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    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0014762</IdentifierUrn>
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    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">Overview of digital health teaching courses in medical education in Germany in 2020</Title>
      <TitleTranslated language="de">Erste &#220;bersicht der Lehrveranstaltungen mit dem Inhalt &#8222;Digitale Kompetenzen&#8220; an den medizinischen Universit&#228;ten in Deutschland 2020</TitleTranslated>
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        <Address language="en">Universit&#228;tsklinikum Essen, Klinik f&#252;r An&#228;sthesiologie und Intensivmedizin, Hufelandstr. 55, D-45147 Essen, Germany<Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Essen, Klinik f&#252;r An&#228;sthesiologie und Intensivmedizin, Essen, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;tsklinikum Essen, Klinik f&#252;r An&#228;sthesiologie und Intensivmedizin, Hufelandstr. 55, 45147 Essen, Deutschland<Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Essen, Klinik f&#252;r An&#228;sthesiologie und Intensivmedizin, Essen, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>jana.aulenkamp&#64;uk-essen.de</Email>
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          <Affiliation>Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland</Affiliation>
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          <Affiliation>Eberhard-Karls Universit&#228;t T&#252;bingen, T&#252;bingen, Deutschland</Affiliation>
          <Affiliation>Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland, Berlin, Deutschland</Affiliation>
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          <Affiliation>Ruprecht-Karls-Universit&#228;t Heidelberg, Heidelberg, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>jeremyschmidt95&#64;yahoo.de</Email>
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      <SectionHeading language="de">Digitale Kompetenzen</SectionHeading>
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    <DateReceived>20191130</DateReceived>
    <DateRevised>20201120</DateRevised>
    <DateAccepted>20210109</DateAccepted>
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    <DatePublished>20210415</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>38</Volume>
        <Issue>4</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>80</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Die Digitalisierung des Gesundheitswesens stellt &#196;rztinnen und &#196;rzte vor neue Herausforderungen. Somit w&#228;chst die Relevanz des Erlernens von Digitalen Kompetenzen (DiKo), wie z.B. Kenntnisse im Umgang mit Datenmengen, Telemedizin oder Apps, bereits im Medizinstudium. DiKo sind hierbei klar zu trennen von digitalisierten Lehrformaten, die seit der COVID 19-Pandemie vermehrt eingesetzt wurden. Dieser Artikel beschreibt, an welchen Fakult&#228;ten in Deutschland digitale Kompetenzen bereits in die Medizinische Ausbildung integriert sind. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>&#220;ber eine Literaturrecherche auf Pubmed und Google sowie durch den Kontakt zu allen Dekanaten und weiteren Lehrverantwortlichen deutscher medizinischer Fakult&#228;ten wurden Lehrveranstaltungen, die DiKo als Lehrinhalt aufweisen, gesammelt und in einer Tabelle zusammengefasst.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse:</Mark1> In einer ersten stichprobenartigen &#220;bersicht wurden 16 Universit&#228;ten identifiziert, die Lehrveranstaltungen zu DiKo anbieten. Im Wahlpflichtbereich konnten 17 Universit&#228;ten und im Pflichtbereich acht Universit&#228;ten identifiziert werden. Der Umfang und die inhaltliche Ausgestaltung der Lehrveranstaltungen divergiert zwischen Pflichtcurricula, integrierten Lehrveranstaltungen verschiedener Gr&#246;&#223;e und Wahlpflichtveranstaltungen, die einmalig oder longitudinal integriert sind. Die gelehrten Themen sind heterogen und umfassen einerseits Grundlagen der medizinischen Informatik, wie z.B. Datenmanagement und andererseits eine Sammlung aus z.B. Ethik, Recht, Apps, K&#252;nstlicher Intelligenz, Telemedizin und Robotik. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Aktuell werden nur an einem Teil der deutschen medizinischen Fakult&#228;ten Lehrveranstaltungen zu DiKo angeboten. Diese Veranstaltungen divergieren in Umfang und Ausgestaltung. Sie sind h&#228;ufig im Wahlpflichtbereich angesiedelt und erreichen nur einen Teil der Studierenden. Eine Verankerung von DiKo im bereits vorhandenen Querschnittsbereich erscheint begrenzt. Angesichts der fortschreitenden Digitalisierung des Gesundheitswesens ist es notwendig, zuk&#252;nftige Lehrveranstaltungen zu DiKo allen Medizinstudierenden zug&#228;nglich zu machen. Um diesen Ausbau z&#252;gig voranzutreiben wird die Umsetzung des neuen Lernzielkatalog, in den DiKo integriert sind, eine Netzwerkbildung, eine Lehrendenqualifikation sowie die Einbindung Studierender empfohlen. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective: </Mark1>The digitalization of the healthcare system poses new challenges for physicians. Thus, the relevance of learning digital competencies (DiCo), such as dealing with data sets, apply telemedicine or using apps, is already growing in medical education. DiCo should be clearly separated from digitized teaching formats, which have been increasingly used since the COVID 19 pandemic. This article outlines the faculties in Germany where DiCo are already integrated into medical education.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>Courses with DiCo as teaching content were collected by a literature research on Pubmed and Google as well as by contacting all dean&#39;s offices and other persons responsible for teaching at German medical faculties. The courses were summarized in a table.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>In a first survey, 16 universities were identified that offer courses on DiCo. In the elective area at the universities, 17 courses and in the compulsory area eight courses could be identified. The scope and content of the courses diverged between compulsory curricula, integrated courses of different lengths, and elective courses that are one-time or longitudinally integrated. The topics taught are heterogeneous and include fundamentals of medical informatics such as data management on the one hand and a collection of e.g. ethics, law, apps, artificial intelligence, telemedicine and robotics on the other hand.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>Currently, only some German medical faculties offer courses on DiCo. These courses vary in scope and design. They are frequently part of the elective curriculum and only reach some of the students. The possibility of embedding DiCo in the already existing cross-sectional area appears limited. In view of the ongoing digitalization of healthcare, it is necessary to make future courses on DiCo accessible to all medical students. In order to drive this expansion forward, the implementation of the new learning objectives catalogue, in which DiCo are integrated, a network formation, a teaching qualification as well as the involvement of students is recommended.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>The digitalisation of healthcare is a development that has been progressing for several years and is growing in importance. Easier access to medical knowledge, data-recording wearables, and telemedicine will permanently change healthcare in the next few years <TextLink reference="1"></TextLink>. The first political basis has been set with laws for the provision of digital health applications, telemedicine and the electronic patient record <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>The majority of medical students has a positive view of the digitalisation of care, but at the same time students do not feel well prepared for this change in the healthcare system <TextLink reference="4"></TextLink>. <TextLink reference="5"></TextLink>. Also, health informatics and eHealth are not yet integrated throughout the field of advanced training <TextLink reference="6"></TextLink>. Physicians have a special responsibility, for instance, in dealing with health apps, but they are not adequately prepared for this <TextLink reference="7"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Dealing with these digital applications in everyday clinical life requires learning Digital Competencies (DiCo) <TextLink reference="8"></TextLink>, as training on the subject promotes acceptance <TextLink reference="9"></TextLink> and such teaching should start early in education <TextLink reference="10"></TextLink>. Even if students often use digital technologies in their everyday life, this does not imply that they can apply this in a professional healthcare setting <TextLink reference="11"></TextLink>. The German Council of Science and Humanities recommended with regard to the &#8220;Masterplan Medizinstudium 2020&#8221; to integrate digitalisation as a central topic in medical education <TextLink reference="12"></TextLink>. The German term &#8220;Digitale Kompetenzen&#8221; (Digital Competencies, short DiCo) is not used uniformly. The corresponding term &#8220;eHealth literacy&#8221;, established in the international context, describes an informed and self-confident handling of digital health information <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In medical education, a distinction must be made between the digitalisation of teaching methods (such as learning apps, PowerPoint, eLearning courses, etc.), and DiCo as teaching content. For DiCo, the German Society for Medical Informatics, Biometry and Epidemiology (GMDS) has published a catalog with learning objectives sorted in central topic areas as a guide <TextLink reference="14"></TextLink>. In the National Competence-Based Learning Objectives Catalog for Medicine (NKLM), there are currently hardly any learning objectives that can be assigned to DiCo <TextLink reference="8"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>At present, there is no overview of the courses that are already offered on DiCo available. Therefore, it is uncertain to what extent future physicians are prepared for the developments in the digitalisation of healthcare. This article aims to present a descriptive inventory of the teaching of DiCo at medical faculties in Germany.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Die Digitalisierung des Gesundheitswesens ist eine seit mehreren Jahren fortschreitende Entwicklung, die an Bedeutung zunimmt. Der einfachere Zugang zu medizinischem Wissen, Daten aufzeichnende Wearables, und Telemedizin werden das Gesundheitswesen in den n&#228;chsten Jahren nachhaltig ver&#228;ndern <TextLink reference="1"></TextLink>. Erste politische Grundsteine wurden mit Gesetzen f&#252;r die Versorgung mit digitalen Gesundheitsanwendungen, Telemedizin und der elektronischen Patientenakte gelegt <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Die Mehrheit der Medizinstudierenden sieht der Digitalisierung der Versorgung positiv entgegen, gleichzeitig f&#252;hlen sie sich nicht gut auf diese Ver&#228;nderung des Gesundheitssystems vorbereitet <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. Auch im Bereich der Weiterbildung ist Gesundheitsinformatik&#47;eHealth noch nicht fl&#228;chendeckend integriert <TextLink reference="6"></TextLink>. Dabei f&#228;llt &#196;rzt&#42;innen beispielsweise im Umgang mit Gesundheits-Apps eine besondere Verantwortung zu, auf die sie nicht ausreichend vorbereitet werden <TextLink reference="7"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Der Umgang mit diesen digitalen Anwendungen im klinischen Alltag erfordert das Erlernen Digitaler Kompetenzen (DiKo) <TextLink reference="8"></TextLink>, denn Schulungen zu der Thematik f&#246;rdern die Akzeptanz <TextLink reference="9"></TextLink> und diese Vermittlung sollte bereits fr&#252;h in der Ausbildung beginnen <TextLink reference="10"></TextLink>. Auch wenn Studierende in Ihrem Alltag oft digitale Technologien verwenden, impliziert dies nicht, dass Sie dies auch auf das Gesundheitswesen anwenden k&#246;nnen <TextLink reference="11"></TextLink>. Der Wissenschaftsrat empfahl im Hinblick auf den Masterplan Medizinstudium 2020, Digitalisierung als zentrales Thema in das Medizinstudium zu integrieren <TextLink reference="12"></TextLink>. Der deutsche Begriff DiKo wird nicht einheitlich verwendet. Der im internationalen Kontext etablierte Begriff &#8222;eHealth literacy&#8220; beschreibt  einen informierten und selbstbewussten Umgang mit digitalen Gesundheitsinformationen <TextLink reference="13"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In der Medizinischen Ausbildung muss zwischen der Digitalisierung der Lehrmethoden (wie Lern-Apps, PowerPoint, eLearning Kurse etc.), und DiKo als Lehrinhalt unterschieden werden. F&#252;r DiKo hat die Deutsche Gesellschaft f&#252;r Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (GMDS) einen Lernzielkatalog der zentralen Themenfelder als Orientierungshilfe ver&#246;ffentlicht <TextLink reference="14"></TextLink>. Im Nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkatalog Medizin (NKLM) gibt es aktuell kaum Lernziele, die den DiKo zuzuordnen sind <TextLink reference="8"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Aktuell gibt es noch keinen &#220;berblick &#252;ber die bereits angebotenen Lehrveranstaltungen zu DiKos und daher ist es ungewiss wie weit angehende &#196;rztinnen und &#196;rzte auf die Entwicklungen zur Digitalisierung des Gesundheitswesens vorbereitet werden. Dieser Artikel hat das Ziel eine deskriptive Bestandsaufnahme der Lehre zu DiKo an den medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland darzulegen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Methodology">
      <MainHeadline>Methodology</MainHeadline><Pgraph>The research of DiCo projects was performed in three ways: via an online search, two queries of the deaneries of all medical faculties in Germany, and a survey of the &#8220;digital competencies&#8221; working group of the NKLM&#47;GK process.</Pgraph><Pgraph>First, a simple search via PubMed and Google using the keywords &#8220;digital health&#8221;, &#8220;digital competencies&#8221;, &#8220;digital literacy&#8221;, &#8220;medical school&#8221;,  &#8220;medical education&#8221; and the corresponding German words was conducted, for papers on projects at German universities, colleges, and medical faculties.</Pgraph><Pgraph>Simultaneously, the deaneries of all German medical faculties as well as all members of the NKLM&#47;GK working group &#8220;Digital Competencies&#8221; were contacted by mail and asked to name corresponding concepts, projects and courses. The deaneries were contacted under the general e-mail address and the persons most likely to be responsible in each case were approached, for example curriculum officers, digitalisation officers and officers for the timetable, if their addresses were found on the website. Telephone interviews were conducted in some cases. The deans of studies were queried in November 2019 and again as part of the review process in June&#47;July 2020. The members of the NKLM&#47;GK working group were contacted, as they were assumed to have expertise in the courses offered.</Pgraph><Pgraph>The overview in this article only includes courses which, in the view of the authors, deal with digitalisation in medicine and the teaching of digital competencies as teaching content. This selection was based on the GMDS learning objectives catalogue on medical informatics competencies for physicians <TextLink reference="14"></TextLink>. Courses that use digitalisation as a teaching method but teach competencies that are primarily independent of digitalisation in healthcare were excluded from this overview. Similarly, courses that were in the planning phase but not implemented at time of assessment were excluded. The teaching of DiCo which are not officially part of a course and comprise less than one teaching unit (UE, equivalent to 45 min) were also excluded.</Pgraph><Pgraph>The courses have been listed in a table and broken down by scope, content, elective or compulsory, and examination type.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methodik">
      <MainHeadline>Methodik</MainHeadline><Pgraph>Die Recherche der Projekte erfolgte &#252;ber drei Wege: &#252;ber eine Onlinerecherche, zwei Abfragen der Studiendekanate aller medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland, und eine Befragung der sogenannten Arbeitsgruppe &#8222;Digitale Kompetenzen&#8220; des NKLM&#47;GK-Prozesses.</Pgraph><Pgraph>Zun&#228;chst wurden eine einfache Suche &#252;ber PubMed und Google mit den Stichworten &#8222;digital health&#8220;, &#8222;digital competencies&#8220;, &#8222;digital literacy&#8220;, &#8222;medical school&#8220; und &#8222;medical education&#8220; sowie den entsprechenden deutschen W&#246;rtern einfache Suchen nach Arbeiten &#252;ber Projekte an deutschen Universit&#228;ten, Hochschulen und medizinischen Fakult&#228;ten durchgef&#252;hrt.</Pgraph><Pgraph>Parallel wurden per Mail die Studiendekanate aller deutschen medizinischen Fakult&#228;ten sowie alle Arbeitsgruppenmitglieder der NKLM&#47;GK-AG &#8222;Digitale Kompetenzen&#8220; kontaktiert und gebeten, entsprechende Konzepte, Projekte und Lehrveranstaltungen zu benennen. Bei den Studiendekanaten wurden diese immer unter der allgemeinen Mailadresse kontaktiert und die jeweils, sofern durch Internetauftritt m&#246;glich, am ehesten zust&#228;ndigen Personen, beispielsweise Curriculumsbeauftragte, Digitalisierungsbeauftragte und Beauftragte f&#252;r den Stundenplan angesprochen. Teilweise wurden Telefoninterviews durchgef&#252;hrt. Die Abfrage der Studiendekanate erfolgte dabei im November 2019 sowie erneut im Rahmen des Review-Prozesses im Juni&#47;Juli 2020. Die Arbeitsgruppenmitglieder der NKLM&#47;GK-AG wurden kontaktiert, da hier Expertise zu angebotenen Lehrveranstaltungen vermutet wurde.</Pgraph><Pgraph>In die &#220;bersicht dieses Artikels wurden nur solche Lehrveranstaltungen aufgenommen, die sich, aus Sicht der Autoren, mit der Digitalisierung in der Medizin und der Vermittlung von digitalen Kompetenzen als Lehr<Mark2>inhalt</Mark2> befassen. Orientiert wurde sich bei dieser Auswahl an dem Lernzielkatalog der GMDS zu Kompetenzen der Medizininformatik f&#252;r &#196;rztinnen und &#196;rzte <TextLink reference="14"></TextLink>. Veranstaltungen, die zwar Digitalisierung als Lehrmethode verwenden, dort jedoch Kompetenzen vermitteln, die prim&#228;r von der Digitalisierung in der Gesundheitsversorgung unabh&#228;ngig sind, wurden aus dieser &#220;bersicht ausgeschlossen. Ebenso wurden auch solche Veranstaltungen, die sich in derzeit in der Planungsphase befinden, aber derzeit noch nicht umgesetzt werden, ausgeschlossen. Die Vermittlung von DiKo, die nicht offiziell Teil einer Lehrveranstaltung sind und weniger als eine Unterrichtseinheit (UE, entspricht 45 min) umfassen wurden ebenfalls ausgeschlossen.</Pgraph><Pgraph>Die Veranstaltungen wurden in einer Tabelle aufgestellt und nach Umfang, Inhalt, Wahl oder Pflicht und Pr&#252;fung aufgeschl&#252;sselt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>24 faculties and 9 members of the &#34;Digital Competencies&#34; working group of the NKLM&#47;GK-process reported back. One course was found via Pubmed and one via Google search (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). In total, 25 projects could be included in the overview. The main reason for excluding courses was that they featured digitisation of teaching materials and teaching methods but did not address the topic of &#8220;digitalisation&#8221; as teaching content. </Pgraph><Pgraph>According to our survey, there are currently 16 universities that have integrated DiCo into the curricula of medical education (see attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). We were able to list 17 courses in the elective area and eight courses in the compulsory area. Of all the courses, only three extend longitudinally over several semesters. The extent of integration at the universities diverges. For example, the learning objectives for DiCo are partly integrated into other elective courses for a few students (cf. Bochum) <TextLink reference="15"></TextLink>, to a lesser extent part of the compulsory curriculum via the cross-sectional area &#8220;Epidemiology, Medical Biometry and Medical Informatics&#8221; (EBI) (cf. M&#252;nster) <TextLink reference="16"></TextLink>, or established in a focused manner in extensive elective modules over several semesters (cf. UKE Hamburg) <TextLink reference="17"></TextLink>. Most elective subjects are designed for 10-25 students, so that currently often only a small fraction of medical students is reached. Some subjects are only scheduled for a few hours, others contain 60 lessons (cf. Berlin) <TextLink reference="9"></TextLink> or are combined with a clinical elective (cf. Giessen) <TextLink reference="18"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In most cases, the courses cover a wide range of digital medicine. For example, they primarily include the following learning objectives:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">address the topic: reflecting on physician roles in the digital age,</ListItem><ListItem level="1">evaluate possibilities of using mobile apps as well as indications for using telemedicine,</ListItem><ListItem level="1">know machine learning and explain basic principles of neural networks,</ListItem><ListItem level="1">differentiate between legal and ethical aspects of the digitalisation of healthcare. </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>However, the content of the individual electives varies, so that further clustering and subdivision based on content or learning objectives was not possible. For example, in Halle, students are given the opportunity to practice interprofessional ward rounds in telepresence modules, using a tablet with video transmission <TextLink reference="19"></TextLink>. In Mainz, students are using various apps, such as anamnesis support, and reflecting on this <TextLink reference="20"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In the compulsory area, medical informatics with the fundamentals of data management, workplace systems and telemedicine is established at some universities, primarily via the cross-sectional area EBI. The focus on the field of medical informatics could only be evaluated at a few locations. These topics are largely aligned with the GMDS learning objectives catalogue. For example, at the Hannover and M&#252;nster campuses, practical trainings prepare students for clinically relevant activities, such as workplace systems, online research, or the potential impact of digitalisation on health care <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. The extent to which the courses are intended to enable medical students to develop their own ideas and to deal not only with current but also future circumstances was evident in individual cases (cf. Berlin and Marburg) <TextLink reference="9"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Es haben sich 24 Fakult&#228;ten und 9 Arbeitsgruppenmitglieder der AG &#8222;Digitale Kompetenzen&#8220; des NKLM&#47;GK-Prozesses zur&#252;ckgemeldet. Eine Lehrveranstaltung wurde &#252;ber Pubmed und eine &#252;ber die Google-Suche gefunden (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). Insgesamt konnten von den R&#252;ckmeldungen 25 Projekte mit in die &#220;bersicht aufgenommen werden. Der Hauptausschlussgrund f&#252;r Lehrveranstaltungen war, dass diese eine Digitalisierung der Lehrmittel sowie der Lehrmethoden aufwiesen und nicht das Thema &#8222;Digitalisierung als Lehrinhalt&#8220; behandelten. </Pgraph><Pgraph>Es gibt unserer Erhebung nach aktuell 16 Universit&#228;ten, die DiKo in die Curricula der Humanmedizin integriert haben (siehe Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). Es konnten 17 Lehrveranstaltungen im Wahlbereich und acht Lehrveranstaltungen im Pflichtbereich aufgef&#252;hrt werden. Von allen Veranstaltungen erstrecken sich lediglich drei longitudinal &#252;ber mehrere Semester. Der Umfang der Integration an den Universit&#228;ten divergiert. So sind die Lernziele zu DiKo teilweise in andere Wahlpflichtf&#228;cher f&#252;r wenige Studierende integriert (vgl. Bochum) <TextLink reference="15"></TextLink>, in geringem Ausma&#223; Teil des Pflichtcurriculums &#252;ber den Querschnittsbereich &#8222;Epidemiologie, medizinische Biometrie und medizinische Informatik&#8220; (EBI) (vgl. M&#252;nster) <TextLink reference="16"></TextLink> oder fokussiert in umfangreichen Wahlpflichtmodulen &#252;ber mehrere Semester etabliert (vgl. UKE Hamburg) <TextLink reference="17"></TextLink>. Die meisten Wahlpflichtf&#228;cher sind f&#252;r 10-25 Studierende ausgelegt, sodass aktuell oft nur ein kleiner Teil der Medizinstudierenden erreicht wird. Manche F&#228;cher sind nur f&#252;r wenige Stunden angesetzt, andere beinhalten 60 Unterrichtseinheiten (UE) (vgl. Berlin) <TextLink reference="9"></TextLink> oder werden mit einer Famulatur verkn&#252;pft (vgl. Gie&#223;en) <TextLink reference="18"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Die Lehrveranstaltungen bilden in den meisten F&#228;llen eine gro&#223;e Bandbreite der digitalen Medizin ab. Beispielhaft beinhalten Sie vor allem folgende Lernziele:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Behandlung der Thematik: Arztrolle im digitalen Zeitalter reflektieren, </ListItem><ListItem level="1">M&#246;glichkeiten des Einsatzes mobiler Apps sowie Indikationen zur Verwendung von Telemedizin bewerten, </ListItem><ListItem level="1">maschinelles Lernen kennen und Grundprinzipien von neuronalen Netzen erl&#228;utern, </ListItem><ListItem level="1">rechtliche und ethische Aspekte der Digitalisierung des Gesundheitswesens differenzieren. </ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Jedoch ist die inhaltliche Ausgestaltung der einzelnen Wahlf&#228;cher unterschiedlich, sodass eine weitere Clusterung und Unterteilung anhalt der Inhalte oder Lernziele nicht m&#246;glich war. Beispielsweise wird es in Halle den Studierenden erm&#246;glicht, interprofessionelle Visiten in Telepr&#228;senz-Modulen, mit einem Tablet mit Video&#252;bertragung, zu &#252;ben <TextLink reference="19"></TextLink>. In Mainz probieren sich Studierende im Umgang mit verschiedenen Apps wie z.B. bei der Anamneseunterst&#252;tzung und reflektieren dies <TextLink reference="20"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Im Pflichtbereich ist an einigen Universit&#228;ten vor allen &#252;ber den Querschnittsbereich EBI die Medizinische Informatik mit Grundlagen des Datenmanagement, Arbeitsplatzsysteme und Telemedizin etabliert. Der Fokus auf den Bereich der Medizininformatik war nur an wenigen Standorten zu evaluieren. Diese Themen sind gr&#246;&#223;tenteils am GMDS-Lernzielkatalog orientiert. So werden z.B. an den Standorten Hannover und M&#252;nster die Studierenden in Praktika auf klinisch relevante T&#228;tigkeiten, wie Arbeitsplatzsysteme, Online-Recherchen oder auf m&#246;gliche Auswirkungen der Digitalisierung auf das Gesundheitswesen vorbereitet <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. Inwiefern die Lehrveranstaltungen Medizinstudierende dazu bef&#228;higen sollen, selbst Ideen zu entwickeln und sich nicht nur mit aktuellen, sondern auch zuk&#252;nftigen Gegebenheiten auseinandersetzen, war in Einzelf&#228;llen (vgl. Berlin und Marburg) <TextLink reference="9"></TextLink> ersichtlich.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>This first overview of courses on digital competencies at German medical faculties shows that several faculties have already integrated the subject, but mainly in the elective area so far.</Pgraph><Pgraph>The courses vary widely in scope and design, so that a classification based on definable content criteria was not possible. The current elective courses already cover a wide range of subjects and mainly provide a general overview of current digital trends in healthcare, such as digital health applications, robotics or new healthcare models. In some cases, students are given the opportunity to reflect on ethical, legal or political issues. Due to the very heterogeneous teaching content and the different presentation of the content, no content clustering was done. </Pgraph><Pgraph>Unfortunately, the extent to which DiCo are established within the framework of the already existing cross-sectional area of EBI could only be partially determined. There was little feedback from the deaneries in this case. In M&#252;nster, for example, the basics of medical informatics are not only mentioned in a lecture, but also deepened in an application-related way in a seminar. Otherwise, it can be assumed, that DiCo are currently not sufficiently integrated into the cross-sectional areas. On the one hand it is due to the poor level of information of medical students on digitalisation <TextLink reference="4"></TextLink>. <TextLink reference="5"></TextLink> and on the other hand it is due to the increasing demands for more competencies in digital medicine <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. The GMDS has made efforts to adapt the content of the cross-sectional area since 2012 <TextLink reference="22"></TextLink>, but these developments do not appear to be sufficient, so that the GMDS and the Society for Medical Education are calling for a national initiative <TextLink reference="8"></TextLink>. There is potential for the further expansion of the already existing cross-sectional area. In the future, longitudinal implementation could also improve learning outcomes and linkage with clinical subjects is suggested <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The low status of courses on DiCo contrasts with the change in the reality of care due to digitalisation, for which students should be prepared through basic knowledge up to the development of their own attitude. At the same time, training is an opportunity to implement new technologies in the healthcare system in a meaningful way <TextLink reference="22"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Diese erste &#220;bersicht der Lehrveranstaltungen zu digitalen Kompetenzen an deutschen medizinischen Fakult&#228;ten zeigt, dass bereits mehrere Fakult&#228;ten die Thematik aufgegriffen haben, jedoch bislang zumeist im Wahlpflichtbereich. </Pgraph><Pgraph>Die Veranstaltungen divergieren stark in Umfang und Ausgestaltung, sodass eine auf abgrenzbaren inhaltlichen Kriterien basierende Einteilung nicht m&#246;glich war. Die aktuellen Wahlfachveranstaltungen decken bereits eine Vielzahl an Themenfeldern ab und geben zumeist einen allgemeinen &#220;berblick &#252;ber aktuelle digitale Trends im Gesundheitswesen wie beispielsweise Digitale Gesundheitsanwendungen, Robotik oder neue Versorgungsmodelle. Teilweise wird Raum zur Reflektion &#252;ber ethische, rechtliche oder ethische Fragestellungen erm&#246;glicht. Aufgrund der sehr heterogenen Lehrinhalte und der sehr unterschiedlichen Darstellung der Inhalte wurde keine inhaltliche Clusterung durchgef&#252;hrt. </Pgraph><Pgraph>In welchem Umfang DiKo im Rahmen des bereits existierenden Querschnittsbereich EBI etabliert sind, war leider nur teilweise herauszufinden. Diesbez&#252;glich gab es nur wenig R&#252;ckmeldung. In M&#252;nster werden beispielsweise Grundlagen der medizinischen Informatik nicht nur in einer Vorlesung erw&#228;hnt, sondern auch in einem Seminar anwendungsbezogen vertieft. Ansonsten l&#228;sst sich zum einen aufgrund des schlechten Informationsstandes von Medizinstudierenden zur Digitalisierung <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink> und zum anderen aufgrund der sich h&#228;ufenden Forderungen nach mehr Kompetenzen zur digitalen Medizin <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> vermuten, dass DiKos aktuell nicht ausreichend in die Querschnittsbereiche integriert sind. Bereits seit dem Jahr 2012 gibt es Bestrebungen der GMDS die Inhalte des Querschnittsbereich anzupassen <TextLink reference="22"></TextLink>, jedoch scheinen diese nicht ausreichend, sodass von der GMDS und der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung eine nationale Initiative gefordert wird <TextLink reference="8"></TextLink>. Hier besteht Potential diesen bereits vorhandenen Bereich auszubauen. Zuk&#252;nftig k&#246;nnte auch eine longitudinale Implementierung den Lernerfolg verbessern und eine Verkn&#252;pfung mit klinischen F&#228;chern wird angeraten <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Der geringe Stellenwert der Lehrveranstaltungen zu DiKo steht im Kontrast zur Ver&#228;nderung der Versorgungsrealit&#228;t durch die Digitalisierung, auf die Studierende &#252;ber Grundlagenwissen bis zur Entwicklung eigener Haltung vorbereitet werden sollten. Ausbildung ist gleichzeitig eine Gelegenheit, neue Technologien sinnvoll im Gesundheitswesen zu implementieren <TextLink reference="22"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Challenges and limitations">
      <MainHeadline>Challenges and limitations</MainHeadline><Pgraph>The term &#8220;digitalisation&#8221; is a mixture in its meaning for university teaching. elearning platforms, PC exams or simulation programs, i.e. digitized teaching, are equated with the teaching of digital competencies. The reason for this may lie both in a translation of &#8220;digital health&#8221; or &#8220;eHealth literacy&#8221; that is not yet used in everyday language, and in definitions of the associated content for medical education that are also not yet standardised internationally. &#8220;Digital competencies&#8221; is hardly used in English-language literature. The more common term &#8220;digital literacy&#8221; is used partly as an overarching collective term and partly as one of many components of digital health for the subarea of accessing and using knowledge and sources, often overlapping with &#8220;digital health literacy&#8221; and &#8220;e-health literacy&#8221; <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>. Online searches likewise proved difficult because of the inconsistent scientific terminology addressed. In the United States, despite many existing chairs and initial certificates, integration into medical education is still mostly limited to electives and based on inconsistent content <TextLink reference="26"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In Germany, the term &#8220;digital competencies&#8221; has become established <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>. We consider this to be suitable for providing a distinction from digitized teaching. </Pgraph><Pgraph>This inconsistent term complicates the question of a uniform definition of learning objective content: What do digital competencies include and are they covered as completely as possible in the curriculum&#63; The GMDS has presented a catalogue of learning objectives for the basic structure of the DiCo <TextLink reference="14"></TextLink>, and there are also competence frameworks in the international context, for example the &#8220;eHealth capabilities framework&#8221; of an Australian research group <TextLink reference="23"></TextLink> or the &#8220;Competence Framework&#8221; of the EU <TextLink reference="29"></TextLink>. In the working group &#8220;digital competencies&#8221; as part of the further development of the NKLM and the GK, the subject area is being put together in learning objectives and is to be published in the near future. Due to the obligation of the NKLM for faculty teaching and the GK for examinations, which is specified in the Master Plan for Medical Studies, many faculties will develop or deepen their teaching on the basis of the competencies and learning objectives formulated there. </Pgraph><Pgraph>Since the response rate of the deaneries and working group members was approximately 65&#37;, it is possible that not all existing projects are listed. In addition, it should be mentioned that not all teaching projects are published and the homepages of the faculties are very differently designed, so that the teaching contents of the modules were sometimes difficult to identify. Furthermore, some courses were excluded from our analysis (duration&#60;1 lesson of 45min). In addition, it appeared that the deaneries found it difficult to distinguish between digitisation of teaching and DiCo as teaching content in their feedback, despite emphasising it several times. This should be viewed critically in terms of awareness of the problem. </Pgraph><Pgraph>Therefore, this analysis can only be understood as a first overview and encourage future exchange and networking on the DiCo courses. For a better qualitative overview of the contents, a survey through direct interviews with the teachers about the concrete schedule of the courses is advisable. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Herausforderungen und Limitationen">
      <MainHeadline>Herausforderungen und Limitationen</MainHeadline><Pgraph>Der Begriff der &#8222;Digitalisierung&#8220; wird in seiner Bedeutung f&#252;r die Hochschullehre vermischt. E-Learning-Plattformen, PC-Klausuren oder Simulationsprogramme, also digitalisierte Lehre, werden mit der Lehre digitaler Kompetenzen gleichgesetzt. Der Grund hierf&#252;r liegt m&#246;glicherweise sowohl in einer noch nicht in der Alltagssprache verwandten &#220;bersetzung von &#8222;digital health&#8220; oder &#8222;eHealth literacy&#8220;, als auch in auch international noch nicht einheitlichen Begriffsdefinitionen der zugeh&#246;rigen Inhalte f&#252;r die medizinische Ausbildung. &#8222;Digital competencies&#8220; wird in englischsprachiger Literatur kaum verwendet. Der g&#228;ngigere Begriff &#8222;digital literacy&#8220; ist &#228;u&#223;erst heterogen und wird teils als &#252;bergreifender Sammelbegriff, teils als eine von vielen Komponenten von digital health f&#252;r den Teilbereich des Zugangs und Umgangs zu Wissen und Quellen verwandt, oft &#252;berlappend mit &#8222;digital health literacy&#8220; und &#8222;e-Health-literacy&#8220; <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>. Ebenso gestaltete sich die Onlinesuche aufgrund der angesprochenen uneinheitlichen wissenschaftlichen Terminologie schwierig. Auch in den USA ist, trotz bereits vielfach existierender Lehrst&#252;hle und erster Zertifikate, die Integration in die medizinische Ausbildung noch zumeist auf Wahlf&#228;cher begrenzt und basiert auf einer uneinheitlichen inhaltlichen Grundlage <TextLink reference="26"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In Deutschland hat sich als Terminus &#8222;Digitale Kompetenzen&#8220; gefestigt <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>. Wir halten diesen f&#252;r geeignet, um eine Abgrenzung zu digitalisierter Lehre zu bieten. </Pgraph><Pgraph>Dieser uneinheitliche Begriff erschwert die Frage nach einer einheitlichen Definition von Lernzielinhalten: Was beinhalten digitale Kompetenzen und wie decke ich sie m&#246;glichst vollst&#228;ndig in einem Curriculum ab&#63; Hier hat die GMDS einen Lernzielkatalog als Basis f&#252;r eine grundlegende Struktur der DiKo <TextLink reference="14"></TextLink> und auch im internationalen Kontext gibt es Kompetenzrahmen, beispielsweise den &#8222;ehealth capabilities framework&#8220; einer australischen Forschergruppe <TextLink reference="23"></TextLink> oder den &#8222;Competence Framework&#8220; der EU <TextLink reference="29"></TextLink>. In der Arbeitsgruppe &#8222;Digitale Kompetenzen&#8220; als Teil der Weiterentwicklung des NKLM und des GKs wird das Themenfeld in Lernzielen zusammengestellt und soll in naher Zukunft ver&#246;ffentlicht werden. Aufgrund der im Masterplan Medizinstudium festgeschriebenen Verpflichtung des NKLM f&#252;r die fakult&#228;re Lehre und des GKs f&#252;r die Examina werden viele Fakult&#228;ten anhand der dort formulierten Kompetenzen und Lernziele ihre Lehre entwickeln oder vertiefen. </Pgraph><Pgraph>Ca. 1&#47;2 der Dekanate sowie Arbeitsgruppenmitglieder haben die Anfragen nicht beantwortet, m&#246;glicherweise sind somit nicht alle existierenden Projekte aufgelistet. Zus&#228;tzlich wurden einige Veranstaltungen von unserer Analyse ausgeschlossen (Dauer &#60; 1 UE). Daher soll diese Analyse als ein erster &#220;berblick verstanden werden und den zuk&#252;nftigen Austausch sowie Netzwerkbildung zu den Lehrveranstaltungen von DiKo anregen. </Pgraph><Pgraph>Des Weiteren fiel den Dekanaten in den R&#252;ckmeldungen die Trennung zwischen Digitalisierung der Lehre und DiKo als Lehrinhalt trotz mehrfacher Betonung schwierig, was hinsichtlich des Problembewusstseins f&#252;r die Thematik durchaus kritisch zu beurteilen ist. Zus&#228;tzlich ist zu erw&#228;hnen, dass die Homepages der Fakult&#228;ten sehr unterschiedlich ausgestaltet sind, sodass die Lehrinhalte der Module teilweise schwer ersichtlich waren. F&#252;r eine bessere qualitative &#220;bersicht der Inhalte ist eine Erhebung mittels direkter Interviews mit den Lehrenden &#252;ber den konkreten Ablauf der Veranstaltungen ratsam. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Recommendations to the faculties">
      <MainHeadline>Recommendations to the faculties</MainHeadline><Pgraph>Many universities have already reported that they are currently developing new modules on digital competencies or expanding existing ones. In the development of a curriculum on DiCo, the following recommendations emerge from the authors&#8217; point of view:</Pgraph><Pgraph>An inventory at the individual faculty to bundle the various courses, as for example in Hanover, is recommended <TextLink reference="21"></TextLink>. Courses and their modules should be linked in the curriculum to demonstrate the diverse facets of the subject completely, but also not duplicate aspects within the overall programme. The use of the new NKLM as a basis for DiCo courses is indispensable. Integration into already existing teaching formats or clinical disciplines is possible, flexible formats that are adaptable should be chosen <TextLink reference="23"></TextLink>. Furthermore, technical resources must be made available <TextLink reference="30"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In order to gain further scientific expertise in this area, there is the option of founding own chairs, or starting new master&#8217;s programs on medical informatics, medical management or even digital medicine (Technische Hochschule Mittelhessen). Networking beyond one&#39;s own faculty for competence transfer and mutual benefit through existing pilot projects can be the key to faster and cross-faculty embedding <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>. Currently, eleven universities, including several medical faculties, are working on a large collaboration (HighMed Teaching Program <TextLink reference="32"></TextLink>) to create a learning platform on DiCo. Individual modules are to be offered with face-to-face sessions across professions. Such mono- or interprofessional collaborations between institutions and specialties offer great opportunities for rapid and collaborative progress <TextLink reference="8"></TextLink> and are important for different professional groups across the health care team to understand each other&#8217;s systems requirements <TextLink reference="30"></TextLink>. It is also feasible to involve e-health start-ups, health insurance companies, or interdisciplinary teaching with computer scientists, health services researchers, or pharmacists.</Pgraph><Pgraph>In this context, the training of teachers must also be considered in addition to the training of students. In addition to expanding the chairs, such as the new medical faculty in Bielefeld, which is developing its own chair for didactics, digitalization and interprofessionalism, further training programs must be initiated. In our view, the integration of committed students, who often have independent content expertise, into teaching is also advisable <TextLink reference="33"></TextLink>. For example, in Dresden, the curriculum certified by the Saxony Medical Association, in which students acquire DiCo together with physicians and participants from informatics, was initiated by students. </Pgraph><Pgraph>Overall, the teaching of digital competencies at the medical faculties is still being developed. At some campuses, digital competencies are already taught to some of the students, mostly as elective courses. Due to the increasing digitalization of healthcare, an expansion of courses and an increased inclusion in the compulsory curriculum on digital competencies appears future-oriented. Therefore, it is recommended for medical faculties to take a look at existing teaching elements, to implement DiCo learning objectives based on the new NKLM, to professionalize (chairs, continuing education) to network and to integrate students in the process. Students should already be prepared for the digital transformation of healthcare reality as part of their education.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Empfehlungen an die Fakult&#228;ten">
      <MainHeadline>Empfehlungen an die Fakult&#228;ten</MainHeadline><Pgraph>Bereits jetzt schilderten uns viele Universit&#228;ten, aktuell neue Module zu digitalen Kompetenzen zu entwickeln oder bestehende auszubauen. In der Entwicklung eines Curriculums zu DiKo zeichnen sich aus Autor&#42;innensicht folgende Empfehlungen ab:</Pgraph><Pgraph>Eine Bestandsaufnahme an der eigenen Fakult&#228;t zur B&#252;ndelung der einzelnen Veranstaltungen, wie beispielsweise in Hannover, wird angeraten <TextLink reference="21"></TextLink>. F&#228;cher und deren Module sollten sich untereinander im Curriculums-Aufbau bestm&#246;glich vernetzen, um die Facettenvielfalt vollst&#228;ndig, aber auch nicht doppelt abzubilden. Die Nutzung des neuen NKLMs als Basis der DiKo Lehrveranstaltungen ist unabdingbar. Die Integration in bereits bestehende Lehrformate oder klinische Disziplinen ist m&#246;glich, es sollten flexible Formate, die adaptierbar sind, gew&#228;hlt werden <TextLink reference="23"></TextLink>. Des Weiteren m&#252;ssen technische Ressourcen zur Verf&#252;gung gestellt werden <TextLink reference="30"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Um weitere wissenschaftliche Expertise in diesem Bereich zu erlangen, besteht die Option der Gr&#252;ndung eigener Lehrst&#252;hle, oder neue Masterstudieng&#228;nge zu Medizininformatik, Medizinmanagement oder sogar Digitaler Medizin (Technische Hochschule Mittelhessen) aufzunehmen. Eine Vernetzung &#252;ber die eigene Fakult&#228;t hinaus zur Kompetenzweitergabe und zum gegenseitigen Profitieren durch bereits bestehende Pilotprojekte kann den Schl&#252;ssel zu einer schnelleren und &#252;bergreifenden Verankerung darstellen <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>. Aktuell arbeiten elf Universit&#228;ten, darunter mehrere medizinische Fakult&#228;ten, an einem gro&#223;en Zusammenschluss (HighMed Teaching Programm <TextLink reference="32"></TextLink>) zur Erstellung einer Lernplattform zum Thema DiKo. Einzelne Module sollen mit berufsgruppen&#252;bergreifenden Pr&#228;senzveranstaltungen angeboten werden. Solche mono- oder interprofessionelle Kooperationen zwischen Institutionen und Fachrichtungen bieten gro&#223;e Chancen f&#252;r z&#252;gigen und gemeinsamen Fortschritt <TextLink reference="8"></TextLink> und sind wichtig damit verschiedenen Berufsgruppen im gesamten Gesundheitsteam die Anforderungen der Systeme an das jeweils andere verstehen <TextLink reference="30"></TextLink>. Denkbar ist auch die Einbindung von e-Health-Startups, Krankenkassen oder auch interdisziplin&#228;rer Lehre mit Informatiker&#42;innen, Versorgungsforscher&#42;innen oder Pharmazeut&#42;innen.</Pgraph><Pgraph>In diesem Kontext ist zu bedenken, dass zus&#228;tzlich zu der Ausbildung der Studierenden die Ausbildung der Lehrenden mitgedacht werden muss. Hier sind neben dem Ausbau der Lehrst&#252;hle, wie beispielsweise an der neuen medizinischen Fakult&#228;t Bielefeld ein eigener Lehrstuhl f&#252;r Didaktik, Digitalisierung und Interprofessionalit&#228;t entsteht, Weiterbildungsangebote zu initiieren. Auch die Integration von engagierten Studierenden, die oftmals eigenst&#228;ndig eine inhaltliche Expertise aufweisen, in die Lehre ist unserer Ansicht nach empfehlenswert <TextLink reference="33"></TextLink>. Beispielsweise ist in Dresden das von der &#196;rztekammer Sachsen zertifizierte Curriculum, bei dem Studierende zusammen mit &#196;rztinnen und &#196;rzten sowie Teilnehmenden aus der Informatik DiKo erwerben, von Studierenden initiiert. </Pgraph><Pgraph>Insgesamt befindet sich die Lehre digitaler Kompetenzen an den medizinischen Fakult&#228;ten noch im Aufbau. An einigen Standorten werden bereits, meist als Wahlpflichtf&#228;cher, an einen Teil der Studierenden Digitale Kompetenzen vermittelt. Aufgrund der zunehmenden Digitalisierung des Gesundheitswesens erscheint ein Ausbau der Lehrveranstaltungen zu Digitalen Kompetenzen zukunftsorientiert. Daher wird f&#252;r die medizinischen Fakult&#228;ten empfohlen, eine Bestandsaufnahme bereits bestehender Lehrelemente durchzuf&#252;hren, DiKo Lernziele anlehnend an den neuen NKLM zu implementieren, sich zu professionalisieren (Lehrst&#252;hle, Weiterbildung) und Netzwerkbildung zu betreiben. Studierende sollten auf den digitalen Wandel der Versorgungsrealit&#228;t bereits in Ihrer Ausbildung vorbereitet werden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Mesko B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gyorffy Z</RefAuthor>
        <RefTitle>The Rise of the Empowered Physician in the Digital Health Era: Viewpoint</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>J Med Internet Res</RefJournal>
        <RefPage>e12490</RefPage>
        <RefTotal>Mesko B, Gyorffy Z. The Rise of the Empowered Physician in the Digital Health Era: Viewpoint. J Med Internet Res. 2019;21(3):e12490. DOI: 10.2196&#47;12490</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.2196&#47;12490</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Deutscher Bundestag</RefAuthor>
        <RefTitle>Gesetz f&#252;r eine bessere Versorgung durch Digitalisierung und Innovation (Digitale-Versorgung-Gesetz - DVG)</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>Bundesgesetzbl Teil I</RefJournal>
        <RefPage>2562</RefPage>
        <RefTotal>Deutscher Bundestag. Gesetz f&#252;r eine bessere Versorgung durch Digitalisierung und Innovation (Digitale-Versorgung-Gesetz - DVG). Bundesgesetzbl Teil I. 2019;(49):2562.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Deutscher Bundestag</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefBookTitle>Entwurf eines Gesetzes zum Schutz elektronischer Patientendaten in der Telematikinfrastruktur (Patientendaten-Schutz-Gesetz - PDSG)</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Deutscher Bundestag. Entwurf eines Gesetzes zum Schutz elektronischer Patientendaten in der Telematikinfrastruktur (Patientendaten-Schutz-Gesetz - PDSG). Berlin: Deutscher Bundestag; 2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.bundesgesundheitsministerium.de&#47;fileadmin&#47;Dateien&#47;3&#95;Downloads&#47;Gesetze&#95;und&#95;Verordnungen&#47;GuV&#47;P&#47;PDSG-Bundestag&#95;Drs-18793.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.bundesgesundheitsministerium.de&#47;fileadmin&#47;Dateien&#47;3&#95;Downloads&#47;Gesetze&#95;und&#95;Verordnungen&#47;GuV&#47;P&#47;PDSG-Bundestag&#95;Drs-18793.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Jacobs R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kopp J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fellinger P</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Berufsmonitoring Medizinstudierende 2018 - Ergebnisse einer bundesweiten Befragung</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Jacobs R, Kopp J, Fellinger P. Berufsmonitoring Medizinstudierende 2018 - Ergebnisse einer bundesweiten Befragung. Berlin: Kassen&#228;rztliche Bundesvereinigung; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.kbv.de&#47;media&#47;sp&#47;Berufsmonitoring&#95;Medizinstudierende&#95;2018.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.kbv.de&#47;media&#47;sp&#47;Berufsmonitoring&#95;Medizinstudierende&#95;2018.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>Mosch L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Machleid F</RefAuthor>
        <RefAuthor>von Maltzahn F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kaczmarczyk R</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Digital Health in the Medical Curriculum: Addressing the Needs of the Future Health Workforce</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Mosch L, Machleid F, von Maltzahn F, Kaczmarczyk R. Digital Health in the Medical Curriculum: Addressing the Needs of the Future Health Workforce. Br&#252;ssel: European Medical Students&#39; Association; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;emsa-europe.eu&#47;wp-content&#47;uploads&#47;2019&#47;09&#47;Digital-Health-in-the-Medical-Curriculum&#95;-Addressing-the-Needs-of-the-Future-Health-Workforce.pdf&#63;fbclid&#61;IwAR26hELezf06cSuH63YCTypMsFMhTuKjzKTuXsszysKvF&#95;GRTnr5bjT3-Xs</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;emsa-europe.eu&#47;wp-content&#47;uploads&#47;2019&#47;09&#47;Digital-Health-in-the-Medical-Curriculum&#95;-Addressing-the-Needs-of-the-Future-Health-Workforce.pdf&#63;fbclid&#61;IwAR26hELezf06cSuH63YCTypMsFMhTuKjzKTuXsszysKvF&#95;GRTnr5bjT3-Xs</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>Jidkov L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Alexander M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bark P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Williams JG</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kay J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Taylor P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hemingway H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Banerjee A</RefAuthor>
        <RefTitle>Health informatics competencies in postgraduate medical education and training in the UK: a mixed methods study</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>BMJ Open</RefJournal>
        <RefPage>e025460</RefPage>
        <RefTotal>Jidkov L, Alexander M, Bark P, Williams JG, Kay J, Taylor P, Hemingway H, Banerjee A. Health informatics competencies in postgraduate medical education and training in the UK: a mixed methods study. BMJ Open. 2019;9(3):e025460. DOI: 10.1136&#47;bmjopen-2018-025460</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1136&#47;bmjopen-2018-025460</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>Long S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hasenfu&#223; G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Raupach T</RefAuthor>
        <RefTitle>Apps in der Inneren Medizin</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>Internist</RefJournal>
        <RefPage>324-330</RefPage>
        <RefTotal>Long S, Hasenfu&#223; G, Raupach T. Apps in der Inneren Medizin. Internist. 2019;60(4):324-330. DOI: 10.1007&#47;s00108-019-0568-9</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s00108-019-0568-9</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Haag M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Igel C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fischer MR</RefAuthor>
        <RefAuthor> German Medical Education Society (GMA)</RefAuthor>
        <RefAuthor> Committee &#34;Digitization - Technology-Assisted Learning and Teaching&#34;</RefAuthor>
        <RefAuthor> Joint working group &#34;Technology-enhanced Teaching and Learning in Medicine (TeLL)&#34; of the German Association for Medical Informatics</RefAuthor>
        <RefAuthor>Biometry and Epidemiology (gmds) and the German Informatics Society (GI)</RefAuthor>
        <RefTitle>Digital Teaching and Digital Medicine: A national initiative is needed</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc43</RefPage>
        <RefTotal>Haag M, Igel C, Fischer MR; German Medical Education Society (GMA); Committee &#34;Digitization - Technology-Assisted Learning and Teaching&#34;; Joint working group &#34;Technology-enhanced Teaching and Learning in Medicine (TeLL)&#34; of the German Association for Medical Informatics, Biometry and Epidemiology (gmds) and the German Informatics Society (GI). Digital Teaching and Digital Medicine: A national initiative is needed. GMS J Med Educ. 2018;35(3):Doc43. DOI: 10.3205&#47;zma001189</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma001189</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>Poncette AS</RefAuthor>
        <RefAuthor>Spies C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mosch L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schieler M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Weber-Carstens S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Krampe H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Balzer F</RefAuthor>
        <RefTitle>Clinical Requirements of Future Patient Monitoring in the Intensive Care Unit: Qualitative Study</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>JMIR Med Inform</RefJournal>
        <RefPage>e13064</RefPage>
        <RefTotal>Poncette AS, Spies C, Mosch L, Schieler M, Weber-Carstens S, Krampe H, Balzer F. Clinical Requirements of Future Patient Monitoring in the Intensive Care Unit: Qualitative Study. JMIR Med Inform. 2019;7(2):e13064. DOI: 10.2196&#47;13064</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.2196&#47;13064</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Kuhn S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kadioglu D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Deutsch K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Michl S</RefAuthor>
        <RefTitle>Data Literacy in der Medizin</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>Onkologie</RefJournal>
        <RefPage>368-377</RefPage>
        <RefTotal>Kuhn S, Kadioglu D, Deutsch K, Michl S. Data Literacy in der Medizin. Onkologie. 2018;24(5):368-377. DOI: 10.1007&#47;s00761-018-0344-9</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s00761-018-0344-9</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>Biggins DE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Holley D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zezulkova M</RefAuthor>
        <RefTitle>EAI Endorsed Transactions on e-Learning 1 Digital Competence and Capability Frameworks in Higher Education: Importance of Life-long Learning , Self-Development and Well-being</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>EAI</RefJournal>
        <RefPage>e1-e7</RefPage>
        <RefTotal>Biggins DE, Holley D, Zezulkova M. EAI Endorsed Transactions on e-Learning 1 Digital Competence and Capability Frameworks in Higher Education: Importance of Life-long Learning , Self-Development and Well-being. EAI. 2017;4(13):e1-e7. DOI: 10.4108&#47;eai.20-6-2017.152742</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.4108&#47;eai.20-6-2017.152742</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>Wissenschaftsrat</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>Neustrukturierung des Medizinstudiums und &#196;nderung der Approbationsordnung f&#252;r &#196;rzte</RefBookTitle>
        <RefPage>Drs. 7271-18</RefPage>
        <RefTotal>Wissenschaftsrat. Neustrukturierung des Medizinstudiums und &#196;nderung der Approbationsordnung f&#252;r &#196;rzte. Drs. 7271-18. Dresden: Wissenschaftsrat; 2018. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.wissenschaftsrat.de&#47;download&#47;archiv&#47;7271-18.pdf&#63;&#95;&#95;blob&#61;publicationFile&#38;v&#61;1</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.wissenschaftsrat.de&#47;download&#47;archiv&#47;7271-18.pdf&#63;&#95;&#95;blob&#61;publicationFile&#38;v&#61;1</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Paige SR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stellefson M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Krieger JL</RefAuthor>
        <RefAuthor>Anderson-Lewis C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Cheong J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stopka C</RefAuthor>
        <RefTitle>Proposing a Transactional Model of eHealth Literacy: Concept Analysis</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>J Med Internet Res</RefJournal>
        <RefPage>e10175</RefPage>
        <RefTotal>Paige SR, Stellefson M, Krieger JL, Anderson-Lewis C, Cheong J, Stopka C. Proposing a Transactional Model of eHealth Literacy: Concept Analysis. J Med Internet Res. 2018;20(10):e10175. DOI: 10.2196&#47;10175</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.2196&#47;10175</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>Varghese J</RefAuthor>
        <RefAuthor>R&#246;hrig R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dugas M</RefAuthor>
        <RefTitle>Welche Kompetenzen in Medizininformatik ben&#246;tigen &#196;rztinnen und &#196;rzte&#63; Update des Lernzielkatalogs f&#252;r Studierende der Humanmedizin</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>GMS Med Inform Biom Epidemiol</RefJournal>
        <RefPage>Doc02</RefPage>
        <RefTotal>Varghese J, R&#246;hrig R, Dugas M. Welche Kompetenzen in Medizininformatik ben&#246;tigen &#196;rztinnen und &#196;rzte&#63; Update des Lernzielkatalogs f&#252;r Studierende der Humanmedizin. GMS Med Inform Biom Epidemiol. 2020;16(1):Doc02. DOI: 10.3205&#47;mibe000205</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;mibe000205</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="15">
        <RefAuthor>Hoffmann F</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefBookTitle>Wahlpflichtfach Medizin 4.0</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Hoffmann F. Wahlpflichtfach Medizin 4.0. Bochum: Ruhr Universit&#228;t Bochum; 2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;medizinstudium.ruhr-uni-bochum.de&#47;medidek&#47;infoszumstudium&#47;schwarzesbrett&#47;Index.cfm&#47;Flyer&#37;20Wahlpflichtfach&#37;20Medizin&#37;204.0&#37;20v03.pdf&#63;attid&#61;17241&#38;sfe&#61;.pdf</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;medizinstudium.ruhr-uni-bochum.de&#47;medidek&#47;infoszumstudium&#47;schwarzesbrett&#47;Index.cfm&#47;Flyer&#37;20Wahlpflichtfach&#37;20Medizin&#37;204.0&#37;20v03.pdf&#63;attid&#61;17241&#38;sfe&#61;.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="16">
        <RefAuthor>WWU M&#252;nster - Institut f&#252;r Medizinische Informatik</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefBookTitle>Medizinische Informatik Sommersemester 2020 - WWU M&#252;nster</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>WWU M&#252;nster - Institut f&#252;r Medizinische Informatik. Medizinische Informatik Sommersemester 2020 - WWU M&#252;nster. M&#252;nster: WWU M&#252;nster; 2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.medizin.uni-muenster.de&#47;imi&#47;studium&#47;sommersemester-2020.html</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.medizin.uni-muenster.de&#47;imi&#47;studium&#47;sommersemester-2020.html</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="17">
        <RefAuthor>Anonym</RefAuthor>
        <RefTitle>&#34;Digital Health&#34; neues Wahlfach in Hamburger Medizin-Modellstudiengang</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch &#196;rtzebl</RefJournal>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>&#34;Digital Health&#34; neues Wahlfach in Hamburger Medizin-Modellstudiengang. Dtsch &#196;rztebl. 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;nachrichten&#47;102963&#47;Digital-Health-neues-Wahlfach-in-Hamburger-Medizin-Modellstudiengang</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;nachrichten&#47;102963&#47;Digital-Health-neues-Wahlfach-in-Hamburger-Medizin-Modellstudiengang</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="18">
        <RefAuthor>RH&#214;N-KLINIKUM AG</RefAuthor>
        <RefAuthor> Justus-Liebig-Universit&#228;t Gie&#223;en</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Justus-Liebig-Universit&#228;t Gie&#223;en und RH&#214;N-KLINIKUM AG initiieren neues Schwerpunktcurriculum &#34;Digitale Medizin, eHealth und Telemedizin&#34;</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>RH&#214;N-KLINIKUM AG, Justus-Liebig-Universit&#228;t Gie&#223;en. Justus-Liebig-Universit&#228;t Gie&#223;en und RH&#214;N-KLINIKUM AG initiieren neues Schwerpunktcurriculum &#34;Digitale Medizin, eHealth und Telemedizin&#34;. Gie&#223;en: Justus-Liebig-Universit&#228;t Gie&#223;en; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;ueber-uns&#47;pressestelle&#47;pm&#47;pmehealth</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;ueber-uns&#47;pressestelle&#47;pm&#47;pmehealth</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="19">
        <RefAuthor>Haucke E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schwarz K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Luderer C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Clever K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ludwig C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stoevesandt D</RefAuthor>
        <RefTitle>Digitale Kommunikation in der Medizin - interprofessionelles Telekonsil</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA), des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ) und der Chirurgischen Arbeitsgemeinschaft Lehre (CAL).</RefBookTitle>
        <RefPage>DocP-06-01</RefPage>
        <RefTotal>Haucke E, Schwarz K, Luderer C, Clever K, Ludwig C, Stoevesandt D. Digitale Kommunikation in der Medizin - interprofessionelles Telekonsil. In: Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA), des Arbeitskreises zur Weiterentwicklung der Lehre in der Zahnmedizin (AKWLZ) und der Chirurgischen Arbeitsgemeinschaft Lehre (CAL). Frankfurt am Main, 25.-28.09.2019. D&#252;sseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2019. DocP-06-01. DOI: 10.3205&#47;19gma300</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;19gma300</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="20">
        <RefAuthor>Kuhn S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Frankenhauser S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tolks D</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>Digitale Lehr- und Lernangebote in der medizinischen Ausbildung</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Kuhn S, Frankenhauser S, Tolks D. Digitale Lehr- und Lernangebote in der medizinischen Ausbildung. Heidelberg: Springer-Verlag GmbH; 2018. DOI: 10.1007&#47;s00103-017-2673-z</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s00103-017-2673-z</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="21">
        <RefAuthor>Foadi N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Koop C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Behrends M</RefAuthor>
        <RefTitle>Medizinische Ausbildung: Welche digitalen Kompetenzen braucht der Arzt&#63;</RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch &#196;rztebl</RefJournal>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Foadi N, Koop C, Behrends M. Medizinische Ausbildung: Welche digitalen Kompetenzen braucht der Arzt&#63; Dtsch &#196;rztebl. 2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;archiv&#47;213155&#47;Medizinische-Ausbildung-Welche-digitalen-Kompetenzen-braucht-der-Arzt</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;archiv&#47;213155&#47;Medizinische-Ausbildung-Welche-digitalen-Kompetenzen-braucht-der-Arzt</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="23">
        <RefAuthor>Brunner M</RefAuthor>
        <RefAuthor>McGregor D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Keep M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Janssen A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Spallek H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Quinn D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jones A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tseris E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yeung W</RefAuthor>
        <RefAuthor>Togher L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Solman A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Shaw T</RefAuthor>
        <RefTitle>An eHealth Capabilities Framework for Graduates and Health Professionals: Mixed-Methods Study</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>J Med Internet Res</RefJournal>
        <RefPage>e10229</RefPage>
        <RefTotal>Brunner M, McGregor D, Keep M, Janssen A, Spallek H, Quinn D, Jones A, Tseris E, Yeung W, Togher L, Solman A, Shaw T. An eHealth Capabilities Framework for Graduates and Health Professionals: Mixed-Methods Study. J Med Internet Res. 2018;20(5):e10229. DOI: 10.2196&#47;10229</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.2196&#47;10229</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="22">
        <RefAuthor>Cresswell KM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bates DW</RefAuthor>
        <RefAuthor>Williams R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Morrison Z</RefAuthor>
        <RefAuthor>Slee A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Coleman J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Robertson A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sheikh A</RefAuthor>
        <RefTitle>Evaluation of medium-term consequences of implementing commercial computerized physician order entry and clinical decision support prescribing systems in two &#34;early adopter&#34; hospitals</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>J Am Med Inform Assoc</RefJournal>
        <RefPage>e194-202</RefPage>
        <RefTotal>Cresswell KM, Bates DW, Williams R, Morrison Z, Slee A, Coleman J, Robertson A, Sheikh A. Evaluation of medium-term consequences of implementing commercial computerized physician order entry and clinical decision support prescribing systems in two &#34;early adopter&#34; hospitals. J Am Med Inform Assoc. 2014;21(e2):e194-202. DOI: 10.1136&#47;amiajnl-2013-002252</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1136&#47;amiajnl-2013-002252</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="24">
        <RefAuthor>EuroHealthNet</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Digital health literacy: how new skills can help improve health, equity and sustainability</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>EuroHealthNet. Digital health literacy: how new skills can help improve health, equity and sustainability. EuroHealthNet; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;eurohealthnet.eu&#47;sites&#47;eurohealthnet.eu&#47;files&#47;publications&#47;PP&#95;Digital&#37;20Health&#37;20Literacy&#95;LR.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;eurohealthnet.eu&#47;sites&#47;eurohealthnet.eu&#47;files&#47;publications&#47;PP&#95;Digital&#37;20Health&#37;20Literacy&#95;LR.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="25">
        <RefAuthor>Mesko B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gyorffy Z</RefAuthor>
        <RefAuthor>Koll&#225;r J</RefAuthor>
        <RefTitle>Digital Literacy in the Medical Curriculum: A Course With Social Media Tools and Gamification</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>JMIR Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>e6</RefPage>
        <RefTotal>Mesko B, Gyorffy Z, Koll&#225;r J. Digital Literacy in the Medical Curriculum: A Course With Social Media Tools and Gamification. JMIR Med Educ. 2015;1(2):e6. DOI: 10.2196&#47;mededu.4411</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.2196&#47;mededu.4411</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="26">
        <RefAuthor>Matusiewicz D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Aulenkamp J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Werner JA</RefAuthor>
        <RefTitle>Effekte der digitalen Transformation des Krankenhauses auf den Wandel des Berufsbildes Arzt</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Krankenhaus-Report 2019: Das digitale Krankenhaus</RefBookTitle>
        <RefPage>101-114</RefPage>
        <RefTotal>Matusiewicz D, Aulenkamp J, Werner JA. Effekte der digitalen Transformation des Krankenhauses auf den Wandel des Berufsbildes Arzt. In: Klauber J, Geraedts M, Friedrich J, Wasem J, editors. Krankenhaus-Report 2019: Das digitale Krankenhaus. Berlin, Heidelberg: Springer; 2019. p.101-114. DOI: 10.1007&#47;978-3-662-58225-1&#95;8</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;978-3-662-58225-1&#95;8</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="27">
        <RefAuthor>&#196;rztekammer Berlin</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>8. Fortbildungskongress der &#196;rztekammer Berlin: Medizin 4.0 - digitale Kompetenz macht den Unterschied&#33;</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>&#196;rztekammer Berlin. 8. Fortbildungskongress der &#196;rztekammer Berlin: Medizin 4.0 - digitale Kompetenz macht den Unterschied&#33; Berlin: &#196;rztekammer Berlin; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.aerztekammer-berlin.de&#47;10arzt&#47;25&#95;Aerztl&#95;Fb&#47;13&#95;Fortbildungskongress&#95;der&#95;AEKB&#47;8&#95;Fortbildungskongress&#95;2019&#47;index.shtml</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.aerztekammer-berlin.de&#47;10arzt&#47;25&#95;Aerztl&#95;Fb&#47;13&#95;Fortbildungskongress&#95;der&#95;AEKB&#47;8&#95;Fortbildungskongress&#95;2019&#47;index.shtml</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="28">
        <RefAuthor>Keane L</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>eHAction - Report on eSkills for Professionals Information Note. eHAction- 3rd Joint Action supporting the eHealth Network</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Keane L. eHAction - Report on eSkills for Professionals Information Note. eHAction- 3rd Joint Action supporting the eHealth Network. 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;ec.europa.eu&#47;health&#47;sites&#47;health&#47;files&#47;ehealth&#47;docs&#47;ev&#95;20190611&#95;co322&#95;en.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;ec.europa.eu&#47;health&#47;sites&#47;health&#47;files&#47;ehealth&#47;docs&#47;ev&#95;20190611&#95;co322&#95;en.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="29">
        <RefAuthor>Pontefract SK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wilson K</RefAuthor>
        <RefTitle>Using electronic patient records: defining learning outcomes for undergraduate education</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>30</RefPage>
        <RefTotal>Pontefract SK, Wilson K. Using electronic patient records: defining learning outcomes for undergraduate education. BMC Med Educ. 2019;19(1):30. DOI: 10.1186&#47;s12909-019-1466-5</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1186&#47;s12909-019-1466-5</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="30">
        <RefAuthor>Kuhn S</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Wie revolutioniert die digitale Transformation die Bildung der Berufe im Gesundheitswesen&#63; - Careum Working Paper</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Kuhn S. Wie revolutioniert die digitale Transformation die Bildung der Berufe im Gesundheitswesen&#63; - Careum Working Paper. Z&#252;rich: Careum Verlag; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.careum.ch&#47;documents&#47;20181&#47;&#47;75972&#47;&#47;Careum&#43;Working&#43;Paper&#43;8&#43;&#37;28deutsch&#37;29.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.careum.ch&#47;documents&#47;20181&#47;&#47;75972&#47;&#47;Careum&#43;Working&#43;Paper&#43;8&#43;&#37;28deutsch&#37;29.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="31">
        <RefAuthor>Eils R</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>HiGHmed - a brochure for health professional</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Eils R. HiGHmed - a brochure for health professional. HiGHmed Coordination Office; 2018. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.highmed.org&#47;user&#47;pages&#47;05.further-readings&#47;HiGHmed&#95;Brochure&#95;Up&#95;the&#95;Stairs.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.highmed.org&#47;user&#47;pages&#47;05.further-readings&#47;HiGHmed&#95;Brochure&#95;Up&#95;the&#95;Stairs.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="32">
        <RefAuthor>Universit&#228;t Witten&#47;Herdecke</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefBookTitle>DigitalWorks</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Universit&#228;t Witten&#47;Herdecke. DigitalWorks. Witten: Universit&#228;t Witten&#47;Herdecke; 2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.uni-wh.de&#47;studium&#47;studentische-initiativen&#47;digitalworks&#47;</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.uni-wh.de&#47;studium&#47;studentische-initiativen&#47;digitalworks&#47;</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="33">
        <RefAuthor>S&#228;chsische Landes&#228;rztekammer</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefBookTitle>Clinicum Digitale Interdisziplin&#228;re Fortbildungsreihe</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>S&#228;chsische Landes&#228;rztekammer. Clinicum Digitale Interdisziplin&#228;re Fortbildungsreihe. Dresden: S&#228;chsische Landes&#228;rztekammer; 2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;elearning.slaek.de&#47;goto.php&#63;target&#61;cat&#95;8763&#38;client&#95;id&#61;SLAEK02</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;elearning.slaek.de&#47;goto.php&#63;target&#61;cat&#95;8763&#38;client&#95;id&#61;SLAEK02</RefLink>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <NoOfTables>0</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
        <Figure format="png" height="508" width="709">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Distribution of research results for the overview &#34;Digital Competences&#34; in medical schools 2020 (&#42;&#61; One person was able to report back on several courses, NKLM-GK group &#61; &#34;Digital Competences&#34; working group of the further development process for the National Catalogue of Learning Goals for Medicine and the subject catalogues of medical studies)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Aufteilung der Rechercheergebnisse zur &#220;bersicht &#8222;Digitale Kompetenzen&#8220; im Medizinstudium 2020 (&#42;&#61; Eine Person konnte mehrere Projekte r&#252;ckmelden, NKLM-GK Gruppe &#61; Arbeitsgruppe &#8222;Digitale Kompetenzen&#8220; des Weiterentwicklungsprozesses zum Nationalen Lernzielkatalog Medizin und der Gegenstandskataloge des Medizinstudiums)</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <AttachmentTitle language="de">&#220;bersicht &#252;ber die Lehrprojekte an den medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland</AttachmentTitle>
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