical parameters considered in student selection procedures, and risk aversion on the intention to become a country doctor or a GP, respectively. Only</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">a higher self-reported risk aversion,</ListItem><ListItem level="1">a lower Abitur grade (German high school GPA),</ListItem><ListItem level="1">as well as the fact that at least one parent is a medical doctor</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>are significantly and positively correlated with one or both intentions. Not significantly correlated are, amongst others, previous practical experiences in the health sector, the expected income, the First National Boards Examination grade (&#8220;Physikumsnote&#8221;), or the waiting period prior to the beginning of the studies. Unfortunately, the article does not include descriptive statistics for the subgroups, such as the number of students with waiting period who consider to become a country doctor (we assume that this group, which is important in the model, comprises only a few students). The quality of the model fit in the form of pseudo-R<Superscript>2</Superscript> or in that of a classification table is not provided. Thus, an evaluation of the presented results is difficult.</Pgraph><Pgraph>In the discussion, the authors present a number of suggestions for future student selection procedures, aiming at an increase of GPs in rural areas. To achieve that, it is suggested to decrease the influence of the Abitur grade by including additional criteria to assess the motivation for medical studies:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Voluntary social commitment or work experience in the health sector as stated in the curriculum vitae: In the multivariate model, previous practical experience in the health sector was not predictive of the intention to work as a GP or a country doctor, data concerning social commitment are not reported.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Estimating the willingness to work as a GP in a rural area by means of multiple mini interviews (MMI): Even though MMIs are correlated with the evaluation of undergraduate practical medical work, we consider this suggestion &#8211; based on both international <TextLink reference="2"></TextLink> and our own eight year experience with the Hamburg MMI &#8211; barely feasible to predict an unfeigned motivation or later choice of specialization among the still very young applicants. In addition, MMIs are very expensive and, under the given circumstances, viable only for a very small share of the applicants.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Consideration of semesters not enrolled at university, e. g. by increasing the waiting period quota: In the study, waiting semesters are not significantly correlated with the intention to become a GP or a country doctor, respectively. The study does not mention that in many German Universities, about 40&#37; of the students from the waiting period quota do not pass the First National Boards Examination (&#8220;Physikum&#8221;) <TextLink reference="3"></TextLink>. Thus, even if a higher percentage of students from this group indeed intended to work in rural areas, the effect would be obliterated by the high number of dropouts.</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>We are particularly critical of the following suggestion: &#8220;In particular, grade requirements for admission could be lowered for candidates who &#91;&#8230;&#93; have a family background of rural medicine.&#8221; <TextLink reference="1"></TextLink> (p. 7). The results of the survey imply that children of medical doctors develop the intention to become country doctors more often, but we believe that preferring doctors&#8217; children is neither in accordance with the German Constitution, nor desirable considering the low permeability of our educational system.</Pgraph><Pgraph>Politics are confronted with the difficult problem of finding a remedy for the shortage of country doctors and GPs. From our point of view, the authors&#8217; proposals are neither supported by their empirical findings, nor would they lead to the desired result. An expansion of the waiting period quota would result in a decrease of graduates, further exacerbating the shortage of country doctors. A Cochrane report <TextLink reference="4"></TextLink> as well as recommendations of the WHO <TextLink reference="5"></TextLink> consider one&#8217;s own provenance from rural areas as the only validated factor in the selection of students which indeed indicates a later occupation as a country doctor. Unfortunately, the current study does not include the corresponding question concerning the students&#8217; rural origin. Moreover, selection based on the place of origin would be constitutionally questionable. The effectiveness of a country doctor quota, as discussed in the master plan, has not been examined yet. As the decision for the area of specialty training is usually made during the course of studies, measures promoting general medicine in the curriculum, as encouraged in the master plan as well, are able to raise the number of GPs <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In our opinion, it is a sensible suggestion by Kesternich et al. to include &#8220;the specialization choice of students as a criterion when evaluating entry requirements.&#8221; <TextLink reference="1"></TextLink> (p. 6). For this, we need longitudinal studies covering the time from university application to the choice of specialty training and work placement.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Leserbrief">
      <MainHeadline>Leserbrief</MainHeadline><Pgraph>Kesternich et al. <TextLink reference="1"></TextLink> adressieren in ihrem Artikel das wichtige Thema des Land- und Haus&#228;rztemangels, das in Form einer Landarzt-Zulassungsquote auch im Masterplan Medizinstudium 2020 aufgegriffen wird. In der Studie werden die Ergebnisse einer Befragung von M&#252;nchner Medizinstudierenden im klinischen Abschnitt dargestellt. In dem von ihnen berechneten multivariaten Modell bestimmen sie den Einfluss soziodemografischer Faktoren, typischerweise in der Studierendenauswahl ber&#252;cksichtigter Parameter und der Risikoaversion auf den ebenfalls abgefragten Wunsch, als Landarzt oder Allgemeinmediziner zu praktizieren. Dabei sind lediglich </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">eine h&#246;here selbst berichtete Risikoaversion </ListItem><ListItem level="1">eine schlechtere Abiturnote </ListItem><ListItem level="1">sowie die Tatsache, dass mindestens ein Elternteil Arzt ist, </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>signifikant positiv mit einem oder beiden W&#252;nschen korreliert. Nicht signifikant korrelieren unter anderem praktische Vorerfahrung im Gesundheitssektor, das erwartete Einkommen, die Physikumsnote oder eine Wartezeit vor dem Studium. Leider ist in dem Artikel keine deskriptive Statistik f&#252;r die Subgruppen enthalten, wie z.B. die Anzahl der Studierenden mit Wartesemestern, die eine haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit auf dem Land anstreben (wir vermuten, dass diese im Modell wichtige Gruppe nur wenige Studierende umfasst). Die Modellg&#252;te in Form von Pseudo-R<Superscript>2</Superscript> oder einer Klassifikationstabelle wird nicht angegeben. Eine Bewertung der Ergebnisse ist daher schwierig.</Pgraph><Pgraph>In der Diskussion machen die Autoren mehrere Vorschl&#228;ge f&#252;r die zuk&#252;nftige Studierendenauswahl mit dem Ziel, die Anzahl von Haus&#228;rzten in l&#228;ndlichen Gebieten zu erh&#246;hen. Hierbei soll der Einfluss der Abiturnote bei der Auswahlentscheidung durch Hinzunahme weiterer Kriterien zur Messung der Studienmotivation gemindert werden:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Lebenslauf mit freiwilligem sozialen Engagement oder T&#228;tigkeit im Gesundheitssektor: In dem multivariaten Modell war praktische Vorerfahrung im Gesundheitssektor kein Pr&#228;diktor f&#252;r den Wunsch nach haus- oder land&#228;rztlicher T&#228;tigkeit, Daten zu sozialem Engagement werden nicht berichtet.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Bereitschaft zur T&#228;tigkeit als Allgemeinmediziner durch Multiple Mini-Interviews (MMI): Auch wenn MMIs mit der Bewertung von praktischer &#228;rztlicher T&#228;tigkeit im Studium korrelieren, halten wir es aufgrund internationaler <TextLink reference="2"></TextLink> und eigener Erfahrungen mit dem seit 2009 durchgef&#252;hrten Hamburger MMI kaum f&#252;r m&#246;glich, damit eine nicht vorget&#228;uschte Motivation oder sp&#228;tere Wahl der Facharztrichtung der meist sehr jungen Studienbewerber vorherzusagen. Zudem sind MMIs sehr aufw&#228;ndig und unter den gegebenen Bedingungen nur f&#252;r einen sehr kleinen Teil aller Bewerber durchf&#252;hrbar. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Ber&#252;cksichtigung von Wartesemestern z.B. durch Erh&#246;hung der Wartezeitquote: In der Studie korreliert das Auftreten von Wartesemestern nicht signifikant mit dem Wunsch nach haus- oder land&#228;rztlicher T&#228;tigkeit. Nicht erw&#228;hnt wird in der Studie, dass in vielen deutschen Fakult&#228;ten etwa 40&#37; der &#252;ber die Wartezeit zugelassenen Studierenden nicht das Physikum bew&#228;ltigen <TextLink reference="3"></TextLink>. Selbst wenn in der Wartezeitquote prozentual mehr Absolventen auf das Land gingen, w&#252;rde ein Effekt daher durch die hohe Studienabbruchrate zunichte gemacht.</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Besonders kritisch sehen wir folgenden Vorschlag: &#8222;Insbesondere f&#252;r Bewerber (&#8230;), deren Eltern bereits auf dem Land praktizieren, k&#246;nnte der Numerus clausus gelockert werden&#8220; <TextLink reference="1"></TextLink> (S. 15). Die Ergebnisse der Befragung deuten zwar darauf hin, dass Kinder von &#196;rzten h&#228;ufiger den Wunsch nach land&#228;rztlicher T&#228;tigkeit angeben. Eine Bevorzugung von &#196;rztekindern halten wir jedoch nicht f&#252;r grundgesetzeskonform und vor dem Hintergrund der geringen Durchl&#228;ssigkeit unseres Bildungssystems auch nicht f&#252;r w&#252;nschenswert.</Pgraph><Pgraph>Die Politik steht vor dem schwierigen Problem, den Mangel an Land- und Haus&#228;rzten zu beheben. Die Vorschl&#228;ge der Autoren passen jedoch aus unserer Sicht weder zu den von ihnen erhobenen Daten, noch halten wir sie f&#252;r zielf&#252;hrend. Insbesondere w&#252;rde eine Ausweitung der Wartezeitquote eine Reduktion der Absolventenzahl und damit eine Versch&#228;rfung des Land&#228;rztemangels bewirken. Ein Cochrane Report <TextLink reference="4"></TextLink> und Empfehlungen der WHO <TextLink reference="5"></TextLink> sehen die Herkunft aus l&#228;ndlichen Regionen als einzigen validierten Studierendenauswahl-Faktor f&#252;r eine sp&#228;te T&#228;tigkeit als Landarzt. Leider fehlt in der aktuellen deutschen Studie die Frage nach der Herkunft. Zudem w&#228;re die Auswahl nach der Herkunft verfassungsrechtlich fragw&#252;rdig. Die Wirksamkeit einer Landarztquote, wie sie im Masterplan diskutiert wird, ist bisher nicht untersucht worden. Da die Entscheidung f&#252;r die Weiterbildungsrichtung meist erst im Studium f&#228;llt, sind Ma&#223;nahmen zur St&#228;rkung der Allgemeinmedizin im Studium, wie sie ebenfalls im Masterplan angeregt werden, dagegen geeignet, die Anzahl von Haus&#228;rzten erh&#246;hen <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Sinnvoll erscheint uns der Vorschlag von Kesternich et al., die &#8222;sp&#228;tere Wahl der Spezialisierung als weiteres Kriterium zur Evaluation von Zulassungskriterien&#8220; aufzunehmen <TextLink reference="1"></TextLink>. Hierf&#252;r ben&#246;tigen wir l&#228;ngsschnittliche Studien zum Fach der Weiterbildung und Ort der T&#228;tigkeit, die die Zeit von der Studienbewerbung bis zur Facharztpr&#252;fung umfassen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel haben. </Pgraph></TextBlock>
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