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    <Identifier>zma001670</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001670</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0016705</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">The level and determinants of empathy among medical students from Arabic speaking countries: A systematic review</Title>
      <TitleTranslated language="de">Das Ausma&#223; und die Determinanten von Empathie bei Medizinstudenten aus arabischsprachigen L&#228;ndern: Eine systematische &#220;berpr&#252;fung</TitleTranslated>
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          <Lastname>Benmaarmar</Lastname>
          <LastnameHeading>Benmaarmar</LastnameHeading>
          <Firstname>Soumaya</Firstname>
          <Initials>S</Initials>
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        <Address language="en">Sidi Mohamed Ben Abdellah University, Faculty of Medicine and Pharmacy of Fez, Department of Epidemiology, Clinical Research and Community Health, Fez, Morocco<Affiliation>Sidi Mohamed Ben Abdellah University, Faculty of Medicine and Pharmacy of Fez, Department of Epidemiology, Clinical Research and Community Health, Fez, Morocco</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;t Sidi Mohamed Ben Abdellah, Fakult&#228;t f&#252;r Medizin und Pharmazie von Fez, Abteilung f&#252;r Epidemiologie, klinische Forschung und Gemeinschaftsgesundheit, Fez, Marokko<Affiliation>Universit&#228;t Sidi Mohamed Ben Abdellah, Fakult&#228;t f&#252;r Medizin und Pharmazie von Fez, Abteilung f&#252;r Epidemiologie, klinische Forschung und Gemeinschaftsgesundheit, Fez, Marokko</Affiliation></Address>
        <Email>soumaya.benmaamar&#64;usmba.ac.ma</Email>
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          <Lastname>Bourkhime</Lastname>
          <LastnameHeading>Bourkhime</LastnameHeading>
          <Firstname>Hind</Firstname>
          <Initials>H</Initials>
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          <Affiliation>Sidi Mohamed Ben Abdellah University, Faculty of Medicine and Pharmacy of Fez, Biostatistics and Informatics Unit, Department of Epidemiology, Clinical Research and Community Health, Fez, Morocco</Affiliation>
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        <Address language="de">
          <Affiliation>Sidi Mohamed Ben Abdellah Universit&#228;t, Fakult&#228;t f&#252;r Medizin und Pharmazie von Fez, Biostatistik- und Informatikabteilung, Abteilung f&#252;r Epidemiologie, klinische Forschung und Gemeinschaftsgesundheit, Fez, Marokko</Affiliation>
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          <Lastname>El Harch</Lastname>
          <LastnameHeading>El Harch</LastnameHeading>
          <Firstname>Ibtissam</Firstname>
          <Initials>I</Initials>
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          <Affiliation>Sidi Mohamed Ben Abdellah University, Faculty of Medicine and Pharmacy of Fez, Department of Epidemiology, Clinical Research and Community Health, Fez, Morocco</Affiliation>
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        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Sidi Mohamed Ben Abdellah, Fakult&#228;t f&#252;r Medizin und Pharmazie von Fez, Abteilung f&#252;r Epidemiologie, klinische Forschung und Gemeinschaftsgesundheit, Fez, Marokko</Affiliation>
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          <Lastname>El Rhazi</Lastname>
          <LastnameHeading>El Rhazi</LastnameHeading>
          <Firstname>Karima</Firstname>
          <Initials>K</Initials>
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          <Affiliation>Sidi Mohamed Ben Abdellah University, Faculty of Medicine and Pharmacy of Fez, Department of Epidemiology, Clinical Research and Community Health, Fez, Morocco</Affiliation>
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          <Affiliation>Universit&#228;t Sidi Mohamed Ben Abdellah, Fakult&#228;t f&#252;r Medizin und Pharmazie von Fez, Abteilung f&#252;r Epidemiologie, klinische Forschung und Gemeinschaftsgesundheit, Fez, Marokko</Affiliation>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">empathy</Keyword>
      <Keyword language="en">medical students</Keyword>
      <Keyword language="en">Arabic speaking countries</Keyword>
      <Keyword language="en">systematic review</Keyword>
      <Keyword language="de">Empathie</Keyword>
      <Keyword language="de">Medizinstudenten</Keyword>
      <Keyword language="de">arabischsprachige L&#228;nder</Keyword>
      <Keyword language="de">systematische &#220;berpr&#252;fung</Keyword>
      <SectionHeading language="en">empathy</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Empathie</SectionHeading>
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    <DateReceived>20230214</DateReceived>
    <DateRevised>20231213</DateRevised>
    <DateAccepted>20240209</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20240415</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>41</Volume>
        <Issue>2</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>15</ArticleNo>
    <Fundings>
      <Funding>Sidi Mohamed Ben Abdellah University, Faculty of Medicine and Pharmacy of Fes</Funding>
      <Funding>Hassan II University Hospital of Fez</Funding>
    </Fundings>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Ziel:</Mark1> Diese systematische &#220;bersichtsarbeit zielt darauf ab, das Ma&#223; an Empathie unter Medizinstudenten in arabischsprachigen L&#228;ndern zu untersuchen und seine Determinanten zu analysieren. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methoden:</Mark1> In &#220;bereinstimmung mit den Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses 2022 (PRISMA) f&#252;hrten die Autoren eine systematische Recherche von Studien durch, die das Ausma&#223; und die Determinanten von Empathie unter Medizinstudenten in arabischsprachigen L&#228;ndern untersuchten. Es wurden die Datenbanken PubMed, Scopus, Web of Science und Google Scholar durchsucht.  </Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Es wurden zehn Studien aus sechs L&#228;ndern einbezogen. Neun davon hatten ein Querschnittsstudiendesign. Der Grad der Empathie wurde in sieben Studien mit der Jefferson-Skala und in zwei Studien mit dem Interpersonal Reactivity Index gemessen. Der Mittelwert der Empathieskala lag zwischen 97,65&#177;14,10 und 106,55&#177;19,16 in den Studien, die die Jefferson-Skala f&#252;r Empathie verwendeten. Die mit Empathie assoziierten Faktoren waren das Geschlecht; bei weiblichen Studenten wurde ein hohes Ma&#223; an Empathie festgestellt. Andere Faktoren wurden im Zusammenhang mit Empathie untersucht, z. B. die Pr&#228;ferenz f&#252;r ein Fachgebiet (Chirurgie oder Medizin, &#8222;menschenorientierte&#8220; Fachgebiete oder &#8222;technologieorientierte Fachgebiete&#8220;), famili&#228;re Faktoren (Familienstand der Eltern, zufriedenstellende Beziehung zu den Eltern, Bildungsniveau der Eltern und Haushaltseinkommen) und Faktoren im Zusammenhang mit der medizinischen Ausbildung (akademische Leistung, Studienjahr und Art des Lehrplans), aber die Ergebnisse sind uneinheitlich.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Dies ist die erste systematische &#220;bersichtsarbeit, die die Determinanten von Empathie bei arabischen Medizinstudenten illustriert. Unsere Ergebnisse zeigten unterschiedliche Ergebnisse zu den Determinanten der Empathie. Weitere Studien k&#246;nnten eine umfassende Erforschung dieser F&#228;higkeit gew&#228;hrleisten, um die Arzt-Patienten-Beziehung und das Patientenmanagement in der arabischen Welt zu verbessern.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Aim:</Mark1> This systematic review aims to investigate the level of empathy among medical students in Arabic speaking countries and analyze its determinants. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods:</Mark1> In accordance with the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses 2022 (PRISMA), the authors conducted a systematic research of studies investigating the level and determinants of empathy among medical students in Arabic speaking countries. The databases PubMed, Scopus, web of science and google scholar were searched.  </Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> Ten studies from six countries were included. Nine of which had a cross-sectional study design. Level of empathy was assessed using the Jefferson scale in seven studies and using the Interpersonal Reactivity Index in two studies. The mean of empathy scale ranges between 97.65&#177;14.10 to 106.55&#177;19.16 in studies used the Jefferson scale of empathy. The associated factors with empathy were gender; high levels of empathy were reported in female students.  Other factors are explored in relation with empathy such as specialty preference (surgery or medicine, &#8220;people-orientated&#8221; specialties or &#8216;&#8217;technology-oriented specialties&#8217;&#8217;), family factors (marital status of parents, satisfactory relationship with parents, parents level of education and household income) and factors related to medical education (academic performance, year of study and type of curriculum) but the results are heterogeneous. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion:</Mark1> This is the first systematic review, which illustrated the determinants of empathy in Arabic medical students. Our results revealed varied results on empathy determinants. Further studies may guarantee a full exploration of this ability in order to improve the doctor-patient relationship and patient management in the Arab world.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>Empathy is a fundamental aspect of the communication between healthcare professionals and patients in the medical domain. Hojat et al define empathy in patient-care situations as &#8220;a cognitive attribute that involves an ability to understand the patient&#8217;s inner experiences and perspective and a capability to communicate this understanding&#8221; <TextLink reference="1"></TextLink>. Indeed, the role of empathy in the doctor-patient relationship can be seen at multiple levels.  In terms of biology, in diabetics and patients with dyslipidemia, empathy decreases hemoglobin A1c and low-density lipoprotein cholesterol <TextLink reference="2"></TextLink>. Derksen et al. <TextLink reference="3"></TextLink> have demonstrated  that  physician empathy is correlated with patient satisfaction, lower patients&#8217; anxiety, distress and better clinical outcomes. Empathy decreases also the risk of burn out among healthcare professionals <TextLink reference="4"></TextLink>.  </Pgraph><Pgraph>The American Medical Education Association lists empathy as one of the essential learning objectives for medical student education <TextLink reference="5"></TextLink>. It is also one of the core qualities of communication mentioned in the Canadian Can MED framework for physicians (<TextLink reference="6"></TextLink>, p.17). </Pgraph><Pgraph>Following these recommendations, and considering the primordial role of empathy, many studies have been conducted to evaluate the level of empathy, its evolution during the years of study and its determinants in medical students <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>. Results of these studies demonstrated that gender, specialty preference, socio- demographic and psychological factors can influence on empathy among students in health field. Empathy has also been found to be influenced by culture. In the systematic review by Anderson et al. <TextLink reference="7"></TextLink>, medical students from non-Western countries reported lower empathy scores than students from Western countries. In the study conducted by Afifi et al. <TextLink reference="10"></TextLink>, Arab students showed low levels of empathy compared to non-Arab students. For this reason, understanding data of this competence and its associated factors in the Arab region appears to be important to improve medical education in these countries. Thus, this systematic review aimed to explore the level of empathy and its associated factors in medical students from Arab countries. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einleitung">
      <MainHeadline>1. Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Empathie ist ein grundlegender Aspekt der Kommunikation zwischen medizinischem Fachpersonal und Patienten im medizinischen Bereich. Hojat et al. definieren Empathie in Situationen der Patientenbetreuung als &#8222;ein kognitives Attribut, das die F&#228;higkeit beinhaltet, die inneren Erfahrungen und die Perspektive des Patienten zu verstehen, und die F&#228;higkeit, dieses Verst&#228;ndnis zu kommunizieren&#8220; <TextLink reference="1"></TextLink>. Die Rolle des Einf&#252;hlungsverm&#246;gens in der Arzt-Patienten-Beziehung l&#228;sst sich in der Tat auf mehreren Ebenen sehen. Auf biologischer Ebene senkt Empathie bei Diabetikern und Patienten mit Dyslipid&#228;mie das H&#228;moglobin A1c und das Low-Density-Lipoprotein-Cholesterin <TextLink reference="2"></TextLink>. Derksen et al. <TextLink reference="3"></TextLink> haben gezeigt, dass die Empathie des Arztes mit der Patientenzufriedenheit, einer geringeren Angst und Belastung der Patienten und besseren klinischen Ergebnissen korreliert. Empathie senkt auch das Risiko eines Burn-outs bei Angeh&#246;rigen der Gesundheitsberufe <TextLink reference="4"></TextLink>.  </Pgraph><Pgraph>Die American Medical Education Association f&#252;hrt Empathie als eines der wesentlichen Lernziele f&#252;r die Ausbildung von Medizinstudenten auf <TextLink reference="5"></TextLink>. Sie ist auch eine der zentralen Kommunikationsqualit&#228;ten, die im kanadischen Can-MED-Rahmen f&#252;r &#196;rzte genannt werden (<TextLink reference="6"></TextLink>, S.17).</Pgraph><Pgraph>In Anlehnung an diese Empfehlungen und in Anbetracht der grundlegenden Rolle der Empathie wurden zahlreiche Studien durchgef&#252;hrt, um das Niveau der Empathie, ihre Entwicklung w&#228;hrend der Studienjahre und ihre Determinanten bei Medizinstudenten zu bewerten <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>. Die Ergebnisse dieser Studien zeigen, dass das Geschlecht, die Pr&#228;ferenz f&#252;r ein bestimmtes Fachgebiet, soziodemografische und psychologische Faktoren die Empathie von Medizinstudenten beeinflussen k&#246;nnen. Es wurde auch festgestellt, dass Empathie von der Kultur beeinflusst wird. In der systematischen &#220;bersichtsarbeit von Anderson et al. <TextLink reference="7"></TextLink> gaben Medizinstudenten aus nicht-westlichen L&#228;ndern niedrigere Empathiewerte an als Studenten aus westlichen L&#228;ndern. In der von Afifi et al. <TextLink reference="10"></TextLink> durchgef&#252;hrten Studie zeigten arabische Studenten im Vergleich zu nicht-arabischen Studenten ein geringeres Ma&#223; an Empathie. Aus diesem Grund erscheint es wichtig, die Daten zu dieser Kompetenz und den damit verbundenen Faktoren in der arabischen Region zu verstehen, um die medizinische Ausbildung in diesen L&#228;ndern zu verbessern. Ziel dieser systematischen &#220;bersichtsarbeit war es daher, das Niveau der Empathie und die damit verbundenen Faktoren bei Medizinstudenten aus arabischen L&#228;ndern zu untersuchen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Methods">
      <MainHeadline>2. Methods</MainHeadline><SubHeadline>2.1. Search strategy</SubHeadline><Pgraph>The review was conducted according to the PRISMA guidelines <TextLink reference="11"></TextLink>. We conducted a systematic research in March 2022. Three database were searched: PubMed (MEDLINE), Scopus and web of science. The following search words were used: (empathy) AND (medical student) AND (Arab OR Algeria OR Bahrain OR Comoros OR Djibouti OR Egypt OR Iraq OR Jordan OR Kuwait OR Lebanon OR Libya OR Mauritania OR Morocco OR Oman OR Palestine OR Qatar OR Saudi Arabia OR Somalia OR Sudan OR Syria OR Tunisia OR the United Arab Emirates OR Yemen). The countries mentioned above are the countries of the Arab League. </Pgraph><Pgraph> In addition, a google scholar search was conducted and reference lists of eligible articles were screened for further relevant studies. </Pgraph><SubHeadline>2.2. Inclusion and exclusion criteria</SubHeadline><SubHeadline2>Inclusion criteria</SubHeadline2><Pgraph>The studies that were included in this review were quantitative, original, measured level of empathy; whatever the scale of measurement used; and investigated its associated factors in medical students living in Arabic countries. No restriction was imposed concerning language and the year of publication.</Pgraph><SubHeadline2>Exclusion criteria</SubHeadline2><Pgraph>We excluded studies investigating the determinants of empathy in nursing students, dental students, pharmacy students or health personnel and grey literature documents (theses, conference abstracts...), qualitative and validation studies.</Pgraph><SubHeadline>2.3. Data extraction</SubHeadline><Pgraph>Studies were imported into EXCEL version 2013. After de-duplication, two reviewers independently assessed the titles and the abstracts of the articles to determine whether inclusion criteria were met. Subsequent full-text review resulted in the exclusion of additional articles. Any disagreement that arose was resolved through discussion by the two reviewers until a consensus was reached. The eligible studies were then examined by the two reviewers and relevant information of the studies was captured. This included author, study design, publication year, location, sample size, scale used to measure empathy level, the level of empathy and its associated factors. </Pgraph><SubHeadline>2.4. Quality assessment</SubHeadline><Pgraph>The authors assessed the risk of bias (ROB) using the strengthening of observational studies in Epidemiology (STROBE) checklist <TextLink reference="12"></TextLink>. It is a checklist composed of 22 items that evaluate the different types of bias. The items were grouped into 8 quality assessment criteria: sample size, sampling methodology, responses rate, outcome measures, statistical analyses, study limitation, ethical consideration and control for confounding as shown in attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>, table S1. The scores assigned to each study reviewed ranged from 0 to 8 points (0 if none of the criteria were met and 8 points if all criteria were met). The sum of the assigned points represented the overall quality score of a study. Studies were classified as low quality (score &#8804;3); medium quality (4-6); and high quality (&#8805;7) <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Methoden">
      <MainHeadline>2. Methoden</MainHeadline><SubHeadline>2.1. Suchstrategie</SubHeadline><Pgraph>Die &#220;berpr&#252;fung wurde gem&#228;&#223; den PRISMA-Richtlinien <TextLink reference="11"></TextLink> durchgef&#252;hrt. Wir haben im M&#228;rz 2022 eine systematische Recherche durchgef&#252;hrt. Es wurden drei Datenbanken durchsucht: PubMed (MEDLINE), Scopus und Web of Science. Die folgenden Suchbegriffe wurden verwendet: (Empathie) AND (Medizinstudent) AND (Arab OR Algerien OR Bahrain OR Komoren OR Dschibuti OR &#196;gypten OR Irak OR Jordanien OR Kuwait OR Libanon OR Libyen OR Mauretanien OR Marokko OR Oman OR Pal&#228;stina OR Katar OR Saudi Arabien OR Somalia OR Sudan OR Syrien OR Tunesien OR Vereinigte Arabische Emirate OR Jemen). Bei den oben genannten L&#228;ndern handelt es sich um die L&#228;nder der Arabischen Liga. </Pgraph><Pgraph>Dar&#252;ber hinaus wurde eine Google-Scholar-Suche durchgef&#252;hrt und die Referenzlisten der in Frage kommenden Artikel wurden auf weitere relevante Studien &#252;berpr&#252;ft.</Pgraph><SubHeadline>2.2. Einschluss- und Ausschlusskriterien</SubHeadline><SubHeadline2>Einschlusskriterien</SubHeadline2><Pgraph>Die in diese &#220;bersichtsarbeit aufgenommenen Studien waren quantitativ, originell, haben den Grad der Empathie gemessen, unabh&#228;ngig von der verwendeten Messskala, und haben die damit verbundenen Faktoren bei Medizinstudenten in arabischen L&#228;ndern untersucht. Hinsichtlich der Sprache und des Ver&#246;ffentlichungsjahres wurden keine Einschr&#228;nkungen gemacht.</Pgraph><SubHeadline2>Ausschlusskriterien</SubHeadline2><Pgraph>Ausgeschlossen wurden Studien, die die Determinanten von Empathie bei Krankenpflegesch&#252;lern, Zahnmedizinstudenten, Pharmaziestudenten oder Gesundheitspersonal untersuchten, sowie Dokumente der grauen Literatur (Dissertationen, Konferenzzusammenfassungen usw.), qualitative und Validierungsstudien.</Pgraph><SubHeadline>2.3. Datenextraktion</SubHeadline><Pgraph>Die Studien wurden in EXCEL Version 2013 importiert. Nach der Deduplizierung bewerteten zwei Reviewer unabh&#228;ngig voneinander die Titel und Zusammenfassungen der Artikel, um festzustellen, ob die Einschlusskriterien erf&#252;llt waren. Die anschlie&#223;ende Volltextpr&#252;fung f&#252;hrte zum Ausschluss weiterer Artikel. Auftretende Unstimmigkeiten wurden durch Diskussionen zwischen den beiden Gutachtern gel&#246;st, bis ein Konsens erzielt wurde. Die in Frage kommenden Studien wurden dann von den beiden Gutachtern gepr&#252;ft, und die relevanten Informationen der Studien wurden erfasst. Dazu geh&#246;rten Autor, Studiendesign, Ver&#246;ffentlichungsjahr, Ort, Stichprobengr&#246;&#223;e, die zur Messung des Empathiegrades verwendete Skala, der Grad der Empathie und die damit verbundenen Faktoren.</Pgraph><SubHeadline>2.4. Bewertung der Qualit&#228;t</SubHeadline><Pgraph>Die Autoren bewerteten das Verzerrungsrisiko (ROB) anhand der STROBE-Checkliste (Strengthening of Observational Studies in Epidemiology) <TextLink reference="12"></TextLink>. Dabei handelt es sich um eine Checkliste, die aus 22 Punkten besteht, die die verschiedenen Arten von Verzerrungen bewerten. Die Punkte wurden in 8 Qualit&#228;tsbewertungskriterien gruppiert: Stichprobengr&#246;&#223;e, Stichprobenmethodik, Beantwortungsrate, Ergebnismessungen, statistische Analysen, Studienbegrenzung, ethische Erw&#228;gungen und Kontrolle von Verwechslungen (siehe Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>, Tabelle S1). Die jeder &#252;berpr&#252;ften Studie zugewiesenen Punkte reichten von 0 bis 8 (0, wenn keines der Kriterien erf&#252;llt war, und 8, wenn alle Kriterien erf&#252;llt waren). Die Summe der zugewiesenen Punkte stellte die Gesamtqualit&#228;tsbewertung einer Studie dar. Die Studien wurden als von geringer Qualit&#228;t (Punktzahl &#8804;3), von mittlerer Qualit&#228;t (4-6) und von hoher Qualit&#228;t (&#8805;7) eingestuft <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Results">
      <MainHeadline>3. Results</MainHeadline><SubHeadline>3.1. Included studies</SubHeadline><Pgraph>As shown in figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>, the search strategy resulted in 251 articles retrieved from databases, from this, 22 duplicates were found, resulting in a total of 229 articles.  Following screening of the titles and abstracts, 220 articles were excluded because: they were qualitative, did not include medical students, validation studies or concerned non-Arab medical students. After full-text screening, two qualitative studies was excluded and seven articles met the inclusion criteria were included. The search in google scholar and the references of the studies identified three additional studies. A total of ten articles were analyzed.</Pgraph><SubHeadline>3.2. Study characteristics</SubHeadline><SubHeadline2>Study design and sample sizes</SubHeadline2><Pgraph>Of the 10 studies included in the review, 9 studies were cross-sectional <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> and 1 study was longitudinal <TextLink reference="22"></TextLink>. Sample sizes of the cross-sectional studies varied from 40 <TextLink reference="21"></TextLink> to 1110 Participants <TextLink reference="14"></TextLink>. Concerning longitudinal study, sample size was not specified <TextLink reference="22"></TextLink> (see attachment 2 <AttachmentLink attachmentNo="2"/>).</Pgraph><SubHeadline2>Scales </SubHeadline2><Pgraph>Level of empathy was assessed using the Jefferson scale in seven studies <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, and the Interpersonal Reactivity Index (IRI) in two others <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. In study of ARAIN et al, the scale of measure was not specified <TextLink reference="20"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline2>Country</SubHeadline2><Pgraph>The studies were conducted in six different Arabic countries: Saudi Arabic <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, Lebanon <TextLink reference="22"></TextLink>, Iraq <TextLink reference="17"></TextLink>, Kuwait <TextLink reference="16"></TextLink>, Morocco <TextLink reference="18"></TextLink> and the United Arab Emirates <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>Quality assessment and risk of bias in the included studies</SubHeadline2><Pgraph>The scale to evaluate the quality of included studies showed that eight studies were of medium quality, while two studies were of a low quality. The details of quality assessment are provided in attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>, table S2.</Pgraph><SubHeadline2>Level of empathy</SubHeadline2><Pgraph>In studies that measured empathy using the Jefferson scale of empathy, the average score ranged from 97.65&#177;14.10 <TextLink reference="18"></TextLink> to 106.55&#177;19.16 <TextLink reference="14"></TextLink>. The mean of empathy score in the study using IRI, was 64.7&#177;12.3 in study of AFIFI et al. <TextLink reference="10"></TextLink>. It was 54.9&#177;5.6 in female and 51.8&#177;7.1 in male in study of Hashim et al. <TextLink reference="21"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>Gender</SubHeadline2><Pgraph> Of the ten studies, eight explored the association between gender and level of empathy <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. Female students had significantly higher empathy scores than male students in some studies <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, except in study of Arain et al. where the inverse was observed <TextLink reference="20"></TextLink>. In other studies, the level of empathy was higher in female students but no significant differences were detected <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline2>Evolution of the empathy score across the educational levels </SubHeadline2><Pgraph>Five studies have assessed the evolution of students&#39; empathy levels over the academic years <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>. Two studies reported that scores of empathy decreased as educational level increased <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>. In the Iraqi study <TextLink reference="17"></TextLink>, the decline in the score of empathy was found until the fourth year. One study reported a higher level of empathy among medical students at an advanced year of medical school <TextLink reference="14"></TextLink>. In the study conducted in Kuwait <TextLink reference="16"></TextLink>, the level of empathy increased until the fourth year and then decreased. </Pgraph><SubHeadline2>Specialty preferences</SubHeadline2><Pgraph>Four cross-sectional studies <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink> investigated a possible relation between empathy scores and specialty preferences of the students. One study detected higher levels of empathy among students who preferred a &#8220;people-orientated&#8221; specialties than those who selected technology-oriented specialties <TextLink reference="17"></TextLink>. Another showed higher levels among student who preferred surgery than those who preferred medicine <TextLink reference="15"></TextLink>. In the remaining two studies <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, no statistically significant differences in the empathy level among the students with different preferred specialty was found. </Pgraph><SubHeadline2>Family factors</SubHeadline2><Pgraph>Studies of Hassan et al. <TextLink reference="16"></TextLink> and Ayuob et al. <TextLink reference="14"></TextLink> explored the relationship between the level of empathy and family factors of students such as: parents education, family income, marital status of parents, satisfactory relationship with parents and having a sick relative. In both studies, empathy was associated with satisfactory relation with parents in family. In study of Hassan et al. <TextLink reference="16"></TextLink>, high family income and high educational level of mother and having a sick relative increase the level of empathy. In Saudi Arabian study <TextLink reference="14"></TextLink>, stable marital status of parent during medical education,  was associated with high level of empathy. </Pgraph><SubHeadline2>Psychological factors: stress and personality trait</SubHeadline2><Pgraph>The association between stress and empathy was studied only in the study of Hassan et al. <TextLink reference="16"></TextLink> and showed a positive correlation. The same study <TextLink reference="16"></TextLink> has investigated the relationship between five different aspects of personality (aggression and hostility, impulsive sensation seeking, neuroticism and anxiety, activity, and sociability) and level of empathy but no significant association was found.</Pgraph><SubHeadline2>Academic factors</SubHeadline2><SubHeadline3>Academic achievement</SubHeadline3><Pgraph>Three studies investigated the association between academic achievement and empathy <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. Two studies <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink> found that high levels of empathy was associated with good academic performance  and one study <TextLink reference="16"></TextLink> did not show a significant association. </Pgraph><SubHeadline3>Internships circumstances</SubHeadline3><Pgraph>The Moroccan study <TextLink reference="18"></TextLink> has explored the impact of internships circumstances (transportation time, the distance between the housing and the hospital) on empathy but no significant association was found.</Pgraph><SubHeadline2>Curriculum</SubHeadline2><Pgraph>In the Lebanese study <TextLink reference="22"></TextLink>, the authors investigated the impact of the new medical curriculum that aimed to enhance the student&#8217;s empathy, compassion, and advocacy by the introduction of the physicians patients and society courses, the social medicine and global health course and the learning communities and clinical skills courses. Higher empathy scores were observed for the students who followed the new curriculum than those who followed the traditional based only on fundamental sciences.</Pgraph><SubHeadline2>Language of communication courses</SubHeadline2><Pgraph>Study of Hashim et al. <TextLink reference="21"></TextLink> showed that learning communication courses in a language, which is not the students&#8217; native language, was associated of low students&#8217; level of empathy. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Ergebnisse">
      <MainHeadline>3. Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline>3.1. Eingeschlossene Studien</SubHeadline><Pgraph>Wie in Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> dargestellt, wurden im Rahmen der Suchstrategie 251 Artikel aus Datenbanken abgerufen, wobei 22 Duplikate gefunden wurden, so dass sich insgesamt 229 Artikel ergaben. Nach dem Screening der Titel und Zusammenfassungen wurden 220 Artikel ausgeschlossen, weil sie qualitativ waren, keine Medizinstudenten einschlossen, Validierungsstudien waren oder nicht-arabische Medizinstudenten betrafen. Nach dem Volltextscreening wurden zwei qualitative Studien ausgeschlossen und sieben Artikel, die die Einschlusskriterien erf&#252;llten, aufgenommen. Bei der Suche in Google Scholar und in den Referenzen der Studien wurden drei weitere Studien gefunden.  Insgesamt wurden zehn Artikel ausgewertet.</Pgraph><SubHeadline>3.2. Merkmale der Studie</SubHeadline><SubHeadline2>Studiendesign und Stichprobenumfang</SubHeadline2><Pgraph>Von den 10 Studien, die in die &#220;berpr&#252;fung einbezogen wurden, waren 9 Studien Querschnittsstudien <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> und 1 Studie war eine L&#228;ngsschnittstudie <TextLink reference="22"></TextLink>. Die Stichprobengr&#246;&#223;en der Querschnittsstudien variierten zwischen 40 <TextLink reference="21"></TextLink> und 1110 Teilnehmern <TextLink reference="14"></TextLink>. Bei der L&#228;ngsschnittstudie wurde die Stichprobengr&#246;&#223;e nicht angegeben <TextLink reference="22"></TextLink> (siehe Anhang 2 <AttachmentLink attachmentNo="2"/>).</Pgraph><SubHeadline2>Skalen </SubHeadline2><Pgraph>Das Ma&#223; an Empathie wurde in sieben Studien <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink> mit der Jefferson-Skala und in zwei weiteren Studien <TextLink reference="10"></TextLink> und <TextLink reference="21"></TextLink> mit dem Interpersonal Reactivity Index (IRI) erfasst. In der Studie von Arain et al. wurde die Messskala nicht angegeben <TextLink reference="20"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>Land</SubHeadline2><Pgraph>Die Studien wurden in sechs verschiedenen arabischen L&#228;ndern durchgef&#252;hrt: Saudi-Arabien <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, Libanon <TextLink reference="22"></TextLink>, Irak <TextLink reference="17"></TextLink>, Kuwait <TextLink reference="16"></TextLink>, Marokko <TextLink reference="18"></TextLink> und die Vereinigten Arabischen Emirate <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>Qualit&#228;tsbeurteilung und Risiko der Verzerrung in den eingeschlossenen Studien</SubHeadline2><Pgraph>Die Skala zur Bewertung der Qualit&#228;t der eingeschlossenen Studien zeigte, dass acht Studien von mittlerer Qualit&#228;t waren, w&#228;hrend zwei Studien von geringer Qualit&#228;t waren. Die Einzelheiten der Qualit&#228;tsbewertung sind in Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>, Tabelle S2 aufgef&#252;hrt.</Pgraph><SubHeadline2>Grad des Einf&#252;hlungsverm&#246;gens</SubHeadline2><Pgraph>In Studien, in denen Empathie anhand der Jefferson-Skala f&#252;r Empathie gemessen wurde, lag der Durchschnittswert zwischen 97,65&#177;14,10 <TextLink reference="18"></TextLink> und 106,55&#177;19,16 <TextLink reference="14"></TextLink>. In der Studie von Afifi et al. <TextLink reference="10"></TextLink> lag der Mittelwert der Empathiewerte in der Studie, die den IRI verwendete, bei 64,7&#177;12,3. In der Studie von Hashim et al. <TextLink reference="21"></TextLink> lag er bei 54,9&#177;5,6 bei Frauen und 51,8&#177;7,1 bei M&#228;nnern.</Pgraph><SubHeadline2>Geschlecht</SubHeadline2><Pgraph>Von den zehn Studien untersuchten acht den Zusammenhang zwischen dem Geschlecht und dem Grad der Empathie <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. In einigen Studien <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink> wiesen weibliche Sch&#252;ler signifikant h&#246;here Empathiewerte auf als m&#228;nnliche Sch&#252;ler, au&#223;er in der Studie von Arain et al., in der der umgekehrte Zusammenhang beobachtet wurde <TextLink reference="20"></TextLink>. In anderen Studien war das Empathieniveau bei weiblichen Studierenden h&#246;her, aber es wurden keine signifikanten Unterschiede festgestellt <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>Entwicklung der Empathiewerte &#252;ber die Bildungsstufen hinweg </SubHeadline2><Pgraph>In f&#252;nf Studien wurde die Entwicklung der Empathiewerte von Sch&#252;lern &#252;ber die Schuljahre hinweg untersucht <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>. Zwei Studien berichteten, dass die Werte f&#252;r Empathie mit steigendem Bildungsniveau abnahmen <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>. In der irakischen Studie <TextLink reference="17"></TextLink> wurde ein R&#252;ckgang des Empathiewertes bis zum vierten Jahr festgestellt. In einer Studie wurde ein h&#246;heres Ma&#223; an Empathie bei Medizinstudenten in einem fortgeschrittenen Jahr des Medizinstudiums festgestellt <TextLink reference="14"></TextLink>. In der in Kuwait durchgef&#252;hrten Studie <TextLink reference="16"></TextLink> stieg das Empathieniveau bis zum vierten Studienjahr an und nahm dann ab. </Pgraph><SubHeadline2>Pr&#228;ferenzen f&#252;r das Fachgebiet</SubHeadline2><Pgraph>Vier Querschnittsstudien <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink> untersuchten einen m&#246;glichen Zusammenhang zwischen den Empathiewerten und den Facharztpr&#228;ferenzen der Studierenden. In einer Studie wurde festgestellt, dass Studierende, die ein &#8222;menschenorientiertes&#8220; Fachgebiet bevorzugten, ein h&#246;heres Ma&#223; an Empathie aufwiesen als Studierende, die ein technikorientiertes Fachgebiet w&#228;hlten <TextLink reference="17"></TextLink>. Eine andere Studie zeigte h&#246;here Werte bei Studenten, die Chirurgie bevorzugten, als bei denen, die Medizin bevorzugten <TextLink reference="15"></TextLink>. In den beiden anderen Studien <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink> wurden keine statistisch signifikanten Unterschiede im Empathiegrad zwischen den Studierenden mit verschiedenen bevorzugten Fachrichtungen festgestellt.</Pgraph><SubHeadline2>Famili&#228;re Faktoren</SubHeadline2><Pgraph>Die Studien von Hassan et al. <TextLink reference="16"></TextLink> und Ayuob et al. <TextLink reference="14"></TextLink> untersuchten den Zusammenhang zwischen dem Grad der Empathie und den famili&#228;ren Faktoren der Sch&#252;ler, wie Bildung der Eltern, Familieneinkommen, Familienstand der Eltern, zufriedenstellende Beziehung zu den Eltern und ein kranker Angeh&#246;riger. In beiden Studien wurde Empathie mit einer zufriedenstellenden Beziehung zu den Eltern in der Familie in Verbindung gebracht. In der Studie von Hassan et al. <TextLink reference="16"></TextLink> erh&#246;hen ein hohes Familieneinkommen und ein hohes Bildungsniveau der Mutter sowie das Vorhandensein eines kranken Verwandten den Grad der Empathie. In einer saudi-arabischen Studie <TextLink reference="14"></TextLink> war ein stabiler Familienstand der Eltern w&#228;hrend der medizinischen Ausbildung mit einem hohen Ma&#223; an Empathie verbunden. </Pgraph><SubHeadline2>Psychologische Faktoren: Stress und Pers&#246;nlichkeitsmerkmale</SubHeadline2><Pgraph>Der Zusammenhang zwischen Stress und Empathie wurde nur in der Studie von Hassan et al. <TextLink reference="16"></TextLink> untersucht und zeigte eine positive Korrelation. In derselben Studie <TextLink reference="16"></TextLink> wurde der Zusammenhang zwischen f&#252;nf verschiedenen Pers&#246;nlichkeitsaspekten (Aggression und Feindseligkeit, impulsive Sensationslust, Neurotizismus und &#196;ngstlichkeit, Aktivit&#228;t und Soziabilit&#228;t) und dem Empathieniveau untersucht, aber es wurde kein signifikanter Zusammenhang gefunden.</Pgraph><SubHeadline2>Akademische Faktoren</SubHeadline2><SubHeadline3>Akademische Leistung</SubHeadline3><Pgraph>Drei Studien untersuchten den Zusammenhang zwischen schulischen Leistungen und Empathie <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. Zwei Studien <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink> ergaben, dass ein hohes Ma&#223; an Empathie mit guten akademischen Leistungen verbunden war, w&#228;hrend eine Studie <TextLink reference="16"></TextLink> keinen signifikanten Zusammenhang zeigte. </Pgraph><SubHeadline3>Umst&#228;nde des Praktikums</SubHeadline3><Pgraph>In der marokkanischen Studie <TextLink reference="18"></TextLink> wurde der Einfluss der Praktikumsbedingungen (Transportzeit, Entfernung zwischen Wohnung und Krankenhaus) auf das Einf&#252;hlungsverm&#246;gen untersucht, aber es wurde kein signifikanter Zusammenhang festgestellt.</Pgraph><SubHeadline2>Lehrplan</SubHeadline2><Pgraph>In der libanesischen Studie <TextLink reference="22"></TextLink> untersuchten die Autoren die Auswirkungen des neuen medizinischen Curriculums, das darauf abzielte, die Empathie, das Mitgef&#252;hl und die F&#252;rsprache der Studenten durch die Einf&#252;hrung der Kurse &#196;rzte, Patienten und Gesellschaft, Sozialmedizin und globale Gesundheit sowie Lerngemeinschaften und klinische F&#228;higkeiten zu verbessern. Bei den Studierenden, die das neue Curriculum befolgten, wurden h&#246;here Empathiewerte festgestellt als bei denen, die das traditionelle, nur auf den Grundlagenwissenschaften basierende Curriculum befolgten.</Pgraph><SubHeadline2>Sprache der Kommunikationskurse</SubHeadline2><Pgraph>Die Studie von Hashim et al. <TextLink reference="21"></TextLink> zeigte, dass das Erlernen von Kommunikationskursen in einer Sprache, die nicht die Muttersprache der Sch&#252;ler ist, mit einem niedrigen Empathieniveau der Sch&#252;ler verbunden ist.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Discussion">
      <MainHeadline>4. Discussion</MainHeadline><Pgraph>This systematic review aimed to investigate the level of empathy and its determinants among Arabic medical students. The results of the included studies demonstrated a various levels of empathy. Exploration of related factors showed high levels of empathy in female students. It showed also that other factors (socio-demographic, cultural, academic, and psychological) influence the level of empathy but the results are various.  </Pgraph><Pgraph>The level of empathy ranges between 97.65&#177;14.10 to 106.55&#177;19.16 in studies used Jefferson scale. These scores were lower than those in USA <TextLink reference="23"></TextLink>, United Kingdom <TextLink reference="24"></TextLink>, Argentina <TextLink reference="25"></TextLink>, Spain <TextLink reference="26"></TextLink>, Peru <TextLink reference="27"></TextLink> and Brazil <TextLink reference="28"></TextLink> and  higher than those found in Portugal <TextLink reference="29"></TextLink>, Pakistan <TextLink reference="30"></TextLink>, India <TextLink reference="31"></TextLink> and Iran <TextLink reference="32"></TextLink>. This difference may be due to cultural, psychological and social differences between countries <TextLink reference="33"></TextLink>. The Saudian students have obtained the highest empathy scores <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>The evolution of the level of empathy over the years of medical education is very heterogeneous in this review. Some studies showed that the level increased over the years and others showed a low level of empathy in last year of study. These results are consistent with results of a recent systematic review that not specific to Arab context <TextLink reference="7"></TextLink>. The reasons for the decline in empathy over the medical educational levels are explained in the review by Neumann et al. <TextLink reference="8"></TextLink>; who identified distress (burnout, reduced quality of life, depression, stress) as the main factor influencing empathy in medical students. Aspects of the hidden curriculum such as maltreatment by superiors, lack of social support from family, vulnerability of students to illness and death may contribute to the decline in empathy. Furthermore, inadequate learning environments and lack of appropriate role models are also cited as possible reasons for the decline in empathy. However, the increase in empathy levels during medical school years may reflect the influence of the medical training program based on courses to develop empathy and the doctor-patient relationship, more exposure to clinical training, and more interaction with patients <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Most studies found a tendency towards higher levels of empathy among female students as compared to male students. This result was in line with literature data <TextLink reference="7"></TextLink>. The high level of empathy in women is related to the fact that women are more responsive to emotional cues, more understanding of feelings, and more attentive to patients than men, which leads to a better empathic relationship <TextLink reference="35"></TextLink>. Biological and genetic factors may also explain this difference <TextLink reference="36"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In this review, the impact of psychological factors on students&#39; empathy levels is poorly studied. Only one study <TextLink reference="16"></TextLink> has explored the impact of stress and found its positive correlation with the empathy levels. However, previous studies <TextLink reference="37"></TextLink> reported that stress is major factors in empathy decline among medical students. The same study <TextLink reference="16"></TextLink> did not show an association between personality traits and the level of empathy among students, as opposed to the data in the literature which confirmed that empathy is related to personality <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>, <TextLink reference="39"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The impact of student&#8217;s family factors on their empathy skill is rarely studied in selected studies and even the literature and the results are controversal. High schooling of mother was associated with higher level of empathy in study of  Hassan et al. <TextLink reference="16"></TextLink>. In contrast, a Brazilian study <TextLink reference="41"></TextLink> demonstrated that students whose parents did not have a higher education degree showed higher empathy levels than those who had at least one parent with a high education degree. In this review, students who are satisfied with their relationship with their parents had higher level of empathy, the same observation was found by Hojat et al. <TextLink reference="42"></TextLink>. One study in the current review <TextLink reference="14"></TextLink> demonstrated that an experience of a patient in the family was significantly associated with high empathy scores. On the other hand, other studies <TextLink reference="41"></TextLink>, <TextLink reference="43"></TextLink> did not show any association between empathy score and  family history of chronic or severe disease.  </Pgraph><Pgraph>Besides the factors described above, the education environment and curricular model practiced in the different Medicine Universities can also influence on increasing or decreasing the level of empathy. In this review, the Lebanese study <TextLink reference="22"></TextLink> revealed the influence of teaching scheme on the levels of medical student&#8217;s empathy. Similar findings were noted in a various studies <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="44"></TextLink>, demonstrating  that the curriculum based on courses aimed to enhance communication skills and the doctor-patient relationship may increase empathy skill.  The Lebanese study <TextLink reference="22"></TextLink> stands out in quality because it is a longitudinal study with multiple cohorts that examines not only empathy but also the learning environment and aspects of the hidden curriculum. This could be highlighted as an exemplary study.</Pgraph><Pgraph>In the cohort of Hashim et al. <TextLink reference="21"></TextLink>, the language of learning communication skills in a language other than the native language had a negative influence on the degree of empathy. Similar results have been found in other studies <TextLink reference="45"></TextLink>, <TextLink reference="46"></TextLink>. In agreement with results from previous research <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink>, two studies demonstrated that higher academic achievement were associated with higher level of empathy. </Pgraph><Pgraph>This review has some limitations: The first one is related to some methodological difficulties. Some studies had small sample sizes <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> and all studies were conducted in a single university, making the results of these studies less generalizable and affecting the external validity. Only one study <TextLink reference="14"></TextLink> of the ten was used the JSPE scale translated and validated in Arabic and in the survey of Arain et al. <TextLink reference="20"></TextLink> there is a lack of information about the scale used for measure of empathy, its scoring and its psychometric properties, which can produce an information bias. The majority of studies explored a minimal number of factors except for the study conducted in Kuwait <TextLink reference="16"></TextLink>, which studied the different factors: socio-demographic, academic, family and psychological. Lastly, it is possible that some relevant studies were unintentionally excluded from the analysis even though the research was conducted in several electronic databases. </Pgraph><Pgraph>In conclusion, this is the first review exploring empathy in Arab medical students. However, it includes only ten studies, in all Arab countries, with some methodological limitations. Given the current state of research, it is not possible to fully determine the factors associated with the level of empathy among Arabic-speaking medical students. This highlights the need for more effective studies that take into account cultural, sociodemographic, psychological, familial, and academic factors. Longitudinal studies are also recommended to investigate the evolution of empathy over the years of study. As noted above, studies that mainly concern the level of empathy and its determinants are based on empathy scales administered mostly in English. However, validation studies of these scales are needed to ensure the validity and pertinence of the results. We also recommend further systematic reviews including studies of empathy in healthcare professionals and other students in the medical field. These studies will improve knowledge about the level of empathy and its determinants, which will positively influence the learning of this skill in Arab medical schools. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Diskussion">
      <MainHeadline>4. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Ziel dieser systematischen &#220;bersichtsarbeit war es, den Grad der Empathie und ihre Determinanten unter arabischen Medizinstudenten zu untersuchen. Die Ergebnisse der eingeschlossenen Studien zeigten ein unterschiedliches Ma&#223; an Empathie. Die Untersuchung der damit zusammenh&#228;ngenden Faktoren ergab ein hohes Ma&#223; an Empathie bei Studentinnen. Es zeigte sich auch, dass andere Faktoren (soziodemografische, kulturelle, akademische und psychologische) den Grad der Empathie beeinflussen, aber die Ergebnisse sind unterschiedlich.  </Pgraph><Pgraph>In den Studien, die die Jefferson-Skala verwendeten, lag das Empathieniveau zwischen 97,65&#177;14,10 und 106,55&#177;19,16. Diese Werte waren niedriger als in den USA <TextLink reference="23"></TextLink>, dem Vereinigten K&#246;nigreich <TextLink reference="24"></TextLink>, Argentinien <TextLink reference="25"></TextLink>, Spanien <TextLink reference="26"></TextLink>, Peru <TextLink reference="27"></TextLink> und Brasilien <TextLink reference="28"></TextLink> und h&#246;her als in Portugal <TextLink reference="29"></TextLink>, Pakistan <TextLink reference="30"></TextLink>, Indien <TextLink reference="31"></TextLink> und Iran <TextLink reference="32"></TextLink>. Dieser Unterschied kann auf kulturelle, psychologische und soziale Unterschiede zwischen den L&#228;ndern zur&#252;ckzuf&#252;hren sein <TextLink reference="33"></TextLink>. Die saudischen Sch&#252;ler erzielten die h&#246;chsten Empathiewerte <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Die Entwicklung des Empathieniveaus &#252;ber die Jahre der medizinischen Ausbildung ist in dieser &#220;bersicht sehr heterogen. Einige Studien zeigten, dass das Niveau im Laufe der Jahre anstieg, andere wiederum zeigten ein niedriges Empathieniveau im letzten Studienjahr. Diese Ergebnisse stimmen mit den Resultaten einer neueren systematischen &#220;bersichtsarbeit &#252;berein, die nicht spezifisch f&#252;r den arabischen Kontext ist <TextLink reference="7"></TextLink>. Die Gr&#252;nde f&#252;r den R&#252;ckgang der Empathie im Laufe des Medizinstudiums werden in der &#220;bersichtsarbeit von Neumann et al. <TextLink reference="8"></TextLink> erl&#228;utert, die Stress (Burnout, verminderte Lebensqualit&#228;t, Depression, Stress) als Hauptfaktor f&#252;r die Beeinflussung der Empathie bei Medizinstudenten identifizierten. Aspekte des versteckten Curriculums wie Misshandlung durch Vorgesetzte, mangelnde soziale Unterst&#252;tzung durch die Familie, Anf&#228;lligkeit der Studenten f&#252;r Krankheit und Tod k&#246;nnen zum R&#252;ckgang der Empathie beitragen. Dar&#252;ber hinaus werden auch unangemessene Lernumgebungen und das Fehlen geeigneter Vorbilder als m&#246;gliche Gr&#252;nde f&#252;r den R&#252;ckgang des Einf&#252;hlungsverm&#246;gens angef&#252;hrt. Der Anstieg des Empathieniveaus w&#228;hrend des Medizinstudiums k&#246;nnte jedoch den Einfluss des medizinischen Ausbildungsprogramms widerspiegeln, das auf Kursen zur Entwicklung von Empathie und der Arzt-Patienten-Beziehung, einer intensiveren klinischen Ausbildung und mehr Interaktion mit Patienten beruht <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Die meisten Studien ergaben eine Tendenz zu einem h&#246;heren Ma&#223; an Empathie bei weiblichen Studenten im Vergleich zu m&#228;nnlichen Studenten. Dieses Ergebnis steht im Einklang mit Literaturdaten <TextLink reference="7"></TextLink>. Das hohe Ma&#223; an Empathie bei Frauen h&#228;ngt damit zusammen, dass Frauen st&#228;rker auf emotionale Hinweise reagieren, mehr Verst&#228;ndnis f&#252;r Gef&#252;hle aufbringen und den Patienten mehr Aufmerksamkeit schenken als M&#228;nner, was zu einer besseren empathischen Beziehung f&#252;hrt <TextLink reference="35"></TextLink>. Auch biologische und genetische Faktoren k&#246;nnen diesen Unterschied erkl&#228;ren <TextLink reference="36"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Die Auswirkungen psychologischer Faktoren auf das Empathieniveau von Studierenden sind in dieser &#220;bersicht nur unzureichend untersucht. Nur eine Studie <TextLink reference="16"></TextLink> hat den Einfluss von Stress untersucht und eine positive Korrelation mit dem Empathieniveau festgestellt. Fr&#252;here Studien <TextLink reference="37"></TextLink> berichteten jedoch, dass Stress ein Hauptfaktor f&#252;r den R&#252;ckgang des Einf&#252;hlungsverm&#246;gens bei Medizinstudenten ist. Dieselbe Studie <TextLink reference="16"></TextLink> zeigte keinen Zusammenhang zwischen Pers&#246;nlichkeitsmerkmalen und dem Grad der Empathie bei Studenten, im Gegensatz zu den Daten in der Literatur, die best&#228;tigen, dass Empathie mit der Pers&#246;nlichkeit zusammenh&#228;ngt <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>, <TextLink reference="39"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Die Auswirkungen der famili&#228;ren Faktoren der Sch&#252;ler auf ihre Empathief&#228;higkeit wurden in ausgew&#228;hlten Studien und sogar in der Literatur nur selten untersucht, und die Ergebnisse sind kontrovers. In der Studie von Hassan et al. <TextLink reference="16"></TextLink> war eine hohe Schulbildung der Mutter mit einem h&#246;heren Empathieniveau verbunden. Im Gegensatz dazu zeigte eine brasilianische Studie <TextLink reference="41"></TextLink>, dass Sch&#252;ler, deren Eltern keinen h&#246;heren Bildungsabschluss hatten, ein h&#246;heres Empathieniveau aufwiesen als diejenigen, die mindestens einen Elternteil mit einem hohen Bildungsabschluss hatten. In dieser &#220;bersichtsarbeit wiesen Sch&#252;ler, die mit der Beziehung zu ihren Eltern zufrieden sind, ein h&#246;heres Ma&#223; an Empathie auf; dieselbe Beobachtung machten Hojat et al. <TextLink reference="42"></TextLink>. Eine Studie in der aktuellen &#220;bersichtsarbeit <TextLink reference="14"></TextLink> zeigte, dass eine Erfahrung mit einem Patienten in der Familie signifikant mit hohen Empathiewerten verbunden war. Andere Studien <TextLink reference="41"></TextLink>, <TextLink reference="43"></TextLink> zeigten dagegen keinen Zusammenhang zwischen dem Empathiewert und der Familienanamnese einer chronischen oder schweren Erkrankung.  </Pgraph><Pgraph>Neben den oben beschriebenen Faktoren k&#246;nnen auch das Ausbildungsumfeld und das Lehrplanmodell, das an den verschiedenen Medizinuniversit&#228;ten praktiziert wird, einen Einfluss auf die Erh&#246;hung oder Verringerung des Empathieniveaus haben. In dieser &#220;bersichtsarbeit zeigte die libanesische Studie <TextLink reference="22"></TextLink> den Einfluss des Lehrplans auf das Empathieniveau der Medizinstudenten. &#196;hnliche Ergebnisse wurden in verschiedenen Studien <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="44"></TextLink> festgestellt, die zeigen, dass ein Lehrplan, der auf Kursen zur Verbesserung der Kommunikationsf&#228;higkeit und der Arzt-Patienten-Beziehung basiert, die Empathief&#228;higkeit erh&#246;hen kann.  Die libanesische Studie <TextLink reference="22"></TextLink> zeichnet sich durch ihre Qualit&#228;t aus, da es sich um eine L&#228;ngsschnittstudie mit mehreren Kohorten handelt, die nicht nur die Empathie, sondern auch das Lernumfeld und Aspekte des versteckten Curriculums untersucht. Sie k&#246;nnte als beispielhafte Studie hervorgehoben werden.</Pgraph><Pgraph>In der Kohorte von Hashim et al. <TextLink reference="21"></TextLink> hatte das Erlernen von Kommunikationsf&#228;higkeiten in einer anderen Sprache als der Muttersprache einen negativen Einfluss auf den Grad der Empathie. &#196;hnliche Ergebnisse wurden in anderen Studien <TextLink reference="45"></TextLink>, <TextLink reference="46"></TextLink> gefunden. In &#220;bereinstimmung mit den Ergebnissen fr&#252;herer Untersuchungen <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink> zeigten zwei Studien, dass h&#246;here akademische Leistungen mit einem h&#246;heren Empathiegrad verbunden waren.</Pgraph><Pgraph>Diese &#220;berpr&#252;fung weist einige Einschr&#228;nkungen auf: Die erste bezieht sich auf einige methodische Schwierigkeiten. Einige Studien hatten kleine Stichprobengr&#246;&#223;en <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> und alle Studien wurden an einer einzigen Universit&#228;t durchgef&#252;hrt, wodurch die Ergebnisse dieser Studien weniger verallgemeinerbar sind und die externe Validit&#228;t beeintr&#228;chtigt wird. Nur in einer der zehn Studien <TextLink reference="14"></TextLink> wurde die ins Arabische &#252;bersetzte und validierte JSPE-Skala verwendet, und in der Umfrage von Arain et al. <TextLink reference="20"></TextLink> fehlen Informationen &#252;ber die zur Messung der Empathie verwendete Skala, ihre Bewertung und ihre psychometrischen Eigenschaften, was zu einer Informationsverzerrung f&#252;hren kann. Die meisten Studien untersuchten eine minimale Anzahl von Faktoren, mit Ausnahme der in Kuwait durchgef&#252;hrten Studie <TextLink reference="16"></TextLink>, die verschiedene Faktoren untersuchte: soziodemografische, schulische, famili&#228;re und psychologische. Schlie&#223;lich ist es m&#246;glich, dass einige relevante Studien unbeabsichtigt von der Analyse ausgeschlossen wurden, obwohl die Recherche in mehreren elektronischen Datenbanken durchgef&#252;hrt wurde.</Pgraph><Pgraph>Zusammenfassend l&#228;sst sich sagen, dass dies die erste Studie ist, die Empathie bei arabischen Medizinstudenten untersucht. Sie umfasst jedoch nur zehn Studien aus allen arabischen L&#228;ndern und weist einige methodische Einschr&#228;nkungen auf. Beim derzeitigen Stand der Forschung ist es nicht m&#246;glich, die Faktoren, die mit dem Grad der Empathie bei arabischsprachigen Medizinstudenten zusammenh&#228;ngen, vollst&#228;ndig zu bestimmen. Dies unterstreicht den Bedarf an effektiveren Studien, die kulturelle, soziodemografische, psychologische, famili&#228;re und akademische Faktoren ber&#252;cksichtigen. Empfehlenswert sind auch L&#228;ngsschnittstudien, um die Entwicklung der Empathie &#252;ber die Studienjahre hinweg zu untersuchen. Wie bereits erw&#228;hnt, st&#252;tzen sich Studien, die sich haupts&#228;chlich mit dem Grad der Empathie und ihren Determinanten befassen, auf Empathieskalen, die meist in englischer Sprache durchgef&#252;hrt werden. Es sind jedoch Validierungsstudien zu diesen Skalen erforderlich, um die G&#252;ltigkeit und Relevanz der Ergebnisse zu gew&#228;hrleisten. Wir empfehlen au&#223;erdem weitere systematische &#220;bersichten, die auch Studien &#252;ber Empathie bei Angeh&#246;rigen der Gesundheitsberufe und anderen Studierenden im medizinischen Bereich umfassen. Diese Studien werden das Wissen &#252;ber den Grad der Empathie und ihre Determinanten verbessern, was sich positiv auf das Erlernen dieser F&#228;higkeit in arabischen medizinischen Schulen auswirken wird.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Funding">
      <MainHeadline>Funding</MainHeadline><Pgraph>This work was supported by the Sidi Mohamed Ben Abdellah University, Faculty of Medicine and Pharmacy of Fes and Hassan II University Hospital of Fez.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="F&#246;rderung">
      <MainHeadline>F&#246;rderung</MainHeadline><Pgraph>Diese Arbeit wurde von der Sidi-Mohamed-Ben-Abdellah-Universit&#228;t, der Fakult&#228;t f&#252;r Medizin und Pharmazie von Fes und dem Hassan-II-Universit&#228;tskrankenhaus von Fes unterst&#252;tzt.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Ethical approval">
      <MainHeadline>Ethical approval</MainHeadline><Pgraph>Due to the nature of the study, no ethical approval was needed.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ethische Genehmigung">
      <MainHeadline>Ethische Genehmigung</MainHeadline><Pgraph>Aufgrund des Charakters der Studie war keine ethische Genehmigung erforderlich.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Diagramm, das den Suchprozess zur Identifizierung der in diese systematische &#220;berpr&#252;fung einbezogenen Artikel gem&#228;&#223; den PRISMA-Richtlinien zeigt</Mark1></Pgraph></Caption>
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