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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001625</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0016256</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">Development of an interactive elective &#8220;altered anatomy&#8221; for students as part of the Z-curriculum according to the NKLM 2.0</Title>
      <TitleTranslated language="de">Entwicklung eines interaktiven Wahlfachs &#8222;ver&#228;nderte Anatomie&#8221; f&#252;r Studierende als Teil des Z-Curriculums nach dem NKLM 2.0</TitleTranslated>
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          <Lastname>Koch</Lastname>
          <LastnameHeading>Koch</LastnameHeading>
          <Firstname>Kai</Firstname>
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          <Affiliation>University Hospital Tuebingen, Clinic for General, Visceral and Transplant Surgery, Experimental Endoscopy, Research and Development, Tuebingen, Germany</Affiliation>
          <Affiliation>University Hospital Tuebingen, Clinic for General, Visceral and Transplant Surgery, Tuebingen, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Klinik f&#252;r Allgemeine, Viszeral- und Transplantationschirurgie, AG Experimentelle Endoskopie, Entwicklung und Training, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation>
          <Affiliation>Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Klinik f&#252;r Allgemeine, Viszeral- und Transplantationschirurgie, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation>
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          <Lastname>Hirt</Lastname>
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          <Firstname>Bernhardt</Firstname>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Institut f&#252;r Klinische Anatomie und Zellanalytik, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation>
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          <LastnameHeading>Shiozawa-Bayer</LastnameHeading>
          <Firstname>Thomas</Firstname>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Institut f&#252;r Klinische Anatomie und Zellanalytik, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation>
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          <Firstname>Alfred</Firstname>
          <Initials>A</Initials>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Klinik f&#252;r Allgemeine, Viszeral- und Transplantationschirurgie, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation>
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          <Affiliation>University Hospital Tuebingen, Internal Medicine I - Gastroenterology, Gastrointestinal Oncology, Hepatology, Infectiology and Geriatric Medicine, Tuebingen, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Medizinische Klinik I, Klinik f&#252;r Gastroenterologie, gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation>
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          <LastnameHeading>Wichmann</LastnameHeading>
          <Firstname>D&#246;rte</Firstname>
          <Initials>D</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">University Hospital Tuebingen, Clinic for General, Visceral-and Transplant Surgery, Hoppe-Seyler-Str. 3, D-72076 Tuebingen, Germany, Phone: &#43;49 (0)7071&#47;29-68143<Affiliation>University Hospital Tuebingen, Clinic for General, Visceral and Transplant Surgery, Experimental Endoscopy, Research and Development, Tuebingen, Germany</Affiliation><Affiliation>University Hospital Tuebingen, Clinic for General, Visceral and Transplant Surgery, Tuebingen, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Klinik f&#252;r Allgemeine, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Hoppe-Seyler-Str. 3, 72076 T&#252;bingen, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)7071&#47;29-68143<Affiliation>Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Klinik f&#252;r Allgemeine, Viszeral- und Transplantationschirurgie, AG Experimentelle Endoskopie, Entwicklung und Training, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation><Affiliation>Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen, Klinik f&#252;r Allgemeine, Viszeral- und Transplantationschirurgie, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>doerte.wichmann&#64;med.uni-tuebingen.de</Email>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">Z-Curriculum</Keyword>
      <Keyword language="en">NKLM</Keyword>
      <Keyword language="en">modified anatomy</Keyword>
      <Keyword language="de">Z-Curriculum</Keyword>
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      <Keyword language="de">ver&#228;nderte Anatomie</Keyword>
      <SectionHeading language="en">anatomy</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Anatomie</SectionHeading>
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    <DateReceived>20220914</DateReceived>
    <DateRevised>20230201</DateRevised>
    <DateAccepted>20230406</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20230615</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>40</Volume>
        <Issue>4</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>43</ArticleNo>
    <Fundings>
      <Funding fundId="F.7231105">Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen</Funding>
    </Fundings>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Viele Patient&#42;innen sind viszeralchirurgisch voroperiert. Die Auswirkungen auf die Anatomie und Physiologie, die weitere chirurgische oder gastroenterologische Krankheitsbilder bedingen k&#246;nnen, sind gleicherma&#223;en bedeutsam und ben&#246;tigen besonderer Kenntnisse. Diese Inhalte sollen in einem interdisziplin&#228;ren Wahlfach vermittelt werden. Der Entwurf der neuen Approbationsordnung 2025 sowie die geltende Approbationsordnung geben vor, dass gezielt vorklinische und klinische Inhalte im Rahmen eines Z-Curriculums miteinander verbunden werden und das neue Wahlfach diesen Anforderungen gerecht werden sollen. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>Praktische und theoretische Aspekte im Erkennen und Behandeln von Patient&#42;innen mit postoperativ ver&#228;nderter Anatomie sollen vermittelt werden und Befunde durch anatomische und artifizielle Pr&#228;parate demonstriert werden. Inhalte der Vorklinik, die in diesem Curriculum aufgegriffen werden, sind Anatomie und Physiologie. Die Zielgruppe des Curriculums bilden alle teilnehmenden Studierenden, die ein besonderes Interesse an Themen wie Anatomie, Viszeralchirurgie, oder Gastroenterologie haben. Fokussiert sollen jedoch studierende Tutor&#42;Innen der anatomischen Pr&#228;parier-Kurse eingebunden werden. Durch die Tutor&#42;innen k&#246;nnen die Kenntnisse in der ver&#228;nderten Anatomie an die betreuten Studierenden der Vorklinik weitergegeben werden.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Das sechs-schrittige Verfahren zur Curriculums-Entwicklung nach Thomas und Kern wird mit folgenden Etappen beschrieben: allgemeine Bedarfsanalyse, gezielte Bedarfsanalyse, Formulierung von Zielen und Inhalten, Beschreibung der Strategien, geplante Implementierung und Evaluation.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung:</Mark1> Ein Curriculum &#8222;ver&#228;nderte Anatomie&#8220; f&#252;r ein interdisziplin&#228;res Wahlfach in den F&#228;chern Chirurgie, Gastroenterologie und Anatomie wurde entwickelt. Durch die Ausbildung von Anatomie-Tischtutor&#42;Innen soll eine &#8222;Verzahnung&#8220; mit der Vorklinik erreicht werden. Neuartige Konzepte der Wissens- und Kompetenzvermittlung wurden eingepflegt und sollten bzgl. Ihrer Eignung evaluiert werden. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective:</Mark1> Many patients have undergone visceral surgery. The effects on anatomy and physiology, which can result in further surgical or gastroenterological clinical pictures, are equally significant and require special knowledge. This content should be taught in an interdisciplinary elective course. The draft of the new 2025 approval regulation and the current approval regulation specify that preclinical and clinical content should specifically be combined within the framework of a Z-curriculum and that the new elective course should meet these requirements. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodology: </Mark1>Practical and theoretical aspects of recognising and treating patients with postoperative modified anatomy are to be taught and the findings are to be demonstrated using anatomical and artificial preparations. The curriculum of the preclinical course covers anatomy and physiology. The target group of the curriculum is all participating students with a special interest in topics such as anatomy, visceral surgery and gastroenterology. However, the goal is to involve student tutors of the anatomical dissection courses, who, in turn, will pass on knowledge of modified anatomy to the supervised preclinical students.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>According to Thomas and Kern, the curriculum development process entails the following six stages: general needs assessment, targeted needs assessment, the formulation of goals and content, the description of strategies, planned implementation and evaluation.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion:</Mark1> A &#8220;modified anatomy&#8221; curriculum for an interdisciplinary elective course in surgery, gastroenterology, and anatomy was developed. Through the training of anatomy table tutors, a &#8220;dovetailing&#8221; with the preclinical stage is to be achieved. In addition, new concepts related to the transfer of knowledge and competencies were introduced and should be evaluated for suitability. </Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>Resections and anastomoses can alter the physiological processes of the gastrointestinal tract <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>. Postoperative physicians should understand this. The postoperative modified anatomy results in its own clinical pictures, the knowledge of which, their diagnostics and their therapy are highly relevant for clinical routines <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>. In a newly created curriculum consisting of internal medicine, surgery, and anatomy, the postoperative changes and their effects, according to the Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Medizin (NKLM), are to be specifically taught and linked in an interdisciplinary approach. The curriculum is offered as an elective course in &#8220;postoperative modified anatomy&#8221;. It considers the draft of the current &#8220;National Competency-Based Learning Objectives Catalogue Medicine 2.0 (NKLM)&#8221; and was designed according to Thomas et al. &#8220;Curriculum Development for Medical Education: A Six-Step Approach&#8221; <TextLink reference="3"></TextLink>, &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. </Pgraph><Pgraph>In the following, the development of the &#8220;postoperative modified anatomy&#8221; curriculum is presented based on the six-step approach of Thomas et al.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Durch Resektionen und Anastomosen k&#246;nnen sich die physiologischen Prozesse des Gastrointestinaltraktes ver&#228;ndern <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>. Dies sollte den nachbehandelnden &#196;rztinnen und &#196;rzten bekannt sein. Durch die postoperativ-ver&#228;nderte Anatomie k&#246;nnen eigene Krankheitsbilder resultieren, deren Kenntnis, deren Diagnostik und deren Therapie f&#252;r den klinischen Alltag hochrelevant sind <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>. In einem neu erstellten Curriculum aus Innere Medizin, Chirurgie und Anatomie sollen die postoperativen Ver&#228;nderungen und deren Auswirkungen nach dem NKLM gezielt vermittelt und interdisziplin&#228;r verkn&#252;pft werden. Das Curriculum wird angeboten als Wahlfach f&#252;r &#8222;ver&#228;nderte Anatomie&#8220;. Es ber&#252;cksichtigt den Entwurf des aktuellen &#8222;Nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkatalog Medizin 2.0 (NKLM)&#8220; und wurde konzipiert nach Thomas et al. &#8222;Curriculum Development for Medical Education: A Six-Step Approach&#8220; <TextLink reference="3"></TextLink>, &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. </Pgraph><Pgraph>Im Folgenden wird die Entwicklung des Curriculums &#8222;Ver&#228;nderte Anatomie&#8220; angelehnt an das sechs-schrittige Verfahren von Thomas et al. vorgestellt.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Step 1: General needs assessment">
      <MainHeadline>Step 1: General needs assessment</MainHeadline><Pgraph>The number of cases of resective and reconstructive surgery of the upper and lower gastrointestinal tract have been increasing in recent years <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. With a growing number of patients in daily, clinical care, modified anatomy occurs as a result of this development. Therefore, knowledge and understanding of postoperative modified digestive physiology and possible pathophysiological processes are of increasing importance for epidemiological reasons <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>With the claim made by &#8220;Masterplan Medical Studies 2020&#8221; that &#8220;&#91;...&#93; the consistent orientation towards patients and their needs should be learnt and practised at an early stage &#91;...&#93;&#8221; and &#8220;&#91;...&#93; the next generation of physicians should be prepared as well as possible for the requirements in the medical profession &#91;...&#93;&#8221;, another challenge for the curriculum development of teaching and clinically active physicians arises <TextLink reference="7"></TextLink>. Therefore, the care of patients with postoperative modified anatomy should not only be learnt and addressed in the context of medical practice. A sufficient basis for later patient care should already be developed in the course of studies by teaching the relevant content.</Pgraph><Pgraph>Structurally, the implementation of the draft of the new medical licensing regulations (&#196;ApproO) from 2025 will result in the need to link preclinical and clinical content more closely <TextLink reference="8"></TextLink>. The National Competence-Based Learning Objectives Catalogue Medicine specifies which content is relevant for students of human medicine &#8220;&#91;...&#93; nationwide &#91;...&#93;&#8221; <TextLink reference="9"></TextLink>. Which competencies are to be learnt in detail by the students and, in the best case, understood, is thus predetermined. In the draft for the new &#196;ApprO from 2025, the recommendation letter from the expert commission for the implementation of the &#8220;Masterplan Medical Studies 2020&#8221; to provide for medical competencies no longer requires the strict separation of clinical and preclinical content &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>. The term &#8220;Z-curriculum&#8221; from the Masterplan 2020 stands for the &#8220;identification&#8221; of preclinical knowledge and clinical aspects <TextLink reference="7"></TextLink>. Based on the development of an elective course in &#8220;postoperative modified anatomy&#8221;, this interlocking is to be made possible by students of the clinical semesters working as table tutors in anatomy</Pgraph><Pgraph>According to the specifications of the new NKLM, learning content is understood and treated on several levels. NKLM 2.0 provides for four different &#8220;depths of competence&#8221;, comprising cognition (1), affection (2), and action competence (3A &#38; 3B) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. The challenge for curriculum development is to design a meaningful combination of the content to be taught and the corresponding depth of competence. Various teaching strategies are available to teach individual competencies <TextLink reference="3"></TextLink>. In addition, the Z-curriculum calls for a basic in-depth study (&#8220;G&#8221;) of preclinical content within the framework of clinical training &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schritt 1: Allgemeine Bedarfsanalyse">
      <MainHeadline>Schritt 1: Allgemeine Bedarfsanalyse</MainHeadline><Pgraph>In der resezierenden und rekonstruktiven Chirurgie des oberen und unteren Gastrointestinaltrakts kommt es in den letzten Jahren zu steigenden Fallzahlen <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. Bei einer zunehmenden Anzahl an Patient&#42;innen in der t&#228;glichen, klinischen Versorgung liegt als Folge dieser Entwicklung eine ver&#228;nderte Anatomie vor. Das Wissen und die Kenntnis um die ver&#228;nderte Verdauungsphysiologie und m&#246;gliche pathophysiologische Prozesse sind aus epidemiologischen Gr&#252;nden von zunehmender Bedeutung <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Mit dem Anspruch des &#8222;Masterplan Medizinstudium 2020&#8220;, dass &#8222;&#91;&#8230;&#93; fr&#252;hzeitig die konsequente Orientierung am Patient&#42;Innen und seinen Bed&#252;rfnissen erlernt und einge&#252;bt werden &#91;&#8230;&#93;&#8220; und &#8222;&#91;&#8230;&#93; der medizinische Nachwuchs so gut wie m&#246;glich auf die Anforderungen in der &#228;rztlichen T&#228;tigkeit vorbereitet &#91;&#8230;&#93;&#8220; werden sollen, stellt sich eine weitere Herausforderung f&#252;r die Curriculums-Entwicklung von lehrenden und klinisch t&#228;tigen &#196;rzt&#42;innen <TextLink reference="7"></TextLink>. Die Versorgung von Patient&#42;innen mit ver&#228;nderter Anatomie sollte somit nicht erst im Rahmen der &#228;rztlichen T&#228;tigkeit erlernt und thematisiert werden. Bereits im Studium sollte durch die Vermittlung entsprechender Inhalte eine ausreichende Grundlage f&#252;r die sp&#228;tere Patientenversorgung gebildet werden. </Pgraph><Pgraph>Strukturell ergibt sich durch die Umsetzung des Entwurfs der neuen &#196;ApproO ab 2025 die Notwendigkeit, vorklinische und klinische Inhalte st&#228;rker miteinander zu verkn&#252;pfen <TextLink reference="8"></TextLink>. Durch den National Kompetenzbasierten Lernzielkatalog Medizin wird vorgegeben, welche Inhalte f&#252;r die Studierenden der Humanmedizin &#8222;&#91;&#8230;&#93; bundesweit &#91;&#8230;&#93; relevant sind.&#8220; <TextLink reference="9"></TextLink>. Welche Kompetenzen von den Studierenden im Detail gelernt und im besten Fall verstanden werden m&#252;ssen, ist damit vorgegeben. Der Entwurf zur neuen &#196;ApprO ab 2025, das Empfehlungsschreiben der Experten-Kommission zur Umsetzung des &#8222;Masterplan Medizinstudium 2020&#8220; sowie der &#8222;Masterplan Medizinstudium 2020&#8220; sehen jeweils vor, medizinische Kompetenzen nicht mehr strikt nach Klinik und Vorklinik zu trennen &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>. Der Begriff des &#8222;Z-Curriculums&#8220; aus dem Masterplan 2020 steht f&#252;r die Ver-&#8222;Zahnung&#8220; vorklinischer Kenntnisse und klinischer Aspekte <TextLink reference="7"></TextLink>. Anhand der Entwicklung eines Wahlfachs &#8222;Ver&#228;nderte Anatomie&#8220; soll diese Verzahnung durch Studierende der klinischen Semester, die als Tischtutor&#42;Innen in der Anatomie t&#228;tig sind, erm&#246;glicht werden. </Pgraph><Pgraph>Entsprechend den Vorgaben des neuen NKLM werden Lerninhalte auf mehreren Ebenen verstanden und behandelt. Der NKLM 2.0 sieht vier verschiedene &#8222;Kompetenztiefen&#8220; vor, die sich nach Kognition (1), Affektion (2) und nach Handlungskompetenz (3A &#38; 3B) aufschl&#252;sseln &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. Die Herausforderung f&#252;r die Entwicklung eines Curriculums ist, eine sinnbringende Kombination der zu vermittelnden Inhalten und darauf abgestimmte Kompetenztiefen, zu gestalten. F&#252;r die Vermittlung einzelner Kompetenztiefen bieten sich verschiedene Lehrstrategien an <TextLink reference="3"></TextLink>. Das Z-Curriculum fordert eine <Mark2>Grundlagenvertiefung</Mark2> (&#8222;G&#8220;) vorklinischer Inhalte im Rahmen der klinischen Ausbildung &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Step 2: Targeted needs analysis">
      <MainHeadline>Step 2: Targeted needs analysis</MainHeadline><Pgraph>As already mentioned, according to the &#8220;Masterplan Medical Studies 2020&#8221;, &#8220;&#91;...&#93; the next generation of physicians should be prepared as well as possible for the requirements in the medical profession &#91;...&#93;&#8221; <TextLink reference="7"></TextLink>. Furthermore, the medical licensing regulations stipulate that &#8220;&#91;...&#93; the basic knowledge about bodily functions and the mental-emotional characteristics of humans &#91;...&#93;&#8221; and &#8220;&#91;...&#93; the basic knowledge about diseases and sick humans &#91;...&#93;&#8221; should form the content of medical studies &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;. At the same time, neither the additional training regulations for specialists in visceral surgery nor the additional training regulations for specialists in gastroenterology specifically include interdisciplinary content on modified anatomy <TextLink reference="11"></TextLink>. This results in the problem of adequate care for patients with altered anatomy who must be treated based on internal medicine or surgery-related clinical pictures <TextLink reference="12"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Therefore, sufficient training in the basics of visceral medical clinical pictures is also relevant to the education of students. The present draft of the NKLM forms a suitable guideline: &#8220;The new learning objectives catalogue of NKLM defines competencies that are based on the professional profile of the physician and the dentist and that should be available after the completion of the respective studies &#91;...&#93;&#8221; &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. Moreover, as shown in table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>, it already contains much interdisciplinary content that anticipates further specialist training.</Pgraph><Pgraph>A well-integrated curriculum should be tailored to the environment in which it is used. In this case, a curriculum was intentionally developed that intersects different specialities across different study sections. Clinical contents such as surgery and internal medicine, specifically visceral surgery and gastroenterology, incorporate preclinical content in anatomy and physiology. In the future, particularly due to the new &#8220;NKLM 2.0&#8221;, the preclinical basics for clinical students could also become more prominent in the clinical section.</Pgraph><Pgraph>In the planned curriculum, clinical anatomy table tutors should also be trained to recognise altered body donor anatomies and to understand anatomy&#8217;s implications. To date, there are no described teaching opportunities for table tutors to recognise and describe postoperative modified anatomy of body donors. It should be noted that most table tutors are clinical students. Thus, the table tutors can teach the required preclinical content and valuable clinical content can also be taught through the knowledge gained from the elective course &#8220;postoperative modified anatomy&#8221;. </Pgraph><Pgraph>The effectiveness of similar forms of peer-to-peer teaching has already been demonstrated in various scenarios <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>. They should be able to independently pass on the knowledge to preclinical students and, thus, benefit from the &#8220;peer-to-peer&#8221; effect themselves <TextLink reference="15"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schritt 2: Gezielte Bedarfsanalyse">
      <MainHeadline>Schritt 2: Gezielte Bedarfsanalyse</MainHeadline><Pgraph>Wie bereits erw&#228;hnt, soll nach dem &#8222;Masterplan Medizinstudium 2020&#8220; &#8222;&#91;&#8230;&#93; der medizinische Nachwuchs so gut wie m&#246;glich auf die Anforderungen in der &#228;rztlichen T&#228;tigkeit vorbereitet &#91;&#8230;&#93;&#8220; <TextLink reference="7"></TextLink>. Die &#228;rztliche Approbationsordnung sieht vor, dass &#8222;&#91;&#8230;&#93; das Grundlagenwissen &#252;ber die K&#246;rperfunktionen und die geistig-seelischen Eigenschaften des Menschen &#91;&#8230;&#93;&#8220; und &#8222;&#91;&#8230;&#93; das Grundlagenwissen &#252;ber die Krankheiten und den kranken Menschen &#91;&#8230;&#93;&#8220; Inhalte des Medizinstudium sein sollen &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;. Gleichzeitig sind weder in der Weiterbildungsordnung des Facharztes f&#252;r Viszeralchirurgie, noch in der Weiterbildungsordnung des Facharztes f&#252;r Gastroenterologie gezielt interdisziplin&#228;re Inhalte zur ver&#228;nderten Anatomie abgebildet <TextLink reference="11"></TextLink>. Daraus resultiert das Problem der ad&#228;quaten Versorgung von Patient&#42;innen mit ver&#228;nderter Anatomie, die aufgrund von internistischen oder Operations-bedingten Krankheitsbilder behandeln werden m&#252;ssen <TextLink reference="12"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Eine ausreichende Schulung der Grundlagen viszeral-medizinischer Krankheitsbilder geh&#246;rt daher ebenfalls in die Ausbildung der Studierenden. Der vorliegende Entwurf des NKLMs bildet eine geeignete Leitlinie: &#8222;Der neue Lernzielkatalog NKLM (Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Medizin) definiert Kompetenzen, die sich am Berufsbild des Arztes und des Zahnarztes orientieren und die nach Abschluss des jeweiligen Studiums vorliegen sollten &#91;&#8230;&#93;&#8220; &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. In ihm sind, wie in Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/> dargestellt, bereits viele interdisziplin&#228;re Inhalte enthalten, die der Fach&#228;rztlichen Weiterbildung vorweggreifen.</Pgraph><Pgraph>Ein gut integriertes Curriculum sollte auf die Umgebung, in der es verwendet wird, abgestimmt sein. Im vorliegenden Fall wurde bewusst ein Curriculum entwickelt, das verschiedene Fachbereiche &#252;ber unterschiedliche Studienabschnitte hinweg schneidet. Klinische Inhalte wie Chirurgie und Innere Medizin, speziell Viszeralchirurgie und Gastroenterologie beziehen vorklinische Inhalte der Anatomie und Physiologie ein. In Zukunft k&#246;nnten, vor allen durch den neuen &#8222;NKLM 2.0&#8220;, auch im klinischen Abschnitt bislang vorklinische Grundlagen f&#252;r klinische Studierende st&#228;rker in den Vordergrund geraten.</Pgraph><Pgraph>Im geplanten Curriculum sollen zus&#228;tzlich, die Tischtutor&#42;innen der klinischen Anatomie geschult werden, ver&#228;nderte Anatomien am K&#246;rperspender zu erkennen und die Auswirkungen der Anatomie zu verstehen. Bislang gibt es keine beschriebenen Lehrangebote f&#252;r Tischtutor&#42;innen, ver&#228;nderte Anatomie am K&#246;rperspender&#42;innen zu erkennen und zu beschreiben. Anzumerken ist, dass es sich bei den Tischtutor&#42;innen meistens um klinische Studierende handelt. Durch die Tischtutor&#42;Innen k&#246;nnen somit die geforderten vorklinischen Inhalte und durch die Kenntnisse aus dem Wahlfach &#8222;Ver&#228;nderte Anatomie&#8220; auch wertvolle klinische Inhalte vermittelt werden. </Pgraph><Pgraph>Die Effektivit&#228;t von &#228;hnlichen Formen eines &#8222;Peer-to-Peer&#8220;-Teachings konnte bereits in verschiedenen Szenarios nachgewiesen werden <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>. Sie sollen in der Lage sein, das Wissen selbst&#228;ndig den vorklinischen Studierenden weiterzugeben und damit selbst vom &#8222;Peer-to-Peer&#8220; Effekt zu profitieren <TextLink reference="15"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Step 3: Goals and content">
      <MainHeadline>Step 3: Goals and content</MainHeadline><Pgraph>Four subject areas in the NKLM were identified, hereafter referred to as learning objectives (A&#8211;D), which are addressed in the curriculum. The learning objectives and the competencies to be taught are listed in table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>. For learning objective C, there is no assignment in the NKLM.</Pgraph><Pgraph>Both Thomas et al. and the NKLM assign the requirements to so-called taxonomies. These taxonomies represent depths of competence to be developed by the curriculum. In the NKLM, the depths of competence are divided into knowledge (W) and action (H) and assigned to the numbers 1-3 <TextLink reference="3"></TextLink>, &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> explains the term depth of competence with the corresponding descriptor.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schritt 3: Ziele und Inhalte">
      <MainHeadline>Schritt 3: Ziele und Inhalte</MainHeadline><Pgraph>Es wurden vier Themenbereiche im NKLM identifiziert, im Weiteren Lernziele (A-D) genannt, die in dem vorgestellten Curriculum bearbeitet werden. Die Lernziele und die zu vermittelnden Kompetenzen sind in Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/> aufgef&#252;hrt. F&#252;r das Lernziel C findet sich keine Zuordnung im NKLM.</Pgraph><Pgraph>Sowohl Thomas et al. als auch der NKLM ordnen die Anforderungen sogenannten Taxonomien zu. Diese Taxonomien stehen f&#252;r Kompetenztiefen, die durch das Curriculum entwickelt werden sollen. Im NKLM sind die Kompetenztiefen in Wissen (W) und Handeln (H) aufgeteilt und den Ziffern 1-3 zugeordnet <TextLink reference="3"></TextLink>, &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu">https:&#47;&#47;nklm.de&#47;zend&#47;menu</Hyperlink>&#93;. In Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> ist der Begriff Kompetenztiefe mit entsprechendem Deskriptor erl&#228;utert.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Step 4: Strategies">
      <MainHeadline>Step 4: Strategies</MainHeadline><Pgraph>In this section, the learning objectives mentioned in step 3 are assigned to depths of competence according to the taxonomy to identify the corresponding strategies. Each depth of competence has different strategies to target the content; furthermore, the strategies have advantages and disadvantages <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>. There is no clear, evident proof of the appropriate teaching strategy for an appropriate target because different students may also be different types of learners in each case <TextLink reference="19"></TextLink>. Nevertheless, efficient methods can be used for depth of competence. For example, lectures and case studies are appropriate because of their effectiveness and resource efficiency <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. However, in competency depths 2 and 3, where contexts are explained and understood and actions are to be performed independently, classical teaching strategies such as lectures are considered less suitable <TextLink reference="3"></TextLink>. For this reason, innovative and sustainable teaching strategies should be implemented for depth of competence 3. Simulations and training tasks can achieve sustainable effects in these depths of competence <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/> breaks down the specific requirements from step 2 as required learning objectives. The verbs describing the learning objectives are assigned to the competency levels (1-3) described by the NKLM according to their taxonomy (example, verb: &#8220;describe&#8221;, taxonomy: knowledge, competency level: 1). Which competencies are required is defined by the choice of the learning objective. The verbs that describe the learning objective are decisive in each case.</Pgraph><Pgraph>For the depths of competence 3a &#38; 3b, which are particularly required in the present project, training materials were created independently (printed in bold in table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>, see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). These are designed to sustainably teach independent (and guided) action skills and, thus, are different from the rest of the teaching strategies and competency depths 1W and 2W (explained in table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>Interactive learning materials are used to innovatively teach modified anatomy, specifically Roux-Y anatomy. For this purpose, &#8220;altered anatomy simulators&#8221; were created. They consist of a wooden board to which a laminated poster is glued. Using this poster as a base, students are asked to recreate regular anatomy with modelling clay. The idea was based on a teaching video by Lars Aabakken on &#8220;postoperative modified anatomy&#8221; <TextLink reference="24"></TextLink>. In the places where the anatomy is not very moveable in the real patient due to special structures (for example, Treitz&#39;s ligament), there are limitations on the template. In these places, the plasticine cannot be mobilised. Students should specifically separate the areas of the plasticine organs that are easy to mobilise and &#8220;anastomose&#8221; them to each other. This provides a deeper understanding of the anatomy. The templates should be inexpensive to create based on the setup in figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> and easy to replicate by other faculty members.</Pgraph><Pgraph>The timeline for implementing the elective is shown in table 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="table"/>. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schritt 4: Strategien">
      <MainHeadline>Schritt 4: Strategien</MainHeadline><Pgraph>Im vorliegenden Abschnitt werden die in <Mark2>Schritt 3</Mark2> genannten Lernziele entsprechend der Taxonomie in Kompetenztiefen zugeordnet, um die entsprechenden Strategien zu finden. F&#252;r jede Kompetenztiefe gibt es verschiedene Strategien, die Inhalte zielgerichtet zu vermitteln, wobei Strategien Vor- bzw. Nachteile haben <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>. Einen eindeutigen, evidenten Nachweis der geeigneten Lehrstrategie f&#252;r ein geeignetes Ziel gibt es nicht, da unterschiedliche Studierende auch jeweils unterschiedliche Lerntypen sein k&#246;nnen <TextLink reference="19"></TextLink>. Dennoch k&#246;nnen f&#252;r die Kompetenztiefe effiziente Methoden verwendet werden. Vortr&#228;ge und Fallbeispiele bieten sich aufgrund der Effektivit&#228;t und der Ressourcen-Effizienz an und sind geeignet <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. In den Kompetenztiefen 2 und 3, in denen Zusammenh&#228;nge erkl&#228;rt und verstanden werden und Handlungen selbst&#228;ndig durchgef&#252;hrt werden sollen, gelten klassische Lehrstrategien wie Vorlesungen jedoch als weniger geeignet <TextLink reference="3"></TextLink>. Aus diesem Grund sollen f&#252;r die Kompetenztiefe 3 innovative und nachhaltige Lehrstrategien implementiert werden. Simulationen und Trainingsaufgaben k&#246;nnen in diesen Kompetenztiefen nachhaltige Effekte erzielen <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. In Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/> sind die speziellen Anforderungen aus Schritt 2 als geforderte Lernziele aufgeschl&#252;sselt. Die die Lernziele beschreibenden Verben, werden entsprechend Ihrer Taxonomie den vom NKLM beschriebenen Kompetenztiefen (1-3) zugeordnet (Beispiel, Verb: &#8222;Beschreiben&#8220;, Taxonomie: Wissen, Kompetenztiefe: 1). Welche Kompetenzen gefordert werden, ist durch die Wahl des Lernzieles definiert. Entscheidend sind jeweils die Verben, die das Lernziel beschreiben. </Pgraph><Pgraph>F&#252;r die im vorliegenden Projekt besonders geforderten Kompetenztiefen 3a &#38; 3b wurden eigenst&#228;ndig Trainingsmaterialien erstellt (fett gedruckt in Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>, siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). Diese sollen nachhaltig die selbst&#228;ndige (und unter Anleitung) Handlungskompetenz vermitteln und unterscheiden sich daher von den restlichen Lehrstrategien und Kompetenztiefen 1W und 2W (erkl&#228;rt in Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>Die interaktiven Lernmaterialien werden genutzt, um die ver&#228;nderte Anatomie, speziell die Roux-Y Anatomie, innovativ zu vermitteln. Daf&#252;r werden &#8222;Anatomieschablonen&#8220; erstellt. Sie bestehen aus einer Holzplatte, auf die ein laminiertes Poster aufgeklebt ist.  Mit diesem Poster als Untergrund, sollen die Studierenden die Regelanatomie mit Knete nachbauen. Die Idee entstand auf Basis eines Lehrvideos von Lars Aabakken zum Thema &#8220;Ver&#228;nderte Anatomie&#8220; <TextLink reference="24"></TextLink>. An den Stellen, in denen im Realpatienten die Anatomie durch besondere Strukturen wenig mobilisierbar sind (beispielsweise das Treitzsche Ligament), sind auf der Schablonen Begrenzungen angebracht. An diesen Stellen l&#228;sst sich die Knete nicht mobilisieren. Die Studierenden sollen gezielt die einfach zu mobilisierenden Bereiche der Knetorgane trennen und miteinander &#8222;anastomosieren&#8220;. So soll ein tiefergehendes Verst&#228;ndnis f&#252;r die Anatomie vermittelt werden. Die Schablonen sollen anhand des Aufbaus in Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> g&#252;nstig zu erstellen und von anderen Fakult&#228;ten einfach nachzubauen sein.</Pgraph><Pgraph>Der Zeitplan f&#252;r die Umsetzung des Wahlfaches ist in Tabelle 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="table"/> aufgezeigt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Step 5: Implementation">
      <MainHeadline>Step 5: Implementation</MainHeadline><Pgraph>The planned curriculum for an elective is to be offered to clinical students in the 5<Superscript>th</Superscript> to 10<Superscript>th</Superscript> semester. According to the &#196;AppO, an elective subject should be completed in the clinical study section, which is not understood to be a uniform offering &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;. At the Medical Faculty of the University Hospital of T&#252;bingen, electives can be completed in the areas of the &#8220;research-oriented T&#252;bingen clinical curricula&#8221; (T&#252;KliF) or the &#8220;clinical curricula specials&#8221; (T&#252;KliS), with a minimum of 40 h <TextLink reference="25"></TextLink>. The present curriculum is to take place during a 10-hour elective course in &#8220;T&#252;KliS&#8221; in surgery. Students can register for the course via the existing and established online portal of the Faculty of Medicine.</Pgraph><Pgraph>Planning the implementation includes the analysis of the necessary resources, the available resources, and the resources to be acquired <TextLink reference="3"></TextLink>. In addition to organisational elements, the main components of resources are learning materials and personnel. The learning materials for the above-mentioned contents are partly available from the existing anatomy, surgery, and internal medicine curricula and are compiled by the teaching staff. They are intended to specifically reflect the curriculum described. The lecturers are physicians from the Departments of General, Visceral and Transplant Surgery, the Medical Clinic, Internal Medicine I, and the Institute of Clinical Anatomy at the University Hospital of T&#252;bingen. This involves lectures, case studies, and demonstration videos. Separately considered are the newly created learning materials (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>), which were designed according to the requirements by the depths of competence 3a and 3b and are newly created for the curriculum.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schritt 5: Implementierung">
      <MainHeadline>Schritt 5: Implementierung</MainHeadline><Pgraph>Das geplante Curriculum f&#252;r ein Wahlfach soll f&#252;r klinische Studierende des 5. bis 10. Fachsemesters angeboten werden. Nach der &#196;AppO soll im klinischen Studienabschnitt ein Wahlfach absolviert werden, worunter kein einheitliches Angebot verstanden wird &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;. In der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen k&#246;nnen Wahlf&#228;cher in den Bereichen der &#8222;forschungsorientierten T&#252;binger klinische Curricula&#8220; (T&#252;KliF) bzw. der &#8222;klinischen Curricula Specials&#8220; (T&#252;KliS) mit mindestens 40 Stunden absolviert werden <TextLink reference="25"></TextLink>. Das vorliegende Curriculum soll w&#228;hrend eines zehnst&#252;ndigen Wahlfaches im Rahmen eines &#8222;T&#252;KliS&#8220; im Fach Chirurgie stattfinden. Die Studierenden k&#246;nnen sich f&#252;r den Kurs &#252;ber das bestehende und etablierte Online-Portal der Medizinischen Fakult&#228;t anmelden. </Pgraph><Pgraph>Zur Planung der Implementierung geh&#246;rt die Analyse der notwendigen, der verf&#252;gbaren und der zu beschaffenden Ressourcen <TextLink reference="3"></TextLink>. Neben organisatorischen Elementen bilden die Hauptbestandteile der Ressourcen die Lernmaterialien sowie das Personal. Die Lernmaterialien zu den genannten Inhalten sind aus den bisherigen Curricula von Anatomie, Chirurgie und Innere Medizin zum Teil verf&#252;gbar und werden von den Lehrenden zusammengestellt. Sie sollen gezielt das beschriebene Curriculum abbilden. Bei den Lehrenden handelt es sich um Mediziner&#42;innen der Abteilungen Allgemeine, Viszeral- und Transplantationschirurgie, der Medizinischen Klinik, Innere Medizin I, sowie des Instituts f&#252;r klinische Anatomie der Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen. Dies betrifft vor allen Vorlesungen, Fallbeispiele und Demonstrationsvideos. Gesondert betrachtet werden die neu erstellten Lernmaterialien (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>), die nach den Anforderungen durch die Kompetenztiefe 3a &#38; 3b konzipiert wurden und f&#252;r das Curriculum neu erstellt werden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Step 6: Evaluation">
      <MainHeadline>Step 6: Evaluation</MainHeadline><Pgraph>Primarily, three user groups are available for the planned evaluation:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Participants</ListItem><ListItem level="1">Faculty</ListItem><ListItem level="1">Curriculum organisation</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>All three user groups benefit from feedback and have their own interests. For participants, the focus is on gains in content-related knowledge and their own performance. Faculty and curriculum organisations benefit from feedback on teaching strategies, content, and organisation. This knowledge can be used for future interdisciplinary curricula. For the curriculum organisation, points such as the elective structure, concrete implementation, and the handling of the simulators created are especially important. The result of this breakdown is that students should be evaluated in the interest of all user groups, including the faculty and the organisation. The following evaluation design is appropriate for the planned elective: </Pgraph><Pgraph><Mark2>Pretest</Mark2> during the first hour of the elective, post-test at the end of the elective, and subsequent comparison of learning outcomes.</Pgraph><Pgraph>The content of the exam consists mainly of multiple-choice questions to test the depths of competency 1 and 2, but also includes a separate task. To approximate and inquire about the depth of competence 3, students are asked to draw different anatomies before and after resection in both tests. In this way, the learning effect for depth of competency 3a can be assessed at the completion of the elective. Also planned is a programmatic evaluation of organisation and teaching strategies. The evaluation design would allow statistical tests to measure the significance of possible differences between evaluation scores. The evaluation data collected would be used to examine and adjust teaching strategies, general course content, and specific course content. Regular evaluation of the elective should result in the curriculum being optimised with each cycle.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schritt 6: Evaluation">
      <MainHeadline>Schritt 6: Evaluation</MainHeadline><Pgraph>F&#252;r die geplante Evaluation stehen prim&#228;r drei Nutzergruppen zur Verf&#252;gung:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Teilnehmer&#42;innen</ListItem><ListItem level="1">Fakult&#228;t</ListItem><ListItem level="1">Curriculums-Organisation</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Alle drei Nutzergruppen profitieren jeweils von Feedback und haben eigene Interessen. F&#252;r die Teilnehmer&#42;Innen steht der inhaltliche Wissenszuwachs und die eigene Performance im Vordergrund. Fakult&#228;t und Curriculums-Organisation profitieren von Feedback zu den Lehrstrategien, zu den Lehrinhalten oder zur Organisation. Genutzt werden kann das Wissen f&#252;r zuk&#252;nftige, interdisziplin&#228;re Curricula. F&#252;r die Curriculums-Organisation sind vor allem Punkte wie die Wahlfachstruktur, die konkrete Umsetzung und der Umgang mit den erstellen Simulatoren wichtig. Das Resultat aus dieser Aufschl&#252;sselung ist, dass die Studierenden im Interesse aller Nutzergruppen, also auch der Fakult&#228;t und der Organisation, evaluiert werden sollen. Folgendes Evaluationsdesign bietet sich f&#252;r das geplanten Wahlpflichtfach an: </Pgraph><Pgraph><Mark2>Pre-Test </Mark2>in der ersten Stunde des Wahlfaches, <Mark2>Post-Test </Mark2>am Ende des Wahlfaches, anschlie&#223;ender Vergleich des Lernerfolgs</Pgraph><Pgraph>Der Inhalt der Pr&#252;fung besteht haupts&#228;chlich aus Multiple-Choice Fragen, um die Kompetenztiefen 1 &#38; 2 zu pr&#252;fen, enth&#228;lt jedoch auch eine gesonderte Aufgabe. Um die Kompetenztiefe 3 ann&#228;hernd abzubilden und zu erfragen, sollen die Studierenden bei beiden Tests verschiedenen Anatomien vor und nach der Resektion zeichnen. Auf diese Weise kann der Lerneffekt f&#252;r die Kompetenztiefen 3a beim Abschluss des Wahlfaches gepr&#252;ft werden. Ebenfalls geplant ist eine programmatische Evaluation zur Organisation und zu den Lehrstrategien. Durch das Evaluationsdesign lie&#223;en sich statistische Tests durchf&#252;hren, die Signifikanz m&#246;glicher Differenzen zwischen den Evaluationswerte zu messen. Die erhobenen Evaluationsdaten sollen genutzt werden, um die Lehr-Strategien, die allgemeinen und die speziellen Kursinhalte zu pr&#252;fen und anzupassen. Eine regelm&#228;&#223;ige Evaluation des Wahlfaches soll dazu f&#252;hren, dass das Curriculum mit jedem Zyklus optimiert wird.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Summary">
      <MainHeadline>Summary</MainHeadline><Pgraph>The planning of an interdisciplinary elective course &#8216;Postoperative Modified Anatomy&#8217; by the Department of General, Visceral and Transplant Surgery, the Medical Clinic I with Gastroenterology and the Institute of Clinical Anatomy is presented. It has been possible to develop an interlinked curriculum in six steps which benefits clinical and preclinical students. The individually required depths of competence of the NKLM 2.0 can be learnt based on the present curriculum with the respective relevant strategies. At the same time, in the sense of the Z-curriculum, clinical students can repeat the newly required &#8220;basic knowledge&#8221; in the clinical section and deepen it using clinical examples. The implementation of the curriculum takes place on a tightly timed schedule. The constantly growing knowledge of future physicians makes the efficient design of medical courses urgently necessary. Through evaluation, the developed curriculum contains a mechanism through which findings on the suitability of teaching methods, teaching content, and the organisation can be further developed and considered in repeated implementations. The evaluations will show whether a Z-curriculum in the sense of the new licensing regulations can be implemented based on the elective subject &#8220;postoperative modified anatomy&#8221;. A blueprint for the further planning of courses according to the specifications of a Z-curriculum is presented to the reader here. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Res&#252;mee">
      <MainHeadline>Res&#252;mee</MainHeadline><Pgraph>Vorgestellt wird die Planung eines interdisziplin&#228;ren Wahlpflichtfaches &#8222;Ver&#228;nderte Anatomie&#8220; durch die Klinik f&#252;r Allgemeine, Viszeral- und Transplantationschirurgie, die Medizinische Klinik I mit der Gastroenterologie und dem Institut f&#252;r klinische Anatomie. Es ist gelungen in sechs Schritten ein verzahntes Curriculum zu entwickeln, von dem klinische sowie vorklinische Studierende profitieren k&#246;nnen. Die individuell geforderten Kompetenztiefen des NKLM 2.0 k&#246;nnen anhand des vorliegenden Curriculums mit den jeweilig geeigneten Strategien erlernt werden. Gleichzeitig k&#246;nnen, im Sinne des Z-Curriculums, klinische Studierende das neu geforderte &#8222;Grundlagenwissen&#8220; im klinischen Abschnitt wiederholen und anhand klinischer Beispiele vertiefen. Die Umsetzung des Curriculums findet in einem eng getakteten Zeitplan statt. Das stetig wachsende Wissen f&#252;r angehende Mediziner&#42;innen macht das effiziente Gestalten von medizinischen Lehrveranstaltungen dringend notwendig. Das entwickelte Curriculum enth&#228;lt durch die Evaluation einen Mechanismus, in dem Erkenntnisse zur Eignung der Lehrmethode, der Lehrinhalte und der Organisation weiterentwickelt werden und bei den wiederholten Durchf&#252;hrungen ber&#252;cksichtigt werden k&#246;nnen. Die Auswertungen werden zeigen, ob sich anhand des Wahlpflichtfachs &#8222;Ver&#228;nderte Anatomie&#8220; ein Z-Curriculum im Sinne der neuen Approbationsordnung, umsetzen l&#228;sst. Grunds&#228;tzlich steht dem Leser hier eine Blaupause f&#252;r die weitere Planung von Kursen entsprechend den Vorgaben eines Z-Curriculums zur Verf&#252;gung.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Funding">
      <MainHeadline>Funding</MainHeadline><Pgraph>At the Faculty of Medicine of the University Hospital T&#252;bingen, the funding line PROFIL is awarded by the Quality Offensive Teaching, which made the present work possible (F.7231105).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="F&#246;rderung">
      <MainHeadline>F&#246;rderung</MainHeadline><Pgraph>An der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;tsklinik T&#252;bingen wird durch die Qualit&#228;tsoffensive Lehre die F&#246;rderlinie PROFIL ausgelobt, welche die vorliegende Arbeit erm&#246;glichte (F.7231105). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: The learning objectives are summarized in terms of subjects. For each subject, the appropriate competencies from the new NKLM 2.0 can be found and cited (4), page 5</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Die Lernziele sind inhaltlich zusammengefasst. Zu den Inhalten lassen sich jeweils die passanenden Kompetenzen aus dem neuen NKLM 2.0 finden und zitieren (4), Seite 5</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Abstract of the LOOP Learning Objectives Catalog, description of the different depths of competencies 1 -3b (4), page 5 </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Auszug aus dem LOOP Lernzielkatalog, Beschreibung der verschiedenen Kompetenztiefen 1 -3b (4), Seite 5</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>3</MediaNo>
          <MediaID language="en">3en</MediaID>
          <MediaID language="de">3de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 3: Learning objectives (A-D) with assigned concrete skills, corresponding taxonomy and teaching strategies, page 5</Mark1><LineBreak></LineBreak><LineBreak></LineBreak><LineBreak></LineBreak></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 3: Lehrzielen (A-D) mit zugeordneten konkreten F&#228;higkeiten, entsprechende Taxonomie und Lehr-Strategien, Seite 5</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
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          <MediaID language="de">4de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 4: Schedule of the elective</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 4: Zeitplan des Wahlfachs</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <NoOfTables>4</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
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          <MediaID>1</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Interactive &#8220;Altered anatomy Simulators&#8221;: A printed image of the anatomy is glued onto a wooden plate. The parts of the anatomy that are circled in black represent boundaries that should not be mobilized in real patients (e.g. the retroperitoneum). Shown in gray are the stabilizing ligaments that could be mobilized during various maneuvers. Along the black line, acrylic glass boundaries are glued on both sides so that students cannot move the plasticine on the plate. The dough can only be mobilized and moved in the free areas. The anatomy template is also sealed with an acrylic glass plate and screwed onto the wooden mold. The materials used can all be purchased inexpensively at a hardware store.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Interaktive Anatomieschablonen: Auf einer Holzplatte ist ein gedrucktes Bild der Anatomie aufgeklebt. Die Stellen der Anatomie, die schwarz umrundet sind, stellen Begrenzungen dar, welche in echten Patient&#42;innen nicht mobilisiert werden sollen (z.B. das Retroperitoneum). In Grau sind die stabilisierenden Ligamente dargestellt, die bei verschiedenen Man&#246;vern mobilisiert werden k&#246;nnten. Entlang der schwarzen Linie sind auf beiden Seiten Begrenzungen aus Acrylglas eingeklebt, so dass die Studierenden die Knete nicht auf der Platte verschieben k&#246;nnen. Die Knete l&#228;sst sich lediglich in den freien Bereichen mobilisieren und verschieben. Der Anatomieschablone ist ebenfalls mit einer Acrylglasplatte versiegelt und auf die Holzform aufgeschraubt. Die verbauten Materialien lassen sich allesamt kosteng&#252;nstig in einem Baumarkt erwerben.</Mark1></Pgraph></Caption>
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