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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001323</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0013236</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">The &#8220;practice track&#8221; &#8211; How can teaching content related to outpatient healthcare be integrated into medical studies&#63; Learning objectives, conception and implementation of a specialized voluntary program</Title>
      <TitleTranslated language="de">Der &#8222;Praxis-Track&#8220; &#8211; wie k&#246;nnen Lehrinhalte zur ambulanten Versorgung im Medizinstudium implementiert werden&#63; Lehrziele, Konzeption und Umsetzung eines freiwilligen Schwerpunktangebotes</TitleTranslated>
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          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">Goethe University Frankfurt am Main, Institute of General Practice, Theodor-Stern-Kai 7, D-60590 Frankfurt&#47;Main, Germany<Affiliation>Goethe University Frankfurt am Main, Institute of General Practice, Frankfurt&#47;Main, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, Theodor-Stern-Kai 7, 60590 Frankfurt&#47;Main, Deutschland<Affiliation>Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, Frankfurt&#47;Main, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>becker&#64;allgemeinmedizin.uni-frankfurt.de</Email>
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          <Firstname>Lia</Firstname>
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      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">outpatient health care</Keyword>
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      <SectionHeading language="en">Outpatient Medicine</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Ambulante Versorgung</SectionHeading>
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    <DateReceived>20190809</DateReceived>
    <DateRevised>20200109</DateRevised>
    <DateAccepted>20200211</DateAccepted>
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    <DatePublished>20200415</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>37</Volume>
        <Issue>3</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>30</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph>Der &#8222;Praxis-Track&#8220; (PAT) an der Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main bietet Studierenden die M&#246;glichkeit, schon w&#228;hrend ihres Medizinstudiums einen Schwerpunkt auf die ambulante Patientenversorgung zu legen. In diesem Artikel sollen erstmalig Ziele und Konzeption sowie die Umsetzung des Programms beschrieben werden.</Pgraph><Pgraph>Im Institut f&#252;r Allgemeinmedizin wurde in Zusammenarbeit mit dem Studiendekanat des Fachbereichs Medizin der Goethe-Universit&#228;t und weiteren Fachvertretern ein neues Lehrkonzept entwickelt. Dieses erm&#246;glicht Medizinstudierenden schon w&#228;hrend ihrer Ausbildung &#8211; die &#252;berwiegend in hochspezialisierten Kliniken stattfindet &#8211; vermehrt praktische Einblicke in die ambulante T&#228;tigkeit niedergelassener &#196;rzte. J&#228;hrlich k&#246;nnen 15 interessierte Studierende an dem longitudinalen Programm teilnehmen, das Praktika, Seminare und ein Mentoringprogramm umfasst. In den aktuell drei Kohorten des PAT wurden alle 45 Pl&#228;tze belegt, die erste Kohorte hat das Programm erstmals vollst&#228;ndig durchlaufen. Es ist gelungen, den Studierenden neben praktischen F&#228;higkeiten in den F&#228;chern Allgemeinmedizin, Innere Medizin, Chirurgie, Gyn&#228;kologie und P&#228;diatrie in besonderem Ma&#223;e die Bandbreite sowie das System der ambulanten Versorgung zu vermitteln. Die Durchf&#252;hrung in vertrags&#228;rztlichen Praxen stie&#223; an studienrechtliche Grenzen, daher sind einzelne Programmbestandteile nur auf freiwilliger Basis m&#246;glich.</Pgraph><Pgraph>Ausbildungsinhalte zur ambulanten, vertrags&#228;rztlichen Versorgung in das Medizinstudium zu integrieren, erscheint vor dem Hintergrund der aktuellen und k&#252;nftigen Versorgungsrealit&#228;t sinnvoll und notwendig. Eine Voraussetzung f&#252;r die Etablierung solcher Programme ist die Schaffung der entsprechenden studienrechtlichen Rahmenbedingungen, um eine vollumf&#228;ngliche curriculare Integration des Programms zu erm&#246;glichen.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph>The &#8220;practice track&#8221; (PAT) at Goethe University Frankfurt provides students with the opportunity to focus on outpatient care during their medical studies. The aim of this article is to describe the objectives, conception and implementation of the program.</Pgraph><Pgraph>At the Institute of General Practice, a new teaching concept has been developed in cooperation with the Dean&#8217;s Office of the Faculty of Medicine at Goethe University and further partners. Medical students generally receive their training in highly specialized hospitals. However, the new concept will allow them to gain a practical insight into the outpatient care provided by physicians in private practice during their medical studies. Every year, 15 interested students will be able to participate in the longitudinal program, which includes internships, seminars and mentoring sessions. In the three current PAT cohorts, all 45 places have been taken up, and the first cohort has now completed the program. In addition to practical skills in the disciplines of family medicine, internal medicine, surgery, gynecology and pediatrics, it has been possible to show students the full scope of ambulatory health care. However, legal limitations to the implementation of the program in registered medical practices have meant that some parts of it could only be carried out voluntarily.  </Pgraph><Pgraph>Against the background of the current and future situation in health care, it makes sense that registered physicians in private practice should teach medical students about outpatient care during their medical studies. In order to establish such programs and permit their complete integration into the medical curriculum, it is essential that the necessary changes are made to medical licensing regulations. </Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>During medical studies, practical training occurs primarily in the inpatient sector and much of it in highly specialized university hospitals. In contrast, the majority of medical care provided to the general population in Germany takes place in the outpatient sector <TextLink reference="1"></TextLink>. Currently, around 50 percent of physicians work in inpatient facilities, about 40 percent in the outpatient sector, and the remaining 10 percent in other areas <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. In reality, 19.5 million cases are treated in the inpatient sector, compared to more than a billion patient contacts in outpatient medical practices <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. Furthermore, the proportion of treatment occurring in the outpatient sector is on the increase, partly because of medical-technological progress, but also because services can be provided more efficiently in this setting <TextLink reference="6"></TextLink>. In addition to structural change, the healthcare system must also deal with the challenges presented by demographic developments: a consequence of a rise in life expectancy is an increase in chronic diseases and multimorbidity. This, in turn, leads to an increase in complexity, and a greater need for collaboration within the healthcare system <TextLink reference="1"></TextLink>. At the same time, the medical fraternity is also changing: an increase in the average age of physicians, part-time work, and shortcomings in the allocation of medical resources, are intensifying the threat of a shortage of physicians, particularly in family medicine and in rural areas <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>New teaching concepts are required to deal with the discrepancy between medical training and the actual situation facing the health care system by strengthening the focus on outpatient medical care and the importance of family medicine. This is also the aim of the &#8220;medical studies masterplan 2020&#8221;, which has recently been passed by Federal and State governments. Important elements of the plan include increasing the importance attached to educating students in outpatient care and everyday disease patterns, and strengthening the role played by family medicine. In an increasingly complex healthcare system, the objective is to help students gain a basic understanding of patient-oriented cooperation between family and specialist physicians, as well as with other health professionals. Flanked by additional measures, this teaching content should help motivate students to set up their own private practices <TextLink reference="8"></TextLink>. The results of a student survey commissioned by the <Mark2>Kassen&#228;rztliche Bundesvereinigung</Mark2> show that the willingness of students to work as registered physicians in the outpatient sector is high &#8211; almost 70 percent of respondents said they could imagine working in the outpatient field. However, 53 percent of respondents said they considered themselves poorly informed in matters relating to the conditions and requirements of work in outpatient healthcare. A possible explanation for this is the low level of contact with physicians working in the outpatient sector, who are therefore unable to serve as sources of information and role models. Although 37 percent of respondents said they could imagine specializing in family medicine, only around 10 percent of all nationwide specialist certifications occurred in the discipline in the years 2017 and 2018 <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>The number of structured, longitudinal family medicine support programs in Germany has steadily increased in recent years <TextLink reference="10"></TextLink>. However, they differ considerably in terms of structure and content and are still relatively new compared with similar programs abroad <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. Teaching projects at home and abroad that are aimed at supporting young (rural) doctors in family medicine have had a positive effect on medical students&#8217; interest in family medicine and in their pursuing a career in the field, even when taking into account that preselected target groups may have led to some bias. Important contributing factors to an increase in their interest are early and continuous thematic involvement in the field, and the existence of professional role models <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Against this background, the &#8220;practice track&#8221; (PAT) program was developed at Goethe University Frankfurt am Main. Early on in their studies, medical students that are interested in doing so can get to know outpatient healthcare and the teams responsible for delivering it during the clinical semesters of their studies, and they can specialize in the field. In order to integrate and complement existing course structures and ensure that the additional work involved for administrative personnel and participating students is kept to a minimum, the concept also includes elements of the medical curriculum. The present article will describe the objectives, conception and implementation of the PAT for the first time. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einleitung">
      <MainHeadline>1. Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Die praktische Ausbildung im Medizinstudium findet &#252;berwiegend im station&#228;ren Bereich statt, davon zu gro&#223;en Teilen an hochspezialisierten Universit&#228;tskliniken. Ein Gro&#223;teil der medizinischen Versorgung der Bev&#246;lkerung dagegen findet in Deutschland im ambulanten Bereich statt <TextLink reference="1"></TextLink>. Derzeit arbeiten etwa 50 Prozent der &#196;rzte in station&#228;ren Einrichtungen und ca. 40 Prozent sind im ambulanten Sektor t&#228;tig, rund 10 Prozent arbeiten in anderen Bereichen <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. In der Versorgungsrealit&#228;t stehen dem gegen&#252;ber 19,5 Millionen station&#228;re Behandlungsf&#228;lle und &#252;ber eine Milliarde Patientenkontakte in &#228;rztlichen Praxen <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. In der medizinischen Versorgung l&#228;sst sich ein ausgepr&#228;gter Trend zur Ambulantisierung beobachten &#8211; u.a. bedingt durch medizinisch-technischen Fortschritt, aber auch durch effizientere M&#246;glichkeiten zur Leistungserbringung <TextLink reference="6"></TextLink>. Neben diesem Strukturwandel stellen auch die Folgen des demographischen Wandels das Gesundheitssystem vor gro&#223;e Herausforderungen: mit der steigenden Lebenserwartung kommt es zu einer Zunahme von chronischen Erkrankungen sowie Multimorbidit&#228;t, was zu einer zunehmend komplexer werdenden, arbeitsteiligeren medizinischen Versorgung f&#252;hrt <TextLink reference="1"></TextLink>. Gleichzeitig ver&#228;ndert sich die &#196;rzteschaft: Alterung, vermehrte Teilzeitt&#228;tigkeit sowie Fehlverteilung versch&#228;rfen den insbesondere im haus&#228;rztlichen Bereich und in l&#228;ndlichen Regionen drohenden &#196;rztemangel <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Um dieser Diskrepanz zwischen medizinischer Ausbildung und Versorgungsrealit&#228;t zu begegnen, bedarf es neuer Lehrkonzepte, die die ambulante medizinische Versorgung und insbesondere die Bedeutung der haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit st&#228;rker in den Fokus r&#252;cken. Dies fordert auch der von Bund und L&#228;ndern verabschiedete &#8222;Masterplan Medizinstudium 2020&#8220;, der eine Reform des Medizinstudiums anstrebt. Ein wesentlicher Bestandteil soll dabei eine umfassendere Abbildung der ambulanten Medizin und das Vermitteln von allt&#228;glichen Krankheitsbildern sein sowie eine weitere St&#228;rkung des Fachs Allgemeinmedizin. Ziel ist es, allen Studierenden ein grundlegendes Verst&#228;ndnis f&#252;r eine patientenorientierte Kooperation von Haus- und Fach&#228;rzten sowie anderen Gesundheitsberufen in einer zunehmend komplexer werdenden medizinischen Versorgung zu vermitteln. Diese Lehrinhalte sollen neben anderen Ma&#223;nahmen dazu beitragen, die Motivation zu einer sp&#228;teren Niederlassung zu erh&#246;hen <TextLink reference="8"></TextLink>. Ergebnisse einer Studierendenbefragung im Auftrag der Kassen&#228;rztlichen Bundesvereinigung zeigen, dass eine hohe Bereitschaft besteht, im ambulanten vertrags&#228;rztlichen Bereich zu arbeiten - knapp 70 Prozent der Befragten k&#246;nnen sich eine ambulante T&#228;tigkeit vorstellen. 53 Prozent gaben jedoch an, sich schlecht &#252;ber die Rahmenbedingungen und Anforderungen der ambulanten Versorgung informiert zu f&#252;hlen. Eine m&#246;gliche Erkl&#228;rung hierf&#252;r scheint der geringe Kontakt zu ambulant t&#228;tigen &#196;rzten als Informationsquelle und als Vorbild w&#228;hrend des Studiums zu sein. 37 Prozent der Befragten k&#246;nnen sich eine Facharztweiterbildung Allgemeinmedizin vorstellen, gleichwohl entfielen in den Jahren 2017 und 2018 nur etwa 10 Prozent aller bundesweiten Facharztanerkennungen auf das Fachgebiet <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Die Anzahl an strukturierten, longitudinalen F&#246;rderprogrammen im Fach Allgemeinmedizin in Deutschland hat in den vergangenen Jahren stetig zugenommen <TextLink reference="10"></TextLink>. Die Angebote unterscheiden sich jedoch deutlich in Struktur und Ausgestaltung und sind im Vergleich zu Angeboten im Ausland noch sehr jung <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. Untersuchungen zu Lehrprojekten im In- und Ausland, die eine gezielte F&#246;rderung des (l&#228;ndlichen) Haus&#228;rztenachwuchses anstreben, konnten positive Effekte auf das Interesse von Medizinstudierenden an der haus&#228;rztlichen Medizin und auf den sp&#228;teren Berufswunsch zeigen - wenn auch teils ein Bias durch vorselektierte Zielgruppen angenommen werden muss. Wesentliche Faktoren sind dabei eine fr&#252;hzeitige und kontinuierliche thematische Einbindung sowie berufliche Vorbilder <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Vor diesem Hintergrund wurde an der Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main das Projekt &#8222;Praxis-Track&#8220; (PAT) entwickelt. Interessierte Medizinstudierende k&#246;nnen fr&#252;hzeitig und w&#228;hrend des gesamten klinischen Studienverlaufs die ambulante vertrags&#228;rztliche Versorgung und ihre Akteure eingehend kennenlernen und einen individuellen Studienschwerpunkt setzen. Das Konzept greift dabei auf curriculare Bestandteile zur&#252;ck, um bestehende Strukturen einzubeziehen und zu erg&#228;nzen. So soll der Aufwand sowohl f&#252;r die teilnehmenden Studierenden, als auch von administrativer Seite m&#246;glichst geringgehalten werden. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, Ziele und Konzeption sowie Umsetzung des PAT erstmalig zu beschreiben. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Project description">
      <MainHeadline>2. Project description</MainHeadline><SubHeadline2>2.1. Teaching objectives</SubHeadline2><Pgraph>Participating students will have the opportunity to become thoroughly familiar with outpatient healthcare during their studies. On the one hand, the focus will be on patients and practices, and on teaching students about the most frequent diseases and reasons consultations are sought in the involved medical disciplines. On the other hand, they will receive an intensive introduction into what pursuing a career in outpatient care entails, and they will get to know the special features and challenges of outpatient and cross-discipline healthcare (cooperation with other medical specialists and healthcare professions, the administrative framework, career perspectives). Depending on their own individual interests, the students will get an idea of what it means to work in the outpatient sector. Importance is also attached to providing students with individual support, and to helping and encouraging them to plan their own careers. </Pgraph><SubHeadline2>2.2. Conception </SubHeadline2><Pgraph>The conceptual development was partially based on a survey of medical students at Goethe University in which, although demonstrating considerable interest in family medicine, students also said they did not consider themselves well prepared to work in the field. By means of a search both in the literature and online, information was gathered on inter-&#47;national training programs used to support family medicine during medical studies <TextLink reference="11"></TextLink>. In the conceptual phase, which lasted around one year, a training plan was developed in cooperation with the Dean, the Dean&#8217;s Office, and our partners in the relevant fields. The plan moved outpatient care into the focus of medical studies, while at the same time keeping administrative work to a minimum. Topics considered to be of importance during the implementation phase included suitable information and promotion measures, the selection of participants, the content of the accompanying seminars and mentoring sessions, and the selection of suitable academic teaching practices.</Pgraph><SubHeadline2>2.3. Concept</SubHeadline2><Pgraph>The program is longitudinal and participation is voluntary at any time during the clinical phase of medical studies (six semesters or three years) from the first clinical semester onwards. Fifteen students can participate each year, bringing the total number to 45 during the clinical study period. </Pgraph><Pgraph>The program is made up of three main elements (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>):</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Curricular block internships at selected hospitals</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Voluntary outpatient work placements at registered private practices</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Seminars and mentoring sessions (clinical elective)</ListItem></OrderedList></Pgraph><SubHeadline3>2.3.1. Curricular block internships</SubHeadline3><Pgraph>Participants complete curricular block internships in internal medicine, surgery, gynecology and pediatrics at selected, small teaching hospitals that provide basic and standard care. The principal aim is that they should gain experience of working in (emergency) outpatient units. In the same way as other medical students, the participants will complete the curricular block internship in family medicine in selected family practices. During these five internships, the participants will be confronted with a wide range of diseases and patients, and they will develop their own practical skills. The allocation of participants will take place in cooperation with the Dean&#8217;s Office of the Faculty of Medicine. </Pgraph><Pgraph>The original intention was that PAT participants should complete their block internships in the practices of medical specialists in the relevant fields, rather than in teaching hospitals. This would have permitted the registered physician sector to become an integral part of curricular, practical training. However, the plan failed for legal reasons. On the one hand, medical licensing regulations (&#196;ApprO) stipulating that a fixed number of training hours must be completed (&#8220;bedside instruction&#8221;, defined as teaching at occupied beds beyond midnight) could not have been formally fulfilled. On the other hand, the faculty might also have violated legal capacity restrictions (leading to an increase in the number of study places) &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>, &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.vhw-bund.de&#47;DOCS&#47;RECHT&#47;KapVHE1994.pdf">http:&#47;&#47;www.vhw-bund.de&#47;DOCS&#47;RECHT&#47;KapVHE1994.pdf</Hyperlink>&#93;. Consequently, the students must continue to complete their block internships in teaching hospitals. However, in order that they can gain thorough experience of the range of medical specialties that provide outpatient care, they are encouraged to complete voluntary outpatient work placements in specialist practices. </Pgraph><SubHeadline3>2.3.2. Voluntary outpatient work placements</SubHeadline3><Pgraph>Outpatient work placements are voluntary and can be completed at selected teaching practices with trained specialists in family medicine, surgery, gynecology and pediatrics. The practices are chosen according to formal criteria to ensure that subject-specific learning objectives are met (subject-specific services such as regular operations taking place on site in teaching practices for surgery or as an attending physician at a hospital; joint practices wherever possible, consulting hours five days a week, good connections to public transport). The practices are written to and, if they respond, individually advised as to what the program would entail. Participating teaching physicians are introduced to the organization of the program and take part in a workshop on teaching. The work placements last a full week and take place on a 1-to-1 basis (the teaching doctors receive an expense allowance of &#8364;125 per week). Special learning objective catalogues developed in cooperation with lecturers in the relevant subjects help the teaching physicians and students define the content of the placements. The aim of the work placements is that the students should experience the entire range of work that the medical specialty involves, get to know the structure and organization of the practice, and gain practical experience. The participants may complete four one-week work placements, of which a maximum of two can be in one subject area. In consideration of the extra work involved, the students receive an expense allowance of &#8364;150 per week.</Pgraph><SubHeadline3>2.3.3. Seminars and mentoring sessions</SubHeadline3><Pgraph>The accompanying seminars and mentoring sessions cover the requirements of the compulsory elective in the clinical phase of medical studies. The series of seminars (two seminars per semester from the 2nd-6th clinical semesters) provide information on the medical outpatient sector in Germany &#8211; topics are, for example, an overview of the German healthcare system, career prospects in private practice, health care models in palliative medicine, dealing with multimorbidity and polypharmacy, the work of medical professions and practice teams in the future, and innovative care models. Furthermore, students can suggest topics that they would like to cover in seminars. Students also complete four selected modules from the Doctoral Program of the Medical Faculty of Goethe University, in which they are taught the fundamentals of working in academic research. </Pgraph><Pgraph>Mentoring is carried out in small groups of seven or eight students, to which two mentors are allocated. The mentors are young physicians undergoing specialist training. The choice to involve young physicians was made because they recently completed their medical studies and are still aware of what is important, while at the same time being familiar with the current situation in specialist training. The mentoring sessions will take place twice per semester. The topics can be selected by the participants themselves and generally cover individual study organization and career planning (clinical traineeship, one-year internship, doctoral studies, starting work, training to be a medical specialist, additional qualifications, work-life balance and many others). </Pgraph><Pgraph>Further to the elements of the program described above, participants will also receive a book voucher worth &#8364;50 per semester, as well as the opportunity to be reimbursed for the costs of attending congresses that are of relevance to the program (max. &#8364;200 per year). Moreover, they also have the option of participating in an annual excursion during which they can become acquainted with innovative healthcare models on site. These include new types of cooperation in outpatient care and involve various medical professions.</Pgraph><SubHeadline3>2.3.4. Announcement of the program and selection of participants </SubHeadline3><Pgraph>At the beginning of the first clinical semester, all students will be invited to an information event at which they will be told about the possibility to participate in the voluntary program. The program will also be promoted, and responsible employees at the Institute of General Practice will be available to answer any questions. </Pgraph><Pgraph>Applications will be submitted in written form on the basis of a prepared questionnaire. In addition to providing personal details, applicants will be asked to explain why they are interested in participating in the program and what they expect of it. To assess the application documents, points will be allocated according to selection criteria that have been described in the literature as correlating positively with the choice to pursue a career in family medicine. These include, for example, biographical factors (rural background, completed professional training), job expectations or perceptions of a physician&#8217;s work, and personal experience of family medicine <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>. The allocation of places will be transparent and depend on the number of points. In case of a tie, a random draw will determine participation.</Pgraph><Pgraph>At the end of the first clinical semester, the program will begin with a kick-off event. This will enable participants and instructors to get to know each other and the organization of the program.  </Pgraph><SubHeadline2>2.4. Evaluation</SubHeadline2><Pgraph>The concept used to evaluate PAT will involve the evaluation of both processes and results <TextLink reference="17"></TextLink>. In order to ensure process management is optimized, and that further development and corrective measures are taken where necessary, the implementation and execution of the program will be continuously evaluated. All elements of the program will be assessed. Furthermore, a long-term evaluation of results will take place, which will include a graduate destination survey. In this way, the influence of PAT on career aspirations and later work as a doctor will be explored. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Projektbeschreibung">
      <MainHeadline>2. Projektbeschreibung</MainHeadline><SubHeadline2>2.1. Lehrziele</SubHeadline2><Pgraph>Die teilnehmenden Studierenden erhalten die M&#246;glichkeit, schon w&#228;hrend des Studiums die ambulante Versorgung eingehender kennenzulernen. Im Vordergrund stehen dabei zum einen Patienten- und Praxisbezug, durch die Vermittlung von h&#228;ufigen Krankheiten und Beratungsanl&#228;ssen der beteiligten Fachdisziplinen. Zum anderen findet eine intensive Berufsfelderkundung statt, um Besonderheiten und Herausforderungen in der ambulanten und professions&#252;bergreifenden Versorgung aufzuzeigen (Kooperation mit anderen Fach&#228;rzten und Gesundheitsberufen, administrative Rahmenbedingungen, Berufsperspektiven). Die Studierenden sollen gezielt und an ihren individuellen Interessen ausgerichtet eine Vorstellung des Arbeitens im ambulanten Sektor erhalten. Die individuelle F&#246;rderung und die Unterst&#252;tzung der Teilnehmenden bei ihrer eigenen Karriereplanung spielen dabei eine entscheidende Rolle.</Pgraph><SubHeadline2>2.2. Konzeption </SubHeadline2><Pgraph>Die konzeptionelle Entwicklung kn&#252;pfte an eine eigene Befragung der Medizinstudierenden an der Goethe-Universit&#228;t an, in der sich zwar ein deutliches Interesse an einer sp&#228;teren haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit zeigte, die Teilnehmenden aber angaben, sich durch das Studium nicht ausreichend auf eine solche T&#228;tigkeit vorbereitet zu f&#252;hlen. Mittels Literatur- und Onlinerecherche wurden zun&#228;chst Informationen zu inter-&#47;nationalen universit&#228;ren Ausbildungsprogrammen zur F&#246;rderung der Allgemeinmedizin im Studium gesammelt <TextLink reference="11"></TextLink>. In der etwa einj&#228;hrigen Konzeptionsphase wurde in Abstimmung mit dem Studiendekan sowie dem Studiendekanat und mit den Lehrbeauftragten der eingebundenen F&#228;cher das Ausbildungskonzept erarbeitet. Dieses r&#252;ckt die ambulante Medizin im Studium in den Fokus, bei gleichzeitig m&#246;glichst geringem administrativem Aufwand. Die Konzeption der Implementierungsphase beinhaltete geeignete Informations- und Werbema&#223;nahmen, Auswahl der Teilnehmenden, inhaltliche Gestaltung des Begleitseminars und Mentorings sowie die Auswahl geeigneter Lehrpraxen.</Pgraph><SubHeadline2>2.3. Konzept</SubHeadline2><Pgraph>Bei dem Programm handelt es sich um ein longitudinales Studienangebot. Dieses kann freiwillig ab dem ersten klinischen Semester und &#252;ber den gesamten klinischen Studienabschnitt (sechs Semester bzw. drei Jahre) von 15 Studierenden pro Studienjahr (insgesamt 45 Studierende) belegt werden. </Pgraph><Pgraph>Das Programm besteht aus drei Hauptkomponenten (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>):</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">curriculare Blockpraktika in ausgew&#228;hlten Lehrkrankenh&#228;usern</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">freiwillige ambulante Praktika in vertrags&#228;rztlichen Praxen</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Seminar- und Mentoringreihe (Klinisches Wahlfach)</ListItem></OrderedList></Pgraph><SubHeadline3>2.3.1. Curriculare Blockpraktika</SubHeadline3><Pgraph>Die curricularen Blockpraktika der F&#228;cher Innere Medizin, Chirurgie, Gyn&#228;kologie und P&#228;diatrie finden f&#252;r die Teilnehmenden in ausgew&#228;hlten, kleineren akademischen Lehrkrankenh&#228;usern statt, die der Grund- und Regelversorgung zugeordnet sind. Dabei sollen die Studierenden &#252;berwiegend in den (Zentralen Notfall-) Ambulanzen eingesetzt werden. Das curriculare Blockpraktikum Allgemeinmedizin absolvieren die Studierenden gleicherma&#223;en wie ihre Kommilitonen in ausgew&#228;hlten Hausarztpraxen. W&#228;hrend dieser f&#252;nf Lehrveranstaltungen sollen die Teilnehmenden sowohl ein m&#246;glichst breites medizinisches Krankheits- und Patientenspektrum erleben, als auch die eigenen praktischen F&#228;higkeiten trainieren. Die Einteilung der teilnehmenden Studierenden findet in enger Abstimmung mit dem Studiendekanat des Fachbereichs Medizin statt.</Pgraph><Pgraph>In der urspr&#252;nglichen Konzeption des PAT war vorgesehen, dass die curricularen Blockpraktika der genannten F&#228;cher in Praxen niedergelassener Fach&#228;rzte anstatt in Lehrkrankenh&#228;usern stattfinden. Hierdurch sollte eine tats&#228;chliche Integration des ambulanten vertrags&#228;rztlichen Sektors in die curriculare, praktische Ausbildung erreicht werden. Dieser Plan scheiterte jedoch an den studienrechtlichen Rahmenbedingungen. Zum einen h&#228;tten in der &#196;rztlichen Approbationsordnung (&#196;ApprO) festgelegte Ausbildungsstunden (&#8222;Unterricht am Krankenbett&#8220;, definiert als Unterricht an &#252;ber Mitternacht belegten Betten) formal nicht erf&#252;llt werden k&#246;nnen, zum anderen h&#228;tten dem Fachbereich m&#246;glicherweise kapazit&#228;tsrechtliche Folgen (Steigerung der Studienpl&#228;tze) gedroht &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;, &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.vhw-bund.de&#47;DOCS&#47;RECHT&#47;KapVHE1994.pdf">http:&#47;&#47;www.vhw-bund.de&#47;DOCS&#47;RECHT&#47;KapVHE1994.pdf</Hyperlink>&#93;. Folglich verbleiben die Studierenden f&#252;r die curricularen Blockpraktika zun&#228;chst in Lehrkrankenh&#228;usern. Um dennoch das ambulante vertrags&#228;rztliche Spektrum der F&#228;cher intensiv erleben zu k&#246;nnen, werden die Studierenden zur Teilnahme an freiwilligen ambulanten Praktika in entsprechenden Facharztpraxen motiviert. </Pgraph><SubHeadline3>2.3.2. Freiwillige ambulante Praktika</SubHeadline3><Pgraph>Die ambulanten Praktika finden auf freiwilliger Basis statt und k&#246;nnen in ausgew&#228;hlten Lehrpraxen mit didaktisch geschulten Fach&#228;rzten in den F&#228;chern Allgemeinmedizin, Chirurgie, Gyn&#228;kologie und P&#228;diatrie absolviert werden. Die Praxen wurden nach formalen Kriterien ausgew&#228;hlt, um die fachspezifischen Lernziele zu erm&#246;glichen (jeweils fachspezifische Leistungen wie beispielsweise f&#252;r chirurgische Lehrpraxen regelm&#228;&#223;ige operative T&#228;tigkeit in eigenem OP oder als Belegarzt, nach M&#246;glichkeit Gemeinschaftspraxis, Sprechstunde an 5 Tagen&#47;Woche, gute Anbindung an &#246;ffentliche Verkehrsmittel). Die Praxen wurden angeschrieben sowie bei R&#252;ckmeldung individuell zum Programm informiert und beraten. Die teilnehmenden Lehr&#228;rzte erhalten eine organisatorische Einf&#252;hrung und nehmen an einem Didaktik-Workshop teil. Die Praktika umfassen eine volle Woche und finden in einer 1:1-Betreuung statt (die Lehr&#228;rzte erhalten eine Aufwandsentsch&#228;digung von 125 Euro pro Praktikumswoche). Spezielle Lernzielkataloge unterst&#252;tzen die Lehr&#228;rzte und Studierenden bei der inhaltlichen Gestaltung der Praktika. Diese wurden gemeinsam mit den Unterrichtsbeauftragten der jeweiligen F&#228;cher entwickelt. Ziel der Praktika ist es, das ambulante T&#228;tigkeitsspektrum des Fachgebietes zu erleben, die Struktur und Organisation der Praxis kennenzulernen und eigene praktische Erfahrungen zu sammeln. Die Teilnehmenden k&#246;nnen bis zu vier einw&#246;chige Praktika, davon max. zwei Praktika im selben Fachgebiet, absolvieren. Um dem zeitlichen Mehraufwand gerecht zu werden, erhalten die Studierenden eine finanzielle Aufwandsentsch&#228;digung (150 Euro pro voller Praktikumswoche).</Pgraph><SubHeadline3>2.3.3. Seminar- und Mentoringreihe</SubHeadline3><Pgraph>Die begleitende Seminar- und Mentoringreihe deckt das Pflichtwahlfach im klinischen Studienabschnitt (4 Semesterwochenstunden) ab. Die Seminarreihe (2 Seminare pro Semester vom 2.- 6. klin. Semester) beleuchtet intensiv den ambulanten Sektor der Medizin in Deutschland &#8211; Themen sind beispielsweise ein &#220;berblick zum deutschen Gesundheitssystem, Berufsperspektiven in der Niederlassung, Versorgungsmodelle der Palliativmedizin, Umgang mit Multimorbidit&#228;t und Multimedikation, Gesundheitsberufe und Praxisteams der Zukunft sowie innovative Versorgungsmodelle. Zudem k&#246;nnen die Studierenden auch eigene W&#252;nsche zu den Seminarthemen einbringen. Daneben belegen die Studierenden vier ausgew&#228;hlte Module des Promotionskollegs an der medizinischen Fakult&#228;t der Goethe-Universit&#228;t, in denen Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens vermittelt werden.</Pgraph><Pgraph>Das Mentoring wird in Kleingruppen &#224; sieben bzw. acht Studierende durchgef&#252;hrt, denen jeweils zwei Mentoren zugeteilt sind. Als Mentoren werden bewusst junge &#196;rzten in Weiterbildung eingesetzt, da diese noch nah am Studium und den damit verbundenen Themen sind und zudem aus der aktuellen Weiterbildungssituation berichten k&#246;nnen. Die Mentoringtreffen finden zweimal pro Semester statt. Die Themen k&#246;nnen von den Teilnehmenden selbst gew&#228;hlt werden und drehen sich rund um die individuelle Studien- und Karriereplanung (Famulatur, Praktisches Jahr, Promotion, Berufsstart, &#228;rztliche Weiterbildung und Zusatzbezeichnungen, Balance zwischen Arbeit und Freizeit, u.v.m.). </Pgraph><Pgraph>Neben diesen Programmbestandteilen erhalten die Teilnehmenden einen B&#252;chergutschein in H&#246;he von 50 Euro pro Semester sowie die M&#246;glichkeit zur Erstattung von Kongresskosten bei inhaltlichem Bezug zum Programm (max. 200 Euro&#47;Jahr). Au&#223;erdem k&#246;nnen sie optional an einem j&#228;hrlichen Tagesausflug zu innovativen Versorgungsmodellen teilnehmen. Die Ausfl&#252;ge dienen dazu, neue Kooperationsformen in der ambulanten Versorgung sowie zwischen verschiedenen Gesundheitsberufen vor Ort kennenzulernen.</Pgraph><SubHeadline3>2.3.4. Bekanntmachung des Programms und Auswahl der Teilnehmer </SubHeadline3><Pgraph>Mit Beginn des 1. klinischen Semesters werden alle Studierenden in einer Informationsveranstaltung &#252;ber die M&#246;glichkeit einer freiwilligen Programmteilnahme informiert. Zudem erfolgt die Bewerbung des Programms und die verantwortlichen Mitarbeiter am Institut f&#252;r Allgemeinmedizin stehen f&#252;r weitere Informationen zur Verf&#252;gung. </Pgraph><Pgraph>Die Bewerbung erfolgt schriftlich anhand eines vorgegebenen Fragebogens. Neben Angaben zur Person werden in offenen Fragen eine Darstellung der Motivation zur Teilnahme sowie Erwartungen zum Programm gefordert. Die Beurteilung der Bewerbungsunterlagen erfolgt durch ein Punktesystem, welches Auswahlkriterien ber&#252;cksichtigt, f&#252;r die in der Literatur ein positiver Zusammenhang mit einer sp&#228;teren haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit beschrieben ist. Dazu z&#228;hlen beispielsweise biographische Faktoren (l&#228;ndliche Herkunft, abgeschlossene Berufsausbildung), Arbeitsvorstellungen bzw. &#228;rztliches Berufsbild, pers&#246;nliche Erfahrungen im Bereich der haus&#228;rztlichen Versorgung <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>. Die Vergabe der Pl&#228;tze erfolgt transparent anhand erreichter Punktwerte, bei Gleichstand entscheidet das Los.</Pgraph><Pgraph>Zum Ende des ersten klinischen Semesters startet das Programm mit einer Einf&#252;hrungsveranstaltung. Diese dient dem gegenseitigen Kennenlernen von Teilnehmenden und Akteuren sowie einer organisatorischen Einf&#252;hrung in das Programm.</Pgraph><SubHeadline2>2.4. Evaluation</SubHeadline2><Pgraph>Das Evaluationskonzept des PAT umfasst eine Prozess- sowie Ergebnisevaluation <TextLink reference="17"></TextLink>. Die Prozessevaluation soll dabei die fortlaufende Implementierung und Umsetzung des Konzepts erfassen, um so eine optimale Steuerung und Weiterentwicklung zu erm&#246;glichen sowie bei Bedarf notwendige Korrekturma&#223;nahmen zu ergreifen. Es werden alle Programmbestandteile evaluiert. Zudem findet eine langfristig angelegte Ergebnisevaluation, auch als Verbleibstudie, statt. Damit sollen Effekte des PAT in Bezug auf den Berufswunsch und die sp&#228;tere &#228;rztliche T&#228;tigkeit &#252;berpr&#252;ft werden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Preliminary results">
      <MainHeadline>3. Preliminary results</MainHeadline><Pgraph>It has been possible to develop a varied program that helps participants learn practical skills and acquire theoretical knowledge that complements the existing medical curriculum. Voluntary outpatient internships permit participants to gain structured insights into outpatient care. At the same time, the short duration and the selection of teaching practices mean that organizational work for participants is kept to a minimum. The newly developed seminars and mentoring sessions and the excursion provide a framework that permits participants to obtain a thorough introduction to careers in the outpatient sector. </Pgraph><Pgraph>The PAT was offered for the first time in the winter semester of 2016&#47;2017. All of the 15 available places were taken up (there were 15 applicants). The first cohort completed the program in the summer semester of 2019. During the winter semesters of 2017&#47;2018 and 2018&#47;19, the 15 available places were also taken up, whereby the number of applicants was 32 and 19 respectively. The participants form a heterogeneous group in terms of biographical data (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>The implementation process showed that particularly the integration of registered teaching practices and the organization of seminars and mentoring sessions (schedule coordination, recruitment of suitable lecturers) were extremely time consuming. The need to support the students and provide individual arrangements (taking off semesters to study abroad&#47;doctoral studies, catching up in case of absence etc.) made it necessary for someone to be available to help. Sufficient personnel resources are therefore necessary to ensure that the program is well organized. The estimated need for a research assistant at 80&#37; of a full-time position is appropriate to manage three cohorts of 15 medical students. Grants from the Faculty of Medicine and the University were initially secured to finance the program provisionally. In the meantime, the <Mark2>Kassen&#228;rztliche Vereinigung</Mark2> Hessen has agreed to become a long-term partner in the project. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Erste Ergebnisse">
      <MainHeadline>3. Erste Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Es ist gelungen, ein vielseitiges Programm zu entwickeln, das praktische Kompetenzen und theoretisches Wissen in Erg&#228;nzung zu den bestehenden curricularen Studieninhalten f&#246;rdert. Die freiwilligen ambulanten Praktika erm&#246;glichen strukturierte Einblicke in die ambulante Versorgung. Dabei ist der organisatorische Aufwand f&#252;r die Teilnehmenden durch die kurze Dauer und ausgew&#228;hlte Lehrpraxen vergleichsweise gering. Die neu konzipierte Seminar- und Mentoringreihe sowie der Tagesausflug bieten einen fortlaufenden Rahmen f&#252;r die intensive Berufsfelderkundung des ambulanten Sektors.</Pgraph><Pgraph>Der PAT wurde erstmalig zum Wintersemester 2016&#47;17 angeboten. Es wurden alle 15 zur Verf&#252;gung stehenden Pl&#228;tze vergeben (bei 15 Bewerbern). Die erste Kohorte hat im Sommersemester 2019 das Programm vollst&#228;ndig durchlaufen und abgeschlossen. Auch in der zweiten und dritten Kohorte zum Wintersemester 2017&#47;18 bzw. 2018&#47;19 wurden je 15 Pl&#228;tze vollst&#228;ndig besetzt, bei einer jeweils &#252;ber den Pl&#228;tzen liegenden Bewerberzahl (32 bzw. 19 Bewerbungen). Die Zusammensetzung der Teilnehmenden zeigt hinsichtlich biographischer Daten zum aktuellen Zeitpunkt ein heterogenes Bild (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>Hinsichtlich der Umsetzung zeigte sich, dass insbesondere die Einbindung der vertrags&#228;rztlichen Lehrpraxen sowie die Organisation der Seminar- und Mentoringreihe (Terminkoordination, Rekrutierung geeigneter Dozenten) sehr zeitintensiv sind. Auch die Betreuung der Studierenden und die Abkl&#228;rung von Einzelf&#228;llen (Freisemester f&#252;r Ausland&#47;Promotion, Nachholen von Fehlzeiten etc.) erfordern eine stetige Ansprechbarkeit. Es bedarf daher ausreichend personeller Ressourcen, um eine gute organisatorische Qualit&#228;t f&#252;r das Programm zu garantieren. Die aktuell im Projekt veranschlagte Personalstelle von 80 Prozent Wochenarbeitszeit eines Wissenschaftlichen Mitarbeiters ist f&#252;r drei laufende Kohorten &#224; 15 Studierende angemessen. Die Finanzierung wurde zun&#228;chst &#252;ber F&#246;rdergelder des Fachbereichs und der Universit&#228;t sichergestellt. Als langfristiger Projektpartner konnte die Kassen&#228;rztliche Vereinigung Hessen gewonnen werden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Discussion">
      <MainHeadline>4. Discussion</MainHeadline><Pgraph>The PAT provides the opportunity to focus on outpatient care during medical studies, thus fulfilling one of the major demands of the &#8220;masterplan medical studies 2020&#8221;. The aim of the masterplan is that medical studies in Germany should be restructured to take into account both the need to intensify academic training, and the complexity of the current healthcare situation <TextLink reference="8"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In 2002, amendments to the &#196;ApprO licensing act led to reforms in medical studies and to more practical training content &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;. The reforms included strengthening the coverage of family medicine at university (through the creation of professorships in general practice at numerous medical faculties, for example, as well as the introduction of a compulsory internship in the discipline), improved integration of theoretical&#47;practical knowledge, as well as numerous teaching projects and initiatives aimed at improving the teaching of practical skills (e.g. skills lab) <TextLink reference="18"></TextLink>. Nevertheless, medical students interested in focusing on a specific field can only do so to a limited degree. Furthermore, when planning the new teaching project, many limitations had to be faced that result from current medical licensing regulations &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;, <Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.vhw-bund.de&#47;DOCS&#47;RECHT&#47;KapVHE1994.pdf">http:&#47;&#47;www.vhw-bund.de&#47;DOCS&#47;RECHT&#47;KapVHE1994.pdf</Hyperlink>&#93;. As a result, it is currently impossible to strengthen the integration between registered outpatient practices and compulsory teaching courses. The compulsory number of hours receiving &#8220;bedside instruction&#8221; prescribed in the &#196;ApprO cannot be formally implemented in the outpatient sector, even if the same content could be taught with the aid of outpatients, and students could benefit from the additional advantage of an introduction to a large number of relevant diseases. In our opinion, these aspects should urgently be taken into consideration and the implementation of the masterplan linked to a reform of the licensing regulations. In this way, medical faculties would have greater opportunities to involve registered outpatient practices in the medical curriculum. Initial experiences gained with the project have shown that both students and registered physicians in private practice are very interested and committed to the idea that students should be familiarized with the considerable diversity of outpatient healthcare. To achieve this it will be necessary, on the one hand, to create a legislative framework that permits cooperation between medical faculties and outpatient healthcare facilities&#47;registered medical practices without capacity restrictions. On the other hand, it is necessary to embed teaching content and courses in the field of outpatient healthcare in the &#196;ApprO, and perhaps make them obligatory. If an outpatient component of the curriculum were obligatory, it would be possible for programs such as PAT to help in its implementation by sharing its valuable experience &#8211; for example with regard to cooperation with specialist medical practices, the provision of didactical support for teaching physicians, the preparation of specific learning content in the outpatient field, and the thematic conception of a series of seminars on relevant aspects of outpatient healthcare. </Pgraph><Pgraph>The career plans and expectations of young doctors will play an important role in the preparation of new supporting initiatives. A 2012 survey of students showed that regardless of gender, finding an appropriate balance between work and leisure time and profession and family is very important to young physicians, with career and earnings playing a subordinate role. Furthermore, everyday medical work should involve a high degree of autonomy and diversity, as well as good interdisciplinary cooperation and a good working atmosphere <TextLink reference="19"></TextLink>. The design of PAT takes such topics into consideration by choosing the content of the clinical elective accordingly &#8211; in the accompanying seminar, physicians in private practice describe their everyday work and report on the diseases they are confronted with, as well as integration with other medical professions. Topics such as career planning and expectations can be dealt with intensively during mentoring sessions. Mentoring programs are considered to be one of the most important instruments used to support students seeking to pursue a career in medicine and are being used increasingly at medical faculties in Germany. The results of an evaluation demonstrate that participating medical students show high acceptance and levels of satisfaction with mentoring programs <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. Furthermore, the optional annual excursion provides students with the opportunity to become familiar with a wide variety of existing care concepts and working models.</Pgraph><Pgraph>Medical students appreciate the practical orientation of their studies, but still see potential for improvement in the fields of knowledge transfer, structured and systematic working and the promotion of social skills <TextLink reference="22"></TextLink>. With its intensive practice and patient orientation and a focus on outpatient care, programs such as PAT can make an important contribution towards teaching young medical students how to integrate their theoretical and practical knowledge and develop the necessary skills to deal with patients in everyday medical practice. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Diskussion">
      <MainHeadline>4. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Der PAT bietet die M&#246;glichkeit, bereits w&#228;hrend des Medizinstudiums einen Schwerpunkt im Bereich der ambulanten Versorgung zu setzen. Damit setzt er schon heute wesentliche Forderungen des &#8222;Masterplans Medizinstudium 2020&#8220; um. Dieser sieht eine Neuausrichtung des Medizinstudiums in Deutschland unter Ber&#252;cksichtigung einer verst&#228;rkten wissenschaftlichen Ausbildung sowie Orientierung an der komplexen Versorgungsrealit&#228;t vor <TextLink reference="8"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Die Neuerung der &#196;ApprO im Jahr 2002 veranlasste bereits eine Reform des Medizinstudiums hin zu mehr praktischen Ausbildungsinhalten &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;. Hieraus sind u.a. eine St&#228;rkung der universit&#228;ren Pr&#228;senz des Fachs Allgemeinmedizin (beispielsweise durch die Schaffung allgemeinmedizinischer Lehrst&#252;hle an zahlreichen Fakult&#228;ten sowie die Einf&#252;hrung eines verbindlichen Blockpraktikums Allgemeinmedizin), eine verbesserte Verzahnung theoretisch-praktischen Wissens sowie zahlreiche Lehrprojekte und Initiativen zu einer verbesserten Vermittlung praktischer Fertigkeiten (z.B. Skills Lab) entstanden <TextLink reference="18"></TextLink>. Dennoch k&#246;nnen interessierte Medizinstudierende bisher nur begrenzt individuelle Schwerpunkte im Studium setzen. Bei der Konzeption des Lehrprojektes ergaben sich durch die aktuellen studienrechtlichen Vorgaben &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;&#95;appro&#95;2002&#47;BJNR240500002.html</Hyperlink>&#93;, &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.vhw-bund.de&#47;DOCS&#47;RECHT&#47;KapVHE1994.pdf">http:&#47;&#47;www.vhw-bund.de&#47;DOCS&#47;RECHT&#47;KapVHE1994.pdf</Hyperlink>&#93; zudem wesentliche Einschr&#228;nkungen. Eine verst&#228;rkte Integration des ambulanten vertrags&#228;rztlichen Sektors in die Pflichtlehrveranstaltungen ist derzeit nicht umsetzbar. Die in der &#196;ApprO vorgeschriebene hohe verpflichtende Stundenzahl von &#8222;Unterricht am Krankenbett&#8220; ist formal nicht im ambulanten Bereich durchf&#252;hrbar, wenn auch inhaltlich ebenso am ambulanten Patienten Unterricht stattfinden k&#246;nnte und hierbei eine Vielzahl relevanter Krankheitsbilder dargestellt w&#252;rde. Aus unserer Sicht m&#252;ssen diese Aspekte bei der Umsetzung des Masterplans und der damit verbundenen Reform der rechtlichen Bestimmungen dringend ber&#252;cksichtigt werden, um den Fakult&#228;ten mehr M&#246;glichkeiten zu geben, vertrags&#228;rztliche Praxen in die curriculare Lehre des Medizinstudiums einzubeziehen. Erste Erfahrungen in dem Projekt haben gezeigt, dass sowohl seitens der Studierenden als auch der niedergelassenen &#196;rzte gro&#223;es Interesse und Engagement bestehen, die breite ambulante Versorgung im Medizinstudium abzubilden. Voraussetzung ist zum einen die Schaffung eines rechtlichen Rahmens, in dem die Kooperation von medizinischen Fakult&#228;ten mit ambulanten Versorgungseinrichtungen bzw. vertrags&#228;rztlichen Praxen nicht kapazit&#228;tswirksam ist. Zum anderen ist eine &#8211; ggf. sogar verpflichtende &#8211; Verankerung von Lehrinhalten und -veranstaltungen aus dem Bereich der ambulanten Versorgung in der &#196;ApprO erforderlich. Im Falle eines verpflichtenden ambulanten Bestandteils im Curriculum k&#246;nnen Programme wir der PAT wertvolle Erfahrungen f&#252;r eine k&#252;nftige Umsetzung bereitstellen &#8211; beispielsweise die Kooperation mit fach&#228;rztlichen Praxen inkl. didaktischer Schulung der Lehr&#228;rzte, die Erarbeitung von spezifischen Lernzielen im ambulanten Bereich oder die thematische Konzeption der Seminarreihe zu relevanten Versorgungsaspekten.</Pgraph><Pgraph>F&#252;r die Konzeption von Initiativen zur Nachwuchsf&#246;rderung spielen auch die Berufsvorstellungen der nachr&#252;ckenden Medizinergenerationen eine wichtige Rolle. Eine Befragung von Studierenden aus dem Jahr 2012 ergab, dass insbesondere eine ausgeglichene Balance zwischen Arbeit und Freizeit bzw. Beruf und Familie bei jungen &#196;rzten geschlechtsunabh&#228;ngig h&#246;chste Priorit&#228;t haben. Karriere und Einkommen folgen erst nachgeordnet. Zudem werden im Arbeitsalltag selbstst&#228;ndige und abwechslungsreiche &#228;rztliche T&#228;tigkeiten sowie eine gute interdisziplin&#228;re Kooperation und ein gutes Betriebsklima erwartet <TextLink reference="19"></TextLink>. Diesen Themen wird das Konzept des PAT durch die Inhalte des klinischen Wahlpflichtfachs gerecht: im Begleitseminar stellen niedergelassene &#196;rzte u.a. ihren Arbeitsalltag dar, berichten &#252;ber das klinische Spektrum und die Verzahnung mit anderen Gesundheitsberufen. Themen wie Karriereplanung und Berufsvorstellungen k&#246;nnen intensiv im Mentoring behandelt werden. Mentoringprogramme gelten als wichtiges, karrieref&#246;rderndes Instrument und werden seit einigen Jahren an medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland zunehmend entwickelt. Evaluationsergebnisse legen hohe Akzeptanz- und Zufriedenheitswerte der teilnehmenden Medizinstudierenden nahe <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. Der optionale j&#228;hrliche Tagesausflug bietet zudem die M&#246;glichkeit, verschiedene Versorgungskonzepte und Arbeitsmodelle in der Realit&#228;t kennenzulernen.</Pgraph><Pgraph>Medizinstudierende sch&#228;tzen den hohen Praxisbezug in ihrem Studium, dennoch sehen sie in ihrer Ausbildung noch Verbesserungsbedarf im Bereich des Wissenstransfers, des strukturierten und systematischen Arbeitens und in der F&#246;rderung sozialer Kompetenzen <TextLink reference="22"></TextLink>. Durch den intensiven Praxis- und Patientenbezug und den Fokus auf die ambulante Versorgung k&#246;nnen Programme wie der PAT einen wesentlichen Beitrag leisten, den jungen Medizinern eine Verzahnung von theoretischem und praktischem Wissen sowie Kompetenzen f&#252;r den Umgang mit Patienten im medizinischen Alltag zu vermitteln.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="5. Conclusion">
      <MainHeadline>5. Conclusion</MainHeadline><Pgraph>In view of the current healthcare situation and expected care needs in the future, it is absolutely essential that medical students are encouraged to work as registered physicians in outpatient care and that they are prepared accordingly. The structured and longitudinal conception of PAT meets these demands. In order to raise the attractiveness of such programs, it is also important that teaching content relating to outpatient care be comprehensively integrated into the medical curriculum. Over the long term, it is desirable that teaching content relating to outpatient care becomes an integral part of medical studies for all medical students.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="5. Schlussfolgerung">
      <MainHeadline>5. Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>Vor dem Hintergrund der aktuellen Versorgungsrealit&#228;t und des zu erwartenden Versorgungsbedarfs erscheint es dringend n&#246;tig, Studierende der Medizin f&#252;r eine sp&#228;tere T&#228;tigkeit in der ambulanten vertrags&#228;rztlichen Versorgung zu motivieren und entsprechend vorzubereiten. Der PAT erf&#252;llt diese Forderungen in einem strukturierten, longitudinal angelegten Konzept. Um die Attraktivit&#228;t solcher Programme zu steigern, ist es wichtig, k&#252;nftig eine vollumf&#228;ngliche curriculare Integration ambulanter Lehrangebote zu erreichen. Langfristig w&#252;nschenswert ist eine Integration ambulanter Ausbildungsinhalte f&#252;r alle Medizinstudierenden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Anmerkung">
      <MainHeadline>Anmerkung</MainHeadline><Pgraph>In dieser Publikation wurde aus Gr&#252;nden der besseren Lesbarkeit f&#252;r Personen die m&#228;nnliche Form gew&#228;hlt. Die Formulierungen beziehen sich jedoch stets auf Angeh&#246;rige aller Geschlechter.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgements">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>We would like to thank the Faculty of Medicine and the F&#246;rderfonds Lehre at Goethe University Frankfurt, and the Kassen&#228;rztliche Vereinigung Hessen for their funding and support in realizing the &#8220;practice track&#8221; teaching project. </Pgraph><Pgraph>We would also like to thank the Dean&#8217;s Office of the Faculty of Medicine at Goethe University Frankfurt for its support in the allocation of participating students. </Pgraph><Pgraph>We are grateful to Phillip Elliott for translating the manuscript into English.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>F&#252;r die Unterst&#252;tzung und F&#246;rderung des Lehrprojektes &#8222;Praxis-Track&#8220; danken wir dem Fachbereich Medizin und dem F&#246;rderfonds Lehre der Goethe-Universit&#228;t Frankfurt sowie der Kassen&#228;rztlichen Vereinigung Hessen.</Pgraph><Pgraph>Wir danken dem Studiendekanat des Fachbereichs Medizin der Goethe-Universit&#228;t Frankfurt f&#252;r die Unterst&#252;tzung bei der Einteilung der teilnehmenden Studierenden.</Pgraph><Pgraph>Phillip Elliott danken wir f&#252;r die &#220;bersetzung der englischen Fassung des Manuskriptes.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Robert Koch Institut (RKI)</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefBookTitle>Gesundheit in Deutschland - Gesundheitsberichterstattung des Bundes</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Robert Koch Institut (RKI). Gesundheit in Deutschland - Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Stuttgart: Robert Koch-Institut; 2015.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Bundes&#228;rztekammer</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>&#196;rztestatistik zum 31. Dezember 2017</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundes&#228;rztekammer. &#196;rztestatistik zum 31. Dezember 2017. Berlin: Bundes&#228;rztekammer; 2018. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.bundesaerztekammer.de&#47;ueber-uns&#47;aerztestatistik&#47;aerztestatistik-2017&#47;</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.bundesaerztekammer.de&#47;ueber-uns&#47;aerztestatistik&#47;aerztestatistik-2017&#47;</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Bundes&#228;rztekammer</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2019</RefYear>
        <RefBookTitle>&#196;rztestatistik zum 31. Dezember 2018</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundes&#228;rztekammer. &#196;rztestatistik zum 31. Dezember 2018. Berlin: Bundes&#228;rztekammer; 2019. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.bundesaerztekammer.de&#47;ueber-uns&#47;aerztestatistik&#47;aerztestatistik-2018&#47;</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.bundesaerztekammer.de&#47;ueber-uns&#47;aerztestatistik&#47;aerztestatistik-2018&#47;</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Statistisches Bundesamt</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>Pressemitteilung 276&#47;17: 19,5 Millionen Patienten im Jahr 2016 station&#228;r im Krankenhaus behandelt</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Statistisches Bundesamt. Pressemitteilung 276&#47;17: 19,5 Millionen Patienten im Jahr 2016 station&#228;r im Krankenhaus behandelt. Wiesbaden: Destatis; 2017.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>Kassen&#228;rztliche Bundesvereinigung</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>Leistungskennzahlen der ambulanten Versorgung in Deutschland</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Kassen&#228;rztliche Bundesvereinigung. Leistungskennzahlen der ambulanten Versorgung in Deutschland. Berlin: Kassen&#228;rztliche Bundesvereinigung; 2017.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>Nagel E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Neukirch B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schmid A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schulte G</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>Wege zu einer effektiven und effizienten Zusammenarbeit in der ambulanten und station&#228;ren Versorgung in Deutschland - Gutachten im Auftrag des Zentralinstituts f&#252;r die kassen&#228;rztliche Versorgung in Deutschland</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Nagel E, Neukirch B, Schmid A, Schulte G. Wege zu einer effektiven und effizienten Zusammenarbeit in der ambulanten und station&#228;ren Versorgung in Deutschland - Gutachten im Auftrag des Zentralinstituts f&#252;r die kassen&#228;rztliche Versorgung in Deutschland. Berlin: Zentralinstitut f&#252;r Kassen&#228;rztliche Versorgung in Deutschland; 2017. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.zi.de&#47;publikationen&#47;gutachten&#47;</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.zi.de&#47;publikationen&#47;gutachten&#47;</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>Kaduszkiewicz H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Teichert U</RefAuthor>
        <RefAuthor>van den Bussche H</RefAuthor>
        <RefTitle>&#196;rztemangel in der haus&#228;rztlichen Versorgung auf dem Lande und im &#214;ffentlichen Gesundheitsdienst: Eine kritische Analyse der Evidenz bez&#252;glich der Rolle von Aus- und Weiterbildung</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz</RefJournal>
        <RefPage>187-194</RefPage>
        <RefTotal>Kaduszkiewicz H, Teichert U, van den Bussche H. &#196;rztemangel in der haus&#228;rztlichen Versorgung auf dem Lande und im &#214;ffentlichen Gesundheitsdienst: Eine kritische Analyse der Evidenz bez&#252;glich der Rolle von Aus- und Weiterbildung. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz. 2018;61:187-194. DOI: 10.1007&#47;s00103-017-2671-1</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s00103-017-2671-1</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Bundesministerium f&#252;r Bildung und Forschung</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>Masterplan Medizinstudium 2020 - Beschlusstext vom 31.03.2017</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesministerium f&#252;r Bildung und Forschung. Masterplan Medizinstudium 2020 - Beschlusstext vom 31.03.2017. Berlin: Bundesministerium f&#252;r Bildung und Forschung; 2017.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>Jacob R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kopp J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schultz S</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefBookTitle>Berufsmonitoring Medizinstudenten 2014 - Ergebnisse einer bundesweiten Befragung</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Jacob R, Kopp J, Schultz S. Berufsmonitoring Medizinstudenten 2014 - Ergebnisse einer bundesweiten Befragung. Berlin: Kassen&#228;rztliche Bundesvereinigung; 2016.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Blozik E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ehrhardt M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scherer M</RefAuthor>
        <RefTitle>F&#246;rderung des allgemeinmedizinischen Nachwuchses: Initiativen in der universit&#228;ren Ausbildung von Medizinstudierenden</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz</RefJournal>
        <RefPage>892-902</RefPage>
        <RefTotal>Blozik E, Ehrhardt M, Scherer M. F&#246;rderung des allgemeinmedizinischen Nachwuchses: Initiativen in der universit&#228;ren Ausbildung von Medizinstudierenden. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz. 2014;57:892-902. DOI: 10.1007&#47;s00103-014-1984-6</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s00103-014-1984-6</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>Barthen L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Beig I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sennekamp M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gerlach FM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Erler A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ravens-Taeuber G</RefAuthor>
        <RefTitle>Raus aufs Land w&#228;hrend des Medizinstudiums. Eine &#220;bersicht zu bestehenden und geplanten allgemeinmedizinischen F&#246;rderangeboten</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>Z Allgemeinmed</RefJournal>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Barthen L, Beig I, Sennekamp M, Gerlach FM, Erler A, Ravens-Taeuber G. Raus aufs Land w&#228;hrend des Medizinstudiums. Eine &#220;bersicht zu bestehenden und geplanten allgemeinmedizinischen F&#246;rderangeboten. Z Allgemeinmed. 2016;92(11). DOI: 10.3238&#47;zfa.2016.0448-0455</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3238&#47;zfa.2016.0448-0455</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>Deutsch T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lippmann S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Frese T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sandholzer H</RefAuthor>
        <RefTitle>Gewinnung haus&#228;rztlichen Nachwuchses - Zusammenhang zwischen praxisorientierter Lehre und Karriereentscheidung</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>Gesundheitswes</RefJournal>
        <RefPage>26-31</RefPage>
        <RefTotal>Deutsch T, Lippmann S, Frese T, Sandholzer H. Gewinnung haus&#228;rztlichen Nachwuchses - Zusammenhang zwischen praxisorientierter Lehre und Karriereentscheidung. Gesundheitswes. 2014;76(01):26-31. DOI: 10.1055&#47;s-0033-1334933</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1055&#47;s-0033-1334933</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Samos FA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Heise M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fuchs S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mittmann S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bauer A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Klement A</RefAuthor>
        <RefTitle>Pilot phase evaluation of the elective general practice class</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>GMS J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>10</RefPage>
        <RefTotal>Samos FA, Heise M, Fuchs S, Mittmann S, Bauer A, Klement A. Pilot phase evaluation of the elective general practice class. GMS J Med Educ. 2017;34(1):Doc04. DOi: 10.3205&#47;zma0011081</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>Pfarrwaller E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sommer J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Chung C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Maisonneuve H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nendaz M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Junod Perron N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Haller DM</RefAuthor>
        <RefTitle>Impact of Interventions to Increase the Proportion of Medical Students Choosing a Primary Care Career: A Systematic Review</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>J Gen Intern Med</RefJournal>
        <RefPage>1349-1358</RefPage>
        <RefTotal>Pfarrwaller E, Sommer J, Chung C, Maisonneuve H, Nendaz M, Junod Perron N, Haller DM. Impact of Interventions to Increase the Proportion of Medical Students Choosing a Primary Care Career: A Systematic Review. J Gen Intern Med. 2015;30(9):1349-1358. DOI: 10.1007&#47;s11606-015-3372-9</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s11606-015-3372-9</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="15">
        <RefAuthor>Avery D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wheat J</RefAuthor>
        <RefAuthor>McKnight J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Leeper J</RefAuthor>
        <RefTitle>Factors associated with choosing family medicine as a career specialty: What can we use</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>Am J Clin Med</RefJournal>
        <RefPage>54-58</RefPage>
        <RefTotal>Avery D, Wheat J, McKnight J, Leeper J. Factors associated with choosing family medicine as a career specialty: What can we use. Am J Clin Med. 2009;6:54-58.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="16">
        <RefAuthor>Deutsch T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lippmann S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Frese T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sandholzer H</RefAuthor>
        <RefTitle>Who wants to become a general practitioner&#63; Student and curriculum factors associated with choosing a GP career - a multivariable analysis with particular consideration of practice-orientated GP courses</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>Scand J Prim Health Care</RefJournal>
        <RefPage>47-53</RefPage>
        <RefTotal>Deutsch T, Lippmann S, Frese T, Sandholzer H. Who wants to become a general practitioner&#63; Student and curriculum factors associated with choosing a GP career - a multivariable analysis with particular consideration of practice-orientated GP courses. Scand J Prim Health Care. 2015;33(1):47-53. DOI: 10.3109&#47;02813432.2015.1020661</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3109&#47;02813432.2015.1020661</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="17">
        <RefAuthor>Kromrey H</RefAuthor>
        <RefTitle>Evaluation - ein vielschichtiges Konzept Begriff und Methodik von Evaluierung und Evaluationsforschung. Empfehlungen f&#252;r die Praxis</RefTitle>
        <RefYear>2001</RefYear>
        <RefJournal>Sozialwiss Berufspraxis</RefJournal>
        <RefPage>105-131</RefPage>
        <RefTotal>Kromrey H. Evaluation - ein vielschichtiges Konzept Begriff und Methodik von Evaluierung und Evaluationsforschung. Empfehlungen f&#252;r die Praxis. Sozialwiss Berufspraxis. 2001;24(2):105-131.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="18">
        <RefAuthor>Chenot JF</RefAuthor>
        <RefTitle>Undergraduate medical education in Germany</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>GMS Ger Med Sci</RefJournal>
        <RefPage>Doc02</RefPage>
        <RefTotal>Chenot JF. Undergraduate medical education in Germany. GMS Ger Med Sci. 2009;7:Doc02. DOI: 10.3205&#47;000061</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;000061</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="19">
        <RefAuthor>Kasch R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Engelhardt M</RefAuthor>
        <RefAuthor>F&#246;rch M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Merk H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Walcher F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fr&#246;hlich S</RefAuthor>
        <RefTitle>&#196;rztemangel: Was tun, bevor Generation Y ausbleibt&#63; Ergebnisse einer bundesweiten Befragung</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>Zentralbl Chir</RefJournal>
        <RefPage>190-196</RefPage>
        <RefTotal>Kasch R, Engelhardt M, F&#246;rch M, Merk H, Walcher F, Fr&#246;hlich S. &#196;rztemangel: Was tun, bevor Generation Y ausbleibt&#63; Ergebnisse einer bundesweiten Befragung. Zentralbl Chir. 2016;141(02):190-196. DOI: 10.1055&#47;s-0035-1557857</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1055&#47;s-0035-1557857</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="20">
        <RefAuthor>Broermann M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wunder A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sommer S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Baum E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gerlach FM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sennekamp M</RefAuthor>
        <RefTitle>Hessenweites Weiterbildungskolleg f&#252;r &#196;rztinnen und &#196;rzte in Weiterbildung Allgemeinmedizin</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>Z Allgemeinmed</RefJournal>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Broermann M, Wunder A, Sommer S, Baum E, Gerlach FM, Sennekamp M. Hessenweites Weiterbildungskolleg f&#252;r &#196;rztinnen und &#196;rzte in Weiterbildung Allgemeinmedizin. Z Allgemeinmed. 2015;91(1). DOI: 10.3238&#47;zfa.2015.0018-0022</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3238&#47;zfa.2015.0018-0022</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="21">
        <RefAuthor>Bergelt C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Heinen I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Guse J</RefAuthor>
        <RefTitle>Mentoring f&#252;r Studierende in der Medizin: Darstellung und Evaluation eines differenzierten Mentoringprogramms an einer medizinischen Fakult&#228;t</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz</RefJournal>
        <RefPage>210-217</RefPage>
        <RefTotal>Bergelt C, Heinen I, Guse J. Mentoring f&#252;r Studierende in der Medizin: Darstellung und Evaluation eines differenzierten Mentoringprogramms an einer medizinischen Fakult&#228;t. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz. 2018;61:210-217. DOI: 10.1007&#47;s00103-017-2674-y</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s00103-017-2674-y</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="22">
        <RefAuthor>Piedmont S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Robra BP</RefAuthor>
        <RefTitle>Theory and practice in medical education - expectations and development of skills experienced by students of human medicine compared with students in other disciplines</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefPage>Doc8</RefPage>
        <RefTotal>Piedmont S, Robra BP. Theory and practice in medical education - expectations and development of skills experienced by students of human medicine compared with students in other disciplines. GMS Z Med Ausbild. 2015;32(1):Doc8. DOI: 10.3205&#47;zma000950</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.3205&#47;zma000950</RefLink>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <Table format="png">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: &#220;bersicht Ablauf und Bausteine des Praxis-Tracks</Mark1></Pgraph></Caption>
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