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    <Identifier>zma000921</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma000921</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0009216</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="de">Forschungsarbeit</ArticleType>
    <ArticleType language="en">research article</ArticleType>
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      <Title language="de">Pr&#252;fungsleistung deutscher und internationaler Medizinstudierender im vorklinischen Studienabschnitt &#8211; eine Bestandsaufnahme</Title>
      <TitleTranslated language="en">Examination performances of German and international medical students in the preclinical studying-term &#8211; A descriptive study</TitleTranslated>
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        <Address language="de">Universit&#228;tsklinikum Heidelberg, Klinik f&#252;r Allgemeine Innere Medizin und Posychosomatik, Zentrum f&#252;r Psychosoziale Medizin, Thibautstra&#223;e 2, 69115 Heidelberg, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)6221&#47;56-38663, Fax: &#43;49 (0)6221&#47;56-5330<Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Heidelberg, Klinik f&#252;r Allgemeine Innere Medizin und Posychosomatik, Zentrum f&#252;r Psychosoziale Medizin, Heidelberg, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Address language="en">University Hospital Heidelberg, Department of General Internal Medicine and Psychosomatics, Centre for Psychosocial Medicine, Thibautstra&#223;e 2, D-69115 Heidelberg, Germany, Phone: &#43;49 (0)6221&#47;56-38663, Fax: &#43;49 (0)6221&#47;56-5330<Affiliation>University Hospital Heidelberg, Department of General Internal Medicine and Psychosomatics, Centre for Psychosocial Medicine, Heidelberg, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>christoph.nikendei&#64;med.uni-heidelberg.de</Email>
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      <Keyword language="en">undergraduate medical education</Keyword>
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      <SectionHeading language="en">medicine</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Humanmedizin</SectionHeading>
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    <DateReceived>20131118</DateReceived>
    <DateRevised>20140221</DateRevised>
    <DateAccepted>20140523</DateAccepted>
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    <DatePublished>20140815</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>germ</Language>
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        <ISSN>1860-3572</ISSN>
        <Volume>31</Volume>
        <Issue>3</Issue>
        <JournalTitle>GMS Zeitschrift f&#252;r Medizinische Ausbildung</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Z Med Ausbild</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>29</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Einleitung: </Mark1>Medizinstudierende mit Migrationshintergrund sind im Rahmen ihres Studiums mit zahlreichen spezifischen Problemen konfrontiert. Internationale Studien geben erste Hinweise darauf, dass diese Gruppe von Studierenden schlechtere Leistungen sowohl in schriftlichen als auch in m&#252;ndlichen oder praktischen Pr&#252;fungen erbringt. F&#252;r den deutschsprachigen Raum existieren bisher in Hinblick auf diesen thematischen Fokus keinerlei Erkenntnisse.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methode:</Mark1> F&#252;r das Jahr 2012 wurde eine deskriptive, retrospektive Analyse der Pr&#252;fungsleistungen von Medizinstudierenden des vorklinischen Studienabschnitts an der Medizinischen Fakult&#228;t Heidelberg f&#252;r schriftliche Noten der Semesterabschlussklausuren im zweiten (N&#61;276), dritten (N&#61;292) und vierten Fachsemester (N&#61;285) vorgenommen und f&#252;r die deutschen Studierenden, die Studierenden aus dem EU-Ausland als auch die Studierenden aus dem nicht-EU-Ausland verglichen. Gleiches geschah mit den m&#252;ndlichen Noten des ersten Staatsexamens f&#252;r den Zeitraum 2009 - 2012 (N&#61;1137).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Deutsche Studierende erzielten in allen Semesterabschlussklausuren sowie in der m&#252;ndlichen Staatsexamenspr&#252;fung signifikant bessere Ergebnisse als Studierende mit einem nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund (alle p&#60;.05). In den Klausuren des dritten und vierten Fachsemesters waren zudem die erbrachten Leistungen der Studierenden mit einem EU-staatlichen Hintergrund signifikant besser als die ihrer au&#223;ereurop&#228;ischen Kommilitonen (p&#60;.05). Au&#223;erdem zeigte sich, dass deutsche Studierende zu einem signifikant fr&#252;heren Zeitpunkt die m&#252;ndliche Staatsexamenspr&#252;fung absolvierten als Studierende mit einem nicht-EU-staatlichen Hintergrund (p&#60;.01).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Diskussion: </Mark1>Die Gruppe der nicht-deutschen Medizinstudierenden mit einem Herkunftsland au&#223;erhalb der Europ&#228;ischen Union ist mit schlechteren Pr&#252;fungsergebnissen bei zeitgleich l&#228;ngerer Studienzeit als hochrelevante Risikogruppe innerhalb der Studierenden nicht-deutscher Herkunft auszumachen.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Introduction:</Mark1> Medical students with a migration background face several specific problems during their studies. International surveys show first indications that this group of students performs worse in written, oral or practical exams. However, so far, nothing is known about the performance of international students in written pre-clinical tests as well as in pre-clinical State Examinations for German-speaking countries.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Method: </Mark1>A descriptive, retrospective analysis of the exam performances of medical students in the pre-clinical part of their studies was conducted at the Faculty of Medicine of Heidelberg in for the year 2012. Performance in written tests of the final exams in the second (N&#61;276), third (N&#61;292) and fourth semester (N&#61;285) were compared between German students, students from EU countries and students from non-EU countries. Same comparison was drawn for the performance in the oral exam of the First State Examination in the period from 2009 - 2012 (N&#61;1137).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>German students performed significantly better than students with a non-EU migration background both in all written exams and in the oral State Examination (all p&#60;.05). The performance of students with an EU migration background was significantly better than that of students with a non-EU background in the written exam at the end of the third and fourth semester (p&#60;.05). Furthermore, German students completed the oral exam of the First State Examination significantly earlier than students with a non-EU migration background (&#60;.01).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Discussion: </Mark1>Due to its poorer performance in written and oral examinations and its simultaneously longer duration of study, the group of non-German medical students with a country of origin outside of the European Union has to be seen as a high-risk group among students with a migration background. For this group, there is an urgent need for early support to prepare for written and oral examinations.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Die Zahl der Studierenden nicht-deutscher Herkunft an den bundesdeutschen Hochschulen steigt seit Jahren kontinuierlich an. Vor 20 Jahren hatten sich gerade einmal 35.000 Studierende ausl&#228;ndischer Herkunft f&#252;r ein Studium in Deutschland entschieden. Bis vor zehn Jahren hatte sich diese Zahl mit insgesamt 70.000 nicht-deutschen Studienanf&#228;ngern hingegen bereits verdoppelt und erreichte im Jahr 2011 mit &#252;ber 88.000 ausl&#228;ndischen Studierenden ihren bisherigen H&#246;chstwert <TextLink reference="1"></TextLink>. W&#228;hrend einige dieser nicht-deutschen Studierenden bereits vor ihrem Studium in Deutschland gelebt sowie eine deutsche Schule besucht hatten, kam eine Mehrheit von 79&#37; f&#252;r das Studium erstmals nach Deutschland <TextLink reference="1"></TextLink>. Innerhalb des Studienfachs Medizin zeigt sich der Anteil von Studierenden nicht-deutscher Herkunft in den vergangenen f&#252;nf Jahren mit ca. 15&#37; relativ konstant; was bedeutet, dass j&#228;hrlich &#252;ber 2000 Studierende mit Migrationshintergrund ein Medizinstudium an einer deutschen Hochschule aufnehmen <TextLink reference="1"></TextLink>. Diese Zahlen verdeutlichen eindr&#252;cklich, dass der Gruppe von Studierenden mit Migrationshintergrund in Hinblick auf die soziale Integration und die Adaptation an studienbezogene Leistungsanforderungen eine besondere Beachtung beigemessen werden muss, zeitgleich die Forschungsbem&#252;hungen zu diesem Themenfeld &#8211; insbesondere im deutschsprachigen Raum &#8211; jedoch nach wie vor unzureichend sind <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Internationale Studien aus dem europ&#228;ischen Ausland zeigen, dass Medizinstudierende mit einem Migrationshintergrund bereits im Rahmen des Bewerbungsverfahrens f&#252;r einen Studienplatz aufgrund ihrer Herkunft gegen&#252;ber denjenigen Studierenden ohne Migrationshintergrund benachteiligt werden <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>. Im Verlauf des Studiums selbst berichten ausl&#228;ndische Medizinstudierende dann h&#228;ufiger von pers&#246;nlichem Stress, einer reduzierten gesundheitsbezogenen Lebensqualit&#228;t <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, unzureichender Unterst&#252;tzung <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink> sowie fehlenden Sozialkontakten <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink> und weisen in Erhebungen zur Pers&#246;nlichkeitsdiagnostik h&#246;here Neurotizismus-Werte auf <TextLink reference="12"></TextLink>. Diese Belastungsfaktoren sind m&#246;glicherweise mit daf&#252;r verantwortlich, dass ausl&#228;ndische Studierende h&#246;here Abbruchquoten aufweisen als Kommilitonen ohne Migrationshintergrund <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, und in demjenigen Falle, dass &#252;berhaupt ein Abschluss erzielt wird, dieser erst nach einer signifikant h&#246;heren Anzahl an Semestern absolviert wird <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Den universit&#228;ren Leistungs&#252;berpr&#252;fungen scheint insbesondere im Hinblick auf die l&#228;ngere Studiendauer und die erh&#246;hten Abbruchquoten ausl&#228;ndischer Studierender eine besondere Bedeutung zuzukommen. Sowohl unter dem Aspekt eines potentiellen pers&#246;nlichen Stressors als auch unter dem Gesichtspunkt einer H&#252;rde, die f&#252;r Studierende mit Migrationshintergrund schwerer zu meistern ist <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, ist davon auszugehen, dass Pr&#252;fungen einen zentralen Belastungsfaktor f&#252;r ausl&#228;ndische Studierende darstellen. In internationalen Studien aus dem europ&#228;ischen Ausland sowie Australien konnte gezeigt werden, dass ausl&#228;ndische Studierende schlechtere Ergebnisse erzielen als ihre Kommilitonen ohne Migrationshintergrund, und das sowohl in schriftlichen oder m&#252;ndlichen als auch in praktischen Pr&#252;fungen <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>. In einer Studie aus dem deutschen Sprachraum konnte gezeigt werden, dass Medizinstudierende, die sich selbst als Nicht-Muttersprachler einsch&#228;tzten, im Rahmen einer OSCE-Pr&#252;fung zwar von &#196;rzten und Studierenden gleich gut wie ihre muttersprachlichen Kommilitonen bewertet wurden, von Simulationspatienten hingegen deutlich schlechter <TextLink reference="23"></TextLink>. Unseres Wissens existieren jedoch f&#252;r den deutschsprachigen Raum keine weiteren Untersuchungen und Erkenntnisse zur differentiellen Pr&#252;fungsleistung von deutschen und ausl&#228;ndischen Studierenden in schriftlichen und m&#252;ndlichen Pr&#252;fungen im vorklinischen Studienabschnitt.</Pgraph><Pgraph>Ziel der aktuellen Studie war es, die Leistung von deutschen, inner- und au&#223;ereurop&#228;ischen Medizinstudierenden sowohl in schriftlichen Pr&#252;fungen (vorklinische Semesterabschlussklausuren des zweiten, dritten und vierten Fachsemesters) als auch im m&#252;ndlichen Staatsexamen miteinander zu vergleichen. Wir nahmen an, dass sowohl bei Studierenden mit einem (i) EU-staatlichen als auch bei solchen mit einem (ii) nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund des vorklinischen Studienabschnitts im Vergleich zu deutschen Studierenden eine signifikant schlechtere Pr&#252;fungsleistung in schriftlichen Klausuren als auch in der m&#252;ndlichen Staatsexamensnote zu beobachten ist, dass (iii) diese Leistung bei au&#223;ereurop&#228;ischen Studierenden signifikant schlechter ist als bei innereurop&#228;ischen Studierenden, dass bei (iv) EU-staatlichen sowie (v) nicht-EU-staatlichen Studierenden die m&#252;ndlichen Staatsexamina zu einem sp&#228;teren Zeitpunkt (h&#246;heres Semester) im Studium absolviert werden als bei deutschen Studierenden und dass (vi) au&#223;ereurop&#228;ische Studierende ihr m&#252;ndliches Staatsexamen zu einem sp&#228;teren Zeitpunkt ablegen als innereurop&#228;ische.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>The number of students from non-German origins has been risen continuously in the last years. 20 years ago only 35.000 foreign students had decided to study in Germany. However, 10 years back this number had already doubled with 70.000 non-German elementary students and by 2011 it reached the peak with more than 88.000 foreign students <TextLink reference="1"></TextLink>. While some of these non-German students had been living in Germany as well as had been visiting a German school a majority of 79&#37; came to Germany for their studies for the first time <TextLink reference="1"></TextLink>. Within the discipline of medicine the percentage of students from non-German origins is relatively constant with ca. 15&#37; in the past five years; i.e. more than 2.000 students with a migration background start studying medicine at a German university every year <TextLink reference="1"></TextLink>. These figures show clearly that there is a need for paying attention to the group of students with migration backgrounds with respect to social integration as well as performance requirements; simultaneously research activities in this range of topics are still insufficient &#8211; especially in the German-speaking world <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>International studies from European countries show that medical students with a migration background are already disadvantaged compared to those students without such a background within the application process to their studies <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>. In the course of their studies foreign medical students report more often personal distress, a reduced health-related quality of life <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, insufficient support <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink> as well as the lack of social contacts <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink> and they show higher neuroticism-scores in inquiries of personality diagnostics <TextLink reference="12"></TextLink>. These loading factors are possibly accountable for higher drop-out rates of foreign students compared to their fellow students without migration backgrounds <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. And in the case they do complete their studies this takes place after a significantly higher number of semesters <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>With respect to longer duration of studies and higher drop-out rates of foreign students the university test performances seem to matter especially. Both under the aspect of a potentially personal stressor and under the viewpoint of an obstacle that is harder to overcome for students with migration backgrounds <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink> it can be assumed that examinations are a major loading factor for foreign students. International studies from Europe and Australia showed that foreign students obtained worse results than their fellow students without a migration background &#8211; in written, oral and practically examinations <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>. It could be shown in a German survey that medical students that rated themselves as non-native speakers were assessed equally like native speakers in an OSCE by doctors and fellow students, but much worse by simulation patients <TextLink reference="23"></TextLink>. However, to our knowledge no other German surveys exist that compare written or oral test performances of German and foreign students in the preclinical study-term. </Pgraph><Pgraph>Aim of the current study was it to compare the performance of German, EU- and non-EU-medical students both in written exams (tests at the end of the second, third and fourth semester) and in the oral state examination. We assumed that both students with (i) EU- and (ii) without EU-background would perform worse in written as well as oral exams than German students, that (iii) this performance would be worse in non-European students than in European, that (iv) European as well as (v) non-European students would pass the oral state examination later (higher semester) than German students and that students (vi) without EU-background would pass the oral state examination later than students with an EU-background. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methode">
      <MainHeadline>Methode</MainHeadline><SubHeadline2>Studiendesign</SubHeadline2><Pgraph>Bei der vorgestellten Studie handelt es sich um eine retrospektive Analyse der Pr&#252;fungsleistung von Medizinstudierenden des vorklinischen Studienabschnitts an der Medizinischen Fakult&#228;t Heidelberg. Sowohl schriftliche Noten der Semesterabschlussklausuren (&#8222;integrierte Klausuren&#8220;) des zweiten, dritten und vierten Fachsemesters aus dem Jahr 2012 als auch die m&#252;ndlichen Noten des ersten Staatsexamens aus den Jahren 2009 bis 2012 gingen in die Analyse ein. Die gewonnenen Daten wurden mit Informationen zur Herkunft der Studierenden (Migrationshintergrund, differenziert nach EU- und nicht-EU-Staaten) und zum aktuellen Fachsemester in Zusammenhang gestellt.</Pgraph><SubHeadline2>Stichprobenbeschreibung</SubHeadline2><SubHeadline3>Stichproben zu den schriftlichen Semesterabschlussklausuren im vorklinischen Studienabschnitt</SubHeadline3><Pgraph>Die Daten zur Pr&#252;fungsleistung im Rahmen der Semesterabschlussklausuren des zweiten, dritten und vierten Fachsemesters wurden vom Studiendekanat der Medizinischen Fakult&#228;t Heidelberg f&#252;r das Jahr 2012 zur Verf&#252;gung gestellt. Dabei gingen nur die Daten derjenigen Studierenden in die Analyse ein, die das erste Mal an der jeweiligen Klausur teilnahmen; Teilnehmer an Wiederholungsterminen im Falle des Nichtbestehens der Klausur wurden nicht ber&#252;cksichtigt.</Pgraph><SubHeadline3>Stichprobe zum m&#252;ndlichen Staatsexamen im Rahmen des 1. Staatsexamens</SubHeadline3><Pgraph>Daten zur Pr&#252;fungsleistung im m&#252;ndlichen Staatsexamen konnten vom Studiendekanat der Medizinischen Fakult&#228;t Heidelberg f&#252;r diejenigen Pr&#252;flinge zug&#228;nglich gemacht werden, die innerhalb des Zeitraums 2009 &#8211; 2012 ihre m&#252;ndliche Staatsexamenspr&#252;fung im Rahmen des ersten Staatsexamens absolvierten. Es gingen nur die Daten derjenigen Studierenden in die Analyse ein, die die m&#252;ndliche Examenspr&#252;fung das erste Mal absolvierten; Teilnehmer an Wiederholungsterminen wurden nicht ber&#252;cksichtigt.</Pgraph><SubHeadline2>Bestimmung des kulturellen Hintergrundes innerhalb der Stichproben</SubHeadline2><Pgraph>Von denjenigen Studierenden, deren schriftliche Klausur- und m&#252;ndliche Staatsexamensergebnisse miteinander verglichen wurden, lagen zur Bestimmung ihrer Herkunft zwei Informationen vor: ihre Nationalstaatlichkeit sowie ihr Geburtsort. War eine dieser beiden Variablen nicht-deutsch, wurde weiter zwischen Zugeh&#246;rigkeit zum EU-Ausland und nicht-EU-Ausland differenziert. Des Weiteren wurden folgende Herkunftsl&#228;nder in die Kategorie &#8222;deutsch&#8220; mit aufgenommen: &#214;sterreich, deutsche Schweiz, Liechtenstein und Luxemburg, da all diese Staaten zumindest teilweise deutschsprachig sind und damit nicht von gr&#246;&#223;eren Anpassungsschwierigkeiten der Studierenden auszugehen ist. Dementsprechend wurden auf Grund des oben beschriebenen methodischen Vorgehens folgende Kategorien vergeben: Studierende mit (i) deutschsprachiger Herkunft sowie Studierende mit einem (ii) EU-staatlichen bzw. einem (iii) nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund</Pgraph><SubHeadline2>Konzeption der Semesterabschlussklausuren</SubHeadline2><Pgraph>Bei den Semesterabschlussklausuren des zweiten, dritten sowie vierten Fachsemesters handelte es sich um Multiple-Choice-Pr&#252;fungen. Jede Klausur bestand dabei aus insgesamt 90 Fragen des Fragentyps A <TextLink reference="24"></TextLink>. Die Studierenden hatten f&#252;r die Beantwortung der Fragen maximal 135 Minuten zur Verf&#252;gung. Zwischen den beteiligten Fachbereichen war die Verteilung der Fragenanzahl wie folgt:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">zweites Fachsemester: 40 Fragen Anatomie, 30 Fragen Biologie, 5 Fragen Mikrobiologie, 15 Fragen Physiologie</ListItem><ListItem level="1">drittes Fachsemester: 25 Fragen Anatomie, 30 Fragen Biologie, 35 Fragen Physiologie</ListItem><ListItem level="1">viertes Fachsemester: 30 Fragen Anatomie, 30 Fragen Biologie, 30 Fragen Physiologie</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Pro Semesterabschlussklausur konnte eine maximale Punktzahl von 90 Punkten erreicht werden, die nach vorgegebenem Schl&#252;ssel in Notenwerte (1&#61;&#8222;sehr gut&#8220; bis 5&#61;&#8222;nicht ausreichend&#8220;; nur ganze Noten wurden vergeben) umgesetzt wurde.</Pgraph><SubHeadline2>Rahmenbedingungen der m&#252;ndlichen Pr&#252;fung des ersten Staatsexamens</SubHeadline2><Pgraph>In Einklang mit der Approbationsordnung f&#252;r &#196;rzte (&#167;&#167; 22, 24 &#196;AppO) <TextLink reference="25"></TextLink>, dauerten die m&#252;ndlich-praktischen Pr&#252;fungen im Rahmen des ersten Staatsexamens bei maximal vier gleichzeitig gepr&#252;ften Studierenden mindestens 45, h&#246;chstens 60 Minuten je Pr&#252;fling. Drei Pr&#252;fer &#8211; je einer aus den Bereichen Anatomie, Physiologie sowie Biochemie &#8211; stellten abwechselnd Pr&#252;fungsfragen an einzelne Studierende. Erg&#228;nzend zur Beantwortung der Pr&#252;fungsfragen waren die Studierenden aufgefordert, auch praktische &#220;bungen und Demonstrationen an anatomischen Pr&#228;paraten und am Mikroskop durchzuf&#252;hren. Auf die Note (1&#61;&#8222;sehr gut&#8220; bis 5&#61;&#8222;nicht ausreichend&#8220;; die Pr&#252;fung ist bestanden, wenn der Pr&#252;fling mindestens die Note 4&#61;&#8222;ausreichend&#8220; erzielt) jedes einzelnen Studierenden einigten sich die Pr&#252;fer im Anschluss an die m&#252;ndliche Pr&#252;fung und trafen ihre Entscheidung mit Stimmenmehrheit. Dabei konnten nur ganze Noten vergeben werden; bei Stimmengleichheit gab die Stimme des Vorsitzenden den Ausschlag.</Pgraph><SubHeadline2>Statistische Analyse</SubHeadline2><Pgraph>Die Datenanalyse erfolgte mit dem &#8222;Statistical Package for the Social Sciences&#8220; (SPSS) f&#252;r Windows in der Version 20. Der Kolmogorov-Smirnov-Test wurde angewendet, um die Wahrscheinlichkeitsverteilung der Daten zu untersuchen. Sowohl f&#252;r die Datens&#228;tze der schriftlichen Semesterabschlussklausuren als auch des m&#252;ndlichen Staatsexamens wurde dabei der kritische Wert p&#60;.05 f&#252;r Normalverteilung erreicht, so dass nicht von einer Normalverteilung der Noten ausgegangen werden kann, was zum Einsatz nichtparametrischer Testverfahren f&#252;hrte: Zum Vergleich der einzelnen Gruppen untereinander (deutsch vs. EU, deutsch vs. nicht-EU und EU vs. nicht-EU) hinsichtlich der erzielten Leistungen in den Klausuren bzw. dem m&#252;ndlichen Staatsexamen kamen Mann-Whitney-U-Tests zur Anwendung; f&#252;r jede untersuchte Stichprobe wurden drei Vergleiche durchgef&#252;hrt. Auch zum Vergleich der absolvierten Fachsemester zum Zeitpunkt des Staatsexamens wurden Mann-Whitney-U-Tests f&#252;r die Vergleiche der Gruppen untereinander (deutsch vs. EU, deutsch vs. nicht-EU und EU vs. nicht-EU) berechnet; auch hierbei also drei Vergleiche insgesamt. Die Reliabilit&#228;ten der Semesterabschlussklausuren wurden mittels Berechnung von Cronbach&#8217;s Alpha bestimmt.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Method">
      <MainHeadline>Method</MainHeadline><SubHeadline2>Study design</SubHeadline2><Pgraph>The current study is a retrospective analysis of medical students&#8217; test performances within the preclinical studying-term at the Medical Faculty of Heidelberg. Both marks of tests written at the end of the second, third and fourth semester (&#8220;integrated exams&#8221;) of the year 2012 and the marks of the oral state examination for the period 2009 to 2012 fed into the analysis. Obtained data were put in connection with information about students&#8217; origin (migration background, differentiated by EU- and non-EU-states) as well as the current semester.</Pgraph><SubHeadline2>Sample description</SubHeadline2><SubHeadline3>Sample of the written exams in the preclinical studying-term</SubHeadline3><Pgraph>Data of test performances in the written exams at the end of the second, third and fourth semester were provided by the Deanery of Student Affairs at the Medical Faculty Heidelberg for the year 2012. Only data of such students that took part in the tests for the first time were fed into the analysis; participants in repeat tests in case of not passing the first one were not considered.</Pgraph><SubHeadline3>Sample of the oral exam within the frame of the first state examination</SubHeadline3><Pgraph>Data of test performances in the oral state examination were provided by the Deanery of Student Affairs at the Medical Faculty Heidelberg for those students that had absolved the state examination in the period 2009 to 2012. Only the data of such students fed into the analysis that took part in the exam for the first time; participants in repeat exams were not considered.</Pgraph><SubHeadline2>Determination of the cultural background within the samples</SubHeadline2><Pgraph>There existed two pieces of information concerning the origin of the students that written and oral exam performances were compared with each other: their nation statehood and their place of birth. If one of these two variables was non-German further differentiations in EU- as well as non-EU-countries were carried out. Further, the following countries of origin were put in the category &#8220;German&#8221;: Austria, the German part of Switzerland, Liechtenstein and Luxembourg because all of these states are at least partly German-speaking. So there are no bigger difficulties in adapting of these students to be assumed. Thus, on basis of the described methodological undertaking the following categories were formed: students with a (i) German-speaking origin, students with an (ii) EU- as well as a (iii) non-EU-migration background.</Pgraph><SubHeadline2>Conception of the written exams at the end of the semesters</SubHeadline2><Pgraph>The exams at the end of second, third and fourth semester were multiple-choice-tests. Each test consisted out of 90 questions in question-type A <TextLink reference="24"></TextLink>. Students had a maximum of 135 minutes for answering the questions. Between the different involved disciplines distribution of the number of questions was as follows:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">second semester: 40 questions anatomy, 30 questions biology, 5 questions microbiology, 15 questions physiology</ListItem><ListItem level="1">third semester: 25 questions anatomy, 30 questions biology, 35 questions physiology</ListItem><ListItem level="1">fourth semester: 30 questions anatomy, 30 questions biology, 30 questions physiology</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>In each test a maximum of 90 points could be reached which were transformed in marks (1&#61;&#8220;excellent&#8221; to 5&#61;&#8220;failed&#8221;) in line with a given ratio.</Pgraph><SubHeadline2>Framework conditions of the oral exam within the first state examination</SubHeadline2><Pgraph>In accordance with the German medical licensure act (Approbationsordnung) (&#167;&#167; 22, 24 &#196;AppO) <TextLink reference="25"></TextLink> the oral-practical exams of the first state examination took place with up to four simultaneously tested students and lasted between 45 and 60 minutes each testee. Three examiners &#8211; one each of the disciplines anatomy, physiology and biology &#8211; asked students questions rotationally. Additional to answering the questions students were asked to perform practical exercises and demonstrations on anatomical preparations as well as the microscope. Examiners agreed upon each student&#8217;s mark (1&#61;&#8220;excellent&#8221; to 5&#61;&#8220;failed&#8221;; exam counts as passed if testee achieves at least a 4&#61;&#8220;adequate&#8221;) subsequent to the exam and made their decision with the majority of votes. Only full marks could be given; in case of a voting tie chairman&#8217;s vote tipped the balance.</Pgraph><SubHeadline2>Statistical analysis</SubHeadline2><Pgraph>Analysis of date was carried out with the &#8220;Statistical Package for the Social Sciences&#8220;(SPSS) for Windows in the version 20. Kolmogorov-Smirnov-test was applied to check data&#8217;s probability distribution. Both for written tests&#8217; data as well as oral state examination&#8217;s data the critical value for normal distribution p&#60;.05 was reached which means that you cannot assume a normal distribution of the marks which lead to the use of nonparametric tests. To compare the different groups with one another (German vs. EU, German vs. non-EU and EU vs. non-EU) regarding the achieved performances in the written tests or the oral state examination Mann-Whitney-U-tests were used; for each sample three comparisons were made. Also for the comparison of the absolved semesters at the time of the oral stat examination Mann-Whitney-U-tests were calculated for the differences of the groups with one another (German vs. EU, German vs. non-EU and EU vs. non-EU); also in this case three comparisons in total. The reliabilities of the written exams were given with Cronbach&#8217;s Alpha.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline2>Beschreibung der Stichproben</SubHeadline2><SubHeadline3>Stichproben zu den schriftlichen Semesterabschlussklausuren im vorklinischen Studienabschnitt</SubHeadline3><Pgraph>F&#252;r die Semesterabschlussklausuren lagen alle Daten zur Pr&#252;fungsleistung der Studierenden vor. In den folgenden Abschnitten werden die Stichproben des zweiten, dritten und vierten Fachsemesters, die in die Berechnung mit eingingen, detailliert dargestellt (siehe auch Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>):</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">zweites Fachsemester: Die Ausgangsstichprobe der Teilnehmer bestand aus 276 Medizinstudierenden; davon waren 234 deutschsprachiger Herkunft, 13 wiesen einen EU-staatlichen und 29 einen nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund auf.</ListItem><ListItem level="1">drittes Fachsemester: 292 Medizinstudierende nahmen an der Semesterabschlussklausur teil, wovon 245 deutschsprachiger Herkunft waren, w&#228;hrend 18 aus dem EU-staatlichen Ausland, 29 aus dem nicht-EU-staatlichen Ausland stammten.</ListItem><ListItem level="1">viertes Fachsemester: Es gab 285 Medizinstudierende, die an der Abschlussklausur des vierten Semesters teilnahmen; 238 davon deutschsprachiger Herkunft, 17 mit einem EU-staatlichen und 30 mit einem nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>In einem einzigen Fall waren sowohl die Nationalstaatlichkeit als auch der Geburtsort beide nicht-deutsch, die Nationalstaatlichkeit jedoch das EU- (belgische Staatsangeh&#246;rigkeit) und der Geburtsort das nicht-EU-Ausland (geboren in Moskau) betreffend; hier wurde nach der Nationalstaatlichkeit kategorisiert und dementsprechend eine Zuordnung zum EU-Ausland vorgenommen.</Pgraph><SubHeadline3>Stichprobe zum m&#252;ndlichen Staatsexamen im Rahmen des Ersten Staatsexamens</SubHeadline3><Pgraph>Die Ausgangsstichprobe bestand aus 1140 Medizinstudierenden der Universit&#228;t Heidelberg. Von dieser Stichprobe mussten drei Pr&#252;fungsteilnehmer aus der Untersuchung ausgeschlossenen werden, da von ihnen aus uns nicht eruierbarem Grund keine Daten bzgl. der erzielten Noten vorlagen. Von den in der Stichprobe verbliebenen 1137 Studierenden waren 969 deutschsprachiger Herkunft. 45 Studierende besa&#223;en einen EU-staatlichen und 103 einen nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>Auch im m&#252;ndlichen Staatsexamen trat der (gleiche) Fall auf, dass ein Studierender die belgische (EU) Staatsb&#252;rgerschaft besa&#223;, allerdings in Moskau (nicht-EU) geboren wurde; auch in diesem Fall wurde er der dem EU-Ausland zugeordnet.</Pgraph><SubHeadline2>Leistungsunterschiede zwischen deutschen und internationalen Studierenden</SubHeadline2><SubHeadline3>In diesem Abschnitt werden die Ergebnisse zu den oben formulierten Hypothesen dargestellt.</SubHeadline3><Pgraph>Pr&#252;fungsleistungen in den schriftlichen Semesterabschlussklausuren im vorklinischen Studienabschnitt</Pgraph><Pgraph>F&#252;r das Abschneiden in der Semesterabschlussklausur des zweiten Fachsemesters wurden Mann-Whitney-U-Tests berechnet. Dabei zeigte der Vergleich der Noten deutscher Studierender und Studierender mit einem Nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund einen signifikanten Effekt (<Mark2>U</Mark2>&#61;2585.500: <Mark2>p</Mark2>&#60;.05); deutsche Studierende waren signifikant besser als ihre au&#223;ereurop&#228;ischen Kommilitonen (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> und Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>Auch der Mann-Whitney-U-Test f&#252;r die Ergebnisse der Semesterabschlussklausur des dritten Fachsemesters zeigte f&#252;r den Vergleich der erzielten Noten der deutschen und der au&#223;ereurop&#228;ischen Studierenden einen signifikanten Effekt (<Mark2>U</Mark2>&#61;2333.500; <Mark2>p</Mark2>&#60;.01); erneut waren deutsche Studierende signifikant besser. Auch der Vergleich der Noten inner- und au&#223;ereurop&#228;ischer Studierender erbrachte ein signifikantes Ergebnis (<Mark2>U</Mark2>&#61;165.000; <Mark2>p</Mark2>&#60;.05); Studierende mit einem EU-staatlichen Migrationshintergrund erzielten signifikant bessere Ergebnisse als Studierende mit einem Nicht-EU-staatlichen Hintergrund (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> und Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>Auch f&#252;r die Abschlussklausur des vierten Fachsemesters erbrachte der Mann-Whitney-U-Test ein signifikantes Ergebnis f&#252;r den Vergleich der erzielten Noten der deutschen Studierenden mit denjenigen der Studierenden mit einem nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund (<Mark2>U</Mark2>&#61;2676.000; <Mark2>p</Mark2>&#60;.05); deutsche Studierende erzielten signifikant bessere Ergebnisse als ihre Kommilitonen au&#223;ereurop&#228;ischer Herkunft. Der Vergleich der Noten von Studierenden mit einem EU-staatlichen Hintergrund im Vergleich zu Studierenden mit einem nicht-EU-staatlichen Hintergrund wurde ebenfalls signifikant (<Mark2>U</Mark2>&#61;166.500; <Mark2>p</Mark2>&#60;.05); innereurop&#228;ische Studierende erhielten signifikant bessere Noten als au&#223;ereurop&#228;ische (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> und Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline3>Pr&#252;fungsleistungen im m&#252;ndlichen Staatsexamen im Rahmen des ersten Staatsexamens</SubHeadline3><Pgraph>F&#252;r das erreichte Pr&#252;fungsergebnis im m&#252;ndlichen Staatsexamen zeigte der Mann-Whitney-U-Test ein signifikantes Ergebnis f&#252;r den Vergleich der Pr&#252;fungsleistung der deutschen Studierenden mit derjenigen der Studierenden nicht-EU-staatlicher Herkunft (<Mark2>U</Mark2>&#61;36133.500; <Mark2>p</Mark2>&#60;.001); deutsche Studierende erzielten signifikant bessere Noten als ihre au&#223;ereurop&#228;ischen Kommilitonen (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/> und Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). Zudem waren deutsche Studierende zum Zeitpunkt der Pr&#252;fung in einem signifikant niedrigeren Fachsemester als die au&#223;ereurop&#228;ischen Studierenden (<Mark2>U</Mark2>&#61;44762.500; <Mark2>p</Mark2>&#60;.01; siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/> und Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline2>Reliabilit&#228;ten der Semesterabschlussklausuren</SubHeadline2><Pgraph>Nachfolgend werden die Reliabilit&#228;ten der schriftlichen Semesterabschlussklausuren im Jahr 2012 dargestellt:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="3">zweites Fachsemester: &#945;&#61;.91</ListItem></UnorderedList></UnorderedList><UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="3">drittes Fachsemester: &#945;&#61;.90</ListItem></UnorderedList></UnorderedList><UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="3">viertes Fachsemester: &#945;&#61;.92</ListItem></UnorderedList></UnorderedList></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><SubHeadline2>Sample description</SubHeadline2><SubHeadline3>Sample of the written exams in the preclinical studying-term</SubHeadline3><Pgraph>For the written exams all data for students&#8217; test performance were available. The subsequent sections outline the samples of the second, third and fourth semester which were included in the calculations (see also Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>):</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Second semester: the initial sample consisted out of 276 medical students. 234 of them were German-speaking, 13 had an EU- and 29 a non-EU-migration background.</ListItem><ListItem level="1">Third semester: 292 medical students took part in the written exam. 245 of them were German-speaking, 18 came from EU- and 29 from non-EU-countries.</ListItem><ListItem level="1">Fourth semester: There were 285 medical students taking part in the written exam at the end of the fourth semester; 238 were German-speaking, 17 had an EU- and 30 a non-EU-migration background.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>In one case nation statehood as well as place of birth was non-German, however, nation statehood concerning an EU- (Belgian) and place of birth concerning a non-EU-country (born in Moscow). This case was categorised by nation statehood and therefore counted into the EU-category. </Pgraph><SubHeadline3>Sample of the oral exam within the frame of the first state examination</SubHeadline3><Pgraph>The initial sample consisted out of 1140 medical students of the University of Heidelberg. Three examinees had to be excluded from the study because for unknown reasons there were no data concerning their achieved marks available. 969 of the remaining 1137 students were German-speaking. 45 had an EU- and 103 had a non-EU migration background (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>There was the (same) case within the oral state examination that one student was Belgian (EU) citizen, however, was born in Moscow (non-EU). Also in this case he was counted into the EU-category.</Pgraph><SubHeadline2>Performance differences between German and international students</SubHeadline2><Pgraph>In this section results are presented to the hypotheses outlined above.</Pgraph><SubHeadline3>Examination performances in the written tests at the end of semesters in the preclinical studying-term</SubHeadline3><Pgraph>To calculate the examination performance in written test at the end of second semester Mann-Whitney-U-tests were used. The comparison between German students and students with a non-EU migration background showed a significant effect (<Mark2>U</Mark2>&#61;2585.500: <Mark2>p</Mark2>&#60;.05); German students were significantly better than their non-European fellow students (see Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> and Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>Also the Mann-Whitney-U-test for the results of written tests in the third semester showed a significant effect for the comparison of the achieved marks between German and non-European students (<Mark2>U</Mark2>&#61;2333.500; <Mark2>p</Mark2>&#60;.01); again German students were significantly better. The comparison of the marks of European and non-European students showed a significant result, too (<Mark2>U</Mark2>&#61;165.000; <Mark2>p</Mark2>&#60;.05); students with an EU- migration background showed significantly better results than students with a non-EU-background (see Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> and Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>Also for the written test at the end of the fourth semester Mann-Whitney-U-test showed a significant result concerning the comparison of achieved marks between German and non-European students (<Mark2>U</Mark2>&#61;2676.000; <Mark2>p</Mark2>&#60;.05); German students showed significantly better results than their non-European fellow students. The comparison between students with an EU- and students with a non-EU migration background was significant, too (<Mark2>U</Mark2>&#61;166.500; <Mark2>p</Mark2>&#60;.05); European students achieved significantly better marks than non-European students (see Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> and Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline3>Examination performance in the oral exam of the first state examination</SubHeadline3><Pgraph>The Mann-Whitney-U-test for the shown performance in the oral exam of the first state examination showed a significant result for the comparison of German students and students with a non-EU-migration background (<Mark2>U</Mark2>&#61;36133.500; <Mark2>p</Mark2>&#60;.001); German students achieved significantly better marks than their non-European fellow students (see Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/> and Figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). Also at date of examination German students were in a significantly lower semester than non-European students (<Mark2>U</Mark2>&#61;44762.500; <Mark2>p</Mark2>&#60;.01; see Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/> and Figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline2>Reliabilities of the written tests</SubHeadline2><Pgraph>In the following reliabilities of the written tests of the year 2012 are given:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="3">second semester: &#945;&#61;.91</ListItem></UnorderedList></UnorderedList><UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="3">third semester: &#945;&#61;.90</ListItem></UnorderedList></UnorderedList><UnorderedList><UnorderedList><ListItem level="3">fourth semester: &#945;&#61;.92</ListItem></UnorderedList></UnorderedList></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Die vorliegende Studie stellt &#8211; nach Erkenntnis der Autoren &#8211; die erste Untersuchung dar, welche die Pr&#252;fungsleistungen deutscher und nicht-deutscher Medizinstudierender in schriftlichen Semesterabschlussklausuren des vorklinischen Studienabschnitts sowie innerhalb der m&#252;ndlichen Pr&#252;fung des ersten Staatsexamens analysiert. In allen Abschlussklausuren sowie in der m&#252;ndlichen Staatsexamenspr&#252;fung zeigte die Gruppe deutscher Studierender signifikant bessere Pr&#252;fungsergebnisse als die Gruppe derjenigen Studierenden mit einem nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund. In der Abschlussklausur des dritten und vierten Fachsemesters war dar&#252;ber hinaus die Leistung der Studierenden mit einem EU-staatlichen Migrationshintergrund signifikant besser als die ihrer au&#223;ereurop&#228;ischen Kommilitonen. Au&#223;erdem zeigte sich, dass Studierende deutscher Herkunft zu einem signifikant fr&#252;heren Zeitpunkt die m&#252;ndliche Staatsexamenspr&#252;fung absolvierten als Studierende mit einem nicht-EU-staatlichen Hintergrund. Limitationen der Arbeit sind darin zu sehen, dass es sich um eine retrospektive, explorative Untersuchung handelt, die zwar relevante Unterschiede in der Pr&#252;fungsleistung deutscher und nicht-deutscher Studierender im Sinne einer &#8222;justification study&#8220; <TextLink reference="26"></TextLink> aufzeigen konnte, jedoch bez&#252;glich der m&#246;glichen Hintergr&#252;nde f&#252;r die gefundenen Diskrepanzen keine Aussagen im Sinne einer &#8222;clarification study&#8220; <TextLink reference="26"></TextLink> treffen kann.</Pgraph><Pgraph>Die vorliegenden Studie verdeutlicht eindrucksvoll, dass nicht-deutsche Medizinstudierende mit einem Herkunftsland au&#223;erhalb der Europ&#228;ischen Union sowohl bei schriftlichen Semesterabschlussklausuren des zweiten, dritten und vierten Fachsemesters als auch im m&#252;ndlichen Staatsexamen signifikant schlechtere Ergebnisse als ihre deutschen Kommilitonen erzielen und erst in einem signifikant h&#246;heren Fachsemester erstmals zur Staatsexamenspr&#252;fung zugelassen werden. Im dritten und vierten Fachsemester weisen au&#223;ereurop&#228;ische Studierende nicht nur signifikant schlechtere Pr&#252;fungsleistungen als ihre deutschen, sondern auch als ihre innereurop&#228;ischen Kommilitonen auf, was f&#252;r eine schnellere Anpassung der Studierenden mit einem EU-staatlichen Hintergrund an die neue Situation sprechen k&#246;nnte. Die Gruppe der au&#223;ereurop&#228;ischen Studierenden ist jedenfalls mit schlechteren Pr&#252;fungsergebnissen bei zeitgleich l&#228;ngerer Studienzeit als eine hochrelevante Risikogruppe innerhalb der Studierenden nicht-deutscher Herkunft auszumachen.</Pgraph><Pgraph>Vor dem Hintergrund mehrerer internationaler Studien, die zu &#228;hnlichen Ergebnissen gekommen sind <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, scheinen diese Resultate einerseits wenig &#252;berraschend. Andererseits stellt die vorliegende Arbeit die erste Studie dieser Art f&#252;r den deutschsprachigen Raum dar. Wie wichtig es ist, Untersuchungen zum eigenen Sprach- und Kulturkreis durchzuf&#252;hren, wird verst&#228;ndlich, wenn beispielsweise Arbeiten aus den USA betrachtet werden <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>. Auch hier zeigen die Ergebnisse deutliche Leistungsunterschiede zwischen Medizinstudierenden unterschiedlicher Herkunft in Bezug auf Pr&#252;fungsleistungen im Studium, den Highschool-Notendurchschnitten und Ergebnisse der Medizinischen Zugangstests. Allerdings wird in den Untersuchungen in den USA zwar zwischen US-amerikanischen und internationalen Medizinstudierenden differenziert, die internationalen Studierenden haben dabei jedoch h&#228;ufig ihren h&#246;chsten Schulabschluss auch in den Vereinigten Staaten erworben und sind lediglich einer ethnischen, in den USA lebenden, Minderheit angeh&#246;rig. Klassische Einwanderungsl&#228;nder wie die USA oder Australien verf&#252;gen dabei &#252;ber eine g&#228;nzlich andere Gesellschaftsstruktur als etwa ehemalige Kolonialstaaten wie Gro&#223;britannien oder Frankreich. Und in einem Land wie Deutschland finden wir wiederum eine g&#228;nzlich andere Struktur vor. Gr&#252;nde f&#252;r die in unserer Studie gefundenen deutlichen Leistungsunterschiede d&#252;rften vermutlich zu einem Gro&#223;teil in sprachlichen Differenzen zu suchen sein <TextLink reference="22"></TextLink>. Zwar handelt es sich bei den in deutscher Sprache verfassten Semesterabschlussklausuren ausschlie&#223;lich um Multiple-Choice-Klausuren, bei denen die korrekte Antwort lediglich passiv detektiert werden muss <TextLink reference="24"></TextLink>, jedoch ist davon auszugehen, dass bei der Beantwortung vieler Fragen in kurzer Zeit ein Muttersprachler einem nicht-Muttersprachler deutlich &#252;berlegen ist, da er schneller den Inhalt der Frage erfassen und verstehen kann und folgerichtig mehr Zeit f&#252;r deren Beantwortung zur Verf&#252;gung hat. Au&#223;erdem k&#246;nnen zum Teil bewusst beinhaltete Mehrdeutigkeiten der konzipierten Fragen bei nicht-Muttersprachlern f&#252;r deutliche Verwirrung sorgen.</Pgraph><Pgraph>W&#228;hrend europ&#228;ische Studierende nur geringe (nicht-signifikante) Unterschiede zu ihren deutschsprachigen Kommilitonen aufweisen, zeigen die au&#223;ereurop&#228;ischen Studierenden deutliche, signifikante Defizite. Dass die europ&#228;ischen Studierenden weniger deutlich in der Pr&#252;fungsleistung abfallen, k&#246;nnte der Tatsache geschuldet sein, dass ein Gro&#223;teil der medizinischen Begriffe lateinischen oder griechischen Ursprungs ist, und Studierende, deren Muttersprache n&#228;her an diesen geolinguistischen Urspr&#252;ngen anzusiedeln ist, weniger Schwierigkeiten beim Umgang mit sprachbasierten Aufgaben aufweisen k&#246;nnten. So erzielen beispielsweise Studierende, die in ihrer Schulzeit Lateinkenntnisse erworben haben, signifikant bessere Ergebnisse als Studierende, denen diese Kenntnisse fehlen; und Studierende, deren Muttersprache eine europ&#228;ische ist, schneiden besser ab als solche, deren Muttersprache ihre Urspr&#252;nge nicht im europ&#228;ischen Sprachraum hat <TextLink reference="28"></TextLink>. Eine weitere &#220;berlegung in Hinblick auf die schlechteren Pr&#252;fungsleistungen der au&#223;ereurop&#228;ischen Studierenden k&#246;nnte sein, dass diese h&#228;ufig eine gr&#246;&#223;ere kulturelle Adaptationsleistung zu erbringen haben als Studierende aus einem europ&#228;ischen Land. Es ist davon auszugehen, dass die initiale psychosoziale Desorientierung und sogar damit verbundene gesundheitliche Probleme bei Menschen mit Migrationshintergrund zunehmen, je gr&#246;&#223;er die Differenz der Kultur des Heimatlandes und des gew&#228;hlten neuen Lebensmittelpunktes ist <TextLink reference="29"></TextLink>. Dieser Effekt k&#246;nnte auch bei den in unserer Studie untersuchten Medizinstudierenden aus dem au&#223;ereurop&#228;ischen Ausland zum Tragen kommen und mit zu dem schlechteren Abschneiden in den universit&#228;ren Pr&#252;fungen f&#252;hren. Eine weitere M&#246;glichkeit, diese unterschiedlichen Pr&#252;fungsleistungen zu interpretieren, best&#252;nde in einer genaueren Betrachtung des Zulassungsverfahrens f&#252;r Studienpl&#228;tze an einer Medizinischen Fakult&#228;t in Deutschland: W&#228;hrend nicht-deutsche EU-B&#252;rgerinnen und EU-B&#252;rger deutschen B&#252;rgerinnen und B&#252;rgern bei der Studienplatzvergabe f&#252;r das Medizinstudium gleichgestellt werden, sich also beispielsweise &#252;ber herausragende schulische Leistungen empfehlen k&#246;nnen, ist die Zulassung f&#252;r das Fach Humanmedizin in der Verordnung &#252;ber die zentrale Vergabe von Studienpl&#228;tzen durch die Stiftung f&#252;r Hochschulzulassung (SfH) f&#252;r nicht-EU-B&#252;rgerinnen und &#8211;B&#252;rger auf bis zu 5&#37; quotiert. Dies bedeutet, dass bis zu 5&#37; der Studienpl&#228;tze, nach erfolgter Feststellungspr&#252;fung und Nachweis ausreichender Sprachkenntnisse, bundesweit an nicht-EU-Ausl&#228;nder vergeben werden &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.hochschulstart.de&#47;fileadmin&#47;downloads&#47;Gesetze&#47;G03.pdf">http:&#47;&#47;www.hochschulstart.de&#47;fileadmin&#47;downloads&#47;Gesetze&#47;G03.pdf</Hyperlink>, gepr&#252;ft 18.12.2013&#93;. Aufgrund dieser unterschiedlichen Zulassungsvoraussetzungen ist nicht auszuschlie&#223;en, dass sich inner- und au&#223;ereurop&#228;ische Bewerber hinsichtlich ihres Leistungsniveaus unterscheiden k&#246;nnten.</Pgraph><Pgraph>In Bezug auf die m&#252;ndlichen Staatsexamenspr&#252;fungen ist zudem davon auszugehen, dass ein Muttersprachler einem Studierenden, der Deutsch erst als Fremdsprache erlernt hat, dahingehend &#252;berlegen ist, dass es ihm leichter f&#228;llt, seine Gedanken fl&#252;ssig zum Ausdruck zu bringen, was eine bessere Bewertung nach sich ziehen kann. Diese Vermutung wird unterst&#252;tzt durch eine Untersuchung von Wass und Kollegen <TextLink reference="16"></TextLink>, die am Beispiel von klinisch-praktischen Pr&#252;fungen (OSCE; objective structured clinical exmanination <TextLink reference="30"></TextLink>) zeigen konnten, dass die Leistung von ethnischen Minderheiten angeh&#246;rigen Studierenden signifikant schlechter war als die von Studierenden ohne Migrationshintergrund. Ist bei Pr&#252;fern die Tendenz zu beobachten, dass sie neben der tats&#228;chlichen Kompetenz der Studierenden auch deren Performanz in ihre Bewertung mit einflie&#223;en lassen, wird dies als Pr&#252;fer-Bias bezeichnet <TextLink reference="20"></TextLink>. W&#228;hrend diese Bewertungstendenz einerseits verst&#228;ndlich erscheint, da die Form der sprachlichen Pr&#228;sentation und die Darstellung der inhaltlichen Sachebene nur schwer voneinander zu trennen sind, gehen manche Autoren sogar so weit, dies als Diskriminierung zu bezeichnen <TextLink reference="31"></TextLink>. Der sp&#228;tere Zeitpunkt, zu dem nicht-deutsche Studierende ihr erstes Staatsexamen machen, l&#228;sst sich somit m&#246;glicherweise auch &#252;ber die schlechteren Pr&#252;fungsergebnisse im Vorfeld des Staatsexamens erkl&#228;ren, die dazu f&#252;hren, dass Semesterabschlussklausuren und Testate vermehrt wiederholt werden m&#252;ssen, was auch zu einer Verschiebung der Anmeldung f&#252;r das Staatsexamen f&#252;hren kann. Hinzu kommt in manchen F&#228;llen auch die prek&#228;re finanzielle Situation ausl&#228;ndischer Studierender, die parallel zu ihrem Medizinstudium arbeiten m&#252;ssen, um ihren Lebensunterhalt bestreiten zu k&#246;nnen, wodurch wiederum weniger Zeit f&#252;r Bearbeitung der Studieninhalte besteht, womit sich die Dauer des Studiums verl&#228;ngert <TextLink reference="32"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In Anbetracht der Tatsache der signifikant schlechteren Pr&#252;fungsergebnisse der au&#223;ereurop&#228;ischen Studierenden in den schriftlichen Klausuren stellt sich die Frage, ob zu fordern ist, dass diese Gruppe m&#246;glicherweise eine Verl&#228;ngerung der Zeit zur Bearbeitung der Multiple-Choice-Fragen erh&#228;lt, was an einzelnen Standorten diskutiert wird. Andererseits birgt diese &#220;berlegung im Sinne eines Gleichbehandlungsansatzes f&#252;r alle Studierenden deutliche Schwierigkeiten, insbesondere in der Frage, wem solche Erleichterungen zugestanden werden sollten und wem nicht. In jedem Fall w&#228;re es von wissenschaftlichem Interesse zu &#252;berpr&#252;fen, ob Nicht-Muttersprachler tats&#228;chlich von einer solchen Ma&#223;nahme profitieren. In Bezug auf die m&#252;ndliche Staatsexamenspr&#252;fung k&#246;nnten ausl&#228;ndische Studierende m&#246;glicherweise von einem spezifischen Pr&#252;fungstraining profitieren k&#246;nnten, wie sie im Rahmen des Praktischen Jahres zum Einsatz kommen <TextLink reference="33"></TextLink>. Eine aktuelle bundesweite Befragung der 36 medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland zeigte, dass &#8211; wie auch an der Medizinischen Fakult&#228;t Heidelberg ab dem Wintersemester 2013&#47;2014 das <Mark1>Hei</Mark1>delberger <Mark1>T</Mark1>utorium f&#252;r <Mark1>i</Mark1>nternationale <Mark1>Med</Mark1>izinstudierende (HeiTiMed) verwirklicht werden soll &#8211; an knapp der H&#228;lfte der bundesdeutschen Standorte spezifische Tutorien f&#252;r ausl&#228;ndische Studierende angeboten werden. Innerhalb dieser werden Unterrichtsinhalte wiederholt oder es finden Vorbereitungen auf Pr&#252;fungen statt, und sie werden sowohl von ausl&#228;ndischen Studierenden als auch den Vertretern der Studiendekanate als hilfreich und f&#246;rderlich erlebt (unver&#246;ffentlichte Daten).</Pgraph><Pgraph>Die vorliegende Untersuchung wei&#223;t dahingehend Limitationen auf, dass es sich wie oben bereits ausgef&#252;hrt bei der vorliegenden Untersuchung um eine retrospektive, explorative Analyse handelt, die lediglich Vermutungen &#252;ber die kausalen Zusammenh&#228;nge und Hintergr&#252;nde der Ergebnisse im Sinne einer &#8222;clarification study&#8220; <TextLink reference="26"></TextLink> zulassen. Die aktuelle Arbeit zeigt mit ihren Ergebnissen jedoch die dringliche Notwendigkeit auf, Studien auf den Weg zu bringen, um die Gr&#252;nde hinter den deutlichen Leistungsunterschieden in Erfahrung zu bringen. Des Weiteren ist einschr&#228;nkend zu benennen, dass der Migrationshintergrund der Studierenden lediglich aus den Parametern &#8222;Nationalit&#228;t&#8220; sowie &#8222;Geburtsort&#8220; entnommen werden konnte. Bei dieser Vorgehensweise kann der tats&#228;chliche Migrationshintergrund jedoch fehlerhaft eingesch&#228;tzt werden. Aus diesem Grunde w&#228;re es w&#252;nschenswert, weitere prospektive Studien zur Pr&#252;fungsleistung deutscher und nicht-deutscher Studierender durchzuf&#252;hren, die zudem eine feinere Subdifferenzierung der unterschiedlichen Herkunftsl&#228;ndern zulassen. W&#228;hrend die Reliabilit&#228;ten der untersuchten Semesterabschlussklausuren hervorragende Werte aufwiesen, ist zudem kritisch anzumerken, dass f&#252;r die m&#252;ndlichen Staatsexamina keine Kennwerte zum G&#252;tekriterium der Reliabilit&#228;t vorlagen. Es ist jedoch eher von einer niedrigen Reliabilit&#228;t auszugehen, da aus der Literatur deutlich hervorgeht, dass m&#252;ndliche Pr&#252;fungen, die meist ohne eine klare Definition von Pr&#252;fungszielen und eines Erwartungshorizontes durchgef&#252;hrt werden, deutlich schlechtere Reliabilit&#228;tswerte aufweisen als schriftliche Pr&#252;fungen <TextLink reference="34"></TextLink>. Eine Analyse der Noten der schriftlichen Staatsexamenspr&#252;fungen lie&#223; sich aufgrund der Regularien der Landespr&#252;fungs&#228;mter nicht realisieren. Als weitere Limitation ist zu benennen, dass sich durch die Mehrfachtestung innerhalb der gleichen Stichprobe (deutsch vs. EU, deutsch vs. nicht-EU und EU vs. nicht-EU) die Wahrscheinlichkeit, auch unter Zufall ein signifikantes Ergebnis zu erhalten, erh&#246;ht. Auf eine Bonferroni-Adjustierung des Signifikanzniveaus wurde verzichtet.</Pgraph><Pgraph>Zusammenfassend ist festzustellen, dass ausl&#228;ndische Medizinstudierende mit einem nicht-EU-staatlichen Migrationshintergrund schlechtere Ergebnisse als ihre deutschen Kommilitonen erzielen und erst zu einem sp&#228;teren Zeitpunkt das m&#252;ndliche Staatsexamen bestreiten. Weitere Forschungsbem&#252;hungen in diesem Bereich sollten Aufschluss &#252;ber die Hintergr&#252;nde der beschriebenen Unterschiede adressieren.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>The current study is &#8211; according to the authors &#8211; the first survey that analyses examination performances of German and non-German medical students in written tests within the preclinical studying-term as well as in the oral exam of the first state examination. In all written tests as well as in the oral exam the group of German students showed significantly better results than the group of students with a non-EU-migration background. Furthermore, in the written tests at the end of third and fourth semester the performance of students with an EU-background was significantly better than the one of their non-European fellow students. Besides it turned out that German-speaking students absolved the oral state examination to a significantly earlier time in studies than students with a non-European background. Limitations lie in the fact that the study is retrospective and explorative. Therefore it may demonstrate relevant differences between German and non-German students regarding their exam performances in terms of a &#8220;justification study&#8221;<TextLink reference="26"></TextLink>, however, with respect to potential backgrounds for the detected discrepancies it cannot take a final position in terms of a &#8220;clarification study&#8221; <TextLink reference="26"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The current study demonstrates impressively that non-German medical students coming from countries outside the European Union score significantly worse than their German fellow students both in written tests at the end of second, third and fourth semester and the oral state examination. These non-EU-students also absolve the state examination significantly later than German students. In the third and fourth semester non-European students not only show significantly worse exam performances than their German, but also than their European fellow students which could speak for a better adaptation of students with an EU-background to the new situation in Germany. The group of non-European students &#8211; with a worse test performance and a longer duration of study &#8211; has to be seen as highly relevant risk group among non-German students.</Pgraph><Pgraph>In view of the fact of several international surveys that came to similar conclusions <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink> these results are hardly surprising on the one hand. On the other hand the present paper is the first survey of this kind for the German-speaking area. How important it is to undertake studies in your own personal and cultural spheres becomes clear if you look at surveys from the USA <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>. Even these studies show obvious test performance differences &#8211; e.g. high school average marks or medical admission tests &#8211; between medical students of different origins. In these surveys there is made a distinction between US-American and international medical students. However, the international students frequently also have graduated from American schools and only belong to an ethnic minority living in the USA. Classical immigration countries like the USA or Australia have a completely different structure of society than e.g. former colonial states like Great Britain or France. And in a country like Germany again we find absolutely different structures. Reasons for the found performance distinctions could be due to linguistic differences to a large extent <TextLink reference="22"></TextLink>. The German written tests may solely be multiple-choice-tests in which the right answer has to be detected passively only <TextLink reference="23"></TextLink> but it can be expected that replying to many questions in a short time a native speaker is clearly superior to a non-native speaker because he can capture and understand the content of a question quicker and therefore has more time for answering it. Furthermore ambiguities of the designed questions can cause obvious confusion in non-native speakers.</Pgraph><Pgraph>While European students show only minor (non-significant) differences to their German fellow students, non-European students have obvious, significant deficits. European students&#8217; less clearly decrease in exam performance could be due to the fact that a majority of medical terminology has Latin or Greek origins. Students that mother tongue is closer to these geolinguistic origins could show less difficulties when dealing with language based tasks. E.g. students that have learnt Latin at school perform better than students that do not have had the same experience. And students with a European mother tongue perform better than those with a non-European <TextLink reference="28"></TextLink>. Another consideration concerning non-European students&#8217; worse exam performance could be that these are confronted with a bigger cultural adaptation than European students. It can be expected that initial psychosocial disorientation with maybe even related health problems increase in people with migration backgrounds the bigger cultural differences are between home country and chosen centre of life <TextLink reference="29"></TextLink>. This effect could come into play in our study, too, and lead to non-European students&#8217; worse exam performance. Another possibility to interpret the differing performances lies in a closer inspection of the admission procedures of German Medical Faculties for study places. While non-German EU-citizens are equivalent to German citizens concerning the allocation of study spots, i.e. they have to recommend themselves via excellent school achievements, situation for non-EU-citizens is different: For them admission for studying medicine is quoted on 5&#37;  through Stiftung f&#252;r Hochschulzulassung (SfH; foundation for the allocation of study places) which means that 5&#37; of all places for studying medicine in Germany are given to students from non-EU-countries after assessment and language tests &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.hochschulstart.de&#47;fileadmin&#47;downloads&#47;Gesetze&#47;G03.pdf">http:&#47;&#47;www.hochschulstart.de&#47;fileadmin&#47;downloads&#47;Gesetze&#47;G03.pdf</Hyperlink>&#93;. Because of these differing studying admissions it cannot be ruled out that European and non-European candidates could differ with regard to their performance levels.</Pgraph><Pgraph>With reference to the oral state examination it can also be assumed that a native speaker has advantage over a student having learnt German as a foreign language. So it is easier for him to express his thoughts fluently which might result in a better mark. This assumption is supported by a study of Wass and colleagues <TextLink reference="16"></TextLink> that could show by the example of clinical-practical exams (OSCE; objective structured clinical examination <TextLink reference="30"></TextLink>) that students from ethnic minorities performed significantly worse than students without migration background. If it can be observed that examiners not only assess examinees&#8217; competence but also their performance this is labelled as examiner-bias <TextLink reference="20"></TextLink>. While such a tendency seems to be understandable on the one hand because it is hard to distinguish between linguistic performance and objective level, some authors go as far to name this discrimination <TextLink reference="31"></TextLink>. The later time at which non-German students absolve their first state examination perhaps can be explained by the earlier worse exam performances. These lead to increased repetitions of exams and tests which can cause the application&#8217;s postponement of the state examination. Furthermore, in many cases the financial situation of foreign students is precarious so that they have to work parallel to their studies to earn their living. However, this causes less time for studying which results in a longer duration of study <TextLink reference="32"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Taking into account non-European students&#8217; significantly worse exam performance in written tests the question arises whether to extend handling time for answering the multiple-choice-questions for this specific group which is already discussed at some locations. At the same time this idea causes serious difficulties in respect of an equal treatment approach for all students, particularly concerning the question who should profit from such reliefs and who not.  In any case it would be interesting to discover whether non-native speakers really could benefit from such an action. Regarding the oral state examination foreign students might benefit from specific exam training courses like they are offered in the practical year <TextLink reference="33"></TextLink>. A current survey of all Medical Faculties in Germany showed that just about half of the locations offer specific tutorials for foreign students &#8211; like at the Medical Faculty of Heidelberg in the winter semester 2013&#47;2014 the <Mark1>Hei</Mark1>delberg&#8217;s <Mark1>T</Mark1>utorial for <Mark1>i</Mark1>nternational <Mark1>Med</Mark1>ical students (HeiTiMed) should be achieved. In these tutorials learning contents are repeated or exams are prepared. Both foreign students and stuff at deaneries of student affairs experience them as helpful and beneficial (unpublished data).</Pgraph><Pgraph>Limitations of the current study lie in the fact that it is a retrospective, explorative analysis which can only support speculations about causal links and backgrounds of the results in terms of a &#8220;clarification study&#8221; <TextLink reference="26"></TextLink>. However, the study shows the need for further studies that investigate reasons behind the clear performance differences. Another limiting aspect is that students&#8217; migration background could be detected only out of the parameters &#8220;nationality&#8221; and &#8220;place of birth&#8221;. This approach can cause incorrect assessments concerning the actual migration background. Therefore it would be desirable to provide further prospective studies investigating exam performance of German and non-German students that are able to give a more detailed differentiation concerning the various countries of origin. While written tests&#8217; reliabilities showed excellent values another critical note is that there are no quality criteria for the oral state examination. However, a low reliability is to be expected because it is known from the bibliography that oral examinations that are often held without a definition of aims and expectations show much worse reliability scores than written exams <TextLink reference="34"></TextLink>. An analysis of written state examinations could not be implemented due to the regulations of the state examination board. Another limitation to be named is the fact that due to multiple testing within the same sample (German vs. EU, German vs. non-EU and EU vs. non-EU) the likelihood to gain a significant result even under coincidence is increased. A Bonferroni correction of the significance level was not realised.</Pgraph><Pgraph>In summary, it can be said that foreign students with a non-EU migration background show worse results than their German fellow students and absolve the first state examination later. Further research efforts should address the backgrounds of these differences. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel haben. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Statistisches Bundesamt</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefBookTitle>Bildung und Kultur - Studierende an Hochschulen</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Statistisches Bundesamt. Bildung und Kultur - Studierende an Hochschulen. Fachserie 11&#47;Reihe 4.1. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt; 2012. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.destatis.de&#47;DE&#47;Publikationen&#47;Thematisch&#47;BildungForschungKultur&#47;Hochschulen&#47;StudierendeHochschulenVorb2110410138004.pdf&#63;&#95;&#95;blob&#61;publicationFile &#91;zuletzt zugegriffen am 19.11.2013&#93;</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.destatis.de&#47;DE&#47;Publikationen&#47;Thematisch&#47;BildungForschungKultur&#47;Hochschulen&#47;StudierendeHochschulenVorb2110410138004.pdf&#63;&#95;&#95;blob&#61;publicationFile</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Schaafsma ES</RefAuthor>
        <RefAuthor>Raynor TD</RefAuthor>
        <RefAuthor>de Jong-van den Berg LT</RefAuthor>
        <RefTitle>Accessing medication information by ethnic minorities: barriers and possible solutions</RefTitle>
        <RefYear>2003</RefYear>
        <RefJournal>Pharm World Sci</RefJournal>
        <RefPage>185-190</RefPage>
        <RefTotal>Schaafsma ES, Raynor TD, de Jong-van den Berg LT. Accessing medication information by ethnic minorities: barriers and possible solutions. Pharm World Sci. 2003;25(5):185-190. DOI: 10.1023&#47;A:1025812716177</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1023&#47;A:1025812716177</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Kurr&#233; J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scholl J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bullinger M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Petersen-Ewert C</RefAuthor>
        <RefTitle>Integration and health-related quality of life of undergraduate medical students with migration backgrounds - Results of a survey</RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefJournal>GMS Psychosoc Med</RefJournal>
        <RefPage>Doc07</RefPage>
        <RefTotal>Kurr&#233; J, Scholl J, Bullinger M, Petersen-Ewert C. Integration and health-related quality of life of undergraduate medical students with migration backgrounds - Results of a survey. GMS Psychosoc Med. 2011;8:Doc07. DOI: 10.3205&#47;psm000076</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3205&#47;psm000076</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Chenot JF</RefAuthor>
        <RefAuthor>Simmenroth-Nayda A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scherer M</RefAuthor>
        <RefTitle>Medizinstudierende ausl&#228;ndischer Herkunft - Eine Forschungsl&#252;cke</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefPage>Doc70</RefPage>
        <RefTotal>Chenot JF, Simmenroth-Nayda A, Scherer M. Medizinstudierende ausl&#228;ndischer Herkunft - Eine Forschungsl&#252;cke. GMS Z Med Ausbild. 2007;24(1):Doc70. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.egms.de&#47;static&#47;de&#47;journals&#47;zma&#47;2007-24&#47;zma000364.shtml &#91;zuletzt zugegriffen am 19.11.2013&#93;</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.egms.de&#47;static&#47;de&#47;journals&#47;zma&#47;2007-24&#47;zma000364.shtml &#91;zuletzt zugegriffen am 19.11.2013&#93;</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>Ferguson E</RefAuthor>
        <RefAuthor>James D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Madeley L</RefAuthor>
        <RefTitle>Learning in practice. Factors associated with success in medical school: systematic review of the literature</RefTitle>
        <RefYear>2002</RefYear>
        <RefJournal>BMJ</RefJournal>
        <RefPage>952-857</RefPage>
        <RefTotal>Ferguson E, James D, Madeley L. Learning in practice. Factors associated with success in medical school: systematic review of the literature. BMJ. 2002;324(7343):952-857. DOI: 10.1136&#47;bmj.324.7343.952</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1136&#47;bmj.324.7343.952</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>McManus IC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Richards P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Winder BC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sproston KA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Styles V</RefAuthor>
        <RefTitle>Medical school applicants from ethnic minority groups: identifying if and when they are disadvantaged</RefTitle>
        <RefYear>1995</RefYear>
        <RefJournal>BMJ</RefJournal>
        <RefPage>496-500</RefPage>
        <RefTotal>McManus IC, Richards P, Winder BC, Sproston KA, Styles V. Medical school applicants from ethnic minority groups: identifying if and when they are disadvantaged. BMJ. 1995;310(6978):496-500. DOI: 10.1136&#47;bmj.310.6978.496</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1136&#47;bmj.310.6978.496</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>McManus IC</RefAuthor>
        <RefTitle>Factors affecting likelihood of applicants being offered a place in medical schools in the United Kingdom in 1996 and 1997: retrospective study</RefTitle>
        <RefYear>1998</RefYear>
        <RefJournal>BMJ</RefJournal>
        <RefPage>1111-1116</RefPage>
        <RefTotal>McManus IC. Factors affecting likelihood of applicants being offered a place in medical schools in the United Kingdom in 1996 and 1997: retrospective study. BMJ. 1998;317(7166):1111-1116. DOI: 10.1136&#47;bmj.317.7166.1111</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1136&#47;bmj.317.7166.1111</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Lumb AB</RefAuthor>
        <RefAuthor>Vail A</RefAuthor>
        <RefTitle>Difficulties with anonymous shortlisting of medical school applications and its effects on candidates with non-European names: prospective cohort study</RefTitle>
        <RefYear>2000</RefYear>
        <RefJournal>BMJ</RefJournal>
        <RefPage>82-85</RefPage>
        <RefTotal>Lumb AB, Vail A. Difficulties with anonymous shortlisting of medical school applications and its effects on candidates with non-European names: prospective cohort study. BMJ. 2000;320(7227):82-85. DOI: 10.1136&#47;bmj.320.7227.82</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1136&#47;bmj.320.7227.82</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>McKenzie KJ</RefAuthor>
        <RefTitle>Racial discrimination in medicine</RefTitle>
        <RefYear>1995</RefYear>
        <RefJournal>BMJ</RefJournal>
        <RefPage>478-479</RefPage>
        <RefTotal>McKenzie KJ. Racial discrimination in medicine. BMJ. 1995;310(6978):478-479. DOI: 10.1136&#47;bmj.310.6978.478</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1136&#47;bmj.310.6978.478</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Leung C</RefAuthor>
        <RefTitle>The psychological adaptation of overseas and migrant students in Australia</RefTitle>
        <RefYear>2001</RefYear>
        <RefJournal>Int J Psychol</RefJournal>
        <RefPage>143-154</RefPage>
        <RefTotal>Leung C. The psychological adaptation of overseas and migrant students in Australia. Int J Psychol. 2001;36(4):143-154. DOI: 10.1080&#47;00207590143000018</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1080&#47;00207590143000018</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>Shields PH</RefAuthor>
        <RefTitle>A survey and analysis of student academic support programs in medical schools focus: underrepresented minority students</RefTitle>
        <RefYear>1994</RefYear>
        <RefJournal>J Natl Med Assoc</RefJournal>
        <RefPage>373-377</RefPage>
        <RefTotal>Shields PH. A survey and analysis of student academic support programs in medical schools focus: underrepresented minority students. J Natl Med Assoc. 1994;86(5):373-377.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>McManus IC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Livingston G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Katona C</RefAuthor>
        <RefTitle>The attractions of medicine: the generic motivations of medical school applicants in relation to demography, personality and achievement</RefTitle>
        <RefYear>2006</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>11</RefPage>
        <RefTotal>McManus IC, Livingston G, Katona C. The attractions of medicine: the generic motivations of medical school applicants in relation to demography, personality and achievement. BMC Med Educ. 2006;6:11. DOI: 10.1186&#47;1472-6920-6-11</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;1472-6920-6-11</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Castillo-Page L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zhang K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Steinecke A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Beaudreau J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Moses A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Terrell C</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2005</RefYear>
        <RefBookTitle>Minorities in Medical Education</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Castillo-Page L, Zhang K, Steinecke A, Beaudreau J, Moses A, Terrell C. Minorities in Medical Education. Washington, D.C.: Association of American Medical Colleges; 2005.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>McManus IC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Richards P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Winder BC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sproston KA</RefAuthor>
        <RefTitle>Final examination performance of medical students from ethnic minorities</RefTitle>
        <RefYear>1996</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>195-200</RefPage>
        <RefTotal>McManus IC, Richards P, Winder BC, Sproston KA. Final examination performance of medical students from ethnic minorities. Med Educ. 1996;30(3):195-200. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2923.1996.tb00742.x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2923.1996.tb00742.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="15">
        <RefAuthor>Fiscella K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Frankel R</RefAuthor>
        <RefTitle>Overcoming cultural barriers: international medical graduates in the United States</RefTitle>
        <RefYear>2000</RefYear>
        <RefJournal>J Am Med Assoc</RefJournal>
        <RefPage>1751</RefPage>
        <RefTotal>Fiscella K, Frankel R. Overcoming cultural barriers: international medical graduates in the United States. J Am Med Assoc. 2000;283(13):1751. DOI: 10.1001&#47;jama.283.13.1751-JMS0405-6-1</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1001&#47;jama.283.13.1751-JMS0405-6-1</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="16">
        <RefAuthor>Wass V</RefAuthor>
        <RefAuthor>Roberts C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hoogenboom R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jones R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Van der Vleuten C</RefAuthor>
        <RefTitle>Effect of ethnicity on performance in a final objective structured clinical examination: qualitative and quantitative study</RefTitle>
        <RefYear>2003</RefYear>
        <RefJournal>BMJ</RefJournal>
        <RefPage>800-803</RefPage>
        <RefTotal>Wass V, Roberts C, Hoogenboom R, Jones R, Van der Vleuten C. Effect of ethnicity on performance in a final objective structured clinical examination: qualitative and quantitative study. BMJ. 2003;326(7393):800-803. DOI: 10.1136&#47;bmj.326.7393.800</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1136&#47;bmj.326.7393.800</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="17">
        <RefAuthor>Wakeford R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Farooqi A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rashid A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Southgate L</RefAuthor>
        <RefTitle>Does the MRCGP examination discriminate against Asian doctors&#63;</RefTitle>
        <RefYear>1992</RefYear>
        <RefJournal>BMJ</RefJournal>
        <RefPage>92-94</RefPage>
        <RefTotal>Wakeford R, Farooqi A, Rashid A, Southgate L. Does the MRCGP examination discriminate against Asian doctors&#63; BMJ. 1992;305(6845):92-94. DOI: 10.1136&#47;bmj.305.6845.92</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1136&#47;bmj.305.6845.92</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="18">
        <RefAuthor>Haq I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Higham J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Morris R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dacre J</RefAuthor>
        <RefTitle>Effect of ethnicity and gender on performance in undergraduate medical examinations</RefTitle>
        <RefYear>2005</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>1126&#8211;1128</RefPage>
        <RefTotal>Haq I, Higham J, Morris R, Dacre J. Effect of ethnicity and gender on performance in undergraduate medical examinations. Med Educ. 2005;39(11):1126&#8211;1128. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2929.2005.02319.x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2929.2005.02319.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="19">
        <RefAuthor>Woolf K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Haq I</RefAuthor>
        <RefAuthor>McManus IC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Higham J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dacre J</RefAuthor>
        <RefTitle>Exploring the underperformance of male and minority ethnic medical students in first year clinical examinations</RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefJournal>Adv Health Sci Educ Theory Pract</RefJournal>
        <RefPage>607-616</RefPage>
        <RefTotal>Woolf K, Haq I, McManus IC, Higham J, Dacre J. Exploring the underperformance of male and minority ethnic medical students in first year clinical examinations. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2008;13(5):607-616. DOI: 10.1007&#47;s10459-007-9067-1</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s10459-007-9067-1</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="20">
        <RefAuthor>Liddell MJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Koritsas S</RefAuthor>
        <RefTitle>Effect of medical students&#39; ethnicity on their attitudes towards consultation skills and final year examination performance</RefTitle>
        <RefYear>2004</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>187-198</RefPage>
        <RefTotal>Liddell MJ, Koritsas S. Effect of medical students&#39; ethnicity on their attitudes towards consultation skills and final year examination performance. Med Educ. 2004;38(2):187-198. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2923.2004.01753.x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2923.2004.01753.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="21">
        <RefAuthor>Hawthorne L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Minas IH</RefAuthor>
        <RefAuthor>Singh B</RefAuthor>
        <RefTitle>A case study in the globalization of medical education: assisting overseas-born students at the University of Melbourne</RefTitle>
        <RefYear>2004</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
        <RefPage>150-159</RefPage>
        <RefTotal>Hawthorne L, Minas IH, Singh B. A case study in the globalization of medical education: assisting overseas-born students at the University of Melbourne. Med Teach. 2004;26(2):150-159. DOI: 10.1080&#47;0142159032000150539</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1080&#47;0142159032000150539</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="22">
        <RefAuthor>Mann C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Canny B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lindley J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rajan R</RefAuthor>
        <RefTitle>The influence of language family on academic performance in Year 1 and 2 MBBS students</RefTitle>
        <RefYear>2004</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>786&#8211;794</RefPage>
        <RefTotal>Mann C, Canny B, Lindley J, Rajan R. The influence of language family on academic performance in Year 1 and 2 MBBS students. Med Educ. 2004;44(8):786&#8211;794. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2923.2010.03711.x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2923.2010.03711.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="23">
        <RefAuthor>Koch A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fischer T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Simmenroth-Nayda A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scherer M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Emmert B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kochen MM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Chenot JF</RefAuthor>
        <RefTitle>Sind Nicht-Muttersprachler bei der OSCE benachteiligt&#63;</RefTitle>
        <RefYear>2005</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefPage>Doc150</RefPage>
        <RefTotal>Koch A, Fischer T, Simmenroth-Nayda A, Scherer M, Emmert B, Kochen MM, Chenot JF. Sind Nicht-Muttersprachler bei der OSCE benachteiligt&#63; GMS Z Med Ausbild. 2005;22(4):Doc150. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.egms.de&#47;static&#47;en&#47;journals&#47;zma&#47;2005-22&#47;zma000150.shtml &#91;zuletzt zugegriffen am 19.11.2013&#93;</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.egms.de&#47;static&#47;en&#47;journals&#47;zma&#47;2005-22&#47;zma000150.shtml</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="24">
        <RefAuthor>Krebs R</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefBookTitle>Multiple Choice Fragen&#63; - Ja, aber richtig</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Krebs R. Multiple Choice Fragen&#63; - Ja, aber richtig. e-Learning-Kolloquium der Supportstelle f&#252;r ICT-gest&#252;tzte Lehre. Bern: Universit&#228;t Bern - Medizinische Fakult&#228;t. Institut f&#252;r Medizinische Lehre IML. Abteilung f&#252;r Assessment und Evaluation AAE.; 2008. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;blog.ilub.unibe.ch&#47;wp-content&#47;uploads&#47;2008&#47;04&#47;mc&#95;kolloquium&#95;krebs&#95;22&#95;04&#95;08.pdf &#91;zuletzt zugegriffen am 17.06.2013&#93;</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;blog.ilub.unibe.ch&#47;wp-content&#47;uploads&#47;2008&#47;04&#47;mc&#95;kolloquium&#95;krebs&#95;22&#95;04&#95;08.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="25">
        <RefAuthor>Bundesministerium f&#252;r Gesundheit</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefBookTitle>Approbationsordnung f&#252;r &#196;rzte vom 27. Juni 2002 (BGBl. I S. 2405), die zuletzt durch Artikel 3 des Gesetzes vom 22. Mai 2013 (BGBl. I S. 1348) ge&#228;ndert worden ist</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesministerium f&#252;r Gesundheit. Approbationsordnung f&#252;r &#196;rzte vom 27. Juni 2002 (BGBl. I S. 2405), die zuletzt durch Artikel 3 des Gesetzes vom 22. Mai 2013 (BGBl. I S. 1348) ge&#228;ndert worden ist. Berlin: Bundesministerium f&#252;r Gesundheit; 2013.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="26">
        <RefAuthor>Cook DA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bordage G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schmidt HG</RefAuthor>
        <RefTitle>Description, justification and clarification: a framework for classifying the purposes of research in medical education</RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>128-133</RefPage>
        <RefTotal>Cook DA, Bordage G, Schmidt HG. Description, justification and clarification: a framework for classifying the purposes of research in medical education. Med Educ. 2008;42(2):128-133. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2923.2007.02974.x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2923.2007.02974.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="27">
        <RefAuthor>Castillo-Page L</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefBookTitle>Diversity in Medical Education: Facts &#38; Figures 2012</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Castillo-Page L. Diversity in Medical Education: Facts &#38; Figures 2012. Washington, D.C.: Association of American Medical Colleges; 2012.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="28">
        <RefAuthor>Long AJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ingram MJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pugh WJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bowes P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Haigh SJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Moss GP</RefAuthor>
        <RefTitle>The effect of language background on teaching and learning in the master of pharmacy degree</RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefJournal>Am J Pharm Educ</RefJournal>
        <RefPage>45-52</RefPage>
        <RefTotal>Long AJ, Ingram MJ, Pugh WJ, Bowes P, Haigh SJ, Moss GP. The effect of language background on teaching and learning in the master of pharmacy degree. Am J Pharm Educ. 2008;8(1):45-52.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="29">
        <RefAuthor>Cole JB</RefAuthor>
        <RefAuthor>Allen FCL</RefAuthor>
        <RefAuthor>Green JS</RefAuthor>
        <RefTitle>Survey of Health Problems of Overseas Students</RefTitle>
        <RefYear>1980</RefYear>
        <RefJournal>Soc Sci Med</RefJournal>
        <RefPage>627-631</RefPage>
        <RefTotal>Cole JB, Allen FCL, Green JS. Survey of Health Problems of Overseas Students. Soc Sci Med. 1980;14(6):627-631.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="30">
        <RefAuthor>Wass V</RefAuthor>
        <RefAuthor>Van der Vleuten C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Shatzer J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jones R</RefAuthor>
        <RefTitle>Assessment of clinical competence</RefTitle>
        <RefYear>2001</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>345-349</RefPage>
        <RefTotal>Wass V, Van der Vleuten C, Shatzer J, Jones R. Assessment of clinical competence. Lancet. 2001;357(9260):345-349. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(00)04221-5</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(00)04221-5</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="31">
        <RefAuthor>Dillner L</RefAuthor>
        <RefTitle>Manchester tackles failure rate of Asian students</RefTitle>
        <RefYear>1995</RefYear>
        <RefJournal>BMJ</RefJournal>
        <RefPage>209</RefPage>
        <RefTotal>Dillner L. Manchester tackles failure rate of Asian students. BMJ. 1995;310(6974):209. DOI: 10.1136&#47;bmj.310.6974.209</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1136&#47;bmj.310.6974.209</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="32">
        <RefAuthor>Isserstedt W</RefAuthor>
        <RefAuthor>Middendorff E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fabian G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wolter A</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefBookTitle>Die wirtschaftliche und soziale Lage der Studierenden in der Bundesrepublik Deutschland 2006</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Isserstedt W, Middendorff E, Fabian G, Wolter A. Die wirtschaftliche und soziale Lage der Studierenden in der Bundesrepublik Deutschland 2006. 18. Sozialerhebung des Deutschen Studentenwerks durchgef&#252;hrt durch HIS Hochschul-Informations-System. Berlin: Bundesministerium f&#252;r Bildung und Forschung (BMBF); 2007.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="33">
        <RefAuthor>Krautter M</RefAuthor>
        <RefAuthor>J&#252;nger J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Koehl-Hackert N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nagelmann L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nikendei C</RefAuthor>
        <RefTitle>Evaluation of a structured, longitudinal training program for the preparation for the second state exam (M2) - a quantitative analysis</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>Z Evid Fortbild Qual Gesundh wesen</RefJournal>
        <RefPage>110-115</RefPage>
        <RefTotal>Krautter M, J&#252;nger J, Koehl-Hackert N, Nagelmann L, Nikendei C. Evaluation of a structured, longitudinal training program for the preparation for the second state exam (M2) - a quantitative analysis. Z Evid Fortbild Qual Gesundh wesen. 2012;106(2):110-115. DOI: 10.1016&#47;j.zefq.2011.09.020</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;j.zefq.2011.09.020</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="34">
        <RefAuthor>J&#228;ger RS</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2000</RefYear>
        <RefBookTitle>Von der Beobachtung zur Notengebung &#8211; Ein Lehrbuch: Diagnostik und Benotung in der Aus-, Fort- und Weiterbildung</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>J&#228;ger RS. Von der Beobachtung zur Notengebung &#8211; Ein Lehrbuch: Diagnostik und Benotung in der Aus-, Fort- und Weiterbildung. Landau: Empirische P&#228;dagogik; 2000.</RefTotal>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <Table format="png">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Deskriptive Darstellung der Stichproben der integrierten Klausuren im zweiten, dritten und vierten Fachsemester</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Descriptive presentation of written exams&#8217; samples of the second, third and fourth semester</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Mann-Whitney-U-Test f&#252;r die Noten der integrierten Klausuren f&#252;r deutsche, EU- und nicht-EU-Studierende</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Mann-Whitney-U-Test for marks in written exams in German, EU- and non-EU-students</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
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          <MediaID language="en">3en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 3: Mann-Whitney-U-Test f&#252;r die Noten des m&#252;ndlichen Staatsexamens bzw. der Anzahl an Fachsemestern zum Zeitpunkt des Examens f&#252;r deutsche-, EU- und nicht-EU-Studierende</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 3: Mann-Whitney-U-Test for marks in oral state examination or number of semesters to the time of the examination in German, EU- and non-EU-students</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
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          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Balkendiagramm f&#252;r die Unterschiede der deutschen-, EU- und nicht-EU-Studierenden hinsichtlich der erzielten Noten in den integrierten Klausuren des 2., 3. und 4. Fachsemesters</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Bar diagram for differences between German, EU- and non-EU-students concerning the achieved marks in written exams of 2</Mark1><Mark1><Superscript>nd</Superscript></Mark1><Mark1>, 3</Mark1><Mark1><Superscript>rd</Superscript></Mark1><Mark1> and 4</Mark1><Mark1><Superscript>th</Superscript></Mark1><Mark1> semester</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
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          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Balkendiagramm f&#252;r die Unterschiede der deutschen-, EU- und nicht-EU-Studierenden hinsichtlich der Note des m&#252;ndlichen Staatsexamens</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Bar diagram for differences between German, EU- and non-EU-students concerning the achieved marks in the oral state examination</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
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          <MediaID language="en">3en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Balkendiagramm f&#252;r die Unterschiede der deutschen-, EU- und nicht-EU-Studierenden hinsichtlich des Fachsemesters, in welchem das m&#252;ndliche Staatsexamen absolviert wurde</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Bar diagram for differences between German, EU- and non-EU-students concerning the number of semesters to the time of the oral state examination</Mark1></Pgraph></Caption>
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