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    <IdentifierDoi>10.3205/zma000994</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0009942</IdentifierUrn>
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    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">Internationalizing Medical Education: The Special Track Curriculum &#39;Global Health&#39; at Justus Liebig University Giessen</Title>
      <TitleTranslated language="de">Internationalisierung des Medizinstudiums: Das &#34;Schwerpunktcurriculum Global Health&#34; am Fachbereich Medizin der Justus-Liebig-Universit&#228;t Gie&#223;en</TitleTranslated>
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        <Address language="en">Justus Liebig University Giessen, Institute for History of Medicine, Jheringstra&#223;e 6, D-35392 Giessen, Germany<Affiliation>Justus Liebig University Giessen, Institute for History of Medicine, Giessen, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Justus Liebig Universit&#228;t Gie&#223;en, Institut f&#252;r Geschichte der Medizin, Jheringstra&#223;e 6, D-35392 Gie&#223;en, Deutschland<Affiliation>Justus Liebig Universit&#228;t Gie&#223;en, Institut f&#252;r Geschichte der Medizin, Gie&#223;en, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>michael.knipper&#64;histor.med.uni-giessen.de</Email>
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      <SectionHeading language="en">Global Health</SectionHeading>
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    <DateReceived>20130318</DateReceived>
    <DateRevised>20150629</DateRevised>
    <DateAccepted>20150715</DateAccepted>
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    <DatePublished>20151116</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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      <Journal>
        <ISSN>1860-3572</ISSN>
        <Volume>32</Volume>
        <Issue>5</Issue>
        <JournalTitle>GMS Zeitschrift f&#252;r Medizinische Ausbildung</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Z Med Ausbild</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>52</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph>Internationalisierung gilt als Zukunftsaufgabe f&#252;r die deutschen Hochschulen, und Auslandsaufenthalte sind unter Medizinstudierenden weit verbreitet. Eine systematische Verkn&#252;pfung internationaler Elemente in der medizinischen Ausbildung findet bisher jedoch kaum statt. Auch ist bislang nicht gekl&#228;rt, was der Begriff &#8222;Internationalisierung&#8220; im Medizinstudium konkret bedeutet und bewirken kann. Dieser Projektbericht stellt dazu das 2011 an der JLU Gie&#223;en etablierte &#8222;Schwerpunktcurriculum Global Health&#8220; (SPC) vor: ein Lehrprojekt zur systematischen Integration internationaler Elemente im klinischen Abschnitt des Medizinstudiums. Das umfassende Themenfeld &#8222;Global Health&#8220; wird aufgrund der explizit &#8222;globalen&#8220; Perspektive, die auch die Medizin in Deutschland einschlie&#223;t, als didaktisch sinnvoller Zugang f&#252;r eine &#8222;Internationalisierung&#8220; des Medizinstudiums zur Diskussion gestellt. Das Potential f&#252;r die medizinische Ausbildung zeigt sich vor allem f&#252;r disziplin&#252;bergreifende Themen und Kompetenzen, die im Regelstudium oft nur punktuell behandelt werden. Beispiele sind: soziale Determinanten von Gesundheit, Gesundheitssysteme und  -politik, Medizinethik, Menschenrechte, kulturelle Kompetenz, sowie Reflexionsf&#228;higkeit und ein differenziertes Verst&#228;ndnis der kulturellen, sozialen und historischen Bedingtheit von Medizin und &#228;rztlichem Handeln in Deutschland und global. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph>Internationalizing higher education is considered to be a major goal for universities in Germany and many medical students aspire to include international experiences into their academic training.  However, the exact meaning of &#8220;internationalizing&#8221; medical education is still poorly defined, just as is the possible pedagogic impact and effects. </Pgraph><Pgraph>Against this background, this article presents the special track curriculum on global health (in German: <Mark2>Schwerpunktcurriculum Global Health</Mark2>, short: <Mark2>SPC</Mark2>) at Justus Liebig University Giessen, which was established in 2011 as a comprehensive teaching program to integrate international perspectives and activities systematically into the clinical years of the medical curriculum. The report of the structure, content, didactic principles and participants&#8217; evaluations of the SPC is embedded into a larger discussion of the pedagogic value of a broad and interdisciplinary perspective on &#8220;global health&#8221; in medical education, that explicitly includes attention for health inequities, social determinants of health and the cultural dimensions of medicine and health abroad and &#8220;at home&#8221; (e.g. in relation to migration). We conclude that if properly defined, the emerging field of &#8220;global health&#8221; represents a didactically meaningful approach for adding value to medical education through internationalizing the curriculum, especially in regard to themes that despite of their uncontested value are often rather weak within medical education. The concrete curricular structures, however, have always to be developed locally. The &#8220;SPC&#8221; at Giessen University Medical School is only one possible way of addressing these globally relevant issues in one particular local academic setting.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>Internationalizing higher education is officially considered to be a major goal for German universities (<TextLink reference="16"></TextLink>:11). This message from the German Rectors&#39; Conference (<Mark2>Hochschulrektorenkonferenz</Mark2>, HRK) in 2008 has long been internalized by medical students. According to statistics of the German Academic Exchange Service (<Mark2>Deutscher Akademischer Austauschdiennst</Mark2>, DAAD), about one third (29&#37;) of medical students took part in the ERASMUS program, in clinical traineeships, research trips, electives or even spent a whole semester or more abroad in 2013 <TextLink reference="13"></TextLink>. At the same time, students demand more learning opportunities in the emerging field of &#8222;global health&#8220; (<TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>). Yet the actual integration of international activities and perspectives within the medical curriculum is still rather weak <TextLink reference="29"></TextLink>. International clinical clerkships, for example, are usually organized on an individual basis and without systematic integration into the student&#8217;s training. Systematic preparation for going abroad and pedagogically oriented wrap-up afterwards are rare. Students themselves have to care for getting prepared, either by attending seminars held by the German Association of Medical Students (<Mark2>Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland</Mark2>, bvmd &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.bvmd.de">http:&#47;&#47;www.bvmd.de</Hyperlink>&#93;), or events organized by insurance companies or financial service providers who combine this kind of training with promotional activities among the future physicians. What kind of professional, social or cultural competencies are being obtained during a stay abroad thus remains a matter of chance. </Pgraph><Pgraph>Internationalizing medical education should, however, mean more than gaining clinical experiences under exotic conditions, sometimes even including the exploitation of poverty and precarious health systems in countries of the global south for training practical skills. How can the benefits for medical education actually look like, that are supposed to be achieved through &#8220;international exchange of science and culture&#8220;(<TextLink reference="16"></TextLink>:16) as suggested by the HRK&#63; How can internationalization be operationalized for medical studies&#63; The aim of the present article is to discuss these questions at the example of the special track curriculum on Global Health for undergraduate medical students, established at the Faculty of Medicine of the University of Giessen in Germany in 2011 (<Mark2>Schwerpunktcurriculum Global Health</Mark2>, SPC). The SPC is a comprehensive teaching project for medical students in the four clinical years of their academic training (3<Superscript>rd</Superscript> to 6<Superscript>th</Superscript> year), with particular interest in Global Health. It links internationally oriented elements of the compulsory curriculum with electives and academic experiences abroad as well as newly developed courses specific to the SPC &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;cms&#47;fbz&#47;fb11&#47;studium&#47;medizin&#47;klinik&#47;spc&#47;spc-global">http:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;cms&#47;fbz&#47;fb11&#47;studium&#47;medizin&#47;klinik&#47;spc&#47;spc-global</Hyperlink>&#93;. Our discussion about the possible content, meaning and educational impact of internationalizing medical education is guided by concept of St&#252;tz and colleagues <TextLink reference="29"></TextLink>, which highlights three core elements of internationalization: international mobility, global health and cultural competences.   </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Internationalisierung ist eine &#8222;Zukunftsaufgabe&#8220; f&#252;r die deutschen Hochschulen (<TextLink reference="16"></TextLink>:11). Unter Medizinstudierenden ist diese Botschaft der Hochschulrektorenkonferenz aus dem Jahre 2008 bereits lange angekommen: Nach Zahlen des Deutschen Akademischen Austauschdienstes (DAAD) absolvierte 2013 etwa ein Drittel (29&#37;) der Medizinstudierenden ERASMUS-Aufenthalte oder Famulaturen, Auslandssemester, Forschungsaufenthalte und PJ-Tertiale im Ausland <TextLink reference="13"></TextLink>. Gleichzeitig w&#228;chst von studentischer Seite seit Jahren die Nachfrage nach Lehrangeboten zum Themenbereich &#8222;Global Health&#8220; (<TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>). </Pgraph><Pgraph>Die curriculare Einbindung von internationalen Aktivit&#228;ten und Perspektiven in das Medizinstudium ist dennoch bis heute eher unterentwickelt <TextLink reference="29"></TextLink>. Auslandsaufenthalte finden meist isoliert statt, ohne inhaltliche Einbindung in das Studium oder gar eine systematische Vor- und Nachbereitung. Diese bleibt bisher dem individuellen studentischen Engagement &#252;berlassen, zum Beispiel durch Teilnahme an TriKont-Seminaren der bvmd &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.bvmd.de">http:&#47;&#47;www.bvmd.de</Hyperlink>&#93;, oder einschl&#228;gigen Veranstaltungen von Finanzdienstleistern, die mit Informationsabenden zu Auslandsfamulaturen oder -PJ Kunden werben. Ob und auf welche Art und Weise w&#228;hrend eines Auslandsaufenthaltes fachliche, soziale oder kulturelle Kompetenzen erworben werden, bleibt so weitgehend dem Zufall &#252;berlassen. Gemessen an den Zielen der Hochschulrektorenkonferenz kann f&#252;r das Medizinstudium also bisher nicht von einer &#8222;bewussten Ausrichtung auf internationale Inhalte, Methoden, Personen und Strukturen&#8220; (<TextLink reference="16"></TextLink>&#91;:6&#93;) die Rede sein. </Pgraph><Pgraph>Internationalisierung des Medizinstudiums sollte jedoch sicher mehr beinhalten als das Sammeln praktisch-klinischer Erfahrungen unter exotischen Bedingungen, bis hin zur Ausnutzung der teils prek&#228;ren medizinischen Versorgungssituation in L&#228;ndern des S&#252;dens. Aber was k&#246;nnte konkret der Mehrwert sein, der im Sinne der HRK durch &#8222;internationalen wissenschaftlichen und kulturellen Austausch&#8220; f&#252;r die medizinische Ausbildung erreicht werden kann (<TextLink reference="16"></TextLink>:16)&#63; Wie kann &#8222;Internationalisierung&#8220; f&#252;r das Medizinstudium operationalisiert werden&#63; Als Diskussionsbeitrag zu diesen Fragen stellt die vorliegende Projektbeschreibung das im Sommersemester 2011 am Fachbereich Medizin an der Universit&#228;t Gie&#223;en eingef&#252;hrte Schwerpunktcurriculums Global Health vor. Es handelt sich um ein umfassendes, aber gleichwohl noch in der Entwicklung befindliches Lehrprojekt f&#252;r besonders interessierte Studierende im klinischen Studienabschnitt, in welchem international orientierte Elemente des Regelstudiums, bereits vorbestehende freiwillige Lehrangebote und neu entwickelte Zusatzelemente systematisch miteinander verkn&#252;pft wurden &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;cms&#47;fbz&#47;fb11&#47;studium&#47;medizin&#47;klinik&#47;spc&#47;spc-global">http:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;cms&#47;fbz&#47;fb11&#47;studium&#47;medizin&#47;klinik&#47;spc&#47;spc-global</Hyperlink>&#93;. Die Er&#246;rterung der Frage, was Internationalisierung des Medizinstudiums bedeuten, beinhalten und bewirken kann, orientiert sich dabei an dem Konzept von St&#252;tz und Kollegen <TextLink reference="29"></TextLink>, welches drei wesentliche Elemente von Internationalisierung im Medizinstudium hervorhebt: Internationale Mobilit&#228;t, Global Health und kulturelle Kompetenz. </Pgraph><Pgraph> </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Project Description">
      <MainHeadline>Project Description</MainHeadline><SubHeadline2>Global Health </SubHeadline2><Pgraph>The term <Mark2>Global Health</Mark2> describes a broad and heterogeneous subject area that focuses on the multiple challenges for medicine and health care in an increasingly interconnected world. There is no universal definition of Global Health available yet, and will probably never be, due to the variety of backgrounds, perspectives and interests of the different actors and institutions engaged in this emerging field. Supported by selected international publications (cf. <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>), the working definition of &#8220;Global Health&#8221; applied in the SPC at the University of Giessen basically consists of three core elements:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">As suggested already by the very notion, &#8220;Global Health&#8221; implies the commitment to improve health and access to health care globally, and the reduction of health related inequities, according to the &#8220;human right to health&#8221; (<TextLink reference="30"></TextLink>, also: <TextLink reference="10"></TextLink>). </ListItem><ListItem level="1">The second feature is the geographically &#8216;global&#8217; orientation: (cf. <TextLink reference="5"></TextLink>): In line with the strategy for internationalizing higher education issued by the HRK <TextLink reference="16"></TextLink>, the global-health-perspective includes attention for health inequities and health related consequences of processes related to globalization not only in the south but also in the northern hemisphere, including migration and climate change. Priority issues of the international health agenda like &#8222;social determinants of health&#8220; <TextLink reference="25"></TextLink>, &#8222;non-communicable-diseases&#8220; &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.who.int&#47;mediacentre&#47;factsheets&#47;fs355&#47;en&#47;">http:&#47;&#47;www.who.int&#47;mediacentre&#47;factsheets&#47;fs355&#47;en&#47;</Hyperlink>&#93;, as well as the human right to health, are considered both in the global north and south, in African countries as well as in Europe, North America or Central Asia. Global Health explicitly transcends the geographically confined focus of &#8220;international health&#8220;, &#8220;tropical medicine&#8220;, and an exclusive view on &#8220;development cooperation&#8221;. </ListItem><ListItem level="1">Third, interdisciplinary cooperation is of upmost importance for Global Health: Social sciences, anthropology, history, ethics, and the medical humanities as a whole, as well as economics, political sciences and law are essential and have to be put into close and meaningful relation with clinical disciplines, epidemiology and public health. Clinical, quantitative and natural science based approaches alone are unable to address the social, historical, legal and economic backgrounds as well as social and cultural dimensions of health, medicine and medical care, and to understand the complex dynamics between global factors and the local realities of health, suffering and care (<TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>).  </ListItem></UnorderedList></Pgraph><SubHeadline2>Global Health in Medical Education </SubHeadline2><Pgraph>On national and international level, Global Health is an issue of growing importance in medical education (cf. <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>). One particular argument for the implementation of the SPC Global Health at the University of Giessen was the huge didactic potential of this evolving field for medical education. In our opinion, Global Health is not a completely new and separated subject with particular content and learning objectives alongside other specialist disciplines that needs to be added to existing medical curricula. And the overall intention for teaching Global Health is not to prepare students for long-term careers abroad, e.g. in development cooperation or international organizations. In contrast, teaching Global Health deepens and reinforces the content and learning objectives of a variety of clinical and theoretical subjects through international and cross-cultural comparison and interdisciplinary cooperation (cf. <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>). Students are prompted and encouraged to address medical questions transcending national, cultural and disciplinary boundaries and modes of thought. Important topics of the general medical curriculum are put into a wider context and addressed from a perspective that gives priority to equity and the social, cultural, political and other dimensions of health and disease beyond and behind the clinical and technical aspects. Examples are disease control and prevention (e.g. tobacco, obesity), nutrition and food security, and cultural competence, communication (physician-patient as well as within professional teams), medical ethics and human rights. International comparison as well as the interaction with patients perceived to be culturally different in Germany, can be used didactically for directing the students&#8217; attention to the socio-economic, cultural and structural preconditions of medicine and health care that usually tend to be seen as self-evident or taken for granted. Global Health can be used as a &#8220;magnifying glass&#8221; (<TextLink reference="23"></TextLink>: 3) in medical education, to improve the &#8220;visual acuity&#8221; of students and teachers related to these important dimensions of medicine. According to a statement of the German Association of Medical Students in 2009, Global Health in medical education is simply to &#8220;keep pace&#8221; <TextLink reference="6"></TextLink> with the accelerated dynamics that shape medicine and health today. </Pgraph><SubHeadline2>Structure of the Special Track Curriculum (SPC) Global Health  </SubHeadline2><Pgraph>In general terms, &#8220;special track curricula&#8221; (<Mark2>Schwerpunktcurricula,</Mark2> SPC) are educational structures developed at the Medical Faculties of the neighboring Universities Giessen and Marburg that aim to provide the students in the clinical years of the undergraduate medical curriculum (3<Superscript>rd</Superscript> to 6<Superscript>th</Superscript> year) with a possibility to complement their training with additional content, according to individual thematic priorities. Besides Global Health, the University of Giessen offers special track curricula in the fields of &#8220;Pediatrics&#8221; (in cooperation with Marburg University), &#8220;Musculoskeletal System&#8220; as well as &#8220;Anesthesiology and Intensive Care&#8220;. </Pgraph><Pgraph>The SPC Global Health is basically an additional curriculum with 2 to 3 hours of classroom teaching per week over an average time span of five semesters. It consists of 9 modules, including elective courses that existed already previously (&#8220;Tropical Medicine and International Health&#8221;, &#8220;Migration and Health&#8221;), additional seminars of changing content to dig deeper in specific topics (like &#8220;Health Systems and Financing&#8221;, &#8220;Maternal Health&#8221;, or &#8220;Non-Governmental Organizations and Global Health&#8221;), and lecture series (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Students are invited to include lectures, summer schools and further academic activities offered by other universities in Germany and abroad. At least one academic stay abroad (clinical clerkship, exchange semester, etc.) is also required, and the participants have to present an oral report of this experience in one of the SPC-courses, with a thematic focus on one particular issue of the broad field of Global Health. Moreover, the participants have to write and submit a certain amount of reports about presentations and lectures offered within the SPC Global Health or by another academic institution at home or abroad. For giving all students the possibility to present, and for encouraging and continuously training the creative application of the Global Health perspective transmitted in the classroom, every semester one &#8220;international afternoon&#8221; is organized: German students present their experiences abroad, while international students visiting Giessen talk about their experiences living in Germany and getting involved with Germans.</Pgraph><Pgraph>Due to reasons of capacity, a maximum of 15 students can enter the program each semester, after a careful selection process. A number of 123 students is currently enrolled in the program (April 2015), with 15 graduates as yet.  </Pgraph><Pgraph>A &#8220;student advisory board&#8221; war established since the beginning, in order to encourage students to engage in the development of content, structure and management of the SPC, as well as in the process of continuous evaluation: 2 to 5 volunteers function as a connection between students and faculty, to collect suggestions, critical remarks and other forms of formal and informal feedback of their fellow students that is needed for the further development and quality assurance of the program. The members of the student advisory board also organize and chair events like the &#8220;international afternoon&#8220;, supported by faculty members.</Pgraph><SubHeadline2>The Didactic Concept of the SPC Global Health </SubHeadline2><Pgraph>The didactic concept can be characterized by the following points: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">The SPC is designed as a <Mark1>reflective portfolio</Mark1>: Throughout the curriculum, the students collect certificates, reports and written assignments. At two points in time &#8211; after completing two or three active semesters and at the end of the curriculum &#8211; they participate in feedback discussions with faculty and fellow students where they present what they have already done and learned, what they missed and what their doubts, thoughts and conclusions are regarding Global Health in general, and compared to their expectations at the moment when they entered the SPC. The aim of these meetings is to foster reflection and coherence in the learning process, and to contribute to the ongoing evaluations and further development of the program.   </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2."><Mark1>Interdisciplinary approach: </Mark1>According to the particular topic of a course or lecture, clinical, biomedical and the perspectives of other disciplines such as cultural and social anthropology, law and political sciences are addressed as explicit as possible. Faculty and invited speakers are encouraged not only to reflect, in their presentations, the current &#8220;state of the art&#8221; of the disciplines they present, but also to give particular attention to and explain the theoretical approaches and methodologies deployed. Students highly appreciate when guest speakers from Germany and abroad convey concrete insights in their daily work (e.g. at the WHO) and&#47;or research projects. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3."><Mark1>Medical Humanities:</Mark1> The Giessen SPC is characterized by a strong involvement of the medical humanities, like history, anthropology and ethics, literary and linguistic studies but also art and literature. We encourage and guide students to develop creative ways of expressing their observations, questions and thoughts (e.g. internet blogs, videos, creative writing <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>). In regard to intercultural relations and &#8222;cultural competence&#8220;, medical anthropology and especially the principles of ethnography are conveyed as essential perspectives and tools for a thought- and meaningful approach to culture, ethnicity, and cultural diversity in the field of medicine (cf. <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>). In course evaluations and feedback discussions, students often express high esteem for the perspectives of medical anthropology and history for global health (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> and <TextLink reference="22"></TextLink>).</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4."><Mark1>The didactic use of international academic experiences: </Mark1>International academic activities, like clinical clerkships, internships or exchange semesters, are a central didactic element of the SPC Global Health. Going abroad offers students the chance to experience, observe and analyze theoretical aspects and abstract course contents (like social determinants of health, health inequities, health systems and financing) in a setting different than at home. For systematic observation and reflection, a small guideline was developed &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;cms&#47;fbz&#47;fb11&#47;studium&#47;medizin&#47;klinik&#47;spc&#47;spc-global&#47;downloads&#47;Bleitf3">http:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;cms&#47;fbz&#47;fb11&#47;studium&#47;medizin&#47;klinik&#47;spc&#47;spc-global&#47;downloads&#47;Bleitf3</Hyperlink>&#93; and preparative seminars are offered to students for discussing ethical, social and cultural challenges when going abroad. The international experience is thus embedded in a pre-departure seminar and an oral report in one of the courses of the SPC, with observations and reflections inspired and guided by reports and feedback of fellow students and faculty, and by the guideline.   </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="5" numString="5."><Mark1>Blended learning: </Mark1>The combination of classroom teaching, digital media and virtual courses is well established in the SPC. All forms of media are used and combined thoughtfully, from classic text books, monographs and articles, lectures and discussion rounds, to digital media, videos and e-learning tools.  In spring 2014, a very successful seminar war organized in cooperation with HarvardX, combining the SW25x <Mark2>Massive Open Online Course</Mark2> (MOOC) on Global Health with compulsory classroom sessions and a final assessment and evaluation <TextLink reference="22"></TextLink>. On the initiative of students, this first experiment was followed by another online course blended with class room sessions on <Mark2>&#8220;Medical Peace Work</Mark2>&#8221; &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.medicalpeacework.org&#47;">http:&#47;&#47;www.medicalpeacework.org&#47;</Hyperlink>&#93;.</ListItem></OrderedList></Pgraph><SubHeadline2>Evaluation and Quality Assurance </SubHeadline2><Pgraph>The SPC as a whole as well as all teaching units undergo constant evaluation and further development. Basic elements of the evaluation strategy are online questionnaires, the feedback provided by the members of the student advisory board, and especially the interim and final feedback sessions with all students according to the &#8220;reflective portfolio&#8221; approach presented above. The questionnaires for the anonymous online evaluation usually contain typical quantitative questions (e.g. final grade, estimation of the balance between investment and results, fulfillment of expectations etc.) and open questions on content and for collecting individual responses. The aim is to get meaningful data on all dimensions of the courses and the whole program (content, achievement and development of learning objectives, performance, relevance, etc.). Moreover, in seminars that focus on new topics or apply especially innovative perspectives (e.g. from the medical humanities), participants are being asked for their opinions and suggestions regarding the integration of this content or teaching methods into the compulsory curriculum. </Pgraph><Pgraph>Exemplary evaluation results are presented in figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>, figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>, figure 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>, and figure 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="figure"/>; characteristic quotes from answers to open questions in table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Projektbeschreibung">
      <MainHeadline>Projektbeschreibung</MainHeadline><SubHeadline2>Global Health </SubHeadline2><Pgraph>Der seit einigen Jahren auf internationaler Ebene vermehrt verwendete Begriff Global Health bezeichnet ein breites und heterogenes Themenfeld, welches die vielf&#228;ltigen Herausforderungen f&#252;r Medizin und Gesundheitsversorgung in einer zunehmend enger verflochtenen Welt in den Blick nimmt. Eine einheitliche Definition besteht bisher nicht, was bei den sehr unterschiedlichen Hintergr&#252;nden, Perspektiven und Interessen der weltweit diesem Themenfeld verbundenen Akteure auch nicht verwundern kann. F&#252;r das Schwerpunktcurriculum an der Universit&#228;t Gie&#223;en wurden unter Bezugnahme auf international relevante Publikationen die folgenden drei Kernelemente von Global Health definiert (vgl. v. a. <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>):</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Zum einen beinhaltet Global Health das bereits durch den Begriff ausdr&#252;cklich formulierte Ziel einer Verbesserung der gesundheitlichen Situation und medizinischen Versorgung weltweit, im Sinne des v&#246;lkerrechtlich begr&#252;ndeten und bereits 1946 in der Charta der Weltgesundheitsorganisation (WHO) formulierten Menschenrechts auf &#8222;das h&#246;chste erreichbare Ma&#223; an Gesundheit&#8220; (<TextLink reference="30"></TextLink>, sowie <TextLink reference="10"></TextLink>). </ListItem><ListItem level="1">Zweites Charakteristikum ist die geographisch &#8222;globale&#8220; Orientierung (vgl. <TextLink reference="5"></TextLink>): Ganz im Sinne der Internationalisierungsstrategie der HRK <TextLink reference="16"></TextLink> bezieht eine Global Health-Perspektive auch die n&#246;rdliche Hemisph&#228;re ein und fokussiert Globalisierungsprozesse, einschlie&#223;lich transnationaler Ph&#228;nomene wie Migration oder die medizinische Folgen des Klimawandels. Diese und weitere Themen, wie etwa &#8222;soziale Determinanten von Gesundheit&#8220; <TextLink reference="25"></TextLink> oder <Mark2>&#8222;non-communicable-diseases&#8220;</Mark2> &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.who.int&#47;mediacentre&#47;factsheets&#47;fs355&#47;en&#47;">http:&#47;&#47;www.who.int&#47;mediacentre&#47;factsheets&#47;fs355&#47;en&#47;</Hyperlink>&#93;, die zu den aktuellen Priorit&#228;ten der WHO geh&#246;ren, werden im S&#252;den wie im Norden, in Afrika wie in Europa, Nordamerika oder Zentralasien in den Blick genommen. Damit geht Global Health explizit &#252;ber bisher etablierte Begriffe wie &#8222;International Health&#8220; und &#8222;Tropenmedizin&#8220;, oder einen exklusiven Fokus auf so genannte &#8222;Entwicklungsl&#228;nder&#8220;, hinaus. </ListItem><ListItem level="1">Drittens ist die ausgewiesene Interdisziplinarit&#228;t zu nennen: Neben klinischen F&#228;chern, Epidemiologie und Public Health sind Sozial- und Kulturwissenschaften, Geschichte, Ethik, Wirtschafts- und Rechtswissenschaften essentiell. Denn die gesellschaftlichen, historischen, (v&#246;lker-)rechtlichen und &#246;konomischen Hintergr&#252;nde, wie auch die sozio-kulturellen Dimensionen von Gesundheit, Medizin und &#228;rztlichem Handeln auf globaler und lokaler Ebene, k&#246;nnen aus einer allein klinisch oder naturwissenschaftlich orientierten Perspektive heraus nicht ad&#228;quat erfasst werden <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>. </ListItem></UnorderedList></Pgraph><SubHeadline2>Global Health in der medizinischen Ausbildung</SubHeadline2><Pgraph>Auf nationaler wie internationaler Ebene gewinnt <Mark2>Global Health </Mark2>in der medizinischen Ausbildung zunehmend an Bedeutung (vgl. <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>). Ein wichtiges Argument f&#252;r die Einrichtung des Schwerpunktcurriculums an der Universit&#228;t Gie&#223;en war das gro&#223;e didaktische Potential dieses Themengebiets f&#252;r die medizinische Ausbildung insgesamt: Global Health ist aus unserer Sicht kein grunds&#228;tzlich neues, klar von anderen Fachdisziplinen abgegrenztes Gebiet mit eigenen Lernzielen, welches additiv dem Medizinstudium hinzugef&#252;gt werden m&#252;sste. Auch geht es nicht um die Vorbereitung von Studierenden auf dauerhafte berufliche Karrieren im Ausland, z. B. in der Entwicklungszusammenarbeit. Sondern ganz im Sinne eines umfassenden Verst&#228;ndnisses von &#8222;Internationalisierung&#8220; (vgl. <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>) greifen Lehrveranstaltungen zu <Mark2>Global Health</Mark2> vertiefend die Inhalte einer Vielzahl klinischer und theoretischer F&#228;cher auf. Sie lenken die Aufmerksamkeit der Studierenden auf disziplin&#252;bergreifende Zusammenh&#228;nge und Themen, die im Regelstudium oft wenig Raum finden. Beispiele sind: Pr&#228;vention und Strategien zur Bek&#228;mpfung bzw. Kontrolle diverser Erkrankungen und Gesundheitsrisiken (z.B. Tabak, Adipositas), Ern&#228;hrung und Ern&#228;hrungssicherung, Gesundheits&#246;konomie und -politik, kulturelle Kompetenz (sowohl in der Arzt-Patient-Beziehung als auch in internationalen Teams), Medizinethik und Menschenrechte. Im internationalen Vergleich, sowie bei als &#8222;fremd&#8220; empfundenen Patienten in Deutschland, werden sozio&#246;konomische, kulturelle und strukturelle Voraussetzungen sowie ethische Aspekte von Medizin und &#228;rztlichem Handeln sichtbar, die ansonsten leicht &#252;bersehen oder als &#8222;selbstverst&#228;ndlich&#8220; vorausgesetzt werden. Lehre in Global Health dient somit als didaktisches &#8222;Vergr&#246;&#223;erungsglas&#8220; (<TextLink reference="23"></TextLink>: 3) f&#252;r allgemein relevante Aspekte der Medizin. Vor dem Hintergrund zunehmender globaler Verflechtungen, von Migration und grenz&#252;berschreitender Lebens- und Berufswelten gerade auch von Studierenden, &#196;rztinnen und &#196;rzten bedeutet Global Health &#8211; ganz im Sinne des richtungsweisenden Strategiepapiers der bvmd von 2009 &#8211; im wahrsten Sinne des Wortes &#8222;Lehre am Puls der Zeit&#8220; <TextLink reference="6"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline2>Struktur des Schwerpunktcurriculums Global Health  </SubHeadline2><Pgraph>Schwerpunktcurricula (SPC) sind, ganz allgemein, strukturierte Lehr- und Studienangebote an den Fachbereichen Medizin der Universit&#228;ten Gie&#223;en und Marburg, um besonders interessierten Studierenden schon w&#228;hrend des klinischen Studienabschnitts die M&#246;glichkeit  zu geben, inhaltliche Schwerpunkte zu setzen. In Gie&#223;en werden neben <Mark2>Global Health</Mark2> bisher Schwerpunktcurricula in den Bereichen &#8222;P&#228;diatrie&#8220; (gemeinsam mit der Universit&#228;t Marburg), &#8222;Muskuloskelettales System&#8220; sowie &#8222;An&#228;sthesie und Intensivmedizin&#8220; angeboten. </Pgraph><Pgraph>Das SPC Global Health ist als Zusatzcurriculum mit 2-3 SWS Pr&#228;senzlehre &#252;ber im Durchschnitt f&#252;nf Semester aufgebaut. Strukturell wurde es aus bereits bestehenden Lehrangeboten entwickelt (klinische Wahlf&#228;cher), die systematisch verkn&#252;pft und um jedes Semester neu entwickelte Vertiefungsangebote erg&#228;nzt wurden (vgl. Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Hinzu kommen ein obligater Auslandsaufenthalt (Famulatur, Auslandssemster oder PJ-Tertial) und eine festgelegte Mindestanzahl von schriftlichen Berichten &#252;ber Themenabende und Vortragsveranstaltungen entweder aus dem SPC Global Health oder &#252;ber andere wissenschaftliche oder auch geeignete kulturelle Veranstaltungen im In- und Ausland. Jedes Semester findet ein &#8222;Internationaler Nachmittag&#8220; statt, an dem Studierende &#8211; teils in sehr kreativer Form &#8211; &#252;ber ihre Auslandsaufenthalte berichten, oder ausl&#228;ndische Studierende &#252;ber ihr Studium und Leben in Deutschland. </Pgraph><Pgraph>Jedes Semester werden im Rahmen eines Auswahlverfahrens aus Kapazit&#228;tsgr&#252;nden maximal 15 Studierende neu zugelassen, die ihre Teilnahme am SPC anschlie&#223;end individuell planen und gestalten k&#246;nnen. Folglich zeichnen sich die meisten Lehrveranstaltungen im SPC durch eine alle klinischen Semester &#252;bergreifende Zusammensetzung der Studierenden aus. Im WS 2012&#47;13 erhielten die ersten drei Absolventen ihre Zertifikate. Bis zum WS 2014&#47;15 gab es weitere 11 Absolvent&#47;innen bei verbleibenden 109 Teilnehmer&#47;innen, davon 12 aus der Universit&#228;t Marburg (Gesamtzahl: 123 Studierende). Nach Abschluss erhalten die Studierenden ein offizielles Zertifikat des Dekanats, in welchem alle Aktivit&#228;ten und Leistungen des individuellen Portfolios detailliert aufgef&#252;hrt werden.</Pgraph><Pgraph>Um die Beteiligung von Studierenden an der inhaltlichen und organisatorischen Entwicklung des SPC sowie der kontinuierlichen Evaluation zu f&#246;rdern, wurde ein Studentischer Beirat eingerichtet: 2 - 5 Studierende, die sich zu Semesterbeginn freiwillig melden, dienen als Bindeglied zwischen Studierenden und Dozenten, um Anregungen und Kritik von studentischer Seite systematisch aufnehmen und kommunizieren zu k&#246;nnen, sowie Dozenten bei inhaltlichen, didaktischen, oder strukturellen Fragen zu beraten. Au&#223;erdem organisieren, gestalten und moderieren die Mitglieder des Studentischen Beirats den Internationalen Nachmittag und bei Interesse auch andere Veranstaltungen. </Pgraph><SubHeadline2>Didaktisches Konzept des SPC Global Health </SubHeadline2><Pgraph>Das  didaktische Konzept des SPC Global Health l&#228;sst sich in Grundz&#252;gen durch die folgenden f&#252;nf Punkte charakterisieren: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Das SPC ist als <Mark1>reflektiertes Portfolio</Mark1> angelegt: Die Studierenden erwerben Leistungsnachweise, wobei der Lernprozess mit den Studierenden in zwei Betreuungsgespr&#228;chen in Kleingruppen er&#246;rtert wird (Zwischenres&#252;mee nach 2-3 aktiven Semestern, Abschlussgespr&#228;ch). Ziel dieser Gespr&#228;che ist zum einen, durch eine Er&#246;rterung der bereits absolvierten Veranstaltungen, verbunden mit einer Reflexion der Motive und Erwartungen (aus den Bewerbungsunterlagen) sowie &#220;berlegungen zu den pers&#246;nlichen Pl&#228;nen und Interessen der Studierenden, die Koh&#228;renz im Lernprozess zu f&#246;rdern. Daneben sind diese Gespr&#228;che unverzichtbar f&#252;r die Evaluation, Qualit&#228;tssicherung und Fortentwicklung des SPC.  </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2."><Mark1>Disziplin&#252;bergreifender Ansatz:</Mark1> Themenbezogen werden klinische, theoretische und nicht-medizinische F&#228;cher wie Kultur- und Sozialanthropologie sowie Rechtswissenschaft integriert. Kursinhalte werden unter Bezug auf den aktuellen Forschungsstand in den beteiligten Disziplinen dargestellt, mit m&#246;glichst expliziter Darlegung der Forschungsans&#228;tze und Methoden (z. B. qualitativ-ethnographische Methoden in Kultur- und Sozialanthropologie, bev&#246;lkerungsbezogene Ans&#228;tze in Epidemiologie und Public Health). Gastdozenten aus dem In- und Ausland vermitteln Einblicke in ihre konkrete Arbeit (z.B. in der WHO) oder Forschungsprojekte. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3."><Mark1>Medical Humanities:</Mark1> Das Gie&#223;ener SPC zeichnet sich durch eine starke Beteiligung der <Mark2>Medical Humanities</Mark2> aus, also von Geschichte, Ethnologie und Ethik, Literatur- und Sprachwissenschaften, aber auch Kunst und Literatur. Die Studierenden werden motiviert und angeleitet, f&#252;r ihre Beobachtungen, Fragen und &#220;berlegungen kreative Ausdrucksformen zu entwickeln (z.B. Internet-Blogs, Videos, kreatives Schreiben <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>). Bezogen auf interkulturelle Fragestellungen und das Thema &#8222;kulturelle Kompetenz&#8220; wird ein ethnologisch fundierter Umgang mit &#8222;Kultur&#8220; und kultureller Differenz in der Medizin vermittelt (vgl. <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>). In Zwischen- und Abschlussgespr&#228;chen sowie online gest&#252;tzten Evaluationen machen die Studierenden immer wieder deutlich, dass sie die sozial- und kulturwissenschaftliche und gerade auch die historische Schwerpunktsetzung des SPC Global Health nicht nur sch&#228;tzen sondern als notwendig erachten (vgl. Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>, sowie <TextLink reference="22"></TextLink>).</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4."><Mark1>Didaktische Nutzung von Auslandsaufenthalten: </Mark1>Trotz ihres didaktischen Potentials wird die internationale Mobilit&#228;t von Studierenden bisher kaum f&#252;r Ausbildungszwecke genutzt (vgl. <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>). Im SPC <Mark2>Global Health</Mark2> sind Auslandsaufenthalte hingegen ein zentrales didaktisches Element: Der Auslandsaufenthalt wird genutzt, um theoretische Themen und abstrakte Kursinhalte (wie z. B. <Mark2>&#8222;social determinants of health&#8220;</Mark2> <TextLink reference="25"></TextLink>, Gesundheitssysteme) in einem anderen als dem gewohnten Umfeld zu erfahren, zu beobachten und zu analysieren. Aufbauend auf Kursinhalten und dem auf verschiedenen Wegen erhobenen Feedback der Studierenden (&#252;ber Evaluationen, Zwischengespr&#228;che, studentischer Beirat) wurde ein <Mark2>&#8222;Beobachtungsleitfaden f&#252;r Auslandsaufenthalte&#8220;</Mark2> entwickelt, der Hinweise f&#252;r eine differenzierte Erfassung von medizinischer Praxis und Versorgungsstrukturen vor Ort gibt und zur Reflexion anregen soll &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;cms&#47;fbz&#47;fb11&#47;studium&#47;medizin&#47;klinik&#47;spc&#47;spc-global&#47;downloads&#47;Bleitf3">http:&#47;&#47;www.uni-giessen.de&#47;cms&#47;fbz&#47;fb11&#47;studium&#47;medizin&#47;klinik&#47;spc&#47;spc-global&#47;downloads&#47;Bleitf3</Hyperlink>&#93;. Daneben werden die Studierenden unter anderem im Vorbereitungsseminar auf die ethischen und interkulturellen Herausforderungen im Ausland vorbereitet. Bei den anschlie&#223;end erfolgenden Auslandsberichten werden all diese Punkte schlie&#223;lich sowohl von den referierenden Studierenden als auch den zuh&#246;renden Kommilitonen regelm&#228;&#223;ig angesprochen. So wird eine kontinuierliche Besch&#228;ftigung mit diesen Aspekten der Medizin erreicht, die weit &#252;ber punktuelle Unterrichtseinheiten hinausgeht und stark an studentischen Erfahrungen, Beobachtungen und Reflexionen im In- und Ausland ankn&#252;pft.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="5" numString="5."><Mark1>Blended learning: </Mark1>Die Verbindung konventioneller Pr&#228;senzlehre mit digitalen Medien und virtuellen Angeboten ist inzwischen fest etabliert. Ebenso wie klassische Textlekt&#252;re werden digitale Medien (z.B. Videos) zur Kursvorbereitung genutzt und teils &#252;ber e-learning-Programme bearbeitet. Im Fr&#252;hjahr 2014 fand erstmals ein sehr erfolgreiches Seminar in Form eines durch Pr&#228;senztermine und eine Abschlussevaluation erg&#228;nzten <Mark2>Massive Open Online Course</Mark2> (MOOC) zu Global Health in Kooperation mit HarvardX statt &#91;23&#93;. Im WS 2014&#47;15 folgte auf studentische Initiative hin ein weiterer, ebenso durch Pr&#228;senztermine erg&#228;nzter Online-Kurs zu <Mark2>&#8222;Medical Peacework&#8220;</Mark2> &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.medicalpeacework.org&#47;">http:&#47;&#47;www.medicalpeacework.org&#47;</Hyperlink>&#93;.</ListItem></OrderedList></Pgraph><SubHeadline2>Evaluation und Qualit&#228;tssicherung </SubHeadline2><Pgraph>Das SPC in seiner Gesamtheit als auch die einzelnen Lehreinheiten werden kontinuierlich evaluiert und weiter entwickelt. Zentrale Elemente der Evaluationsstrategie sind zum einen die Zwischen- und Abschlussgespr&#228;che mit den Studierenden, ferner die R&#252;ckmeldungen &#252;ber den Studentischen Beirat, sowie internetbasierte Frageb&#246;gen zu einzelnen Lehreinheiten. Letztere werden gemeinsam mit dem Studentischen Beirat entwickelt und  ausgewertet. Insbesondere die jedes Semester neu entwickelten Vertiefungsseminare werden ausf&#252;hrlich evaluiert, wobei neben evaluationstypischen quantitativ angelegten Fragen (z. B. Gesamtnote, Verh&#228;ltnis Aufwand zu Ertrag, Erf&#252;llung der Erwartungen, etc.) vor allem offene Fragen zur Anwendung kommen. Ziel ist es, differenzierte Stellungnahmen und Anregungen der Studierenden zu erhalten und &#252;ber inhaltliche Fragen auch die Erreichung der vorher definierten Lernziele zu &#252;berpr&#252;fen. Ferner wird in den Vertiefungsseminaren nach Beurteilungen und Vorschl&#228;gen zur Integration der jeweils behandelten Themen (z. B. Gesundheitssysteme und ihre Finanzierung im internationalen Vergleich) in das Regelstudium gefragt. Zu spezifischen Themen (z. B. didaktischer Nutzen von Auslandsaufenthalten) wurden zudem Focus-Gruppen-Diskussionen durchgef&#252;hrt. Exemplarische Evaluationsergebnisse zur Lehrqualit&#228;t, zum Arbeitsaufwand und zur studentischen Einsch&#228;tzung der Relevanz der durch das SPC angebotenen internationalen Perspektive f&#252;r das Medizinstudium werden in den Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>, Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>, Abbildung 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/> und Abbildung 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="figure"/> vorgelegt, charakteristische Zitate aus Freitextantworten in Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>.  </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>In line with the internationalization strategy of the HRK and Giessen University itself, the SPC Global Health pursues an educational strategy to integrate &#8222;international elements and intercultural dimensions&#8220; (<TextLink reference="16"></TextLink>: 32) into medical education. The overall goal is to interconnect international activities systematically. With regard to the three core elements suggested by St&#252;tz and colleagues <TextLink reference="29"></TextLink> &#8211; international mobility, global health and cultural competences &#8211; at least those students who actively participate and pursue the complete SPC receive this kind of a coherent and comprehensive educational offer. International mobility is important yet not an exclusive means for &#8220;internationalizing&#8221; medical education, just as the global health perspective and cultural competence are also relevant within the home country (in this case Germany): Topics like migration and diversity both illustrate the need and offer multiple possibilities for applying an &#8220;international lens&#8221; and deploy a properly defined global health perspective in medical education &#8220;at home&#8221;. </Pgraph><Pgraph>But does the SPC Global Health actually comply with the comprehensive concept of &#8220;internationalizing medical education&#8221; presented above&#63;  This question will be discussed in relation to the following three points: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">How can the didactic value (&#8222;additional benefit&#8220;) of internationalizing medical education be specified&#63; </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">To what extent has the systematic approach towards internationalization been integrated into the general curriculum at Giessen University Medical School&#63;  </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">How can the model presented in this article be transferred to other universities&#63; </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">According to the first experiences with the SPC Global Health, the additional benefit of internationalizing medical education consists mainly in the following aspects: It draws attention to the social, cultural, historical, political, economic and legal aspects of medicine and health, and thus trains transdisciplinary thinking, communication and collaboration. Many students explicitly demand and appreciate a broader view on health and medical care that complements the rather narrow focus of clinical and biomedical training. The internationally comparative view proved to be especially helpful for addressing theoretical issues like &#8220;social determinants of health&#8221;, &#8220;health systems and financing&#8221; or &#8220;equity and the human right to health&#8220;. Global Health means to think local, to ask for the local meaning of globally relevant issues like health inequities, and to reflect on the agency, individual responsibilities and personal scope of action in any particular situation and site. The focus and benefits of global health education are not confined to situations &#8220;abroad&#8221;. Students also get new insight into the situation &#8220;at home&#8221; like in Germany, were the globally relevant topics mentioned above are equally relevant and deserve attention. Students obtain a better understanding of the strength and weakness of the health system of their home countries compared to others. They frequently report that the broad and interdisciplinary perspective of the SPC, and the comparatively wide space for discussions and reflection, are considered helpful to develop and to defend their personal standpoint and to think about their professional future, generally in Germany. Interdisciplinarity with a strong commitment to social sciences, history and anthropology, broad space for discussion and reflection, and a &#8220;global&#8221; perspective that starts &#8220;at home&#8221; are, in our opinion, essential condition for assisting &#8220;students to become critical and reflective beings in an interconnected and complex local&#8211;global environment&#8221; (<TextLink reference="29"></TextLink>: 2f). </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">The integration of international elements into the general medical curriculum has been achieved only to a certain extent as yet. The SPC on Global Health still remains an additional program for particularly interested and dedicated students. However, a much larger number of students than those inscribed in the SPC have been reached at least partially. The majority of individual events (lectures etc.), all elective courses and the seminars pre and post international clerkships always include more than the registered students. Looking into the future, a further step might be to integrate single teaching units with international perspective and students&#8217; reports of experiences abroad into clinical and other courses of the general curriculum, e.g. regarding health and migration, or health systems. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Regarding the possibilities to transfer the Giessen model to other universities, the major principle is: <Mark2>&#8220;think global - act local&#8220;</Mark2>. The structure of the SPC is based on the specific conditions at the universities of Giessen and Marburg. The elements and didactic principles for global health education presented in this article and many others can, however, be adapted to the local conditions at any other academic center (cf. <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>). Based on a suitable definition of Global Health, pre-existing and newly developed courses and teaching elements can be combined in a locally suitable way. There is not one model but many, illustrated by the huge variety of courses recently developed in Germany: Various universities are now offering courses on Global Health, all adapted to the particular local structures, priorities and possibilities: Aachen, Berlin, Bonn, Freiburg, Greifswald, Hamburg, Heidelberg, Marburg, Munich, Ulm, and Wurzburg. Innovative and high quality teaching depends, however, on resources. Global Health education that actually complies with the standards and goals expressed e.g. by the HRK <TextLink reference="16"></TextLink> is only possible when faculties and universities provide appropriate and sustainable resources &#8211; not only for student mobility but also for organizing and offering the students a suitable and conceptually sound didactic frame.</ListItem></OrderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Ganz im Sinne der Internationalisierungsstrategie der HRK und der Universit&#228;t Gie&#223;en verfolgt das SPC Global Health die Strategie, &#8222;internationale Elemente und interkulturelle Dimensionen&#8220; (<TextLink reference="16"></TextLink>: 32) systematisch in das Studium zu integrieren. Internationale Aktivit&#228;ten sollen nicht unverbunden nebeneinander stehen, sondern inhaltlich aufeinander bezogen werden. Im Hinblick auf die von St&#252;tz und Kollegen <TextLink reference="29"></TextLink> vorgeschlagenen drei Kernelemente &#8211; internationale Mobilit&#228;t, Global Health und kulturelle Kompetenz &#8211; erhalten zumindest die aktiv im SPC mitarbeitenden Studierenden ein umfassendes Angebot. Dabei ist die Mobilit&#228;t hier als wichtiges aber nicht alleiniges didaktisches Instrument zur Vertiefung der mit Global Health und kultureller Kompetenz verbundenen Lernziele und Themen zu verstehen. Denn auch im Inland ist die Global Health Perspektive relevant, zum Beispiel im Hinblick auf die Themen Migration, Flucht und die medizinische Betreuung von Asylbewerbern und Migranten ohne Papiere. Aus einer im internationalen und interkulturellen Vergleich geschulten Betrachtungsweise werden auch die sozialen, kulturellen, &#246;konomischen und strukturellen Dimensionen von Medizin und Gesundheitsversorgung in der Heimat besser sichtbar, insbesondere wenn in der Lehre entsprechende sozial- und kulturwissenschaftliche Perspektiven vermittelt wurden (vgl. <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>).         </Pgraph><Pgraph>Zur Frage, wie weit mit dem SPC der oben dargestellte, umfassende Anspruch an Internationalisierung umgesetzt werden kann, sollen abschlie&#223;end drei zentrale Punkte diskutiert werden: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Wie kann der allgemeine didaktische Nutzen (&#8222;Mehrwert&#8220;) von Internationalisierung des Medizinstudiums  genauer gefasst werden&#63;  </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Wie weit wurde die Integration in das Regelstudium erreicht&#63; </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Wie steht es schlie&#223;lich um die &#220;bertragbarkeit dieses Modells auf andere Universit&#228;ten&#63;  </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Als &#8222;Mehrwert&#8220; f&#252;r die medizinische Lehre k&#246;nnen vor dem Hintergrund der Gie&#223;ener Erfahrungen vor allem die folgenden Aspekte betont werden: Eine systematische Ber&#252;cksichtigung globaler Bez&#252;ge und interkultureller Dimensionen von Medizin und &#228;rztlichem Handeln fordert und f&#246;rdert disziplin&#252;bergreifendes Denken, Kommunizieren und Handeln. Insbesondere theoretisch abstrakte und im Regelstudium oft nur punktuell behandelte Themen werden &#8211; bei ad&#228;quater theoretischer und didaktischer Aufbereitung &#8211; besser greifbar (vgl. exemplarisch Abbildung 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>). Studierende erhalten ferner einen neuen Blick auf die Situation in Deutschland und ihre pers&#246;nlichen beruflichen Perspektiven im eigenen Land und international. Sie lernen die St&#228;rken und Schw&#228;chen des hiesigen Systems besser einzusch&#228;tzen und werden angeregt, ihre eigenen beruflichen Optionen und Handlungsspielr&#228;ume realistischer zu bestimmen. Hinzu kommt, dass viele Studierende am  SPC Global Health vor allem die M&#246;glichkeit sch&#228;tzen, &#8222;&#252;ber den Tellerrand zu schauen&#8220; (h&#228;ufiges Zitat in Zwischen- und Abschlussgespr&#228;chen), sich erneut mit sozialen, historischen und politischen Themen zu befassen, kontrovers zu diskutieren, einen eigenen Standpunkt zu entwickeln und diesen gegebenenfalls auch argumentativ zu verteidigen. Die stark kultur- und sozialwissenschaftlich definierte Perspektive des Gie&#223;ener Global Health-Angebots, mit breitem Raum f&#252;r kritisch-konstruktive Diskussionen und Kreativit&#228;t, ist unserer Auffassung nach eine essentielle Voraussetzung f&#252;r die Ausbildung der Studierenden als &#8222;kritische und reflektierende&#8220; Akteure in einer &#8222;vernetzten und komplexen, lokal-globalen Lebenswelt&#8220; (<TextLink reference="29"></TextLink>: 2f). </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Die Integration internationaler Elemente in das Regelstudium konnte durch das SPC Global Health zwar gef&#246;rdert werden, dennoch bleibt es ein freiwilliges Zusatzprogramm f&#252;r besonders interessierte Studierende. Andererseits werden weit mehr als die im SPC eingeschriebenen Studierenden zumindest punktuell erreicht. Denn bis auf die Vertiefungsseminare stehen alle Veranstaltungen auch anderen Studierenden offen. Das Thema &#8222;kulturelle Kompetenz&#8220; (im Wahlfach &#8222;Medizin und Migration&#8220;) oder die Seminare zur Vor- und Nachbereitung von studienbezogenen Auslandsaufenthalten erreichen weit mehr als die im SPC eingeschriebenen Studierenden. Ein mittelfristiges Ziel ist, einzelne Lehreinheiten (z. B. zu Gesundheitssystemen im internationalen Vergleich) sukzessive in die Pflichtlehre zu integrieren (in diesem Fall Q 3), einschlie&#223;lich studentischer Referate (im Q 3 etwa &#252;ber ausl&#228;ndische Gesundheitssysteme aus eigener Anschauung). Die Frage nach Ankn&#252;pfungspunkten und &#220;berschneidungen des SPC Global Health mit der Pflichtlehre ist ferner Teil der kontinuierlichen Evaluation. Eine langfristig zu erreichende Konzeption k&#246;nnte schlie&#223;lich aus einem gestaffelten Angebot bestehen, mit Elementen im Regelstudium, thematisch spezifischen Wahl- und umfassenden Vertiefungsangeboten wie dem SPC, koordiniert von einschl&#228;gig kompetentem, wissenschaftlichem Personal.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Im Hinblick auf die &#220;bertragbarkeit des Gie&#223;ener Modells auf andere Universit&#228;ten gilt der Grundsatz <Mark2>&#8222;think global - act local&#8220;:</Mark2> Die Struktur des SPC Global Health orientiert sich an den spezifischen lokalen Voraussetzungen in Gie&#223;en und Marburg. Aufbauend auf einer differenzierten, den internationalen Diskussionsstand reflektierenden Definition von <Mark2>Global Health</Mark2> k&#246;nnen jedoch &#252;berall lokal bereits vorhandene Lehrangebote miteinander verkn&#252;pft, ausgebaut oder zum Beispiel durch Wahlf&#228;cher erg&#228;nzt werden. An diversen Universit&#228;ten wurden und werden bereits entsprechende Angebote entwickelt (z.B. Aachen, Berlin, Bonn, Freiburg, Greifswald, Hamburg, Heidelberg, Marburg, M&#252;nchen, Ulm, W&#252;rzburg). Eine Zukunftsaufgabe wird sein, die Lehrforschung in diesem Feld zu f&#246;rdern, etwa im Hinblick auf Lernziele, Lehr- und Evaluationsmethoden und lokal angepasste Lehrkonzepte f&#252;r den Pflicht-, Wahlpflicht- und Zusatzbereiche, sowie zur Vor- und Nachbereitung studienbezogener Auslandsaufenthalte. Qualitativ hochwertige und innovative Lehre ist aber auch in diesem Bereich nur m&#246;glich, wenn die Fachbereiche und Universit&#228;ten entsprechende Ressourcen zur Verf&#252;gung stellen. Internationalisierung l&#228;sst sich zwar nicht allein an nackten Zahlen von Austauschstudierenden und Kooperationen bemessen, Zahlen spielen aber dennoch eine entscheidende Rolle: Die berechtigterweise hohen Anspr&#252;che, die zum Beispiel die HRK an die Internationalisierung des Studiums stellt, haben ihren Preis. Der organisatorische und Zeitaufwand eines Programms wie des SPC Global Health ist f&#252;r Studierende und Dozenten hoch (zur Sichtweise der Studierenden vgl. Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). Aufbau, Entwicklung und nachhaltige Umsetzung erfordern Ressourcen, denn auch in diesem Feld gilt: gute Lehre &#8211; kreativ, innovativ und wissenschaftlich fundiert &#8211; kann nicht &#8222;nebenbei&#8220; erledigt werden. </ListItem></OrderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusions">
      <MainHeadline>Conclusions</MainHeadline><Pgraph>Prof. Margret Wintermantel, former president of the HRK and currently of the German Academic Exchange Service (<Mark2>Deutscher Akademischer Austauschdienst</Mark2>, DAAD), stated that today, universities should prepare students to &#8220;live and work in different countries and foreign cultures, and to assume civil responsibilities&#8221; (<TextLink reference="16"></TextLink>: 5). In the case of medicine, coherent educational programs that systematically connect international activities and exchange to current debates on global health education might be an important contribution to achieve this goal. Internationalizing medical education means more than only increasing the numbers of students going abroad.  </Pgraph><Pgraph>Internationalizing medical education requires a broad array of perspectives and scientific disciplines that transcend the boundaries of clinical and biomedical disciplines, tropical medicine and public health. These remain of upmost importance, yet need to be embedded in a truly interdisciplinary framework with an equally strong and scientifically serious consideration of the social, cultural, political, historical and moral dimensions of health and medical care within the dynamics between local realities and global context. How, if not using the perspectives and means of social sciences and the humanities, can the non-biological aspects of medicine and health be addressed&#63; How, if not by using theories, methods and knowledge of social sciences and the humanities might issues like cultural competence and cross-cultural understanding be taught to avoid misunderstandings, misinterpretation and discrimination (cf.  <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>)&#63; Applying social theories and a historically informed, critical and reflective perspective on medicine, global and local health is essential for achieving the ambitious goals of internationalizing medical education, and for making best use of its huge didactic potential (cf. <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>).</Pgraph><Pgraph>The SPC Global Health is one project for the internationalization of medical education, adapted to the particular local conditions at Justus Liebig University Giessen. At any other university, different approaches have to be developed to &#8220;think global and teach local&#8221;.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schlussfolgerungen">
      <MainHeadline>Schlussfolgerungen</MainHeadline><Pgraph>Prof. Margret Wintermantel, ehemals Pr&#228;sidentin der HRK und jetzt des Deutschen Akademischen Austauschdienstes (DAAD), formulierte als zeitgem&#228;&#223;es Ausbildungsziel an deutschen Hochschulen, junge Menschen &#8222;durch ihr Studium&#8220; in die Lage zu versetzen, &#8222;in anderen L&#228;ndern und fremden Kulturen zu leben, zu arbeiten und zivile Verantwortung zu &#252;bernehmen&#8220; (<TextLink reference="16"></TextLink>:5). Dieses Ziel kann im Medizinstudium durch systematisch angelegte Ausbildungsprogramme erreicht werden, die explizit an der international bereits etablierten Diskussion um <Mark2>Global Health</Mark2> in der medizinischen Ausbildung ankn&#252;pfen und &#252;ber isolierte Einzelaktivit&#228;ten hinausgehen. </Pgraph><Pgraph>Inhaltlich und vom fachlichen Zuschnitt her ist es ein interdisziplin&#228;res Feld, welches weit &#252;ber die gleichwohl weiterhin wichtigen Disziplinen Tropenmedizin und Public Health hinausgeht. Deutlich st&#228;rker als bisher verlangt eine ihrem Anspruch und Potential gerecht werdende &#8222;globale&#8220; Perspektive vor allem nach einer ad&#228;quaten Beachtung der sozialen, kulturellen und historischen Dimensionen von Medizin und Gesundheitsversorgung in Deutschland und weltweit. Denn wie anders als mithilfe sozial- und kulturwissenschaftlicher Ans&#228;tze sollen die sozialen, kulturellen, politischen und historischen Hintergr&#252;nde, die jeden lokalen Kontext definieren (einschlie&#223;lich Krankheit, medizinische Ressourcen und die M&#246;glichkeiten und Grenzen medizinischen Handelns), sinnvoll erfasst werden (vgl. <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>)&#63; Wie anders als auf der Basis sozial- und kulturwissenschaftlich begr&#252;ndeter Wissensbest&#228;nde und Theorien sollen kulturelle Kompetenz und interkulturelle Verst&#228;ndigung gelehrt werden, um der Gefahr von Missverst&#228;ndnissen, Fehldeutungen, kultureller Stigmatisierung und Diskriminierung &#8211; vor der niemand gefeit ist &#8211; zu begegnen (vgl. aktuell: <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>)&#63; Es ist eine ebenso interessante wie theoretisch anspruchsvolle Aufgabe, diese f&#252;r Global Health und Internationalisierung wesentlichen Perspektiven und Inhalte auf eine sowohl wissenschaftlich ad&#228;quate als auch die Studierenden ansprechende Art und Weis zu unterrichten. </Pgraph><Pgraph>Das SPC Global Health ist ein an die lokalen Ressourcen und Strukturen der JLU Gie&#223;en und ihrer Partner angepasstes Projekt zur systematischen Internationalisierung des Medizinstudiums. An jeder Universit&#228;t werden lokal spezifische Antworten zu entwickeln sein, um die &#8222;Zukunftsaufgabe&#8220; Internationalisierung im Medizinstudium theoretisch koh&#228;rent und an die &#246;rtlichen Gegebenheiten angepasst umzusetzen. </Pgraph><Pgraph> </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel haben. </Pgraph></TextBlock>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Elements oft the SPC Global Health (Portfolio of 9 modules) </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Elemente des SPC Global Health (Portfolio mit insgesamt 9 Modulen)</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Characteristic quotes from answers to open questions, winter term 2011&#47;12 (translated from German)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Zitate aus Freitextantworten, Gesamtevaluation WS 2011&#47;12 (freiwillige Antworten)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <NoOfTables>2</NoOfTables>
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          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: General satisfaction (from &#8222;highly satisfied&#8220; left to &#8220;not satisfied&#8221; on the right). Results of the general evaluation of the SPC Global Health, winter term 2011&#47;12 (voluntary online-survey with at that time, 33 active participants, n&#61;19, response rate 59&#37;)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Allgemeine Zufriedenheit 2011&#47;12 (absolute Zahlen: 11&#47;5&#47;3&#47;0&#47;0 bei n&#61;19). Ergebnisse aus einer Gesamtevaluation des SPC Global Health, WS 2011&#47;12 (freiwillige online-Evaluation unter zu diesem Zeitpunkt 33 aktiven Teilnehmer&#47;innen, n&#61;19, R&#252;cklaufquote 59&#37;)</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Perception of work load (from &#8222;huge&#8220; on the left to &#8222;little&#8220; and &#8220;no opinion&#8221; on the right). Results of the general evaluation of the SPC Global Health, winter term 2011&#47;12 (voluntary online-survey with at that time, 33 active participants, n&#61;19, response rate 59&#37;)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Subjektiv empfundene Arbeits- und Zeitbelastung (absolute Zahlen: 6&#47;10&#47;2&#47;0&#47;1 bei n&#61;19). Ergebnisse aus einer Gesamtevaluation des SPC Global Health, WS 2011&#47;12 (freiwillige online-Evaluation unter zu diesem Zeitpunkt 33 aktiven Teilnehmer&#47;innen, n&#61;19, R&#252;cklaufquote 59&#37;)</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 4: Likelihood to recommend the SPC to fellow students (18 &#8222;yes&#8220;, 1 &#8222;no opinion&#8221;, no negative response). Results of the general evaluation of the SPC Global Health, winter term 2011&#47;12 (voluntary online-survey with at that time, 33 active participants, n&#61;19, response rate 59&#37;)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 4: Erfassung der Wertsch&#228;tzung des SPC Global Health (absolute Zahlen: 18&#47;1&#47;0 bei n&#61;19). Ergebnisse aus einer Gesamtevaluation des SPC Global Health, WS 2011&#47;12 (freiwillige online-Evaluation unter zu diesem Zeitpunkt 33 aktiven Teilnehmer&#47;innen, n&#61;19, R&#252;cklaufquote 59&#37;)</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 5: Approval of the expression that an international comparative approach is &#8220;indispensable&#8221; (&#8220;fully agree&#8221; on the left to &#8220;disagree&#8221; and &#8220;no opinion&#8221; on the right, absolute numbers: 26&#47;2&#47;0&#47;0&#47;1). Results of a compulsory final assessment and evaluation (online, anonymous) on a special seminar on &#8220;health systems and financing&#8221;, summer term 2012 (n&#61;29, response rate 100&#37;).</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 5: Zustimmung zu der Aussage: Internationale Vergleiche sind in Lehrveranstaltungen zu &#34;Gesundheits&#246;konomie und -systemen&#34; unverzichtbar. (absolute Zahlen: 26&#47;2&#47;0&#47;0&#47;1, bei n&#61;29). Ergebnisse der verpflichtenden Abschlussevaluation (online, anonym) zum Vertiefungsseminar &#8222;Gesundheitssysteme und -finanzierung im internationalen Vergleich, SS 2012    (n&#61;29, R&#252;cklaufquote 100&#37;)</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Approval of the expression that &#8222;history and ethics are indispensable in teaching health economics and systems&#8221; (&#8220;fully agree&#8221; on the left to &#8220;disagree&#8221; and &#8220;no opinion&#8221; on the right, absolute numbers: 17&#47;9&#47;2&#47;0&#47;1). Results of a compulsory final assessment and evaluation (online, anonymous) on a special seminar on &#8220;health systems and financing&#8221;, summer term 2012 (n&#61;29, response rate 100&#37;).</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Zustimmung zu der Aussage: Geschichte und Ethik sind in Lehrveranstaltungen zu &#34;Gesundheits&#246;konomie &#38; -systemen&#34; unverzichtbar. (absolute Zahlen: 17&#47;9&#47;2&#47;0&#47;1, bei n&#61;29). Ergebnisse der verpflichtenden Abschlussevaluation (online, anonym) zum Vertiefungsseminar &#8222;Gesundheitssysteme und -finanzierung im internationalen Vergleich, SS 2012    (n&#61;29, R&#252;cklaufquote 100&#37;)</Mark1></Pgraph></Caption>
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