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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001067</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0010673</IdentifierUrn>
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    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">Human Dissection in Medical Education: More than Just Anatomy</Title>
      <TitleTranslated language="de">Der Pr&#228;parierkurs: mehr als Anatomie</TitleTranslated>
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          <LastnameHeading>Rehk&#228;mper</LastnameHeading>
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          <Initials>G</Initials>
          <AcademicTitle>Univ.-Prof. Dr.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">Heinrich Heine Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Universit&#228;tsklinikum, Institut f&#252;r Anatomie I, Moorenstr. 5, D-40225 D&#252;sseldorf, Germany<Affiliation>Heinrich Heine Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Universit&#228;tsklinikum, Institut f&#252;r Anatomie I, D&#252;sseldorf, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Heinrich Heine Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Universit&#228;tsklinikum, Institut f&#252;r Anatomie I, Moorenstr. 5, 40225 D&#252;sseldorf, Deutschland<Affiliation>Heinrich Heine Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Universit&#228;tsklinikum, Institut f&#252;r Anatomie I, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>gerd.rehkaemper&#64;uni-duesseldorf.de</Email>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
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        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">dissection course</Keyword>
      <Keyword language="en">values</Keyword>
      <Keyword language="en">concept of humans</Keyword>
      <Keyword language="en">competencies</Keyword>
      <Keyword language="en">ethics</Keyword>
      <Keyword language="de">Pr&#228;parierkurs</Keyword>
      <Keyword language="de">Werte</Keyword>
      <Keyword language="de">Menschenbild</Keyword>
      <Keyword language="de">Kompetenzen</Keyword>
      <Keyword language="de">Ethik</Keyword>
      <SectionHeading language="en">Commentary</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Kommentar</SectionHeading>
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    <DateReceived>20160219</DateReceived>
    <DateRevised>20160322</DateRevised>
    <DateAccepted>20160510</DateAccepted>
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    <DatePublished>20161115</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>33</Volume>
        <Issue>5</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>68</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph>Der Pr&#228;parierkurs ist ein essentieller Bestandteil des Medizinstudiums; ungeachtet dessen verringern sich seit den 70er Jahren Zeitaufwendung und Intensit&#228;t der studentischen Betreuung. Das gef&#228;hrdet nicht nur die Vermittlung anatomischer Grundkenntnisse. Es betrifft auch Stichworte wie <Mark1>Wertsetzung, Menschenbild</Mark1> und <Mark1>&#228;rztliche Kompetenzen</Mark1>, weil das Medizinstudium nicht nur als faktengeleitete Lehre gesehen werden muss, sondern mit einem Bildungsauftrag verbunden sein sollte.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph>The dissection course is an essential component of the medical curriculum.  Nonetheless, the time expenditure and intensity of supervising the students in this course has been diminishing since the 1970s.  That endangers not only the transmission of fundamental knowledge of anatomy.  It also concerns key concepts such as <Mark1>establishing values, the concept of humans</Mark1>, and<Mark1> physician competencies</Mark1>, because medical education must be seen not merely as fact-directed instruction but instead should be connected with a mission for professional acculturation.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Problems and Possibilities of the Dissection Course">
      <MainHeadline>1. Problems and Possibilities of the Dissection Course</MainHeadline><Pgraph>The dissection course in an essential part of medical education <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink>. But its status has changed over time.  In the Appointment Order (1953), a two-semester dissection course was planned &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.bgbl.de&#47;xaver&#47;bgbl&#47;start.xav&#63;startbk&#61;Bundesanzeiger&#95;BGBl&#38;jumpTo&#61;bgbl153s1334.pdf">http:&#47;&#47;www.bgbl.de&#47;xaver&#47;bgbl&#47;start.xav&#63;startbk&#61;Bundesanzeiger&#95;BGBl&#38;jumpTo&#61;bgbl153s1334.pdf</Hyperlink>&#93;. Through the Approbation Order (1970) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.uni-mainz.de&#47;studlehr&#47;ordnungen&#47;AppO&#95;Medizin&#95;bis&#95;09&#95;03.pdf">https:&#47;&#47;www.uni-mainz.de&#47;studlehr&#47;ordnungen&#47;AppO&#95;Medizin&#95;bis&#95;09&#95;03.pdf</Hyperlink>&#93;, <TextLink reference="39"></TextLink>, the course became <Mark2>de facto</Mark2> one semester. This halving of the course time was criticized <TextLink reference="50"></TextLink> as much as the generally (too) short designated time for dissection <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>. This tendency toward &#8220;concentration&#8221; of the course has intensified. The orientation toward obtaining external funding forces professors and other staff to invest as much time as possible in research and to pull back from teaching duties.  Additional engagement in teaching beyond what is required is hardly possible.  Increasing numbers of students yet reduced numbers of scientific staff aggravate the situation further.</Pgraph><Pgraph>Also in regards to the content, the dissection course and macroscopic anatomical teaching has become delimited. Whereas earlier textbooks <TextLink reference="5"></TextLink> were still able to transmit causal-analytic ways of thinking, new textbooks <TextLink reference="2"></TextLink> must often limit themselves to the purely factual.  Macroscopic anatomy is threatened to deteriorate into a pure memorization stunt <TextLink reference="35"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The dissection course has been criticized fundamentally <TextLink reference="28"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>. But there was strong dissent against the critiques and calls for its preservation with warnings against its further shortening <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>, <TextLink reference="46"></TextLink>. I would like to join these defenses but also emphasize that the dissection course can transmit much more than only macroscopic-anatomical knowledge. It helps to develop <Mark1>competencies, values</Mark1>, and a<Mark1> concept of humans</Mark1>, which lies at the basis of the self-understanding of the physician and his or her view of the patients <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>My exposition should show the connection between the course and the formation of competencies, values, and concepts of humans. I will not follow a linear argument, and I do not aim to present an overview article. Rather, the key word &#8220;dissection course&#8221; is the means and&#47;or starting point to show, in a spotlighting way, how it can be the initial point to train competencies, values, and concepts of humans.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Probleme und M&#246;glichkeiten des Pr&#228;parierkurses">
      <MainHeadline>1. Probleme und M&#246;glichkeiten des Pr&#228;parierkurses</MainHeadline><Pgraph>Der Pr&#228;parierkurs ist ein essentieller Teil der &#228;rztlichen Ausbildung <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink>. Sein Stellenwert hat sich aber mit der Zeit ge&#228;ndert. In der Bestallungsordnung (1953) war ein zweisemestriger Pr&#228;parierkurs vorgesehen &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.bgbl.de&#47;xaver&#47;bgbl&#47;start.xav&#63;startbk&#61;Bundesanzeiger&#95;BGBl&#38;jumpTo&#61;bgbl153s1334.pdf">http:&#47;&#47;www.bgbl.de&#47;xaver&#47;bgbl&#47;start.xav&#63;startbk&#61;Bundesanzeiger&#95;BGBl&#38;jumpTo&#61;bgbl153s1334.pdf</Hyperlink>&#93;. Durch die Approbationsordnung (1970) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.uni-mainz.de&#47;studlehr&#47;ordnungen&#47;AppO&#95;Medizin&#95;bis&#95;09&#95;03.pdf">https:&#47;&#47;www.uni-mainz.de&#47;studlehr&#47;ordnungen&#47;AppO&#95;Medizin&#95;bis&#95;09&#95;03.pdf</Hyperlink>&#93;, <TextLink reference="39"></TextLink> wurde der Kurs de facto einsemestrig. Diese Halbierung der Kurszeit ist ebenso kritisiert worden <TextLink reference="50"></TextLink>, wie die generell (zu) knapp bemessene Pr&#228;parationszeit <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Diese Tendenz zur &#8222;Eindampfung&#8220; des Kurses hat sich verst&#228;rkt. Die Drittmittelorientierung zwingt Professoren und Mitarbeiter, m&#246;glichst viel Zeit in die Forschung zu investieren und sich auf die Lehrdeputate zur&#252;ckzuziehen. Dar&#252;ber hinaus gehendes Lehrengagement ist kaum noch zu verantworten. Steigende Studierendenzahlen bei reduziertem Bestand an wissenschaftlichem Personal versch&#228;rfen die Situation zus&#228;tzlich.</Pgraph><Pgraph>Auch inhaltlich haben sich der Pr&#228;parierkurs und die makroskopisch-anatomische Lehre sehr eingeschr&#228;nkt. W&#228;hrend alte Lehrb&#252;cher <TextLink reference="5"></TextLink> noch kausalanalytisches Denken vermitteln konnten, m&#252;ssen sich neue <TextLink reference="2"></TextLink> vielfach auf das rein Faktische beschr&#228;nken. Makroskopische Anatomie droht, zu einem reinen Paukfach zu verkommen <TextLink reference="35"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Der Pr&#228;parierkurs wurde grundlegend kritisiert <TextLink reference="28"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>, aber auch sein Erhalt gefordert und vor seiner weiteren Eink&#252;rzung gewarnt <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>, <TextLink reference="46"></TextLink>. Letzterem schlie&#223;e ich mich an, will aber betonen, dass der Pr&#228;parierkurs noch mehr vermitteln kann, als nur makroskopisch-anatomische Kenntnisse. Er hilft Kompetenzen, Werte und ein Menschenbild zu entwickeln, die dem Selbstverst&#228;ndnis des Arztes und seiner Sicht auf den Patienten zu Grunde liegen <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Meine Ausf&#252;hrungen sollen die Verbindung zwischen dem Kurs und der Bildung von <Mark1>Kompetenzen, Werten</Mark1> und <Mark1>Menschenbild</Mark1> zeigen. Ich folge dabei weniger einer linearen Argumentation und strebe auch keinen &#220;bersichtsartikel an. Vielmehr ist das Stichwort &#8222;Pr&#228;parierkurs&#8220; Mittel- und&#47;oder Ausgangspunkt, um schlaglichtartig zu zeigen, wo er Initiale sein kann, Kompetenzen, Werte und Menschenbild heranzubilden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. The Beginning of the Course">
      <MainHeadline>2. The Beginning of the Course</MainHeadline><Pgraph>Due to its position at the beginning of the medical curriculum, the course is linked to a psychological challenge, which is mostly well mastered and even strengthens the learning success <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>. When the course is mentally stressful, the students should not deal with that by themselves alone but should make the problem known in conversations or forums <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="54"></TextLink>. That eases the processing for the student concerned and serves also the group. <Mark1>Social competencies</Mark1> are thereby promoted. </Pgraph><Pgraph>Contact with a dead person leads to existential questions such as the finitude of human being (death) but also to the question of body donation and its meaning. That should be addressed. Thoughts about <Mark1>death</Mark1> are often repressed <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>. Consciously perceiving it focuses one&#8217;s view of one&#8217;s own life and leads to self-reflection and <Mark1>self-competency</Mark1>. It also shows the limits of treatability <TextLink reference="4"></TextLink>, exhorting to <Mark1>humility</Mark1>. The latter protects the physicians from expectations that are too high, the non-fulfillment of which can be accompanied by loss of trust from the patient.  Also the question of whether one should do everything medically possible to maintain life belongs here <TextLink reference="19"></TextLink>. The physician must take a position toward life-prolonging measures <TextLink reference="13"></TextLink>, and think through the definition of &#8220;dead&#8221; <TextLink reference="15"></TextLink>. The dissection course offers the first opportunity for that. </Pgraph><Pgraph>Acceptance of anatomical dissection and <Mark1>body donation</Mark1> did not always exist <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>, <TextLink reference="52"></TextLink>, <TextLink reference="55"></TextLink>. The <Mark1>Enlightenment</Mark1> required rethinking; a scientific worldview is reflected therein <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="44"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink>. Making that clear to oneself leads to <Mark1>human-biological and scientific competence</Mark1>.</Pgraph><Pgraph>&#8220;Science&#8221; implies a causal-analytic <Mark1>cause-effect thinking</Mark1> with a process of falsification <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>, see below&#93;. That is the basis of <Mark1>diagnostic competence</Mark1> <TextLink reference="11"></TextLink>. Grappling with an &#8220;evidence-based medicine&#8221; proves the importance of a &#8220;scientifization&#8221; of medicine <TextLink reference="42"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Der Kursbeginn">
      <MainHeadline>2. Der Kursbeginn</MainHeadline><Pgraph>Durch seine Lage am Beginn des Studiums ist der Kurs mit einer psychischen Herausforderung gekoppelt, die aber meist gut gemeistert wird und sogar den Lernerfolg verst&#228;rkt <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>. Wenn der Kurs seelisch belastet, sollten die Studierenden das nicht mit sich selbst ausmachen, sondern die Problematik im Gespr&#228;ch oder in Foren bewusst werden lassen <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="54"></TextLink>. Das erleichtert die Aufarbeitung f&#252;r die Betroffenen und dient der Gruppe. Die <Mark1>soziale Kompetenz</Mark1> wird dadurch gef&#246;rdert. </Pgraph><Pgraph>Der Kontakt mit einem toten Menschen f&#252;hrt zu existentiellen Fragen wie die der Endlichkeit menschlichen Seins (Tod), aber auch zur Frage der K&#246;rperspende und ihrer Bedeutung. Das sollte aufgenommen werden. </Pgraph><Pgraph>Der <Mark1>Tod</Mark1> wird oft verdr&#228;ngt <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>. Seine bewusste Wahrnehmung sch&#228;rft aber den Blick auf das eigene Leben, f&#252;hrt zu Selbstreflexion und <Mark1>Selbstkompetenz</Mark1>. Er zeigt auch Grenzen der Therapierbarkeit <TextLink reference="4"></TextLink>, fordert zur<Mark1> Bescheidenheit</Mark1> auf. Letztere sch&#252;tzt den Arzt vor zu hohen Erwartungen, deren Nichterf&#252;llung mit Vertrauensverlust seitens der Patienten einhergehen kann.</Pgraph><Pgraph>Auch die Frage, ob man alles medizinisch M&#246;gliche tun soll, um das Leben zu erhalten, geh&#246;rt hier hin <TextLink reference="19"></TextLink>. Der Arzt muss sich zu lebensverl&#228;ngernden Ma&#223;nahmen positionieren <TextLink reference="13"></TextLink> und sich mit der Definition von &#8222;tot&#8220; auseinandersetzen <TextLink reference="15"></TextLink>. Der Pr&#228;parierkurs bietet dazu eine erste Gelegenheit. </Pgraph><Pgraph>Die Akzeptanz der anatomischen Sektion und der <Mark1>K&#246;rperspende </Mark1>war nicht immer da <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>, <TextLink reference="52"></TextLink>, <TextLink reference="55"></TextLink>. Die <Mark1>Aufkl&#228;rung</Mark1> hat ein Umdenken gef&#246;rdert; darin spiegelt sich ein wissenschaftliches Weltbild wieder <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="44"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink>, sich das klar zu machen, f&#252;hrt zur <Mark1>humanbiologischen</Mark1> und <Mark1>wissenschaftlichen Kompetenz</Mark1>.</Pgraph><Pgraph>&#8222;Wissenschaft&#8220; impliziert ein <Mark1>kausal-analytisches Ursache-Wirkungs-Denken</Mark1> mit einem Falsifizierungsprozess <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>, siehe unten&#93;, das liegt der <Mark1>diagnostischen Kompetenz</Mark1> zugrunde <TextLink reference="11"></TextLink>. Das Ringen um eine &#8222;evidenzbasierte Medizin&#8220; belegt den Stellenwert einer &#8222;Verwissenschaftlichung&#8220; der Medizin <TextLink reference="42"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Values, Freedom, and Self-Determination of Humans">
      <MainHeadline>3. Values, Freedom, and Self-Determination of Humans</MainHeadline><Pgraph>Value systems are the subject of ethics and typical for humans <TextLink reference="47"></TextLink>. A person is born into a value system and should consciously implement its principles, especially since individuals are assigned a lot of self-responsibility nowadays <TextLink reference="32"></TextLink>, <TextLink reference="43"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The dissection course shows an enlightened scientific thinking on the part of everyone (body donor, students, instructors). That is fundamental for the discussion of values. The viewpoint that scientific thinking must be carried out value-free <TextLink reference="53"></TextLink> is surpassed <TextLink reference="45"></TextLink>. The physician needs a value scale, in order to reach decisions. No legal system can take over for that, because there is leeway in physician decision-making <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="41"></TextLink>. The scientific corpus of theory can help there.</Pgraph><Pgraph>The <Mark1>theory of evolution</Mark1> comes into play here.  It is <Mark3>the</Mark3> theory of scientific disciplines <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>.<Mark1> Individuality</Mark1> and <Mark1>responsibility</Mark1> for the next generation are in its central concepts <TextLink reference="31"></TextLink>. The dissection should therefore be used to talk about this, in order to found the <Mark1>human-biological competence</Mark1> of the physician.</Pgraph><Pgraph>The acquisition of <Mark1>ethical competence</Mark1> can begin in the dissection course.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Werte, Freiheit und Selbstbestimmung des Menschen">
      <MainHeadline>3. Werte, Freiheit und Selbstbestimmung des Menschen</MainHeadline><Pgraph>Wertesysteme sind Gegenstand der Ethik und typisch f&#252;r den Menschen <TextLink reference="47"></TextLink>. Man wird in ein Wertesystem hineingeboren und sollte dessen Grundlagen bewusst umsetzen, zumal heutzutage dem Einzelnen viel Eigenverantwortung zugewiesen wird <TextLink reference="32"></TextLink>, <TextLink reference="43"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Der Pr&#228;parierkurs zeigt seitens aller (K&#246;rperspender, Studierende, Lehrende) ein aufgekl&#228;rtes, wissenschaftliches Denken. F&#252;r die Wertediskussion ist das grundlegend. Der Standpunkt, Wissenschaft m&#252;sse wertneutral betrieben werden <TextLink reference="53"></TextLink>, ist &#252;berholt <TextLink reference="45"></TextLink>. Der Arzt braucht eine Werteskala, um Entscheidungen zu treffen. Kein Rechtssystem kann das &#252;bernehmen, denn es gibt &#228;rztliche Entscheidungsspielr&#228;ume <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="41"></TextLink>. Das wissenschaftliche Theoriengeb&#228;ude kann dabei helfen. </Pgraph><Pgraph>Hier kommt die <Mark1>Evolutionstheorie</Mark1> ins Spiel. Sie ist <Mark3>die</Mark3> Theorie der wissenschaftlichen Disziplinen <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>. <Mark1>Individualit&#228;t</Mark1> und <Mark1>Verantwortung</Mark1> f&#252;r die n&#228;chste Generation sind ihre zentralen Begriffe <TextLink reference="31"></TextLink>. Die Pr&#228;paration sollte deshalb genutzt werden, dar&#252;ber zu sprechen, um so die <Mark1>humanbiologische Kompetenz</Mark1> des Arztes zu fundieren.</Pgraph><Pgraph>Der Erwerb <Mark1>ethischer Kompetenz</Mark1> kann im Pr&#228;parierkurs beginnen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Individuality and Integrity of Humans">
      <MainHeadline>4. Individuality and Integrity of Humans</MainHeadline><Pgraph>Anatomy textbooks emphasize what is generally typical. Its reflection in the reality of the body donor accentuates the <Mark1>individuality</Mark1> of the person. That is closely tied to the <Mark1>communicative competence</Mark1> of the physician, who treats always an individual <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Ultimately, also our social life together is touched by &#8220;individuality&#8221;, which in turn requires a <Mark1>social competence</Mark1> as its basis.  It is the answer to the question, whether the interests of the society stand above those of the individual person or vice versa.  Our culture tries to find a middle road, whereby the physician in turn gives the individual a particular attention through anamnesis, diagnosis, and therapy.</Pgraph><Pgraph>The individuality of the person is shown also in his or her three-dimensionality.  That is a challenge for scientific dissection.  Scientific work means resolving a complex structure into less complex subunits, in order then to return to the complexity <TextLink reference="20"></TextLink>. Here it counts to transmit to the students, through the dissection, the conscious recognition that the individual person confronts us in a <Mark1>three-dimensional integrity</Mark1>. An additional benefit arises because the corpse, which is anonymous at first, acquires an individual face through the analytic-synthetic process <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Health and sickness are a phenomena of the whole organism. The foundation for such a <Mark1>holistic consideration</Mark1> can be laid in the dissection course.  The traditional dissection process <TextLink reference="50"></TextLink> strives for a holistic consideration but could be further optimized, in order to make the aim clearer. One could, without loss of knowledge, largely forego the stripping off of body parts (extremities) or the removal of organs (upper abdominal packet, colon) through a somewhat more sophisticated dissection.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Individualit&#228;t und Integrit&#228;t des Menschen">
      <MainHeadline>4. Individualit&#228;t und Integrit&#228;t des Menschen</MainHeadline><Pgraph>Anatomische Lehrb&#252;cher stellen das allgemein Typische heraus. Die Spiegelung dessen an der Realit&#228;t des K&#246;rperspenders hebt wiederum die <Mark1>Individualit&#228;t</Mark1> des Menschen hervor. Das ist eng verbunden mit der <Mark1>kommunikativen Kompetenz</Mark1> des Arztes, zu dem immer ein Individuum kommt <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Letztlich ist mit &#8222;Individualit&#228;t&#8220; auch unser gesellschaftliches Zusammenleben ber&#252;hrt, das auf einer <Mark1>sozialen Kompetenz</Mark1> aufbaut. Sie gibt die Antwort auf die Frage, ob die Interessen der Gesellschaft &#252;ber denen des individuellen Menschen stehen oder umgekehrt. Unsere Kultur versucht, einen Mittelweg zu finden, wobei der Arzt wiederum dem Individuum durch Anamnese, Diagnostik und Therapie eine besondere Aufmerksamkeit schenken wird.</Pgraph><Pgraph>Die Individualit&#228;t des Menschen zeigt sich auch in seiner Dreidimensionalit&#228;t. F&#252;r die wissenschaftliche Pr&#228;paration ist das eine Herausforderung. Wissenschaftliches Arbeiten bedeutet, eine komplexe Struktur in weniger komplexe Untereinheiten aufzul&#246;sen, um dann wieder zur Komplexit&#228;t zur&#252;ckzukehren <TextLink reference="20"></TextLink>. Hier gilt es, &#252;ber die Pr&#228;paration den Studierenden die bewusste Erkenntnis zu vermitteln, dass uns der individuelle Mensch in einer <Mark1>dreidimensionalen Integrit&#228;t</Mark1> entgegentritt. Ein zus&#228;tzlicher Gewinn stellt sich dadurch ein, dass durch das analytisch-synthetisierende Vorgehen der zun&#228;chst anonyme Leichnam ein individuelles Gesicht bekommt <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Gesundheit und Krankheit sind ein Ph&#228;nomen des Gesamtorganismus. Die Grundlage zu einer solch <Mark1>ganzheitlichen Betrachtung</Mark1> kann im Pr&#228;parierkurs gelegt werden. Das traditionelle pr&#228;paratorische Vorgehen <TextLink reference="50"></TextLink> strebt eine ganzheitliche Betrachtung an, kann aber noch optimiert werden, um das Ziel deutlicher werden zu lassen. Man kann ohne Erkenntnisverlust durch eine etwas anspruchvollere Pr&#228;paration weitgehend auf das Absetzen von K&#246;rperteilen (Extremit&#228;ten) oder die Herausnahme von Organen (Oberbauchpaket, Colon) verzichten. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="5. Functional (i.e. Scientific) Thinking">
      <MainHeadline>5. Functional (i.e. Scientific) Thinking</MainHeadline><Pgraph>The dissection of muscles with origin and projection makes it possible to teach functional thinking. That is fundamental <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>. Every diagnostic and therapy has as its goal to recognize and eliminate functional disorders. For some muscles it is easy to work out the function, because only one function is possible for them;  others have primary and secondary functions. Yet an understanding of the function is always possible through the dissection of projection and origin and a reflecting consideration of the findings on the skeleton.</Pgraph><Pgraph>Thus one learns to think causally in cause (i.e. topographic situation) and effect (i.e. resulting movement) and becomes familiar with the heuristic basic principle of scientific work. That includes the experimental approach <TextLink reference="40"></TextLink>. One can develop a hypothesis and make a small experiment, e.g. one pulls on a superficial sinew of the lower arm and thereby initiates a flexion in the proximal interphalangeal joint of the middle finger. Then it is clear that one is acting on the <Mark2>Musculus flexor digitorum superficialis</Mark2>, which is the hypothesis one had proposed.</Pgraph><Pgraph>Thus the dissection course leads through the dissection from simple to complex causal connections. The course thus offers a thought-training, which, embedded into a theoretical framework, teaches scientific competence (cf. also <TextLink reference="24"></TextLink>).</Pgraph><Pgraph>Critics assert that too much scientificity leaves the physician acting without empathy toward the patient. But that is not a consequence of the experience of the dissection course <TextLink reference="8"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="5. Funktionelles (wissenschaftliches) Denken">
      <MainHeadline>5. Funktionelles (wissenschaftliches) Denken</MainHeadline><Pgraph>Die Muskelpr&#228;paration mit Ursprung und Ansatz erm&#246;glicht es, funktionelles Denken zu schulen. Das ist grundlegend <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>. Jede Diagnostik und Therapie hat zum Ziel, Funktionsst&#246;rungen zu erkennen und zu beseitigen. Bei manchen Muskeln ist ein Erarbeiten der Funktion einfach, weil ihnen nur eine Funktion m&#246;glich ist, andere haben Haupt- und Nebenfunktionen. Aber immer ist ein Funktionsverst&#228;ndnis &#252;ber die Pr&#228;paration von Ansatz und Ursprung und eine reflektierende Betrachtung der Befunde am Skelett m&#246;glich.</Pgraph><Pgraph>So lernt man, kausal in Ursache (&#61; topographische Situation) und Wirkung (&#61; resultierende Bewegung) zu denken und wird mit dem heuristischen Grundprinzip wissenschaftlichen Arbeitens vertraut. Das schlie&#223;t den experimentellen Ansatz ein <TextLink reference="40"></TextLink>. Man kann eine Hypothese entwickeln und ein kleines Experiment machen, z.B. in dem man an einer oberfl&#228;chlichen Sehne des Unterarms zieht und dadurch eine Beugung im proximalen Interphalangealgelenk des Mittelfingers einleitet. Dann ist klar, man hat es mit dem Musculus flexor digitorum superficialis zu tun, was man als Hypothese auch in den Raum gestellt hatte. </Pgraph><Pgraph>So f&#252;hrt der Pr&#228;parierkurs, durch die Pr&#228;paration, von einfachen zu komplexen, kausalen Zusammenh&#228;ngen hin. Der Kurs bietet also eine Denkschulung an, die, eingebettet in einen theoretischen Rahmen, die <Mark1>wissenschaftliche Kompetenz</Mark1> heranbildet (vgl. dazu auch <TextLink reference="24"></TextLink>).</Pgraph><Pgraph>Kritiker werfen ein, dass zu viel Wissenschaftlichkeit den Arzt ohne Empathie gegen&#252;ber dem Patienten auftreten l&#228;sst. Das ist aber keine Folge der Pr&#228;parierkurserfahrung <TextLink reference="8"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="6. Humans as a Result of a Developmental Process">
      <MainHeadline>6. Humans as a Result of a Developmental Process</MainHeadline><Pgraph>The body of a person is something that has &#8220;become&#8221;. It has an ontogenesis (individual development) and a phylogenesis (history of origins). The macroscopic dimension of ontogenesis (&#8220;embryology&#8221;) often has a small place in the curriculum, unfortunately. The dissection course offers approaches to counteract that, particularly a multitude of treatable illnesses have an embryological background (e.g. heart defects). If one integrates findings of modern molecular embryology, comprehension is deepened and new therapy approaches are identified.</Pgraph><Pgraph>Phylogenetic aspects are often neglected. Comparative anatomy can show the degree to which man is especially differentiated (e.g. in the brain) and where hardly any raised level of differentiation is reached (e.g. in the digestive tract). That also defines a concept of humans; it belongs to the <Mark1>&#8220;human-biological competence&#8221;</Mark1>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="6. Der Mensch als Ergebnis eines Entwicklungsprozesses">
      <MainHeadline>6. Der Mensch als Ergebnis eines Entwicklungsprozesses</MainHeadline><Pgraph>Der K&#246;rper des Menschen ist etwas &#8222;Gewordenes&#8220;. Er hat eine Ontogenie (Individualentwicklung) und eine Phylogenie (Stammesgeschichte). Die makroskopische Dimension der Ontogenese (&#8222;Embryologie&#8220;) hat leider im Studium oft einen geringen Stellenwert.</Pgraph><Pgraph>Der Pr&#228;parierkurs bietet Ans&#228;tze dem entgegenzusteuern, zumal eine Vielzahl von behandelbaren Krankheitsbildern einen embryologischen Hintergrund haben (z. B. Herzfehler). Integriert man Befunde der modernen molekularen Embryologie, vertieft sich das Verst&#228;ndnis und zeigt neue Therapieans&#228;tze auf.</Pgraph><Pgraph>Phylogenetische Aspekte werden oft vernachl&#228;ssigt. Die vergleichende Anatomie kann zeigen, inwiefern der Mensch besonders differenziert ist (z.B. beim Gehirn) und wo er kaum ein gehobenes Differenzierungsniveau erreicht (z.B. im Verdauungstrakt). Auch das definiert ein Menschenbild; es geh&#246;rt zur <Mark1>&#8222;humanbiologischen Kompetenz&#8220;</Mark1>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="7. The Special Place of the Brain">
      <MainHeadline>7. The Special Place of the Brain</MainHeadline><Pgraph>No other organ is to &#8220;mystified&#8221; as the brain, so tightly related to the concepts of &#8220;personality&#8221; and &#8220;human being&#8221;, and so complex in its function. It is the &#8220;organ of the soul&#8221; of  Soemmerring <TextLink reference="14"></TextLink>, and the influence of the &#8220;soul&#8221; on health and sickness is great. Even the question of the freedom of humans has received new stimulus from brain research <TextLink reference="12"></TextLink>. Therefore study of the brain is allocated greater time in the dissection course. That also belongs to <Mark1>&#8220;human-biological competence&#8221;</Mark1>. So it is especially important during the dissection of the brain to discuss functional analytic methods (EEG, MRT, fMRT, PET, brain stimulation), in order to discern the connection between form and function. Accompanying seminars are suitable for this.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="7. Die Sonderstellung des Gehirns">
      <MainHeadline>7. Die Sonderstellung des Gehirns</MainHeadline><Pgraph>Kein anderes Organ ist so &#8222;mystifiziert&#8220; wie das Gehirn, so eng mit den Begriffen &#8222;Pers&#246;nlichkeit&#8220; und &#8222;Menschsein&#8220; verbunden und so komplex in seiner Funktion. Es ist das &#8222;Seelenorgan&#8220; Soemmerrings <TextLink reference="14"></TextLink> und der Einfluss der &#8222;Seele&#8220; auf Gesundheit und Krankheit ist gro&#223;. Sogar die Frage nach der Freiheit des Menschen hat durch die Hirnforschung einen neuen Impuls bekommen <TextLink reference="12"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Deshalb ist im Pr&#228;parierkurs dem Hirnstudium ein breiter Raum zuzumessen. Das geh&#246;rt auch zur <Mark1>&#8222;humanbiologischen Kompetenz&#8220;</Mark1>. Dabei ist es bei der Pr&#228;paration des Gehirns besonders wichtig, funktionsanalytische Methoden (EEG, MRT, fMRT, PET, Hirnstimulation) zu diskutieren, um den Form-Funktionszusammenhang zu erkennen. Begleitende Seminare bieten sich daf&#252;r an.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="8. The Question of Time">
      <MainHeadline>8. The Question of Time</MainHeadline><Pgraph>Optimal conditions would be provided when a small group of students could discuss each step of the dissection with an experienced teacher and there were no pregiven time parameters. We are far removed today from such a &#8220;gold standard&#8221;.</Pgraph><Pgraph>&#8220;Free dissection&#8221; without the presence of an instructor could help. The prerequisite is that the students receive aid materials. The internet can take over an important role here, in which the dissection instructions, teaching films, and interactive offers are made available. That is indeed suboptimal, but it nonetheless offers a chance to attenuate the disadvantages of the current educational system.</Pgraph><Pgraph>The students must thereby develop an ability for self-organization. That leads to self-competence, which is fundamental for being a doctor anyway. So the course helps to make a virtue out of necessity.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="8. Die Zeitfrage">
      <MainHeadline>8. Die Zeitfrage</MainHeadline><Pgraph>Optimale Bedingungen w&#228;ren dann gegeben, wenn eine kleine Gruppe von Studierenden mit einem erfahrenen Betreuer jeden Schritt der Pr&#228;paration besprechen k&#246;nnte und es keine Zeitvorgaben g&#228;be. Von so einem &#8222;Goldstandard&#8220; ist man heute weit entfernt. </Pgraph><Pgraph>&#8222;Freies Pr&#228;parieren&#8220; ohne Anwesenheit eines Wissenschaftlers k&#246;nnte helfen. Voraussetzung ist, dass die Studierenden Hilfsmittel an die Hand bekommen. Hier kann das Internet eine wichtige Rolle &#252;bernehmen, indem dort Pr&#228;parationshinweise, Lehrfilme und interaktive Angebote bereit gestellt werden. Das ist zwar suboptimal, bietet aber doch eine Chance, die Nachteile des aktuellen Ausbildungssystems abzumildern. </Pgraph><Pgraph>Die Studierenden m&#252;ssen dabei eine F&#228;higkeit zur <Mark1>Selbstorganisation</Mark1> entwickeln. Das f&#252;hrt zu einer <Mark1>Selbstkompetenz</Mark1>, die ohnehin grundlegend f&#252;r das &#8222;Arztsein&#8220; ist. So hilft der Kurs, aus der Not eine Tugend zu machen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="9. The Commemoration">
      <MainHeadline>9. The Commemoration</MainHeadline><Pgraph>The students get to know &#8220;their&#8221; corpse and the life background of the donor well. So they want an appropriate farewell at the end of the course. The tradition of a commemoration has resulted from that <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="36"></TextLink>. It offers the chance of recollection, beyond the pressures of examination. The ceremony and its preparation are again the occasion for <Mark1>(self-)reflection</Mark1> <TextLink reference="25"></TextLink>. They support seeing in the body donor a human being with inviolable dignity. One positions oneself thereby also against an effect-gimmicky exhibition of the person <TextLink reference="23"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>If the commemoration addresses itself to the relatives of the body donor, the students become mediators between science and the population. They may then succeed in convincing the relatives of the value of the body donation, because they believably demonstrate how important the donation was for them. A <Mark1>communicative competence</Mark1> is apparent therein.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="9. Die Gedenkfeier">
      <MainHeadline>9. Die Gedenkfeier</MainHeadline><Pgraph>Die Studierenden lernen &#8222;ihren&#8220; Leichnam und den Lebenshintergrund des Spenders gut kennen. Deshalb m&#246;chten sie einen angemessenen Abschied am Kursende. Daraus resultiert die Tradition einer Gedenkfeier <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="36"></TextLink>. Sie bietet jenseits vom Pr&#252;fungsdruck die Chance zur R&#252;ckbesinnung. Die Feier und ihre Vorbereitung sind erneut Anlass zur <Mark1>(Selbst-)Re-flexion</Mark1> <TextLink reference="25"></TextLink>. Sie unterst&#252;tzt, im K&#246;rperspender einen Menschen mit unantastbarer W&#252;rde zu sehen. Man positioniert sich damit auch gegen eine effekthascherische Zurschaustellung des Menschen <TextLink reference="23"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Wenn sich die Gedenkfeier an die Angeh&#246;rigen der K&#246;rperspender&#47;innen richtet, werden die Studierenden zu <Mark1>Vermittlern</Mark1> zwischen Wissenschaft und Bev&#246;lkerung. Es kann ihnen dann gelingen, die Angeh&#246;rigen vom Wert der K&#246;rperspende zu &#252;berzeugen, indem sie glaubhaft darlegen, wie wichtig die Spende f&#252;r sie war. Darin zeigt sich eine <Mark1>Kommunikationskompetenz.</Mark1></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="10. Knowledge of Facts or Education or Both&#63;">
      <MainHeadline>10. Knowledge of Facts or Education or Both&#63;</MainHeadline><Pgraph>During the educational program, one learns a knowledge of facts, upon the basis of which an advanced education can take place, which improves the chances of healing. Yet the physician is not only a &#8220;healer&#8221; but also an advisor for many decisions important to life. That requires a value system and a concept of humans. Transmitting such a thing is connected with the concept of education and to this degree, the question posed can be answered with &#8220;both&#8221;. The dissection course offers a good platform for this, above all when it is well interlinked with other courses.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="10. Faktenwissen oder Bildung oder beides&#63;">
      <MainHeadline>10. Faktenwissen oder Bildung oder beides&#63;</MainHeadline><Pgraph>Im Studium wird ein Faktenwissen gelernt, auf dessen Grundlage eine Weiterbildung erfolgen kann,  die die Heilungschancen verbessert. Der Arzt ist aber nicht nur &#8222;Heiler&#8220;, sondern auch Berater bei vielen lebenswichtigen Entscheidungen. Das erfordert ein Wertesystem und ein Menschenbild. So etwas zu vermitteln, h&#228;ngt mit dem Bildungsbegriff zusammen und insofern kann die gestellte Frage mit &#8222;beides&#8220; beantwortet werden. Der Pr&#228;parierkurs bietet daf&#252;r eine gute Plattform, vor allem, wenn er gut mit anderen Veranstaltungen des Curriculums verzahnt ist.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgements">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>I would like to give special thanks to Univ.-Prof. Dr. Reinhard Hildebrand (M&#252;nster) and Univ.-Prof. Dr. Gerd Novotny (D&#252;sseldorf) for the stimulating exchange of ideas. I would also like to thank Michael Hanna, PhD, New York (USA), for translating the manuscript from German into English.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Herrn Univ.-Prof. Dr. Reinhard Hildebrand, M&#252;nster, und Herrn Univ.-Prof. Dr. Gerd Novotny, D&#252;sseldorf, gilt mein ganz besonderer Dank f&#252;r den stimulierenden Gedanken-austausch. Ich m&#246;chte auch Herrn Michael Hanna, Phd, New York (USA) f&#252;r die &#220;bersetzung des Manuskriptes vom Deutschen ins Englische danken.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interstes</MainHeadline><Pgraph>The author declares that he has no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Der Autor erkl&#228;rt, dass er keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel hat.</Pgraph></TextBlock>
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