<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="no"?>
<!DOCTYPE GmsArticle SYSTEM "http://www.egms.de/dtd/2.0.34/GmsArticle.dtd">
<GmsArticle xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink">
  <MetaData>
    <Identifier>zma001460</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001460</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0014600</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">WIPAKO<Superscript>&#174;</Superscript> Winterthur interprofessional training concept &#8220;communication and cooperation in health professions&#8221;: concept, development process and implementation</Title>
      <TitleTranslated language="de">WIPAKO<Superscript>&#174;</Superscript> Winterthurer Interprofessionelles Ausbildungskonzept Kommunikation und Kooperation in Gesundheitsberufen: Konzept, Entwicklungsprozess und Implementierung</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
    <CreatorList>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Spiegel-Steinmann</Lastname>
          <LastnameHeading>Spiegel-Steinmann</LastnameHeading>
          <Firstname>Brigitta</Firstname>
          <Initials>B</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">ZHAW Zurich University of Applied Sciences, Katharina-Sulzer-Platz 9, CH-8401 Winterthur, Switzerland, Phone: &#43;41 58 934 43 52<Affiliation>ZHAW Zurich University of Applied Sciences, School of Health Professions, Institute of Health Sciences, Winterthur, Switzerland</Affiliation><Affiliation>University of Konstanz, Department of Psychology, Konstanz, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">ZHAW Z&#252;rcher Hochschule f&#252;r Angewandte Wissenschaften, Katharina-Sulzer-Platz 9, CH-8401 Winterthur, Schweiz, Tel.: &#43;41 58 934 43 52<Affiliation>ZHAW Z&#252;rcher Hochschule f&#252;r Angewandte Wissenschaften, Departement f&#252;r Gesundheit, IGW Institut f&#252;r Gesundheitswissenschaften, Winterthur, Schweiz</Affiliation><Affiliation>Universit&#228;t Konstanz, Fachbereich Psychologie,  Konstanz, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>steb&#64;zhaw.ch</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Feusi</Lastname>
          <LastnameHeading>Feusi</LastnameHeading>
          <Firstname>Emanuel</Firstname>
          <Initials>E</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>ZHAW Zurich University of Applied Sciences, School of Health Professions, Institute of Health Sciences, Winterthur, Switzerland</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>ZHAW Z&#252;rcher Hochschule f&#252;r Angewandte Wissenschaften, Departement f&#252;r Gesundheit, IGW Institut f&#252;r Gesundheitswissenschaften, Winterthur, Schweiz</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Wieber</Lastname>
          <LastnameHeading>Wieber</LastnameHeading>
          <Firstname>Frank</Firstname>
          <Initials>F</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>ZHAW Zurich University of Applied Sciences, School of Health Professions, Institute of Health Sciences, Winterthur, Switzerland</Affiliation>
          <Affiliation>University of Konstanz, Department of Psychology, Konstanz, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>ZHAW Z&#252;rcher Hochschule f&#252;r Angewandte Wissenschaften, Departement f&#252;r Gesundheit, IGW Institut f&#252;r Gesundheitswissenschaften, Winterthur, Schweiz</Affiliation>
          <Affiliation>Universit&#228;t Konstanz, Fachbereich Psychologie,  Konstanz, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Huber</Lastname>
          <LastnameHeading>Huber</LastnameHeading>
          <Firstname>Marion</Firstname>
          <Initials>M</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>ZHAW Zurich University of Applied Sciences, School of Health Professions, Institute of Health Sciences, Winterthur, Switzerland</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>ZHAW Z&#252;rcher Hochschule f&#252;r Angewandte Wissenschaften, Departement f&#252;r Gesundheit, IGW Institut f&#252;r Gesundheitswissenschaften, Winterthur, Schweiz</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
    </CreatorList>
    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
    </PublisherList>
    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">curriculum</Keyword>
      <Keyword language="en">competency-based education</Keyword>
      <Keyword language="en">social competence</Keyword>
      <Keyword language="en">personal communication</Keyword>
      <Keyword language="en">interprofessional relations</Keyword>
      <Keyword language="en">interdisciplinary communication</Keyword>
      <Keyword language="de">Curriculum</Keyword>
      <Keyword language="de">kompetenzbasierte Bildung</Keyword>
      <Keyword language="de">soziale Kompetenz</Keyword>
      <Keyword language="de">pers&#246;nliche Kommunikation</Keyword>
      <Keyword language="de">interprofessionelle Beziehungen</Keyword>
      <Keyword language="de">interdisziplin&#228;re Kommunikation</Keyword>
      <SectionHeading language="en">interprofessional communication</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Interprofessionelle Kommunikation</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20200308</DateReceived>
    <DateRevised>20200815</DateRevised>
    <DateAccepted>20201019</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20210315</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
    </License>
    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>38</Volume>
        <Issue>3</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
        <IssueTitle>Communicative and Social Competencies/Kommunikative und soziale Kompetenzen</IssueTitle>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>64</ArticleNo>
  </MetaData>
  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Die Verortung und Ausbildung kommunikativer und sozialer Kompetenzen zur Verbesserung der interprofessionellen Zusammenarbeit fordern Bildungsinstitutionen aktuell und k&#252;nftig heraus. Ziel des vorliegenden Projektes war, die interprofessionellen Ausbildungselemente der Bachelorprogramme inhaltlich wie strukturell neu auszurichten, den gesetzlich geforderten Praxisbezug zu verbessern und durch die gezielte Gestaltung des Entwicklungsprozesses die nachhaltige Verankerung anzutreben. WIPAKO<Superscript>&#174;</Superscript> erm&#246;glicht den  Erwerb kommunikativer und sozialer Kompetenzen als Voraussetzung f&#252;r die Zusammenarbeit der Gesundheits- und Medizinalberufe.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>Nach der Schaffung geeigneter Prozessstrukturen, legte ein interprofessionell zusammengesetztes Expert&#42;innen-Gremium in einem iterativen Konsensverfahren basierend auf verschiedenen Rahmenmodellen und dem Einbezug der verschiedenen Stakeholder der einzelnen Studieng&#228;nge die Ausbildungselemente (Kompetenzen, Inhalte, Lern- und Lehrmethoden, Lernziel&#252;berpr&#252;fung und Evaluation) fest.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Ein Ausbildungskonzept mit Fokus auf kommunikative und soziale Kompetenzen zur interprofessionellen Zusammenarbeit liegt vor. Durch die konsequente interprofessionelle Erarbeitung des Konzeptes wurde im Sinne eines Organisationsentwicklungsprozesses die gemeinsame Verantwortung f&#252;r die Ausbildung gef&#246;rdert.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Das skizzierte Vorgehen zur Konzeption und Implementierung eines entsprechenden Rahmenmodells und das Rahmenmodell selbst schaffen Grundlagen f&#252;r die empirische &#220;berpr&#252;fung des Kompetenzerwerbes und der nachhaltigen Verankerung interprofessioneller Ausbildungselemente. Damit werden Anregungen gegeben f&#252;r andere Bildungsinstitutionen, die vor &#228;hnlichen Herausforderungen stehen.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective: </Mark1>The positioning and training of communicative and social competencies to improve interprofessional cooperation is and will be a challenge for educational institutions. The aim of this project was to reorient the interprofessional training elements of bachelor programs in terms of both content and structure, to improve the legally required practical relevance and to aim for a sustainable anchoring through the targeted design of the development process. WIPAKO<Superscript>&#174;</Superscript> facilitates the acquisition of communicative and social competencies as a prerequisite for cooperation between the health and medical professions.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodology: </Mark1>Once suitable process structures had been created, an interprofessional committee of experts defined the training elements (competencies, content, learning and teaching methods, learning objective review and evaluation) in an iterative consensus process based on various framework models and on the involvement of the various stakeholders in the individual study programs.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>A training concept focusing on communicative and social competencies for interprofessional cooperation is available. The consistent interprofessional development of the concept promoted joint responsibility for training in the sense of an organizational development process.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>The outlined procedure for the conceptualization and implementation of a corresponding framework model and the framework model itself provide the basis for the empirical examination of competence acquisition and the sustainable anchoring of interprofessional training elements. This will provide suggestions for other educational institutions facing similar challenges.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction&#47;initial position">
      <MainHeadline>1. Introduction&#47;initial position</MainHeadline><Pgraph>Both nationally and internationally, there is a demand for efficient interprofessional health care, and initial support has been established to improve it <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>. The necessary skills and attitudes should be taught and acquired as early as possible in professional training <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>. To this end, competencies for interprofessional and interdisciplinary cooperation must be integrated into the existing framework models of the health care and medical professions <TextLink reference="5"></TextLink>. <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In the Anglo-American world, various framework models for training interprofessional skills <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink> have already been developed and implemented <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>. In the German-speaking countries (Germany, Austria, Switzerland, the so-called DACH countries), support programs and measures are increasingly establishing themselves at the institutional and political level of the health care system that are designed to promote interprofessional education (IPE) in teaching and practice <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Even though the training of social and communicative competencies and the integration of interprofessional teaching and learning programs in the health and medical professions in the DACH countries is generally recognized <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink> and the implementation of longitudinal communication curricula is well advanced <TextLink reference="20"></TextLink>, it is difficult to embed and consolidate IPE elements in the curriculum <TextLink reference="21"></TextLink>. It seems that in addition to the (professional) political framework conditions, developments must also take place within the training organizations in order to create structures conducive to sustainable implementation <TextLink reference="21"></TextLink>, which is an aspect addressed in this article.</Pgraph><Pgraph>In view of these developments, and of a university strategy that aims at increasing both digitization and student numbers, it was also necessary for the School of Health Professions at Zurich University of Applied Sciences (ZHAW) to rethink and realign the goals, content, and methodological-didactic practice of IPE. </Pgraph><Pgraph>It was decided to develop and implement a new concept along the theme Communication and Interprofessional Cooperation.  A consistent, theoretical-conceptual support as well as a stronger connection to and networking with the courses of studies including their practical training were leading factors in order to anchor the IPE as an integral part of the professional training in the long term. </Pgraph><Pgraph>The term IPE is used when two or more professions from the health and&#47;or social care programs learn with, from and about each other in order to improve cooperation and health care <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>. At the ZHAW School of Health Professions, these are the bachelor&#39;s degree programs in occupational therapy (OT), health promotion and prevention (HP), midwifery (MW), nursing (NU) and physiotherapy (PT). The aim of the following article is to describe the procedure at the conceptual and process design level and to outline the content of the new concept. For better readability, we use the term &#39;patient&#39; to represent patients, clients and&#47;or client systems.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einleitung&#47;Ausganglage">
      <MainHeadline>1. Einleitung&#47;Ausganglage</MainHeadline><Pgraph>Sowohl national wie international besteht die Forderung nach einer effizienten interprofessionellen Gesundheitsversorgung und erste F&#246;rderungen zur Verbesserung dieser wurden etabliert <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>. Die daf&#252;r n&#246;tigen Kompetenzen und Einstellungen sollen m&#246;glichst fr&#252;h in der Berufsausbildung vermittelt und erworben werden <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>. Dazu sind Kompetenzen zur interprofessionellen und interdisziplin&#228;ren Zusammenarbeit in die bestehenden Rahmenmodelle der Gesundheits- und Medizinalberufe zu integrieren <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Im angloamerikanischen Raum wurden bereits verschiedene Rahmenmodelle zur Ausbildung interprofessioneller Kompetenzen entwickelt <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink> und implementiert <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>. Im deutschsprachigen Raum (Deutschland, &#214;sterreich, Schweiz, sog. DACH-L&#228;nder) etablieren sich auf institutioneller und politischer Ebene der Gesundheitswesen zunehmend F&#246;rderprogramme und -massnahmen, welche die interprofessionelle Ausbildung (IPA) in Lehre und Praxis f&#246;rdern sollen <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Auch wenn die Ausbildung sozialer und kommunikativer Kompetenzen sowie die Integration interprofessioneller Lehr- und Lernangebote in den Gesundheits- und Medizinalberufen der DACH-L&#228;nder weitgehend anerkannt <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink> und die Implementierung longitudinaler Kommunikationscurricula weit fortgeschritten ist <TextLink reference="20"></TextLink>, gestaltet sich die curriculare Einbettung und Verstetigung von IPA-Elementen schwierig <TextLink reference="21"></TextLink>. Es scheint, dass nebst (berufs-)politischen Rahmenbedingungen auch innerhalb der Ausbildungsorganisationen Entwicklungen stattfinden m&#252;ssen, um f&#246;rderliche Strukturen zur nachhaltigen Implementierung zu schaffen <TextLink reference="21"></TextLink> &#8211; ein Aspekt, den dieser Artikel aufgreift.</Pgraph><Pgraph>Angesichts dieser Entwicklungen sowie einer Hochschulstrategie, die zunehmende Digitalisierung und Studierendenzahlen anstrebt, galt es auch am Departement Gesundheit der Z&#252;rcher Hochschule f&#252;r Angewandte Wissenschaften (ZHAW) die Ziele, Inhalte und methodisch-didaktische Praxis der IPA zu &#252;berdenken und neu auszurichten. Es wurde entschieden, entlang des Themenstrangs Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit ein neues Konzept zu entwickeln und zu implementieren. Leitend waren eine konsequente theoretisch-konzeptionelle Abst&#252;tzung sowie eine st&#228;rkere Anbindung an und Vernetzung mit den Studieng&#228;ngen einschliesslich deren Praxisausbildung, um die IPA als integralen Bestandteil der Berufsausbildung nachhaltig zu verankern. Von IPA wird gesprochen, wenn zwei oder mehrere Professionen aus dem Gesundheits- und&#47;oder Sozialwesen mit-, von- und &#252;bereinander lernen, um die Zusammenarbeit und die Gesundheitsversorgung zu verbessern <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>. Am Departement Gesundheit der ZHAW sind diese die Bachelor-Studieng&#228;nge Ergotherapie (ET), Gesundheitsf&#246;rderung und Pr&#228;vention (GP), Hebammen (HB), Pflege (PF) und Physiotherapie (PT). Ziel des folgenden Artikels ist, das Vorgehen auf konzeptueller und prozessgestalterischer Ebene zu beschreiben sowie die Inhalte des neuen Konzeptes zu skizzieren. Zur besseren Lesbarkeit sprechen wir stellvertretend f&#252;r Patient&#42;innen, Klient&#42;innen und&#47;oder Klientensystemen von Patient&#42;innen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Methodology">
      <MainHeadline>2. Methodology</MainHeadline><Pgraph>First, the procedure regarding the design of the development process (who develops&#63;) is described and then the concept development is discussed (how to proceed&#63;).</Pgraph><SubHeadline2>2.1. Who develops the curricula&#63; Process design and stakeholders</SubHeadline2><Pgraph>In contrast to the previous practice of having the IPE modules designed by individual persons working in IPE, all five study programs were instructed &#8211; in the sense of &#34;turning the persons concerned into participants&#34; &#8211; to appoint one representative each, who has proven expertise in the areas of communication and interprofessional cooperation, has strong links in his or her own study program and is well acquainted with the content of the training. </Pgraph><Pgraph>These five experts, together with two representatives of IPT, formed a working group (N&#61;7) with the task of developing a training concept for the thematic strand of Communication and Interprofessional Cooperation, which comprises three modules in the 2<Superscript>nd</Superscript>, 5<Superscript>th</Superscript> and 6<Superscript>th</Superscript> semesters, totaling 12 European Credit Transfer System points. Each group member had two roles: The member was to contribute his or her expertise and represent the interests of the study program and, as a multiplier, ensure coordination and coherence with the program. Based on this constellation, three simultaneous interaction processes could be distinguished:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Professional discussions among the representatives (expert role) served to select the relevant concepts, theories and practical contents in the field of communication and interprofessional cooperation. In most cases a consensus was reached rather quickly. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Intra-professional discussions with members of one&#8217;s own degree program indicate an inter-role conflict, due to contradictions between one&#39;s own expert view of the relevance of the topic and the views and needs of the stakeholders of one&#39;s own degree program, which had to be represented. Here, individual representatives of the study programs reported divergences. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Interprofessional discussions describe the concrete act of learning together with, from and about each other <TextLink reference="23"></TextLink> at the level of the teaching staff within the framework of the task of drawing up a training concept for which they are jointly responsible. These were often led from the role of course representatives and enabled self-awareness of what interprofessional cooperation in the professional training of one&#39;s own institution could concretely mean and how this could be implemented at the level of the teaching staff.</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>This triple commitment to the subject matter itself, to one&#39;s own profession and to IPE formed the basis of the cooperation in the working group.</Pgraph><SubHeadline2>2.2. How is the training concept developed&#63; Procedures and milestones</SubHeadline2><Pgraph>Based on the definition of the competencies to be achieved and the general aims, the contents were determined, the methodical-didactical implementation was defined, and the review of learning objectives and the evaluation were planned. The approach was both theory-based (top-down) and experience-based (bottom-up). The concrete procedure for the development of the training concept is illustrated in figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>, left column, and is specified below for the various milestones. </Pgraph><SubHeadline3>2.2.1. Competencies and general aims</SubHeadline3><Pgraph>An important aspect of the competencies and general aims to be addressed was their theoretical and empirical anchoring. Starting from the Canadian framework model for the training of interprofessional competencies <TextLink reference="13"></TextLink>, which was translated into German by linguists, each study program evaluated the respective competencies and descriptors with regard to their importance&#47;relevance for its own profession. In terms of face validity <TextLink reference="25"></TextLink>, all of them were considered important by all study programs. </Pgraph><Pgraph>These competencies and descriptors were compared with the German version of the Health Professions Core Communication Curriculum (HPCCC) <TextLink reference="26"></TextLink> as well as with the final competencies <TextLink reference="27"></TextLink> formulated in the federal act and were supplemented where necessary. The descriptions were then grouped by subject and summarized.  In the interprofessional working group they were reformulated in a language understandable to all professions and were then assigned to the respective semesters (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). </Pgraph><SubHeadline3>2.2.2. Themes and contents</SubHeadline3><Pgraph>The next step was to develop the contents. All previous module descriptions of the IPE (n&#61;6) created by individual persons of the IPE were viewed and all themes were extracted. By means of an online survey, students of all bachelor programs and semesters (n&#61;651&#47;1302; response rate&#61;50&#37;) and all internal teachers (n&#61;77&#47;202; response rate&#61;38&#37;) were asked to assess the practical benefit in terms of face validity on a 5-point scale <TextLink reference="25"></TextLink> and to add any missing topics. The resulting 91 topics were screened by the working group, assigned to competencies and general aims, condensed iteratively into thematic clusters and summarized. Topics without reference to the previously defined competencies and general aims were eliminated by consensus decision. </Pgraph><SubHeadline3>2.2.3. Methods and teaching formats</SubHeadline3><Pgraph>In the context of the online survey described above, students (n&#61;651) and teachers (n&#61;77) assessed various teaching formats extracted from the literature with regard to their suitability for teaching communicative and interprofessional skills on a 5-point scale, from highly effective to not effective at all. Subsequently, the results were compared with literature-based findings and the possibilities of implementing suitable teaching formats within the given personnel and financial framework were determined. </Pgraph><SubHeadline3>2.2.4. Review of learning objectives and evaluation</SubHeadline3><Pgraph>The review and evaluation of learning objectives must be taken into account from the beginning at all milestones in the development of the curriculum <TextLink reference="28"></TextLink>. The aim was to implement multi-dimensional and multi-perspective reviews of learning objectives and evaluations on the basis of joint-competence descriptions and operationalizations at the places of learning &#8211; university, as well as practice.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2.  Methodik">
      <MainHeadline>2.  Methodik</MainHeadline><Pgraph>Als erstes wird das Vorgehen hinsichtlich der Gestaltung des Entwicklungsprozesses (<Mark2>Wer</Mark2> entwickelt&#63;) beschrieben und dann auf dasjenige der Konzeptentwicklung eingegangen (<Mark2>Wie</Mark2> wird vorgegangen&#63;).</Pgraph><SubHeadline2>2.1. Wer entwickelt die Curricula&#63; Prozessgestaltung und Akteure</SubHeadline2><Pgraph>Im Gegensatz zur bisherigen Praxis, die Module der IPA von einzelnen  in der IPA t&#228;tigen Personen konzipieren zu lassen, wurden &#8211; im Sinne von &#8222;Betroffene zu Beteiligten machen&#8220; &#8211; alle f&#252;nf Studieng&#228;nge beauftragt, je eine Vertreter&#42;in zu bestimmen, welche &#252;ber ausgewiesene Expertise in den Bereichen <Mark2>Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit</Mark2> verf&#252;gt, im eigenen Studiengang stark vernetzt und mit den Ausbildungsinhalten gut vertraut ist. Diese f&#252;nf Fachpersonen bildeten zusammen mit zwei Vertreterinnen der IPA eine Arbeitsgruppe mit dem Auftrag, ein Ausbildungskonzept f&#252;r den Themenstrang <Mark2>Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit</Mark2> zu erstellen, welches 3 Module im 2., 5. und 6. Semester im Umfang von insgesamt 12 ECTS umfasst. Jedes Gruppenmitglied hatte zwei Rollen inne: Das Mitglied sollte seine Expertise einbringen wie auch die Anliegen des Studienganges vertreten und als Multiplikator&#42;in die Koordination und Koh&#228;renz zu diesem sicherstellen. Aufgrund dieser Konstellation liessen sich drei zeitgleich verlaufende Interaktionsprozesse unterscheiden: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1."><Mark2>Fachliche Diskussionen</Mark2> unter den Vertreter&#42;innen (Expert&#42;innen-Rolle) dienten der Auswahl der relevanten Konzepte, Theorien und praktischen Inhalte im Bereich Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit. Hier wurde meist schnell ein Konsens erreicht. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2."><Mark2>Intra-professionelle Auseinandersetzungen</Mark2> mit Angeh&#246;rigen des eigenen Studienganges bezeichnen einen Interrollenkonflikt, durch Widerspr&#252;che zwischen der eigenen Expert&#42;innensicht auf die Relevanz der Thematik und den Ansichten und Bed&#252;rfnissen der Stakeholder des eigenen Studienganges, welche es zu vertreten galt. Hier berichteten einzelne Studiengangvertreter&#42;innen von Divergenzen. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3."><Mark2>Interprofessionelle Auseinandersetzungen</Mark2> beschreiben das konkrete Mit- von- und &#252;bereinander Lernen <TextLink reference="25"></TextLink> auf Ebene der Lehrpersonen im Rahmen der gemeinsam zu verantwortenden Aufgabe, ein Ausbildungskonzept zu erstellen. Diese wurden h&#228;ufig aus der Rolle der Studiengangvertretung heraus gef&#252;hrt und erm&#246;glichten Selbsterfahrungen, was interprofessionelle Zusammenarbeit in der Berufsausbildung der eigenen Institution konkret heissen und wie diese auf Ebene der Lehrpersonen umgesetzt werden k&#246;nnte.</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Diese Dreifachverpflichtung gegen&#252;ber der Thematik selbst, der eigenen Profession und der IPA bildete die Grundlage der Zusammenarbeit in der Arbeitsgruppe. </Pgraph><SubHeadline2>2.2. Wie wird das Ausbildungskonzept entwickelt&#63; Vorgehensweisen und Meilensteine</SubHeadline2><Pgraph>Ausgehend von der Definition der zu erreichenden Kompetenzen und Grobziele, wurden die Inhalte bestimmt, die methodisch-didaktische Umsetzung festgelegt, sowie Lernziel&#252;berpr&#252;fung und Evaluation geplant. Dabei wurde sowohl theoriegeleitet (<Mark2>top-down</Mark2>) wie erfahrungsgeleitet (<Mark2>bottom-up</Mark2>) vorgegangen. Die konkrete Vorgehensweise bei der Erarbeitung des Ausbildungskonzeptes ist in Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>, linke Spalte, verdeutlicht und wird nachfolgend f&#252;r die verschiedenen Meilensteine konkretisiert.  </Pgraph><SubHeadline3>2.2.1. Kompetenzen und Grobziele</SubHeadline3><Pgraph>Ein wichtiger Aspekt bei den zu adressierenden Kompetenzen und Grobzielen war deren theoretische wie empirische Verankerung. Ausgehend vom kanadischen Rahmenmodell zur Ausbildung interprofessioneller Kompetenzen <TextLink reference="13"></TextLink>, welches von Sprachwissenschaftler&#42;innen ins Deutsche &#252;bersetzt wurde, bewertete jeder Studiengang die jeweiligen Kompetenzen und Deskriptoren hinsichtlich Wichtigkeit&#47;Relevanz f&#252;r die eigene Profession. Dabei zeigte sich im Sinne der Augenscheinvalidit&#228;t <TextLink reference="26"></TextLink>, dass alle von allen Studieng&#228;ngen als bedeutsam angesehen wurden. </Pgraph><Pgraph>Diese wurden der deutschen Fassung des <Mark2>Health Professions Core Communication Curriculum (HPCCC)</Mark2> <TextLink reference="27"></TextLink> sowie den im Bundesgesetz formulierten Abschlusskompetenzen <TextLink reference="28"></TextLink> gegen&#252;bergestellt und wenn n&#246;tig erg&#228;nzt. Dann wurden die Beschreibungen thematisch gruppiert, zusammengefasst, in der professionsgemischten Arbeitsgruppe gemeinsam in einer f&#252;r alle Professionen verst&#228;ndlichen Sprache neu ausformuliert und den jeweiligen Semestern zugeordnet (vgl. Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). </Pgraph><SubHeadline3>2.2.2. Themen und Inhalte</SubHeadline3><Pgraph>In einem n&#228;chsten Schritt galt es die Inhalte zu erarbeiten. Alle bisherigen von einzelnen Personen der IPA erstellten Modulbeschreibungen der IPA (<Mark2>N</Mark2>&#61;6) wurden gesichtet und s&#228;mtliche Themen extrahiert. Mittels Onlinebefragung wurden die Studierenden aller Bachelor-Studieng&#228;nge und Semester (<Mark2>N</Mark2>&#61;651&#47;1302; R&#252;cklauf&#61;50&#37;) und alle internen Lehrpersonen (<Mark2>N</Mark2>&#61;77&#47;202; R&#252;cklauf&#61;38&#37;) aufgefordert, auf einer 5-stufigen Skala den Nutzen f&#252;r die Praxis im Sinne der Augenscheinvalidit&#228;t zu beurteilen <TextLink reference="26"></TextLink> sowie fehlende Themen zu erg&#228;nzen. Die resultierenden 91 Themen wurden von der Arbeitsgruppe gesichtet, den Kompetenzen und Grobzielen zugeordnet, iterativ in Themencluster verdichtet und zusammengefasst. Themen ohne Bezug zu den vorher definierten Kompetenzen und Grobzielen wurden mittels Konsensentscheid ausgeschieden. </Pgraph><SubHeadline3>2.2.3. Methoden und Unterrichtsformate</SubHeadline3><Pgraph>Im Rahmen der oben beschriebenen Online-Befragung beurteilten die Studierenden (<Mark2>N</Mark2>&#61;651) und Lehrpersonen (<Mark2>N</Mark2>&#61;77) verschiedene aus der Literatur extrahierte Unterrichtsformate hinsichtlich ihrer Eignung zur Vermittlung kommunikativer und interprofessioneller Kompetenzen auf einer 5-stufigen Skala von <Mark2>&#228;usserst effektiv</Mark2> bis <Mark2>gar nicht effektiv</Mark2>. Anschliessend wurden die Ergebnisse mit literaturbasierten Erkenntnissen verglichen und Umsetzungsm&#246;glichkeiten geeigneter Unterrichtsformate innerhalb des vorgegebenen personellen wie finanziellen Rahmes eruiert. </Pgraph><SubHeadline3>2.2.4. Lernziel&#252;berpr&#252;fung und Evaluation</SubHeadline3><Pgraph>Lernziel&#252;berpr&#252;fung und Evaluation sind bei allen Meilensteinen einer Curriculumsentwicklung von Beginn weg mit zu beachten <TextLink reference="29"></TextLink>. Angestrebt wurde die Implementierung <Mark2>mehrdimensionaler</Mark2> und <Mark2>multiperspektivischer</Mark2> Lernziel&#252;berpr&#252;fungen und Evaluationen auf der Basis gemeinsamer Kompetenzbeschreibungen und Operationalisierungen am Lernort Hochschule sowie am Lernort Praxis.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Results">
      <MainHeadline>3. Results</MainHeadline><Pgraph>The results include both the organizational changes initiated through this process design and the resulting training concept itself.</Pgraph><SubHeadline2>3.1. Establishment of organizational structures for sustainable implementation  </SubHeadline2><Pgraph>By establishing a working group with representatives from all the study programs with the appropriate expertise, it was possible to incorporate the various perspectives of the professions on the subject matter into the development process and, at the same time, to establish a binding character of the study programs with regard to the skills and contents taught in the modules. In their role as multipliers, the members of the working group informed their study program about the milestones, obtained opinions and, thus, provoked a continuous debate on the topics of communication and inter-professional cooperation already during the conception phase. The themes became a matter of joint responsibility, which led to a more differentiated understanding of IPE and a stronger integration into the respective study programs. IPE became the trigger for interprofessional discussions, which in turn facilitated interprofessional learning at the level of those responsible for education (see figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>In analogy to the iceberg model of Schein <TextLink reference="29"></TextLink>, an organizational development process was initiated &#8220;in depth&#8221;, while &#8220;on the surface&#8221; the new training concept was created. </Pgraph><SubHeadline2>3.2. The training concept</SubHeadline2><Pgraph>The resulting training concept is illustrated in figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> (right column).</Pgraph><SubHeadline3>3.2.1. Competencies and general aims</SubHeadline3><Pgraph>Following the Canadian framework model <TextLink reference="13"></TextLink>, six jointly reformulated areas of competence were identified, with 28 general aims, 11 for the 2<Superscript>nd</Superscript> semester and 17 for the 5<Superscript>th</Superscript> and 6<Superscript>th</Superscript> semesters. These are now also included in the course-specific practicum assessments. It was challenging to formulate the respective competencies and general aims in such a way that all professions have the same understanding of them and identify themselves with the formulations. This process resulted in an internal guideline that regulates the use of various terms depending on which profession(s) are to be addressed <TextLink reference="30"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline3>3.2.2. Themes and contents</SubHeadline3><Pgraph>The content assigned to the competencies and general aims was divided into thematic priorities and common principles. Thematic focuses directly address social and communicative competencies, such as the implementation of person-centered conversation within the various professions and in inter-professional exchange, as well as others. Common principles are repeatedly taken up and dealt with in a longitudinal section, but are not taught as independent subjects in the IPE, such as interculturality (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). </Pgraph><SubHeadline3>3.2.3. Methods and teaching formats</SubHeadline3><Pgraph>Both teachers and students rated experience- and case-based teaching and learning methods as more suitable in comparison with theoretical teaching and learning formats, which confirms the methodological-didactic approaches to teaching sustainable competence acquisition discussed in the specialist literature (e.g. <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>) (see figure 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>).  Based on these findings, the theoretical content to be taught with learning objectives at the taxonomy level of knowledge and understanding <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink> was prepared as an e-learning unit for self-study. These can be used independently of the interprofessional modules by all study programs and can be integrated into various teaching units.  </Pgraph><Pgraph>Contact courses, on the other hand, should be used to break down prejudices <TextLink reference="36"></TextLink> and to learn with, from and about each other across professions <TextLink reference="23"></TextLink>. Deeper learning methods (case work, project- and problem-oriented learning, etc.) (e.g. <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>, <TextLink reference="39"></TextLink>) are used to design communicative and social situations in a targeted way so that interprofessional, interactive discussions can be used optimally to acquire competencies.</Pgraph><SubHeadline3>3.2.4. Review of learning objectives and evaluation</SubHeadline3><Pgraph>The reviews of learning objective of the individual modules include both self-assessment and external assessment by teachers (formative, summative) and peers (formative) at the university as well as in the new learning location &#8220;practice&#8221;. They are performed by means of specific assignments and supplementary qualification requirements in the practical training assessments (see section 3.2.1.). The evaluation of the overall concept is to be based on data from module evaluations (student and teacher perspectives), graduate surveys and surveys of teachers in practical training. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Ergebnisse">
      <MainHeadline>3. Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Zum Ergebnis z&#228;hlen sowohl die &#252;ber die Prozessgestaltung initiierten organisationalen Ver&#228;nderungen wie auch das resultierende Ausbildungskonzept selbst.</Pgraph><SubHeadline2>3.1. Etablierung von Organisationsstrukturen zur nachhaltigen Implementierung  </SubHeadline2><Pgraph>Durch das Zusammenstellen einer Arbeitsgruppe mit Vertreter&#42;innen aller Studieng&#228;nge mit entsprechender Expertise gelang es, die verschiedenen Perspektiven der Professionen auf die Thematik mit in die Entwicklung einfliessen zu lassen und gleichzeitig eine Verbindlichkeit der Studieng&#228;nge hinsichtlich der in den Modulen vermittelten Kompetenzen und Inhalte herzustellen. In ihrer Rolle als Multiplikator&#42;innen informierten die Mitglieder der Arbeitsgruppe ihren Studiengang &#252;ber die Meilensteine, holten Meinungen ein und provozierten damit schon w&#228;hrend der Konzeption eine kontinuierliche Auseinandersetzung mit den Themen Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit. Die Themen wurden zur gemeinsam zu verantwortenden Angelegenheit, was zu einem differenzierteren Verst&#228;ndnis von IPA und einer st&#228;rkeren Integration in die jeweiligen Studieng&#228;nge f&#252;hrte. Die IPA wurde zum Anlass interprofessioneller Auseinandersetzungen, die wiederum interprofessionelles Lernen auf Ebene der Bildungsverantwortlichen erm&#246;glichte (vgl. Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>Analog dem Eisberg Modell von Schein (30), wurde &#171;in der Tiefe&#187; ein Organisationsentwicklungsprozess angestossen, w&#228;hrend &#171;an der Oberfl&#228;che&#187; das neue Ausbildungskonzept entstand. </Pgraph><SubHeadline2>3.2. Das Ausbildungskonzept</SubHeadline2><Pgraph>Das resultierende Ausbildungskonzept ist in Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> (rechte Spalte) verdeutlicht.</Pgraph><SubHeadline3>3.2.1. Kompetenzen und Grobziele</SubHeadline3><Pgraph>In Anlehnung an das kanadische Rahmenmodell <TextLink reference="13"></TextLink>, ergaben sich sechs gemeinsam neu formulierte Kompetenzbereiche mit 28 Grobzielen, 11 f&#252;r das 2. und 17 f&#252;r das 5. und 6. Semester. Diese werden neu auch in den studiengangspezifischen Praktika-Beurteilungen mit einbezogen. Die jeweiligen Kompetenzen und Grobziele so zu formulieren, dass alle Professionen das gleiche darunter verstehen und sich mit den Formulierungen identifizieren, war herausfordernd. Aus diesem Prozess resultierte ein interner Leitfaden, der den Gebrauch verschiedener Termini regelt, je nachdem, welche Berufsgruppe(en) angesprochen werden soll(en) <TextLink reference="31"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline3>3.2.2. Themen und Inhalte</SubHeadline3><Pgraph>Die den Kompetenzen und Grobzielen zugeordneten Inhalte wurden in thematische Schwerpunkte und Querschnitt-Themen unterteilt. Thematische Schwerpunkte adressieren unmittelbar soziale und kommunikative Kompetenzen, wie beispielsweise die Umsetzung personenzentrierter Gespr&#228;chsf&#252;hrung innerhalb der verschiedenen Professionen sowie im interprofessionellen Austausch u. v. m. Querschnitt-Themen werden im L&#228;ngsschnitt immer wieder aufgegriffen und behandelt, in der IPA aber nicht als eigenst&#228;ndige unterrichtet, wie etwa das Thema Interkulturalit&#228;t (vgl.  Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). </Pgraph><SubHeadline3>3.2.3. Methoden und Unterrichtsformate</SubHeadline3><Pgraph>Sowohl Lehrpersonen als auch Studierende stuften erfahrungs- und fallbasierte Lehr- und Lernmethoden im Vergleich mit theoretischen Lehr- und Lernformaten als geeigneter ein, was die in der Fachliteratur diskutierten methodisch-didaktischen Ans&#228;tze zur Vermittlung eines nachhaltigen Kompetenzerwerbes (z.B. <TextLink reference="32"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink>) best&#228;tigt (vgl. Abbildung 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>). Basierend auf diesen Erkenntnissen wurden die theoretisch zu vermittelnden Inhalte mit Lernzielen auf Taxonomiestufe <Mark2>Wissen&#47;Erinnern</Mark2> und <Mark2>Verstehen</Mark2> <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>, <TextLink reference="36"></TextLink> als ELE f&#252;r das Selbststudium aufbereitet. Diese k&#246;nnen unabh&#228;ngig von den interprofessionellen Modulen von allen Studieng&#228;ngen genutzt und in verschiedene Unterrichtseinheiten eingebaut werden.  </Pgraph><Pgraph>Das <Mark2>Kontaktstudium</Mark2> dagegen soll genutzt werden, um Vorurteile abzubauen <TextLink reference="37"></TextLink> und gemeinsam mit Studierenden anderer Professionen <Mark2>mit-, von- und &#252;bereinander zu lerne</Mark2>n <TextLink reference="25"></TextLink>. Mittels Deeper-Learning-Methoden (Fallbearbeitung, projekt- und problemorientiertes Lernen etc.) (z.B. <TextLink reference="38"></TextLink>, <TextLink reference="39"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>) werden kommunikative und soziale Situationen gezielt gestaltet, so dass interprofessionelle, interaktive Auseinandersetzungen optimal f&#252;r den Kompetenzerwerb genutzt werden k&#246;nnen.</Pgraph><SubHeadline3>3.2.4. Lernziel&#252;berpr&#252;fung und Evaluation</SubHeadline3><Pgraph>Die Lernziel&#252;berpr&#252;fungen der einzelnen Module beinhalten sowohl eine Selbst- wie eine Fremdbeurteilung durch Lehrpersonen (formativ&#47;summativ) und Peers (formativ) am Lernort Hochschule wie neu auch am Lernort Praxis. Sie erfolgen durch gezielte Aufgabenstellungen und erg&#228;nzte Qualifikationsanforderungen in den Praktika-Beurteilungen (vgl. Kap. 3.2.1.). </Pgraph><Pgraph>In die Evaluation des Gesamtkonzeptes sollen Daten aus den Modulevaluationen (Perspektive Studierenden und Lehrpersonen), aus den Absolvent&#42;innenbefragungen und Befragungen der Praxisausbildenden einfliessen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Discussion">
      <MainHeadline>4. Discussion</MainHeadline><Pgraph>This article describes the procedure and process design for the development of the WIPAKO<Superscript>&#174;</Superscript> training concept for communication and interprofessional cooperation and briefly introduces it. In part or in full, the concept is an integral part of the ZHAW School of Health Professions bachelor&#39;s programs.</Pgraph><SubHeadline2>4.1. Process design and actors</SubHeadline2><Pgraph>Reference has already been made to the need for appropriate organizational measures for sustainable development and implementation of interprofessional curricula <TextLink reference="21"></TextLink>. As all study programs have been equally entrusted with the development, from the perspective of occupational and organizational psychology we can speak of shared leadership, an approach that seems to be particularly suitable for interprofessional team constellations <TextLink reference="40"></TextLink>, <TextLink reference="41"></TextLink>. In analogy to practice, a comparable setting of interprofessional cooperation was thus created for the educational context, which led to competence enhancement at the level of the individual teachers and to further (organizational) development processes at the level of the study programs. Other authors also report that the joint-development of a curriculum strengthens the communicative, social and interprofessional skills of the participants themselves <TextLink reference="42"></TextLink>. The multiplier function that the members of the working group assumed in their study programs seems to be an important moment in terms of sustainable implementation and connection to the study programs. The working group was therefore institutionalized as a specialist committee after the conception was completed, with the task and responsibility of accompanying the further design, implementation and quality of the modules, advising responsible teachers and further promoting and consolidating networking with the study programs. </Pgraph><Pgraph>As is often the case in educational practice, the limiting factors are the limited time and personnel resources that were available for development. Expanding the working group to include trainers and students was originally intended and would have provided further valuable perspectives and discussions. </Pgraph><SubHeadline2>4.2. Procedures and milestones</SubHeadline2><Pgraph>In the absence of existing interprofessional final competencies for health care professions in Switzerland, the Canadian framework model <TextLink reference="13"></TextLink> was chosen as the starting point, even if it cannot be assumed that it is directly transferable to the Swiss context <TextLink reference="6"></TextLink>. The comparison with other relevant competency catalogs and the joint formulation and reformulation of the approved competencies and goals by all participating professions enabled a context-related validation <TextLink reference="43"></TextLink>, which should ideally be extended to other stakeholders in the future professional practice.  Developing a common understanding of the competencies and goals to be addressed across the various professions seems fundamental to the curricular positioning of the various professional training programs. Nevertheless, differences in curricula and professions cannot be ruled out <TextLink reference="44"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>The content of the training strictly focused on the topics of communication and interprofessional cooperation. Based on the definitional contextuality of competencies <TextLink reference="43"></TextLink>, <TextLink reference="45"></TextLink>, <TextLink reference="46"></TextLink>, the increase in the acquisition of competencies over the three years of study is achieved through an increasing complexity of (practical) situations <TextLink reference="43"></TextLink>. The first-time teaching of (competence) basics as a prerequisite for the later acquisition of interprofessional competencies (e.g., <TextLink reference="42"></TextLink>) is not planned in this way, since the former is a prerequisite at the beginning of the program (part of the aptitude test). The extent to which this prioritization of content undertaken by the working group will prove its worth in practice remains open and will have to be examined in the course of the evaluation. </Pgraph><Pgraph>The methodological-didactical strategy of designing contact courses exclusively by means of deep learning methods that provoke and promote communication and cooperation between different professions corresponds to the postulate that only then can the term interprofessional learning be used at all <TextLink reference="47"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink> and is in-line with the view of students and teachers of the university&#8217;s own bachelor programs as well as that of Switzerland as a whole <TextLink reference="49"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>By establishing e-Learning units, the need for flexibility and individualization of the learning process was met <TextLink reference="50"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>. At the same time, these e-Learning units allow to address the heterogeneity of prior knowledge in mixed-professional student groups by varying the depth of processing.  </Pgraph><Pgraph>It is expected that a common knowledge base (Common ground, <TextLink reference="52"></TextLink>) will be acquired and that this will facilitate communication within the IPE. One challenge will be to ensure the acquisition of theoretical knowledge via e-Learning unit and to optimally integrate what has been learned into classroom courses.  </Pgraph><Pgraph>In accordance with the review works by Spaulding et al. <TextLink reference="53"></TextLink> and Reeves et al. <TextLink reference="54"></TextLink>, we expect a general trend towards the efficacy of IPE despite the heterogeneous study situation.</Pgraph><Pgraph>All in all, it can be stated that the new training concept fulfills the required theoretical anchoring and sustainable integration through participative, integrative process design <TextLink reference="55"></TextLink>, <TextLink reference="56"></TextLink>. However, only the envisaged comprehensive concept evaluation (see section 3.4.) can provide evidence of the extent to which the new training concept and the establishment of new organizational structures have achieved the desired objectives. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Diskussion">
      <MainHeadline>4. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Der vorliegende Beitrag beschreibt die Vorgehensweise und Prozessgestaltung zur Entwicklung des Ausbildungskonzepts <Mark2>Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit</Mark2> WIPAKO<Superscript>&#174;</Superscript> und stellt dieses kurz vor. Anteilig oder vollumf&#228;nglich ist das Konzept integraler Bestandteil der Bachelorprogramme.</Pgraph><SubHeadline2>4.1. Prozessgestaltung und Akteure</SubHeadline2><Pgraph>Auf die Notwendigkeit geeigneter organisationaler Massnahmen zur nachhaltigen Entwicklung und Implementierung interprofessioneller Curricula wurde bereits verwiesen <TextLink reference="21"></TextLink>. Da alle Studieng&#228;nge gleichberechtigt mit der Entwicklung betraut wurden, kann aus arbeits- und organisationspsychologischer Sicht von geteilter F&#252;hrung (shared leadership) gesprochen werden, ein Ansatz, der sich gerade in interprofessionellen Teamkonstellationen zu bew&#228;hren scheint <TextLink reference="41"></TextLink>, <TextLink reference="42"></TextLink>. In Analogie zur Praxis wurde damit ein vergleichbares Setting interprofessionellen Zusammenarbeitens f&#252;r den Bildungskontext geschaffen, welches auf Ebene der einzelnen Lehrpersonen zu Kompetenzerweiterung, auf Ebene der Studieng&#228;nge zu weiteren (Organisations-)Entwicklungsprozessen f&#252;hrte. Dass die gemeinsame Entwicklung eines Curriculums die kommunikativen, sozialen und interprofessionellen Kompetenzen der Beteiligten selbst st&#228;rkt, berichten auch andere Autor&#42;innen <TextLink reference="43"></TextLink>. Die Multiplikator&#42;innen-Funktion, welche die Mitglieder der Arbeitsgruppe in ihren Studieng&#228;ngen einnahmen, scheint ein wichtiges Moment im Hinblick auf eine nachhaltige Implementierung und Anbindung an die Studieng&#228;nge. Die Arbeitsgruppe wurde daher nach Abschluss der Konzeption als Fachgremium institutionalisiert mit der Aufgabe und Verantwortung, die weitere Ausgestaltung, Umsetzung und Qualit&#228;t der Module zu begleiten, verantwortliche Lehrpersonen zu beraten und die Vernetzung mit den Studieng&#228;ngen weiter voranzutreiben und zu festigen. </Pgraph><Pgraph>Wie in der Bildungspraxis h&#228;ufig, sind als limitierende Faktoren geringe zeitliche und personelle Ressourcen zu nennen, die f&#252;r die Entwicklung zur Verf&#252;gung standen. Die Erweiterung der Arbeitsgruppe um Praxisausbildende und Studierende war urspr&#252;nglich intendiert und h&#228;tte wertvolle weitere Perspektiven und Diskurse erm&#246;glicht. </Pgraph><SubHeadline2>4.2. Vorgehensweisen und Meilensteine</SubHeadline2><Pgraph>In Ermangelung vorliegender interprofessioneller Abschlusskompetenzen f&#252;r Gesundheitsberufe der Schweiz wurde das kanadische Rahmenmodell <TextLink reference="13"></TextLink> als Ausgangpunkt gew&#228;hlt, auch wenn nicht von einer unmittelbaren &#220;bertragbarkeit auf den Schweizer Kontext ausgegangen werden kann <TextLink reference="6"></TextLink>. Durch die Gegen&#252;berstellung mit anderen relevanten Kompetenzkatalogen sowie das gemeinsame Re- und Ausformulieren der konsentierten Kompetenzen und Ziele durch alle beteiligten Professionen gelang eine kontextgebundene Validierung <TextLink reference="44"></TextLink>, welche idealerweise durch weitere Stakeholder der sp&#228;teren Berufspraxis zu erweitern w&#228;re.  Das Erarbeiten eines professions&#252;bergreifenden, gemeinsamen Verst&#228;ndnisses der zu adressierenden Kompetenzen und Ziele scheint fundamental zur curricularen Verortung in den verschiedenen Professionsausbildungen. Dennoch sind studiengangs- bzw. professionsspezifische Unterschiede nicht auszuschliessen <TextLink reference="45"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Die Ausbildungsinhalte wurden stringent nach den Themen Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit ausgerichtet. Die inhaltliche Steigerung des Kompetenzerwerbes &#252;ber die drei Studienjahre wird, basierend auf der definitorischen Kontextgebundenheit von Kompetenzen <TextLink reference="44"></TextLink>, <TextLink reference="46"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink>, &#252;ber eine zunehmende Komplexit&#228;t der (Praxis-)Situationen <TextLink reference="44"></TextLink> erreicht. Eine erstmalige Vermittlung von (Kompetenz-)Grundlagen als Voraussetzung f&#252;r den sp&#228;teren Erwerb interprofessioneller Kompetenzen (z.B. <TextLink reference="43"></TextLink>) ist so nicht vorgesehen, da erstgenannte zu Beginn des Studiums vorausgesetzt werden (Teil der Eignungspr&#252;fung). Inwiefern sich diese von der Arbeitsgruppe vorgenommene inhaltliche Priorisierung f&#252;r die Praxis bew&#228;hren wird, bleibt offen und muss im Rahmen der Evaluation &#252;berpr&#252;ft werden. </Pgraph><Pgraph>Die methodisch-didaktische Strategie, das Kontaktstudium ausschliesslich mittels Deeper-Learning-Methoden zu gestalten, welche die Kommunikation und Zusammenarbeit verschiedener Professionen provozieren und f&#246;rdern, entspricht dem Postulat, dass erst dann &#252;berhaupt von interprofessionellem Lernen gesprochen werden darf <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink> und deckt sich mit der Ansicht von Studierenden und Lehrpersonen der eigenen Bachelorprogramme wie der gesamten Schweiz <TextLink reference="50"></TextLink>. Durch die Etablierung von ELE wurde dem Bed&#252;rfnis nach Flexibilisierung und Individualisierung des Lernprozesses entsprochen <TextLink reference="51"></TextLink>, <TextLink reference="52"></TextLink>. Gleichzeitig erm&#246;glichen sie der Heterogenit&#228;t des Vorwissens in professionsgemischten Studierendengruppen durch unterschiedliche Bearbeitungstiefen entgegenzuwirken.  </Pgraph><Pgraph>Erwartet wird der Erwerb einer gemeinsamen Wissensbasis (Common ground, <TextLink reference="53"></TextLink>) und dadurch eine Erleichterung der Verst&#228;ndigung innerhalb der IPA. Eine Herausforderung wird sein, &#252;ber ELE den Erwerb von theoretischem Wissen sicherzustellen sowie das Gelernte optimal in Pr&#228;senzveranstaltungen einzubinden.  </Pgraph><Pgraph>Die Evaluation der neu gestalteten IPA steht noch aus. In Anlehnung an die &#220;bersichtsarbeiten von Spaulding et al. <TextLink reference="54"></TextLink> und Reeves et al. <TextLink reference="55"></TextLink> erwarten wir trotz heterogener Studienlage eine Tendenz zur Wirksamkeit der IPA. </Pgraph><Pgraph>Insgesamt kann festgehalten werden, dass das neue Ausbildungskonzept die geforderte theoretische Verankerung und nachhaltige Integration durch partizipative, integrative Prozessgestaltung <TextLink reference="56"></TextLink> erf&#252;llt. Jedoch kann erst die angedachte umfassende Konzeptevaluation (vgl. 3.4.) Hinweise liefern, inwiefern mit dem neuen Ausbildungskonzept und der Etablierung neuer Organisationsstrukturen die angestrebten Ziele erreicht wurden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="5. Conclusions, benefits for educational practice and further questions">
      <MainHeadline>5. Conclusions, benefits for educational practice and further questions</MainHeadline><Pgraph>The promotion of communicative and social skills to improve interprofessional cooperation poses challenges for training institutions in the health care sector that they have to face. Based on Nock&#39;s conclusions <TextLink reference="21"></TextLink> that, apart from (professional) political framework conditions, measures of organizational development are also required within the training organizations, an exemplary procedure for the conception and sustainable implementation of a corresponding framework model was described here. This should provide suggestions for other educational institutions that are facing similar challenges. </Pgraph><Pgraph>In the spirit of Confucius&#39; statement &#8220;The way is the goal&#8221;, the authors argue that the international discourse on the content of various interprofessional framework models in the field of communication and social skills &#8211; the what &#8211; urgently needs to be expanded to include the process design and sustainable implementation of IPE &#8211; the how. Far more than a concept is needed; the development of the educational institution and the professional identity must also go hand-in-hand with it. Further theoretical-conceptual support and empirical research efforts are needed on how to design such processes. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="5. Schlussfolgerungen, Nutzen f&#252;r die Bildungspraxis und weiterf&#252;hrende Fragenstellungen">
      <MainHeadline>5. Schlussfolgerungen, Nutzen f&#252;r die Bildungspraxis und weiterf&#252;hrende Fragenstellungen</MainHeadline><Pgraph>Das F&#246;rdern kommunikativer und sozialer Kompetenzen zur Verbesserung der interprofessionellen Zusammenarbeit stellt Ausbildungsinstitutionen im Gesundheitswesen vor Herausforderungen, denen sie sich stellen m&#252;ssen. In Anlehnung an Nocks Schlussfolgerungen <TextLink reference="21"></TextLink>, dass nebst (berufs-) politischen Rahmenbedingungen auch innerhalb der Ausbildungsorganisationen Massnahmen der Organisationsentwicklung erforderlich sind, wurde hier beispielhaft eine Vorgehensweise zur Konzipierung und nachhaltigen Implementierung eines entsprechenden Rahmenmodells ausgef&#252;hrt. Damit sollen Anregungen f&#252;r andere Bildungsinstitutionen gegeben werden, die vor &#228;hnlichen Herausforderungen stehen. </Pgraph><Pgraph>Ganz im Sinne von Konfuzius&#8217; Aussage &#8222;Der Weg ist das Ziel&#8220; pl&#228;dieren die Autor&#42;innen daf&#252;r, dass der international gef&#252;hrte Diskurs &#252;ber die Inhalte verschiedener interprofessioneller Rahmenmodelle im Bereich Kommunikation und soziale Kompetenzen &#8211; das <Mark2>Was-</Mark2>, dringend um denjenigen der Prozessgestaltung und nachhaltigen Implementierung der IPA &#8211; das <Mark2>Wie-</Mark2> erweitert werden muss. Es ben&#246;tigt weit mehr als ein Konzept sondern muss einhergehen mit der Entwicklung der Bildungsinstitution und des professionellen Selbstverst&#228;ndnisses. Wie solche Prozesse zu gestalten sind, bedarf weiterer theoretisch-konzeptueller Untermauerung und empirischer Forschungsbem&#252;hungen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgements">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>An African proverb says: &#8220;If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together&#8221;. Thus, we would like to express our sincere thanks to the companions who helped to develop and implement this concept: Andrea Citrini (IPLP), Annette Haas (physiotherapy), Rachel Hediger (nursing), Sabine Hendriks (occupational therapy), Kerstin J&#252;ngling (health promotion and prevention), Anita Manser (further education), Katrin Oberd&#246;rfer (midwives) (alphab.).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Ein afrikanisches Stichwort besagt:<Mark2> Alleine ist man schneller, gemeinsam kommt man weiter</Mark2>. Entsprechend geb&#252;hrt ein grosser Dank den Weggef&#228;hrt&#42;innen, die geholfen haben, dieses Konzept zu entwickeln und nun auch zu implementieren: Andrea Citrini (IPLP), Annette Haas (Physiotherapie), Rachel Hediger (Pflege), Sabine Hendriks (Ergotherapie), Kerstin J&#252;ngling (Ges. &#38; Pr&#228;v.), Anita Manser (Weiterbildung), Katrin Oberd&#246;rfer (Hebammen) (alphab.).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Profiles">
      <MainHeadline>Profiles</MainHeadline><Pgraph><Mark1>Name of the institution: </Mark1>Zurich University of Applied Sciences (ZHAW), School of Health Professions, Winterthur&#47;Switzerland.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Study programmes&#47;professions: </Mark1>Interprofessional training elements in the bachelor&#39;s degree programs in occupational therapy, midwifery, nursing, physiotherapy, health promotion and prevention.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Number of students per year&#47;semester: </Mark1>Current approved enrolment as of HS2020: 546 (Occupational Therapy&#61;90, Midwifery&#61;90, Nursing&#61;150, Physical Therapy&#61;150, Health Promotion &#38; Prevention&#61;66). Given the ongoing shortage of skilled professionals in the health sector, further increases in student numbers are expected in the medium and long term.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Is a longitudinal communication curriculum implemented&#63; </Mark1>from HS 2020 yes</Pgraph><Pgraph><Mark1>In which semesters are communicative and social competences taught&#63;</Mark1> Interprofessional education elements are located in the 2<Superscript>nd</Superscript>, 5<Superscript>th</Superscript> and 6<Superscript>th</Superscript> semesters (complementary to elements in the degree programs).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Which teaching formats are used&#63;</Mark1></Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">case-based learning (case discussions, etc.)</ListItem><ListItem level="1">problem-based learning (currently not, in the new 2020 curriculum)</ListItem><ListItem level="1">skills training (interview, role plays etc.)</ListItem><ListItem level="1">simulation training</ListItem><ListItem level="1">group discussions&#47;group reflections</ListItem><ListItem level="1">various reflection formats (written, oral, etc.)</ListItem><ListItem level="1">collegial consultation</ListItem><ListItem level="1">lectures&#47;frontal teaching &#61;&#62; in 2020 mostly replaced by e-learning units</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph><Mark1>In which semesters are communicative and social competences tested (formatively or pass&#47;fail and&#47;or with marks)&#63; </Mark1>2<Superscript>nd</Superscript>, 5<Superscript>th</Superscript> and 6<Superscript>th</Superscript> semester as well as in the practical training (internships)</Pgraph><Pgraph><Mark1>Which exam formats are used&#63;</Mark1></Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">multiple choice exams</ListItem><ListItem level="1">case work with role plays &#47; film</ListItem><ListItem level="1">examination discussions</ListItem><ListItem level="1">written papers (individual and group work)</ListItem><ListItem level="1">individual and group examinations (oral) with presentations</ListItem><ListItem level="1">behavioral observations and assessments &#47; feedback in the context of practical training (internships)</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph><Mark1>Who (e.g. clinic, institution) is in charge of development and implementation&#63;</Mark1> ZHAW, School of Health Professions and persons responsible for this in the individual Bachelor&#39;s degree programs, including Interprofessional Teaching and Practice (IPLP). The development also involved the stakeholder groups practice (clinics, institutions) and students of the various bachelor&#39;s degree programs.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Steckbrief">
      <MainHeadline>Steckbrief</MainHeadline><Pgraph><Mark1>Name des Standorts: </Mark1>Z&#252;rcher Hochschule f&#252;r angewandte Wissenschaften (ZHAW), Departement Gesundheit, Winterthur&#47;Schweiz</Pgraph><Pgraph><Mark1>Studienfach&#47;Berufsgruppe: </Mark1>Interprofessionelle Ausbildungselemente in den Bachelorstudieng&#228;ngen Ergotherapie, Hebamme, Pflege, Physiotherapie, Gesundheitsf&#246;rderung und Pr&#228;vention</Pgraph><Pgraph><Mark1>Anzahl der Lernenden pro Jahr bzw. Semester: </Mark1>Aktuell bewilligte Studienpl&#228;tze ab HS2020: 546 (Ergotherapie&#61;90, Hebammen&#61;90, Pflege&#61;150, Physiotherapie&#61;150, Gesundheitsf&#246;rderung &#38; Pr&#228;vention&#61;66). Vor dem Hintergrund des anhaltenden Fachkr&#228;ftemangels in den Gesundheitsberufen ist mit einem mittel- und langfristigen weiteren Anstieg der Studierendenzahlen zu rechnen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ist ein longitudinales Kommunikationscurriculum implementiert&#63; </Mark1>Ab HS 2020 ja</Pgraph><Pgraph><Mark1>In welchen Semestern werden kommunikative und soziale Kompetenzen unterrichtet&#63; </Mark1>Interprofessionelle Ausbildungselemente sind im 2., 5. und 6. Semester (erg&#228;nzend zum Unterricht in den Studieng&#228;ngen) angesiedelt.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Welche Unterrichtsformate kommen zum Einsatz&#63;</Mark1></Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Fallbasiertes Lernen (Fallbesprechungen etc.)</ListItem><ListItem level="1">Problemorientieres Lernen (aktuell nicht, im neuen Curriculum 2020)</ListItem><ListItem level="1">Skillstraining (Interview, Rollenspiele etc.)</ListItem><ListItem level="1">Simulationstraining</ListItem><ListItem level="1">Gruppendiskussionen&#47;Gruppenreflexionen</ListItem><ListItem level="1">Verschiedene Reflexionsformate (schriftlich, m&#252;ndlich, etc.)</ListItem><ListItem level="1">Kollegiale Beratung</ListItem><ListItem level="1">Vorlesungen&#47;Frontalunterricht &#61;&#62; 2020 mehrheitlich ersetzt durch, E-learning-Einheiten</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph><Mark1>In welchen Semestern werden kommunikative und soziale Kompetenzen gepr&#252;ft (formativ oder bestehensrelevant und&#47;oder benotet)&#63; </Mark1>2.,5. und 6. Semester sowie im Rahmen der Praxisausbildung (Praktika)</Pgraph><Pgraph><Mark1>Welche Pr&#252;fungsformate kommen zum Einsatz&#63;</Mark1></Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Multiple Choice P&#252;fungen</ListItem><ListItem level="1">Fallbearbeitung mit Rollenspielen&#47;Film</ListItem><ListItem level="1">Pr&#252;fungsgespr&#228;che</ListItem><ListItem level="1">Schriftliche Arbeiten (Einzel- und Gruppenarbeiten)</ListItem><ListItem level="1">Einzel- und Gruppenpr&#252;fungen (m&#252;ndlich) mit Pr&#228;sentationen</ListItem><ListItem level="1">Verhaltensbeobachtungen und Beurteilungen&#47;Feedback im Rahmen der praktischen Ausbildung (Praktika)</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph><Mark1>Wer (z.B. Klinik, Institution) ist mit der Entwicklung und Umsetzung betraut&#63; </Mark1>ZHAW, Departement Gesundheit und hierf&#252;r verantwortliche Personen der einzelnen Bachelorstudieng&#228;nge einschliessliche der Interprofessionellen Lehre und Praxis (IPLP). In die Entwicklung einbezogen wurden auch die Anspruchsgruppen Praxis (Kliniken, Institutionen) und Studierenden der verschiedenen Bachelorsstudieng&#228;nge.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Current professional roles of the authors">
      <MainHeadline>Current professional roles of the authors</MainHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Brigitta Spiegel-Steinmann: Brigitta Spiegel-Steinmann heads the Division of Communication and Interprofessional Cooperation at the Interprofessional Education and Collaborative Practice Unit (IPECP) at the ZHAW School of Health Professions. She leads the development and implementation of all interprofessional modules in this subject area and is doing her doctorate at the University of Konstanz on &#34;Interprofessional Competencies in the Health and Medical Professions&#34;. </ListItem><ListItem level="1">Emanuel Feusi: Emanuel Feusi, head of the Interprofessional Education and Collaborative Practice Unit (IPECP) and lecturer at the ZHAW School of Health Professions, deals with and teaches interprofessional learning, teaching and collaborative practice. He is responsible for the multi- and interprofessional educational elements in the Bachelor Degree Programmes and ensures their implementation.</ListItem><ListItem level="1">Prof. Dr. Frank Wieber: Frank Wieber is deputy head of the Health Sciences Research Centre at the ZHAW School of Health Professions and lecturer in the Department of Psychology at the University of Konstanz. His research and teaching focuses on the promotion of mental health in childhood and adolescence, strategies for sustainable behavioral change and interprofessionalism in the healthcare system.</ListItem><ListItem level="1">Prof. Dr. Marion Huber: Marion Huber is deputy head of the Interprofessional Education and Collaborative Practice Unit (IPECP) at the ZHAW School of Health Professions and leads the Interprofessionalism research group. Her research and teaching focuses the topic of interprofessionalism in the healthcare system, in particular the interprofessional competences development in education, practice and teaching. Teaching and project evaluations from an interprofessional perspective are part of this focus.</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Aktuelle berufliche Rolle der Autor&#42;innen">
      <MainHeadline>Aktuelle berufliche Rolle der Autor&#42;innen</MainHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Brigitta Spiegel-Steinmann: Brigitta Spiegel-Steinmann ist Fachverantwortliche f&#252;r Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit an der Fachstelle f&#252;r interprofessionelle Lehre und Praxis (FS IPLP) am Departement Gesundheit der ZHAW. Sie leitet die Entwicklung und Implementierung aller interprofessionellen Module in diesem Themenbereich und promoviert an der Universit&#228;t Konstanz zum Thema &#8222;Interprofessionelle Kompetenzen in den Gesundheits- und Medizinalberufen&#8220;. </ListItem><ListItem level="1">Emanuel Feusi: Emanuel Feusi, Leiter der Fachstelle Interprofessionelle Lehre und Praxis (FS IPLP) und Dozent am Departement Gesundheit der ZHAW besch&#228;ftigt sich und unterrichtet zu interprofessionellem Lernen, Lehren und Arbeiten. In den Bachelorprogrammen des Departements Gesundheit der ZHAW verantwortet er die multi- und interprofessionellen Lehr- und Lernangebote und stellt deren Durchf&#252;hrung sicher.</ListItem><ListItem level="1">Prof. Dr. Frank Wieber: Frank Wieber ist stv. Leiter der Forschungsstelle Gesundheitswissenschaften am Departement Gesundheit der ZHAW und Privatdozent im Fachbereich Psychologie an der Universit&#228;t Konstanz. In seiner Forschung und Lehre besch&#228;ftigt er sich mit den Themen F&#246;rderung der psychischen Gesundheit im Kinder- und Jugendalter, Strategien zur nachhaltigen Verhaltens&#228;nderung und Interprofessionalit&#228;t im Gesundheitswesen. </ListItem><ListItem level="1">Prof. Dr. Marion Huber: Marion Huber ist stv. Leiterin der Fachstelle f&#252;r interprofessionelle Lehre und Praxis (FS IPLP) am Departement Gesundheit der ZHAW und leitet die Forschungsgruppe Interprofessionalit&#228;t. Ihr Fokus liegt auf dem Thema Interprofessionalit&#228;t im Gesundheitswesen insbesondere auf interprofessioneller Kompetenzentwicklung in Ausbildung, Praxis und Lehre. Unterrichts- und Projektevaluationen aus einer interprofessionellen Sichtweise sind Teil dieses Schwerpunkts. </ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Thistlethwaite JE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dunston R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yassine T</RefAuthor>
        <RefTitle>The times are changing: workforce planning, new health-care models and the need for interprofessional education in Australia</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>J Interprof Care</RefJournal>
        <RefPage>361-368</RefPage>
        <RefTotal>Thistlethwaite JE, Dunston R, Yassine T. The times are changing: workforce planning, new health-care models and the need for interprofessional education in Australia. J Interprof Care. 2019;33(4):361-368. DOI: 10.1080&#47;13561820.2019.1612333</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1080&#47;13561820.2019.1612333</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefBookTitle>Bericht der Themengruppe &#34;Interprofessionalit&#228;t&#34;</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG). Bericht der Themengruppe &#34;Interprofessionalit&#228;t&#34;. Bern: Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG); 2016. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.bag.admin.ch&#47;bag&#47;de&#47;home&#47;das-bag&#47;publikationen&#47;forschungsberichte&#47;forschungsberichte-interprofessionalitaet-im-gesundheitswesen.html</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.bag.admin.ch&#47;bag&#47;de&#47;home&#47;das-bag&#47;publikationen&#47;forschungsberichte&#47;forschungsberichte-interprofessionalitaet-im-gesundheitswesen.html</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefBookTitle>Die gesundheitspolitische Strategie des Bundesrates 2020-2030</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG). Die gesundheitspolitische Strategie des Bundesrates 2020-2030. Bern: Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG); 2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.bag.admin.ch&#47;bag&#47;de&#47;home&#47;strategie-und-politik&#47;gesundheit-2030&#47;gesundheitspolitische-strategie-2030.html</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.bag.admin.ch&#47;bag&#47;de&#47;home&#47;strategie-und-politik&#47;gesundheit-2030&#47;gesundheitspolitische-strategie-2030.html</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Gilbert JH</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yan J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hoffman SJ</RefAuthor>
        <RefTitle>A WHO Report: Framework for Action on Interprofessional Education and Collaborative Practice</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>J Allied Health</RefJournal>
        <RefPage>64</RefPage>
        <RefTotal>Gilbert JH, Yan J, Hoffman SJ. A WHO Report: Framework for Action on Interprofessional Education and Collaborative Practice. J Allied Health. 2010;39(3):64.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>Cichon I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Klapper B</RefAuthor>
        <RefTitle>Interprofessionelle Ausbildungsans&#228;tze in der Medizin</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz</RefJournal>
        <RefPage>195-200</RefPage>
        <RefTotal>Cichon I, Klapper B. Interprofessionelle Ausbildungsans&#228;tze in der Medizin. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz. 2018;61(2):195-200. DOI: 10.1007&#47;s00103-017-2672-0</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s00103-017-2672-0</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>F&#246;rderprogramm Interprofessionalit&#228;t im Gesundheitswesen 2017 - 2020</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG). F&#246;rderprogramm Interprofessionalit&#228;t im Gesundheitswesen 2017 - 2020. Bern: Eidgen&#246;ssisches Departement des Innern EDI; 2017. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.bag.admin.ch&#47;bag&#47;de&#47;home&#47;strategie-und-politik&#47;nationale-gesundheitspolitik&#47;foerderprogramme-der-fachkraefteinitiative-plus&#47;foerderprogramme-interprofessionalitaet.html</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.bag.admin.ch&#47;bag&#47;de&#47;home&#47;strategie-und-politik&#47;nationale-gesundheitspolitik&#47;foerderprogramme-der-fachkraefteinitiative-plus&#47;foerderprogramme-interprofessionalitaet.html</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>Thistlethwaite J</RefAuthor>
        <RefTitle>Interprofessional education: a review of context, learning and the research agenda</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>58-70</RefPage>
        <RefTotal>Thistlethwaite J. Interprofessional education: a review of context, learning and the research agenda. Med Educ. 2012;46(1):58-70. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2923.2011.04143.x</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2923.2011.04143.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Walkenhorst U</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mahler C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Aistleithner R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hahn EG</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kaap-Fr&#246;hlich S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Karstens S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Reiber K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stock-Schr&#246;er B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sottas B</RefAuthor>
        <RefTitle>Position statement GMA Comittee - &#34;Interprofessional Education for the Health Care Professions&#34;</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefPage>Doc22</RefPage>
        <RefTotal>Walkenhorst U, Mahler C, Aistleithner R, Hahn EG, Kaap-Fr&#246;hlich S, Karstens S, Reiber K, Stock-Schr&#246;er B, Sottas B. Position statement GMA Comittee - &#34;Interprofessional Education for the Health Care Professions&#34;. GMS Z Med Ausbild. 2015;32(2):Doc22. DOI: 10.3205&#47;zma000964</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma000964</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>Frenk J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Chen L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bhutta ZA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Cohen J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Crisp N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Evans T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fineberg H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Garcia P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ke Y</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kelley P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kistnasamy B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Meleis A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Naylor D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pablos-Mendez A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Reddy S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scrimshaw S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sepulveda J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Serwadda D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zurayk H</RefAuthor>
        <RefTitle>Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>1923-1258</RefPage>
        <RefTotal>Frenk J, Chen L, Bhutta ZA, Cohen J, Crisp N, Evans T, Fineberg H, Garcia P, Ke Y, Kelley P, Kistnasamy B, Meleis A, Naylor D, Pablos-Mendez A, Reddy S, Scrimshaw S, Sepulveda J, Serwadda D, Zurayk H. Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet. 2010;376(9756):1923-1258. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(10)61854-5</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(10)61854-5</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Thistlethwaite JE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Forman D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Matthews LR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rogers GD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Steketee C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yassine T</RefAuthor>
        <RefTitle>Competencies and Frameworks in Interprofessional Education: A Comparative Analysis</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>Acad Med</RefJournal>
        <RefPage>869-875</RefPage>
        <RefTotal>Thistlethwaite JE, Forman D, Matthews LR, Rogers GD, Steketee C, Yassine T. Competencies and Frameworks in Interprofessional Education: A Comparative Analysis. Acad Med. 2014;89(6):869-875. DOI: 10.1097&#47;ACM.0000000000000249</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1097&#47;ACM.0000000000000249</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>German Associataion for Medical Education GMA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Advisory Board</RefAuthor>
        <RefTitle>Position of the advisory and executive board of the German Association for Medical Education (GMA) regarding the &#34;masterplan for medical studies 2020&#34;</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc46</RefPage>
        <RefTotal>German Associataion for Medical Education GMA, Advisory Board. Position of the advisory and executive board of the German Association for Medical Education (GMA) regarding the &#34;masterplan for medical studies 2020&#34;. GMS J Med Educ. 2019;36(4):Doc46. DOI: 10.3205&#47;zma001254</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma001254</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>Brewer M</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefBookTitle>Interprofessional Capability Framework</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Brewer M. Interprofessional Capability Framework. Perth: Curtin University; 2011. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;healthsciences.curtin.edu.au&#47;wp-content&#47;uploads&#47;sites&#47;6&#47;2017&#47;11&#47;interprofessional&#95;A5&#95;broch&#95;1-29072015.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;healthsciences.curtin.edu.au&#47;wp-content&#47;uploads&#47;sites&#47;6&#47;2017&#47;11&#47;interprofessional&#95;A5&#95;broch&#95;1-29072015.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Canadian Interprofessional Health Collaborative</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefBookTitle>A national interprofessional competency framework</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Canadian Interprofessional Health Collaborative. A national interprofessional competency framework. Vancouver: Canadian Interprofessional Health Collaborative; 2010. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.cihc.ca&#47;files&#47;CIHC&#95;IPCompetencies&#95;Feb1210.pdf</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.cihc.ca&#47;files&#47;CIHC&#95;IPCompetencies&#95;Feb1210.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>Interprofessional Education Collaborative (IPEC)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefBookTitle>Core Competencies for Interprofessional Collaborative Practice: 2016 Update</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Interprofessional Education Collaborative (IPEC). Core Competencies for Interprofessional Collaborative Practice: 2016 Update. Wachington DC: Interprofessional Ecuation Collaborative; 2016. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;hsc.unm.edu&#47;ipe&#47;resources&#47;ipec-2016-core-competencies.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;hsc.unm.edu&#47;ipe&#47;resources&#47;ipec-2016-core-competencies.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="15">
        <RefAuthor>Gordon F</RefAuthor>
        <RefAuthor> Sheffield Hallam University</RefAuthor>
        <RefAuthor> University of Sheffield</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2006</RefYear>
        <RefBookTitle>Combined Universities Interprofessional Learning Unit: final report</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Gordon F; Sheffield Hallam University; University of Sheffield. Combined Universities Interprofessional Learning Unit: final report. Sheffield: Sheffield Hallam University : University of Sheffield; 2006.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="16">
        <RefAuthor>Reeves S</RefAuthor>
        <RefTitle>The rise and rise of interprofessional competence</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>J Interprof Care</RefJournal>
        <RefPage>253-255</RefPage>
        <RefTotal>Reeves S. The rise and rise of interprofessional competence. J Interprof Care. 2012;26(4):253-255. DOI: 10.3109&#47;13561820.2012.695542</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3109&#47;13561820.2012.695542</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="17">
        <RefAuthor>Robert Bosch Stiftung</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear></RefYear>
        <RefBookTitle>Operation Team - Interprofessionelles Lernen</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Robert Bosch Stiftung. Operation Team - Interprofessionelles Lernen. Stuttgart: Robert Bosch Stiftung. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.bosch-stiftung.de&#47;de&#47;projekt&#47;operation-team-interprofessionelles-lernen</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.bosch-stiftung.de&#47;de&#47;projekt&#47;operation-team-interprofessionelles-lernen</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="18">
        <RefAuthor>J&#252;nger J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gornostayeva M</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Berufs&#252;bergreifend Denken - Interprofessionell Handeln Empfehlung zur Gestaltung der interprofessionellen Lehre an den medizinischen Fakult&#228;ten</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>J&#252;nger J, Gornostayeva M. Berufs&#252;bergreifend Denken - Interprofessionell Handeln Empfehlung zur Gestaltung der interprofessionellen Lehre an den medizinischen Fakult&#228;ten. Mainz: Institut f&#252;r medizinische und pharmazeutische Pr&#252;fungsfragen; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.impp.de&#47;files&#47;PDF&#47;RBS&#95;Berichte&#47;Berufs&#37;C3&#37;BCbergreifend&#37;20Denken&#37;20Interprofessionell&#37;20Handeln.pdf</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.impp.de&#47;files&#47;PDF&#47;RBS&#95;Berichte&#47;Berufs&#37;C3&#37;BCbergreifend&#37;20Denken&#37;20Interprofessionell&#37;20Handeln.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="19">
        <RefAuthor>Bundesministerium f&#252;r Arbeit</RefAuthor>
        <RefAuthor>Soziales</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gesundheit und Konsumentenschutz (BMASGK)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2020</RefYear>
        <RefBookTitle>Alle an einem Strang: Die &#246;sterreichische Gesundheitsreform geht in die n&#228;chste Runde</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesministerium f&#252;r Arbeit, Soziales, Gesundheit und Konsumentenschutz (BMASGK). Alle an einem Strang: Die &#246;sterreichische Gesundheitsreform geht in die n&#228;chste Runde. Wien: BMASGK; 2020. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;gesundheitsziele-oesterreich.at&#47;gesundheitsreform2017&#47;</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;gesundheitsziele-oesterreich.at&#47;gesundheitsreform2017&#47;</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="20">
        <RefAuthor>H&#228;rtl A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bachmann C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Blum K</RefAuthor>
        <RefAuthor>H&#246;fer S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Peters T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Preusche I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Raski B</RefAuthor>
        <RefAuthor>R&#252;ttermann S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wagner-Menghin M</RefAuthor>
        <RefAuthor>W&#252;nsch A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kiessling C</RefAuthor>
        <RefAuthor> GMA-Ausschuss Kommunikative und Soziale Kompetenzen</RefAuthor>
        <RefTitle>Desire and reality - teaching and assessing communicative competencies in undergraduate medical education in German-speaking Europe - a survey</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefPage>Doc56</RefPage>
        <RefTotal>H&#228;rtl A, Bachmann C, Blum K, H&#246;fer S, Peters T, Preusche I, Raski B, R&#252;ttermann S, Wagner-Menghin M, W&#252;nsch A, Kiessling C; GMA-Ausschuss Kommunikative und Soziale Kompetenzen. Desire and reality - teaching and assessing communicative competencies in undergraduate medical education in German-speaking Europe - a survey. GMS Z Med Ausbild. 2015;32(5):Doc56. DOI: 10.3205&#47;zma000998</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma000998</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="21">
        <RefAuthor>Nock L</RefAuthor>
        <RefTitle>Interprofessional teaching and learning in the health care professions: A qualitative evaluation of the Robert Bosch Foundation&#39;s grant program &#34;Operation Team&#34;</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc16</RefPage>
        <RefTotal>Nock L. Interprofessional teaching and learning in the health care professions: A qualitative evaluation of the Robert Bosch Foundation&#39;s grant program &#34;Operation Team&#34;. GMS J Med Educ. 2016;33(2):Doc16. DOI: 10.3205&#47;zma001015</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma001015</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="22">
        <RefAuthor>Mitzkat A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Berger S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Reeves S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mahler C</RefAuthor>
        <RefTitle>More terminological clarity in the interprofessional field - a call for reflection on the use of terminologies, in both practice and research, on a national and international level</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc36</RefPage>
        <RefTotal>Mitzkat A, Berger S, Reeves S, Mahler C. More terminological clarity in the interprofessional field - a call for reflection on the use of terminologies, in both practice and research, on a national and international level. GMS J Med Educ. 2016;33(2):Doc36. DOI: 10.3205&#47;zma001035</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma001035</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="23">
        <RefAuthor>Barr H</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2002</RefYear>
        <RefBookTitle>Interprofessional Education: today, yesterday and tomorrow: a review, 2002</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Barr H. Interprofessional Education: today, yesterday and tomorrow: a review, 2002. London: Higher Education Academy, Health Science and Practice Network; 2002.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="24">
        <RefAuthor>Reeves S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lewin S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Espin S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zwarenstein M</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefBookTitle>Interprofessional teamwork for health and social care</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Reeves S, Lewin S, Espin S, Zwarenstein M. Interprofessional teamwork for health and social care. London: Blackwell-Wiley; 2010. DOI: 10.1002&#47;9781444325027</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1002&#47;9781444325027</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="25">
        <RefAuthor>Kersting M</RefAuthor>
        <RefTitle>Augenscheinvalidit&#228;t (face validity)</RefTitle>
        <RefYear>2003</RefYear>
        <RefBookTitle>Schl&#252;sselbegriffe der Psychologischen Diagnostik</RefBookTitle>
        <RefPage>54-55</RefPage>
        <RefTotal>Kersting M. Augenscheinvalidit&#228;t (face validity). In: Kubinger KD, J&#228;ger RS, editors. Schl&#252;sselbegriffe der Psychologischen Diagnostik. Weinheim: Beltz; 2003. p.54-55.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="26">
        <RefAuthor>Bachmann C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kiessling C</RefAuthor>
        <RefAuthor>H&#228;rtl A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Haak R</RefAuthor>
        <RefTitle>Communication in Health Professions: A European consensus on inter-and multi-professional learning objectives in German</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>Doc23</RefPage>
        <RefTotal>Bachmann C, Kiessling C, H&#228;rtl A, Haak R. Communication in Health Professions: A European consensus on inter-and multi-professional learning objectives in German. GMS J Med Educ. 2016 ;33(2):Doc23. DOI: 10.3205&#47;zma001022</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma001022</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="27">
        <RefAuthor>Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>Verordnung &#252;ber die berufsspezifischen Kompetenzen f&#252;r Gesundheitsberufe GesBG (Gesundheitsberufekompetenzverordnung)</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesamt f&#252;r Gesundheit (BAG). Verordnung &#252;ber die berufsspezifischen Kompetenzen f&#252;r Gesundheitsberufe GesBG (Gesundheitsberufekompetenzverordnung). Bern: Bundesamt f&#252;r Gesundheit; 2018.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="28">
        <RefAuthor>Balzer L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Beywl W</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>evaluiert: erweitertes Planungsbuch f&#252;r Evaluationen im Bildungsbereich</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Balzer L, Beywl W. evaluiert: erweitertes Planungsbuch f&#252;r Evaluationen im Bildungsbereich. 2. Auflage. Bern: hep verlag; 2018.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="29">
        <RefAuthor>Schein EH</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefBookTitle>Organizational culture and leadership</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Schein EH. Organizational culture and leadership. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass; 2010.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="30">
        <RefAuthor>Page J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Feusi E</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>Verwendung von Termini Curriculum 2020 (Draft)</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Page J, Feusi E. Verwendung von Termini Curriculum 2020 (Draft). Unver&#246;ffentlichter, interner Leitfaden. Winterthur: ZHAW; 2018.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="31">
        <RefAuthor>Itri JN</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yacob S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mithqal A</RefAuthor>
        <RefTitle>Teaching Communication Skills to Radiology Residents</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>Curr Probl Diagn Radiol</RefJournal>
        <RefPage>377-381</RefPage>
        <RefTotal>Itri JN, Yacob S, Mithqal A. Teaching Communication Skills to Radiology Residents. Curr Probl Diagn Radiol. 2017;46(5):377-381. DOI: 10.1067&#47;j.cpradiol.2017.01.005</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1067&#47;j.cpradiol.2017.01.005</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="32">
        <RefAuthor>Rosen S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schubiger A</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefBookTitle>Berufsfelddidaktik der h&#246;heren Berufsbildung: ein generischer Ansatz zur Entwicklung spezifischer Berufsfelddidaktiken</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Rosen S, Schubiger A. Berufsfelddidaktik der h&#246;heren Berufsbildung: ein generischer Ansatz zur Entwicklung spezifischer Berufsfelddidaktiken. 1. Aufl. Bern: Hep; 2013.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="33">
        <RefAuthor>Anderson LW</RefAuthor>
        <RefAuthor>Krathwohl DR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Airasian PW</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2001</RefYear>
        <RefBookTitle>A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom&#39;s Taxonomy of Educational Objectives</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Anderson LW, Krathwohl DR, Airasian PW. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom&#39;s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman; 2001.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="34">
        <RefAuthor>Bloom BS</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>1956</RefYear>
        <RefBookTitle>Taxonomy of educational objectives, Handbook I: Cognitive domain</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bloom BS. Taxonomy of educational objectives, Handbook I: Cognitive domain. New York: McKay; 1956.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="35">
        <RefAuthor>Krathwohl DR</RefAuthor>
        <RefTitle>A Revision of Bloom&#39;s Taxonomy: An Overview</RefTitle>
        <RefYear>2002</RefYear>
        <RefJournal>Theory Into Pract</RefJournal>
        <RefPage>212218</RefPage>
        <RefTotal>Krathwohl DR. A Revision of Bloom&#39;s Taxonomy: An Overview. Theory Into Pract. 2002;41(4):212218. DOI: 10.1207&#47;s15430421tip4104&#95;2</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1207&#47;s15430421tip4104&#95;2</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="36">
        <RefAuthor>Allport GW</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>1970</RefYear>
        <RefBookTitle>The nature of prejudice</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Allport GW. The nature of prejudice. Abridged, &#91;Nachdr.&#93;. Garden City, N.Y: Doubleday; 1970.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="37">
        <RefAuthor>Chen W</RefAuthor>
        <RefAuthor>Allen C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jonassen D</RefAuthor>
        <RefTitle>Deeper learning in collaborative concept mapping: A mixed methods study of conflict resolution</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>Comput Hum Behav</RefJournal>
        <RefPage>424-435</RefPage>
        <RefTotal>Chen W, Allen C, Jonassen D. Deeper learning in collaborative concept mapping: A mixed methods study of conflict resolution. Comput Hum Behav. 2018;87:424-435. DOI: 10.1016&#47;j.chb.2018.01.007</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.chb.2018.01.007</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="38">
        <RefAuthor>Harris CJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Krajcik JS</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pellegrino JW</RefAuthor>
        <RefAuthor>DeBarger AH</RefAuthor>
        <RefTitle>Designing Knowledge-In-Use Assessments to Promote Deeper Learning</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>Educ Meas Issues Pract</RefJournal>
        <RefPage>53-67</RefPage>
        <RefTotal>Harris CJ, Krajcik JS, Pellegrino JW, DeBarger AH. Designing Knowledge-In-Use Assessments to Promote Deeper Learning. Educ Meas Issues Pract. 2019;38(2):53-67. DOI: 10.1111&#47;emip.12253</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1111&#47;emip.12253</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="39">
        <RefAuthor>Li Y</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wang X</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zhu X</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zhu Y</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sun J</RefAuthor>
        <RefTitle>Effectiveness of problem-based learning on the professional communication competencies of nursing students and nurses: A systematic review</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>Nurse Educ Pract</RefJournal>
        <RefPage>45-55</RefPage>
        <RefTotal>Li Y, Wang X, Zhu X, Zhu Y, Sun J. Effectiveness of problem-based learning on the professional communication competencies of nursing students and nurses: A systematic review. Nurse Educ Pract. 2019;37:45-55. DOI: 10.1016&#47;j.nepr.2019.04.015</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1016&#47;j.nepr.2019.04.015</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="40">
        <RefAuthor>Aufegger L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Shariq O</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bicknell C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ashrafian H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Darzi A</RefAuthor>
        <RefTitle>Can shared leadership enhance clinical team management&#63; A systematic review</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>Leadersh Health Serv</RefJournal>
        <RefPage>309-335</RefPage>
        <RefTotal>Aufegger L, Shariq O, Bicknell C, Ashrafian H, Darzi A. Can shared leadership enhance clinical team management&#63; A systematic review. Leadersh Health Serv. 2019;32(2):309-335. DOI: 10.1108&#47;LHS-06-2018-0033</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1108&#47;LHS-06-2018-0033</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="41">
        <RefAuthor>Ong YH</RefAuthor>
        <RefAuthor>Koh MY</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lim WS</RefAuthor>
        <RefTitle>Shared leadership in interprofessional teams: beyond team characteristics to team conditions</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>J Interprof Care</RefJournal>
        <RefPage>1-9</RefPage>
        <RefTotal>Ong YH, Koh MY, Lim WS. Shared leadership in interprofessional teams: beyond team characteristics to team conditions. J Interprof Care. 2019;1-9. DOI: 10.1080&#47;13561820.2019.1653834</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1080&#47;13561820.2019.1653834</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="42">
        <RefAuthor>Fitzsimmons A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Cisneros B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Samore J</RefAuthor>
        <RefTitle>A learner developed longitudinal interprofessional education curriculum</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>J Interprof Care</RefJournal>
        <RefPage>66-67</RefPage>
        <RefTotal>Fitzsimmons A, Cisneros B, Samore J. A learner developed longitudinal interprofessional education curriculum. J Interprof Care. 2014;28(1):66-67. DOI: 10.3109&#47;13561820.2013.820692</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3109&#47;13561820.2013.820692</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="43">
        <RefAuthor>Child SF</RefAuthor>
        <RefAuthor>Shaw SD</RefAuthor>
        <RefTitle>A purpose-led approach towards the development of competency frameworks</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>J Furth High Educ</RefJournal>
        <RefPage>1143-1156</RefPage>
        <RefTotal>Child SF, Shaw SD. A purpose-led approach towards the development of competency frameworks. J Furth High Educ. 2019;44(8):1143-1156. DOI: 10.1080&#47;0309877X.2019.1669773</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1080&#47;0309877X.2019.1669773</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="44">
        <RefAuthor>Spiegel-Steinmann B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Huber M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Feusi E</RefAuthor>
        <RefTitle>Interprofessionelle Lehre und Lehrpersonen aus Sicht der Studierenden</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>Jahrestagung der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA). Wien, 19.-22.09.2018</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Spiegel-Steinmann B, Huber M, Feusi E. Interprofessionelle Lehre und Lehrpersonen aus Sicht der Studierenden &#91;Bericht &#252;ber Forschungsergebnisse&#93;. In: Jahrestagung der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA). Wien, 19.-22.09.2018. D&#252;sseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2018. Doc10.3. DOI: 10.3205&#47;18&#47;gma048</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;18&#47;gma048</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="45">
        <RefAuthor>Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2005</RefYear>
        <RefBookTitle>The definition and selection of key competencies</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). The definition and selection of key competencies. Paris: OECD; 2005. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.oecd.org&#47;dataoecd&#47;47&#47;61&#47;35070367.pdf</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.oecd.org&#47;dataoecd&#47;47&#47;61&#47;35070367.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="46">
        <RefAuthor>Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefBookTitle>Global competency for an inclusive world</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Global competency for an inclusive world. Paris: OECD; 2016. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;repositorio.minedu.gob.pe&#47;handle&#47;123456789&#47;4561</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;repositorio.minedu.gob.pe&#47;handle&#47;123456789&#47;4561</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="47">
        <RefAuthor>Mackay SJ</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2002</RefYear>
        <RefBookTitle>Interprofessional education: An action learning approach to the development and evalation of a pilot project at undergraduate level</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Mackay SJ. Interprofessional education: An action learning approach to the development and evalation of a pilot project at undergraduate level. Salford: evans Institute for Action Learning and Research, University of Salford; 2002.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="48">
        <RefAuthor>Sottas B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kissmann S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Br&#252;gger S</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefBookTitle>Interprofessionelle Ausbildung (IPE): Erfolgsfaktoren - Messinstrument - Best Practice Beispiele</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Sottas B, Kissmann S, Br&#252;gger S. Interprofessionelle Ausbildung (IPE): Erfolgsfaktoren - Messinstrument - Best Practice Beispiele. Freiburg, CH: sottas formative works; 2016.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="49">
        <RefAuthor>Huber M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Spiegel-Steinmann B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schw&#228;rzler P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kerry-Krause M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dratva J</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>Kompetenzen zur interprofessionellen Zusammenarbeit und geeignete Unterrichtsformate</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Huber M, Spiegel-Steinmann B, Schw&#228;rzler P, Kerry-Krause M, Dratva J. Kompetenzen zur interprofessionellen Zusammenarbeit und geeignete Unterrichtsformate. Z&#252;rich: Z&#252;rcher Hochschule f&#252;r angewandte Wissenschaften; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.bag.admin.ch&#47;bag&#47;de&#47;home&#47;das-bag&#47;publikationen&#47;forschungsberichte&#47;forschungsberichte-interprofessionalitaet-im-gesundheitswesen&#47;forschungsberichte-interprofessionalitaet-M3-kompetenzen.html</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.bag.admin.ch&#47;bag&#47;de&#47;home&#47;das-bag&#47;publikationen&#47;forschungsberichte&#47;forschungsberichte-interprofessionalitaet-im-gesundheitswesen&#47;forschungsberichte-interprofessionalitaet-M3-kompetenzen.html</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="50">
        <RefAuthor>Breidenstein G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rademacher S</RefAuthor>
        <RefTitle>Vom Nutzen der Zeit. Beobachtungen und Analysen zum individualisierten Unterricht</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>Z P&#228;dagogik</RefJournal>
        <RefPage>336-356</RefPage>
        <RefTotal>Breidenstein G, Rademacher S. Vom Nutzen der Zeit. Beobachtungen und Analysen zum individualisierten Unterricht. Z P&#228;dagogik. 2013;59(3):336-356.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="51">
        <RefAuthor>Mertens C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schumacher F</RefAuthor>
        <RefAuthor>B&#246;hm-Kasper O</RefAuthor>
        <RefAuthor>Basten M</RefAuthor>
        <RefTitle>Flexible learning in higher education via the inverted classroom</RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefJournal>J High Educ Dev</RefJournal>
        <RefPage>341-359</RefPage>
        <RefTotal>Mertens C, Schumacher F, B&#246;hm-Kasper O, Basten M. Flexible learning in higher education via the inverted classroom. J High Educ Dev. 2019;(3):341-359.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="52">
        <RefAuthor>Clark H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Brennan S</RefAuthor>
        <RefTitle>Grounding in communication</RefTitle>
        <RefYear>2004</RefYear>
        <RefBookTitle>Perspectives on socially shared cognition: revised papers presented at a conference, entitled Socially shared cognition, held at the University of Pittsburgh, 1989</RefBookTitle>
        <RefPage>127-149</RefPage>
        <RefTotal>Clark H, Brennan S. Grounding in communication. In: Resnick LB, Levine JM, Teasley SD; Learning Research and Development Center, editors. Perspectives on socially shared cognition: revised papers presented at a conference, entitled Socially shared cognition, held at the University of Pittsburgh, 1989. 4. printing. Washington, DC : American Psychological Assoc; 2004. p.127-149. DOI: 10.1037&#47;10096-006</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1037&#47;10096-006</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="53">
        <RefAuthor>Spaulding EM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Marvel FA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jacob E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rahman A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hansen BR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hanyok LA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Martin SS</RefAuthor>
        <RefAuthor>Han HR</RefAuthor>
        <RefTitle>Interprofessional education and collaboration among healthcare students and professionals: a systematic review and call for action</RefTitle>
        <RefYear></RefYear>
        <RefJournal>J Interprof Care</RefJournal>
        <RefPage>1-10</RefPage>
        <RefTotal>Spaulding EM, Marvel FA, Jacob E, Rahman A, Hansen BR, Hanyok LA, Martin SS, Han HR. Interprofessional education and collaboration among healthcare students and professionals: a systematic review and call for action. J Interprof Care. 2019;1-10. DOI: 10.1080&#47;13561820.2019.1697214</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1080&#47;13561820.2019.1697214</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="54">
        <RefAuthor>Reeves S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fletcher S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Barr H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Birch I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Boet S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Davies N</RefAuthor>
        <RefAuthor>McFAdyen A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rivera J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kitto S</RefAuthor>
        <RefTitle>A BEME systematic review of the effects of interprofessional education: BEME Guide No. 39</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
        <RefPage>656-668</RefPage>
        <RefTotal>Reeves S, Fletcher S, Barr H, Birch I, Boet S, Davies N, McFAdyen A, Rivera J, Kitto S. A BEME systematic review of the effects of interprofessional education: BEME Guide No. 39. Med Teach. 2016;38(7):656-668. DOI: 10.3109&#47;0142159X.2016.1173663</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3109&#47;0142159X.2016.1173663</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="55">
        <RefAuthor>Hanschitz RC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schmidt E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schwarz G</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefBookTitle>Transdisziplinarit&#228;t in Forschung und Praxis: Chancen und Risiken partizipativer Prozesse</RefBookTitle>
        <RefPage>201</RefPage>
        <RefTotal>Hanschitz RC, Schmidt E, Schwarz G, editors. Transdisziplinarit&#228;t in Forschung und Praxis: Chancen und Risiken partizipativer Prozesse. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verl. f&#252;r Sozialwiss; 2009. p.201. DOI: 10.1007&#47;978-3-531-91451-0</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;978-3-531-91451-0</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="56">
        <RefAuthor>Henkel SM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sieghardt M</RefAuthor>
        <RefTitle>Es geht nicht nur um Curricula - ein Beispiel f&#252;r partizipative Studiengestaltung</RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefJournal>Z Hochschulentwickl</RefJournal>
        <RefPage>59-73</RefPage>
        <RefTotal>Henkel SM, Sieghardt M. Es geht nicht nur um Curricula - ein Beispiel f&#252;r partizipative Studiengestaltung. Z Hochschulentwickl. 2011;6(3):59-73. DOI: 10.3217&#47;zfhe-6-03&#47;06</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3217&#47;zfhe-6-03&#47;06</RefLink>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <NoOfTables>0</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
        <Figure format="png" height="1006" width="708">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Development of the thread Communication and Interprofessional Collaboration: milestones, procedures and results. IP&#61;interprofessional. Can&#61;Canadian.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Entwicklung Themenstrang Kommunikation und interprofessionelle Zusammenarbeit: Meilensteine, Vorgehensweise und Ergebnisse. IP&#61;interprofessionell.</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="571" width="942">
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Procedure to determine the competency descriptions and the general aims. 1-8&#61;Order of the single steps. All competencies and general aims were given indexes which refer to the corresponding contents in the frame models mentioned. ET&#61;Occupational Therapy, GP&#61;Health Promotion and Prevention, HB&#61;Midwifery, PF&#61;Nursing, PT&#61;Physiotherapy, IPLP&#61;Interprofessional Education and Practice.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Vorgehen zur Festlegung der Kompetenzbeschreibungen und Grobziele. 1-8&#61;Reihenfolge der einzelnen Schritte. Alle Kompetenzen und Grobziele wurden mit Indexen versehen, welche auf die korrespondierenden Inhalte in den erw&#228;hnten Rahmenmodellen verweisen. ET&#61;Ergotherapie, GP&#61;Gesundheitsf&#246;rderung &#38; Pr&#228;vention, HB&#61;Hebamme, PF&#61;Pflege, PT&#61;Physiotherapie, IPLP&#61;Interprofessioneller Lehre und Praxis.</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="373" width="848">
          <MediaNo>3</MediaNo>
          <MediaID language="en">3en</MediaID>
          <MediaID language="de">3de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Different contexts and levels of interprofessional collaboration and cooperation. (ET&#61;Occupational Therapy, HB&#61;Midwifery, PT&#61;Physiotherapy, PF&#61;Nursing, GP&#61;Health Promotion and Prevention). </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Verschiedene Kontext und Ebenen interprofessioneller Zusammenarbeit und Kooperation </Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>(ET&#61;Ergotherapie, HB&#61;Hebammen, PT&#61;Physiotherapie, PF&#61;Pflege, GP&#61;Gesundheitsf&#246;rderung &#38; Pr&#228;vention). </Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="483" width="878">
          <MediaNo>4</MediaNo>
          <MediaID language="en">4en</MediaID>
          <MediaID language="de">4de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 4: Suitability of teaching formats to acquire communicative and interprofessional competencies from the lecturers&#8217; and students&#8217; perspective.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 4: Eignung von Unterrichtsformaten zum Erwerb kommunikativer und interprofessioneller Kompetenzen aus Sicht der Lehrpersonen und Studierenden.</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <NoOfPictures>4</NoOfPictures>
      </Figures>
      <InlineFigures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </InlineFigures>
      <Attachments>
        <NoOfAttachments>0</NoOfAttachments>
      </Attachments>
    </Media>
  </OrigData>
</GmsArticle>