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    <IdentifierDoi>10.3205/zma000987</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0009879</IdentifierUrn>
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    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">DOPS (Direct Observation of Procedural Skills) in undergraduate skills-lab: Does it work&#63;  Analysis of skills-performance and curricular side effects</Title>
      <TitleTranslated language="de">DOPS (Direct Observation of Procedural Skills) im studentischen Skills-Lab: Funktioniert das&#63; Eine Analyse der Performanz klinischer Fertigkeiten und der curricularen Nebeneffekte</TitleTranslated>
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          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">Medical University Innsbruck, Department of Visceral, Transplant and Thoracic Surgery, Anichstra&#223;e 35, A-6020 Innsbruck, Austria<Affiliation>Medical University Innsbruck, Department of Visceral, Transplant and Thoracic Surgery, Innsbruck, Austria</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Medizinische Universit&#228;t Innsbruck, Univ. Klinik f&#252;r Visceral-, Transplantations- und Thoraxchirurgie, Anichstra&#223;e 35, A-6020 Innsbruck, &#214;sterreich<Affiliation>Medizinische Universit&#228;t Innsbruck, Univ. Klinik f&#252;r Visceral-, Transplantations- und Thoraxchirurgie, Innsbruck, &#214;sterreich</Affiliation></Address>
        <Email>christoph.profanter&#64;i-med.ac.at</Email>
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      <Keyword language="en">DOPS</Keyword>
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      <SectionHeading language="en">Assessment</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Pr&#252;fungen</SectionHeading>
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    <DateReceived>20140114</DateReceived>
    <DateRevised>20141219</DateRevised>
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    <DatePublished>20151015</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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      <Journal>
        <ISSN>1860-3572</ISSN>
        <Volume>32</Volume>
        <Issue>4</Issue>
        <JournalTitle>GMS Zeitschrift f&#252;r Medizinische Ausbildung</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Z Med Ausbild</JournalTitleAbbr>
        <IssueTitle>Pr&#252;fungen</IssueTitle>
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    <ArticleNo>45</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Die suffiziente Vermittlung und Pr&#252;fung klinisch-praktischer Fertigkeiten bereits w&#228;hrend des Medizinstudiums gewinnt zunehmend an Bedeutung. Im Rahmen des chirurgischen Pflichtpraktikums an der Medizinischen Universit&#228;t Innsbruck wurde untersucht, ob das Teaching mittels DOPS im Skills-Lab Setting &#252;berhaupt funktioniert, zu welcher Performanz von klinischen Fertigkeiten DOPS (direct observation of procedural skills) im Vergleich zu einem Tutor-System (1 &#228;rztlicher Tutor &#224; 5 Studierende) f&#252;hren und welche curricularen Side-Effects zu beobachten sind.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methoden:</Mark1> Im Sommersemester 2013 (Monate April &#8211; Juni) wurden im Rahmen einer prospektiv randomisierten Studie 4 kompetenzlevelbasierte Skills mittels DOPS (Gruppe A) und einem klassischen Tutor System (Gruppe B) in einw&#246;chigen Kleingruppen-Kursen gelehrt und mittels OSCE (objective structured clinical examination) gepr&#252;ft: </Pgraph><Pgraph>Chirurgische Abdominaluntersuchung, Harnkatheteranlage (Phantom), rektal-digitale Untersuchung (Phantom), Handhabung zentralven&#246;ser Katheter. </Pgraph><Pgraph>In die Studie wurden 193 Studierende inkludiert. Insgesamt wurden 756 Einzel-OSCE&#180;s durchgef&#252;hrt, davon entfielen auf die DOPS-Gruppe 209 (27,6&#37;) und auf die Tutor-Gruppe 547 (72,3&#37;).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Die Beobachtung der Performanz zeigt sehr gute Resultate in beiden Gruppen. Im ersten Monat wies die DOPS Gruppe gegen&#252;ber der Tutorgruppe einen statistisch signifikanten (p&#60;0,05) Performanzunterschied von rund 95&#37; versus 88&#37; an vollst&#228;ndig erf&#252;llten OSCE-Items auf. In den Folgemonaten glichen sich die Performanzen beider Gruppen weitgehend an und betrugen in beiden Gruppen rund 90&#37;. </Pgraph><Pgraph>Bei den praktischen Fertigkeiten zeigte sich eine hohe &#220;bereinstimmung zwischen DOPS- und OSCE-Resultaten (positive Ergebnisse: DOPS 92,4&#37;, OSCE 90,8&#37;).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Diskussion: </Mark1>Die Studiendaten zeigen, dass DOPS eine hohe Performanz klinischer Fertigkeiten erbringen und im studentischen Skills-Lab Setting gut funktionieren. Durch die hohe &#220;bereinstimmung von DOPS- und OSCE-Ergebnissen im Assessment praktischer Fertigkeiten k&#246;nnte man &#252;berlegen, DOPS auch als alleiniges Assessment-Tool im studentischen Skills-Lab einzusetzen.</Pgraph><Pgraph>Die zeitbedingte Ann&#228;herung der Performanzraten nach initialer &#220;berlegenheit der DOPS-Gruppe k&#246;nnte auf eine Wechselwirkung  zwischen DOPS und klassischem Tutorsystem zur&#252;ckzuf&#252;hren sein: die DOPS-Elemente scheinen das Tutoring und die Performanz insgesamt verbessert zu haben. </Pgraph><Pgraph>Verglichen mit einem Kleingruppenunterricht bieten DOPS im studentischen Skills-Lab bei gleichem Personal- und Zeitaufwand zus&#228;tzlich strukturiertes Feedback und Assessment. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Zusammenfassend zeigt die vorliegende Studie, dass DOPS eine ressourcenschonende, effiziente Methode in der didaktischen Vermittlung klinisch-praktischer Fertigkeiten darstellt. Die Effekte der DOPS auf die universit&#228;ren&#47;klinischen Institutionen reichen weit &#252;ber die unmittelbare positive Beeinflussung der Performanz hinaus.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective: </Mark1>Sufficient teaching and assessing clinical skills in the undergraduate setting becomes more and more important. In a surgical skills-lab course at the Medical University of Innsbruck fourth year students were teached with DOPS (direct observation of procedural skills). We analyzed whether DOPS worked or not in this setting, which performance levels could be reached compared to tutor teaching (one tutor, 5 students) and which curricular side effects could be observed.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>In a prospective randomized trial in summer 2013 (April &#8211; June) four competence-level-based skills were teached in small groups during one week: surgical abdominal examination, urethral catheterization (phantom), rectal-digital examination (phantom), handling of central venous catheters.  Group A was teached with DOPS, group B with a classical tutor system. Both groups underwent an OSCE (objective structured clinical examination) for assessment. </Pgraph><Pgraph>193 students were included in the study. Altogether 756 OSCE&#180;s were carried out, 209 (27,6&#37;) in the DOPS- and 547 (72,3&#37;) in the tutor-group.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> Both groups reached high performance levels. In the first month there was a statistically significant difference (p&#60;0,05) in performance of 95&#37; positive OSCE items in the DOPS-group versus 88&#37; in the tutor group. In the following months the performance rates showed no difference anymore and came to 90&#37; in both groups. </Pgraph><Pgraph>In practical skills the analysis revealed a high correspondence between positive DOPS (92,4&#37;) and OSCE (90,8&#37;) results.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Discussion:</Mark1> As shown by our data DOPS furnish high performance of clinical skills and work well in the undergraduate setting. Due to the high correspondence of DOPS and OSCE results DOPS should be considered as preferred assessment tool in a students skills-lab.</Pgraph><Pgraph>The approximation of performance-rates within the months after initial superiority of DOPS could be explained by an interaction between DOPS and tutor system: DOPS elements seem to have improved tutoring and performance rates as well.</Pgraph><Pgraph>DOPS in students &#8216;skills-lab afford structured feedback and assessment without increased personnel and financial resources compared to classic small group training.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion:</Mark1> In summary, this study shows that DOPS represent an efficient method in teaching clinical skills. Their effects on didactic culture reach beyond the positive influence of performance rates.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>Sufficient teaching and assessment of clinical skills already in the undergraduate setting becomes more and more important in view of changing requirements in health systems and planned reforms of medical curricula <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;kpj.meduniwien.ac.at&#47;fileadmin&#47;kpj&#47;oesterreichischer-kompetenzlevelkatalog-fuer-aerztliche-fertigkeiten.pdf">http:&#47;&#47;kpj.meduniwien.ac.at&#47;fileadmin&#47;kpj&#47;oesterreichischer-kompetenzlevelkatalog-fuer-aerztliche-fertigkeiten.pdf</Hyperlink>&#93;. For example in Austria a national competence level catalogue was recently implemented at all national medical universities <TextLink reference="4"></TextLink>. Limitations of personnel and financial resources are challenging for academic teaching. Didactic methods will be evaluated in future not only in regard of performance but also of cost efficiency <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Today there is much discussion in literature about efficiency of teaching and assessment methods <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>. MiniCEX (mini clinical evaluation exercise) and DOPS (direct observation of clinical skills) are used for some time as workplace based assessment (WBA) instruments in postgraduate settings <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. Recently, this didactic format is also used as WBA tool in final year undergraduate courses <TextLink reference="24"></TextLink>. If DOPS is a reliable tool in teaching and assessment of clinical skills earlier in the curriculum, e.g. in the fourth year, is unknown <TextLink reference="24"></TextLink>. Still open remains the question whether repeated assessment, e.g. with DOPS, is superior to conventional exercising in regard of performing clinical skills. Karpicke and Blunt stated in a prospective randomized study in the field of cognitive skills that retrieval practice produces more learning than elaborative studying <TextLink reference="25"></TextLink>. Transferred to an undergraduate student&#180;s skills lab DOPS would be the retrieval practice (repeated assessment) and the tutor teaching in small groups the elaborative learning. DOPS is well established as assessment tool in the context of workplace, especially in postgraduate settings <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>. Simulation is a reliable instrument to create a workplace environment which is safe and provides a student centered setting <TextLink reference="26"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In a prospective randomized study we analyzed the following questions:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Does DOPS work in an undergraduate skills-labs setting&#63;</ListItem><ListItem level="1">Does DOPS improve performance of clinical skills compared with tutor based teaching&#63;</ListItem><ListItem level="1">How good is assessment quality of DOPS in this setting&#63;</ListItem><ListItem level="1">Which curricular side effects result from the implementation of DOPS&#63;</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Die suffiziente Vermittlung und Pr&#252;fung klinisch-praktischer Fertigkeiten bereits w&#228;hrend des Medizinstudiums gewinnt vor dem Hintergrund sich wandelnder Anforderungen im Gesundheitswesen und geplanter Reformen der Medizinerausbildung zunehmend an Bedeutung <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;kpj.meduniwien.ac.at&#47;fileadmin&#47;kpj&#47;oesterreichischer-kompetenzlevelkatalog-fuer-aerztliche-fertigkeiten.pdf">http:&#47;&#47;kpj.meduniwien.ac.at&#47;fileadmin&#47;kpj&#47;oesterreichischer-kompetenzlevelkatalog-fuer-aerztliche-fertigkeiten.pdf</Hyperlink>&#93;. So wurde beispielsweise in &#214;sterreich vor kurzem der ein Kompetenzlevelkatalog f&#252;r &#228;rztliche Fertigkeiten an allen drei staatlichen Medizinuniversit&#228;ten implementiert <TextLink reference="4"></TextLink>. Knapper werdende Zeit- und Personalressourcen stellen f&#252;r die universit&#228;re Lehre besondere Herausforderungen dar. Lehrformate und didaktische Methoden werden sich in Zukunft nicht nur durch ihre G&#252;te im Hinblick auf die Performanz auszeichnen m&#252;ssen, sondern auch Aspekte der Kosteneffizienz werden mehr in den Fokus des Interesses r&#252;cken <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>&#220;ber die Effizienz diverser Lehr- und Pr&#252;fungsmethoden zum Erwerb klinisch-praktischer Fertigkeiten wird in der aktuellen Literatur viel diskutiert <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>.  MiniCEX (mini clinical evaluation exercise) und DOPS (direct obeservation of clinical skills) haben als Workplace-Based-Assessment (WBA)-Instrumente schon l&#228;nger Eingang in die Ausbildung vor allem junger Mediziner gefunden <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. In j&#252;ngster Zeit findet dieses Format auch Anwendung als WBA am Ende des Medizinstudiums <TextLink reference="24"></TextLink>. Ob DOPS auch in einem studentischen Skills-Lab-Setting etwa am Beginn des klinischen Studienabschnitts ein funktionierendes Instrument im Teaching und Assessment klinischer Skills sein k&#246;nnen, ist derzeit in der Literatur nicht hinreichend gekl&#228;rt <TextLink reference="24"></TextLink>. Ebenfalls ungekl&#228;rt ist die Frage, ob wiederholtes Pr&#252;fen, etwa mittels DOPS, einem herk&#246;mmlichen &#220;ben hinsichtlich der Performanz praktischer Fertigkeiten &#252;berlegen ist. Karpicke und Blunt kamen auf dem Gebiet kognitiver Skills in einer prospektiv randomisierten Studie zum Ergebnis, dass repetitives Pr&#252;fen elaborativem Lernen &#252;berlegen ist <TextLink reference="25"></TextLink>. &#220;bertragen auf ein studentisches Skills-Lab w&#252;rden DOPS das repetitive Pr&#252;fen, ein traditioneller Kleingruppenunterricht mit Tutoren das elaborative Lernen darstellen. DOPS stellen im Prinzip ein Assessmentinstrument im Kontext eines Arbeitsplatzes dar <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>. Simulation ist ein zuverl&#228;ssiges Instrument, um eine studentengerechte Lernumgebung im Sinne eines simulierten Workplace zu schaffen <TextLink reference="26"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Wir haben in einer prospektiv randomisierten Studie folgende Fragestellungen untersucht:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Funktionieren DOPS in einem studentischen Skills-Lab-Setting &#252;berhaupt&#63;</ListItem><ListItem level="1">Erm&#246;glichen DOPS im Vergleich zu einem Tutorsystem eine Verbesserung der Performanz kompetenzlevelbasierter praktischer Fertigkeiten&#63; </ListItem><ListItem level="1">Wie stellt sich die Assessmentqualit&#228;t von DOPS in diesem Setting dar&#63;</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Zus&#228;tzlich wurden auch relevante Begleitaspekte, sogenannte curriculare Side-Effects, welche sich durch die Implementierung der DOPS ergeben haben, analysiert. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Methods">
      <MainHeadline>Methods</MainHeadline><SubHeadline2>Setting&#47;Study design</SubHeadline2><Pgraph>A prospective randomized trial at the Medical University of Innsbruck (MUI) from April to June 2013 was carried out in context of surgical practical studies in the eighth semester. The study was presented to the local ethics committee, which approved the study design and raised no objection to its realization. </Pgraph><Pgraph>The multidisciplinary surgical practical studies are conducted primarily by the department of Visceral, Transplant and Thoracic Surgery (VTT), the following departments contribute to the studies in accordance to the department&#180;s size: Department of Anesthesia and Intensive Care Medicine, Department of Trauma Surgery and Sports medicine, Department of Orthopedics and Orthopedic Surgery, Department of Heart Surgery, Department of Vascular Surgery, Department of Plastic, Reconstructive and Esthetic Surgery, Department of Urology, Department of Neurosurgery.</Pgraph><Pgraph>193 students out of a year cohort (n&#61;258) were included in the study. The students were randomized into two groups.  In both groups the same four competence-level-based skills were teached: surgical abdominal examination, urethral catheterization (phantom), rectal-digital examination (phantom), handling of central venous catheters.  </Pgraph><Pgraph>Group A was teached and assessed with DOPS only by lecturers of VTT. Group B was teached with a tutor system with lecturers of all other mentioned departments. Tutor teaching comprised small group lectures without a defined didactic method and one medical teacher present all the time. </Pgraph><SubHeadline2>Randomization&#47;Design of practical studies </SubHeadline2><Pgraph>The students were randomized in group A &#8220;DOPS&#8221; and Group B &#8220;Tutor&#8221; at the registration by chance. According to the chronological order of the registration odd numbers were randomized in the DOPS group, even numbers into the tutor group.  The initial size of each group for analysis after randomization was n&#61;109. The practical studies took place at the same time but in different rooms for each study group, which consisted of maximum five students. Each unit of the practical studies took five days, 90 minutes a day. At the first day all students got a theoretical lecture in all four skills based on detailed handouts for the lecturers. In the following days two, three and four the students were teached with DOPS or tutor system according to randomization. The students in the DOPS group were repeatedly assessed with the goal (minimum) 6 DOPS per student. Day five was dedicated to the OSCE assessment for all students. The OSCE comprised four five-minute stations in accordance to the teached skills. The OSCE test reports corresponded exactly to the mentioned handouts for the teachers (see Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline2>Inclusion&#47;Exclusion criteria</SubHeadline2><Pgraph>The registration for the practical studies (&#8220;Chirurgisches Praktikum&#8221;) was the only inclusion criterion. To warrant validity of data attention was carefully paid to avoid group shifts during the lecture days. Therefore, the following criteria for exclusion were defined in the study design:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Group shifting&#47;students shifting form one group into the other (e.g. student of group A, four days in group A, one day in group B)</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Students of DOPS group who missed 1 or more days (goal of 6 DOPS minimum not within reach)</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Students in the Erasmus program, because they could not be obliged to undergo OSCE.</ListItem></OrderedList></Pgraph><SubHeadline2>Skills&#47;Materials&#47;Assessment</SubHeadline2><Pgraph>The skills urethral catheterization and rectal-digital examination were teached and assessed on phantoms produced by Things and Limbs (Catheterization-Simulator, Rectal Examination Trainer MK2). The skill surgical abdominal examination was teached by the students as models themselves. For the corresponding OSCE station special trained student-actors were recruited. The skill handling of central venous catheters was teached and assessed on real devices that are used daily in the university hospital of Innsbruck. All OSCE examiners and actors were blinded regarding the randomization of the students.</Pgraph><Pgraph>The OSCE report forms were generated in the Innsbruck design (see Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). Content and layout of DOPS forms are in accordance with the original publications of Norcini and Darzi <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>.  </Pgraph><SubHeadline2>Analysis&#47;Statistics</SubHeadline2><Pgraph>Calculating OSCE results, the cut off for positive&#47;negative rating was set between the category &#8220;completely accomplished&#8221; and &#8220;partially accomplished&#8221;. Thus, only item results from the category &#8220;completely accomplished&#8221; were rated as positive. The OSCE items were divided into two fractions according to the report form: skills and communication. The OSCE results were analyzed separately for each of the four skills and every month. The results were expressed in absolute numbers (points) and percent values.</Pgraph><Pgraph>Statistical analysis of OSCE results was performed by t-test. A p value &#60;0,05 indicated a statistically significant difference.</Pgraph><Pgraph>DOPS items were also divided in two fractions &#8211; skills and communication. The skills fraction consisted of preparation&#47;aftercare&#47;certainty, technical performance, clinical judgment, organization and efficiency. The other items as professionalism were related to the communication fraction.</Pgraph><Pgraph>DOPS results in the categories satisfactory and superior were rated as positive and were summarized. The calculated percent values were compared with the OSCE results.</Pgraph><SubHeadline2>Instruction&#47;Resources</SubHeadline2><Pgraph>All tutors and examiners were experienced residents or consultants&#47;assistant professors and underwent specific OSCE teaching. Lecturers (and examiners) of VTT had an additional DOPS training. Special attention was directed to achieve a sufficient selectivity in assessment with OSCE and DOPS. The study design defined personnel and time related resources identically in both groups. Thus, the goal of 6 DOPS in summary or 2 DOPS each day was a result of this definition. Five students and 90 minutes per day amount to nine minutes for each DOPS as a total of observation and feedback time.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methoden">
      <MainHeadline>Methoden</MainHeadline><SubHeadline2>Setting&#47;Studiendesign</SubHeadline2><Pgraph>Im Zeitraum von April 2013 bis Juni 2013 wurde an der MUI (Medizinische Universit&#228;t Innsbruck) im Rahmen des chirurgischen Praktikums eine prospektiv randomisierte Studie durchgef&#252;hrt. Das Studienkonzept wurde vor Beginn der Studie der Ethikkommission der MUI zur Kenntnis gebracht, von dieser wurden keine Einw&#228;nde gegen die Durchf&#252;hrung in der eingereichten Form erhoben.</Pgraph><Pgraph>Neben der federf&#252;hrenden Univ. Klinik f&#252;r Visceral-, Transplantations- und Thoraxchirurgie (VTT) sind folgende klinische Institutionen, nach jeweiliger Klinikgr&#246;&#223;e anteilig, am chirurgischen Praktikum beteiligt: Univ. Klinik f&#252;r An&#228;sthesie und Intensivmedizin, Univ. Klinik f&#252;r Unfallchirurgie, Univ. Klinik f&#252;r Orthop&#228;die, Univ. Klinik f&#252;r Herzchirurgie, Univ. Klinik f&#252;r Gef&#228;&#223;chirurgie, Univ. Klinik f&#252;r Plastische, Rekonstruktive und &#196;sthetische Chirurgie, Univ. Klinik f&#252;r Urologie, Univ. Klinik f&#252;r Neurochirurgie. </Pgraph><Pgraph>Es wurden insgesamt 193 Studierende einer Jahrgangskohorte (n&#61;258) in die Studie eingeschlossen. Die Studierenden wurden in 2 Gruppen randomisiert. In beiden Gruppen wurden vier kompetenzlevelbasierte praktische Fertigkeiten vermittelt: Chirurgische Abdominaluntersuchung, Harnkatheteranlage, rektal-digitale Untersuchung, Handhabung zentralven&#246;ser Katheter. Gruppe A wurde mittels DOPS gelehrt und gepr&#252;ft, ausschlie&#223;lich von Dozenten der VTT. Die Vergleichsgruppe B wurde mit einem Tutorsystem unterrichtet, von Dozenten aller anderen oben angef&#252;hrten Institutionen. Das Tutorsystem war ein Kleingruppenunterricht, bei dem ein die ganze Zeit anwesender &#228;rztlicher Tutor die Studierenden unterrichtet bzw. betreut ohne n&#228;her definierte didaktische Struktur oder Methode. </Pgraph><SubHeadline2>Randomisierung&#47;Kursdesign</SubHeadline2><Pgraph>Die Randomisierung in Gruppe A &#8222;DOPS&#8220; und Gruppe B &#8222;Tutor&#8220; fand im Rahmen der Anmeldung nach dem Zufallsprinzip statt. Daf&#252;r wurde die Reihenfolge der Anmeldung herangezogen (beginnend bei 1, ungerade Zahl DOPS, gerade Zahl Tutor). Es ergab sich eine Ausgangsgruppengr&#246;&#223;e f&#252;r die Auswertung von je n&#61;109.  Die Kurse fanden in Kleingruppen zu maximal 5 Studierenden zeitlich parallel, jedoch r&#228;umlich getrennt statt. Die Dauer jedes Skills-Lab Kurses betrug insgesamt 5 Tage, pro Tag 90 Minuten. Am ersten Tag erhielten alle Studierenden gemeinsam eine theoretische Unterweisung in den vier Skills anhand detailliert ausgearbeiteter Handouts f&#252;r die Lehrenden. An den folgenden Tagen 2 bis 4 fand, nach Gruppen getrennt, der praktische Unterricht statt. In den DOPS-Gruppen wurde repetitiv gepr&#252;ft, mit dem Ziel (mindestens) 6 DOPS pro Student. Am Tag 5 wurden die Studierenden einem OSCE (objective structured clinical examination) mit vier Stationen unterzogen, entsprechend den genannten Skills. Die verf&#252;gbare Zeit f&#252;r eine OSCE-Station betrug 5 Minuten. Die OSCE-Pr&#252;fungsb&#246;gen korrespondierten inhaltlich 1:1 mit den Handouts f&#252;r die Lehrenden (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline2>Ein-&#47;Ausschlusskriterien</SubHeadline2><Pgraph>Das Einschlusskriterium f&#252;r die Studie war die Anmeldung zur curricularen Pflichtveranstaltung &#8222;Chirurgisches Praktikum&#8220;.  Um die Validit&#228;t der Daten zu garantieren wurde penibel darauf geachtet, dass es zu keiner Vermischung der Gruppen w&#228;hrend der Kurswoche kam. Folgende Ausschlusskriterien wurden bereits vor Studienbeginn  festgelegt: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Gruppenvermischung&#47;eigenm&#228;chtiges Wechseln der Gruppe (z.B. DOPS 1 Tag in Tutorgruppe)  </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Studierende der DOPS-Gruppe, welche mehr als einen Tag w&#228;hrend des Kurses abwesend waren  (DOPS Mindestanzahl nicht erreichbar)</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Erasmus-Studenten, da diese nicht an Pr&#252;fungen teilnehmen m&#252;ssen und dazu auch nicht verpflichtet werden k&#246;nnen. </ListItem></OrderedList></Pgraph><SubHeadline2>Skills&#47;Materialien&#47;Assessment</SubHeadline2><Pgraph>Die Skills Harnkatheter und rektale Untersuchung wurden an Phantomen der Firma Limbs and Things, Modelle Katheterisierungssimulator und Rectal Examination Trainer MK2 gelehrt und gepr&#252;ft.  Die Fertigkeit chirurgische Abdominaluntersuchung wurde im Kurs anhand der Studierenden gegenseitig gelehrt. F&#252;r den OSCE wurden studentische Schauspieler herangezogen, die von Ober&#228;rzten und fortgeschrittenen Assistenten der VTT eingeschult wurden. Die Fertigkeit ZVK wurde anhand von realen Modellen von Subclaviakatheter (ZVK1)und Port-a-Cath (ZVK2), welche an den Universit&#228;tskliniken Innsbruck im klinischen Alltag verwendet werden, gelehrt und gepr&#252;ft. </Pgraph><Pgraph>Beim OSCE waren hinsichtlich der Gruppenzuteilung der Pr&#252;flinge sowohl Pr&#252;fer als auch Schauspieler geblindet.</Pgraph><Pgraph>Die vier OSCE-Pr&#252;fungsb&#246;gen wurden nach dem in Innsbruck &#252;blichen Design erstellt (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). Form, Items und Layout der DOPS-Formulare entsprachen dem der Originalpublikationen von Norcini und Darzi <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>.  </Pgraph><SubHeadline2>Datenauswertung&#47;Statistik</SubHeadline2><Pgraph>Bei der Auswertung der OSCE-Daten wurde der Cut-Off zur Kalkulation der Performanz zwischen &#8222;vollst&#228;ndig erf&#252;llt&#8220; und &#8222;teilweise bzw. nicht erf&#252;llt&#8220; gelegt. Somit wurden nur Item-Ergebnisse der Kategorie &#8222;vollst&#228;ndig erf&#252;llt&#8220; als positiv gewertet. Die einzelnen Items wurden bei der OSCE-Auswertung entsprechend der Gliederung des Pr&#252;fungsbogens in zwei Fraktionen aufgegliedert: eine Fraktion &#8222;Skills&#8220;, sozusagen die reinen technischen Fertigkeiten der Aufgabenstellung und in eine Fraktion &#8222;Kommunikation&#8220;. Die OSCE-Ergebnisse wurden f&#252;r jede Fertigkeit einzeln und nach Monaten getrennt ausgewertet und die Ergebnisse in absoluten Zahlen (Punkten) und &#37;-Werten ausgedr&#252;ckt. </Pgraph><Pgraph>Die statistische Auswertung der OSCE-Ergebnisse erfolgte mittels t-Test. Ein p&#60;0,05 wurde als statistisch signifikant gewertet.</Pgraph><Pgraph>Die DOPS-Auswertung erfolgte ebenfalls aufgetrennt in eine Skills-Fraktion mit den Items &#8222;Vorbereitung&#47;Nachsorge&#47;Sicherheit&#8220;, &#8222;Technische Fertigkeit&#8220;, &#8222;Klinische Urteilsf&#228;higkeit&#8220;, &#8222;Organisation und Effizienz&#8220; und eine kommunikative Fraktion, welche die restlichen Items wie &#8222;Professionelles Verhalten&#8220; umfasste. </Pgraph><Pgraph>Bei der Auswertung der DOPS wurden die Ergebnisse in den Kategorien &#8222;erwartungsgem&#228;&#223;&#8220; und &#8222;&#252;berdurchschnittlich&#8220; als positiv gewertet und addiert. Die jeweiligen Prozentwerte wurden kalkuliert und den OSCE Ergebnissen gegen&#252;bergestellt.</Pgraph><SubHeadline2>Schulungen&#47;Ressourcen</SubHeadline2><Pgraph>S&#228;mtliche Tutoren und Pr&#252;fer waren fortgeschrittene Assistenz&#228;rzte oder habilitierte Ober&#228;rzte. Alle erhielten eine spezifische Einschulung auf OSCE, die Dozenten der VTT zus&#228;tzlich im Rahmen dieser Schulungen eine Einschulung auf DOPS. Besonderes Augenmerk wurde dabei auf die Erzielung einer ausreichend hohen Trennsch&#228;rfe in der Beurteilung sowohl bei DOPS als auch OSCE gelegt. Zeit- und Personalaufwand wurden im Studiendesign in beiden Gruppen als ident festgelegt. Daraus resultierte die Zielvorgabe von insgesamt 6 DOPS pro Student (d.h. 2 pro Tag). Gerechnet auf eine 5er Gruppe und 90 Minuten pro Tag ergab dies eine Dauer von 9 Minuten pro DOPS als Summe von Beobachtungs- und Feedbackzeit.  </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>From the total number of students (n&#61;193), n&#61;52 (26,9&#37;) were in the DOPS and 141 (73,1&#37;) in the tutor group. 756 singular OSCE&#180;s were performed, n&#61;209 (27,6&#37;) in the DOPS, n&#61;547 (72,3&#37;) in the tutor group. 180 (93,3&#37;) students underwent all OSCE stations, 13 (6,7&#37;) less than four. As these students could unmistakably be related to one of the groups (DOPS or tutor) in accordance to the criteria mentioned above, these OSCE results could be rated as well. 90,8&#37; of the students in the DOPS group and 89,8&#37; in the tutor group underwent all OSCE stations.</Pgraph><Pgraph>The size difference between the two groups (DOPS n&#61;52, tutor n&#61;141) can be explained by data adjustment in consequence of exclusion criteria:  The most frequent reasons were groups shifting from DOPS to tutor and not suitable DOPS reports. Furthermore, some student groups randomized to DOPS did not participate in the practical studies at all and had to be cancelled.</Pgraph><SubHeadline2>OSCE Skills</SubHeadline2><Pgraph>Overall, there cannot be found any difference in positive OSCE results between the study groups: 90,8&#37; DOPS versus 89&#37; tutor. Analyzing the monthly OSCE results leads to a different finding: in April the DOPS group was statistically significantly superior to tutor group with 94,1&#37; versus 87,5&#37; (p&#60; 0,05). During the following months the performance rates approximated to each other. The rate of completely accomplished items was in May 91,2&#37; (DOPS) and 91,1&#37; (tutor), in June 89,3&#37; versus 90,8&#37; respectively  (see Figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>)</Pgraph><Pgraph>Also the analysis of the singular skills in the months May and June furnishes results close to each other. The percent mean values for DOPS and tutor were 91&#37; versus 90,8&#37; in May and 90&#37; versus 90,5&#37; in June. </Pgraph><SubHeadline2>OSCE Communication</SubHeadline2><Pgraph>Generally, the performance in communication items was worse with 76,6&#37; DOPS and 78,4&#37; tutor (percent mean values over all months).</Pgraph><SubHeadline2>DOPS&#47;Correspondence DOPS-OSCE</SubHeadline2><Pgraph>320 DOPS were performed at all. Analysis of skills related DOPS items amounted to 92,4&#37; positive results. This value corresponds well with 90,8&#37; positive OSCE results in the DOPS group.</Pgraph><Pgraph>We found a rate of 91,3&#37; positive DOPS communication items. The correspondence with 76,6&#37; positive OSCE results is substantial lower (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>)</Pgraph><SubHeadline2>Resources</SubHeadline2><Pgraph>Due to the study design there was no difference regarding time and personnel resources. In both groups 5 students were assessed (DOPS) or supervised (tutor) by one teacher 90 minutes per day. The expenditure of time in personnel teaching was 6 hours. An instructor trained lecturers and examiners in groups with a maximum size of 15 people. Staff members of VTT and staff members of the other departments were always instructed separately.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Von den 193 Studierenden umfasste die DOPS-Gruppe 52 (26,9&#37;) Studierende, die Tutorgruppe 141 (73,1&#37;) Studierende. Insgesamt wurden 756 Einzel-OSCE&#180;s durchgef&#252;hrt, davon entfielen auf die DOPS-Gruppe 209 (27,6&#37;) und auf die Tutorgruppe 547 (72,3&#37;). Von den 193 Studierenden absolvierten 180 (93,3&#37;) jeweils alle 4 Einzel-OSCE&#180;s, 13 (6,7&#37;) Studierende weniger als 4. Da diese Studierenden eindeutig einer Gruppe (DOPS oder Tutor) nach den oben angef&#252;hrten Kriterien zuzuordnen waren, wurden diese in der Wertung belassen. In der DOPS-Gruppe bzw. in der Tutorgruppe absolvierten 90,8&#37; bzw. 89,8&#37; alle OSCE-Stationen.</Pgraph><Pgraph>Der Unterschied der Gruppengr&#246;&#223;en (DOPS n&#61;52, Tutor n&#61;141) erkl&#228;rt sich aus der Bereinigung der Datens&#228;tze durch obige Ausschlusskriterien: Dabei stellten der Gruppenshift von DOPS-System in Richtung Tutosystem und nicht verwertbare DOPS-B&#246;gen die h&#228;ufigsten Gr&#252;nde dar, dar&#252;berhinaus sind einige &#8222;DOPS-Gruppen&#8220; gar nicht zum Praktikum erschienen und somit g&#228;nzlich ausgefallen. </Pgraph><SubHeadline2>OSCE Skills</SubHeadline2><Pgraph>&#220;ber das gesamte Semester betrachtet ergibt sich zwischen beiden Gruppen kein Unterschied an positiven OSCE-Ergebnissen: 90,8&#37; (DOPS) versus 89&#37; (Tutor). </Pgraph><Pgraph>Analysiert man die Pr&#252;fungsergebnisse der einzelnen Monate, so ergibt sich ein differenzierteres Bild: im April war die DOPS-Gruppe der Tutorgruppe mit 94,1&#37; gegen&#252;ber 87,5&#37; statistisch signifikant (p &#60; 0,05) &#252;berlegen. In den folgenden Monaten glichen sich die OSCE-Resultate beider Gruppen weitgehend an. So betrugen die Prozents&#228;tze an vollst&#228;ndig erf&#252;llten Skills im Mai f&#252;r die DOPS-Gruppe 91,2&#37;, f&#252;r die Tutorgruppe 91,1&#37;, im Juni 89,3&#37; versus 90,8&#37; (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>Auch in der getrennten Auswertung der einzelnen Fertigkeiten in den Folgemonaten Mai und Juni l&#228;sst sich kein wirklicher Trend erkennen, in beiden Gruppen liegen die Prozentwerte eng beieinander. So betrugen die prozentuellen Mittelwert im Mai f&#252;r DOPS-Gruppe 91&#37;, f&#252;r die Tutor-Gruppe 90,8&#37;, im Juni 90&#37; versus 90,5&#37; respektive. </Pgraph><SubHeadline2>OSCE Kommunikation</SubHeadline2><Pgraph>Die Analyse der kommunikativen F&#228;higkeiten ergibt ein insgesamt schlechtes Abschneiden in beiden Gruppen. So lagen die prozentuellen Mittelwerte &#252;ber alle Monate bei 76,6&#37; (DOPS) und 78,4&#37; (Tutor). </Pgraph><SubHeadline2>DOPS&#47;&#220;bereinstimmung DOPS-OSCE</SubHeadline2><Pgraph>Insgesamt wurden 320 DOPS durchgef&#252;hrt. Die Auswertung der Skills-bezogenen DOPS-Items ergab in Summe 92,4&#37; positive Ergebnisse, welche gut mit den 90,8&#37; positiven OSCE-Ergebnissen der DOPS-Gruppe &#252;bereinstimmten</Pgraph><Pgraph>Bei den kommunikativen Items wurden bei den DOPS 91,3&#37; positive Ergebnisse erreicht. Hier fand sich eine wesentlich schlechtere &#220;bereinstimmung mit den positiven OSCE-Ergebnissen von 76,6&#37; (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>).</Pgraph><SubHeadline2>Ressourcen</SubHeadline2><Pgraph>Es ergab sich erwartungsgem&#228;&#223; pro Student berechnet kein Unterschied hinsichtlich Zeit- und Personalaufwand (Studiendesign). In beiden Gruppen wurden jeweils 5 Studierende pro Tag 90 Minuten von einem Dozenten gepr&#252;ft (DOPS-Gruppe) bzw. betreut (Tutor-Gruppe). Der zeitliche Aufwand der Personalteachings betrug insgesamt 6 Stunden. Von einem Instruktor wurden die Dozenten&#47;Pr&#252;fer in unterschiedlich gro&#223;en Gruppen (bis etwa max. 15 Personen) unterrichtet, VTT-Dozenten und Dozenten der anderen Institutionen jeweils getrennt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>DOPS as a teaching tool in an undergraduate setting achieve high performance levels of clinical skills. In our study, the performance rates in the DOPS group were found to be significantly (p&#60;0,05) superior to the tutor system only in the first month of the semester (April). In the following months, May and June, and over the whole semester results showed no difference anyway (see Figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> and Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) Thus, we conclude that DOPS works well in a student&#180;s skills lab setting and scores at least equally with a tutoring in small groups and academic teachers.</Pgraph><Pgraph>Our data show a high correspondence between DOPS and OSCE results regarding skills. We venture to conclude that DOPS as assessment tool in students skills lab may be sufficient at least as pass and fail rating. Therefore, the OSCE could be dropped without diminishing the assessment quality. This would allow saving staff and time resources. According to the slogan &#8220;assessment time also is teaching time&#8221; either some more skills could be teached during the same time or the practical studies itself could be shortened e.g. four instead of five days. In our opinion this is an interesting curricular side effect that comes along with DOPS implementation in teaching undergraduates. Compared with a tutor system DOPS provide not only assessment but also structured feedback without generating additional costs.  </Pgraph><Pgraph>The approximation of skills performance rates after initial superiority of the DOPS group may be explained by interaction between DOPS and tutor system. Essential DOPS elements as structured feedback and repeated assessment were taken over from the teachers in the tutor system in the course of increasing mental embodiment. The study design provided, that only staff members of VTT supervise the DOPS groups and staff members of the associated departments the tutor groups. Only during the first weeks of these practical studies this mode could be realized. Later on, frequently staff members of VTT had to supervise also tutor groups out of organizational reasons. Nevertheless, both groups were always teached in different rooms.</Pgraph><Pgraph>In contrast to the positive results regarding skills as psychomotor competences, OSCE outcome concerning communicative items was substantial poorer. In both groups we found only about 77&#37; positive results. This can be interpreted on the one hand as an achievement of adequate selectivity in assessment, which was an important topic in teachers&#8217; instructions. On the other hand these data show weaknesses of students in this regard. Thus, this means a commission to focus more on these communicative aspects in the future within the skills lab setting. However, it remains open, which method is the best to achieve this improvement. Strictly speaking, we would have expected better results in the DOPS group. Probably, the intended focus on the psychomotor aspects in our setting and course design may be an explanation for the poorer OSCE results, but not for the also poor correspondence between DOPS and OSCE regarding these communicative aspects.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>DOPS f&#252;hren im studentischen Skills-Lab Setting zu einer hohen Performanz klinischer Fertigkeiten. Verglichen mit dem Tutorsystem zeigte sich ein statistisch signifikanter Performanzunterschied (p&#60;0,05) zugunsten der DOPS-Gruppe jedoch nur im ersten Monat des Semesters (April). In den Monaten Mai bis Juni und &#252;ber das gesamte Semester gerechnet war dann kein signifikanter Unterschied in den Ergebnissen mehr feststellbar (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> und Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Daraus l&#228;sst sich schlie&#223;en, dass DOPS in einem studentischen Skills-Lab Setting gut funktionieren und einem Tutorsystem (Kleingruppenunterricht) mit ausschlie&#223;lich akademischen Lehrern hinsichtlich der Performanz zumindest ebenb&#252;rtig sind.</Pgraph><Pgraph>Unsere Daten zeigen bei den Skills eine hohe &#220;bereinstimmung zwischen DOPS- und OSCE-Ergebnissen. Wir wagen daraus mit aller Vorsicht abzuleiten, dass </Pgraph><Pgraph>in einem studentischen Skills-Lab Setting DOPS als Assessment, zumindest im Sinne einer pass&#47;fail Beurteilung, ausreichend sein k&#246;nnen. Das w&#252;rde bedeuten, dass man auf einen OSCE bei vergleichbarer Assessmentqualit&#228;t f&#252;r dieses Setting verzichten und sich dadurch einiges an Personal- und Zeitressourcen sparen k&#246;nnte. Unter der Voraussetzung &#8222;Pr&#252;fungszeit ist auch Lehrzeit&#8220; k&#246;nnten so in gleicher Zeit entweder mehr Skills vermittelt werden oder die Kurse zeitlich (beispielsweise um einen Tag) verk&#252;rzt werden. Dies stellt unserer Meinung nach einen interessanten curricularen Nebeneffekt der DOPS-Implementierung in der studentischen Lehre dar. Gegen&#252;ber dem Tutorsystem bieten DOPS bei gleichem Personal- und Zeitaufwand den wesentlichen Vorteil, neben der Vermittlung von praktischen Fertigkeiten auch strukturiertes Feedback und Assessment liefern zu k&#246;nnen.</Pgraph><Pgraph>Die zeitliche Ann&#228;herung der Skills-Performanzraten nach initialer &#220;berlegenheit der DOPS-Gruppe erkl&#228;rt sich m&#246;glicherweise mit einer Wechselwirkung der DOPS auf das Tutorsystem. Mit fortschreitender mentaler Verankerung bei den Dozenten&#47;Pr&#252;fern flossen offenbar DOPS-Elemente insbesondere das Feedback und das repetitive Pr&#252;fen ins Tutoring ein und f&#252;hrten m&#246;glicherweise zu einer Angleichung der Unterschiede. Urspr&#252;nglich war geplant, dass ausschlie&#223;lich Dozenten der Allgemeinchirurgie (VTT) die DOPS-Gruppen betreuen sollten und Dozenten aller anderen mitbeteiligten Kliniken die Tutorgruppen. Dies lie&#223; sich aus praktisch-organisatorischen Gr&#252;nden nur in den Anfangswochen des Semesters aufrechterhalten, in der Folge mussten VTT-Dozenten h&#228;ufig auch Tutorgruppen, dennoch immer r&#228;umlich getrennt, betreuen. </Pgraph><Pgraph>Im Gegensatz zu den positiven Performanzraten bei den handwerklichen Skills sind die OSCE-Resultate bei den kommunikativen Fertigkeiten mit rund 77&#37; positiven Pr&#252;fungsergebnissen in beiden Gruppen deutlich schlechter. Das zeigt einerseits das Erreichen einer gewissen Pr&#252;fungstrennsch&#228;rfe, was ein besonderer Schwerpunkt bei den Schulungen war. Andererseits zeigen diese Daten klar, dass gerade hier bei den Studierenden offenbar gr&#246;bere Defizite vorliegen. Daraus ergibt sich ein klarer didaktischer Handlungsbedarf hinsichtlich einer Intensivierung der Vermittlung kommunikativer Fertigkeiten. Mit welcher Methode das geschehen soll bleibt offen. Eigentlich h&#228;tten wir  uns von der DOPS-Gruppe hier bessere Werte erwartet. Die bewusste Fokussierung auf die handwerkliche Performanz im Rahmen der Studie stellt m&#246;glicherweise eine Erkl&#228;rung f&#252;r die schlechteren OSCE-Ergebnisse dar, nicht jedoch f&#252;r die schlechtere &#220;bereinstimmung DOPS-OSCE bei den kommunikativen Fertigkeiten im Vergleich zu den eigentlichen Skills. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusion">
      <MainHeadline>Conclusion</MainHeadline><Pgraph>In summary, our study shows that DOPS represents an efficient method in teaching clinical skills. Due to the high correspondence between DOPS and OSCE results regarding clinical skills it could be considered to carry out assessment in a student&#180;s skills lab only with DOPS. Furthermore, DOPS implementation seems to have positive influence on the didactic culture of academic institutions.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schlussfolgerung">
      <MainHeadline>Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>Zusammenfassend stellen DOPS im studentischen Skills-Lab eine funktionierende und effiziente Methode in der didaktischen Vermittlung klinischer Skills dar. Durch die hohe &#220;bereinstimmung zwischen DOPS und OSCE bei den praktischen Fertigkeiten k&#246;nnte man &#252;berlegen, DOPS auch als alleiniges Assessment-Tool in diesem Setting zur Beurteilung der Performanz einzusetzen. Dar&#252;berhinaus scheint die DOPS-Implementierung auch die didaktische Kultur universit&#228;rer Institutionen positiv zu beeinflussen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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