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    <Identifier>dgkh000128</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/dgkh000128</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-dgkh0001283</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="de">Originalarbeit</ArticleType>
    <ArticleType language="en">Research Article</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="de">Lehrfilm &#8222;Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen&#8220; &#8211; ein Beitrag zur Qualit&#228;tssicherung des pr&#228;-, intra- und postoperativen Hygienemanagements</Title>
      <TitleTranslated language="en">Educational film &#8220;Prevention of surgical site infections&#8221; &#8211; a contribution for quality assurance of the pre-, intra- and post-operative hygiene management</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
    <CreatorList>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Oldhafer</Lastname>
          <LastnameHeading>Oldhafer</LastnameHeading>
          <Firstname>Karl</Firstname>
          <Initials>K</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="de">Klinik f&#252;r Allgemein-, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Allgemeines Krankenhaus Celle, Akademisches Lehrkrankenhaus der Medizinischen Hochschule Hannover, Siemensplatz 4, 29223 Celle, Deutschland<Affiliation>Klinik f&#252;r Allgemein-, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Allgemeines Krankenhaus Celle, Akademisches Lehrkrankenhaus der Medizinischen Hochschule Hannover, Celle, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Address language="en">Clinic for General, Visceral and Thoracic Surgery, Celle General Hospital, Academic Teaching Hospital, Hanover University of Medicine, Siemensplatz 4, 29223 Celle, Germany<Affiliation>Clinic for General, Visceral and Thoracic Surgery, Celle General Hospital, Academic Teaching Hospital, Hanover University of Medicine, Celle, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>karl-juergen.oldhafer&#64;akh-celle.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>H&#252;bner</Lastname>
          <LastnameHeading>H&#252;bner</LastnameHeading>
          <Firstname>Nils-Olaf</Firstname>
          <Initials>NO</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="de">Institut f&#252;r Hygiene und Umweltmedizin der Ernst-Moritz-Arndt-Universit&#228;t, Greifswald, W.-Rathenaustr. 49a, 17489 Greifswald, Deutschland<Affiliation>Institut f&#252;r Hygiene und Umweltmedizin der Ernst-Moritz-Arndt-Universit&#228;t, Greifswald, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Address language="en">Institute for Hygiene and Environmental Medicine, Ernst-Moritz-Arndt University Greifswald, W.-Rathenaustr. 49a, 17489 Greifswald, Germany<Affiliation>Institute for Hygiene and Environmental Medicine, Ernst-Moritz-Arndt University Greifswald, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>nhuebner&#64;uni-greifswald.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Leppin</Lastname>
          <LastnameHeading>Leppin</LastnameHeading>
          <Firstname>Lars</Firstname>
          <Initials>L</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="de">Ethicon GmbH, Robert-Koch-Str. 1, 22851 Norderstedt, Deutschland<Affiliation>Ethicon GmbH, Norderstedt, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Address language="en">Ethicon GmbH, Robert-Koch-Str. 1, 22851 Norderstedt, Germany<Affiliation>Ethicon GmbH, Norderstedt, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>lleppin&#64;ethde.jnj.com</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Kramer</Lastname>
          <LastnameHeading>Kramer</LastnameHeading>
          <Firstname>Axel</Firstname>
          <Initials>A</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="de">Institut f&#252;r Hygiene und Umweltmedizin der Ernst-Moritz-Arndt-Universit&#228;t, Walther-Rathenau-Str. 49 a, 17489 Greifswald, Deutschland, Tel.: &#43;49-(0)3834-515542, Telefax: &#43;49-(0)3834-515541<Affiliation>Institut f&#252;r Hygiene und Umweltmedizin der Ernst-Moritz-Arndt-Universit&#228;t, Greifswald, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Address language="en">Institute for Hygiene and Environmental Medicine, Ernst-Moritz-Arndt University Greifswald, W.-Rathenaustr. 49a, 17489 Greifswald, Germany<Affiliation>Institute for Hygiene and Environmental Medicine, Ernst-Moritz-Arndt University Greifswald, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>kramer&#64;uni-greifswald.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
    </CreatorList>
    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
    </PublisherList>
    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">educational film</Keyword>
      <Keyword language="en">prevention of SSI</Keyword>
      <Keyword language="en">compliance</Keyword>
      <Keyword language="de">Lehrfilm</Keyword>
      <Keyword language="de">Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen</Keyword>
      <Keyword language="de">Compliance</Keyword>
    </SubjectGroup>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20091216</DatePublished><DateRepublished>20100202</DateRepublished></DatePublishedList>
    <Language>germ</Language>
    <LanguageTranslation>engl</LanguageTranslation>
    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>1863-5245</ISSN>
        <Volume>4</Volume>
        <Issue>2</Issue>
        <JournalTitle>GMS Krankenhaushygiene Interdisziplin&#228;r</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Krankenhaushyg Interdiszip</JournalTitleAbbr>
        <IssueTitle>Die infizierte Problemwunde 2009 - The infected problem wound 2009</IssueTitle>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>03</ArticleNo>
    <Erratum language="de"><DateLastErratum>20100202</DateLastErratum><Pgraph>Die englische Version wurde nachtr&#228;glich hinzugef&#252;gt.</Pgraph></Erratum>
    <Erratum language="en"><DateLastErratum>20100202</DateLastErratum><Pgraph>The english version was added belatedly.</Pgraph></Erratum>
  </MetaData>
  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Hintergrund:</Mark1> Das Vorgehen zur Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen ist in evidenzbasierten Richtlinien klar geregelt. Entscheidend ist die Umsetzung derartiger Empfehlungen, wof&#252;r unterschiedliche methodische M&#246;glichkeiten zur Verf&#252;gung stehen. Studien zur Compliance der Umsetzung von Richtlinien und Empfehlungen best&#228;tigen die Notwendigkeit, evidenzbasierte Ma&#223;nahmen konsequent umzusetzen. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Material und Methode:</Mark1> Zur Unterst&#252;tzung der Umsetzung der Richtlinie &#8222;Pr&#228;vention postoperativer Infektionen im Wundgebiet&#8220; der Kommission f&#252;r Krankenhaushygiene und Infektionspr&#228;vention beim Robert Koch-Institut wurde ein Lehrfilm zur Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen hergestellt, der zugleich der Auftakt f&#252;r ein praxisorientiertes Fortbildungskonzepts ist. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnis:</Mark1> Dargestellt ist der Operationsablauf f&#252;r einen Patienten, beginnend mit der Aufkl&#228;rung im Arzt-Patient-Gespr&#228;ch, fortgesetzt &#252;ber die pr&#228;operative Vorbereitung sowie intra- und postoperative Pr&#228;ventionsma&#223;nahmen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerungen:</Mark1> Mit dem Lehrfilm wird ein Beitrag zur Umsetzung der World Alliance for Patient Safety von 2004 geleistet. Die beteiligten Fachgesellschaften und Verb&#228;nde werden den Lehrfilm auf ihren Web-Seiten zur freien Nutzung einstellen und so zur Verbreitung beitragen. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Background:</Mark1> Procedures for prevention of surgical site infections are clearly regulated in evidence-based guidelines. However, realisation of guidelines is still crucial. Several tools for implementation are available. Studies about compliance in terms of implementation of guidelines and recommendations confirm the necessity to realize consequently evid<TextGroup><PlainText>enc</PlainText></TextGroup>e-based measures. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Material and method:</Mark1> To support the implementation of the guideline &#8220;prevention of surgical site infections&#8221; of the commission for hospital hygiene and infection prevention at the Robert Koch Institute in Berlin an educational film was produced. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> The film represents also the start of a practice-oriented training concept. The in-hospital stay of an exemplary surgical patient shows the prevention measures starting with information about prevention during the patient&#8217;s interview followed by pre-, intra- and post-operative prevention measures.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion:</Mark1> With the film a contribution is made to converse the World Alliance for Patient Safety of 2004. The involved societies and associations will promote the spreading of the film by adjust free of charge on their web sites.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Die Ma&#223;nahmen zur Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen sind detailliert und mit Bewertung ihrer Evidenz von den CDC (Center of Disease Control and Prevention) 1999 <TextLink reference="6"></TextLink> und in aktualisierter Form 2007 von der Kommission f&#252;r Krankenhaushygiene und Infektionspr&#228;vention beim Robert Koch-Institut <TextLink reference="7"></TextLink> jeweils in Form einer Richtlinie herausgegeben worden. Klare Richtlinien sind die Basis f&#252;r die Implementierung der in ihrer Wirksamkeit bewiesenen infektionspr&#228;ventiven Ma&#223;nahmen, jedoch kommt es drauf an, dass die Richtlinien auch tats&#228;chlich umgesetzt werden. </Pgraph><Pgraph>Die Umsetzung von Standards zur Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen wird immer dann besonders erfolgreich sein, wenn unterschiedliche ineinandergreifende methodische M&#246;glichkeiten genutzt werden. Voraussetzung f&#252;r die Umsetzung infektionspr&#228;ventiver Ma&#223;nahmen ist die Ausarbeitung eines Hygieneplans bzw. einer Standardarbeitsanweisung unter Ber&#252;cksichtigung des aktuellen Wissenstands und der Nutzen-Risiko-Bewertung der Ma&#223;nahmen. Damit der Hygieneplan von allen Mitarbeitern umgesetzt wird, m&#252;ssen bei jedem Mitarbeiter das Problembewusstsein provoziert und die Einhaltung der zuvor im Team erarbeiteten Regelungen &#252;berwacht werden. Eine wirksame Methodik zur &#220;berpr&#252;fung der Realisierung ist die Kontrolle mittels Checklisten.</Pgraph><Pgraph>Studien zur Compliance best&#228;tigen die Notwendigkeit, evidenzbasierte Ma&#223;nahmen konsequent umzusetzen. Beispielsweise wurde die Compliance f&#252;r die perioperative Antibiotikaprophylaxe nur mit 80&#37; ermittelt <TextLink reference="8"></TextLink>. In nur 29&#37; war der Zeitpunkt optimal eingehalten <TextLink reference="9"></TextLink>. In einer prospektiven, doppelblinden Kohorten-Studie wurde durch Einf&#252;hrung einer neuen Strategie die Compliance zur zeitgerechten periooperativen Antibiotikaprophylaxe von 5,9&#37; auf 92,6&#37; (p&#60;0.001) und der  perioperativen Normothermie von 60,5&#37; auf 97,6&#37; (p&#60;0.001) erh&#246;ht <TextLink reference="2"></TextLink>. Bei der &#220;berpr&#252;fung ausgew&#228;hlter Hygienema&#223;nahmen in der Chirurgie ergab sich nach Einf&#252;hrung eines sog. &#8222;clean practice protocol&#8220; im Vergleich zum ersten Audit in allen untersuchten Merkmalen eine signifikante Verbesserung der Compliance f&#252;r die H&#228;ndedesinfektion von 28&#37; auf 87&#37;, f&#252;r den korrekten Handschuhgebrauch von 2&#37; auf 50&#37; und f&#252;r die Beachtung der Kontamination von Berufskleidung bzw. generell der Beachtung der Nonkontamination von 49&#37; bzw. 34&#37; auf 63&#37; bis 89&#37; <TextLink reference="4"></TextLink>. In einer Studie zur &#220;berpr&#252;fung der Identit&#228;t des Patienten und der festgelegten OP-Lokalisation wurde die Identit&#228;ts&#252;berpr&#252;fung nur in 63&#37; bis 93&#37; vorgenommen, bei Erf&#252;llung beider Protokollpunkte sogar nur in 32&#37; bis 52&#37; <TextLink reference="3"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Es gibt unterschiedliche Pr&#228;ferenzen, Lerninhalte aufzunehmen und zu verinnerlichen. Der auditive Lerntyp nimmt Informationen am besten akustisch auf, w&#228;hrend die Lerninhalte f&#252;r den visuellen Lerntyp &#252;bersichtlich und optisch ansprechend aufbereitet sein m&#252;ssen. F&#252;r beide Lernformen ist die Umsetzung einer Richtlinie in Form eines Lehrfilms besonders geeignet, die Informationen der Richtlinie zu verarbeiten und in der Folge umzusetzen. In der Chirurgie wurden mit der Einf&#252;hrung der Mediathek der Deutschen Gesellschaft f&#252;r Chirurgie gute Erfahrungen mit Lehrfilmen zur Vermittlung chirurgischer Inhalte gemacht (<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.dgch.de&#47;de&#47;wissen&#47;mediathek&#47;index.html">http:&#47;&#47;www.dgch.de&#47;de&#47;wissen&#47;mediathek&#47;index.html</Hyperlink>). Prinzipiell besteht unter Chirurgen eine gro&#223;e Akzeptanz des Lehr-Videos als Lernmedium. Unter diesem Gesichtspunkt wurde der Lehrfilm &#8222;Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen&#8220; (Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>) gedreht, der zugleich Auftakt f&#252;r ein praxisorientiertes Fortbildungskonzepts darstellt.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>Details of the measures taken to prevent post-operative wound infections, together with an assessment of the evidence on which they were based, were published by the CDC in 1999 <TextLink reference="6"></TextLink> and later in updated form in 2007 by the Commission for Hospital Hygiene and Infection Prevention at the Robert Koch Institute <TextLink reference="7"></TextLink>, on both occasions in the form of guidelines. While clear guidelines provide a basis for the implementation of measures des<TextGroup><PlainText>igne</PlainText></TextGroup>d to prevent infections where the efficacy of such measures has been proven, the key is for those guidelines to actually be implemented. </Pgraph><Pgraph>The implementation of standards designed to prevent post-operative wound infections will always enjoy greater success where a range of other, interlinking, methods is also used at the same time. One prerequisite for the implementation of measures to prevent infections is the compilation of a hygiene programme or standard operating procedures that pay due consideration to current state of the art expertise and risk-benefit assessments of the various measures to be adopted. To ensure that the hygiene programme is adhered to by all personnel, every single employee must therefore be made aware of the problem and steps taken to monitor for compliance with the rules set down within the team. One effective way of monitoring implementation is to carry out inspections using checklists.</Pgraph><Pgraph>Studies to establish compliance have confirmed the need to implement evidence-based measures. For example, compliance for peri-operative antibiotic prophylaxis was found to be just 80&#37; <TextLink reference="8"></TextLink>. Optimal timing was observed in just 29&#37; of cases <TextLink reference="9"></TextLink>. In a prospective, double-blind cohort study, the introduction of a new compliance strategy improved the rate of timely peri-operative antibiotic prophylaxis from 5.9&#37; to 92.6&#37; (p&#60;0.001) and peri-operative normothermia from 60.5&#37; to 97.6&#37; (p&#60;0.001) <TextLink reference="2"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>During a review of selected hygiene measures adopted during surgery, the introduction of a so-called &#8220;clean practice protocol&#8221; resulted in significant improvements (compared with the preliminary audit) in all of the features assessed, from levels of compliance, for example, to a rise in hand disinfection rates from 28&#37; to 87&#37;, to correct glove use from 2&#37; to 50&#37; and attention to the question of the contamination of work clothing and to the general rules on non-contamination, which rose from 49&#37; and 34&#37; to 63&#37; and 89&#37; respectively <TextLink reference="4"></TextLink>. In a study into the verification of patient identity and site of surgery checks, identity check rates rose from 63&#37; to 93&#37; of cases, while compliance with the<Mark2> &#91;site of surgery&#93;</Mark2> protocol rose from 32&#37; to 52&#37; <TextLink reference="3"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Different people prefer different methods for absorbing learning materials and internalising the contents. Some prefer audio learning, finding it easier to absorb information given in an acoustic format, whereas for those who prefer to receive their information in a visual format, it needs to be presented in a clear and visually attractive way. For both of these learning formats, however, the implementation of guidelines in the form of an educational film is an ideal way of both delivering the information set out in the guidelines and of assisting with its subsequent implementation. The introduction of the German Association of Surgery&#8217;s <Mark2>Mediathek</Mark2> (media library) has shown that in surgery, educational films are an excellent channel for providing surgical information (<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.dgch.de&#47;de&#47;wissen&#47;mediathek&#47;index.html">http:&#47;&#47;www.dgch.de&#47;de&#47;wissen&#47;mediathek&#47;index.html</Hyperlink>. </Pgraph><Pgraph>There is basic and widespread acceptance amongst surgeons of educational videos as a learning medium and it is with this in mind that we have produced this film on the prevention of post-operative wound infections (Attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). The film also constitutes the starting point for a practice-based advanced training concept.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methode">
      <MainHeadline>Methode</MainHeadline><Pgraph>F&#252;r die Erarbeitung des Drehbuchs wurde die Richtlinie der Kommission f&#252;r Krankenhaushygiene und Infektionspr&#228;vention <TextLink reference="7"></TextLink> zugrunde gelegt, wobei gro&#223;er Wert auf die &#220;bereinstimmung der filmischen Aussagen zur Richtlinie gelegt wurde. Durch Animationen werden bestimmte Sachverhalte akzentuiert und z.T. humorvoll vermittelt, um die Identifikation mit dem Handlungsablauf herzustellen. </Pgraph><Pgraph>Als Handlung wird der Operationsablauf f&#252;r einen Patienten von der Aufkl&#228;rung im Arzt-Patient-Gespr&#228;ch &#252;ber die pr&#228;operative Vorbereitung bis hin zu intra- und postoperative Pr&#228;ventionsma&#223;nahmen zusammenfassend dargestellt. Der Film wurde am Institut f&#252;r Hygiene und Umweltmedizin der Ernst-Moritz-Arndt-Universit&#228;t Greifswald und am Allgemeinen Krankenhaus in Celle gedreht. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Method">
      <MainHeadline>Method</MainHeadline><Pgraph>The film&#8217;s script was based on the guidelines produced by the Commission for Hospital Hygiene and Infection Prevention <TextLink reference="7"></TextLink>. Careful attention was also taken to ensure that the statements contained in the film reflected the guidelines. Special attention is drawn to certain topics through the use of animation, while others are treated in a humorous way to help viewers identify with the film&#8217;s message. </Pgraph><Pgraph>The action involves a patient&#8217;s operation, from the consultation between doctor and patient and the preparations prior to the operation, through to intra-operative and post-operative preventive measures.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnis">
      <MainHeadline>Ergebnis</MainHeadline><Pgraph>Der Film wird mit Kernaussagen zu H&#228;ufigkeit, Erregerspektrum, &#220;bertragungsm&#246;glichkeiten und patientenbezogene Risikofaktoren postoperativer Wundinfektionen eingeleitet. </Pgraph><Pgraph>Im Rahmen der pr&#228;operativen Vorbereitung stehen das Screening auf MRSA, die H&#228;ndedesinfektion, falls erforderlich die Haarentfernung im OP-Gebiet, und die Hautantiseptik im Mittelpunkt.</Pgraph><Pgraph>Als Schwerpunkte der perioperativen Infektionspr&#228;vention werden die Antibiotikaprophylaxe, die Bereichs- und Schutzkleidung, die chirurgische H&#228;ndedesinfektion, die Patientenabdeckung und die perioperative Vorbereitung im OP filmisch umgesetzt.</Pgraph><Pgraph>Intraoperativ tragen die Einhaltung der intraoperativen Hygieneregeln, die Vermeidung von Hypothermie, die Einhaltung der Grunds&#228;tze der Operationstechnik, Handschuhwechsel, der Einsatz von antiseptisch impr&#228;gniertem Nahtmaterial und die Versiegelung des Op-Felds zur Infektionsvermeidung bei. Die strenge Indikationsstellung f&#252;r den Einsatz von Drainagen und Implantaten vermindert ebenfalls das Infektionsrisiko.</Pgraph><Pgraph>Mit Hinweisen zum hygienischen Verbandwechsel endet der Film. </Pgraph><Pgraph>Der Film dauert ca. 18 Minuten und kann parallel zum Manuskript herunter geladen werden (Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>The film begins with a series of key messages on the frequency and range of pathogens, how infections can be transmitted, and patient-related risk factors when it comes to post-operative wound infections. The pre-operative preparations focus on screening for MRSA, on hand disinfection, the removal of hair around the area to be operated on if necessary, and the application of antiseptic to the skin. The main areas of peri-operative prevention of infection dealt with in the film are antibiotic prophylaxis, the use of protective drapes and surgical gowns in the operating room, surgical hand disinfection, protective covering for the patient, and peri-operative preparations.</Pgraph><Pgraph>During the operation itself, the steps needed to ensure compliance with the rules on intra-operative hygiene, the prevention of hypothermia, compliance with the principles of surgical techniques, the rules on the need to change gloves, the use of suture material impregnated with an antiseptic, and the sealing off of the operating theatre are all dealt with, all being measures designed to help prevent infections. Strict indications on the use of drains and implants are also designed to reduce the risk of infection.</Pgraph><Pgraph>The film ends with information on the procedures to be used for changing dressings in a hygienic manner. </Pgraph><Pgraph>The film is available for downloading from the article site (Attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Postoperative Wundinfektionen sind eine gef&#252;rchtete Komplikation in der Chirurgie <TextLink reference="6"></TextLink>. Sie sind f&#252;r den Patienten belastend, verl&#228;ngern die postoperative Behandlung bzw. den Krankenhausaufenthalt und verursachen zus&#228;tzliche Kosten <TextLink reference="1"></TextLink>. Auch wenn sie nicht komplett vermeidbar sind, k&#246;nnen sie durch geeignete Pr&#228;ventivma&#223;nahmen signifikant reduziert werden. Die theoretische Vermittlung dieser Ma&#223;nahmen erfolgt w&#228;hrend des Studiums, nimmt jedoch in den Vorlesungen und Praktika in der Regel nur eine untergeordnete Rolle ein. Die ersten praktischen Einweisungen in Hygienema&#223;nahmen f&#252;r den Operationssaal werden m&#246;glicherweise w&#228;hrend einer Famulatur in der Chirurgie, sp&#228;testens aber w&#228;hrend des praktischen Jahrs im chirurgischen Tertial vermittelt. Die Einweisung erfolgt erfahrungsgem&#228;&#223; nicht strukturiert und ist sehr stark Personen abh&#228;ngig (OP-Schwester, Assistenzarzt). </Pgraph><Pgraph>Mit dem Lehrfilm soll nicht nur f&#252;r Medizinstudenten oder Assistenten in der Weiterbildung, sondern f&#252;r alle in der chirurgischen Therapie beteiligten Personen unabh&#228;ngig von der Berufsgruppe durch die Darstellung evidenzbasierter und praxisorientierter L&#246;sungsans&#228;tze ein Beitrag zur Erh&#246;hung des Bewusstseins f&#252;r das Problem der postoperativen Wundinfektionen geschaffen werden, um das Risiko zu minimieren, dadurch Patientenleid zu ersparen und zugleich die &#246;konomische Belastung durch postoperative Wundinfektionen zu reduzieren. </Pgraph><Pgraph>Der Lehrfilm soll zur Beantwortung folgender Fragen beitragen: </Pgraph><Pgraph>Dabei stehen vier Problemkreise im Mittelpunkt: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Was kann &#252;bertragen werden und wie kann die &#220;bertragung unterbunden oder eingeschr&#228;nkt werden&#63; </ListItem><ListItem level="1">Was ist unvermeidbar, aber wo ist eine Risikominimierung m&#246;glich&#63;</ListItem><ListItem level="1">Was ist Ritual und was ist evidenzbasierter Standard zur Infektionspr&#228;vention&#63;</ListItem><ListItem level="1">Wie kann Infektionspr&#228;vention durch ineinandergreifende Hygienestandards (Multibarrierenstrategie, Bundles) optimiert werden&#63; </ListItem><ListItem level="1">Welchen Stellenwert besitzt die Qualit&#228;tssicherung&#63; </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Wie effektiv bereits eine Vortragsveranstaltung sein kann, zeigt die Auswertung anl&#228;sslich des 1. Deutschen 2008 in Hamburg durchgef&#252;hrten SSI-Symposions im Vergleich zwischen Beginn und Ende der Veranstaltung (Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>F&#252;r interessierte Chirurgen (Fach&#228;rzte und &#196;rzte in der Weiterbildung) wird ab 2010 zur Untermauerung und Vertiefung des Lehrfilms ein 2-t&#228;giges Kursprogramm mit den Theoriebausteinen Pr&#228;vention, Diagnostik und Therapie von SSI praxisorientiert und mit ausf&#252;hrlichen Hands-on Bausteinen vom European Surgical Institute (ESI) in Norderstedt angeboten. Mit der Fortbildung werden folgende Ziele verfolgt:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Sensibilisierung des Bewusstseins f&#252;r das Problem der SSI </ListItem><ListItem level="1">Vermittlung evidenzbasierter und praxisorientierter L&#246;sungsans&#228;tze zur Pr&#228;vention, Diagnostik und Therapie von SSI </ListItem><ListItem level="1">Minimierung des Risikos einer postoperativen Wundinfektion, um Patientenleid zu ersparen</ListItem><ListItem level="1">Reduzierung der &#246;konomischen Belastung durch SSI. </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Der Kurs wird in folgende Bl&#246;cke aufgegliedert: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Pr&#228;ventionsma&#223;nahmen in der pr&#228;-, peri-, intra- und postoperativen Patientenversorgung</ListItem><ListItem level="1">Einfluss chirurgischer Op-Techniken auf die Gef&#228;hrdung durch SSI</ListItem><ListItem level="1">Moderne Wundversorgung</ListItem><ListItem level="1">Stellenwert der physikalischen Therapie</ListItem><ListItem level="1">Diagnostik (klinisch, labormedizinisch, mikrobiologisch)</ListItem><ListItem level="1">Pr&#228;sentation von Fallbeispielen</ListItem><ListItem level="1">Entwicklung des OP der Zukunft</ListItem><ListItem level="1">&#214;konomische Evaluation.</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>Post-operative wound infections are a dreaded complication in surgery <TextLink reference="6"></TextLink>. They are stressful for the patient, they entail extended post-operative treatment and thus longer stays in hospital, thereby leading to additional costs <TextLink reference="1"></TextLink>. Even though they cannot be prevented altogether, they can be significantly reduced providing appropriate preventive measures are taken. The theory behind such measures is discussed during medical studies, but generally takes only a secondary role during lectures and in pract<TextGroup><PlainText>ica</PlainText></TextGroup>l training sessions. The first instruction on the practical measures needed to ensure hygiene in the operating theatre may be delivered during surgical training, although it might only be addressed as late as the practical term in the surgery department. Experience shows that this instruction is not structured and is largely dependent on the staff involved (theatre nurses and assistant doctors). </Pgraph><Pgraph>This educational film is not only aimed at medical students and assistant doctors receiving advanced training, but at anyone who provides surgical treatment, irrespective of their professional sphere. It is designed to help improve awareness of the problem of post-operative wound infections by showing evidence-based and pract<TextGroup><PlainText>ic</PlainText></TextGroup>e-oriented solutions with a view to reducing the risks, sparing patients suffering and at the same time reducing the heavy economic costs of having to deal with post-operative wound infections. </Pgraph><Pgraph>The film is designed to provide answers to the following questions: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">What can be transmitted and how can the transmission of infections be prevented or restricted&#63; </ListItem><ListItem level="1">What is unavoidable and in what areas can the risks be minimised&#63; </ListItem><ListItem level="1">What is normal procedure, and what is the evidence-based standard for the prevention of infections&#63; </ListItem><ListItem level="1">How can the prevention of infections be optimised through the interlinking of hygiene standards (multi-barrier strategy, care bundles)&#63; </ListItem><ListItem level="1">What is the role of quality assurance&#63; </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>The question of how effective a lecture can be was shown in an evaluation carried out at the First German Sympos<TextGroup><PlainText>iu</PlainText></TextGroup>m on Surgical Site Infections held in Hamburg in 2008 where levels of awareness between the start and the end of the lecture were compared (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>With the aim of reinforcing and supporting the message of this educational film, with effect from 2010, a two-day course will be offered covering the theory behind the prevention, diagnosis and treatment of surgical site infections. The course is designed along practical lines and offers in-depth, hands-on modules for interested surgeons (specialists and doctors undergoing advanced training) under the sponsorship of the relevant specialist comp<TextGroup><PlainText>anie</PlainText></TextGroup>s involved.  This course is designed to achieve the following objectives:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Raising awareness of the problem of SSIs</ListItem><ListItem level="1">Provision of evidence-based and practical solutions for the prevention, diagnosis and treatment of SSIs</ListItem><ListItem level="1">Minimising the risks of a post-operative wound infect<TextGroup><PlainText>io</PlainText></TextGroup>n so as to prevent patient suffering</ListItem><ListItem level="1">Reduction of the economic cost of dealing with SSIs. </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>The course is divided into the following modules: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Preventive measures during the pre-, peri-, intra- and post-operative stages of patient care</ListItem><ListItem level="1">The impact of surgical operating techniques on the risk posed by SSIs</ListItem><ListItem level="1">Modern wound care</ListItem><ListItem level="1">The role of physical therapy</ListItem><ListItem level="1">Diagnosis (clinical, laboratory and microbiological)</ListItem><ListItem level="1">Presentation of case studies</ListItem><ListItem level="1">Developments in the operating theatre of the future</ListItem><ListItem level="1">Economic assessment</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schlussfolgerungen">
      <MainHeadline>Schlussfolgerungen</MainHeadline><Pgraph>Mit dem Lehrfilm wird ein Beitrag zur Umsetzung der World Alliance for Patient Safety von 2004 geleistet. Die beteiligten Fachgesellschaften und Verb&#228;nde, die Deutsche Gesellschaft f&#252;r Chirurgie, die Deutsche Gesellschaft f&#252;r Unfallchirurgie, die Deutsche Gesellschaft f&#252;r Allgemein- und Visceralchirurgie, die Surgical Infection Society Europe, die Deutsche Gesellschaft f&#252;r Krankenhaushygiene, die Deutsche Herniengesellschaft, der Berufsverband der Deutschen Chirurgen und der Verband der Krankenhausdirektoren Deutschlands werden den Lehrfilm auf ihren Web-Seiten zur freien Nutzung einstellen und so zur Verbreitung beitragen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusions">
      <MainHeadline>Conclusions</MainHeadline><Pgraph>This educational film contributes to the implementation of the World Alliance for Patient Safety 2004. To further the distribution of this film, it will be posted on the webs<TextGroup><PlainText>ite</PlainText></TextGroup>s of the following specialist companies and federa<TextGroup><PlainText>tion</PlainText></TextGroup>s, from where it can be downloaded free of charge: the German Association for Surgery, the German Associa<TextGroup><PlainText>tio</PlainText></TextGroup>n for Trauma Surgery, the German Association for General and Visceral Surgery, the Surgical Infection Society Europe, the German Association for Hospital Hyg<TextGroup><PlainText>ien</PlainText></TextGroup>e, the German Hernia Association, the Professional Association of German Surgeons and the Association of Hospital Managers in Germany. </Pgraph></TextBlock>
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    <Media>
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          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Selbstbewertung der Kongressteilnehmer (n 124) &#252;ber ihren Kenntnisstand zur Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen zu Beginn und am Ende der Veranstaltung</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Self-assessment findings from the symposium participants (n 124) regarding their levels of awareness of measures to prevent post-operative wound infections between the start and the end of the lecture.</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <AttachmentTitle language="de">Lehrfilm &#8222;Pr&#228;vention postoperativer Wundinfektionen&#8221;</AttachmentTitle>
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